Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.27.2020.2.SJ
z 9 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2020 r. (data nadania 22 stycznia 2020 r., data wpływu 24 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data nadania przesyłki kurierskiej 18 marca 2020 r., data wpływu 19 marca 2020 r.) na wezwanie nr 0114-KDIP2-2.4010.27.2020.1.SJ z dnia 9 marca 2020 r. (data nadania 10 marca 2020 r., data odbioru 12 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości wyboru przepisów dotyczących cen transferowych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. lub w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. dla spółki, której rok podatkowy rozpoczął się 1 grudnia 2018 r. – jest prawidłowe;
  • zwolnienia z obowiązku sporządzania cen transferowych w przypadku wyboru przepisów w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. do transakcji, które spełniają warunki przewidziane w art. 11n – jest prawidłowe;
  • terminu do sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz złożenia oświadczenia o sporządzaniu dokumentacji:
    • w przypadku zastosowania przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. – jest nieprawidłowe;
    • przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. – jest prawidłowe;

  • terminu do dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r. uproszczonego sprawozdania CIT/TP – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokumentacji cen transferowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(…) SPÓŁKA AKCYJNA („Spółka”, „Wnioskodawca”) posiada rok obrotowy obowiązujący od 1 grudnia 2018 roku do 30 listopada 2019 roku.

Spółka funkcjonuje od 2008 roku w sektorze usług transportowych, logistycznych i spedycyjnych. Głównym przedmiotem działalności Spółki są krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe całopojazdowe i drobnicowe. Dodatkowo Spółka świadczy usługi związane z magazynowaniem oraz przeprowadzaniem odpraw celnych.

Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (PKD 52.21.Z).

Zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego przedmiot działalności Spółki stanowi także m.in. (PKD):

  1. 64.19.Z Pozostałe pośrednictwo pieniężne;
  2. 64.91.Z Leasing finansowy;
  3. 64.99.Z Pozostała działalność finansowa, działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;
  4. 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
  5. 70.10.Z Działalność firm centralnych (Head Offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;
  6. 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
  7. 78.20.Z Działalność agencji pracy tymczasowej;
  8. 78.30.Z Pozostałą działalność związana z udostępnianiem pracowników;
  9. 82.1. Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagająca.

Spółka dokonywała w przedmiotowym okresie transakcji z podmiotami powiązanymi kapitałowo z Grupy Kapitałowej. Przedmiotowe podmioty posiadają siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i Niemiec. Stosowane przez podmioty powiązane ceny są rynkowe, czyli takie jak zaakceptowałyby podmioty niepowiązane.

STRUKTURA GRUPY KAPITAŁOWEJ – PODMIOTY POWIĄZANE KAPITAŁOWO

Obecnie w skład grupy kapitałowej wchodzą poniższe spółki operacyjne należące do (…) S.A.

Spółka

Udział procentowy (…) S.A. w kapitale zakładowym

A. Sp. z o.o.

100 %

B. Sp. z o.o.

100 %

C. Sp. z o.o.

100 %

D. Sp. z o.o.

100%

E. Sp. z o.o.

97%

F. Sp. z o.o.

100%

G. Sp. z o.o.

97%

H. Sp. z o.o.

97%

I. Sp. z o.o.

100%

J. Sp. z o.o.

100%

(…) GmbH

100%

K. Sp. z o.o.

97%

L. Sp. z o.o.

97%

M. Sp. z o.o.

100 %

N. Sp. z o.o.

97%

O. Sp. z o.o.

97%

P. Sp. z o.o.

97%

R. Sp. z o.o.

97%

S. Sp. z o.o.

100%

(…) Sp. z o.o. sp.k.

komplementariusz

T. Sp. z o.o.

97%

U. Sp. z o.o.

97%

W. Sp. z o.o.

100%

Y. Sp. z o.o.

100%

Z. Sp. z o.o.

100%

AA. Sp. z o.o.

97%

AB. Sp. z o.o.

97%

AC. Sp. z o.o.

100 %

AD. Sp. z o.o.

97%

AE. Sp. z o.o.

97%

AF. Sp. z o.o.

97%

AG. Sp. z o.o.

97%

AH. Sp. z o.o.

97%

(…) S.A. A. Sp.k.

komplementariusz

(…) S.A. B. Sp.k.

komplementariusz



Spółka dotychczas na mocy obowiązujących przepisów prawa była zobowiązana do sporządzania dokumentacji cen transferowych. Za poprzedni rok obrotowy Spółka sporządziła wymaganą prawem dokumentację cen transferowych.

Akcjonariuszem Spółki jest Spółka z siedzibą na Malcie (…) LTD. Wnioskodawca z akcjonariuszem nie dokonywał transakcji w przedmiotowym okresie.

Pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data wpływu 19 marca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje.

Ad. 1

Podmioty powiązane z Wnioskodawcą, z którymi Wnioskodawca dokonuje transakcji kontrolowanych mają miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Niezależnie od powyższego, Spółka dokonuje także transakcji ze spółką powiązaną (…) GmbH z siedzibą w Niemczech. Przedmiotowa transakcja nie będzie objęta zwolnieniem z art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT i zapytanie Spółki jej nie dotyczy.

Ad. 2

Wnioskodawca oraz podmioty powiązane z Wnioskodawcą (o których mowa w Ad. l):

  1. nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 Ustawy o CIT;
  2. nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a Ustawy o CIT.

Ad. 3

Wnioskodawca oraz podmioty powiązane z Wnioskodawcą (o których mowa w Ad. l) nie poniosły straty podatkowej w okresie od 1 grudnia 2018 roku do 30 listopada 2019 roku lub w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku.

W przypadku gdyby którakolwiek ze spółek powiązanych poniosła stratę podatkową lub w przypadku gdyby Wnioskodawca posiadał stratę podatkową zwolnienie z art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT nie będzie miało zastosowania. Na koniec marca 2020 roku będą zatwierdzone sprawozdania finansowe wszystkich podmiotów w Grupie Kapitałowej.

Ad. 4

Wnioskodawca oraz podmioty powiązane z Wnioskodawcą (o których mowa w Ad. l) nie spełniają warunków oraz kryteriów z art. 11n pkt 2-9 Ustawy o CIT.

Wnioskodawca oraz podmioty powiązane z Wnioskodawcą są na podstawie art. 11 n pkt 1 Ustawy o CIT zwolnione z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, gdyż nie ma on zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

  1. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,
  2. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,
  3. nie poniósł straty podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka na mocy przepisów ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, ma prawo wyboru reżimu prawnego, według którego podatnik zrealizuje obowiązki sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla zdarzeń, które miały miejsce w okresie od 1 grudnia 2018 roku do 30 listopada 2019 roku?
  2. Czy w przypadku prawa wyboru do zastosowania przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku Spółka jest uprawniona do skorzystania z przesłanki z wyłączenia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji na podstawie art. 11n Ustawy o CIT?
  3. Jaki jest termin do sporządzenia dokumentacji podatkowej opisującej transakcje mające miejsce w roku podatkowym trwającym od 01 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r., o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT, oraz złożenia oświadczenia o sporządzaniu dokumentacji, w przypadku wyboru do zastosowania przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 roku, a jaki w przypadku wyboru do zastosowania przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku?
  4. Czy dla Wnioskodawcy termin do dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy trwający od 01 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r., uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, upływa z końcem dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego trwającego od 01 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r., tj. w dniu 31 sierpnia 2020 r., niezależnie od wyboru zastosowania przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 czy od 01 stycznia 2019 roku?

Stanowisko Wnioskodawcy.

  1. W ocenie Spółki, Wnioskodawca na mocy przepisów ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193) jest uprawniony do wyboru reżimu prawnego, według którego podatnik zrealizuje obowiązki sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla zdarzeń, które miały miejsce w okresie od 1 grudnia 2018 roku do 30 listopada 2019 roku, czyli do wyboru zastosowania przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 roku lub do zastosowania przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku.
  2. W ocenie Spółki w przypadku prawa wyboru do zastosowania przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku jest uprawniona do skorzystania z przesłanki wyłączającej obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji, gdy transakcje kontrolowane zawierane są wyłącznie przez podmioty powiązane mające, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:
    1. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 Ustawy o CIT,
    2. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a Ustawy o CIT,
    3. nie poniósł straty podatkowej.
  3. Tak w przypadku prawa wyboru do zastosowania przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 roku, jak i przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku – w ocenie Wnioskodawcy – termin do sporządzenia dokumentacji podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r., o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT, oraz złożenia oświadczenia o sporządzaniu dokumentacji, upływa z końcem dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego 2018, tj. w dniu 31 sierpnia 2020 r.
  4. Termin do złożenia uproszczonego sprawozdania o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, dla Wnioskodawcy, dla którego rok podatkowy trwa od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r., wynosi dziewięć miesięcy od zakończenia roku podatkowego, i upływa na 31 sierpnia 2020 r.

Ad. 1

Przedmiotowe zagadnienie dotyczy wykładni przepisów ustawy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka może dokonać wyboru reżimu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2019 r. w zakresie analizy obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych.

W sytuacji, gdy rok obrotowy Spółki obowiązywał od 1 grudnia 2018 roku do 30 listopada 2019 roku, dla Spółki mają zastosowanie przepisy przejściowe ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193): („Ustawa nowelizująca”).

Art. 43 ww. Ustawy nowelizującej, konstytuujący zasadę ogólną wskazuje: Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2019 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2018 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym.

Jednocześnie – stosownie do postanowień art. 44 ust. 2 Ustawy nowelizującej, przepisy art. 23m i art. 23w-23zd ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 11a i art. 11k-11r ustawy zmienianej w art. 2 (ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm.; dalej: „Ustawa o CIT”), podatnik może stosować do transakcji kontrolowanych realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r., przy czym przepisy te będą miały zastosowanie do wszystkich transakcji kontrolowanych podatnika realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r.

Przytoczony przepis art. 44 ust. 2 Ustawy nowelizującej jest wyrazem pozostawienia podatnikom wyboru reżimu prawnego, według którego podatnik zrealizuje obowiązki sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla zdarzeń, które miały miejsce w roku podatkowym rozpoczynjącym się po 31 grudnia 2017 r.

Biorąc pod uwagę powyższe w ocenie Spółki ma prawo wyboru, które przepisy zastosować do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 11c Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku:

  1. Podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
  2. Jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

W świetle art. 11k Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku:

  1. Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
  2. Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:
    1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
    2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
    3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
    4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.
  3. Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:
    1. każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
    2. strony kosztowej i przychodowej.


Art. 11n Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku stanowi, że obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

  1. zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:
    1. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,
    2. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,
    3. nie poniósł straty podatkowej.


Zwolnienie to ma zastosowanie do podatników, którzy spełniają łącznie wskazane przesłanki:

  • od obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na gruncie przepisów obowiązujących od 1.1.2019 r. są zwolnione transakcje zawierane wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (transakcje krajowe)
  • wykazują w danym roku podatkowym dochód (nie ponieśli straty podatkowej),
  • nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów uzyskanych z działalności:
    1. prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
    2. określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.


Spółka wnosi o potwierdzenie, czy zawierając z podmiotami powiązanymi z Grupy Kapitałowej mającymi siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej transakcje krajowe, pozostaje zwolniona z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, w sytuacji gdy Spółka, jak i jej kontrahenci wykazują w danym roku dochód, nie ponieśli straty podatkowej, a dodatkowo nie korzystają ze zwolnień, o których mowa w art. 8 oraz art. 17 ust. 34 i 34a Ustawy o CIT.

Pomimo, iż jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy jest spółka z siedzibą na Malcie, podmioty te nie dokonują pomiędzy sobą transakcji. W konsekwencji - Wnioskodawca przy spełnieniu warunków z art. 11n Ustawy o CIT nie będzie posiadał obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych za przedmiotowy okres.

Ad. 3

Spółka jako rok podatkowy przyjęła okres kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych rozpoczynający się 01 grudnia a kończący się 30 listopada następnego roku kalendarzowego.

Podatnik z uwagi na dokonywanie w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym w 2018 r., mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), oraz uzyskiwanie przychodów lub kosztów, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, ustalonych na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekraczających w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro, jest zobowiązany na podstawie art. 9a ustawy o CIT, do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej („Rozporządzenie”) stanowi, iż przedłuża się do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego terminy sporządzenia dokumentacji podatkowej, złożenia urzędowi skarbowemu oświadczenia, dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania.

W przypadku prawa wyboru do zastosowania przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 roku w ocenie Wnioskodawcy termin do sporządzenia dokumentacji podatkowej za rok podatkowy trwający od 01.12.2018 r. do 30.11.2019 r., o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT oraz złożenia oświadczenia o sporządzaniu dokumentacji cen transferowych, upływa z końcem dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego 2018, tj. w dniu 31 sierpnia 2020 r.

Na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku termin ten został wyznaczony także jako do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.

Zgodnie z art. 11m Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku:

  1. Podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.
  2. W oświadczeniu o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych podmiot powiązany oświadcza, że:
    1. sporządził lokalną dokumentację cen transferowych;
    2. ceny transferowe transakcji kontrolowanych objętych lokalną dokumentacją cen transferowych są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
  3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, podpisuje kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości, podając pełnioną przez siebie funkcję, przy czym:
    1. oświadczenie składa i podpisuje każda z osób uprawnionych do reprezentacji – w przypadku gdy kilka osób spełnia kryteria kierownika jednostki albo nie jest możliwe określenie kierownika jednostki;
    2. nie jest dopuszczalne złożenie oświadczenia przez pełnomocnika.
  4. Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

W konsekwencji – zarówno w przypadku zastosowania regulacji obowiązujących do dnia 31 grudnia 2018 roku, jak i obowiązujących od 1 stycznia 2019 roku – termin do sporządzenia dokumentacji podatkowej za rok podatkowy trwający od 01.12.2018 r. do 30.11.2019 r., o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT, oraz złożenia oświadczenia o sporządzaniu dokumentacji, jest ten sam, tj. 31 sierpnia 2020 roku.

Ad. 4

W myśl art. 27 ust. 5 Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2018 r. podatnicy zobowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkową uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zaplata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.


Minister właściwy ds. Finansów Publicznych ww. Rozporządzeniem, przedłużył do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego terminy:

  1. sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa (...) w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT,
  2. złożenia urzędowi skarbowemu oświadczenia, o którym mowa w (...) art. 9a ust. 7 ustawy o CIT,
  3. dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT.

Co do zasady – termin do dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT wynosi 3 miesiące po zakończeniu roku podatkowego, ale z uwagi na wydane Rozporządzenie z dnia 14.03.2018 r., termin ten wynosi 9 miesięcy, liczonych od zakończenia roku podatkowego. Przy czym, przedłużenie, o którym mowa w § 1 Rozporządzenia z dnia 14.03.2018 r., stosuje się do terminów upływających w 2018 r. lub 2019 r., na co wskazuje wprost § 3.

W tym miejscu należy wskazać, że Ustawą nowelizującą art. 27 ust. 5 ustawy o CIT został uchylony z dniem 01.01.2019 r. Zgodnie z treścią art. 11t ust. 1 nowej ustawy o CIT, podmioty powiązane:

  1. obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
  2. realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1

- przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl zaś art. 2a Ordynacji podatkowej, niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. W sytuacji Podatnika, którego rok podatkowy 2018 kończy się 30.11.2019 r., a obowiązek, o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, upływa w 2020 r., a więc w okresie, do którego nie mają zastosowania terminy wynikające z Rozporządzenia z dnia 14.03.2018 r., należy przyjąć, że dla Wnioskodawcy, dla którego rok podatkowy trwa od 01.12.2018 r. do 30.11.2019 r., termin do złożenia sprawozdania, o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym w 2018 r., wynosi dziewięć miesięcy od zakończenia roku podatkowego, i upływa 31.08.2020 r. Intencją ustawodawcy jest bowiem, aby podatnicy mieli 9-miesięczny termin do sporządzenia ww. dokumentacji i złożenia uproszczonego sprawozdania, liczony od zakończenia roku podatkowego. Ta intencja została wyrażona zarówno w Rozporządzeniu z dnia 14.03.2018 r., jak i w przepisach Ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2019.

Konkludując termin do złożenia sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o CIT i konsekwentnie termin do złożenia uproszczonego sprawozdania o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT, dla Wnioskodawcy, dla którego rok podatkowy trwa od 01.12.2018 r. do 30.11.2019 r., wynosi dziewięć miesięcy od zakończenia roku podatkowego, i upływa na 31.08.2020 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • możliwości wyboru przepisów dotyczących cen transferowych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. lub w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. dla spółki, której rok podatkowy rozpoczął się 1 grudnia 2018 r. – jest prawidłowe;
  • zwolnienia z obowiązku sporządzania cen transferowych w przypadku wyboru przepisów w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. do transakcji, które spełniają warunki przewidziane w art. 11n – jest prawidłowe;
  • terminu do sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz złożenia oświadczenia o sporządzaniu dokumentacji:
    • w przypadku zastosowania przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. – jest nieprawidłowe;
    • przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. – jest prawidłowe;
  • terminu do dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r. uproszczonego sprawozdania CIT/TP –jest nieprawidłowe.



Odpowiedź na pytanie nr 1 i 2

Organ w pełni podziela stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

  • Wnioskodawca na mocy przepisów ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193) jest uprawniony do wyboru reżimu prawnego, według którego Wnioskodawca zrealizuje obowiązki sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla zdarzeń, które miały miejsce w okresie od 1 grudnia 2018 roku do 30 listopada 2019 roku;
  • Wnioskodawca, w przypadku wyboru do zastosowania przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r., jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych w przypadku zrealizowania się przesłanek wynikających z art. 11n updop.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź na pytanie nr 3 i 4

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm.; dalej: „updop”) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    - lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub
  3. zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro

- są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.

Stosownie do art. 9a ust. 2f updop, w przypadku podatników, o których mowa w ust. 1, 1b, 5a i 5b, dokumentację podatkową w zakresie elementów wymienionych w ust. 2b sporządza się nie później niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego, z tym że opis, o którym mowa w ust. 2b pkt 3, sporządza się w terminie 10 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego podatnika lub spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 7 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., podatnicy, o których mowa w ust. 1, 1b, 5a i 5b, są obowiązani składać urzędom skarbowym oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji podatkowej, do dnia upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego, z tym że oświadczenie to nie dotyczy informacji, o których mowa w ust. 2d. w przypadku podatników, o których mowa w ust. 5a, oświadczenie może podpisać osoba upoważniona do reprezentowania zagranicznego zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, art. 27 ust. 5 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. stanowił, że podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkowa.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 updop, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając informacje dotyczące podmiotów powiązanych, rodzaju powiązań z tymi podmiotami, rodzaju i przedmiotu transakcji lub innych zdarzeń, zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a także kierując się potrzebą ułatwienia podatnikom poprawnego sporządzenia tego sprawozdania.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. 2017 poz. 1190) zostało opublikowane 22 czerwca 2017 r. Rozporządzenie to wprowadziło formularz CIT/TP, tj. uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Z wniosku wynika, że rok podatkowy Wnioskodawcy rozpoczął się 1 grudnia 2018 r. a zakończył się 30 listopada 2019 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia terminu, w jakim Wnioskodawca powinien sporządzić dokumentację cen transferowych, złożyć urzędowi skarbowemu oświadczenie o sporządzeniu tej dokumentacji oraz dołączyć do zeznania podatkowego uproszczone sprawozdanie CIT/TP w przypadku wyboru przepisów w zakresie cen transferowych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. lub w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do przepisów w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., do jego sytuacji znajdzie zastosowanie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 555; dalej: „rozporządzenie”).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia, przedłuża się do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego terminy:

  1. sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z 2017 r. poz. 2494 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 317 i 398) oraz art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, 2175, 2201 i 2369 oraz z 2018 r. poz. 317 i 398);
  2. złożenia urzędowi skarbowemu oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9a ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;
  3. dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 45 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie natomiast do § 3 ww. rozporządzenia, przedłużenie, o którym mowa w § 1, stosuje się do terminów upływających w 2018 r. lub 2019 r.

Rozporządzenie przewiduje zatem przedłużenie obowiązków, o których mowa w art. 9a ust. 1, art. 9a ust. 7 oraz art. 27 ust. 5 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., do dziewięciu miesięcy kalendarzowych po zakończeniu roku podatkowego, jednak z pewnym zastrzeżeniem. § 3 rozporządzenia w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje, do jakich sytuacji ma zastosowanie przedłużenie terminów – jedynie do tych terminów, które upływają w 2018 lub 2019 roku.

Rok podatkowy Wnioskodawcy zakończy się 30 listopada 2019 r., a więc 3-miesięczny termin określony w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych minął w lutym 2020 roku. Przedłużenie terminów na sporządzenie dokumentacji podatkowej, złożenie oświadczenia i uproszczonego sprawozdania CIT/TP nie będzie miało więc do Wnioskodawcy zastosowania, jako że termin Wnioskodawcy na dokonanie ww. czynności nie mija w 2018 ani w 2019 roku.

W związku z powyższym, brak jest podstaw do twierdzenia, że Wnioskodawca, ze względu na rok podatkowy inny niż kalendarzowy, może skorzystać z przepisów rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej, skoro wyraźnie przepisy tego rozporządzenia nie dotyczą Wnioskodawcy.

Nie można również zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że do kwestii opisanej we wniosku powinien mieć zastosowanie art. 2a Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. W sprawie nie występują bowiem wątpliwości co do treści przepisów art. 9a ust. 2f, art. 9a ust. 7 i art. 27 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani też przepisów rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej. Rozporządzenie jasno wskazuje, że prawo do skorzystania z przedłużonych terminów w zakresie dokumentacji cen transferowych mają podatnicy, którym termin upływa w 2018 lub 2019 roku.

Wnioskodawca nie spełnia tych kryteriów, a więc przepisy ww. rozporządzenia nie znajdą do niego zastosowania. W związku z powyższym, Wnioskodawca obowiązany jest stosować terminy przewidziane w art. 9a ust. 2f, art. 9a ust. 7 i art. 27 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc dla Wnioskodawcy termin do:

  • sporządzenia dokumentacji cen transferowych, o której mowa w art. 9a ust. 1,
  • złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 7,
  • sporządzenia sprawozdania CIT/TP, o którym mowa w art. 27 ust. 5 w zw. z art. 27 ust. 8

– upływa w dniu upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego, a więc w terminie trzech miesięcy po zakończeniu roku podatkowego (w przypadku Wnioskodawcy będzie to luty 2020 roku).

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym terminy do sporządzenia dokumentacji cen transferowych, złożenia oświadczenia oraz uproszczonego sprawozdania CIT/TP, zostają w przypadku Wnioskodawcy przedłużone do dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku wyboru przepisów w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, jak wynika z art. 44 ust. 2 ustawy nowelizującej, podatnik może zdecydować o stosowaniu przepisów o cenach transferowych za 2018 rok w taki sposób, że zastosowanie do transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi w 2018 roku mogą znaleźć przepisy znowelizowane wskazane w ww. przepisie, a więc art. 11a (definicje, w tym definicje podmiotów powiązanych) oraz art. 11k-11r updop, czyli przepisy odnoszące się do obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych (m.in. progi transakcji kontrolowanych, do których istnieje obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych).

Takiego wyboru nie ma jednak w odniesieniu do sposobu realizacji obowiązków sprawozdawczych za rok 2018.

Obowiązek sprawozdawczy w zakresie cen transferowych w brzmieniu ustawy do 31 grudnia 2018 r. nakładał art. 27 ust. 5 updop, zgodnie z którym podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. W myśl art. 27 ust. 8 updop, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia wzór uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając informacje dotyczące podmiotów powiązanych, rodzaju powiązań z tymi podmiotami, rodzaju i przedmiotu transakcji lub innych zdarzeń, zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a także kierując się potrzebą ułatwienia podatnikom poprawnego sporządzenia tego sprawozdania.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. 2017 poz. 1190) zostało opublikowane 22 czerwca 2017 r. Rozporządzenie to wprowadziło formularz CIT/TP, tj. uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Natomiast zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2019 r., obowiązek sprawozdawczy wprowadza przepis art. 11t updop.

Zgodnie z ww. przepisem, podmioty powiązane:

  1. obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
  2. realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1

- przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Uregulowana w art. 44 ust. 2 ustawy nowelizującej możliwość stosowania przepisów do transakcji kontrolowanych realizowanych w 2018 r. nie dotyczy informacji o cenach transferowych (TP-R). przepisy dotyczące informacji o cenach transferowych stosuje się do lat podatkowych rozpoczynających się po 1 stycznia 2019 roku, a za 2018 rok – niezależnie od dokonanego wyboru stosowania regulacji w zakresie dokumentacji cen transferowych – składane jest uproszczone sprawozdanie na formularzu CIT/TP (jeśli na podstawie przepisów obowiązujących w 2018 roku taki obowiązek u podatnika powstał).

Z przepisów przejściowych nie wynika bowiem możliwość stosowania regulacji wynikającej z art. 11t updop również do transakcji dokonywanych w 2018 roku. Taką możliwość ustawodawca przewidział jedynie w odniesieniu do przepisów art. 11a i art. 11k-11r ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem również w przypadku wyboru przez Wnioskodawcę przepisów dotyczących cen transferowych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., Wnioskodawca ma obowiązek złożyć uproszczone sprawozdanie CIT/TP w terminie 3 miesięcy od zakończenia roku podatkowego trwającego od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym termin do dołączenia do zeznania uproszczonego sprawozdania CIT/TP upływa w dniu 31 sierpnia 2020 r., niezależnie od wyboru przepisów w zakresie cen transferowych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. lub w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.), należało uznać zatem za nieprawidłowe.

Natomiast „nowe” przepisy (tj. obowiązujące od 1 stycznia 2019 r.) wyznaczają 9-miesięczny termin do sporządzania dokumentacji cen transferowych oraz złożenia oświadczenia. Zgodnie z przywołanym już w niniejszej interpretacji art. 11m ust. 1, podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku wyboru przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r., termin do sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz złożenia oświadczenia urzędowi skarbowemu, upływa z końcem dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj