Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.81.2020.1.AK
z 27 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2020 r. (data wpływu 27 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług:

  • montażu rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych – jest prawidłowe,
  • montażu zadaszenia zewnętrznego oraz zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług montażu zadaszenia zewnętrznego, zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych, rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca świadczy na terytorium kraju poniższe usługi, w stosunku do których rozważa możliwość zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów:

  1. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego,
  2. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych, w tym opcjonalnie z osłonami bocznymi,
  3. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu rolet zewnętrznych,
  4. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zewnętrznych żaluzji fasadowych.

Przedmiotem transakcji jest kompleksowe świadczenie stanowiące usługę, dla której każdorazowo cena obejmuje koszt robocizny oraz materiałów. Stosunek kosztu materiałów do całkowitej ceny za usługę może różnić się w zależności od wybranego materiału oraz wahań cen materiałów.


Wyżej wymienione usługi wykonywane są na:

  • obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  • lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych takich jak hotele i budynki zakwaterowania turystycznego, budynki biurowe, budynki handlowo-usługowe, budynki transportu i łączności, budynki przemysłowe i magazynowe, ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, budynki kultury fizycznej oraz pozostałe budynki niemieszkalne,
  • budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

przy czym powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 metrów kwadratowych, natomiast powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych nie przekracza 150 metrów kwadratowych.


Ad 1


Zadaszenie zewnętrzne montowane jest z nabytych uprzednio komponentów wytworzonych przez odrębne podmioty, zgodnie ze złożonym zleceniem przez wykonawcę montażu zadaszenia zewnętrznego. Na komponenty składają się elementy konstrukcyjne szkieletu zadaszenia oraz poszycie z tkaniny.


Zadaszenie zewnętrzne montowane jest w sposób trwały do elewacji budynku, tj. ściany, sufitu bądź krokwi dachowej. Montaż polega na wywierceniu w ścianie i styropianie otworów montażowych, w które wprowadzane jest na kotwy mocujące zadaszenie zewnętrzne. W przypadku montażu krokwiowego stosowane są wkręty do drewna. W wyniku zamontowania zadaszenia zewnętrznego następuje zmiana parametrów użytkowych istniejącego budynku (lokalu) poprzez wygenerowanie dodatkowej zadaszonej powierzchni chroniącej przed opadami atmosferycznymi lub nadmiernym nasłonecznieniem. Demontaż zadaszenia zewnętrznego powoduje powstanie uszkodzeń elewacji lub ściany budynku. Aby naprawić powstałe uszkodzenia w sposób estetyczny lub doprowadzić budynek do stanu sprzed montażu opisanego zadaszenia koniecznym będzie przeprowadzenie remontu.


Ad 2


Zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych montowane jest z nabytych uprzednio komponentów wytworzonych przez odrębne podmioty, zgodnie ze złożonym zleceniem przez wykonawcę montażu zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych. Na komponenty składają się elementy konstrukcyjne szkieletu zadaszenia, w tym słupy wsporcze oraz poszycie z tkaniny.

Zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych montowane jest w sposób trwały do elewacji budynku, tj. ściany, sufitu bądź krokwi dachowej, słupy wsporcze są trwale mocowane do podłoża.


Montaż polega na wywierceniu w ścianie i styropianie otworów montażowych, w które wprowadzane jest na kotwy mocujące zadaszenie. W przypadku montażu krokwiowego stosowane są wkręty do drewna. W wyniku zamontowania zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych następuje zmiana parametrów użytkowych istniejącego budynku (lokalu). Poprzez wygenerowanie dodatkowej zadaszonej powierzchni chroniącej przed opadami atmosferycznymi, nadmiernym nasłonecznieniem lub stanowiącym ochronę przed wiatrem podnoszona jest funkcjonalność budynku, zwiększając możliwość korzystania z tejże powierzchni niezależnie od warunków pogodowych.


Zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych jest trwale połączone z budynkiem, a próby demontażu spowodują uszkodzenia elewacji, możliwe ściany budynku oraz podłoża. Aby usunąć powstałe uszkodzenia w sposób estetyczny i doprowadzić budynek do stanu sprzed modernizacji polegającej na dobudowaniu opisanego zadaszenia koniecznym jest przeprowadzenie remontu.


Ad 3


Rolety zewnętrzne montowane są z nabytych uprzednio komponentów wytworzonych przez odrębne podmioty, zgodnie ze złożonym zleceniem przez wykonawcę montażu rolet zewnętrznych.


Na komponenty składają się elementy konstrukcyjne szkieletu, w tym prowadnice i kaseta oraz tkanina.


Rolety zewnętrzne montowane są w sposób trwały do okna budynku. Prowadnica montowana jest do okna za pomocą wkrętów montażowych. W wyniku zamontowania rolet zewnętrznych budynek (lokal) uzyskuje ochronę przed napływem nadmiaru wysokiej temperatury z zewnątrz wynikającej głównie z nasłonecznienia oraz przed ubytkiem temperatury pomieszczenia w przypadku niskiej temperatury na zewnątrz. Wskutek tak przeprowadzonej termomodernizacji następuje znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na energię zasilającą urządzenia grzewcze lub chłodzące.


Demontaż rolet zewnętrznych powoduje powstanie trwałych uszkodzeń stolarki okiennej.


Ad 4


Żaluzje fasadowe montowane są z nabytych uprzednio komponentów wytworzonych przez odrębne podmioty, zgodnie ze złożonym zleceniem przez wykonawcę montażu żaluzji fasadowych. Na komponenty składają się elementy konstrukcyjne, w tym prowadnice, szyna oraz żaluzje.


Żaluzje fasadowe montowane są w sposób trwały do okna budynku. Prowadnica montowana jest do okna za pomocą wkrętów montażowych. Na kolejnym etapie następuje zawieszenie pakietu na szynie górnej i wsunięcie sworzni lamel w prowadnice. W wyniku zamontowania żaluzji fasadowych następuje termomodernizacja - pomiędzy szybą okna, a powierzchnią żaluzji powstaje bariera termiczna spowalniająca wymianę ciepła, budynek/lokal znacznie poprawia swój bilans energetyczny, skutecznie uzyskuje ochronę przed napływem nadmiaru wysokiej temperatury z zewnątrz wynikającej głównie z nasłonecznienia oraz przed ubytkiem temperatury pomieszczenia w przypadku niskiej temperatury na zewnątrz, mrozu, śniegu.


Demontaż żaluzji fasadowych powoduje powstanie trwałych uszkodzeń stolarki okiennej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy do usług:

  1. usługa modernizacji składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego,
  2. usługa modernizacji składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych, w tym opcjonalnie z osłonami bocznymi,
  3. usługa termomodernizacji składająca się z zaprojektowania oraz montażu rolet zewnętrznych,
  4. usługa termomodernizacji składająca się z zaprojektowania oraz montażu zewnętrznych żaluzji fasadowych,

stosuje się obniżoną stawkę podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2018.2174 z późn. zm.)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca uważa, że do usług:

  1. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego,
  2. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych, w tym opcjonalnie z osłonami bocznymi,
  3. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu rolet zewnętrznych,
  4. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zewnętrznych żaluzji fasadowych

ma zastosowanie obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2018.2174 z późn. zm.).


Aby zastosować obniżoną stawkę podatku od towarów i usług, która w obecnym stanie prawnym wynosi 8%, do wyżej wymienionych usług, powinny one stanowić budowę, remont, modernizację, termomodernizację, przebudowę lub roboty konserwacyjne dotyczące obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przedmiotowe usługi wykonywane są na:

  • obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  • lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych takich jak hotele i budynki zakwaterowania turystycznego, budynki biurowe, budynki handlowo-usługowe, budynki transportu i łączności, budynki przemysłowe i magazynowe, ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, budynki kultury fizycznej oraz pozostałe budynki niemieszkalne,
  • budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

przy czym powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 metrów kwadratowych, natomiast powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych nie przekracza 150 metrów kwadratowych.


Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi te są wykonywane na obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.


Usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego oraz usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych należy zakwalifikować jako modernizację obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przemawia za tym to, że w wyniku montażu każdego z zadaszeń powstaje dodatkowa powierzchnia ochroniona przed opadami atmosferycznymi oraz nadmiernym nasłonecznieniem. Poprzez wygenerowanie tej dodatkowej powierzchni zmieniają się parametry użytkowe budynku bądź lokalu. Montaż ma charakter trwały.


Usunięcie zamontowanej konstrukcji w obu przypadkach prowadzi do powstania widocznych uszkodzeń elewacji lub ściany budynku. W celu dokonania, w sposób estetyczny, naprawy powstałych po demontażu uszkodzeń albo przywrócenia stanu sprzed montażu, należy dokonać remontu.


Usługę składającą się z zaprojektowania oraz montażu rolet zewnętrznych oraz usługę składającą się z zaprojektowania oraz montażu zewnętrznych żaluzji fasadowych należy uznać za termomodernizację obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Po zamontowaniu rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych budynek (lokal) uzyskuje barierę termiczną chroniącą przed panującymi na zewnątrz warunkami atmosferycznymi, w tym przed napływem wysokiej temperatury wynikającej głównie z nasłonecznienia oraz przed ubytkiem temperatury pomieszczenia w sytuacji, gdy panuje niska temperatura na zewnątrz. Efektem termomodernizacji jest spowolnienie wymiany ciepła wpływające na zmniejszenie zapotrzebowania na energię zasilającą urządzenia grzewcze lub chłodzące.


Demontaż rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych powoduje powstanie widocznych uszkodzeń okien.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% jest prawidłowe w odniesieniu do usług montażu rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych oraz jest nieprawidłowe w odniesieniu do usług montażu zadaszenia zewnętrznego oraz zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Jak wynika z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Według art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak wynika z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Przepis art. 41 ust. 12b cyt. ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak wynika z art. 41 ust. 12c ww. ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.


Według art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).


Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.


Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki tego podatku, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ww. ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.


Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.


„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.


W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; natomiast „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Z kolei. „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji.


Biorąc pod uwagę ww. definicję stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.


Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r., poz. 22 ze zm.), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.


Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.


Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy na terytorium kraju następujące usługi:

  1. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego,
  2. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych, w tym opcjonalnie z osłonami bocznymi,
  3. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu rolet zewnętrznych,
  4. usługa składająca się z zaprojektowania oraz montażu zewnętrznych żaluzji fasadowych.

Przedmiotem transakcji jest kompleksowe świadczenie stanowiące usługę, dla której każdorazowo cena obejmuje koszt robocizny oraz materiałów. Stosunek kosztu materiałów do całkowitej ceny za usługę może różnić się w zależności od wybranego materiału oraz wahań cen materiałów.


Powyższe usługi wykonywane są na: obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych; lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych takich jak hotele i budynki zakwaterowania turystycznego, budynki biurowe, budynki handlowo-usługowe, budynki transportu i łączności, budynki przemysłowe i magazynowe, ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, budynki kultury fizycznej oraz pozostałe budynki niemieszkalne; budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, przy czym powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 metrów kwadratowych natomiast, powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych nie przekracza 150 metrów kwadratowych.


Zadaszenie zewnętrzne oraz zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych, montowane są z nabytych uprzednio komponentów wytworzonych przez odrębne podmioty, zgodnie ze złożonym zleceniem przez wykonawcę montażu zadaszenia zewnętrznego oraz zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych. Na komponenty składają się: dla zadaszenia zewnętrznego - elementy konstrukcyjne szkieletu zadaszenia oraz poszycie z tkaniny; dla zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych - elementy konstrukcyjne szkieletu zadaszenia, w tym słupy wsporcze oraz poszycie z tkaniny.


Zadaszenie zewnętrzne montowane jest w sposób trwały do elewacji budynku, tj. ściany, sufitu bądź krokwi dachowej. Montaż polega na wywierceniu w ścianie i styropianie otworów montażowych, w które wprowadzane jest na kotwy mocujące zadaszenie zewnętrzne. W przypadku montażu krokwiowego stosowane są wkręty do drewna.


Zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych montowane jest w sposób trwały do elewacji budynku, tj. ściany, sufitu bądź krokwi dachowej, słupy wsporcze są trwale mocowane do podłoża. Montaż polega na wywierceniu w ścianie i styropianie otworów montażowych, w które wprowadzane jest na kotwy mocujące zadaszenie. W przypadku montażu krokwiowego stosowane są wkręty do drewna.


W wyniku zamontowania zadaszenia zewnętrznego oraz zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych następuje zmiana parametrów użytkowych istniejącego budynku (lokalu) poprzez wygenerowanie dodatkowej zadaszonej powierzchni chroniącej przed opadami atmosferycznymi lub nadmiernym nasłonecznieniem. Zadaszenia zewnętrzne oparte na słupach wsporczych stanowi również ochronę przed wiatrem. Podnoszona jest więc funkcjonalność budynku, zwiększając możliwość korzystania z tejże powierzchni niezależnie od warunków pogodowych.


Demontaż zadaszenia zewnętrznego oraz zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych powoduje powstanie uszkodzeń elewacji lub ściany budynku oraz podłoża (przy zadaszeniu opartym na słupach wsporczych). Aby naprawić powstałe uszkodzenia w sposób estetyczny lub doprowadzić budek do stanu sprzed montażu ww. zadaszenia konieczne jest przeprowadzenie remontu.


Rolety zewnętrzne oraz żaluzje fasadowe montowane są z nabytych uprzednio komponentów wytworzonych przez odrębne podmioty, zgodnie ze złożonym zleceniem przez wykonawcę rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych. Na komponenty składają się: dla rolet zewnętrznych - elementy konstrukcyjne szkieletu, w tym prowadnice i kaseta oraz tkanina oraz dla żaluzji fasadowych - elementy konstrukcyjne, w tym prowadnice, szyna oraz żaluzje.


Rolety zewnętrzne oraz żaluzje fasadowe montowane są w sposób trwały do okna budynku. Prowadnice montowane są do okna za pomocą wkrętów montażowych. Przy żaluzjach fasadowych na kolejnym etapie następuje zawieszenie pakietu na szynie górnej i wsunięcie sworzni lamel w prowadnice.


W wyniku zamontowania rolet zewnętrznych budynek (lokal) uzyskuje ochronę przed napływem nadmiaru wysokiej temperatury z zewnątrz wynikającej głównie z nasłonecznienia oraz przed ubytkiem temperatury pomieszczenia w przypadku niskiej temperatury na zewnątrz. Wskutek tak przeprowadzonej termomodernizacji następuje znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na energię zasilającą urządzenia grzewcze lub chłodzące.


W wyniku zamontowania żaluzji fasadowych następuje termomodernizacja - pomiędzy szybą okna, a powierzchnią żaluzji powstaje bariera termiczna spowalniająca wymianę ciepła, budynek/lokal znacznie poprawia swój bilans energetyczny, skutecznie uzyskuje ochronę przed napływem nadmiaru wysokiej temperatury z zewnątrz wynikającej głównie z nasłonecznienia oraz przed ubytkiem temperatury pomieszczenia w przypadku niskiej temperatury na zewnątrz, mrozu, śniegu.


Demontaż rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych powoduje powstanie trwałych uszkodzeń stolarki okiennej.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawidłowość zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usługi zaprojektowania i montażu zadaszenia zewnętrznego, zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych, rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Należy zauważyć, że przy ustalaniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).


Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).


Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.


Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.


Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa, nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).


Z opisu sprawy wynika, że istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności będzie montaż obejmujący także usługę zaprojektowania oraz dostawę wymienionych we wniosku systemów osłonowych. Z charakteru wykonanych czynności wynika, że dominującą w tym przypadku jest usługa montażu.


Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę czynności polegające na zaprojektowaniu, dostawie i montażu, należy uznać za kompleksową usługę, przedmiotem której będzie montaż ww. urządzeń, a nie dostawa poszczególnych materiałów, czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.


Zauważyć należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.


Co istotne, sama usługa montażu, czy też instalacja poszczególnych towarów, nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako ww. usługi, o których mowa w ustawie.


Obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie wtedy, gdy montaż określonych towarów następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Należy więc badać stopień konstrukcyjnego połączenia montowanych towarów i elementów obiektu budowlanego. Nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów montowanych z konstrukcyjnymi w rozumieniu techniki budowlanej elementami obiektu budowlanego, lecz o tak silne połączenie konstrukcyjne elementów montowanych i elementów obiektu budowlanego, że powstaje trwała całość spełniająca określoną funkcję użytkową.


Zatem, jeśli skutkiem realizacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest trwałe (czyli skutkujące w przypadku demontażu uszkodzeniem elementów konstrukcyjnych budynku) połączenie z budynkiem materiałów lub konstrukcji służących wykonaniu usługi montażu, a efektem prac jest podniesienie walorów użytkowych budynku, w których ww. prace zostały przeprowadzone należy uznać za zasadne przypisanie przedmiotowych czynności do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustaw o podatku od towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 8%.


Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że obiekty, w których są zamontowane rolety zewnętrzne i żaluzje fasadowe, uzyskują nowe parametry użytkowe oraz techniczne, unowocześnienie oraz usprawnienie obiektów, a także podwyższenie wartości obiektu. Nowe parametry użytkowe oraz techniczne obiektów, uzyskane w następstwie montażu rolet zewnętrznych, polegają w szczególności na znacznym zmniejszeniu zapotrzebowania na energię zasilającą urządzenia grzewcze lub chłodzące. Ponadto, w następstwie montażu rolet zewnętrznych budynki oraz ich części uzyskują ochronę przed napływem nadmiaru wysokiej temperatury z zewnątrz wynikającej głównie z nasłonecznienia oraz przed ubytkiem temperatury pomieszczenia w przypadku niskiej temperatury na zewnątrz. Podobnie w wyniku zamontowania żaluzji fasadowych mamy do czynienia z termomodernizacją budynku - pomiędzy szybą okna, a powierzchnią żaluzji powstaje bariera termiczna spowalniająca wymianę ciepła, budynek/lokal znacznie poprawia swój bilans energetyczny, skutecznie uzyskuje ochronę przed napływem nadmiaru wysokiej temperatury z zewnątrz wynikającej głównie z nasłonecznienia oraz przed ubytkiem temperatury pomieszczenia w przypadku niskiej temperatury na zewnątrz, mrozu, śniegu.


Skutkiem montażu rolet zewnętrznych i żaluzji fasadowych nie jest wyłącznie wzbogacanie obiektów o dodatkowe elementy wyposażenia, ale trwałe połączenie z budynkiem materiałów/elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych, podnosząc w sposób znaczący walory użytkowe budynku. Powyższe elementy stolarki budowlanej stają się elementem składowym budynku, a ich usunięcie może spowodować trwałe i nieodwracalne uszkodzenie obiektu.


Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi montażu (wraz z zaprojektowaniem) rolet zewnętrznych i żaluzji fasadowych w budynkach mieszkalnych, stanowiące modernizację i termomodernizację obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług zaprojektowania i montażu rolet zewnętrznych oraz żaluzji fasadowych należało uznać za prawidłowe.


Nie można jednak zgodzić się z Wnioskodawcą, że preferencyjna stawka podatku znajdzie zastosowanie również dla świadczonych usług zaprojektowania i montażu zadaszenia zewnętrznego oraz zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych.


W tym miejscu należy przypomnieć, że istotnym i podstawowym kryterium przy ustalaniu możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna, taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku (albowiem tylko montaż, który w sposób „istotny” wykorzystuje elementy konstrukcyjne budynku pozwoli na zastosowanie 8% stawki podatku). Ponadto z preferencyjnej stawki podatku, mającej zastosowanie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, mogą korzystać jedynie te czynności, które odnoszą się do obiektu budowlanego, a nie do jego wyposażenia.


W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazuje, że wykonywane przez niego usługi montażowe zadaszenia zewnętrznego oraz zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych powodują trwałe połączenie montowanych elementów z elewacją budynku (ścianami, sufitem, krokwiami dachowymi), konieczne jest np. wywiercenie w ścianie i styropianie otworów montażowych, w które wprowadzane jest na kotwy mocujące zadaszenie, a w przypadku montażu krokwiowego stosowane są wkręty do drewna. Nie można jednak zgodzić się z Wnioskodawcą, że wykonane przez niego usługi montażu (nawet jeżeli wymagają one ingerencji w dany obiekt budowlany) prowadzą do trwałego połączenia montowanych elementów z elementarni konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (jego części). Aby można mówić o takim trwałym połączeniu, uprawniającym do zastosowania preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, wskutek dokonanego montażu zadaszenie zewnętrzne i zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych powinny tworzyć wraz z konstrukcją budynku jedną całość funkcjonalno-użytkową. Zadaszenie zewnętrzne i zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych połączone ze ścianą budynku czy krokwią dachową nie stanowi takiej całości (a więc nie jest elementem konstrukcyjnym budynku, jego substancją) lecz jest jedynie elementem wyposażenia budynku, z którym jest połączone, zapewniającym w szczególności ochronę przed promieniami słonecznymi. Czynności związane z montażem zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych są w istocie zaopatrywaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego w elementy wyposażenia i nie powodują one naruszenia elementów konstrukcyjnych danego budynku (za takie naruszenie nie można bowiem uznać wywiercenia otworów w elewacji budynku).


Trzeba też zauważyć, że zamontowane zadaszenie zewnętrzne i zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych nie staje się integralną częścią budynku, gdyż jako wyposażenie budynku może być w każdym czasie zdemontowane lub wymienione. Ponadto trwałe połączenie zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych z konstrukcją budynku powinno oznaczać, że ich demontaż jest faktycznie niemożliwy bez znaczącego zniszczenia montowanej części i budynku. Natomiast wskutek demontażu zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych nie może być mowy o znaczącym zniszczeniu budynku, do którego zostało zamontowane – jego odłączenie od budynku nie narusza bowiem substancji tegoż budynku. Ewentualny demontaż zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych połączonego z budynkiem będzie zaś ograniczał się do przywrócenia stanu sprzed montażu i uzupełnienia powstałych ubytków w elewacji budynku.


Nie można również pominąć w analizowanym zagadnieniu faktu, że w wyniku montażu zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych danego budynku, co stanowiłoby o jego remoncie, modernizacji lub termomodernizacji, do których odnosi się art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Nawet jeżeli zamontowane zadaszenie zewnętrzne i zadaszenie zewnętrzne oparte na słupach wsporczych spełnia przede wszystkim funkcję przeciwsłoneczną, ochronną przed warunkami pogodowymi (a więc zwiększa jego użyteczność i funkcjonalność), to nie można z tego wyciągać wniosku, że dochodzi do zmiany parametrów tego budynku.


Dlatego też z uwagi na charakter robót związanych z montażem zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych niewskazujący na trwałe połączenie montowanych elementów z konstrukcją obiektu budowlanego, a także fakt, że wskutek ich montażu nie dochodzi do zmiany parametrów użytkowych lub technicznych budynku, nie ma podstaw do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zatem, świadczone przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi montażu (wraz z zaprojektowaniem) zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych, będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług montażu zadaszenia zewnętrznego i zadaszenia zewnętrznego opartego na słupach wsporczych należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej – w odpowiedniej części.


Z uwagi na to, że na poczet wydania niniejszej interpretacji indywidualnej Organ przyjął opłatę w wysokości 160 zł, pozostała wpłacona kwota w wysokości 480 zł zostanie zwrócona, na podstawie ww. art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj