Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.51.2020.2.KS
z 5 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.) uzupełnionego pismem z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 14 kwietnia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 30 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP4-2.4012.51.2020.1.KS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku zorganizowania i przeprowadzenia odpłatnego stażu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku zorganizowania i przeprowadzenia odpłatnego stażu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka, Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się za okresy miesięczne. Realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż zwolnione.

Spółka od 2018 r. uczestniczy w projekcie „(…)” realizowanym w ramach Działania „(…)”. Przedmiotowy projekt realizowany jest w partnerstwie z Województwem (…)(leaderem) oraz pozostałymi partnerami projektu, tj. dziesięcioma powiatami z terenu województwa (…) oraz dwoma uczelniami wyższymi – (…).


Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie decyzji o dofinansowanie nr (…) stanowiącej załącznik do Uchwały nr (…) z dnia 28 marca 2018 r. ze zm. Jego wartość łączna wynosi (…), z czego dofinansowanie ze źródeł UE i budżetu państwa to kwota (…), w tym z EFS: (…), przy wkładzie własnym partnerów projektu - źródło finanse publiczne w kwocie (…). W ramach powyższego projektu zaplanowano między innymi wsparcie, w wyniku którego (…) podpisał umowę z organizatorem stażu - Zespołem Szkół (…) w (…), Zespołem Szkół Technicznych i Ogólnokształcących (…) (placówkami publiczną, prowadzoną przez uczestniczący w projekcie Powiat (…). Jej przedmiotem jest zorganizowanie i przeprowadzenie stażu dla uczennic/uczniów szkół zawodowych, bez nawiązywania z nimi stosunku pracy. Na mocy przedmiotowej umowy, Spółka jako realizator stażu zobowiązała się do:

  1. udostępnienia warsztatów, pomieszczeń, zaplecza technicznego,
  2. przeprowadzenia szkolenia dla uczestników/uczestniczek stażu w zakresie przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
  3. wyznaczenia opiekuna/opiekunów stażu (na jednego opiekuna nie może przypadać jednocześnie więcej niż 6 uczestników/uczestniczek stażu),
  4. zorganizowania i zrealizowania stażu/y zgodnie z jego Programem,
  5. niepowierzania uczestnikom/uczestniczkom stażu czynności lub zadań wykonywanych w warunkach szkodliwych lub uciążliwych dla zdrowia,
  6. bezzwłocznego poinformowania Organizatora stażu o zdarzeniach istotnych dla realizacji Programu stażu,
  7. niezwłocznego powiadomienia Organizatora stażu w przypadku zdarzenia losowego (wypadku), z udziałem uczestników/uczestniczek stażu w trakcie odbywania stażu oraz sporządzenia stosownej dokumentacji,
  8. umieszczenia w miejscu realizacji stażu/y wymaganej informacji o współfinansowaniu realizacji stażu/y ze środków Unii Europejskiej,
  9. przekazania Organizatorowi stażu w ciągu 7 dni roboczych od zakończenia stażu dokumentów związanych z jego realizacją tj. Dzienniczka stażu,
  10. zapewnienia odzieży roboczej lub ochronnej,
  11. zapewnienia dostępu (eksploatacji) uczestnikom/uczestniczkom stażu do materiałów i narzędzi niezbędnych do odbycia stażu,
  12. zapewnienia lub pokrycia kosztów dojazdów na staż,
  13. zapewnienia uczestnikom/uczestniczkom stażu, na zasadach przewidzianych dla pracowników, bezpłatnych posiłków i napojów profilaktycznych,
  14. wystawienia Certyfikatu zgodnie z ustalonym wzorem,
  15. realizacji stażu/y w bezpiecznych i higienicznych warunkach
  16. zapoznania uczestników/uczestniczek stażu z Regulaminem pracy.

Umowa przewiduje ponadto, że Wnioskodawca jest zobowiązany do wyznaczenia spośród pracowników Spółki opiekuna stażu, którego zadaniem będzie:

  1. uczestniczenie w opracowywaniu Programu stażu,
  2. przeprowadzenie szkolenia stanowiskowego,
  3. nadzór i opieka nad uczestnikami/uczestniczkami stażu podczas realizacji stażu,
  4. przestrzeganie przepisów i zasad obowiązujących w miejscu odbywania stażu, w szczególności regulaminu pracy, zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych,
  5. kontrola prowadzenia dokumentacji stażu/Dzienniczka stażu.

Na podstawie zawartej umowy Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych (…) oraz Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących (…) zobowiązał się do zapłaty na rzecz Spółki określonej kwoty wynagrodzenia na każdy staż (która uwzględniać ma także wynagrodzenie opiekuna, przysługujące mu z tytułu wypełnienia ww. obowiązków, i niezależne od liczby uczestników stażu).

Podsumowując, Wnioskodawca otrzymał za zrealizowanie stażu refundację kosztów, finansowaną ze środków publicznych. Na sfinansowanie stażu partner przedmiotowego projektu - Powiat (…) otrzymał dotację z Województwa (…) oraz angażował środki z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Koszt organizacji stażu w formie refundacji pokrywany był więc w 100% ze środków publicznych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z umo-wą (co zostało zrealizowane), celem stażu jest podniesienie poziomu praktycznych umiejętności zawodowych uczniów i zdobywanie przez nich doświadczenia w pracy w warunkach rzeczywi-stych w zawodzie technik mechanik, technik elektryk, technik elektronik, technik urządzeń i sys-temów energetyki odnawialnej. Tak więc należy uznać, że nabyte przez stażystów w trakcie stażu umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników stażu i mają na celu uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych. Zgodnie z umową (co zostało wskazane przez Spółkę we Wniosku), Spółka jako realizator stażu zobowiązana była do zapewnienia lub pokrycia kosz-tów dojazdu na staż i zapewnienia posiłków i napojów profilaktycznych na zasadach przewidzia-nych dla pracowników Spółki. Tak więc należy uznać, iż powyższe było niezbędne do wykona-nia usługi organizacji i przeprowadzenia stażu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisane w stanie faktycznym odpłatne zorganizowanie i przeprowadzenie stażu przez Wnioskodawcę może skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, zorganizowanie i przeprowadzenie stażu przez Wnioskodawcę może skorzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.


Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj.: Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm. dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczeniem usług jest w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Podstawowa stawka podatku, wynikająca z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - wynosi 23%. Jednocześnie w treści ustawy, jak również w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano stawki obniżone oraz zwolnienia w podatku.


I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 (gdzie mowa o usługach świadczonych przez jednostki oświatowe, uczelnie, jednostki PAN oraz instytuty badawcze) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Ponadto na mocy art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a. 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a. nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18,18a, 22-24, 26, 28, 29,31,32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a wynika natomiast, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26,28,29 i 33 lit. a. mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Należy mieć także na uwadze, że korzystając z uprawnienia wynikającego z art. 82 ust. 3 ustawy o VAT - Minister Finansów w dniu 20 grudnia 2013 r. wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 701 ze zm. dalej: Rozporządzenie). W myśl § 3 ust. 1 pkt 14 tego Rozporządzenia, zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ścisłe z tymi usługami związane.

Szczegółowe warunki stosowania ww. zwolnienia zostały określone w § 3 ust. 8 i 9 Rozporządzenia (przy czym wskazać należy, że są one analogiczne do tych, wynikających z art. 43 ust. 17 oraz 17a ustawy o VAT). Nadmienić należy, że powyższe uregulowania dotyczące zwolnień od podatku stanowią implementację art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE, który stanowi, iż zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ponadto w myśl postanowień art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obej-mują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nau-czanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (…).


Zauważyć więc należy, że definicja usług kształcenia zawodowego w regulacjach unijnych kła-dzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z branżą lub zawodem, uzależniając od tego prawo do zastosowania zwolnienia w VAT.


Natomiast realizacja prawa do ww. zwolnienia na gruncie interpretowanych literalnie przepisów krajowych wymaga łącznego spełnienia dwóch warunków:

  • uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
  • finansowania przedmiotowej usługi ze środków publicznych.

Należy mieć przy tym na uwadze, że pierwszy z ww. wymogów będzie spełniony również wte-dy, kiedy usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jest świadczona przez podwykonawcę (dalszych podwykonawców). Jeśli natomiast chodzi o drugi warunek - to będzie on spełniony, kiedy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi będą środki publiczne.

Reasumując, dla skorzystania ze zwolnienia istotne jest to, żeby środki publiczne stanowiły rze-czywiste (w znaczeniu ekonomicznym) źródło finansowania przedmiotowych usług, co zakłada istnienie ścisłego związku pomiędzy otrzymanymi środkami publicznymi, a realizowanymi świadczeniami. Jak ponadto wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Infor-macji Skarbowej sygn. 0112-KDIL1-1.4012.500.2018.2.MW z dnia 10 października 2018 r. „powyższego nie wyklucza fakt, że w świadczeniu tej usługi uczestniczą podmioty trzecie w cha-rakterze podwykonawców (niezależnie od tego, którym z kolei zleceniobiorcą w ewentualnym łańcuchu podwykonawców jest dany podwykonawca). Wydatkowanie przekazanych na realiza-cję danego projektu środków publicznych przez ich dysponenta na realizację poszczególnych jego części (całości) przez podwykonawców, oznacza bowiem, że poszczególne części (całość) projek-tu realizowane przez podwykonawców są - z ekonomicznego punktu widzenia - finansowane ze środków publicznych. W konsekwencji względem nich znajduje zastosowanie zwolnienie, o któ-rym mowa w ww. przepisach (przy spełnieniu pozostałych warunków)”.


Przenosząc powyższe rozważania na grunt sprawy - zauważyć należy, że:

  • bez wątpienia czynności Spółki, polegające na zorganizowaniu i zrealizowaniu stażu/y zawodo-wych, zgodnie z przygotowanym Programem, we współpracy z (…) w (…) oraz Zespołem Szkół Technicznych i Ogólnokształcących (…), w warszta-tach Wnioskodawcy - należy uznać za usługi kształcenia zawodowego/usługi ściśle z nimi zwią-zane. Są one bowiem bezpośrednio związane z branżą i zawodem (vide: cytowany wcześniej art. 44 rozporządzenia Rady UE nr 282/2011),
  • rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem ich finansowania są środki publiczne, w szczególności - wartość programu wynosi 7.236.537,00 zł, z czego dofinansowanie ze źródeł UE i budżetu państwa to kwota 6.874.710,15 zł (co stanowi 95% wartości programu), pozostałą część natomiast - wnoszą partnerzy projektu (przy czym nadal są to finanse publiczne).

W konsekwencji w analizowanej sprawie spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT (na marginesie zauważyć należy, że spełnione są również przesłanki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia).


W sprawie nie zachodzą też przesłanki negatywne dla skorzystania ze zwolnienia w VAT, w szczególności:

  • organizowane staże są niezbędne dla wykonania usługi kształcenia zawodowego (vide: art. 43 ust. 17 pkt 1 ustawy o VAT),
  • celem zastosowania zwolnienia - nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkuren-cyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia (vide: art. 43 ust. 17 pkt 2 ustawy o VAT).

Jeśli natomiast chodzi o wymóg wynikający z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT - to wskazać należy, iż dla skorzystania ze zwolnienia - działalność podstawowa, o której mowa w tym przepisie - musi być (w analizowanym stanie faktycznym) prowadzona nie przez Wnioskodawcę, lecz przez Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych w (…) oraz Zespół Szkół Technicznych i Ogólno-kształcących (…), co faktycznie ma miejsce.


Tym samym, stwierdzić należy, że opisane we wniosku kursy i szkolenia zawodowe - spełniają wymogi, o których mowa w:

  • art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) w związku z art. 43 ust. 17 oraz ust. 17a ustawy o VAT,
  • § 3 ust. 1 pkt 14 w związku z § 3 ust. 8 oraz ust. 9 Rozporządzenia,
  • tym samym będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Potwierdzeniem na właściwe interpretowanie braku możliwości kwalifikowania stawki podatku VAT innej niż „zwolniona” są także przepisy w (…) zamieszonych przy konkursie tego samego typu ogłoszonym w roku 2019, szczegółowe informacje wskazano na str. 12 tego dokumentu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Według regulacji zawartej w art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świad-czenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do treści ust. 17a powołanego artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi pod-stawowe.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w spra-wie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifiko-wania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (§ 3 ust. 8 rozporządzenia).


Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowa-nie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia 282/2011. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest sto-sowane bezpośrednio. W myśl ww. art. 44 rozporządzenia – usługi w zakresie kształcenia zawo-dowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć należy – mając na uwadze powołane regulacje prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał TSUE – że zakres zwolnień przewidzianych w dy-rektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpreta-cja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w po-szczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, „pojęcia używa-ne do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowa-ne w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą po-datkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08).

W świetle analizy powołanych uprzednio uregulowań art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy należy zauwa-żyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe, albo uczelnią lub jed-nostką naukową Polskiej Akademii Nauk, bądź też jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Natomiast, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawo-dowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji środków publicznych. W związku z tym dla celów określenia zakresu tego pojęcia należy się posługiwać pojęciami zawartymi w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019, poz. 869 z późn. zm.), zgodnie z którym środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
    2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307 i 1669);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, środki publiczne przeznacza się na:

  1. wydatki publiczne;
  2. rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 2018 r. uczestniczy w projekcie współfinansowa-nym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, którego przedmiotem jest zorganizowanie i przeprowadzenie stażu dla uczennic/uczniów szkół zawodo-wych. Na mocy zawartej umowy, Wnioskodawca jako realizator stażu zobowiązał się do:

  1. udostępnienia warsztatów, pomieszczeń, zaplecza technicznego,
  2. przeprowadzenia szkolenia dla uczestników/uczestniczek stażu w zakresie przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
  3. wyznaczenia opiekuna/opiekunów stażu (na jednego opiekuna nie może przypadać jednocześnie więcej niż 6 uczestników/uczestniczek stażu),
  4. zorganizowania i zrealizowania stażu/y zgodnie z jego Programem,
  5. niepowierzania uczestnikom/uczestniczkom stażu czynności lub zadań wykonywanych w warunkach szkodliwych lub uciążliwych dla zdrowia,
  6. bezzwłocznego poinformowania Organizatora stażu o zdarzeniach istotnych dla realizacji Programu stażu,
  7. niezwłocznego powiadomienia Organizatora stażu w przypadku zdarzenia losowego (wypadku), z udziałem uczestników/uczestniczek stażu w trakcie odbywania stażu oraz sporządzenia stosownej dokumentacji,
  8. umieszczenia w miejscu realizacji stażu/y wymaganej informacji o współfinansowaniu realizacji stażu/y ze środków Unii Europejskiej,
  9. przekazania Organizatorowi stażu w ciągu 7 dni roboczych od zakończenia stażu dokumentów związanych z jego realizacją tj. Dzienniczka stażu,
  10. zapewnienia odzieży roboczej lub ochronnej,
  11. zapewnienia dostępu (eksploatacji) uczestnikom/uczestniczkom stażu do materiałów i narzędzi niezbędnych do odbycia stażu,
  12. zapewnienia lub pokrycia kosztów dojazdów na staż,
  13. zapewnienia uczestnikom/uczestniczkom stażu, na zasadach przewidzianych dla pracowników, bezpłatnych posiłków i napojów profilaktycznych,
  14. wystawienia Certyfikatu zgodnie z ustalonym wzorem,
  15. realizacji stażu/y w bezpiecznych i higienicznych warunkach,
  16. zapoznania uczestników/uczestniczek stażu z Regulaminem pracy.

Wnioskodawca otrzymał za zrealizowanie stażu refundację kosztów, finansowaną ze środków publicznych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia z podatku zorganizowania i przeprowa-dzenia odpłatnego stażu.


Dokonując oceny realizowanych przez Wnioskodawcę czynności polegających na zorganizowaniu i przeprowadzenia stażu w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione zostały warunki uprawniające do zwolnienia przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 ustawy. Okoliczności sprawy nie wskazują, aby Wnioskodawca był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego, jak również posiadał status uczelni lub jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk, bądź też jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. A zatem ww. czynności nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei, aby można było rozpatrywać wymienione czynności w kontekście zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, należy na wstępie rozstrzygnąć czy w istocie mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, stwierdzić zatem należy, że realizowane przez Wnioskodawcę czynności w zakresie organizacji i przeprowadzenia odpłatnego stażu mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe usługi mają bowiem na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych co jest istotą usług kształcenia zawodowego. Ponadto usługi te pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników stażu. W przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca wprost wskazał, że celem stażu jest podniesienie poziomu praktycznych umiejętności zawodowych uczniów i zdobywanie przez nich doświadczenia w pracy. Nabyte przez stażystów w trakcie stażu umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników stażu i mają na celu uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych. Wnioskodawca otrzymał za zrealizowanie stażu refundację kosztów, finansowaną w całości ze środków publicznych.

W rezultacie stwierdzić należy, że realizowane przez Wnioskodawcę czynności w zakresie organizacji i przeprowadzenia odpłatnego stażu mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaist-niałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodat-kowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnio-skodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania efek-tów ww. projektu do czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przed-stawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku docho-dowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj