Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-659/11-4/SP
z 10 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-659/11-4/SP
Data
2011.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
nagroda pieniężna
nagroda rzeczowa
obowiązek płatnika
programy lojalnościowe
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Nagrody przyznane przez Wnioskodawcę nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, a Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i przekazania informacji PIT–8C.



Wniosek ORD-IN 975 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2011 r. (data wpływu 25.08.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 25.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem nagród przez Uczestników – Asystentów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę Programie lojalnościowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem nagród przez Uczestników – Asystentów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę Programie lojalnościowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Spółka S.A. z siedzibą w W. (zwana dalej również „Agencją”) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. świadczeniem za wynagrodzeniem usług marketingowych polegających na organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych i lojalnościowych, których głównym celem jest zazwyczaj zwiększanie sprzedaży i promocja wybranych produktów Zleceniodawców. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego (zwanego dalej Programem” lub „Programem lojalnościowym”) na rzecz Spółki sprzedającej szkła kontaktowe (zwanej dalej „Klientem”). W ramach tej umowy Wnioskodawca zobowiązał się w szczególności do przygotowania zasad i regulaminu Programu oraz do bieżącej jego obsługi, w tym w szczególności do obsługi systemu informatycznego, przy pomocy którego Program jest prowadzony oraz do zakupu i wydawania nagród przyznawanych uczestnikom.

Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane są w ten sposób, że:

  1. Agencji przysługuje jednorazowe wynagrodzenie z tytułu przygotowania Programu w kwocie z góry w umowie określonej plus podatek VAT wg stawki 23% – płatne jednorazowo na podstawie faktury,
  2. W cyklach miesięcznych Agencja wystawia Klientowi fakturę VAT (przy zastosowaniu stawki podatku 23%) zawierającą jedną pozycję określoną mianem „kompleksowa obsługa programu lojalnościowego w miesiącu (tu nazwa miesiąca)”. Na tę pozycję składa się:
    1. miesięczne wynagrodzenie Agencji ustalone w stałej kwocie;
    2. wartość wydanych w programie nagród rzeczowych (netto) i pieniężnych
    3. koszty zewnętrzne obsługi programu netto;
    4. prowizja od wartości wydanych nagród w kwocie 4% ich wartości netto;
    5. prowizja od kosztów zewnętrznych związanych z obsługą Programu przez Agencję w wysokości 8% ich wartości netto.


Program trwa od maja 2011 r. do maja 2012 r. z możliwością przedłużenia jego obowiązywania na życzenie Klienta.

Zgodnie ze sporządzonym przez Agencję i zatwierdzonym przez Klienta Regulaminem, Organizatorem programu jest Klient.

Celem Programu jest wzrost sprzedaży produktów objętych programem lojalnościowym, zmotywowanie Uczestników – Asystentów do rekomendacji i sprzedaży produktów sprzedawanych przez Klienta, a także zmotywowanie Uczestników – Nabywców do badania wzroku i do zakupu soczewek sprzedawanych przez Klienta w lokalnych salonach optycznych. W Programie przyznawane są nagrody.

W Programie mogą brać udział pełnoletnie osoby fizyczne mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które:

  1. nabywają produkty w salonach optycznych uczestniczących w programie lojalnościowym, jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego, tj. na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą lub zawodową (zwane dalej: „Uczestnikami – Nabywcami”);
  2. pracują w salonach optycznych prowadzących sprzedaż Produktów włączonych do programu lojalnościowego i zostały zaproszone do udziału w programie przez Przedstawiciela Handlowego Klienta, a ponadto uzyskały zgodę na udział w Programie od swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu, który prowadzi salon optyczny (zwane dalej „Uczestnikami – Asystentami”)

W przypadku Uczestnika – Nabywcy przystąpienie do programu następuje przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego w salonie optycznym lub przez zarejestrowanie się na stronie internetowej programu. Zakup produktów objętych Programem Uczestnik – Nabywca zgłasza podając unikatowy kod znajdujący się na opakowaniu za pośrednictwem strony internetowej Programu lub SMS-em wysłanym z telefonu komórkowego. W ten sposób na indywidualnym koncie Uczestnika – Nabywcy w programie rejestrowana jest ilość i rodzaj zakupionych opakowań. Uczestnikowi – Nabywcy, za każde kupione opakowanie promowanego produktu Klienta przysługuje nagroda pieniężna w wysokości 10 zł lub 20 zł uzależniona od rodzaju kupionego opakowania. Uczestnik – Nabywca gromadzi na swoim koncie nagrody pieniężne do pułapu 40 zł. Po osiągnięciu tego pułapu Uczestnikowi wysyłana jest automatycznie na adres podany w zgłoszeniu karta przedpłacona VISA, która po aktywacji przez Uczestnika uznana zostaje kwotą 40 zł. Środki gromadzone są na karcie przedpłaconej danego Uczestnika – Nabywcy do kwoty maksymalnej wynoszącej 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) rocznie. Uczestnik – Nabywca będzie mógł wykorzystać nagrodę pieniężną dokonując płatności kartą lub pobierając gotówkę z bankomatu.

Ponadto, w przypadku, gdy Uczestnik – Nabywca na swoim koncie prowadzonym na stronie internetowej programu zarejestruje zakup ustalonej w regulaminie ilości opakowań, będzie miał możliwość wydrukowania ze strony internetowej Programu imiennego vouchera uprawniającego do odbioru opakowania produktu gratis w salonie, w którym dokonywał zakupów.

Rekrutacji do Programu Uczestników – Asystentów dokonują Przedstawiciele Handlowi Klienta podczas wizyt w salonach wyznaczonych do Programu. Przystąpienie do Programu Uczestnika – Asystenta następuje poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego i przekazanie go nie później niż do dnia zakończenia Programu Przedstawicielowi Handlowemu Klienta lub dostarczenie listem poleconym albo firmą kurierską na adres Agencji, która na tej podstawie dokonuje rejestracji Uczestnika – Asystenta w Programie. Podczas rejestracji Uczestnikowi – Asystentowi przypisywany jest login i hasło do jego indywidualnego konta prowadzonego za pośrednictwem strony internetowej. Uczestnikiem w Programie może być także zespół Uczestników – Asystentów. W takim wypadku Uczestnicy – Asystenci muszą wyznaczyć jedną osobę, która w imieniu całego zespołu zbiera punkty. Uczestnik – Asystent gromadzi punkty w ten sposób, że rejestruje na swoim koncie sprzedane przez siebie opakowania przy użyciu unikatowego kodu zdjętego z tych opakowań przy wydawaniu produktu kupującemu. Za każde sprzedane opakowanie Uczestnikowi – Asystentowi przysługuje 10 lub 20 pkt zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie (w zależności od rodzaju sprzedanego produktu). Zgromadzone na koncie punkty Uczestnicy – Asystenci mogą wymienić na nagrody rzeczowe z katalogu nagród dostępnego na stronie internetowej Programu lub zamawiać za pomocą formularzy papierowych przesyłanych pocztą lub faxem. Punkty mogą być wymieniane na nagrody rzeczowe z katalogu nagród. Klient jest przyrzekającym w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, nieodpłatne wydanie przez Wnioskodawcę Uczestnikowi – Nabywcy nagrody pieniężnej przekazanej na tzw. kartę przedpłaconą VISA, stanowiącej nagrodę w programie lojalnościowym podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT...
  2. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, nieodpłatne wydanie Uczestnikowi – Asystentowi wybranej z katalogu nagrody rzeczowej, stanowiącej nagrodę w Programie lojalnościowym, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również „ustawą o VAT”...
  3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Uczestnicy – Nabywcy Programu lojalnościowego, którzy z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym otrzymali nagrody pieniężne, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej również „u.p.d.o.f”...
  4. Czy Wnioskodawca, Spółka S.A. zobowiązana jest wystawić Uczestnikom – Nabywcom programu lojalnościowego, którzy z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym opisanym w stanie faktycznym otrzymali nagrody pieniężne, informację PIT – 8C, o której mowa w art. 39 ust. 3 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej również „u.p.d.o.f”...
  5. Czy Uczestnicy programu lojalnościowego tzw. „Uczestnicy – Asystenci”, będący osobami fizycznymi, którzy z tytułu uczestnictwa w programie przeprowadzonym zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym, otrzymali nagrody rzeczowe za udział w programie lojalnościowym, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm), zwanej dalej również „u.p.d.o.f.”...
  6. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest wystawić Uczestnikom – Asystentom programu lojalnościowego, którzy z tytułu uczestnictwa w programie otrzymali nagrody rzeczowe, informację PIT – 8C zgodnie z art. 39 ust. 3 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej również „u.p.d.o.f.”...

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaniem nagród przez Uczestników – Asystentów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę Programie lojalnościowym (pytanie Nr 5 i 6).

Wniosek w pozostałym zakresie, tj. w części dotyczącej skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaniem nagród przez Uczestników – Nabywców w zorganizowanym przez Wnioskodawcę Programie lojalnościowym (pytanie Nr 3 i 4) oraz w części dotyczącej podatku od towarów i usług (pytania Nr 1 i 2) zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 5.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym Uczestnicy – Asystenci nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przedmiotowe świadczenia stanowią w związku z tym przychody w rozumieniu tej ustawy. Ponieważ nie ma możliwości zakwalifikowania przedmiotowych przychodów do któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 u.p.d.o.f., to należy je zakwalifikować jako inne źródła określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Ponieważ z opisu Programu lojalnościowego w ramach, którego wydawane są nagrody wynika, że nagrody nie są wydawane w ramach konkursu, skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w powoływanym przepisie mogłoby mieć miejsce tylko w sytuacji, gdyby Uczestnicy – Asystenci otrzymali przedmiotowe nagrody rzeczowe w związku ze sprzedażą premiową.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji sprzedaży premiowej. W takiej sytuacji wskazane jest w pierwszej kolejności stosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, premią jest „nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś”. W praktyce więc pod pojęciem sprzedaży premiowej należy rozumieć czynności mające na celu zachęcanie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania zakupów. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody).

Ministerstwo Finansów w swych wytycznych określa sprzedaż premiową jako działanie polegające na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów (pismo z dnia 06.12.1995 roku Nr PO 4/AK-722-1110/95). Jeżeli zatem przedsiębiorca sprzedając określonego rodzaju towar dołącza do niego premię (nagrodę) to zgodnie z powyższym stanowiskiem jest to sprzedaż premiowa. Nagroda w określonej wysokości jest przyznawana każdemu nabywcy towaru, który spełnił wymagane warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych (pismo z dnia 29.04.1998 r. Nr PO 2/HD-6065/97/0912).

W związku z tym należy stwierdzić, że nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu. W przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzi jednakże w przypadku Uczestników – Asystentów tożsamość dokonującego zakupu (konsumenta) i otrzymującego nagrodę, a zatem nie można mówić o sprzedaży premiowej i tym samym nie zachodzą przesłanki zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.

Art. 42a u.p.d.o.f. stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy (czyli z innych źródeł), od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. W chwili obecnej tym ustalonym wzorem jest PIT-8C.

Reasumując, przedmiotowe świadczenia nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową i nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., a z tytułu ich przekazywania na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

Ad. 6.

Zdaniem Wnioskodawcy jest on zobowiązany do wystawienia informacji PIT – 8C Uczestnikom – Asystentom, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymali nagrody rzeczowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przedmiotowe świadczenia stanowią w związku z tym przychody w rozumieniu tej ustawy. Ponieważ nie ma możliwości zakwalifikowania przedmiotowych przychodów do któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 u.p.d.o.f., to należy je zakwalifikować jako inne źródła określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

Brak jest w ocenie Wnioskodawcy podstawy prawnej do zwolnienia przychodów w postaci nagród rzeczowych, które otrzymują Uczestnicy – Asystenci w ramach Programu lojalnościowego opisanego w stanie faktycznym, z opodatkowania podatkiem dochodowym. W szczególności podstawy takiej nie stanowi art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, bo otrzymane nagrody nie stanowią ani wygranej w konkursie, ani też nie spełniają warunków uznania ich za związanych ze sprzedażą premiową. Zdaniem Wnioskodawcy elementem konstrukcyjnym sprzedaży premiowej jest bowiem tożsamość osoby dokonującej zakupu (konsumenta) i otrzymującego świadczenie.

W związku z powyższym przedmiotowe świadczenia stanowią w ocenie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.

Art. 42a u.p.d.o.f. stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy, czyli z innych źródeł, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. W chwili obecnej tym ustalonym wzorem jest PIT – 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności przedmiotowej opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.

Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, zdaniem tutejszego organu podatkowego „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nagrody przyznawane są przez Wnioskodawcę osobom pracującym w salonach optycznych prowadzących sprzedaż produktów włączonych do Programu lojalnościowego (Uczestnikom – Asystentom), którzy gromadzą punkty za sprzedane opakowania produktów zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie. Celem Programu jest wzrost sprzedaży produktów objętych programem lojalnościowym, zmotywowanie Uczestników – Asystentów do rekomendacji i sprzedaży produktów sprzedawanych przez Spółkę sprzedająca szkła optyczne, a także zmotywowanie Uczestników – Nabywców do badania wzroku i do zakupu soczewek sprzedawanych przez Spółkę w lokalnych salonach optycznych.

W świetle powyższego programu lojalnościowego w zakresie adresowanym do pracowników salonów optycznych, nie można uznać za sprzedaż premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej powinny być związane ściśle ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca – nabywca), ww. pracownicy nie zawierają jednak umów sprzedaży z Wnioskodawcą, a Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży. Zadanie Wnioskodawcy sprowadza się do nagradzania osób pracujących w salonach optycznych (Uczestników – Asystentów).

Ponieważ nagród wskazanych we wniosku nie sposób uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową, jak również nagrody te nie stanowią wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, zatem ich wartość nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy do kwoty 760 zł w roku podatkowym.

Wartość nagród otrzymanych przez pracowników salonów optycznych, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w myśl art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek obliczenia i poboru zaliczki lub zryczałtowanego podatku dochodowego bądź też obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego zdarzenia przyszłego, nagrody przyznane przez Wnioskodawcę nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, a Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i przekazania informacji PIT–8C.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj