Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.97.2020.2.AA
z 5 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 27 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych:

  • jest prawidłowe - w odniesieniu do wynagrodzenia pochodzącego ze środków Unii Europejskiej,
  • jest nieprawidłowe – w odniesieniu do wynagrodzenia pochodzącego z budżetu państwa.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 9 kwietnia 2020 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 17 lutego 2018 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zawarł kontrakt z (…), świadcząc usługi kierownika Oddziału Rehabilitacji Neurologicznej. W ramach tej jednoosobowej działalności współpracuje również z (…), realizując usługi na podstawie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia zawartym z (…) w obszarze neurologii i rehabilitacji. Do głównych obowiązków Wnioskodawcy należy badanie pacjentów, kierowanie na badania dodatkowe - jeżeli jest taka potrzeba, zlecanie leczenia, w zależności od schorzenia ordynowanie zabiegów rehabilitacyjnych, kierowanie do innych poradni czy do szpitala.

Od 1 września 2018 r. Wnioskodawca jest jednocześnie wspólnikiem Spółki Cywilnej (…), która na rynku (…) funkcjonuje od 2003 r.

Spółka (…) prowadzi działalność gospodarczą w 3 głównych obszarach, tj.:

  • stomatologii - świadcząc pełen zakres usług dentystycznych,
  • rehabilitacji - oferując kompleksową opiekę rehabilitacyjną dostosowaną do rodzaju schorzenia,
  • neurologii - diagnozując i lecząc choroby układu nerwowego pacjentów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (…) od września 2018 r. realizuje również projekty z EFS (Europejskiego Funduszu Społecznego), w oparciu o umowę partnerstwa, którą reguluje art. 33 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 1460 ze zm.) oraz wytycznych w zakresie realizacji zasady partnerstwa na lata 2014-2020 w projektach, jako przedsiębiorca spółka pełni funkcję Partnera, pod pojęciem którego zgodnie z umowami o dofinansowanie Projektów należy rozumieć podmiot wymieniony we wniosku o dofinansowanie Projektu, uczestniczący w realizacji Projektu, wnosząc do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizując Projekty wspólnie z Partnerem wiodącym (Liderem/Beneficjentem) na warunkach określonych w umowach partnerstwa. Każda umowa doprecyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez Partnera Wiodącego (Beneficjenta/Lidera) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez Partnera na realizację zadań w ramach projektu. A zatem Lider i Partner działają wspólnie w celu realizacji projektu.

Obecnie spółka realizuje na podstawie umów partnerskich 16 projektów, w dwóch perspektywach czasowych.

Projekty z perspektywy czasowej 2018-2020:

  1. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu (…);
  2. „Badania diagnostyczne w kierunku schorzeń kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  3. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  4. „Badania diagnostyczne w kierunku schorzeń kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu dzielnicy (…);
  5. „Badania diagnostyczne w kierunku schorzeń kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu (…);
  6. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu (…).

Projekty z perspektywy czasowej 2019-2021:

  1. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  2. „Badania diagnostyczne w kierunku chorób kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  3. Projektu „Badania diagnostyczne w kierunku chorób kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  4. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  5. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu dzielnicy (…);
  6. „Badania diagnostyczne w kierunku chorób kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  7. „Badania diagnostyczne w kierunku chorób kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu dzielnicy (…);
  8. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu gminy (…);
  9. „Badania diagnostyczne w kierunku otyłości dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu powiatu (…);
  10. „Badania diagnostyczne w kierunku chorób kręgosłupa dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych z terenu dzielnicy (…).

Wszystkie wymienione projekty obejmują:

  • przeprowadzenie badań kontrolnych wśród dzieci szkół podstawowych klas I-VI w celu wykrycia dotychczas niezdiagnozowanej otyłości bądź wady kręgosłupa;
  • przeprowadzenie działań terapeutycznych w postaci zajęć ruchowych pod kierownictwem wyspecjalizowanej kadry;
  • opiekę lekarską oraz konsultacje z dietetykiem podczas trwania projektu;
  • dodatkowo przeprowadzane są spotkania informacyjno-edukacyjne dla rodziców, dzieci oraz kadry nauczycielskiej omawiające sposoby przeciwdziałania i walki z otyłością.

Do zadań Partnera (…) w ramach tych projektów należą:

  • badanie lekarskie oraz kwalifikacja uczestników do projektu (kwalifikacja odbywa się poprzez zorganizowane badania lekarskie w szkołach uczestniczących w programie, badanie opiera się na mierzeniu i ważeniu dzieci; w projektach obejmujących diagnostykę w kierunku chorób kręgosłupa badanie opiera się na ustaleniu stopnia skoliozy i wady postawy; a także ustalenie braku medycznych przeciwskazań do udziału w projekcie;
  • działania informacyjno-edukacyjne (edukacja i informacja rodziców i dzieci oraz opiekunów w ramach profilaktyki i ergonomii zachowań);
  • opieka lekarska obejmująca trzy badania lekarskie na początku, w środku oraz na koniec trwania projektu prowadzone przez lekarza wyspecjalizowanego w badaniu i leczeniu schorzeń kręgosłupa wśród dzieci.

Ponadto:

  • wszelkie formy wsparcia są dla uczestników Projektów nieodpłatne, a zatem nie ponoszą oni żadnych kosztów;
  • w umowach partnerstwa został zawarty zapis, że środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera (Partnera wiodącego/Beneficjenta) stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonywaniem zadań określonych w tej umowie, a nie stanowią świadczenia usług na rzecz Lidera;
  • budżet danego projektu uwzględnia podział środków finansowych na realizację zadań powierzonych Liderowi i Partnerowi;
  • strony wykonują samodzielnie przyjęte na siebie zadania.

A zatem wszystkie wymienione wyżej zadania Partnera są realizowane przez (…) samodzielnie, za pośrednictwem Wnioskodawcy, czyli wspólnika Spółki. Zgodnie z zapisami Wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca wchodzi w skład Zespołu Projektowego i z racji dysponowania wszelkimi wymaganymi kwalifikacjami i uprawnieniami, a tym samym spełniając warunki kwalifikowalności wydatków, Wnioskodawca realizuje powierzone Partnerowi zadania. Środki pieniężne pochodzące z dotacji w części zabudżetowanej dla zadań Partnera, pokrywają koszty jego pracy (wspólnika Spółki). Koszty te, są rozliczane na podstawie wystawianych not księgowych (obciążeniowych), będących podstawą do wypłacenia kwoty należnej za realizowane zadania. Forma taka została zaakceptowana przez Instytucję Pośredniczącą, tj. (…) Jednostkę Wdrażania Projektów Unijnych będącą stroną każdej z 16 Umów o dofinansowanie Projektów. Spółka nie zawiera osobnych umów cywilnoprawnych z Wnioskodawcą (wspólnikiem Spółki) na wykonanie zadań wynikających z umowy o Partnerstwie. Wszystkie usługi są wykonywane przez niego z racji praw i obowiązków jako wspólnika Spółki.

Zgodnie z postanowieniami umowy każdego z Projektów, którego dotyczy niniejszy wniosek, dofinansowanie środków wykorzystywanych w projekcie stanowi nie więcej niż 93% całkowitych wydatków kwalifikowanych poszczególnego projektu i pochodzi z następujących źródeł:

Numer projektu środki europejskie dotacja celowa z budżetu państwa
(…)789.883,87 zł (86,02%)679.470,00 zł (13,98%)
(…)704.440,12 zł (86,02%) 605.970,00 zł (13,98%)
(…)789.883,87 zł (86,02%) 679.470,00 zł (13,98%)
(…)704.440,12 zł (86,02%) 605.970,00 zł (13,98%)
(…)789.883,87 zł (86,02%) 679.470,00 zł (13,98%)
(…)704.440,12 zł (86,02%)605.970,00 zł (13,98%)
(…)789.883,87 zł (86,02%) 679.470,00 zł (13,98%)
(…)704.440,12 zł (86,02%)605.970,00 zł (13,98%)
(…)789.883,87 zł (86,02%)679.470,00 zł (13,98%)
(…)704.440,12 zł (86,02%)605.970,00 zł (13,98%)
(…)761.866,50 zł (86,02%)655.370,00 zł (13,98%)
(…)847.310,50 zł (86,02%)728.870,00 zł (13,98%)
(…)761.866,50 zł (86,02%)655.370,00 zł (13,98%)
(…)847.310,50 zł (86,02%)728.870,00 zł (13,98%)
(…)761.866,50 zł (86,02%)655.370,00 zł (13,98%)
(…)847.310,50 zł (86,02%)728.870,00zł (13,98%)

7% pozostałych kosztów kwalifikowanych pokrywane jest z środków własnych Beneficjenta, przy czym wkład Beneficjenta (Lidera) jest w całości przeznaczony na pokrycie jego własnych kosztów pośrednich.

W przypadku środków unijnych Instytucja Pośrednicząca (tj. (…) Jednostka Wdrażania Programów Unijnych), po zweryfikowaniu wniosku o płatność, przekazuje zlecenie płatności Bankowi Gospodarstwa Krajowego, którą to Lider (Beneficjent) otrzymuje na wyodrębniony dla każdego Projektu numer rachunku bankowego. Środki pochodzące z dotacji celowej budżetu państwa są bezpośrednio wypłacane Beneficjentowi przez Instytucję Pośredniczącą za pośrednictwem jej rachunku bankowego. Pieniądze z obu wymienionych źródeł finansowania trafiają na wyodrębniony dla każdego Projektu rachunek bankowy Lidera, a następnie część z nich, zgodnie z harmonogramem płatności i na podstawie noty księgowej przelewana jest na konto Partnera - (…). Ten podmiot z kolei, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, budżetem i umową partnerską, wydaje środki na wypełnienie powierzonych zadań, które, jak już wcześniej wspomniano, są realizowane przeze niego - wspólnika Spółki.

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu podkreślić, że środki, które otrzymuje Partner, nie są rozróżniane podczas dokonywanych przez Lidera przelewów na te pochodzące z dotacji unijnej i te z dotacji celowej z budżetu państwa. Również żadna z podpisanych umów o partnerstwie, nie podaje wysokości dofinansowania zadań Partnera w rozbiciu na środki z dotacji unijnej i środki z dotacji celowej budżetu państwa. Partner, posiadając wiedzę na temat całości kwoty dofinansowania na realizację danego Projektu oraz kwot przypadających na płatności ze środków europejskich i z dotacji celowej z budżetu państwa, określa proporcję udziału środków z dotacji celowej w całości dofinansowania i zakłada, że w takiej samej proporcji otrzymuje środki od Lidera.

Wnioskodawca nadmienia jednocześnie, iż do czasu wyjaśnienia przedmiotowej kwestii otrzymane środki wypłacane z dotacji, z tytułu wykonywanych w ramach Projektów usług specjalistycznych, traktuje jako przychód z działalności gospodarczej, a więc ujmuje je w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i odprowadza od nich zaliczki na podatek dochodowy wg stawki podatku liniowego 19%.

Ponadto w piśmie z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 9 kwietnia 2020 r.) stanowiącym uzupełnienie udzielono odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy w umowach partnerstwa został zawarty zapis, że środki finansowe przekazywane spółce cywilnej (…) (dalej: Spółka), której Wnioskodawca jest wspólnikiem, przez Lidera/Beneficjenta stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez tą Spółkę (Partnera) w związku z wykonywaniem zadań określonych w tych umowach?

Każda Umowa o Partnerstwie zawiera następujące zapisy dotyczące finansowania kosztów:

  • „Środki finansowe przekazywane Partnerom przez Partnera wiodącego stanowią dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Partnerów w związku z wykonywaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczeniem usług na rzecz Partnera wiodącego”,
  • „Partnerzy nie mogą przeznaczać środków finansowych, o których mowa w ust. 1 (powyżej) na cele inne niż związane z Projektem, w szczególności na tymczasowe finansowanie swojej podstawowej, poza projektowej działalności (...)”,
  • „Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są zgodnie z harmonogramem dokonywania wydatków (harmonogramem płatności)”,
  • „Do oceny kwalifikowalności poniesionych wydatków stosuje się wersję Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 obowiązującą w dniu poniesienia wydatku (...)”.


  1. Czy w umowach partnerstwa został zawarty zapis, że wykonywanie zadań przez Wnioskodawcę, jako wspólnika Spółki, w ramach tej umowy nie stanowi świadczenia usług na rzecz Lidera/Beneficjenta?

Każda Umowa o Partnerstwie zawiera zapis, który stanowi:

  • „Środki finansowe przekazywane Partnerom przez Partnera wiodącego stanowią dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Partnerów w związku z wykonywaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczeniem usług na rzecz Partnera wiodącego.”
  • „Strony wykonują samodzielnie przyjęte na siebie zadania, wobec czego:
    1. nie jest dopuszczalne zlecanie usług merytorycznych lub istotnych jego części przez Partnera wiodącego Partnerowi Projektu i odwrotnie, w tym kierowanie zapytań ofertowych do pozostałych podmiotów partnerstwa podczas udzielania zamówień publicznych w ramach Projektu, a także angażowanie jako personelu Projektu pracowników Partnerów przez Partnera wiodącego i odwrotnie”.

  1. Czy budżet danego projektu uwzględnia podział środków finansowych na realizację zadań powierzonych Liderowi i Spółce (Partnerowi)?

Każdy wniosek o dofinansowanie projektu zawiera szczegółowy budżet, w którym są wyodrębnione zadania zarówno Lidera, jak i Partnera projektu, a także określone kwoty przeznaczone na realizację konkretnego zadania. Ponadto w Umowach Partnerskich są zamieszczone tabele z podziałem środków finansowych przeznaczonych w danym roku na realizację założonych zadań, również w rozbiciu na kwoty przypadające Liderowi i Partnerowi (Spółce).

Każda Umowa o Partnerstwie zawiera odrębny artykuł poświęcony zakresowi i formie udziału Partnerów w projekcie. Stanowi on:

  • „Wskazane poniżej Strony umowy pełnią funkcję Partnerów Projektu. Oznacza to, że wszyscy Partnerzy współuczestniczą w realizacji Projektu, będąc odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w Projekcie. Partnerzy są także zobowiązani do osiągnięcia zadeklarowanych wskaźników produktu oraz rezultatu określonych we Wniosku”,
  • „Partner wiodący przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań, o których mowa w Umowie o Partnerstwie”,
  • „Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są zgodnie z harmonogramem dokonywania wydatków (harmonogramem płatności). Do oceny kwalifikowalności poniesionych wydatków stosuje się wersję Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 obowiązującą w dniu poniesienia wydatku (z zastrzeżeniem, że do oceny prawidłowości wszystkich umów zawartych w ramach realizacji projektu w wyniku przeprowadzonych postępowań, stosuje się wersję Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, obowiązującą w dniu wszczęcia postępowania, które zakończyło się podpisaniem danej umowy. Wszczęcie postępowania jest tożsame z publikacją ogłoszenia o wszczęciu postępowania, lub zamiarze udzielenia)”.

  1. Czy część dotacji przekazanej Spółce, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, została przeznaczona na jego wynagrodzenie?

W ramach projektów wymienionych we wniosku o interpretację, współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE, zadania są realizowane przez personel projektu. W obszarze zadań przypisanych Partnerowi (Spółce) są one realizowane za pośrednictwem Wnioskodawcy, czyli wspólnika Spółki. Zgodnie z zapisami we Wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca wchodzi w skład Zespołu Projektowego i z racji dysponowania wszelkimi wymaganymi kwalifikacjami i uprawnieniami, a tym samym spełniając warunki kwalifikowalności wydatków, realizuje powierzone Partnerowi zadania. Spółka nie zawiera z Wnioskodawcą odrębnej umowy cywilnoprawnej. Wszystkie usługi są wykonywane przez niego z racji praw i obowiązków jako wspólnika spółki. Środki pieniężne pochodzące z dotacji w części zabudżetowanej dla zadań Partnera, pokrywają koszty jego pracy (wspólnika Spółki). Koszty te są rozliczane na podstawie wystawianych przez Wnioskodawcę not księgowych (obciążeniowych).

Zgodnie z sekcją 6.4. pkt 2 do wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (dalej: „Wytyczne”) pod pojęciem wydatku faktycznie poniesionego należy rozumieć wydatek poniesiony w znaczeniu kasowym, tj. jako rozchód środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego beneficjenta. Wyjątki od powyższej reguły stanowią m.in. rozliczenia dokonywane na podstawie wewnętrznej noty obciążeniowej, z wyjątkiem rozliczenia notą obciążeniową zakupu środka trwałego, będącego własnością beneficjenta lub prawa przysługującego beneficjentowi (ten przypadek nie dotyczy omawianej sytuacji), po uzgodnieniu z właściwą instytucją będąca stroną umowy o dofinansowanie, a w przypadku projektów finansowanych z EFS - o ile jest to wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że zgodnie z Wytycznymi rozliczenie notą księgową jest dopuszczalne jeśli zostało, tak jak w przedmiotowej sprawie, zaakceptowane przez Instytucję Pośredniczącą we wniosku o dofinansowanie. Ponadto, co do zasady, przyjmuje się, że rozliczenie notą księgową jest dopuszczalne w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, jeżeli wykonują czynności w projekcie, czyli stanowią jego personel. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że Wytyczne nie wskazują, że taka możliwość dotyczy np. wyłącznie osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą, co należy interpretować w ten sposób, że taki sposób rozliczania odnosi się do wszelkich form prowadzenia działalności.

Na uwagę zasługuje także fakt, że rozliczenie wynagrodzenia w projekcie za pomocą noty księgowej w sytuacji, gdy wspólnik Partnera (Spółki) stanowi jednocześnie personel projektu, a co za tym idzie wykonuje w nim czynności samodzielnie, jest korzystniejsze z punktu widzenia realizacji projektu, albowiem zapewnia lepszą i pełniejszą realizację projektu - taki z pewnością był zamysł ustawodawcy, aby niejako premiować właścicieli firm realizujących projekty. Z pewnością wspólnik Partnera (Spółki) będący jednocześnie personelem projektu podejmie wszelkie czynności w tym zakresie z większą starannością, aniżeli specjalnie zatrudnione do tego osoby w charakterze personelu, które nie są jednocześnie Partnerami odpowiedzialnymi za współrealizację projektu.

Według Wnioskodawcy, wspólnika Spółki wydatek sfinansowany otrzymaną dotacją z funduszy europejskich nie staje się z chwilą wypłacenia go jako wynagrodzenie przychodem do opodatkowania. Skoro kwota ta pochodzi z dotacji, którą Partner (Spółka) otrzymuje jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z podatku, to z powodu wypłacenia tejże kwoty jako wynagrodzenia nie zmieni się jej status i nadal będzie zwolniona z podatku i nie będzie podlegać wykazaniu w zeznaniu rocznym.

Wnioskodawca uważa, że w świetle obowiązujących przepisów - dotacja otrzymana na pokrycie wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków wynikających z umowy projektu, z chwilą jego wypłaty nie zmienia swojego charakteru, dalej pozostaje przychodem z działalności gospodarczej pochodzącym z dotacji i nie staje się wynagrodzeniem za pracę (w myśl Kodeksu pracy).

Dlatego Wnioskodawca uważa, że wystawienie noty księgowej i otrzymanie środków finansujących koszt pracy własnej właściciela firmy nie rodzi dla niego obowiązku podatkowego od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie podlega opodatkowaniu i nie podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym. Zwolnienie powyższe wynika z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim przekazywane są one jako płatność ze środków europejskich oraz z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części, w jakiej przekazywane są z dotacji celowej budżetu państwa. W konsekwencji z uzyskanego przez Wnioskodawcę przychodu pochodzącego z dotacji nie powinien naliczać i odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o którym mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W analogicznych sprawach były już wydawane indywidualne interpretacje, o których już Wnioskodawca wspomniał we wniosku o interpretację m.in.:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPBI/1/415-156/13/ESZ z dnia 29 kwietnia 2013 r. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3 1.4011.153.2017.2. AMN z dnia 11 września 2017 r.,
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-3.4011.220.2019.2.DS z dnia 23 sierpnia 2019 r. w części odnoszącej się do art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy środki otrzymywane przez Wnioskodawcę (wspólnika Spółki) z tytułu pracy własnej na rzecz Projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego stanowiące przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej korzystały (korzystają) ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim przekazywane są one jako płatność ze środków europejskich?
  2. Czy środki otrzymywane przez Wnioskodawcę (wspólnika Spółki) z tytułu pracy własnej na rzecz Projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego stanowiące przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej korzystały (korzystają) ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim są one przekazywane w formie dotacji celowej z budżetu państwa?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Zatem w świetle ww. przepisów otrzymane dotacje na realizację projektów, co do zasady, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z poźn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869): ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1,2, 4 i 5a-5c. Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy: środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się również m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych), czyli tak jak w niniejszej sprawie środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Co więcej, w myśl art. 187 wymienionej wyżej ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

W świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...). Tak jak już wspomniano w opisie stanu faktycznego, Instytucja Pośrednicząca (tj. (…) Jednostka Wdrażania Programów Unijnych), po zweryfikowaniu wniosku o płatność, przekazuje zlecenie płatności Bankowi Gospodarstwa Krajowego, którą to Beneficjent (Lider) otrzymuje na wyodrębniony numer rachunku bankowego i na podstawie noty księgowej część dotacji przelewa na wyodrębnione konto Partnera - (…).

Mając powyższe na uwadze, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu niemal na każdym jego etapie. Partner to de facto równorzędny wobec Lidera (Beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez Partnera specyficznych umiejętności, zasobów itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Ponadto wydatek sfinansowany otrzymaną dotacją z funduszy europejskich nie staje się z chwilą wypłacenia go Wnioskodawcy, czyli wspólnikowi spółki, przychodem do opodatkowania. Skoro kwota ta pochodzi z dotacji, którą spółka (…) otrzymuje jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z podatku, to z powodu wypłacenia tejże kwoty wspólnikowi za pracę własną na rzecz Projektu nie zmieni jej statusu i nadal będzie zwolniona z podatku i nie będzie podlegać wykazaniu w zeznaniu rocznym. Wchodząc w skład Zespołu Projektowego Wnioskodawca wykonuje pracę w ramach działalności gospodarczej, a nie jako osoba zatrudniona do realizacji przedmiotowych projektów bądź jako podwykonawca zadań wynikających z danego Projektu.

Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, wystawienie noty księgowej i otrzymanie środków finansujących koszt pracy własnej wspólnika Spółki nie rodzi dla niego obowiązku podatkowego od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Na podstawie art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Zwolnienie wynikające z ww. regulacji dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:

  • jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz
  • pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność (art. 21 ust. 36 tej ustawy).

Jak wskazano już w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki (…), która realizuje w partnerstwie 16 projektów. Całość zadań przypisanych Partnerowi Projektów Wnioskodawca realizuje osobiście jako wspólnik (…), posiadając wymagane uprawnienia oraz kwalifikacje i doświadczenie.

Wnioskodawca uważa, że otrzymane przez (…) środki w części przypadającej na dotację z budżetu państwa nie są przeznaczone na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej - wydatki na bieżącą działalność (…) są pokrywane z zupełnie innego źródła. Środki z dotacji są przeznaczone na realizację ściśle określonych zadań projektowych, a przekazane przez Spółkę kwoty na pokrycie kosztów pracy Wnioskodawcy stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego wcześniej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swojej tezy dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środków, jakie Wnioskodawca otrzymuje od (…) za pracę własną, jako wspólnik Spółki, w ramach wymienionych wcześniej Projektów, Wnioskodawca pragnie powołać się również na:

  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPBI/1/415-156/13/ESZ z dnia 29 kwietnia 2013 r.,
  • interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.153.2017.2.AMN z dnia 11 września 2017 r.,
  • interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-3.4011.220.2019.2.DS z dnia 23 sierpnia 2019 r. w części odnoszącej się do art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do wynagrodzenia pochodzącego ze środków Unii Europejskiej,
  • nieprawidłowe - w odniesieniu do wynagrodzenia pochodzącego z budżetu państwa.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy: przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W związku z tym wielkość przychodu przypadającego na podatnika – wspólnika spółki cywilnej – określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku tej spółki.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej: przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Wyjątek ten nie ma jednak zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ z opisanego we wniosku opisu stanu faktycznego nie wynika, aby Wnioskodawca z otrzymanej dotacji finansował nabycie lub wytworzenie ww. składników majątku.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

I tak – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność (art. 21 ust. 36 tej ustawy).

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy: wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej (dalej: Spółka). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka od września 2018 r. realizuje również projekty z Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie umowy partnerstwa, którą reguluje art. 33 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz wytycznych w zakresie realizacji zasady partnerstwa na lata 2014-2020 w projektach. Jako przedsiębiorca Spółka pełni funkcję Partnera, realizując Projekty wspólnie z Partnerem wiodącym na warunkach określonych w umowach partnerstwa. Wszystkie zadania Partnera są realizowane przez Spółkę samodzielnie, za pośrednictwem Wnioskodawcy, czyli wspólnika Spółki. Środki finansowe przekazywane Partnerom przez Partnera wiodącego stanowią dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Partnerów w związku z wykonywaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczeniem usług na rzecz Partnera wiodącego. Każdy wniosek o dofinansowanie projektu, zawiera szczegółowy budżet, w którym są wyodrębnione zadania zarówno Partnera wiodącego, jak i Partnera projektu, a także określone kwoty przeznaczone na realizację konkretnego zadania. Ponadto w umowach partnerskich są zamieszczone tabele z podziałem środków finansowych przeznaczonych w danym roku na realizację założonych zadań, również w rozbiciu na kwoty przypadające Partnerowi wiodącemu i Partnerowi (Spółce). W ramach projektów wymienionych we wniosku o interpretację, współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE, zadania są realizowane przez personel projektu. W obszarze zadań przypisanych Partnerowi (Spółce) są one realizowane za pośrednictwem Wnioskodawcy, czyli wspólnika Spółki. Zgodnie z zapisami we Wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca wchodzi w skład Zespołu Projektowego i z racji dysponowania wszelkimi wymaganymi kwalifikacjami i uprawnieniami, a tym samym spełniając warunki kwalifikowalności wydatków, realizuje powierzone Partnerowi zadania. Spółka nie zawiera z Wnioskodawcą odrębnej umowy cywilnoprawnej. Wszystkie usługi są wykonywane przez niego z racji praw i obowiązków jako wspólnika spółki. Środki pieniężne pochodzące z dotacji w części zabudżetowanej dla zadań Partnera pokrywają koszty jego pracy (wspólnika Spółki). Koszty te są rozliczane na podstawie wystawianych przez Wnioskodawcę not księgowych (obciążeniowych).

Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2019 r., poz. 1295).

Zgodnie z ust. 1 tego artykułu: w celu wspólnej realizacji projektów, o których mowa w art. 28 ust. 1, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa, przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów.


Jak stanowi art. 28a ust. 2 tej ustawy: projekt partnerski jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.

W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu (art. 28a ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 28a ust. 4 omawianej ustawy: w przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej, podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w szczególności jest zobowiązany do ogłoszenia otwartego:

  1. naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
  3. podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.

Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, że podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu.

Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu – na podstawie odrębnej umowy – zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869): ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy: środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy: do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.: środki przeznaczone na realizację:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych: budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

Stosownie do art. 117 ust. 2 tej ustawy: w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym – w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy – wydatkami budżetu państwa są: wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich. Są to wydatki budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych: za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 tej ustawy stanowi, że: obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy: środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 204 omawianej ustawy: środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, że w świetle przytoczonych wyżej przepisów ustawy o finansach publicznych środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych: podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych: dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy: dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych określa również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację ww. programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Mając na względzie przytoczone wyżej przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę (tu: Partnera na podstawie umowy partnerstwa) środki finansowe będą stanowiły przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający jednak zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie cyt. powyżej przepisów, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 (w części stanowiącej dotację celową z budżetu krajowego – 13,98%) i pkt 136 (w części stanowiącej środki europejskie – 86,02%) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak zwrócić uwagę na treść cytowanego już art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wprowadza on wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy, wskazując, że zwolnieniem nie jest objęta ta część dotacji (np. otrzymana z budżetu państwa, tak jak ma to miejsce w niniejszej sprawie), która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Tym samym wynagrodzenie Wnioskodawcy, które przekazuje sobie z kont projektowych na podstawie not księgowych, za pełnienie funkcji doradcy w projektach, sfinansowane dotacją otrzymaną z budżetu państwa podlega opodatkowaniu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Powyższe dotyczy również wynagrodzenia uzyskiwanego przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą za pośrednictwem spółki niebędącej osobą prawną.

Należy bowiem wskazać, że spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej, należy do grupy spółek niebędących osobą prawną, które nie są odrębnymi podmiotami podatku dochodowego. Podmiotami tego podatku są natomiast wspólnicy tej spółki, a źródłem ich przychodów jest, jak wykazano, prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza. Wspólnicy spółki cywilnej, mający prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki, w istocie wykonują działalność gospodarczą z punktu widzenia regulacji dotyczących podatku dochodowego. Przez pozarolniczą działalność gospodarczą osoby fizycznej należy rozumieć nie tylko działalność wykonywaną samodzielnie (w formie jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej), ale również w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W niniejszej sprawie należy zauważyć, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem spółki cywilnej, a w konsekwencji jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będzie uzyskiwał wynagrodzenie pokryte dotacją z budżetu państwa.

Skoro więc Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem spółki cywilnej, to przypadająca na Wnioskodawcę część dotacji otrzymana na prowadzenie działalności gospodarczej, która zostanie przeznaczona na jego pracę własną, nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z ww. zwolnienia korzystać będzie jedynie ta część dotacji, która nie zostanie przeznaczona na jego wynagrodzenie.

Reasumując – środki otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu pracy własnej, na rzecz Projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu pracy własnej otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, zgodnie z art. 21 ust. 36 ww. ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj