Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.41.2020.1.PG
z 21 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku odpłatnego nabycia w ramach dostawy krajowej preparatu smarowego klasyfikowanego do kodu CN 3403, gdy kwota do zapłaty wynikająca z otrzymanej faktury przekracza 15 000 PLN – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku odpłatnego nabycia w ramach dostawy krajowej preparatu smarowego klasyfikowanego do kodu CN 3403, gdy kwota do zapłaty wynikająca z otrzymanej faktury przekracza 15 000 PLN.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest podmiotem z branży chemicznej zajmującym się dystrybucją szerokiej gamy wyrobów chemicznych dla kontrahentów z wielu różnych gałęzi przemysłu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa odpłatnie towary m.in. w postaci preparatów smarowych. Towary te przyporządkowane są – zdaniem Wnioskodawcy – do kodu Nomenklatury Scalonej CN (dalej: „CN”) 3403 – „Preparaty smarowe, włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach, oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów (z wył. preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, (większy lub równy) 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych)”.

Towary te nie są przeznaczone do napędu silników spalinowych ani do celów opałowych.

Wskazane towary nabywane są od spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej: „Spółka Brytyjska”), która jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce. Zgodnie z przyjętym modelem biznesowym tego podmiotu brytyjskiego, towary stanowiące jego własność przemieszczane są z terytorium innego państwa członkowskiego UE do magazynu zlokalizowanego na terytorium Polski (z perspektywy VAT przesunięcia te wykazywane są w Polsce jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez Spółkę Brytyjską). Towary przechowywane są tam przez określony czas, do momentu wystąpienia zapotrzebowania po stronie Spółki – wówczas Spółka Brytyjska dokonuje sprzedaży tych towarów na rzecz Spółki (dostawy towarów na terytorium kraju, z zastosowaniem stawki 23% VAT). Tym samym Spółka rozlicza nabycia będące przedmiotem niniejszego wniosku jako „nabycia krajowe”.

W związku z nabyciami opisanych towarów częstokroć występują sytuacje, gdy kwota do zapłaty (wynikająca w faktury otrzymanej przez Spółkę) przekracza sumę 15 000 PLN brutto.

Wskazane powyżej towary nabywane przez Spółkę są przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. dalszej odsprzedaży, gdyż w przyjętym modelu biznesowym Spółka pełni rolę dystrybutora towarów Spółki Brytyjskiej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca we wskazanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, w przypadku odpłatnego nabycia w ramach dostawy krajowej preparatu smarowego klasyfikowanego do kodu CN 3403, gdy kwota do zapłaty wynikająca z otrzymanej faktury przekracza 15 000 PLN, jest/będzie zobowiązany przy dokonywaniu płatności zastosować mechanizm podzielonej płatności (dalej: „MPP”) zgodnie z brzmieniem przepisu art. 108a ust. la ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174; dalej: „Ustawa o VAT”)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest/nie będzie on zobowiązany przy dokonywaniu płatności za nabyty preparat smarowy stosować MPP.

Uzasadnienie.

I. Zagadnienia wstępne.

Zgodnie z art. 108a ust. 1a Ustawy o VAT, obowiązek zastosowania MPP powstaje przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy o VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292, z późn. zm.).

Obowiązek zastosowania tego mechanizmu, przy spełnieniu określonych przesłanek, jest w świetle Ustawy o VAT prawnym obowiązkiem zarówno sprzedawcy (art. 106e ust. 1 pkt 18a w zw. z art. 108a ust. 1b) jak i kupującego (art. 108a ust. 1a).

Obowiązek zastosowania MPP uaktualnia się, gdy kumulatywnie spełnione zostaną obydwie przesłanki:

  1. przedmiotem nabycia są towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do Ustawy o VAT,
  2. wynikająca z faktury kwota należności ogółem przekracza 15 000 PLN lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Należy wskazać, że przedmiotem załącznika nr 15 do Ustawy o VAT są w szczególności te towary, których nabycie było objęte przed dniem 1 listopada 2019 r. mechanizmem odwrotnego obciążenia. Towary te, jak również usługi, były wymienione w załącznikach nr 11, 13 i 14 do ustawy o VAT, które uchylone zostały z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751) wprowadzającej obligatoryjny MPP. Nadto załącznik ten obejmuje również takie towary, jak części i akcesoria do pojazdów silnikowych, węgiel i produkty węglowe, maszyny i urządzenia elektryczne – także ich części i akcesoria oraz urządzenia elektryczne i ich części i akcesoria.

Co istotne dla niniejszego wniosku, w poz. 92 oraz 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT uwzględniono odpowiednio:

  • „Benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym”;
  • „Oleje opałowe oraz oleje smarowe – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym”.

Dla towarów tych ustawodawca nie wskazał w Ustawie o VAT jakichkolwiek kodów CN (lub PKWiU).

Pozycje te w swoim opisie wydają się jednak być nieco zbliżone do preparatu smarowego, dlatego też ich rozważenie wydaje się być kluczowe dla przesądzenia kwestii objętej pytaniem Wnioskodawcy.

Należy również zwrócić uwagę, że wymienione poz. 92 i 93 załącznika nr 15 Ustawy o VAT mają charakter wyjątkowy. Są to jedyne bowiem pozycje, które mają charakter opisowy – tj. bez odwoływania się do jakichkolwiek pozycji PKWiU. W odniesieniu zatem do tych pozycji ustawodawca postanowił, że określone tam towary będą podlegały obligatoryjnemu MPP, jeżeli spełniają te podane tam znamiona (definicje) – i to bez względu na jakiekolwiek klasyfikacje statystyczne, czy celne.

Zatem, aby odpowiedzieć na pytanie, czy nabywane przez spółkę preparaty smarowe o kodzie 3403 „podpadają” pod obowiązkowy MPP, należy odpowiedzieć na pytanie, czy są to „benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym” lub „oleje opałowe oraz oleje smarowe – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym”.

Z uwagi na niejednoznaczną definicję opisową przedmiotowych poz. 92 oraz 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT, w dalszej części wniosku Spółka zamierza szczegółowo wykazać, że pozycje te nie obejmują nabywanego przez Spółkę preparatu smarowego (o kodzie CN 3403), a w związku z tym Spółka nie jest zobowiązana do dokonywania płatności z tytułu nabycia tego towaru z zastosowaniem MPP.

Spółka pragnie jednocześnie podkreślić, że przedmiotem niniejszego wniosku nie jest dokonanie klasyfikacji preparatów smarowych do odpowiedniego kodu CN (ani też PKWiU). Spółka zna klasyfikację tych towarów i podaje je powyżej, a w drodze niniejszego wniosku pragnie jedynie potwierdzić, że takie preparaty smarowe nie podlegają obligatoryjnemu MPP.

II. Zakres przedmiotowy pozycji 92 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że ujęte w pozycji 92 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT towary, nie zostały jednoznacznie zdefiniowane w przepisach o podatku akcyzowym – ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 864; dalej: „Ustawa o akcyzie”).

Jeżeli przyjąć, że „benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym” to paliwa silnikowe (co nie wynika wprost z opisu do pozycji 92), to wydaje się, że należy zwrócić uwagę na definicję zawartą w art. 86 ust. 2 Ustawy o akcyzie. Paliwa silnikowe zostały bowiem zdefiniowane w tym przepisie jako „wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych”.

Zgodnie z kolei z przepisem art. 86 ust. 1 Ustawy o akcyzie, do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych – bez względu na kod CN.

Wskazana wyżej definicja paliw silnikowych oraz wymieniony zakres wyrobów energetycznych służących do celów napędowych w żaden sposób nie odnosi się jednak do towaru jakim jest preparat smarowy będący przedmiotem niniejszego wniosku.

Po pierwsze należy zauważyć, że choć preparat smarowy klasyfikowany do CN 3403 objęto zakresem przepisu określającego katalog wyrobów energetycznych (art. 86 ust. 1 pkt 5 Ustawy o akcyzie), to jednak w punkcie tym nie odniesiono się w żaden sposób do przeznaczenia tego preparatu do celów napędowych. Przeznaczenie to zdaje się natomiast być kluczowe dla przyporządkowania tego wyrobu do definicji zawartej w pozycji 92 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT.

Po drugie należy podkreślić, że preparaty nabywane przez Spółkę nie są również w jakikolwiek sposób przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Wyklucza to tym samym możliwość przyporządkowania jej do kategorii wyrobów, o których mowa we ww. w art. 86 ust. 2 oraz art. 86 ust. 1 pkt 9 Ustawy o akcyzie.

Zatem preparat smarowy klasyfikowany do kodu CN 3403 nie będzie objęty obligatoryjnym MPP na podstawie analizowanej pozycji 92 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT.

III. Zakres przedmiotowy pozycji 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT.

Podobnie jak w wypadku paliw silnikowych, z uwagi na brak definicji legalnej zarówno olejów opałowych jak i olejów smarowych w przepisach o podatku akcyzowym (Ustawie o akcyzie), niezwykle utrudnionym jest ustalenie w sposób jednoznaczny zakresu przedmiotowego pozycji 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT, a tym samym rozstrzygnięcie, czy pozycja ta obejmuje również preparat smarowy.

Wnioskodawca wskazuje jednak po pierwsze, że przepis art. 86 ust. 3 Ustawy o akcyzie zawiera definicję jedynie paliw opałowych: „Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych (…)”.

Ustawa o akcyzie w niniejszym przepisie nadaje szeroki zakres pojęciu „paliwo opałowe”. Paliwami opałowymi są wyroby energetyczne nie tylko przeznaczone do użycia, czy oferowane na sprzedaż, ale także używane, bądź mogące być użyte na potrzeby opałowe. Oznacza to, że na gruncie Ustawy o akcyzie paliwem opałowym jest wyrób energetyczny, który już tylko z uwagi na swoje właściwości fizyko-chemiczne jest używany lub może być użyty na wspomniane wyżej potrzeby.

Paliwem opałowym może więc być wyrób energetyczny przeznaczony dla celów opałowych lub jako dodatki lub domieszki do takich paliw (tak też NSA w wyroku z dnia 3 lipca 2018 r., sygn. I GSK 727/17).

Zgodnie ze wskazywanym już wyżej przepisem art. 86 ust. 1 Ustawy o akcyzie, do wyrobów energetycznych służących do celów opałowych zalicza się wyroby objęte pozycjami CN:

  • od 1507 do 1518 00 (pkt 1),
  • 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego (pkt 4),
  • 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90 (pkt 8),
  • a także pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych – bez względu na kod CN (pkt 10).

Wymieniony powyżej zakres wyrobów energetycznych służących do celów opałowych w żaden sposób nie odnosi się jednak do towaru jakim jest preparat smarowy. Należy wskazać bowiem, analogicznie jak w pkt 2 powyżej, że preparat smarowy sklasyfikowany do kodu CN 3403 został ujęty w art. 86 ust. 1 Ustawy o akcyzie – w pkt 5. W punkcie tym nie odniesiono się jednak do przeznaczenia tego preparatu – do celów opałowych. Nie może on zostać zaklasyfikowany do pojęcia paliw opałowych również na podstawie art. art. 86 ust. 3 oraz ust. 1 pkt 10, gdyż preparat ten nie jest w jakikolwiek sposób przeznaczony do celów opałowych.

Zdaniem Spółki, mając na uwadze powyższe, tj. jeśli właściwym jest zdefiniowanie ujętych w pozycji 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT towarów w oparciu o definicję paliw opałowych wynikającą z przepisu art. 86 ust. 3 Ustawy o akcyzie, to należy wykluczyć możliwość przypisania preparatu smarowego klasyfikowanego do kodu CN 3403 do pozycji 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT.

IV. Rozróżnienie oleju opałowego i oleju smarowego od preparatu smarowego z uwagi na stosowane stawki akcyzy.

Niezależnie od dokonanej powyżej analizy definicji opisowej, należy zauważyć, że w ustawie o akcyzie prawodawca posłużył się również rozróżnieniem pojęć „olej opałowy” i „olej smarowy” od pojęcia „preparat smarowy” w przepisach określających stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych.

Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 pkt 10 i 11 Ustawy o akcyzie, określa się następujące stawki akcyzy dla:

  • olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39 (…)”;
  • olejów i preparatów smarowych: a) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, b) olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, c) preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją – 1180,00 zł/1000 litrów;”.

Powyższe rozróżnienie pojęć przy podanych przez ustawodawcę stawkach akcyzy potwierdza zdaniem Spółki tezę, zgodnie z którą na gruncie Ustawy o akcyzie preparat smarowy o kodzie CN 3403 jest całkowicie odrębnym towarem zarówno od oleju opałowego, jak i od oleju smarowego – o których stanowi poz. 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT.

Mimo więc braku legalnych definicji oleju opałowego i oleju smarowego, w ocenie Wnioskodawcy ustawodawca na gruncie Ustawy o akcyzie rozróżnia te towary od preparatu smarowego. Dlatego też właściwym w ocenie Wnioskodawcy jest uznanie, że pozycja 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT nie obejmuje swoim zakresem preparatu smarowego klasyfikowanego jako CN 3403.

Na marginesie należy również zauważyć, że brzmienie powołanego art. 89 ust. 1 Ustawy o akcyzie wyraźnie rozróżnia też preparaty smarowe od benzyn silnikowych (pkt 2), olejów napędowych (pkt 6, 9), czy gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych (pkt 12). Potwierdza to dodatkowo przedstawione wyżej stanowisko Spółki o niemożliwości zakwalifikowania preparatów smarowych zarówno do pozycji 92, jak i pozycji 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT.

V. Rozróżnienie oleju opałowego i oleju smarowego od preparatu smarowego z uwagi na przyporządkowane im symbole Nomenklatury Scalonej CN.

Uwagi ogólne

Zdaniem Wnioskodawcy, za rozróżnieniem omawianych tu pojęć – w szczególności „olej opałowy”, „olej smarowy” oraz „preparat smarowy” – przemawia również ich odrębna klasyfikacja w Nomenklaturze Scalonej CN 2019, której aktualna wersja została zawarta w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1602 z dnia 11 października 2018 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (dalej: „Rozporządzenie wprowadzające Nomenklaturę Scaloną CN 2019”).

Klasyfikacja oleju opałowego na gruncie Rozporządzenia wprowadzającego Nomenklaturę Scaloną CN 2019.

W załączniku I do Rozporządzenia wprowadzającego Nomenklaturę Scaloną CN dokonano zdefiniowania oleju opałowego jako:

oleje opałowe" (podpozycje od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39) oznaczają oleje ciężkie, jak zdefiniowano powyżej w lit. d) (inne niż oleje napędowe, jak zdefiniowano w lit. e)), które dla odpowiadającego rozcieńczonego koloru C posiadają lepkość V:

  • nieprzekraczającą przedstawionej w pierwszej linii poniższej tabeli, kiedy zawartość popiołu siarczanowego jest mniejsza niż 1% według metody ISO 3987, a liczba zmydlenia jest mniejsza niż 4 według metody ISO 6293-1 lub ISO 6293-2 (w przypadkach gdy produkt zawiera jeden lub więcej biokomponentów wymóg określony w tym tiret, zgodnie z którym liczba zmydlenia musi być mniejsza niż 4, nie ma zastosowania),
  • przekraczającą przedstawioną w linii drugiej, kiedy temperatura płynięcia jest nie mniejsza niż 10°C według metody ISO 3016,
  • przekraczającą przedstawioną w pierwszej linii, ale nieprzekraczającą przedstawionej w drugiej linii, gdy 25% objętościowo lub więcej destyluje w 300°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86) lub jeżeli mniej niż 25% objętościowo destyluje przy 300°C, gdy temperatura płynięcia jest wyższa niż 10°C poniżej zera metodą ISO 3016. Niniejsze przepisy stosuje się jedynie do olejów o rozcieńczonym kolorze C mniejszym niż 2.”.

W zacytowanej powyżej definicji olejów opałowych nie wskazano, aby obejmowała ona swoim zakresem również preparaty smarowe.

Klasyfikację olejów opałowych można także przedstawić z wyszczególnieniem opisu dla wszystkich obejmujących tę kategorię kodów CN (opis ten stanowi część załącznika I do Rozporządzenia wprowadzającego Nomenklaturę Scaloną CN 2019):

Kod CN – Wyszczególnienie:

2710 – Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe:

  • Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych (inne niż surowe) oraz preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, inne niż te zawierające biodiesel i inne niż oleje odpadowe:

2710 19 – Pozostałe:

Oleje ciężkie:

Oleje opałowe:

2710 19 51 – Do przeprowadzania procesu specyficznego

2710 19 55 – Do przeprowadzania przemian chemicznych w procesie innym niż ten wymieniony w podpozycji 2710 19 51

Do innych celów:

2710 19 62 – O zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1% masy

2710 19 64 – O zawartości siarki przekraczającej 0,1% masy, ale nieprzekraczającej 1% masy

2710 19 68 – O zawartości siarki przekraczającej 1% masy

2710 20 – Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych (inne niż surowe) oraz preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, zawierające biodiesel, inne niż oleje odpadowe:

Oleje opałowe:

2710 20 31 – O zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1% masy

2710 20 35 – O zawartości siarki przekraczającej 0,1% masy, ale nieprzekraczającej 1% masy

2710 20 39 – O zawartości siarki przekraczającej 1% masy

Klasyfikacja oleju smarowego na gruncie Rozporządzenia wprowadzającego Nomenklaturę Scaloną CN 2019.

Nadto w CN sklasyfikowano oleje smarowe do podpozycji obejmujących kody od 2710 19 71 do 2710 19 99 w zależności od ich przeznaczenia:

Kod CN – Wyszczególnienie

2710 – Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe:

Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych (inne niż surowe) oraz preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, inne niż te zawierające biodiesel i inne niż oleje odpadowe:

2710 19 Pozostałe:

Oleje ciężkie:

Oleje smarowe; pozostałe oleje:

2710 19 71 – Do przeprowadzania procesu specyficznego

2710 19 75 – Do przeprowadzania przemian chemicznych w procesie innym niż ten wymieniony w podpozycji 2710 19 71

Do innych celów:

2710 19 81 – Oleje silnikowe, smarowe oleje sprężarkowe, smarowe oleje turbinowe

2710 19 83 – Oleje hydrauliczne

2710 19 85 – Oleje białe, parafina ciekła

2710 19 87 – Oleje przekładniowe i oleje reduktorowe

2710 19 91 – Mieszanki do obróbki metali, oleje do smarowania form, oleje antykorozyjne

2710 19 93 – Oleje izolacyjne

2710 19 99 – Pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje

Klasyfikacja preparatu smarowego na gruncie Rozporządzenia wprowadzającego Nomenklaturę Scaloną CN 2019.

Preparat smarowy został z kolei wyszczególniony w zupełnie odrębnych pozycjach załącznika I do Rozporządzenia wprowadzającego Nomenklaturę Scaloną CN 2019 – tj. w pozycji 3403:

Kod CN – Wyszczególnienie

3403 – Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych:

Zawierające oleje ropy naftowej lub oleje otrzymane z minerałów bitumicznych:

3403 11 00 – Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów

3403 19 – Pozostałe:

3403 19 10 – Zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, ale niestanowiących zasadniczego składnika

3403 19 20 – Smary o zawartości co najmniej 25% masy węgla pochodzącego z biomasy, które ulegają biodegradacji przynajmniej w 60%

3403 19 80 – Pozostałe

Pozostałe:

3403 91 00 – Preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów

3403 99 00 – Pozostałe

Podsumowanie rozróżnienia oleju opałowego i oleju smarowego od preparatu smarowego w oparciu o symbole Nomenklatury Scalonej CN.

Zgodnie z przedstawioną powyżej klasyfikacją wszystkich trzech towarów, tj. oleju opałowego, oleju smarowego oraz preparatu smarowego, należy uznać ich odrębność na gruncie przepisów regulujących Nomenklaturę Scaloną CN.

W szczególności preparat smarowy jest całkowicie innym towarem, bowiem podlega on pod odmienne od pozostałych grupowanie macierzyste – 3403.

Co więcej, grupowanie to należy do zupełnie innego działu – 34, zatytułowanego jako: „Mydło, organiczne środki powierzchniowo czynne, preparaty piorące, preparaty smarowe, woski syntetyczne, woski preparowane, preparaty do czyszczenia lub szorowania, świece i artykuły podobne, pasty modelarskie, „woski dentystyczne” oraz preparaty dentystyczne produkowane na bazie gipsu”.

Z kolei olej opałowy i olej smarowy należą do grupowania macierzystego 2710 – sklasyfikowanego w dziale 27 zatytułowanym jako: „Paliwa mineralne, oleje mineralne i produkty ich destylacji; substancje bitumiczne; woski mineralne”.

VI. Podsumowanie.

Mając na uwadze zaprezentowaną w oparciu o przepisy prawa zarówno krajowego jak i unijnego analizę, w ocenie Wnioskodawcy jakakolwiek pozycja załącznika nr 15 do ustawy o VAT – w szczególności definicja opisowa z poz. 92 i 93 – nie obejmuje swoim zakresem preparatu smarowego klasyfikowanego do kodu CN 3403.

W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dokonując płatności za nabyty preparat smarowy o kodzie CN 3403, nie jest/nie będzie zobowiązany (w wypadku gdy kwota do zapłaty wynikająca w faktury otrzymanej przez Spółkę przekracza sumę 15 000 PLN brutto) do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Płatność za ten towar może/będzie mogła więc odbyć się poza tym obligatoryjnym mechanizmem, ewentualnie z zastosowaniem MPP na zasadach dobrowolności (art. 108a ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zostały wprowadzone z dniem 1 lipca 2018 r. ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r., poz. 62), zawierającą m.in. nowy blok przepisów ujętych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy. Natomiast ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751, z późn. zm.) wprowadziła z dniem 1 listopada 2019 r. zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie mechanizmu podzielonej płatności, m.in. katalog towarów i usług, w stosunku do których mechanizm ten będzie miał obligatoryjne zastosowanie.

Stosownie do art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Na podstawie art. 108a ust. 1a ustawy – obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r. – przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W myśl art. 108a ust. 1b ustawy – dodanego do ustawy od dnia 1 listopada 2019 r. – podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Jednocześnie jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy – dodany do ustawy od dnia 1 listopada 2019 r. – faktura powinna zawierać – w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Zgodnie z art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Zatem z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy.

Załącznik nr 15 do ustawy – dodany do ustawy od dnia 1 listopada 2019 r. – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Z powołanych przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” istnieje, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. kwota należności ogółem na fakturze (kwota brutto) przekracza 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców),
  2. faktura dokumentuje dokonywaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług wskazanych w załączniku nr 15 do ustawy.

Ustawodawca w poz. 92 i 93 załącznika nr 15 do ustawy wskazał, że z dniem 1 listopada 2019 r. obowiązek stosowania mechanizmu podzielnej płatności dotyczy – bez względu na symbol PKWiU – dostawy benzyn silnikowych, olejów napędowych, gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (poz. 92), a także olejów opałowych oraz olejów smarowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (poz. 93).

Zatem obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku towarów wymienionych w poz. 92 załącznika nr 15 do ustawy został zawężony do dostaw tych towarów (benzyn silnikowych, olejów napędowych i gazów) przeznaczonych do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Natomiast w przypadku towarów wymienionych w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy towarów, które są olejami opałowymi oraz olejami smarowymi – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, bez względu na przeznaczenie.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany podatnik VAT czynny, jest podmiotem z branży chemicznej zajmującym się dystrybucją szerokiej gamy wyrobów chemicznych dla kontrahentów z wielu różnych gałęzi przemysłu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa odpłatnie towary m.in. w postaci preparatów smarowych. Towary te przyporządkowane są – zdaniem Wnioskodawcy – do kodu Nomenklatury Scalonej CN 3403 – „Preparaty smarowe, włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach, oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów (z wył. preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych)”. Towary te nie są przeznaczone do napędu silników spalinowych ani do celów opałowych. W związku z nabyciami opisanych towarów częstokroć występują sytuacje, gdy kwota do zapłaty (wynikająca w faktury otrzymanej przez Spółkę) przekracza sumę 15 000 PLN brutto. Wskazane powyżej towary nabywane przez Spółkę są przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. dalszej odsprzedaży, gdyż w przyjętym modelu biznesowym Spółka pełni rolę dystrybutora towarów Spółki Brytyjskiej).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku odpłatnego nabycia w ramach dostawy krajowej preparatu smarowego klasyfikowanego do kodu CN 3403, gdy kwota do zapłaty wynikająca z otrzymanej faktury przekracza 15 000 PLN, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 108a ust. 1a ustawy.

Zatem, w celu rozwiana powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy nabywany przez Wnioskodawcę w ramach dostawy krajowej preparat smarowy klasyfikowany do kodu CN 3403 jest benzyną silnikową, olejem napędowym, gazem przeznaczonym do napędu silników spalinowych bądź też olejem opałowym lub olejem smarowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w pozycji 37 pod kodem CN 3403 wymieniono – preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Z kolei do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych – bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Na mocy art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Jak wskazał Wnioskodawca w ramach dostaw krajowych nabywa on odpłatnie towar w postaci preparatów smarowych sklasyfikowanych do kodu CN 3403 – „Preparaty smarowe, włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach, oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów (z wył. preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, (większe lub równe) 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych)”. Towary te nie są przeznaczone do napędu silników spalinowych ani do celów opałowych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku akcyzowym stwierdzić należy, że nabywane przez Wnioskodawcę towary są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym (w poz. 37 załącznika nr 1) oraz wyrobami energetycznymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Niemniej wyroby te nie stanowią paliw silnikowych ani paliw opałowych w rozumieniu art. 86 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż Wnioskodawca zgodnie z opisem sprawy nabywane wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 nie przeznacza do napędu silników spalinowych ani do celów opałowych.

Jak już wyżej wskazano mechanizmem podzielonej płatności objęte zostały obowiązkowo wyroby wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, w przypadku gdy jednorazowa wartość transakcji udokumentowana fakturą przekracza 15 000 zł lub jej równowartość.

W poz. 92 załącznika nr 15 do ustawy zostały wymienione, bez względu na klasyfikację, „Benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym”.

Jak wynika z wniosku nabywany przez Wnioskodawcę preparat smarowy sklasyfikowany według nomenklatury CN 3403 nie jest przeznaczony do napędu silników spalinowych.

Zatem w tej sytuacji trzeba przeanalizować, czy nabywany przez Wnioskodawcę preparat smarowy mieści się w zakresie poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy. Zgodnie z tą pozycją mieszczą się tam – bez względu na klasyfikacje statystyczne – oleje opałowe oraz oleje smarowe – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Jak wskazał Wnioskodawca nabywany przez niego preparat smarowy jest zaklasyfikowany pod symbolem CN 3403.

Dokonując analizy klasyfikacji statystycznej CN stwierdzić należy, że symbol 3403 znajduje się w Dziale 34 klasyfikacji CN, zatytułowanym jako „MYDŁO, ORGANICZNE ŚRODKI POWIERZCHNIOWO CZYNNE, PREPARATY PIORĄCE, PREPARATY SMAROWE, WOSKI SYNTETYCZNE, WOSKI PREPAROWANE, PREPARATY DO CZYSZCZENIA LUB SZOROWANIA, ŚWIECE I ARTYKUŁY PODOBNE, PASTY MODELARSKIE, „WOSKI DENTYSTYCZNE” ORAZ PREPARATY DENTYSTYCZNE PRODUKOWANE NA BAZIE GIPSU”.

Z kolei kod CN 3403 – zgodnie z powyższą klasyfikacją – obejmuje: „Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych:

– Zawierające oleje ropy naftowej lub oleje otrzymane z minerałów bitumicznych”.

Zatem, zgodnie z powyższą klasyfikacją produkty o kodzie CN 3403 nie są ani olejem opałowym, ani olejem smarowym – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. W związku z powyższym w tym przypadku nie jest/nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy. Tym samym odnośnie nabywanego przez Wnioskodawcę preparatu smarowego sklasyfikowanego do kodu CN 3403 nie wystąpi obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy, ponieważ nie są/nie będą spełnione warunki z tego przepisu.

Reasumując, Wnioskodawca we wskazanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, w przypadku odpłatnego nabycia w ramach dostawy krajowej towaru, który – jak sam wskazał – jest/będzie preparatem smarowym sklasyfikowanym do kodu CN 3403, gdy kwota do zapłaty wynikająca z otrzymanej faktury przekracza 15 000 PLN, nie jest/nie będzie zobowiązany przy dokonywaniu płatności zastosować mechanizm podzielonej płatności zgodnie z brzmieniem przepisu art. 108a ust. 1a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), w szczególności, że nabywany towar – jak wskazał Wnioskodawca – to preparat smarowy skalsyfikowany do kodu CN 3403. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43 300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj