Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.159.2020.1.JŻ
z 28 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 10 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek został uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 kwietnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Gminny Ośrodek (…) (zwany dalej: "GO") zarejestrowany jest pod nr … w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy. Posiada odrębną podmiotowość prawną i jest odrębnym od jednostki samorządu terytorialnego podatnikiem podatku VAT. GO w A. realizuje umowę o przyznanie pomocy zawartą z Województwem B. na operację z zakresu zachowanie dziedzictwa lokalnego z poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji pn. "(…)" zgodnie z umową o przyznanie pomocy Nr … z dnia … r. Inwestycja ma być zrealizowana do dnia …. Całkowita wartość planowanych prac wynosi … zł w tym VAT … zł. Całkowita wartość dofinansowania wynosi … zł. W ramach operacji przewidziano zakup sprzętu audiowizualnego i dźwiękowego, służącego edukacji kulturalnej, kultywowaniu dziedzictwa narodowego, przyrodniczego i historycznego. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu sklasyfikowany jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem 90.04.Z jako działalność domów i ośrodków kultury.


Pomiot prowadzi działalność gospodarczą, ale nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.


Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.


Zakupiony sprzęt, będący dodatkowym wyposażeniem sali widowiskowej GO w A., będzie wykorzystywany nieodpłatnie:

  • na potrzeby mieszkańców gminy A. - szkolenia np. dla rolników, zebrania sołeckie, spotkania lokalnego koła Seniorów, grudniowe spotkania wigilijne,
  • zgodnie z zadaniami statutowymi GO - zajęcia taneczne i muzyczne, treningi Karate, działalność: chóru, zespołów, ferie, półkolonie,
  • wg rocznego kalendarza imprez GO - imprez tematycznych, obchodów świąt państwowych.

W ramach prowadzonej działalności GO wynajmuje sale na spotkania/imprezy rodzinne oraz organizuje imprezy typu: Andrzejki, Sylwester. Przychody z wynajmu sali widowiskowej GO na podstawie 2 ostatnich lat są niewielkie i sporadyczne. I tak: 2018 rok - … zł., przy dotacji Organizatora … zł. 2019 rok - … zł, przy dotacji Organizatora … zł. Dzięki temu zakupowi w GO nie ma możliwości, aby obroty z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej były większe.


Towary nabywane w ramach realizacji operacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą wykorzystywane przez GO w A. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji, wystawione będą na GO w A.


GO w A. wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, który jest obligatoryjny do zaliczenia poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowalny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Czy Wnioskodawca - Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w A. - ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT realizując projekt ,,(…)”?


Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w A. nie ma prawa do odliczania naliczonego podatku VAT realizując projekt ,,(…)”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z opisu sprawy wynika, że Gminny Ośrodek (…), zarejestrowany w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy A., posiada odrębną podmiotowość prawną i jest odrębnym od jednostki samorządu terytorialnego podatnikiem. GO sklasyfikowany jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem 90.04.Z jako działalność domów i ośrodków kultury. GO prowadzi działalność gospodarczą, ale nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT. GO realizuje umowę o przyznanie pomocy zawartą z Województwem na operację z zakresu zachowanie dziedzictwa lokalnego z poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji pn. "(…)". W ramach operacji przewidziano zakup sprzętu audiowizualnego i dźwiękowego, służącego edukacji kulturalnej, kultywowaniu dziedzictwa narodowego, przyrodniczego i historycznego. Zakupiony sprzęt, będący dodatkowym wyposażeniem sali widowiskowej GO w A., będzie wykorzystywany nieodpłatnie na potrzeby mieszkańców gminy A. - szkolenia np. dla rolników, zebrania sołeckie, spotkania lokalnego koła Seniorów, grudniowe spotkania wigilijne, zgodnie z zadaniami statutowymi GO - zajęcia taneczne i muzyczne, treningi Karate, działalność: chóru, zespołów, ferie, półkolonie, wg rocznego kalendarza imprez GO - imprez tematycznych, obchodów świąt państwowych. Towary nabywane w ramach realizacji operacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą wykorzystywane przez GO do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji, wystawione będą na GO.

Wątpliwości dotyczą ustalenia czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT realizując projekt ,,(…)”.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowym przypadku warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione. Jak wskazano Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT i nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT. Ponadto wskazano, że towary nabywane w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano w ramach operacji przewidziano zakup sprzętu audiowizualnego i dźwiękowego, służącego edukacji kulturalnej, kultywowaniu dziedzictwa narodowego, przyrodniczego i historycznego. Zakupiony sprzęt, będący dodatkowym wyposażeniem sali widowiskowej Wnioskodawcy, będzie wykorzystywany nieodpłatnie na potrzeby mieszkańców gminy.


Zatem skoro efekty realizacji projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj