Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.74.2020.1.MC
z 30 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży opracowanych samodzielnie materiałów dydaktycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży opracowanych samodzielnie materiałów dydaktycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczym zamierza prowadzić działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży detalicznej przez Internet opracowanych przez siebie materiałów dydaktycznych, zawierających przykłady zadań, ćwiczeń i zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Przedmiotem sprzedaży będą materiały zawierające treści edukacyjne, w tym teksty, obrazki i rysunki, których autorem jest wyłącznie Wnioskodawczyni. Materiały te, po zamówieniu złożonym za pośrednictwem strony fanpage założonej przez Wnioskodawczynię na portalu (…) i po uiszczeniu wynagrodzenia, będą wysyłane bądź w formie elektronicznej (pliki PDF) za pośrednictwem w/w portalu lub poczty elektronicznej (e-mail) bądź w formie wydrukowanej i zalaminowanej na podany adres korespondencyjny. Świadczone usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są sklasyfikowane pod symbolami:

  • 58.19.19.0 Pozostałe wyroby drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych), gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 58.19.29.0 Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 58.19.12.0 Obrazki, rysunki i fotografie, drukowane.

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z działalności gospodarczej będą pochodzić ze sprzedaży wyrobów własnej produkcji, tj. finalnych produktów (materiałów dydaktycznych), zawierających w swej treści napisane i opracowane przez Wnioskodawczynię teksty oraz projekty graficzne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni może rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
  2. Czy 5,5% stawka tego ryczałtu będzie prawidłowa?

Zdaniem Wnioskodawczyni będzie ona mogła korzystać przy prowadzeniu opisanej działalności gospodarczej z opodatkowania w formie ryczałtu. Prawidłowa będzie stawka podatku zryczałtowanego w wysokości 5,5%, bowiem w/w symbole PKWiU nie są wymienione w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ani w załącznikach do niej.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, że działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzonej przez podatnika.

Z kolei art. 12 ust. 1 pkt 4a tejże ustawy przewiduje dla działalności wytwórczej stawkę podatku w wysokości 5,5%. W wyniku prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej będzie powstawać całkowicie nowy wyrób – materiały dydaktyczne, który będzie następnie sprzedawany, przysparzając w ten sposób przychód do opodatkowania – jest to więc działalność nosząca cechy działalności wytwórczej.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43, 1495, 1649, 2200) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec Wnioskodawczyni nie zachodzą żadne określone w tym przepisie przesłanki, wykluczające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni nie będzie opłacać podatku w formie karty podatkowej ani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w pkt 2 ust. 1 tego przepisu. Przepis art. 8 wskazuje rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej, które wyłączają możliwość opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wyłączenie to nie obejmuje działalności sklasyfikowanej pod w/w symbolami PKWiU.

Za działalność wytwórczą – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na opracowywaniu i sprzedaży materiałów dydaktycznych, sklasyfikowaną wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 58.19.19.0, 58.19.29.0 i 58.19.12.0. W toku tej działalności będzie wytwarzać materiały dydaktyczne, które następnie będzie sprzedawać odbiorcom indywidualnym w formie elektronicznej lub drukowanej.

Biorąc po uwagę cytowane przepisy, stwierdzić należy, że działalność Wnioskodawczyni będzie odbywać się w warunkach wskazanych w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a właściwą stawką do opodatkowania przychodów z tej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie stawka 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator tekstu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazanego we wniosku przez Wnioskodawczynię jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity opublikowany został w Dz.U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj