Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.255.2020.2.MT
z 12 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii objęcia dochodów ze sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego w garażu podziemnym zwolnieniem od podatku (tzw. ulgą mieszkaniową), uzupełnionym pismem z dnia 1 maja 2020 r. – jest:


  • prawidłowe w części dotyczącej wydatków na zapłatę wykonawcy za budowę domu i wydatków na spłatę rat Kredytu nr 2 wraz z odsetkami;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków na spłatę Kredytu nr 1.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Został on następnie uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z dnia 1 maja 2020 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni wraz z mężem posiadają od sierpnia 2015 r. rozdzielność majątkową.

W grudniu 2015 r. Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyt hipoteczny w wysokości 246 271 zł 20 gr na zakup lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego w garażu podziemnym (dalej: „Kredyt 1”). Prawo własności lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego w garażu podziemnym nabyła aktem notarialnym w dniu 1 grudnia 2017 r., za kwotę 257 052 zł 20 gr za mieszkanie oraz 20 000 zł za miejsce postojowe.

Obecnie Wnioskodawczyni wraz z mężem ubiegają się o kredyt hipoteczny na zakup działki i budowę domu (dalej: „Kredyt 2”). Planują zaciągnięcie wspólnego Kredytu nr 2 w lutym – marcu 2020 r. Zakup działki budowlanej, niezabudowanej planują w marcu 2020 r., po uzyskaniu kredytu. Wnioskodawczyni będzie przysługiwał udział w wysokości ½ we współwłasności nieruchomości, a pozostały udział – mężowi.

Następnie, w czerwcu-lipcu 2020 r. Wnioskodawczyni chce sprzedać obecny lokal mieszkalny wraz z miejscem postojowym w garażu podziemnym, na które zaciągnięty był Kredyt nr 1, za kwotę ok. 430 000 zł. Całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży Wnioskodawczyni chce przeznaczyć na spłatę Kredytu nr 1 oraz zapłatę wykonawcy za budowę domu, która ma się rozpocząć w lipcu-sierpniu 2020 r., oraz spłacać comiesięczne raty Kredytu nr 2 wraz z odsetkami w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. A kwotę Kredytu nr 2 Wnioskodawczyni chce przeznaczyć na wykończenie i umeblowanie nowego domu, w którym planują wraz z mężem zamieszkać.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała następujące okoliczności sprawy:


  • Kredyt hipoteczny na nabycie lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego w garażu podziemnym został zaciągnięty w banku mającym siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
  • Tytuł prawny do „miejsca postojowego w garażu podziemnym” to udział w prawie własności garażu wielostanowiskowego, który jest odrębną nieruchomością.
  • Wnioskodawczyni kredyt hipoteczny zaciągnie wraz z mężem na zakup działki i budowę domu w banku mającym siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
  • Wnioskodawczyni wraz z mężem będą solidarnie odpowiedzialni za zobowiązanie z tytułu kredytu hipotecznego na zakup działki i budowę domu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego w garażu podziemnym, przeznaczony następnie na spłatę Kredytu nr 1 zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego będzie korzystał z ulgi o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego w garażu podziemnym, przeznaczony następnie na zapłatę wykonawcy za budowę domu będzie korzystał z ulgi o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego w garażu podziemnym, przeznaczony następnie na spłatę comiesięcznych rat kredytu nr 2 wraz z odsetkami w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie będzie korzystał z ulgi o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy spłatę Kredytu nr 1, zapłatę wykonawcy za budowę domu i spłatę comiesięcznych rat Kredytu nr 2 wraz z odsetkami w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie można uznać za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe?


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Jednakże, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycia, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in. wydatki poniesione na budowę budynku mieszkalnego, położonego w państwie członkowskim UE oraz wydatki poniesione na spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, w banku mającym siedzibę w państwie członkowskim UE.

W związku z powyższym, w ocenie Zainteresowanej, środki przeznaczone na ww. cele, tj. spłatę Kredytu nr 1, zapłatę wykonawcy za budowę domu i spłatę rat Kredytu nr 2 wraz z odsetkami, będą środkami przeznaczonymi na własne cele mieszkaniowe i będą uprawniały do skorzystania z ulgi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów podatników tego podatku jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, podatek dochodowy od ww. dochodu wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku jest – stosownie do art. 30e ust. 2 – dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na mocy art. 30e ust. 5 ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Należy ponadto wskazać, że ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia omawianego rodzaju dochodu od podatku dochodowego – tzw. ulgę mieszkaniową. I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych;

Warunkiem objęcia dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wydatkowanie przez podatnika przychodu z takiego zbycia na własne cele mieszkaniowe.


Analiza znaczenia pojęcia „własnych celów mieszkaniowych” na gruncie języka powszechnego wskazuje, że:


  • „cel” oznacza „to, do czego się dąży; to, czemu coś ma służyć”;
  • „własny” to m.in. „związany z tym, o kim mowa; właściwy tylko temu, o kim mowa”;
  • „mieszkaniowe” to związane z mieszkaniem jako „pomieszczeniem, w którym się mieszka”, jak również z mieszkaniem jako czynnością, czyli „zajmowaniem jakiegoś pomieszczenia i traktowaniem go jako głównego miejsca swojego pobytu”.

Wobec powyższego, przez wydatki poniesione na „własne cele mieszkaniowe” w powszechnym rozumieniu tego pojęcia należy rozumieć takie wydatki podatnika, które służą zaspokojeniu jego własnych potrzeb mieszkaniowych, w szczególności zapewnieniu własnego miejsca zamieszkania.


Dla celu ustalenia znaczenia określenia „własne cele mieszkaniowe” na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest jednak wystarczające odniesienie się wyłącznie do języka powszechnego. Konieczne jest również uwzględnienie regulacji art. 21 ust. 25-29 ustawy, które doprecyzowują analizowane pojęcie.

Pojęcie wydatków na własne cele mieszkaniowe zostało bowiem szczegółowo uregulowane w art. 21 ust. 25-29 ustawy. Ustawodawca wymienił w ww. przepisach cele przeznaczenia środków ze zbycia nieruchomości (praw do nieruchomości), które uprawniają do skorzystania z omawianego zwolnienia. Katalog tych wydatków ma charakter zamknięty. Oznacza to, że – dla potrzeb stosowania art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy – wydatkami na własne cele mieszkaniowe podatnika są tylko i wyłącznie wydatki wskazane przez ustawodawcę, a nie inne czy podobne wydatki (nawet jeśli obiektywnie służą realizacji własnych celów mieszkaniowych podatników w potocznym rozumieniu tego pojęcia).


I tak, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się m.in. wydatki poniesione na:


  • nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej (art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy);
  • nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej (art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. b ustawy);
  • nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej (art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy);
  • budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej (art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy);
  • spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30 (art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ustawy).


Co istotne, przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych limituje wartość dochodu, jaki podlega zwolnieniu do wysokości, która odpowiada iloczynowi:


  • dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz
  • udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z tego odpłatnego zbycia.


Omawiana regulacja art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy wprowadza również termin, w jakim należy dokonać wydatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, aby uprawniało ono do skorzystania z omawianej ulgi podatkowej. I tak, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest, aby przychód ten został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe w okresie do momentu upływu trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie (czyli np. w sytuacji, gdy do odpłatnego zbycia doszło w 2020 r., wydatkowanie powinno nastąpić do końca 2023 r.).


Co istotne, zgodnie z art. 21 ust. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania:


  • do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz
  • do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Powołany przepis służy zapobieżeniu sytuacji, gdy ta sama wartość zostałaby ujęta dwukrotnie dla celów rozliczeń podatkowych podatnika, tj. raz przy ustalaniu dochodu ze zbycia nieruchomości i ponownie – przy obliczaniu wartości dochodu, jaki podlega zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.


Dochód wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się jako iloraz:


  • iloczynu dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy i wydatków na cele mieszkaniowe (zarówno już poniesionych do momentu rozliczenia, jak i deklarowanych) oraz
  • przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy.


Podstawę opodatkowania (tj. „kwotę”, od której należny będzie podatek) należy natomiast obliczyć jako różnicę dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i dochodu wolnego od podatku.


W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni dokona sprzedaży:


  1. prawa własności mieszkania, tj. nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy oraz
  2. udziału w prawie własności garażu wielostanowiskowego („miejsca postojowego”), tj. udziału w nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy.

Wnioskodawczyni nabyła ww. prawa w roku 2017. A zatem, sprzedaż nastąpi przed upływem 5 lat od końca roku podatkowego w którym nastąpiło nabycie tych praw. Jednocześnie, jak wynika z okoliczności faktycznych sprawy, sprzedaż nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej.


Wnioskodawczyni uzyska zatem przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochodem z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości i udziału w nieruchomości będzie różnica pomiędzy:


  1. przychodem ze zbycia nieruchomości i udziału w nieruchomości ustalonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. – co do zasady – wartościami mieszkania i „miejsca postojowego” określonymi w cenach ich sprzedaży, pomniejszonymi o koszty odpłatnego zbycia i
  2. kosztami uzyskania tych przychodów ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy, obejmującymi:


    1. udokumentowane koszty nabycia mieszkania i „miejsca postojowego”, tj. cenę nabycia mieszkania i cenę nabycia „miejsca postojowego”, zapłacone przez Wnioskodawczynię opłaty notarialne dotyczące czynności nabycia mieszkania i „miejsca postojowego”, podatki obciążające Wnioskodawczynię z tytułu czynności nabycia mieszkania i miejsca postojowego (podatek od czynności cywilnoprawnych) oraz
    2. udokumentowane stosownie do art. 22 ust. 6e ustawy nakłady poczynione w okresie posiadania mieszkania i „miejsca postojowego”, które zwiększyły ich wartość.


W analizowanym przypadku, przychód ze sprzedaży mieszkania i „miejsca postojowego” zostanie w pierwszej kolejności wydatkowany przez Wnioskodawczynię na spłatę Kredytu 1 – tj. bankowego kredytu hipotecznego, którym sfinansowane zostały wydatki na nabycie mieszkania i „miejsca postojowego”, które to wydatki na nabycie są uwzględniane przy ustalaniu dochodu ze zbycia mieszkania i „miejsca postojowego” (czyli uwzględniane przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym). W odniesieniu do tych wydatków ma więc zastosowanie art. 21 ust. 30 omawianej ustawy, wyłączający możliwość uznania ich za uprawniające podatnika do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Ponadto, w zakresie w jakim Kredyt 1 dotyczył nabycia „miejsca postojowego” dotyczył on nabycia udziału w nieruchomości o charakterze niemieszkalnym. Tym samym, Kredyt 1 w zakresie, w jakim został udzielony na nabycie udziału w prawie własności garażu wielostanowiskowego, nie jest kredytem zaciągniętym przez Wnioskodawczynię na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy. Wobec tego, spłata Kredytu 1 w części, w jakiej kredyt ten dotyczy nabycia „miejsca postojowego”, nie mieści się w kategorii wydatków, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ustawy. Nie jest zatem wydatkiem na cele mieszkaniowe w rozumieniu omawianej ustawy.


Wydatkami na własne cele mieszkaniowe, które Wnioskodawczyni będzie mogła uwzględnić dla celów omawianego zwolnienia będą natomiast udokumentowane wydatki poniesione na:


  • zapłatę wykonawcy za budowę domu, w którym Wnioskodawczyni zamieszka, realizowanej na działce stanowiącej współwłasność Wnioskodawczyni – wydatek ten mieści się w zakresie zastosowania art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • na spłatę, w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie mieszkania i „miejsca postojowego”, rat Kredytu nr 2 (tj. kredytu hipotecznego zaciągniętego w banku na nabycie działki i budowę domu) i odsetek od Kredytu 2, jeśli ze środków Kredytu 2 zostaną faktycznie sfinansowane wydatki na nabycie działki, budowę lub wykończenie domu – wydatek ten mieści się w zakresie zastosowania art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ustawy.


Podsumowując, nie wszystkie wskazane przez Wnioskodawczynię wydatki będą miały charakter „wydatków na własne cele mieszkanie” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniających do skorzystania z tzw. ulgi mieszkaniowej. Wnioskodawczyni będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy w odniesieniu do części dochodu ze zbycia mieszkania i „miejsca postojowego”, ustalonego jako iloraz:


  • iloczynu dochodu z odpłatnego zbycia mieszkania i „miejsca postojowego” oraz wydatków na cele mieszkaniowe (zapłaty wykonawcy za budowę domu, spłat rat Kredytu 2 i odsetek od tego Kredytu - dokonywanych w okresie 3 lat od końca roku podatkowego 2020) oraz
  • przychodu z odpłatnego zbycia mieszkania i „miejsca postojowego”.

Pozostała część dochodu Wnioskodawczyni będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy) z zastrzeżeniem art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj