Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.8.2020.3.RG
z 24 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.), uzupełnionego pismami: z dnia 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.), z dnia 3 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.), z dnia 12 marca 2020 r. (data wpływu) oraz z dnia 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 6 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Wspólników budynku magazynu wyrobów gotowych i budowli - wagi,

- jest nieprawidłowe,

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Wspólników:
    • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego,
    • budynku wagowo-biurowego parterowego,
    • ulic wewnątrz zakładu,

  • braku obowiązku korekty na podstawie art. 91 ust. 1 i 2 ustawy w związku ze zmianą przeznaczenia środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, z uwagi nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz wspólników, w części dotyczącej poniesionych nakładów oraz opodatkowania według stawki 23% dostawy środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Wspólników:
    • budynku magazynu wyrobów gotowych,
    • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego,
    • budynku wagowo-biurowego parterowego,
    • wagi i ulic wewnątrz zakładu,
  • braku obowiązku korekty na podstawie art. 91 ust. 1 i 2 ustawy w związku ze zmianą przeznaczenia środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, z uwagi nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz wspólników, w części dotyczącej poniesionych nakładów oraz opodatkowania według stawki 23% dostawy środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej.

Wniosek uzupełniono pismami: z dnia 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.), z dnia 3 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.), z dnia 12 marca 2020 r. (data wpływu) oraz z dnia 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 6 kwietnia 2020 r.), w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytania nr 4 i 5, przedstawienia własnego stanowiska w zakresie pytania nr 5 oraz dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawcą jest spółka jawną działająca pod firmą „…”, z siedzibą w … Numer KRS: …; NIP: …, (dalej „Spółka”). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Przedmiotem przeważającej działalności przedsiębiorcy jest 15.61.Z. wytwarzanie produktów przemiału zbóż i ich sprzedaż. Spółka jawna utworzona została 28.02.2007 r.

Opisywany majątek spółki wniesiony został aportem przez Wspólników, jako kapitał zakładowy. Wstępny obecnych Wspólników Spółki nabył opisywane nieruchomości w ramach wspólności majątkowej, następnie wniósł je ewidencji środków trwałych w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W 05.12.2005 r. nastąpiła jego śmierć, przedmiot dziedziczenia stanowiły nabyte udziały w nieruchomościach.

W dniu ….04.1989 r. nabyty został budynek magazynu wyrobów gotowych, (poz. 1). Przedmiotowa nieruchomość została zaliczona do środków trwałych i wprowadzona do ewidencji środków trwałych ….03.1991 r., zgodnie z wymogami przepisów rachunkowych i podatkowych. Po tej dacie Spółka dokonała ulepszenia budynku, od którego od poniesionych nakładów, przewyższających 30% wartości początkowej odliczyła podatek VAT, w momencie obowiązywania ustawy o VAT z 1993 r. oraz ustawy z 2004 r. Po odtworzeniu został on przyjęty do użytkowania po poniesionych nakładach w 2005 r. Nakłady obejmowały nadbudowę istniejącego budynku, oraz wiaty zadaszeniowej. Obecnie nieruchomość jest wykorzystywana przez Spółkę do prowadzonej działalności gospodarczej. Odliczenie podatku od towarów i usług przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości nie przysługiwało. Wymieniona nieruchomość służy wykonywaniu działalności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Kolejnym składnikiem majątku jest budynek produkcyjny wielokondygnacyjny (poz. 2), nabyty 26.04.1989 r., wprowadzony do ewidencji środków trwałych 01.04.1991 r. zgodnie z wymogami przepisów rachunkowych i podatkowych. Po tej dacie Spółka dokonała ulepszenia budynku, od którego od poniesionych nakładów, przewyższających 30% wartości początkowej odliczyła podatek VAT, w momencie obowiązywania ustawy o VAT z 1993 r. oraz ustawy z 2004 r. Po odtworzeniu został on przyjęty do użytkowania po poniesionych nakładach w 2015 r. Nakłady obejmowały m.in. obejmowały wymianę podłóg. Obecnie nieruchomość jest wykorzystywana przez Spółkę do prowadzonej działalności gospodarczej. Odliczenie podatku od towarów i usług przy nabyciu nie przysługiwało. Wymieniona nieruchomość służy wykonywaniu działalności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Kolejny składnik to budynek wagowo-biurowy parterowy (poz. 3), nabyty 26.04.1989 r., wprowadzony do ewidencji środków trwałych zgodnie z wymogami przepisów rachunkowych i podatkowych 5.03.1991 r. Po tej dacie Spółka dokonała ulepszenia budynku, od którego od poniesionych nakładów przewyższających 30% wartości początkowej odliczyła podatek VAT według ustawy z dnia 1993 r. Ostatecznie przyjęto ową nieruchomość do użytkowania w 2002 r. Wymieniona nieruchomość służy wykonywaniu działalności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Kolejny składnik to teren z biurem i wagą oraz ulice i plac wewnątrz zakładu (poz. 4), nabyty 26.05.1992 r., wprowadzony do ewidencji środków trwałych zgodnie z wymogami przepisów rachunkowych i podatkowych 15.03.1993 r. W tej dacie Spółka dokonała ulepszenia budynku, od którego od poniesionych nakładów przewyższających 30% wartości początkowej odliczyła podatek VAT według ustawy z dnia 1993 r. Wymieniona nieruchomość służy wykonywaniu działalności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Następnie w ewidencji środków trwałych widnieje telewizja przemysłowa (poz. 5), data przyjęcia do używania to ….03.2002 r. W 2011 r. oraz 2012 r. zostały poniesione nakłady na ulepszenie owego środka trwałego od których spółka odliczyła podatek VAT zarówno przy nabyciu jak i ulepszeniach. Wartość po zmianach przekracza 15 000 zł.

Podjęta została decyzja, że aktywa te zostaną przekazane do majątku wspólników Spółki w sposób nieodpłatny, mający postać wycofania składnika majątku z majątku Spółki do majątku osobistego jej wspólników, proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału w zysku Spółki. Podstawą przeniesienie będzie jednomyślna uchwała wspólników wyrażająca zgodę wspólników na przekazanie składnika majątku Spółki do ich majątków osobistych. Wykonanie uchwały nastąpi przez zawarcie umowy nieodpłatnego przekazania, w wyniku której nastąpi przekształcenie prawa własności przysługującego Spółce we współwłasność ułamkową wspólników. Umowa ta sporządzona zostanie w celu wykonania postanowień zawartych w uchwale i nie będzie umową darowizny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm., dalej „k.c.”). Umowa ta będzie umową nienazwaną, zawierającą oświadczenie Spółki o przeniesieniu nieodpłatnie na wspólników prawa własności składnika majątku w części proporcjonalnej do udziału każdego wspólnika w zyskach Spółki oraz oświadczenie wspólników o jego przyjęciu. Spółka nie uzyska żadnych korzyści majątkowych z tytułu dokonania czynności przeniesienia tego aktywa.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 marca 2020 r. wskazano:

Na pytanie Organu: „Czy budynki: magazynu wyrobów gotowych, produkcyjny wielokondygnacyjny, wagowo-biurowy parterowy, stanowią budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186)?” Wnioskodawca odpowiedział:

Budynek magazynu wyrobów gotowych stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186)?

Budynek produkcyjny wielokondygnacyjny stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2019 r., poz. 1186).

Budynek wagowo-biurowy parterowy stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186).

Na pytanie Organu: „Czy obiekty wskazane w poz. 4 opisu sprawy: biuro, waga oraz ulice i plac wewnątrz zakładu, stanowią budynki, budowle, urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 2, pkt 3 lub pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (informacje te należy wskazać dla każdego wymienionego w tej pozycji obiektu odrębnie)?” Wnioskodawca odpowiedział:

Biuro stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. l 186)

Waga stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186)

Ulice i plac wewnątrz zakładu stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186), inwestycja polegała na zagęszczeniu bagnistego podłoża na znaczącej powierzchni placu, jego utwardzaniu oraz położeniu na części placu płyt betonowych a na części placu asfaltu.

Na pytanie Organu: „Jaka jest klasyfikacja budynków, budowli zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) – (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?” Wnioskodawca odpowiedział:

Klasyfikacja PKOB dla budynku wyrobów gotowych 112,

Klasyfikacja PKOB dla budynku produkcyjny wielokondygnacyjny 112,

Klasyfikacja PKOB dla budynku wagowo-biurowy parterowy 111,

Klasyfikacja PKOB dla waga 242,

Klasyfikacja PKOB dla ulice i place wewnątrz zakładu 242.

Na pytanie Organu: „Czy budynki wymienione w pozycjach od 1 do 4 opisu sprawy są trwale związane z gruntem?” Wnioskodawca odpowiedział: Budynki wymienione w pozycjach 1-4 (tj. budynek magazynu wyrobów gotowych, budynek produkcyjny wielokondygnacyjny, budynek wagowo biurowy parterowy są trwale związane z gruntem.

Na pytanie Organu: „W przypadku wskazania w odpowiedzi na pytanie nr 2, że obiekty wskazane w poz. 4 opisu sprawy są budowlami, należy wskazać czy są one trwale związane z gruntem?” Wnioskodawca odpowiedział:

Waga stanowi budowlę jest ona trwale związana z gruntem.

Ulice i plac wewnątrz zakładu jest trwale związany z gruntem.

Na pytanie nr 6 Organu: „W przypadku wskazania w odpowiedzi na pytanie nr 2, że obiekty wskazane w poz. 4 opisu sprawy są budowlami, należy wskazać czy na budowle Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?” Wnioskodawca odpowiedział:

Została zakupiona nieruchomość gruntowa (łąka), następnie została kupiona waga, która stanowi budowlę. Zostały ponoszone nakłady na ulepszenie w podatku dochodowym. Budowle stanowią ulice i place wewnątrz zakładu. Były ponoszone nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, na tym samym kupionym gruncie.

Na pytanie nr 7 Organu: „W związku ze wskazaniem, że Spółka dokonała ulepszeń budynku (wymienionego w poz. 4 opisu sprawy) należy jednoznacznie wskazać, w którym budynku dokonano ulepszeń?” Wnioskodawca odpowiedział:

Ulepszeń dokonano budynek magazynu wyrobów gotowych.

Ulepszeń dokonano budynek produkcyjny wielokondygnacyjny.

Ulepszeń dokonano budynek wagowo-biurowy parterowy.

Na pytanie nr 8 Organu: „Czy nakłady, które ponosił Wnioskodawca na ulepszenia ww. budynków wymienionych w poz. od 1 do 4 opisu sprawy, stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?” Wnioskodawca odpowiedział:

Budynek wyrobów gotowych, budynek produkcyjny wielokondygnacyjny, budynek wagowo- biurowy parterowy, nakłady na te budynki stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Na pytanie nr 9 Organu: „Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?” Wnioskodawca odpowiedział:

Ulepszeń dokonano w budynku magazynu wyrobów gotowych. Inwestycja obejmowała nadbudowę istniejącego budynku magazynu. Nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia.

Ulepszeń dokonano budynek produkcyjny wielokondygnacyjny. Nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia. Inwestycja polegała na unowocześnieniu istniejącego budynku. Nie stanowiło przebudowy.

Ulepszeń dokonano budynek wagowo-biurowy parterowy. Dokonano zakupu placu, całość inwestycji stanowiło postawienie budynku wagowo-biurowego. Inwestycja stanowiła budowę obiektu.

Na pytanie nr 10 Organu: „Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania przedmiotowych budynków po ulepszeniach?” Wnioskodawca odpowiedział:

Ulepszeń dokonano do 15.03.1991 r. budynek magazynu wyrobów gotowych - oddanie do użytkowania 15.03.1991 r.

Ulepszeń dokonano do 30.04.2015 r. budynek produkcyjny wielokondygnacyjny - oddanie do użytkowania 01.05.2015 r.

Ulepszeń dokonano do 31.03.2002 r. budynek wagowo-biurowy parterowy - oddanie do użytkowania 01.04.2002 r.

Na pytanie nr 11 Organu: „W sytuacji, gdy w odpowiedzi na pytanie nr 2 okaże się, że wśród obiektów wskazanych w poz. 4 są również budowle, to należy wskazać, czy miało miejsce pierwsze zasiedlenie budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106)?” Wnioskodawca odpowiedział:

Waga stanowi budowlę, pierwsze zasiedlenie miało miejsce 28.12.1990 r. Budowle stanowią ulice i place wewnątrz zakładu, pierwsze zasiedlenie miało miejsce 30.10.2003 r.

Na pytanie nr 12 Organu: „Czy po ulepszeniach miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział:

Ulepszeń dokonano budynek magazynu wyrobów gotowych. Miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Ulepszeń dokonano budynek produkcyjny wielokondygnacyjny. Miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Ulepszeń dokonano budynek wagowo-biurowy parterowy. Miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Na pytanie nr 13 Organu: „Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ulepszonych budynków? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok.” Wnioskodawca odpowiedział:

Ulepszeń dokonano do 15.03.1991 r. budynek magazynu wyrobów gotowych - oddanie do użytkowania 15.03.1991 r.

Ulepszeń dokonano do 30.04.2015 r. budynek produkcyjny wielokondygnacyjny - oddanie do użytkowania 01.05.2015 r.

Ulepszeń dokonano do 31.03.2002 r. budynek wagowo-biurowy parterowy - oddanie do użytkowania 01.04.2002 r.

Na pytanie nr 14 Organu: „Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków po ulepszeniu, to należy wskazać:

  • kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)
  • w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie tych budynków?”

Wnioskodawca odpowiedział:
Ulepszeń dokonano do 15.03.1991 budynek magazynu wyrobów gotowych - oddanie do użytkowania 15.03.1991 r. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku ulepszenia, wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ulepszeń dokonano do 30.04.2015 r. budynek produkcyjny wielokondygnacyjny - oddanie do użytkowania 01.05.2015 r. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku ulepszenia, wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ulepszeń dokonano do 31.03.2002 r. budynek wagowo-biurowy parterowy - oddanie do użytkowania 01.04.2002 r. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku wybudowania.

Na pytanie nr 15 Organu: „Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków a przekazaniem budynków na rzecz wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” Wnioskodawca odpowiedział:

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku magazynu wyrobów gotowych upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku produkcyjny wielokondygnacyjny upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku wagowo-biurowo parterowy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Na pytanie nr 16 Organu: „Czy wartość nakładów na ulepszenie środka trwałego – telewizji przemysłowej przekroczyła 15.000 zł?” Wnioskodawca odpowiedział: Wartość nakładów na ulepszenie telewizji przemysłowej przekroczyła 15 000 zł.

Na pytanie nr 17 Organu: „Należy podać, kiedy oddano do używania telewizję przemysłową po ulepszeniach?” Wnioskodawca odpowiedział: Telewizję przemysłową oddano do użytkowania 01.05.2013 r.

Na pytanie nr 18 Organu: „Czy w związku z wycofaniem przedmiotowych nieruchomości z majątku Spółki i przekazaniem do majątków prywatnych wspólników nastąpi zmniejszenie wkładów wspólników w Spółce, czy wielkość wkładów każdego z nich pozostanie na poziomie niezmienionym?” Wnioskodawca odpowiedział: W związku z wycofaniem przedmiotowych nieruchomości z majątku Spółki i przekazaniem do majątków prywatnych wspólników wielkość wkładów pozostaje na poziomie niezmienionym.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 marca 2020 r. Wnioskodawca wskazał: W wyniku weryfikacji wniosku zmianie ulegnie nazwa składnika majątku (poz. 4), który wskazany był jako: teren z biurem i wagą oraz ulice i plac wewnątrz zakładu (poz. 4) a powinien być waga i ulice wewnątrz zakładu (w pozostałym zakresie nie ulega on zmianie), nabyty 26.05.1992 r., wprowadzony do ewidencji środków trwałych zgodnie z wymogami przepisów rachunkowych i podatkowych 15.03.1993 r. W tej dacie Spółka dokonała ulepszenia budynku, od którego od poniesionych nakładów przewyższających 30% wartości początkowej odliczyła podatek VAT według ustawy z dnia 1993 r. Wymieniona nieruchomość służy wykonywaniu działalności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Następnie w ewidencji środków trwałych widnieje telewizja przemysłowa (poz. 5), data przyjęcia do używania to 31.03.2002 r. W 2011 r. oraz 2012 r. zostały poniesione nakłady na ulepszenie owego środka trwałego od których spółka odliczyła podatek VAT zarówno przy nabyciu jak i ulepszeniach. Wartość po zmianach przekracza 15 000 zł.

Podjęta została decyzja, że aktywa te zostaną przekazane do majątku wspólników Spółki w sposób nieodpłatny, mający postać wycofania składnika majątku z majątku Spółki do majątku osobistego jej wspólników, proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału w zysku Spółki. Podstawą przeniesienie będzie jednomyślna uchwała wspólników wyrażająca zgodę wspólników na przekazanie składnika majątku Spółki do ich majątków osobistych. Wykonanie uchwały nastąpi przez zawarcie umowy nieodpłatnego przekazania, w wyniku której nastąpi przekształcenie prawa własności przysługującego Spółce we współwłasność ułamkową wspólników. Umowa ta sporządzona zostanie w celu wykonania postanowień zawartych w uchwale i nie będzie umową darowizny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm. dalej „k.c.”). Umowa ta będzie umową nienazwaną, zawierającą oświadczenie Spółki o przeniesieniu nieodpłatnie na wspólników prawa własności składnika majątku w części proporcjonalnej do udziału każdego wspólnika w zyskach Spółki oraz oświadczenie wspólników o jego przyjęciu. Spółka nie uzyska żadnych korzyści majątkowych z tytułu dokonania czynności przeniesienia tego aktywa.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał:

  1. W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące jednoznacznego wskazania daty oddania do używania po ulepszeniach budynku magazynu wyrobów gotowych, Wnioskodawca wskazał, że - budynek magazynu wyrobów gotowych został nabyty 26.04.1989 r. wprowadzony do ewidencji środków trwałych i przyjęty do używania 15.03.1991 r. W opisie sprawy rok 2005 został wskazany z uwagi na to, iż na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca kierował się dokumentem „decyzja z dnia 21 marca 2005 r.” dotycząca pozwolenia na użytkowanie istniejącego już budynku po przeprowadzonych remontach bieżących. Ponoszone nakłady remontowe były ewidencjonowane bieżąco w kosztach podatkowych, nie zmieniały wartości początkowej budynku. Zatem przyjęcie do użytkowania nastąpiło w dacie 15.03.1991 r.
  2. Daty oddania ulepszonych budynków: magazynu wyrobów gotowych, produkcyjnego wielokondygnacyjnego oraz wagowo-biurowego parterowego są datami rozpoczęcia użytkowania tych budynków do działalności Spółki.
  3. Waga stanowi budowlę.
  4. Nabycie nieruchomości niezabudowanej miało miejsce 26.05.1992 r., wcześniej ta nieruchomość była dzierżawiona.
    1. wydatki na wybudowanie tej budowli były ponoszone do 28.12.1990 r.,
    2. poniesione wydatki na wybudowanie ww. budowli stanowiły całkowitą wartość środka trwałego.
    3. nie istniała ustawa o VAT, więc nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego,
    4. miało miejsce pierwsze zasiedlenie
    5. zasiedlenie miało miejsce w wyniku wybudowania,
    6. oddanie wybudowanej budowli do użytkowania w działalności gospodarczej Spółki miało miejsce do 28.12.1990 r.,
  5. Ulice i place wewnątrz zakładu stanowią budowlę. Nabycie nieruchomości niezabudowanej miało miejsce 26.05.1992 r.
    1. wydatki na ulepszenie tej budowli były ponoszone do 30.10.2003 r.
    2. poniesione wydatki na ulepszenie ww. budowli w rozumieniu przypisów o podatku dochodowym przekraczały 30 % ich wartości początkowej,
    3. przysługiwało odliczenie podatku naliczonego do 30.10.2003 r.
    4. miało miejsce pierwsze zasiedlenie po wybudowaniu 15.01.1993 r, następnie w wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły 30 % wartości początkowej do 30.10.2003 r. - pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu.
    5. miało miejsce pierwsze zasiedlenie po wybudowaniu 15.01.1993 r, następnie w wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły 30 % wartości początkowej do 30.10.2003 r. - pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu.
    6. oddanie ulepszonych budowli do użytkowania w działalności gospodarczej Spółki miało miejsce do 30.10.2003 r.

Wycofanie telewizji przemysłowej z majątku Spółki do majątku wspólników nastąpi po 31 marca 2020 r.

Wnioskodawca nie występował o Wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że we wniosku o wydanie interpretacji wskazywano iż, opisywany majątek spółki wniesiony został aportem przez Wspólników, jako kapitał zakładowy. Wstępny obecnych Wspólników Spółki nabył opisywane nieruchomości w ramach wspólności majątkowej, następnie wniósł je ewidencji środków trwałych w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W 05.12.2005 r. nastąpiła jego śmierć a przedmiot dziedziczenia stanowiły nabyte udziały w nieruchomościach. Stąd każdy opisywany przedmiot majątku wymieniony we wniosku i uzupełnieniach nabywany i ulepszany był przez ówczesnego właściciela a nie przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy planowanie wycofanie składnika majątku będącego środkiem trwałym budynek magazynu wyrobów gotowych, (poz. 1) - Nieruchomości ze Spółki i nieodpłatne przekazanie na rzecz Wspólnika 1 oraz Wspólnika 2 do majątku osobistego, w części odpowiadającej udziałom w zyskach Spółki na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego?
  2. Czy planowanie wycofanie składnika majątku będącego środkiem trwałym budynek produkcyjny wielokondygnacyjny (poz. 2), Nieruchomości ze Spółki i nieodpłatne przekazanie na rzecz Wspólnika 1 oraz Wspólnika 2 do majątku osobistego, w części odpowiadającej udziałom w zyskach Spółki na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego?
  3. Czy planowanie wycofanie składnika majątku będącego środkiem trwałym budynek wagowo-biurowy parterowy (poz. 3), Nieruchomości ze Spółki i nieodpłatne przekazanie na rzecz Wspólnika 1 oraz Wspólnika 2 do majątku osobistego, w części odpowiadającej udziałom w zyskach Spółki na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego?
  4. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Czy planowanie wycofanie składnika majątku będącego środkiem trwałym wagi i ulic wewnątrz zakładu Nieruchomości (poz. 4) ze Spółki i nieodpłatne przekazanie na rzecz Wspólnika 1 oraz Wspólnika 2 do majątku osobistego, w części odpowiadającej udziałom w zyskach Spółki na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego?
  5. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 marca 2020 r.) Czy zmiana przeznaczenia środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej podlegała będzie korekcie na podstawie art. 91 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wyłącznie w części dotyczących poniesionych nakładów tj. minął okres właściwy dla zastosowania owej korekty? (poz. 5) a zmiana przeznaczenia traktowana będzie jako dostawa towarów i opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 i 12 marca 2020 r.), planowane wycofanie majątku - Nieruchomości zawartych w opisie stanu faktycznego w poz. 1-4 tj. budynek magazynu wyrobów gotowych (poz. 1); budynek produkcyjny wielokondygnacyjny (poz. 2); budynek wagowo biurowy parterowy (poz. 3), teren z biurem i wagą oraz ulice i plac wewnątrz zakładu (poz. 4) ze Spółki będącej spółką jawną i jego nieodpłatne przekazane do prywatnych majątków wspólników Spółki będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2017 1221 tj. z dnia 2017.06.24 z późn. zm.).

Wszelkie wymienione w wniosku nieruchomości zostały zasiedlone w momencie używania tych środków trwałych, tj. w momencie przyjęcia je do ewidencji środków trwałych według dat opisanych w przedstawionym stanie faktycznym.

W myśl powołanych wyżej przepisów grunt, budynek i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 13, art. 109 ust. 21, art. 11, wynosi 23%. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub len części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Wskazany przepis tworzy podstawową regułę, jaką jest dostawa budynków, dokonywana po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Zgodnie z treścią prezentowanych przepisów wycofanie nieruchomości jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Wobec tego zastosowanie zwolnienia przy wycofaniu środka trwałego, uzależnione jest od ustalenia, kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT. Analizując stanowisko „Pierwszego zasiedlenia” należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, pierwsze używanie. Potwierdzeniem tego stanowiska jest:

  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 maja 2016 r., ILPP/4512-1-224/16-3/SJ: Pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalność gospodarczej.”
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 kwietnia 2016 r., IPPP2/4512/153/16-4/JO. Z wniosku wynika, że w odniesieniu do budowli (wiaty) znajdującej się na przedmiotowej działce nie doszło do jej pierwszego zasiedlenia. Jak wskazano w treści wniosku, budowla ta została nabyta w 1994 r. bez podatku VAT Wnioskodawca przedmiotową budowle wprowadził do ewidencji środków trwałych, jednakże z racji swojego położenia na uboczu była ona nie używana. Budowla nie była ulepszana ani modernizowana. Zatem w tym przypadku nie doszło do korzystania z budowli. Uwzględniając treść powołanego przez Stronę wyroku I FSK 382/14 należy stwierdzić, że Wnioskodawca mimo, że nabył budowlę (wiatę) do działalności gospodarczej to jej w niej nie wykorzystywał, a więc nie można twierdzić, że wiata ta była użytkowana w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W konsekwencji dopiero sprzedaż budowli, tj. stalowej wiaty znajdującej się na działce w dniu 14 września 2015 r. dokonana została w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u.”
  • Podobne stanowisko przywołuje Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2016 r. IPPP3/4512-179/16/3/JŻ: „Wobec powołanych wyżej przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Z wniosku wynika, że w odniesieniu do Budynków znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości doszło do ich pierwszego zasiedlenia, bowiem doszło do korzystania z tych Budynków w prowadzonej działalności gospodarczej”.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2016 r., IPPP3/4512/873/15-3/S/RD: „Jak wskazał Wnioskodawca planowana sprzedaż nieruchomości będzie dokonywana po ich wybudowaniu bądź kwalifikowanym ulepszeniu tj. gdy wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości przy czym co istotne planowana sprzedaż będzie dokonywana po upływie co najmniej dwóch lat prowadzenia w danej nieruchomości działalności gospodarczej licząc od wybudowania lub dokonania kwalifikowanego ulepszenia. Tym samym w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości (budynku, budowli lub ich części w tym wyodrębnionych lokali) wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej (w części zwolnionej w części opodatkowanej) doszło do pierwszego zasiedlenia.”

Na uwagę zasługuje wyrok WSA w Poznaniu z dnia 13 stycznia 2016 r., I SA/Po 2168/15: „Na gruncie ustawy o VAT każda forma korzystania z budynku, budowli lub ich części, spełnia drugi przewidziany w art. 2 pkt 14 u.p.t.u., warunek konieczny do uznania, że doszło do pierwszego zasiedlenia. Jeżeli chodzi natomiast o trzeci, przewidziany w art. 2 pkt 14 u.p.t.u., warunek - aby wydanie nastąpiło na rzecz „pierwszego nabywcy lub użytkownika” budynków, budowli lub ich części, to należy go postrzegać jako niezbędny do określenia momentu, od którego liczony jest okres dwóch lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. W tym sensie definicję użytkownika będzie spełniał podmiot, który rozpoczął korzystanie z budynków, budowli lub ich części.”

Wyrok NSA z dnia 14 maja 2014 r. I FSK 382/14 wskazuje: „Porównując zakresy definicji „pierwszego zasiedlenia” wynikające z u.p.t.u. i Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - dalej Dyrektywa VAT, należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa Dyrektywy VAT wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 u.p.t.u.”

„Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom Dyrektywy VAT stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) u.p.t.u. z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 Dyrektywy VAT, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) Dyrektywy VAT. Mowa tutaj o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) u.p.t.u warunku w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu”. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego zróżnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w tych dwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku, w pozostałym zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) u.p.t.u i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia - rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu.

Kolejnym potwierdzeniem prezentowanego stanowiska jest interpretacja indywidualna 0115-KDIT1-2.4012.53.2019.2.RS Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej.

Analizując powołane przepisy przez „pierwsze zasiedlenie” rozumie się poprzez sam fakt zajęcia przed podatnika nieruchomości do używanej w prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym skoro wycofanie nieruchomości nastąpi po dwóch latach od wybudowania korzysta ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 marca 2020 r. pełnomocnik skorelował stanowisko odnośnie telewizji przemysłowej, przedstawiając je następująco: Analizując stan faktyczny dotyczący zmiany przeznaczenia telewizji przemysłowej (poz. 5) tj. wycofanie jej z ewidencji środków trwałych i przekazanie na rzecz Wspólnika 1 oraz Wspólnika 2 do majątku osobistego, w części odpowiadającej udziałom w zyskach Spółki zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajdzie przepis art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w myśl, którego „(...)”. W związku z powyższym od poniesionych nakładów minęło już 5 kolejnych lat.

Analizując stan faktyczny dotyczący zmiany przeznaczenia telewizji przemysłowej (poz. 5) tj. wycofanie jej z ewidencji środków trwałych i przekazanie na rzecz Wspólnika 1 oraz Wspólnika 2 do majątku osobistego, w części odpowiadającej udziałom w zyskach Spółki zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajdzie przepis art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w myśl, którego „W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.”

W związku z powyższym od poniesionych nakładów minęło już 5 kolejnych lat. Zatem nie ma obowiązku sporządzania korekty. Wycofanie środka trwałego będzie traktowane jak dostawa towarów i opodatkowane według stawki podstawowej 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Wspólników budynku magazynu wyrobów gotowych i budowli - wagi,

- jest nieprawidłowe,

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Wspólników:
    • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego,
    • budynku wagowo-biurowego parterowego,
    • ulic wewnątrz zakładu,
  • braku obowiązku korekty na podstawie art. 91 ust. 1 i 2 ustawy w związku ze zmianą przeznaczenia środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, z uwagi nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz wspólników, w części dotyczącej poniesionych nakładów oraz opodatkowania według stawki 23% dostawy środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej

- jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zdarzeniu przyszłym w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą tych towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy jest także, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedmiotowej sprawie zakresem pytań 1-4 jest kwestia dotycząca zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Wspólników nieruchomości, tj.;

  • budynku magazynu wyrobów gotowych,
  • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego,
  • budynku wagowo-biurowego parterowego,
  • wagi i ulic wewnątrz zakładu.

Podkreślić w tym miejscu należy, że odpłatności (wynagrodzenia) nie można utożsamiać jedynie ze świadczeniem pieniężnym. Także świadczenie o charakterze rzeczowym jest wynagrodzeniem. Przykładowo więc: zamiana towarów, zamiana towaru na usługę i odwrotnie, wydanie towarów (świadczenie usług) w zamian za wierzytelności itp. będzie uznane odpowiednio za odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług. Mamy bowiem do czynienia z konkretną korzyścią, która należna jest za dokonywane świadczenie.

W przedmiotowej sprawie – co istotne – w związku z planowaną czynnością nieodpłatnego przekazania przez Spółkę środków trwałych na rzecz Wspólników do ich majątku osobistego Spółka nie uzyska żadnych korzyści majątkowych z tego tytułu oraz w związku z wycofaniem przedmiotowych nieruchomości z majątku spółki i przekazaniem do majątków prywatnych wielkość wkładów pozostanie na poziomie niezmienionym. Zatem czynność przeniesienia własności majątku rzeczowego (nieruchomości) tej Spółki nastąpi bez jakiejkolwiek odpłatności, tj. zostanie wykonana bez wynagrodzenia.

Jednakże, zgodnie z powyższymi unormowaniami, w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatną dostawę towarów należy uznać za spełniającą definicję odpłatnej dostawy towarów, które – na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 7 ust. 2 ustawy, czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy jest także, przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, aby doszło do uznania czynności nieodpłatnego przekazania towarów za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,
  • przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
  • przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar (lub jego części składowe), w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawcy w odniesieniu do:

  • budynku magazynu wyrobów gotowych, przy nabyciu nie przysługiwało odliczenie podatku od towarów i usług. Jak ostatecznie wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 kwietnia 2020 r. – budynek został nabyty 26.04.1989 r. wprowadzony do ewidencji środków trwałych i przyjęty do używania 15.03.1991 r. Ponoszone nakłady remontowe były ewidencjonowane bieżąco w kosztach podatkowych, nie zmieniały wartości początkowej budynku. Zatem przyjęcie do użytkowania nastąpiło w dacie 15.03.1991 r.
  • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego, nabytego 26.04.1989 r., odliczenie podatku od towarów i usług przy nabyciu nie przysługiwało. Spółka dokonała ulepszenia budynku, od poniesionych nakładów, przewyższających 30% wartości początkowej odliczyła podatek VAT. Ulepszeń dokonano do 30.04.2015 r., oddanie do użytkowania 01.05.2015 r.,
  • budynku wagowo-biurowego parterowego - nabytego 26.04.1989 r., Spółka dokonała ulepszenia budynku, od którego od poniesionych nakładów przewyższających 30% wartości początkowej odliczyła podatek VAT. Ulepszeń dokonano do 31.03.2002 r. Oddanie do użytkowania 01.04.2002 r.
  • wagi i ulic wewnątrz zakładu:

Waga stanowi budowlę. Nabycie nieruchomości niezabudowanej miało miejsce 26.05.1992 r. Wydatki na wybudowanie tej budowli były ponoszone do 28.12.1990 r. Nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego. Oddanie wybudowanej budowli do użytkowania w działalności gospodarczej Spółki miało miejsce do 28.12.1990 r.

Ulice wewnątrz zakładu stanowią budowle. Nabycie miało miejsce 26.05.1992 r. Poniesione wydatki na ulepszenie ww. budowli w rozumieniu przypisów o podatku dochodowym przekraczały 30% ich wartości początkowej i były ponoszone do 30.10.2003 r. Przysługiwało odliczenie podatku naliczonego do 30.10.2003 r.

Oddanie ulepszonych budowli do użytkowania w działalności gospodarczej Spółki miało miejsce do 30.10.2003 r.

Podjęta została decyzja, że aktywa te zostaną przekazane do majątku wspólników Spółki w sposób nieodpłatny, mający postać wycofania składnika majątku z majątku Spółki do majątku osobistego jej wspólników, proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału w zysku Spółki.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku przy nabyciu budynku magazynu wyrobów gotowych oraz wybudowaniu budowli - wagi Wnioskodawcy nie przysługiwało odliczenie podatku od towarów i usług. Zatem, wycofanie z działalności gospodarczej budynku magazynu wyrobów gotowych oraz wagi i nieodpłatne przekazanie ich wspólnikom do majątku osobistego, nie będzie mieściło się w pojęciu dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, ponieważ nie zostaną spełnione wszystkie przesłanki wynikające z tego przepisu tj. nastąpi nieodpłatne przekazanie nieruchomości na potrzeby osobiste wspólników, przedmiotem przekazania będą towary należące do przedsiębiorstwa (Spółki), jednakże przy nabyciu budynku magazynu wyrobów gotowych oraz wagi Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem czynność nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Wspólników budynku magazynu wyrobów gotowych oraz budowli - wagi nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 oraz pytania nr 4 w części dotyczącej nieodpłatnego przekazania wspólnikom wagi, należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast nieodpłatne przekazanie wspólnikom do majątku osobistego:

  • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego,
  • budynku wagowo-biurowego parterowego,
  • ulic wewnątrz zakładu,

po ulepszeniach przewyższających 30% wartości początkowej, w stosunku do których przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego, będzie stanowiło czynność o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1, a tym samym jako dostawa towarów będzie podlegało opodatkowaniu.

Przy czym opodatkowaniu, zgodnie z wskazanymi przepisami, podlega przekazanie nieruchomości – przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a nie samo „wycofanie” z majątku Spółki tych nieruchomości.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Mając na uwadze opis sprawy należy stwierdzić, że planowana dostawa (przekazanie do majątku osobistego wspólników):

  • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego,
  • budynku wagowo-biurowego parterowego,
  • ulic wewnątrz zakładu,

spełnia przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do zastosowania zwolnienia od podatku, bowiem od nakładów odliczono podatek VAT,

  • budynek produkcyjny wielokondygnacyjny po ulepszeniach został oddany do użytkowania 01.05.2015 r.
  • budynek wagowo-biurowy parterowy po ulepszeniach został oddany do użytkowania 01.04.2002 r.
  • ulice wewnątrz zakładu – po ulepszeniach zostały oddane do użytkowania miało miejsce do 30.10.2003 r.

Po ulepszeniach ww. budynki i budowle były wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółki. Doszło zatem do pierwszego zasiedlenia tych budynków i budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy po dokonanych ulepszeniach.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że po poniesionych nakładach, stanowiących co najmniej 30% wartości budynków tj. budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego, budynku wagowo-biurowego parterowego i budowli - ulic wewnątrz zakładu doszło do pierwszego zasiedlenia i od momentu oddania ich do używania do dnia dostawy (przekazania ich do majątku osobistego wspólników) upłyną przynajmniej 2 lata, to zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem powyższym dostawa (przekazanie do majątku osobistego wspólników):

  • budynku produkcyjnego wielokondygnacyjnego,
  • budynku wagowo-biurowego parterowego,
  • ulic wewnątrz zakładu,

będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 2, 3 i pytania nr 4 w części dotyczącej ulic wewnątrz zakładu, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie zaś korekty na podstawie art. 91 ust. 1 i 2 ustawy dotyczącej środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, z uwagi na nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz wspólników to należy wskazać, że:

Zgodnie z art. 91 ust. 1 po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Jednocześnie stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W przypadku, w którym podatnik zmienia przeznaczenie środka trwałego nabytego (wytworzonego) dla celów działalności opodatkowanej VAT (lub mieszanej) ma on zasadniczo obowiązek skorygować odliczony VAT. Analogicznie powinien postąpić podatnik w sytuacji zbycia takiego środka trwałego, jeżeli przy jego nabyciu (wytworzeniu) odliczył VAT naliczony, a przy zbyciu zastosuje zwolnienie z VAT.

Odnośnie kwestii objętej pytaniem nr 5, dotyczącej obowiązku korekty na podstawie art. 91 ust. 1 i 2 ustawy w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Spółkę na rzecz wspólników środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, w części dotyczącej poniesionych nakładów oraz opodatkowania według stawki 23% dostawy środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej należy wskazać, że:

W przedmiotowej sprawie telewizja przemysłowa została przyjęta do używania 31.03.2002 r. W 2011 r. oraz 2012 r. zostały poniesione nakłady na ulepszenie owego środka trwałego, od których spółka odliczyła podatek VAT. Wartość nakładów na ulepszenie telewizji przemysłowej przekroczyła 15 000 zł. Telewizję przemysłową po ulepszeniach oddano do użytkowania 01.05.2013 r.

Zatem z uwagi na fakt, że od momentu oddania do użytkowania po ulepszeniach środka trwałego - telewizji przemysłowej - do daty jego nieodpłatnego przekazania na rzecz wspólników upłynie 5 letni okres, nie powstanie wobec Spółki obowiązek dokonania korekty podatku, o której mowa w powołanym przepisie art. 91 ust. 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, telewizja przemysłowa zostanie przekazana do majątku wspólników Spółki w sposób nieodpłatny poprzez wycofanie składnika majątku z majątku Spółki do majątku osobistego jej wspólników, proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału w zysku Spółki.

W przedmiotowej sprawie, nieodpłatne przekazanie (dostawa) na cele osobiste na rzecz wspólników środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej stanowić będzie, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, odpłatną dostawę towarów, ponieważ Wnioskodawcy przy nakładach na ulepszenie przysługiwało prawo do odliczenia.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, w 2011 r. oraz 2012 r. zostały poniesione nakłady na ulepszenie środka trwałego – telewizji przemysłowej przekraczające 15 000 zł, od których Spółka odliczyła podatek VAT.

Powyższe wyklucza więc możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie z przepisu art. 43. ust. 1 pkt 2 ustawy dla dostawy środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, ponieważ nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.

Zatem, z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy nie przewidują zwolnienia dla przedmiotowej czynności przekazania środka trwałego - telewizji przemysłowej do majątku osobistego wspólników, to czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT stawką w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751, z pózn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., zwanej dalej „ustawą nowelizującą”, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej „WIS”, wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:

  1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
  2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c–12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a–d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania stawki 23% dla dostawy (nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników) środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji. Natomiast niniejsza interpretacja w zakresie stawki dla dostawy (nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników) środka trwałego w postaci telewizji przemysłowej, nie wywiera skutków prawnych dla czynności wykonanych po 30 czerwca 2020 r.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz. U. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj