Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.103.2020.2.ASY
z 29 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.103.2020.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina … jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina … realizuje projekt pn.: „…”. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach …. Wymaganym załącznikiem do podpisania umowy o dofinansowanie jest interpretacja przepisów prawa podatkowego (interpretacja indywidualna). Projekt polega na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy …. Instalacje produkujące energię elektryczną na potrzeby własne zostaną zamontowane na następujące obiekty:

  • hydrofornia … i hydrofornia …,
  • Oczyszczalnia ścieków w …,
  • Szkoła Podstawowa w …e (budynek A; B; C).

Łączna moc zainstalowanych urządzeń w ramach projektu wynosi 171,69 kw. Celem projektu jest poprawa środowiska naturalnego na terenie Gminy … poprzez wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii. Zmniejszeniu ulegnie ilość zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza. W przypadku instalacji fotowoltaicznych montowanych na budynku Szkoły Podstawowej w …, Gmina … nie będzie mogła odzyskać podatku od towarów i usług, ponieważ w szkole nie są prowadzone czynności opodatkowane. Edukacja jest zadaniem publicznym, które Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W Szkole Podstawowej w … nie są prowadzone działalności gospodarcze. W przypadku tej inwestycji brak jest związku zakupu z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie może odzyskać podatku VAT, ponieważ zakres prac nie służy do czynności opodatkowanych i nie będzie służył do czynności opodatkowanych.

Natomiast w przypadku instalacji montowanych na budynkach hydroforni w … i … oraz oczyszczalni ścieków w … Gmina … będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Gmina … wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie, m.in. wodociągów i zaspokojenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Gmina … poprzez jednostkę organizacyjną – ZGK w … wykonuje zadania własne. Przy pomocy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gmina świadczy/będzie świadczyć odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zatem gminna infrastruktura wodno-kanalizacyjna będzie i jest wykorzystywana do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym podatek VAT może zostać w części odzyskany.

W piśmie uzupełniającym z 8 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez Szkołę Podstawową w … wyłącznie do czynności zwolnionych.
    Towary i usługi zakupione w ramach projektu w przypadku hydroforni w … i w … oraz oczyszczalni ścieków w …, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych dla zewnętrznych odbiorców, natomiast dla odbiorców wewnętrznych (jednostek organizacyjnych Gminy) do czynności nieopodatkowanych.
  2. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazana innemu odrębnemu podmiotowi.
  3. Nie dotyczy.
  4. W oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina … może odzyskać podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu pn.: „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina … nie może odzyskach podatku od towarów i usług naliczonego w przypadku wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną na potrzeby Szkoły Podstawowej w ….

W pozostałych kosztach (instalacje fotowoltaiczne na potrzeby hydroforni w … i … oraz oczyszczalni ścieków w … VAT może zostać odzyskany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają m.in. regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w sytuacji, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje projekt pn.: „…”. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Projekt polega na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy. Instalacje zostaną zamontowane na następujące obiekty: hydrofornia … i hydrofornia …, oczyszczalnia ścieków w …, Szkoła Podstawowa w …. Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez Szkołę Podstawową w … wyłącznie do czynności zwolnionych. Towary i usługi zakupione w ramach projektu w przypadku hydroforni w … i w … oraz oczyszczalni ścieków w …, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych dla zewnętrznych odbiorców, natomiast dla odbiorców wewnętrznych do czynności nieopodatkowanych. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazana innemu odrębnemu podmiotowi. Gmina realizując projekt podejmie swoje działania w ramach zadań własnych w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W opisanej sprawie w przypadku Szkoły Podstawowej w … warunek uprawniający do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy gdyż, jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez Szkolę Podstawową w … wyłącznie do czynności zwolnionych. Tym samym Gmina nie będzie miała również prawa do ubiegania się o zwrot różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy w części dotyczącej Szkoły Podstawowej w ….

Natomiast w przypadku hydroforni w … i w … oraz oczyszczalni ścieków w … w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (dla zewnętrznych odbiorców) i dla czynności nieopodatkowanych (dla odbiorców wewnętrznych). W konsekwencji Gmina ma, co do zasady, prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu z zastosowaniem sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy na podstawie danych jednostki wykorzystującej zakupione towary i usługi. Tym samym Gmina będzie miała również prawo do ubiegania się o częściowy zwrot różnicy podatku – o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym, zgodnie z art. 87 ustawy.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizacji projektu pn.: „…” w Szkole Podstawowej w …. Natomiast w odniesieniu do hydroforni w … i w … oraz oczyszczalni ścieków w … Gmina ma prawo do częściowego zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. 2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj