Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.102.2020.1.MM
z 28 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 28 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków, jakie ciążą na Wnioskodawcy w związku z wypłacaniem diet członkom Rady - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków, jakie ciążą na Wnioskodawcy w związku z wypłacaniem diet członkom Rady.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem, nieprowadzącym działalności gospodarczej, odpłatnie zajmuje się wdrażaniem Lokalnej Strategii Rozwoju dla obszaru .. miast i … gmin. Działanie to realizuje na podstawie umowy zawartej z samorządem X w ramach Osi priorytetowej 11 działania 11.1 „Wsparcie na Rzecz Kosztów Bieżących i Animacji" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020.

W ramach tego działania funkcjonuje Rada składająca się z 10 osób, które w zakresie swojej działalności wybierają projekty do realizacji w ramach ogłaszanych naborów wniosków. Rada została wybrana przez Walne Zebranie członków Stowarzyszenia. Członkowie Rady wybierani są spośród członków zwyczajnych i nie są członkami Zarządu ani komisji rewizyjnej. Rada nie ma charakteru stanowiącego a wyłącznie jest organem decyzyjnym. Pracuje na podstawie Statutu i regulaminu wewnętrznego oraz rozporządzeń i wytycznych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Praca członków Rady jest wynagradzana w postaci wypłacanych diet za udział w posiedzeniach i za wybór projektów do dofinansowania w ramach ogłaszanych naborów wniosków. Do obowiązków członków Rady należy ocena i wybór projektów zgodnie z przyjętą lokalną strategią rozwoju oraz przepisami dotyczącymi wyboru operacji. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia (organ stanowiący) ustaliło wynagrodzenie w formie diety dla członków Rady za posiedzenie: przewodniczący 60 zł i pozostali członkowie 30 zł. Dieta wpłacana jest na podstawie listy obecności po posiedzeniu.

Z członkami Rady nie są zawierane umowy cywilnoprawne, członkowie Rady nie są etatowymi pracownikami, nie pełnią funkcji w organach stanowiących Stowarzyszenia - zakaz wynikający ze Statutu oraz przepisów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Na koniec roku podatkowego członkom Rady do rozliczenia z urzędem skarbowym wydawane będą PIT-y. Dieta nie będzie obciążona składkami ZUS czy podatkiem. Wypłata diety następuje w kwocie brutto, zaś podatnik (członek Rady) sam dokonuje rozliczenia rocznego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy opisane wyżej diety dla członków Rady Wnioskodawca powinien opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy prawidłowym jest wystawienie deklaracji PIT, po zakończonym okresie rozliczeniowym, a następnie rozliczenie się przez każdego członka Rady samodzielnie z uzyskanych z tego tytułu dochodów?


Zdaniem Wnioskodawcy wypłacane diety należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie stanowią one przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Rada nie jest organem stanowiącym ani innym organem wymienionym w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Od przychodów z innych źródeł płatnik nie jest obowiązany pobierać zaliczki. Jedynym obowiązkiem jest sporządzenie deklaracji PIT według ustalonego wzoru i przekazanie jej do urzędu skarbowego oraz podatnikowi, który dokona rozliczenia samodzielnie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie zaś art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19 i art. 25b i art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są odpowiednio:


  • działalność wykonywana osobiście;
  • inne źródła.


W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem, nieprowadzącym działalności gospodarczej, odpłatnie zajmuje się wdrażaniem Lokalnej Strategii Rozwoju dla obszaru … miast i … gmin. Działanie to realizuje na podstawie umowy zawartej z samorządem Województwa X w ramach Osi priorytetowej 11 działania 11.1 „Wsparcie na Rzecz Kosztów Bieżących i Animacji" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020.

W ramach tego działania funkcjonuje Rada składająca się z 10 osób, które w zakresie swojej działalności wybierają projekty do realizacji w ramach ogłaszanych naborów wniosków. Rada została wybrana przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia. Członkowie Rady wybierani są spośród członków zwyczajnych i nie są członkami Zarządu ani komisji rewizyjnej. Rada nie ma charakteru stanowiącego a wyłącznie jest organem decyzyjnym. Pracuje na podstawie Statutu i regulaminu wewnętrznego oraz rozporządzeń i wytycznych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Praca członków Rady jest wynagradzana w postaci wypłacanych diet za udział w posiedzeniach i wybór projektów do dofinansowania w ramach ogłaszanych naborów wniosków. Do obowiązków członków Rady należy ocena i wybór projektów zgodnie z przyjętą lokalną strategią rozwoju oraz przepisami dotyczącymi wyboru operacji. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia (organ stanowiący) ustaliło wynagrodzenie w formie diety dla członków Rady za posiedzenie: przewodniczący 60 zł i pozostali członkowie 30 zł. Dieta wpłacana jest na podstawie listy obecności po posiedzeniu.

Z członkami Rady nie są zawierane umowy cywilnoprawne, członkowie Rady nie są etatowymi pracownikami, nie pełnią funkcji w organach stanowiących Stowarzyszenia - zakaz wynikający ze Statutu oraz przepisów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Na koniec roku podatkowego członkom Rady do rozliczenia z urzędem skarbowym wydawane będą PIT-y. Dieta nie będzie obciążona składkami ZUS czy podatkiem. Wypłata diety następuje w kwocie brutto, zaś podatnik (członek Rady) sam dokonuje rozliczenia rocznego.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe – w szczególności wskazanie, że Rada Stowarzyszenia nie jest organem stanowiącym osoby prawnej stwierdzić należy, że diety wypłacane członkom Rady nie stanowią dla nich przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 7 tej ustawy lecz należy je zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy – w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym – nie będą zatem ciążyły obowiązki płatnika, a jedynie będzie na nim spoczywał obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek wykazania w informacji PIT-11 wysokości diet wypłaconych poszczególnym członkom ww. Rady (którzy będą zobowiązani rozliczyć dochody uzyskiwane z tytułu ww. diet w składanych przez siebie zeznaniach podatkowych).

Zgodnie bowiem z ww. przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego opisanego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo ww. wstrzymania biegu terminu.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj