Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.45.2020.2.WB
z 8 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14 b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w zw. z art. 15 zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data wpływu 20 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stwierdzenia, czy sprzedaż owoców i warzyw opisanych w pkt I wniosku stanowi dostawę towarów, opodatkowaną właściwą stawką dla sprzedawanego towaru – jest prawidłowe,
  • stwierdzenia, czy sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych opisanych w pkt II i III wniosku stanowi świadczenie usług kateringowych podlegających opodatkowaniu stawką 8% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy sprzedaż owoców i warzyw opisanych w pkt I wniosku stanowi dostawę towarów, opodatkowaną właściwą stawką dla sprzedawanego towaru oraz stwierdzenia, czy sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych opisanych w pkt II i III wniosku stanowi świadczenie usług kateringowych podlegających opodatkowaniu stawką 8%. Wniosek uzupełniono pismem w dniu 20 marca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą oraz posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży świeżych owoców i warzyw. Jednym z elementów prowadzonej przez niego działalności jest sprzedaż owoców oraz warzyw do Firm, z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji przez pracowników i kontrahentów, podmiotów dokonujących zakupu od Wnioskodawcy. Opisywana sprzedaż świadczona jest zarówno w oparciu o umowy na sprzedaż abonamentową, cykliczną od 1 do 5 dni w tygodniu, jak również w ramach realizacji pojedynczych zamówień na różnego rodzaju wydarzenia, konferencje, spotkania, itp.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży w następujący sposób:

  1. Sprzedaż owoców i warzyw do firm w opakowaniu.


Dostarczane owoce nie są w żaden sposób selekcjonowane, myte itp. Po zakupie owoców i warzyw przez Wnioskodawcę od dostawców, owoce i warzywa przepakowywane są w inne opakowania oraz dostarczane do firm. Kupujący wskazuje jedynie jakie owoce i warzywa chce zakupić.

  1. Sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych.


Sprzedawane zestawy owocowo-warzywne składają się z wyselekcjonowanych owoców oraz warzyw. Selekcja następuje poprzez wybór takich, które mają odpowiedni kształt, wielkość, czy nie posiadają żadnych defektów. Są one poukładane w skrzynkach, w których następnie są dostarczone do Firmy.

Co istotne owoce w skrzynkach układane są w taki sposób, aby pracownicy lub kontrahenci firm, wyciągając poszczególne sztuki nie uszkadzali pozostałych. Dodatkowo, na życzenie Firmy, owoce i warzywa na konferencje lub inne specjalne okazje dostarczane są na tacach lub w koszach. W takim przypadku, owoce przed ułożeniem są dokładnie myte i suszone. Co istotne przygotowane w ten sposób warzywa i owoce są gotowe do bezpośredniego spożycia. Pracownik lub Kontrahent Firmy dokonującej zakupu, musi jedynie podejść do skrzynki z przygotowanym zestawem owocowym i wybrać owoc lub warzywo, które chce spożyć.

Po przygotowaniu zestawu owocowego jest on dostarczany bezpośrednio do Kupującego, zakupiony zestaw lub zestawy są ustawiane we wskazanym miejscu np. kuchnia, recepcja, sala konferencyjna. Po dostarczeniu zestawu owocowo-warzywnego, Wnioskodawca dokonuje również sprawdzenia i selekcji owoców i warzyw z poprzedniej dostawy oraz odrzuca te, które nie nadają się już do spożycia oraz odbiera plastikowe skrzynki.

  1. Sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych, które są dodatkowo krojone.


Opisywana sprzedaż jest bardzo podobna do sprzedaży opisanej w punkcie II, z tą różnicą, że część warzyw lub owoców jest dodatkowo obierana i krojona jeśli wymaga tego ich charakter.

Sprzedawane zestawy owocowo-warzywne również składają się z wyselekcjonowanych owoców oraz warzyw oraz są one poukładane w skrzynkach i dostarczone do Firmy.

Przed procesem przygotowania zestawu, wskazane przez Firmę warzywa i owoce, które podlegają krojeniu, są dokładnie myte oraz suszone. Co istotne, sam proces krojenia warzyw i owoców, ma ułatwić ich bezpośrednie spożycie, jeżeli wymaga tego charakter danego warzywa lub owocu. Przykładowo, jeżeli Firma wybierze zestaw składający się z marchwi, rzodkiewki, papryki przed ich ułożeniem, są one dokładnie myte obierane i krojone na części np. marchew w słupki. Również w tym przypadku, owoce w skrzynkach układane są w taki sposób, aby pracownicy lub kontrahenci firm, wyciągając poszczególne sztuki nie uszkadzali pozostałych. Dodatkowo, na życzenie Firmy, owoce i warzywa na konferencje lub inne specjalne okazje Wnioskodawca dostarcza na tacach lub w koszach lub w drewnianych skrzyneczkach. W takim przypadku, owoce przed ułożeniem są dokładnie myte i suszone. Co istotne przygotowane w ten sposób warzywa owoce są gotowe do bezpośredniego spożycia. Pracownik lub kontrahent firmy dokonującej zakupu musi jedynie podejść do skrzynki z przygotowanym zestawem owocowym i wybrać owoc lub warzywo, które chce spożyć. Finalnie również w przypadku opisywanej sprzedaży zestawu owocowo-warzywnego, po przygotowaniu zestawu, jest on dostarczany przez Wnioskodawcę bezpośrednio do Kupującego oraz zostaje on ustawiony we wskazanym przez Kupującego miejscu np. kuchnia, recepcja, sala konferencyjna. Po dostarczeniu zestawu owocowo-warzywnego, Wnioskodawca dokonuje również sprawdzenia i selekcji owoców i warzyw z poprzedniej dostawy oraz odrzuca te, które nie nadają się już do spożycia.

Końcowo Wnioskodawca wskazał, że sprzedawane zestawy owocowo-warzywne opisane w ramach punktów II i III oferowane w są różnych wersjach, w których ilość owoców i warzyw uzależniona jest od wybranego pakietu (określonego kwotowo). Wybrany przez Kupującego zestaw może być stały, składający się z kilku wybranych owoców i warzyw lub zmienny ustalany według preferencji pracowników i pory roku.

Wskazaną powyżej sprzedaż owoców, opisaną w punkcie II i III, Wnioskodawca klasyfikuje według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), którą stosuje się do dnia 31 marca 2020 r., pod pozycją 56.21.19.0, tj. Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering).

Pismem z dnia 16 marca 2020 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że:

Ad 1. Wnioskodawca wskazuje, że prowadzona przez niego jednoosobowa działalność gospodarcza w zakresie sprzedaży opisanych we wniosku owoców i warzyw nie jest wykonywana w ramach placówki gastronomicznej.

Dla celów rozumienia pojęcia placówki gastronomicznej, Wnioskodawca przyjął definicję dostępną na stronie Głównego Urzędu Statystycznego https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/300.poiecie.html, przez którą rozumie się zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Wnioskodawca nie posiada stałego lub sezonowego punktu, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Ad 2. Wskazane zestawy owocowo-warzywne, opisane w stanie faktycznym, składają się w przeważającej większości ze świeżych owoców i warzyw. Wyjątkiem są zestawy owocowo-warzywne, które składają się dodatkowo z ogórków małosolnych oraz ogórków kiszonych (oprócz świeżych warzyw i owoców). Zdaniem Wnioskodawcy ewentualne mycie i krojenie owoców dokonywane, nie powoduje, że nabierają one nowych cech czy właściwości, na skutek określonych procesów technologicznych. Z tego względu zdaniem Wnioskodawcy, zestawy owocowo-warzywne, są w większości w stanie nieprzetworzonym. Jak wskazano jednak powyżej, część zestawów owocowo warzywnych, zawiera ogórki małosolne oraz ogórki kiszone, które Wnioskodawca uważa, za produkty w stanie przetworzonym (z uwagi na proces konserwacji – kwaszenia) (PKWiU Ogórków małosolnych i ogórków kiszonych 10.39.17.0).

Ad 3. Wnioskodawca wskazuje, że poszczególna klasyfikacja statystyczna, towarów (warzyw/owoców) według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), kształtuje się następująco:

Wnioskodawca posiada w ofercie następujące zestawy owocowe i owocowo warzywne:

  1. zestaw Polskie Jabłka (jeden gatunek jabłek lub kilka różnych gatunków jabłek),
  2. zestaw jabłka i gruszki (jeden gatunek jabłek i gruszek lub kilka różnych gatunków jabłek i gruszek),
  3. zestaw banany i cytrusy (zestaw mix owoców cytrusowych i bananów specjalnie selekcjonowanych, układanych i dobieranych zgodnie z uzgodnioną specyfikacją, zestawy zmienne w zależności od pory roku, tak aby owoce były zjadane),
  4. mix owoców i warzyw (zestaw mix owoców i warzyw specjalnie selekcjonowanych, wybieranych najlepszych gatunków w zależności od pory roku, preferencji pracowników, zamówień lub własnych obserwacji),
  5. mix owoców letnich – zestaw najlepszych owoców letnich serwowanych w porze letniej,
  6. zestaw owoców sezonowych – zestaw owoców najlepszych w danym sezonie,
  7. zestaw bakalii – orzeszki, migdały, rodzynki, śliwki suszone, morele suszone, jabłka suszone, itp.

Wskazane powyżej zestawy owocowe i owocowo-warzywne, zależnie od konfiguracji ustalonej z klientem, składają się z następujących owoców i warzyw:

  1. jabłka – 01.24.10.0,
  2. gruszki – 01.24.21.0,
  3. morele – 01.24.23.0,
  4. wiśnie – 01.24.24.0,
  5. czereśnie – 01.24.24.0,
  6. brzoskwinie – 01.24.25.0,
  7. nektarynki – 01.24.26.0,
  8. śliwki – 01.24.27.0,
  9. maliny – 01.25.12.0,
  10. jeżyny – 01.25.12.0,
  11. truskawki – 01.25.13.0,
  12. poziomki – 01.25.13.0,
  13. porzeczki czerwone – 01.25.19.0,
  14. porzeczki czarne – 01.25.19.0,
  15. agrest – 01.25.19.0,
  16. borówki – 01.25.19.0,
  17. jagody – 01.25.0,
  18. winogrono – 01.21.12.0,
  19. pomelo – 01.23.11.0,
  20. grejpfruty – 01 .23.11.0,
  21. cytryny – 01.23.12.0,
  22. pomarańcze – 01.23.13.0,
  23. mandarynki – 01.23.14.0,
  24. mineola – 0l.23.19.0,
  25. ananas – 01.22.19.0,
  26. mango – 01.22.19.0,
  27. banany – 01.22.12.0,
  28. kiwi – 01.25.11.0,
  29. arbuz – 01.13.21.0,
  30. melon – 01.13.29.0,
  31. papryka – 01.13.31.0,
  32. ogórki – 01.13.32.0,
  33. pomidory – 01.13.34.0,
  34. szpinak – 01.13.16.0,
  35. marchewka – 01.13.41.0,
  36. rzodkiewki – 01.13.49.0,
  37. kalarepa – 01.13.49.0,
  38. groszek zielony – 01.11.62.0,
  39. ogórki kwaszone – 10.39.17.0,
  40. ogórki małosolne – 10.39.17.0,
  41. orzeszki laskowe – 01.25.33.0,
  42. migdały – 01.25.31.0,
  43. morele suszone – 10.39. 25.0,
  44. śliwki suszone – 10.39.25.0,
  45. rodzynki – 10.39.25.0,
  46. pestki dyni – 01.13.60.0,
  47. pestki słonecznika – 01.11.95.0.

Ad 4. Klasyfikacja statystyczna dla opisanej w stanie faktycznym sprzedaży owoców i warzyw do firm w opakowaniu (pkt I wniosku), według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), kształtuje się następująco:

  1. jabłka – 01.24.10.0,
  2. gruszki – 01.24.21.0,
  3. morele – 01.24.23.0,
  4. wiśnie – 01.24.24.0,
  5. czereśnie – 01.24.24.0,
  6. brzoskwinie – 01.24.25.0,
  7. nektarynki – 01.24.26.0,
  8. śliwki – 01.24.27.0,
  9. maliny – 01.25.12.0,
  10. jeżyny – 01.25.12.0,
  11. truskawki – 01.25.13.0,
  12. poziomki – 01.25.13.0,
  13. porzeczki czerwone – 01.25.19.0,
  14. porzeczki czarne – 01.25.19.0,
  15. agrest – 01.25.19.0,
  16. borówki – 01.25.19.0,
  17. jagody – 01.25.0,
  18. winogrono – 01.21.12.0,
  19. pomelo – 01.23.11.0,
  20. grejpfruty – 01 .23.11.0,
  21. cytryny – 01.23.12.0,
  22. pomarańcze – 01.23.13.0,
  23. mandarynki – 01.23.14.0,
  24. mineola – 0l.23.19.0,
  25. ananas – 01.22.19.0,
  26. mango – 01.22.19.0,
  27. banany – 01.22.12.0,
  28. kiwi – 01.25.11.0,
  29. arbuz – 01.13.21.0,
  30. melon – 01.13.29.0,
  31. papryka – 01.13.31.0,
  32. ogórki – 01.13.32.0,
  33. pomidory – 01.13.34.0,
  34. szpinak – 01.13.16.0,
  35. marchewka – 01.13.41.0,
  36. rzodkiewki – 01.13.49.0,
  37. kalarepa – 01.13.49.0,
  38. groszek zielony – 01.11.62.0,
  39. imbir – 01.28.17.0,
  40. ogórki kwaszone – 10.39.17.0,
  41. ogórki małosolne – 10.39.17.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy opisana w stanie faktycznym w punkcie I sprzedaż owoców i warzyw stanowi dostawę towarów, opodatkowaną właściwą stawką dla sprzedawanego towaru, a nie świadczenie usług kateringu?
  2. Czy opisana w stanie faktycznym w punkcie II i III sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych stanowi świadczenie usług kateringowych podlegających opodatkowaniu stawką 8% podatku od towarów i usług, a nie dostawę towarów?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym w punkcie I sprzedaż owoców i warzyw, stanowi dostawę towarów, opodatkowaną właściwą stawką dla sprzedawanego towaru, a nie świadczenie usług kateringu. Ponadto w opinii Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym w punkcie II i III sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych, stanowi świadczenie usług kateringowych podlegających opodatkowaniu stawką 8% podatku od towarów i usług, a nie dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji usług kateringowych. Jednocześnie dla Wnioskodawcy, w celu prawidłowego opodatkowania sprzedaży zestawów owocowo-warzywnych, kluczowe znaczenie ma rozstrzygnięcie, czy w danym przypadku ma miejsce dostawa towarów czy też świadczenie usług.

Z uwagi na brak definicji w ustawie o podatku od towarów i usług, pomocne przy zdefiniowaniu usług kateringowych są przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej rozporządzenie 282/2011).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia 282/2011 – usługi restauracyjne i kateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości,w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi kateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy. Ponadto w myśl art. 6 ust. 2 rozporządzenia 282/2011 – za usługi kateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających. Z powyższego wynika zatem, że usługi kateringu obejmują przygotowanie i dostarczenie gotowej lub niegotowej żywności, przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Co istotne jednak, samej dostawie musi również towarzyszyć szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności, czy napojów jest tylko jedną z elementów składowych.

Ze stanowiskiem zgadzają się również organy skarbowe, czego przykładem może być interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 kwietnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.85.2018.2.KM, jak również Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 maja 2016 r., sygn. IBPP2/4512-195/16/EK. Odnosząc powyższe do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego:

  1. Opisana w stanie faktycznym w punkcie I sprzedaż owoców i warzyw.
    Jak wskazano powyżej w opinii Wnioskodawcy sprzedaż ta stanowi dostawę towarów, opodatkowaną odpowiednią stawką właściwą stawką dla sprzedawanego towaru, a nie świadczenie usług kateringu. Wykonywane czynności w opinii Wnioskodawcy, nie noszą bowiem znamion usługi. Jak wskazano powyżej, świadczenie usług kateringu obejmuje przygotowanie i dostarczenie gotowej lub niegotowej żywności, przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Co istotne jednak, samej dostawie musi również towarzyszyć szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności, czy napojów jest tylko jedną z elementów składowych. Z kolei w opisywanej sprzedaży, nie występują dodatkowe elementy, wśród których dostaw owoców i warzyw jest tylko jednym z nich. W opisywanej sprawie zarówno dla Wnioskodawcy jak i Kupującego, elementem kluczowym jest sam fakt dokonania sprzedaży warzyw i owoców oraz dostarczenia ich do miejsce wskazanego przez Kupującego. Z tego względu w opinii Wnioskodawcy, w omawianym przypadku, nie można mówić o świadczeniu usług.
  2. Opisana w stanie faktycznym w punkcie II i III sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych.
    Jak wskazano powyżej, w opinii Wnioskodawcy sprzedaż ta stanowi świadczenie usług kateringowych podlegających opodatkowaniu stawką 8% podatku od towarów i usług, a nie dostawę towarów. Wynika to z faktu, że w ramach dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży, sprzedaż owoców i warzyw stanowi tylko jeden element całej kompleksowej usług, na którą składają się również inne czynności. Wnioskodawca oferuje bowiem kompleksową usługę kateringową, polegającą na przygotowaniu odpowiednich zestawów owocowo-warzywnych według preferencji Kupującego, odpowiednie ich zapakowanie oraz przygotowanie do bezpośredniego spożycia poprzez dokładne mycie owoców i warzyw, oraz ich obranie i pokrojenie, gdy wymaga tego charakter danego owocu lub warzywa. Dodatkowo już na wstępnym etapie, owoce na życzenie klienta są selekcjonowane, tak aby miały odpowiedni kształt, wielkości czy nie posiadały żadnych defektów.

Co więcej oprócz samego przygotowania i dostarczenia zestawów owocowo-warzywnych, Wnioskodawca zobowiązany jest również do ich odpowiedniego rozstawienia we wskazanym przez Kupującego miejscu np. kuchnia, recepcja, sala konferencyjna. Po dostarczeniu zestawu owocowo-warzywnego, Wnioskodawca dokonuje również sprawdzenia i selekcji owoców i warzyw z poprzedniej dostawy oraz odrzuca te, które nie nadają się już do spożycia.

Ponadto Wnioskodawca przygotowując zestawy owocowo-warzywne dostosowuje je do indywidualnych potrzeb klientów. Klienci mogą dokonywać modyfikacji wybranych owoców i warzyw czy zwiększać ich ilość. Finalnie, klient może również wskazać, jak mają zostać dostarczone zestawy warzywno-owocowe, tj. czy mają być to plastikowe lub drewniane skrzynki, tace lub kosze.

Z kolei jak zostało wskazane powyżej, usługa kateringu obejmuje przygotowanie i dostarczenie gotowej lub niegotowej żywności, przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Co istotne jednak, samej dostawie musi również towarzyszyć szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności, czy napojów jest tylko jedną z elementów składowych.

W opinii Wnioskodawcy w opisywanym przypadku ta przesłanka zostaje spełniona. Wynika to z faktu, że Klient dokonując zakupu usługi od Wnioskodawcy, nie kupuje jedynie samych warzyw i owoców przeznaczonych do spożycia przez jego kontrahentów czy pracowników, tylko nabywa całą usługę na którą składa się szereg innych czynności, które identyfikują świadczoną przez Wnioskodawcę usługę kateringową, opisaną szczegółowo w stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy sprzedaż owoców i warzyw opisanych w pkt I wniosku stanowi dostawę towarów, opodatkowaną właściwą stawką dla sprzedawanego towaru,
  • prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych opisanych w pkt II i III wniosku stanowi świadczenie usług kateringowych podlegających opodatkowaniu stawką 8%.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, z którego wynika, że sprzedaż przez Wnioskodawcę zestawów owocowo-warzywnych opisanych w pkt II i III wniosku sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 56.21.19.0 „Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)”.

Należy wskazać, że do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 30 czerwca 2020 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), dalej: „PKWiU”.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do ww. rozporządzenia zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania ww. PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego w ramach ww. PKWiU. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące ww. zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU, wskazanego przez Wnioskodawcę w opisie sprawy.

W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego w stanie faktycznym (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wskazanego we wniosku towaru) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) dalej zwana: „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Tut. Organ informuje, że od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U., poz. 1676). Jednakże zgodnie § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2020 r., poz. 556), w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U., poz. 1676, z 2017, poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440 oraz z 2019 r. poz. 2554) w § 3 w pkt 1 wyrazy „do dnia 31 marca 2020 r.” zastępuje się wyrazami „do dnia 30 czerwca 2020 r.”

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych towarów i usług obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są opodatkowane stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (pkt 1),
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (pkt 2).

Zatem, w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący osobą fizyczną, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą oraz posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży świeżych owoców i warzyw. Jednym z elementów prowadzonej przez niego działalności jest sprzedaż owoców oraz warzyw do Firm, z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji przez pracowników i kontrahentów, podmiotów dokonujących zakupu od Wnioskodawcy. Opisywana sprzedaż świadczona jest zarówno w oparciu o umowy na sprzedaż abonamentową, cykliczną od 1 do 5 dni w tygodniu, jak również w ramach realizacji pojedynczych zamówień na różnego rodzaju wydarzenia, konferencje, spotkania. itp. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży w następujący sposób:

  1. Sprzedaż owoców i warzyw do firm w opakowaniu. Dostarczane owoce nie są w żaden sposób selekcjonowane, myte itp. Po zakupie owoców i warzyw przez Wnioskodawcę od dostawców, owoce i warzywa przepakowywane są w inne opakowania oraz dostarczane do firm. Kupujący wskazuje jedynie jakie owoce i warzywa chce zakupić.
  2. Sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych. Sprzedawane zestawy owocowo-warzywne składają się z wyselekcjonowanych owoców oraz warzyw. Selekcja następuje poprzez wybór takich, które mają odpowiedni kształt, wielkość, czy nie posiadają żadnych defektów. Są one poukładane w skrzynkach, w których następnie są dostarczone do Firmy. Co istotne owoce w skrzynkach układane są w taki sposób, aby pracownicy lub kontrahenci firm, wyciągając poszczególne sztuki nie uszkadzali pozostałych. Dodatkowo, na życzenie Firmy, owoce i warzywa na konferencje lub inne specjalne okazje dostarczane są na tacach lub w koszach. W takim przypadku, owoce przed ułożeniem są dokładnie myte i suszone. Co istotne przygotowane w ten sposób warzywa i owoce są gotowe do bezpośredniego spożycia. Pracownik lub Kontrahent Firmy dokonującej zakupu, musi jedynie podejść do skrzynki z przygotowanym zestawem owocowym i wybrać owoc lub warzywo, które chce spożyć. Po przygotowaniu zestawu owocowego jest on dostarczany bezpośrednio do Kupującego, zakupiony zestaw lub zestawy są ustawiane we wskazanym miejscu np. kuchnia, recepcja, sala konferencyjna. Po dostarczeniu zestawu owocowo-warzywnego, Wnioskodawca dokonuje również sprawdzenia i selekcji owoców i warzyw z poprzedniej dostawy oraz odrzuca te, które nie nadają się już do spożycia oraz odbiera plastikowe skrzynki.
  3. Sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych, które są dodatkowo krojone. Sprzedawane zestawy owocowo-warzywne składają się z wyselekcjonowanych owoców oraz warzyw oraz są one poukładane w skrzynkach i dostarczone do Firmy. Przed procesem przygotowania zestawu, wskazane przez Firmę warzywa i owoce, które podlegają krojeniu, są dokładnie myte oraz suszone. Co istotne, sam proces krojenia warzyw i owoców, ma ułatwić ich bezpośrednie spożyciem, jeżeli wymaga tego charakter danego warzywa lub owocu. Przykładowo, jeżeli Firma wybierze zestaw składający się z marchwi, rzodkiewki, papryki przed ich ułożeniem, są one dokładnie myte obierane i krojone na części np. marchew w słupki. W tym przypadku, owoce w skrzynkach układane są w taki sposób, aby pracownicy lub kontrahenci firm, wyciągając poszczególne sztuki nie uszkadzali pozostałych. Dodatkowo, na życzenie Firmy, owoce i warzywa na konferencje lub inne specjalne okazje Wnioskodawca dostarcza na tacach lub w koszach lub w drewnianych skrzyneczkach. W takim przypadku, owoce przed ułożeniem są dokładnie myte i suszone. Co istotne przygotowane w ten sposób warzywa owoce są gotowe do bezpośredniego spożycia. Pracownik lub kontrahent firmy dokonującej zakupu musi jedynie podejść do skrzynki z przygotowanym zestawem owocowym i wybrać owoc lub warzywo, które chce spożyć. W przypadku opisywanej sprzedaży zestawu owocowo-warzywnego, po przygotowaniu zestawu, jest on dostarczany przez Wnioskodawcę bezpośrednio do Kupującego oraz zostaje on ustawiony we wskazanym przez Kupującego miejscu np. kuchnia, recepcja, sala konferencyjna. Po dostarczeniu zestawu owocowo-warzywnego, Wnioskodawca dokonuje również sprawdzenia i selekcji owoców i warzyw z poprzedniej dostawy oraz odrzuca te, które nie nadają się już do spożycia.


Końcowo Zainteresowany wskazał, że sprzedawane zestawy owocowo-warzywne opisane w ramach punktów II i III oferowane są w różnych wersjach, w których ilość owoców i warzyw uzależniona jest od wybranego pakietu (określonego kwotowo). Wybrany przez Kupującego zestaw może być stały, składający się z kilku wybranych owoców i warzyw lub zmienny ustalany według preferencji pracowników i pory roku.

Sprzedaż owoców, opisaną w punkcie II i III, Wnioskodawca klasyfikuje według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pozycją 56.21.19.0, tj. Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering).

Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez niego jednoosobowa działalność gospodarcza w zakresie sprzedaży owoców i warzyw nie jest wykonywana w ramach placówki gastronomicznej, przez którą wg Wnioskodawcy rozumie się zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos. Wnioskodawca wskazał również, że nie posiada stałego lub sezonowego punktu, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos. Zainteresowany podkreślił, że zestawy owocowo-warzywne składają się w przeważającej większości ze świeżych owoców i warzyw. Wyjątkiem są zestawy owocowo-warzywne, które składają się dodatkowo z ogórków małosolnych oraz ogórków kiszonych (oprócz świeżych warzyw i owoców). Zdaniem Wnioskodawcy dokonywane przez niego ewentualne mycie i krojenie owoców, nie powoduje, że nabierają one nowych cech czy właściwości, na skutek określonych procesów technologicznych. Z tego względu zdaniem Wnioskodawcy, zestawy owocowo-warzywne, są w większości w stanie nieprzetworzonym.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą m.in. kwestii, czy sprzedaż owoców i warzyw opisanych w pkt I stanowi dostawę towarów, opodatkowaną właściwą stawką dla sprzedawanego towaru.

W tym miejscu wskazać należy, że pewien problem może sprawiać zdefiniowanie usług kateringowych, w tym zwłaszcza odróżnienie usług kateringowych od dostawy posiłków gotowych. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług kateringowych. Zgodnie natomiast ze Słownikiem języka polskiego PWN, katering to „usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć”.

Ustalenie, czy świadczenie należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług, wymaga wzięcia pod uwagę wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.

Pomocne przy zdefiniowaniu usług kateringowych są przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia 282/2011 – usługi restauracyjne i kateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi kateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy.


Z kolei w myśl art. 6 ust. 2 rozporządzenia 282/2011 – za usługi kateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, że sprzedaż owoców i warzyw do firm w opakowaniu opisanych w pkt I stanowi dostawę towarów opodatkowaną właściwą stawką dla sprzedawanego towaru a nie świadczenie usług kateringu.

Powyższe wynika z faktu, że sprzedaż owoców i warzyw opisana w pkt I dokonywana jest bez żadnej dodatkowej usługi, tj. owoce i warzywa będące przedmiotem dostawy nie są w żaden sposób selekcjonowane, myte itp. Tym samym jak już wskazano wyżej przedmiotowej dostawie w tym przypadku nie towarzyszy szereg elementów, czynności, wśród których dostawa towaru jest tylko jednym z elementów usługi. W przedmiotowej sytuacji zarówno dla Wnioskodawcy, jak i Kupującego elementem kluczowym będzie sama dostawa warzyw i owoców.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przypadku sprzedaży owoców i warzyw opisanych w pkt I nie mamy do czynienia z usługą kateringową lecz dostawą towarów zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, która to dostawa winna być opodatkowana według właściwej stawki podatku VAT dla sprzedawanego przez Wnioskodawcę towaru.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy ocenić jako prawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, stwierdzenia, czy sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych opisanych w pkt II i III wniosku stanowi świadczenie usług kateringowych podlegających opodatkowaniu stawką 8%.

Odnosząc się do ww. wątpliwości Wnioskodawcy zwrócić należy uwagę, że w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350) wskazano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Tym samym stosowanie obniżonej stawki VAT w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 1 pkt 6 do ww. rozporządzenia dotyczy jedynie dostawy towarów w stanie nieprzetworzonym podlegających opodatkowaniu stawką podstawową.

W tym miejscu należy również dodać, że stan nieprzetworzony, to taki stan produktu, który nie różni się w sposób istotny od stanu, w jakim produkt ten znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. A zatem zastosowanie wobec produktu określonych procesów technologicznych, na skutek czego nabrał on nowych cech czy właściwości, wyklucza uznanie produktu za nieprzetworzony.

Mając na uwadze, że w wyżej wskazanej pozycji załącznika do rozporządzenia powołano symbol klasyfikacji statystycznej należy zauważyć, że określenie zakresu usług objętego tą pozycją powinno odbywać się przy zastosowaniu PKWiU.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez „PKWiU ex” – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I – usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.:

  1. usługi gastronomiczne,
  2. usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
  3. usługi stołówkowe,
  4. usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w Dziale 56 sklasyfikował „Usługi związane z wyżywieniem”, w grupowaniu: 56.21.19.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering),

Uwzględniając cytowane wyżej przepisy o klasyfikacji oraz analizę poszczególnych grupowań działu 56 PKWiU wskazać należy, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca – sprzedaż zestawów owocowo-warzywnych opisanych w pkt II i III wniosku, jest sklasyfikowana wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 56.21.19.0, tj. „Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)”, to usługa ta mieści się w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, zatem podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w związku poz. 7 ww. rozporządzenia. Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli wśród składających się na opisaną we wniosku usługę kateringową produktów znajdą się towary w stanie nieprzetworzonym objęte stawką podstawową – zgodnie z załącznikiem nr 1 poz. 7 pkt 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, to produkt taki podlega wyłączeniu z opodatkowania stawką właściwą dla przedmiotowej usługi kateringowej.


Reasumując, dla sprzedaży opisanych we wniosku w pkt II i III zestawów owocowo-warzywnych sklasyfikowanych w PKWiU – jak wskazał Wnioskodawca – w grupowaniu 56.21.19.0, tj. „Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)” zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku VAT. Zastrzec należy przy tym jednak, że jeżeli wśród składających się na opisaną we wniosku usługę kateringową produktów znajdą się towary w stanie nieprzetworzonym objęte stawką podstawową – to produkt taki podlega wyłączeniu z opodatkowania stawką właściwą dla przedmiotowej usługi kateringowej – zgodnie z załącznikiem nr 1 poz. 7 pkt 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało ocenić jako prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą nowelizującą” dokonano zmian przepisów m.in. ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Przy czym w myśl art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72 75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, że od 25 marca 2020 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r., poz. 527).

Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Natomiast, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj