Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.22.2020.2.KT
z 15 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 14 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 2 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania nabycia maszyny CNC za import towaru i braku opodatkowania podatkiem VAT transakcji nabycia – jest prawidłowe;
  • nieujęcia w deklaracji VAT-7K ww. transakcji nabycia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania nabycia maszyny CNC za import towaru i braku opodatkowania podatkiem VAT oraz nieujęcia w deklaracji VAT-7K transakcji nabycia maszyny CNC. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 kwietnia 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie które zagadnienie dotyczy stanu faktycznego, a które zdarzenia przyszłego oraz uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorca (Wnioskodawca) prowadzi jednoosobową, usługowo-handlową, działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego projektowania oraz usług informatycznych. Zainteresowany jest czynnym płatnikiem VAT, niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku i rozlicza się na zasadach ogólnych metodą kasową. W dniu 7 października 2019 roku Wnioskodawca zakupił maszynę CNC od chińskiego sprzedawcy. Nabyte urządzenie ma służyć działalności gospodarczej przedsiębiorcy, który zakwalifikował je jako środek trwały i przez kolejne lata będzie stosował odpisy amortyzacyjne w oparciu metodę liniową.

W chwili zakupu, urządzenie znajdowało się już na terenie Polski i zostało mu dostarczone w dniu 15 października 2019 roku. Firma, która w chwili zakupu była w posiadaniu urządzenia i następnie dokonała dostawy jest zarejestrowana w Polsce – posiada polski i europejski nr NIP oraz jest czynnym płatnikiem VAT. Jednak faktura, którą otrzymał Wnioskodawca, została wystawiona przez sprzedawcę z Chin. Na fakturze nie wyodrębniono kosztów związanych z dostawą ani informacji o podatku VAT. Wyraźnie natomiast zaznaczono, że dostawa urządzenia do Wnioskodawcy miała miejsce z terytorium Polski. Wnioskodawca posiada dokumenty przewozowe od firm spedycyjnych, które potwierdzają wyżej opisane okoliczności – nadawcą jest zarejestrowana w Polsce firma, a przesyłka została nadana 10 października 2019 z siedziby tej firmy.

Wnioskodawca uzyskał również potwierdzenie od firmy spedycyjnej, że płatnikiem za transport był nadawca, a przesyłka na drodze do Wnioskodawcy nie była przedmiotem nadzoru celnego. Wnioskodawca nie otrzymał żadnej innej faktury, w tym od zarejestrowanego w Polsce podmiotu, który dokonał dostawy, ani dokumentów celnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest małym podatnikiem i rozlicza VAT kwartalnie.

Na pytanie tut. Organu „Czy Firma z Polski, o której mowa we wniosku, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?” Zainteresowany odpowiedział, że tak.

Z kolei na pytanie „Kiedy została wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż maszyny CNC na rzecz Wnioskodawcy?” (proszę wskazać dzień, miesiąc i rok) wskazano: 2019/10/7.

W odpowiedzi na pytanie „Kiedy Wnioskodawca dokonał zapłaty z tytułu zakupu maszyny CNC? (proszę wskazać dzień, miesiąc i rok)” wskazano: 2019/10/5.

Na pytanie tut. Organu „Czy sprzedawca z Chin, o którym mowa w opisie sprawy, posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski lub stałe miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski?” Wnioskodawca odpowiedział, że nie. Zainteresowany zadał to pytanie sprzedającemu i uzyskał odpowiedź, że posiada siedzibę w …, zgodnie z danymi na fakturze.

Z kolei na pytanie „Czy sprzedawca z Chin jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski?” Wnioskodawca odpowiedział, że nie. Na fakturze znajduje się adres siedziby w Chinach. Ponadto, na fakturze nie wyszczególniono podatku VAT.

Maszyna CNC, o której mowa we wniosku jest to dość sporych rozmiarów maszyna (waży około 200 kg) sterowana numerycznie, która służy do wycinania i grawerowania detali, np. w drewnie. Służy do przygotowywania prototypów. Jest przez Wnioskodawcę wykorzystywana również do wytwarzania gadżetów m.in. reklamowych czy weselnych.

Wnioskodawca w odpowiedzi na pytanie „Co oznacza sformułowanie we wniosku, iż Firma z Polski „dokonała dostawy”?” wskazał, że przez takie sformułowania miał na myśli to, że w dzień po złożeniu zamówienia u chińskiego sprzedawcy (przez Internet), Firma z Polski wysłała mu urządzenie za pośrednictwem firmy spedycyjnej X oraz kuriera Y. Innymi słowy, z dokumentów przewozowych tych firm wynika, że była ona nadawcą przesyłki. Maszyna została wysłana z Z, zatem nie jest możliwe, aby w jeden dzień maszyna dotarła tam z Chin. Zatem oferta sprzedawcy, w której napisano, że dostawa jest z terytorium Polski była zgodna z prawdą.

Na pytanie tut. Organu „W związku z jakimi okolicznościami Firma z Polski znalazła się w posiadaniu maszyny CNC na terytorium Polski?” wskazano, że Wnioskodawca zadał to pytanie sprzedawcy. W odpowiedzi uzyskał informację, że maszyna została przywieziona i zaimportowana do Polski przez agenta z nim współpracującego, który opłacił podatki i zorganizował wysyłkę do Wnioskodawcy. Wspomniany agent dokonuje dostaw dla wszystkich klientów chińskiego sprzedawcy na terytorium UE. Sprzedawca nie udzielił jednak bardziej szczegółowych informacji ponieważ uznał, iż stanową one tajemnicę handlową jego agenta.

W odpowiedzi na pytanie „Jaki jest związek sprzedawcy z Chin z Firmą z Polski, o której mowa we wniosku?” Wnioskodawca wskazał, że ponieważ to Firma z Polski zorganizowała wysyłkę do Wnioskodawcy, wygląda na to, że to ona jest wspomnianym wyżej agentem, który dokonuje importu na terytorium UE.

Z kolei na pytanie „Który z podmiotów, o których mowa we wniosku dokonał przywozu maszyny CNC z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski?” Wnioskodawca wskazał, że zadał to pytanie sprzedawcy. Z odpowiedzi wynikało, że była to wspomniana Firma z Polski.

Na pytanie tut. Organu „Czy firma, która dokonała przywozu maszyny CNC na terytorium Polski działała w imieniu, na zlecenie bądź w porozumieniu z Wnioskodawcą?” Zainteresowany odpowiedział, że nie. Wnioskodawca nie wiedział o jej istnieniu. Zakupu dokonał na podstawie oferty z Internetu, w której było napisane, że dostawa jest z Polski i nie musi dodatkowo płacić podatków, które normalnie płaciłby przy imporcie z państwa trzeciego. Ponieważ Wnioskodawca fakturę otrzymał od firmy z Chin, a nie od firmy z Polski, to postanowił się upewnić. Stąd prośba o interpretację.

W odpowiedzi na pytanie „Czy Wnioskodawca upoważnił Firmę z Polski do jakichkolwiek czynności w jego imieniu i na jego rzecz? Jeżeli tak, to należy wskazać do jakich czynności.” Zainteresowany wskazał, że nie. Wnioskodawca nie wiedział o jej istnieniu do momentu otrzymania listu przewozowego.

Na pytanie tut. Organu „Do jakich czynności jest/będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę maszyna CNC, tj. czy do czynności:

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”

Wnioskodawca wskazał, że do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z informacji jakie otrzymał Wnioskodawca od spedytora wynika, że była to przesyłka bez nadzoru celnego, zatem skoro nie była objęta procedurą składu celnego, a według deklaracji chińskiego sprzedawcy podatki zostały opłacone przez dokonującą importu, zarejestrowaną w Polsce firmę, będącą czynnym podatnikiem VAT, to maszyna musiała zostać dopuszczona do obrotu na terytorium UE. Maszyna posiada również oznakowanie CE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym opisana transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT u Wnioskodawcy, tj. nie stanowi dla Wnioskodawcy importu towarów?
  2. Czy przedmiotową transakcję należy w jakikolwiek sposób ująć w deklaracji VAT-7K?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego, tj. państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, na terytorium Unii Europejskiej.

Przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym odprawy celnej oraz transportu z terminalu do miejsca na terytorium kraju, w którym urządzenie znajdowało się w chwili zakupu, nie dokonał sam Wnioskodawca, lecz inna, zarejestrowana w Polsce firma, która nie działała na zlecenie Wnioskodawcy, ani w porozumieniu z nim. W przedmiotowej sprawie nie występuje zatem dostawa o charakterze łańcuchowym, w której pierwszy dostawca (chiński sprzedawca) wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy (nabywca krajowy).

Aby doszło do dostawy towaru w modelu łańcuchowym, towar powinien być transportowany w ramach jednego transportu, od sprzedawcy w Chinach do ostatecznego nabywcy w Polsce. W przedmiotowej sprawie transport towaru z kraju trzeciego leżał po stronie krajowego nabywcy innego niż Wnioskodawca i nastąpił do jego siedziby, gdzie towar oczekiwał na sprzedaż, a następnie po sprzedaży został dostarczony do ostatecznego nabywcy – Wnioskodawcy. Należy zatem przyjąć, że skoro firma zewnętrzna, nie wiedząc jeszcze o istnieniu Wnioskodawcy, przywiozła towar do Polski, a w momencie dostarczania towaru do Wnioskodawcy przesyłka nie była objęta nadzorem celnym (procedurą składu celnego), to firma była wcześniej zobowiązana do dokonania odprawy celnej, a w konsekwencji również do odprowadzenia podatku VAT. Wskazuje na to również cena produktu, która była odpowiednio wyższa w stosunku do cen tych samych maszyn, które można sprowadzić bezpośrednio z Chin na własny rachunek.

Wobec powyższego, Wnioskodawca uważa, że w ramach transakcji nie dokonał importu towarów na terytorium państwa UE, transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT u Wnioskodawcy, a w związku z tym nie musi zostać ujęta w formularzu VAT-7K w żadnym z pól w sekcji podatku należnego, ani naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • nieuznania nabycia maszyny CNC za import towaru i braku opodatkowania podatkiem VAT transakcji nabycia – jest prawidłowe;
  • nieujęcia w deklaracji VAT-7K ww. transakcji nabycia – jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 oraz zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem jej świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…) (art. 2 pkt 3 ustawy).

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy, przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami zaś są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania danej dostawy należy wskazać, gdzie znajduje się towar w momencie dostawy. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Ważne również jest to, że podatek od towarów i usług jako podatek o charakterze terytorialnym, determinuje opodatkowanie w danym państwie tylko tych czynności, które zostały wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

  1. towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;
  2. towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz – miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem;
  3. towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy; (…).

Art. 22 ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Z kolei art. 26a ust. 1 ustawy wskazuje, że miejscem importu towarów jest co do zasady terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, według ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

  1. uszlachetniania czynnego,
  2. odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
  3. składowania celnego,
  4. tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,
  5. wolnego obszaru celnego

-miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Stosownie do art. 33 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

  1. zgłoszeniu celnym albo
  2. rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2446”, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

-kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W niniejszej sprawie transakcja dostawy maszyny CNC będzie odbywać się – jak wynika z okoliczności sprawy – w dwóch etapach. Wnioskodawca zakupił maszynę CNC od chińskiego sprzedawcy. W chwili zakupu, urządzenie znajdowało się już na terenie Polski i zostało mu dostarczone w dniu 15 października 2019 roku. Faktura, którą otrzymał Wnioskodawca, została wystawiona przez sprzedawcę z Chin. Wyraźnie natomiast zaznaczono, że dostawa urządzenia do Wnioskodawcy miała miejsce z terytorium Polski. Sprzedawca z Chin nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. W dzień po złożeniu zamówienia u chińskiego sprzedawcy (przez Internet), Firma z Polski wysłała Wnioskodawcy urządzenie za pośrednictwem firmy spedycyjnej X oraz kuriera Y. Innymi słowy, z dokumentów przewozowych tych firm wynika, że była ona nadawcą przesyłki. Zainteresowany zakupu dokonał na podstawie oferty z Internetu, w której było napisane, że dostawa jest z Polski i nie musi dodatkowo płacić podatków, które normalnie płaciłby przy imporcie z państwa trzeciego. Maszyna CNC będzie wykorzystywana przez Wnioskodawczy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z informacji jakie otrzymał Wnioskodawca od spedytora wynika, że była to przesyłka bez nadzoru celnego, zatem skoro nie była objęta procedurą składu celnego, a według deklaracji chińskiego sprzedawcy podatki zostały opłacone przez dokonującą importu, zarejestrowaną w Polsce firmę, będącą czynnym podatnikiem VAT, to maszyna musiała zostać dopuszczona do obrotu na terytorium UE. Maszyna posiada również oznakowanie CE.

W przedmiotowej sprawie – jak wynika z okoliczności sprawy – przywozu maszyny CNC z terytorium kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej nie dokonał Wnioskodawca, ani żaden podmiot działający w jego imieniu i/lub na jego rzecz. W związku z powyższym brak podstaw, aby twierdzić, że Wnioskodawca dokonał importu towaru w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy i na Wnioskodawcy ciąży obowiązek odprowadzenia podatku VAT z tytułu importu towaru.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2 wskazać należy, że co do zasady podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Według tego przepisu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:
    • innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
    • innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia,
    • podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  3. nabywcą jest:
    • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej – podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
    • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
    • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
  4. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.


Według art. 17 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r.) – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Wskazać należy, że regulacje stanowiące o definicji podatnika w podatku od towarów i usług mają zasadnicze znaczenie dla zakresu opodatkowania. O ile bowiem określenie czynności podlegających opodatkowaniu wyznacza jego zakres przedmiotowy, o tyle zdefiniowanie podatnika wskazuje na podmiotowy zakres opodatkowania.

Rozszerzeniem podstawowej definicji podatnika, zawartej w art. 15 ust. 1 ustawy, tj. podmiotu wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na jej cel lub rezultat, jest art. 17 ustawy – który odnosi się do podatników w przypadku importu towarów, importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także do przypadków krajowego samonaliczania podatku przez odbiorców niektórych towarów lub usług. Wprawdzie zasadą w przypadku podatku od towarów i usług jest to, że prawny ciężar zobowiązania podatkowego spoczywa na podmiocie, który dostarcza towary bądź świadczy usługi, jednak w przypadkach wskazanych w art. 17 ustawy ciężar rozliczenia podatku został przeniesiony na nabywców towarów lub usług. W szczególności, zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, podatnikiem może zostać uczyniony podmiot, który nabywa w kraju towary od dostawcy nieposiadającego siedziby działalności ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, który nie jest także zarejestrowany w Polsce dla celów VAT.

W tym przypadku nadanie statusu podatnika od danej czynności w istocie oznacza przesunięcie obowiązków w zakresie rozliczenia (odprowadzenia podatku). Przez uczynienie nabywcy osobą odpowiedzialną za rozliczenie podatku dostawca o niepolskiej rezydencji nie musi się rejestrować w Polsce, aby tutaj rozliczać podatek od dokonywanych przez siebie dostaw w kraju. Podkreślić należy, że powyższe zasady mają zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy nabywcą jest podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy, posiadający siedzibę działalności bądź stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju. Dodatkowo, powyższe zasady stosuje się także wtedy, gdy nabywcą jest osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju. Regulacja ta wskazuje zatem podmiot, na którym ciąży obowiązek zapłaty podatku z tytułu nabycia towarów od dostawcy spoza terytorium kraju, niezarejestrowanego do celów VAT w Polsce.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że transakcja nabycia przez Wnioskodawcę maszyny CNC, uprzednio zaimportowanej i dopuszczonej do obrotu w Polsce, stanowić będzie odrębną od importu dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu na terytorium kraju stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy. Z treści wniosku wynika bowiem, że dostawa ta została dokonana, gdy towar znajdował się już na terytorium Polski.

Jednocześnie biorąc pod uwagę okoliczności sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca nabywając towar od sprzedawcy z Chin, który nie posiada w Polsce siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług - staje się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, podatnikiem podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa podatkowego.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca.

W związku z powyższym określony przez Wnioskodawcę jako nabywcę towaru podatek należny stanowi kwotę podatku naliczonego, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy, który może podlegać odliczeniu, bowiem – jak wskazał Zainteresowany – zakupiona maszyna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z art. 99 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 2 ustawy – mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa (art. 99 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 99 ust. 14 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2020 r., minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku. Natomiast zgodnie z ww. przepisem – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2020 r. – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W załączniku nr 2 do mającego zastosowanie w sprawie rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U z 2019 r., poz. 2104) został zawarty wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, natomiast w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia, zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K).

W załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia w części objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K), wskazano że w części C. rozliczenie podatku należnego – poz. 32 i 33 wypełnia nabywca, jeżeli jest on podatnikiem z tytułu nabycia towarów zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Z kolei w części D. rozliczenie podatku naliczonego wskazano, że w poz. 43 wykazuje się wartość netto nabytych przez podatnika towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych nabywcy. Natomiast w poz. 44 wykazuje się kwotę podatku naliczonego od nabytych przez podatnika towarów i usług wymienionych w poz. 43.

Jak zostało wskazane powyżej u Wnioskodawcy wystąpi obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu nabycia maszyny CNC, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym, Wnioskodawca powinien wykazać w deklaracji VAT-7K(14) w poz. „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy” (poz. 32 i 33) transakcję nabycia maszyny CNC, dla której podatnikiem jak wskazano wcześniej – zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy – stał się Wnioskodawca. W przypadku natomiast, gdy Wnioskodawca skorzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ww. nabycia, zakup ten winien być ujęty w deklaracji VAT-7K(14) w poz. 43 i 44 ww. deklaracji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku, w którym Wnioskodawca wskazał, że transakcja nie powinna być ujęta w deklaracji, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia (w zakresie wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1),
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji (w zakresie wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2).

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że dostawy maszyny CNC na rzecz Wnioskodawcy dokonała firma z Chin oraz że faktura otrzymana przez Wnioskodawcę została wystawiona przez sprzedawcę z Chin. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Organ interpretacyjny zastrzega, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że faktycznej dostawy maszyny CNC na rzecz Wnioskodawcy nie dokonała firma z Chin, wówczas interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567), dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj