Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.84.2020.4.ES
z 8 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 stycznia 2020 r. wpłynął do tut. organu podatkowego ww. wniosek uzupełniony w dniu 27 kwietnia 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca dnia 7 marca 2002 r. dokonał zakupu aktem notarialnym działki nr … o powierzchni 0,5310 ha położonej w A przy B (zwanej w dalszej części nieruchomością), od Gminy C. Podstawą zakupu był protokół z rokowań z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiający małżonków D i E nabywcami w drodze bezprzetargowej. Na dzień zakupu dla działki obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony uchwałą (…) Rady Miejskiej A z dnia 31 sierpnia 1999 r., z uchwaloną funkcją mieszkaniową, funkcją usługową (z tym że funkcja usługowa bez uciążliwości dla funkcji mieszkaniowej).

Nieruchomość do dnia dzisiejszego jest niezabudowana, nie posiada wykonanych żadnych przyłączy. Nieruchomość została zakupiona do majątku osobistego małżonków D i E, u których panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Wnioskodawca na dzień zakupu nieruchomości prowadził działalność gospodarczą związaną z obsługą transportu i spedycji krajowej i międzynarodowej PKD 49.41.Z Od dnia 1 marca 2015 r. dodatkowo Wnioskodawca po dokonaniu zakupu/dzierżawy gospodarstwa rolnego otworzył kolejną działalność pod nazwą F kod PKD 01.50.Z uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt. Przedmiotowa nieruchomość nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego.

W marcu 2019 r. właściciele podjęli decyzję, że przedmiotową nieruchomość zamierzają zabudować budynkami mieszkalnymi. W tym celu Wnioskodawca wspólnie z małżonką podpisali umowę z projektantem na opracowanie projektu budowlanego dwóch budynków mieszkaniowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz uzyskanie na zaprojektowane budynki pozwolenia na budowę. Projektowana powierzchnia mieszkaniowa wynosi około 3412 m². W dniu 4 grudnia 2019 r. Wnioskodawca złożył w Starostwie Powiatowym w A wniosek o pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną - pozwolenie na budowę jest obecnie procesowane i w przeciągu kilku tygodni Wnioskodawca spodziewa się otrzymania decyzji pozytywnej na pozwolenie na budowę.

Na początku stycznia 2020 r. do Wnioskodawcy zgłosiła się Spółka Akcyjna specjalizująca się w pracach budowlanych w celu odkupienia nieruchomości, pomimo iż Wnioskodawca nie prowadził żadnej czynności związanej z poszukiwaniem nabywcy, nie ogłaszał się, również nie prowadził żadnych negocjacji zmierzających do sprzedaży nieruchomości. Spóła Akcyjna złożyła Wnioskodawcy ofertę kupna/sprzedaży nieruchomości po uzyskaniu pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych.

Teren przeznaczony do sprzedaży, nigdy nie był przez Wnioskodawcę wpisany do ewidencji środków trwałych żadnego podmiotu gospodarczego, ani nie był przez Wnioskodawcę wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej, nie był wynajmowany ani dzierżawiony, Wnioskodawca nie otrzymywał z tego tytułu żadnych pożytków. Dotychczas Wnioskodawca nie reklamował sprzedaży działki ani w mediach lokalnych ani nie korzystał z usług agencji nieruchomości. Wnioskodawca nigdy nie korzystał i nie miał zamiaru korzystać z usług wyspecjalizowanych firm jak np. agencji nieruchomości.

Wnioskodawca nie uzbrajał działki, nie wydzielał dróg wewnętrznych, nie prowadził i nie będzie prowadzić żadnych działań marketingowych w celu sprzedaży działki. Wnioskodawca nie występował również osobiście o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie zajmuje się obrotem nieruchomościami. Na moment składania wniosku i udzielania odpowiedzi nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna, prowadząca wspólne gospodarstwo domowe wraz z małżonką nie związane z działalnościami gospodarczymi (wspólnie) jako osoby fizyczne w ostatnich 20 latach podatkowych dokonali sprzedaży tylko jednej nieruchomości mieszkalnej - lokal mieszkalny zakupiony od developera aktem notarialnym z dnia 30 listopada 2017 r. Celem zakupu było zaspokojenie własnych potrzeb lokalowych rodziny. Była to transakcja zakupu mieszkania w celach mieszkaniowych. Dnia 27 lipca 2018 r. Wnioskodawca wspólnie z małżonką dokonali sprzedaży mieszkania z powodu zamieszkiwania w bloku niemiłych sąsiadów, od nadwyżki uzyskanego dochodu Wnioskodawca zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych uiścił należny podatek w kwocie 6.514 zł. Środki ze sprzedaży mieszkania zostały wydatkowane na budowę domu mieszkalnego. Transakcja nie dotyczyła działek. Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie odprowadzał od tej transakcji podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 oraz nie składał zgłoszenia VAT-R. Środki ze sprzedaży mieszkania zostały wydatkowane na budowę domu mieszkalnego.

W latach wcześniejszych Wnioskodawca dokonywał zakupu kilku nieruchomości do prowadzonej działalności gospodarczej. Wszystkie kupowane nieruchomości były związane z chęcią prowadzenia na danych lokalizacjach działalności gospodarczej. Natomiast jako osoba fizyczna Wnioskodawca wcześniej nie dokonywał sprzedaży nieruchomości gruntowych – działek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy w przypadku sprzedaży działki opisanej w przedmiotowym stanie faktycznym w tym zakładając, że Wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT?
  2. Czy w przypadku sprzedaży działki opisanej w przedmiotowym stanie faktycznym w tym zakładając, że Wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem dochodowym odpłatnego zbycia nieruchomości?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 2 tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży działki opisanej w przedmiotowym stanie faktycznym wraz z pozwoleniem na budowę Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Odnosząc się do opodatkowania odpłatnego zbycia nieruchomości podatnika, który w roku podatkowym dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, prawa wieczystego użytkowania gruntów przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie ww. nieruchomości lub praw, i zbycie to nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej, podlega z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 19, art. 30e, art. 21 ust. 1 pkt 131, ust. 25-30, art. 22 ust. 6c-6f, art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie po upływie pięcioletniego okresu powoduje, że uzyskane z tego tytułu przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zasady opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nie mają zastosowania, jeżeli przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw stanowi przychód z działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej.

Odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym tj. zbywca płaci podatek dochodowy w wysokości 19% dochodu.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód, będący różnicą pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych a kosztami uzyskania przychodów, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany dochód ustala się u każdej ze stron umowy.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (np. opłaty notarialne, koszty pośrednictwa). Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Kosztami uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (praw majątkowych) nabytych odpłatnie są udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Koszty nabycia nieruchomości obejmują nie tylko cenę zakupu, ale również inne wydatki związane z tym nabyciem, np. wynagrodzenie notariusza, podatek od czynności cywilnoprawnych. Nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, to np. wydatki na modernizację lokalu. Wysokość tych nakładów ustala się na podstawie faktur VAT oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Koszty nabycia lub koszty wytworzenia są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych nieruchomości i praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez GUS w Monitorze Polskim (koszty podwyższane co roku o stopień inflacji).


W związku z faktem, iż Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość w 2002 r. jako osoba fizyczna do majątku osobistego małżonków D i E. ..., u których panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej i:


  • Wnioskodawca nie prowadzi ani nigdy nie prowadził działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami,
  • przedmiotowa nieruchomość nigdy nie była wykorzystywana do celów prowadzonych działalności gospodarczych, jak również Wnioskodawca nigdy nie uzyskiwał przychodów z nieruchomości, z jej części, z dzierżawy czy najmu,
  • nieruchomość nie została wprowadzona do majątku prowadzonych działalności gospodarczych Wnioskodawcy,
  • upłynął ustawowy pięcioletni okres podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to odpłatne zbycie przedmiotowej nieruchomości wraz z pozwoleniem na budowę nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza ona jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dnia 7 marca 2002 r. dokonał zakupu aktem notarialnym działki nr … o powierzchni 0,5310 ha położonej w A przy B (zwanej w dalszej części nieruchomością), od Gminy C. Podstawą zakupu był protokół z rokowań z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiający małżonków D i E nabywcami w drodze bezprzetargowej. Na dzień zakupu dla działki obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony uchwałą (…) Rady Miejskiej A z dnia 31 sierpnia 1999 r., z uchwaloną funkcją mieszkaniową, funkcją usługową (z tym że funkcja usługowa bez uciążliwości dla funkcji mieszkaniowej).

Nieruchomość do dnia dzisiejszego jest niezabudowana, nie posiada wykonanych żadnych przyłączy. Nieruchomość została zakupiona do majątku osobistego małżonków D i E, u których panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Wnioskodawca na dzień zakupu nieruchomości prowadził działalność gospodarczą związaną z obsługą transportu i spedycji krajowej i międzynarodowej PKD 49.41.Z Od dnia 1 marca 2015 r. dodatkowo Wnioskodawca po dokonaniu zakupu/dzierżawy gospodarstwa rolnego otworzył kolejną działalność pod nazwą F kod PKD 01.50.Z uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt. Przedmiotowa nieruchomość nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego.

W marcu 2019 r. właściciele podjęli decyzję, że przedmiotową nieruchomość zamierzają zabudować budynkami mieszkalnymi. W tym celu Wnioskodawca wspólnie z małżonką podpisali umowę z projektantem na opracowanie projektu budowlanego dwóch budynków mieszkaniowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz uzyskanie na zaprojektowane budynki pozwolenia na budowę. Projektowana powierzchnia mieszkaniowa wynosi około 3412 m². W dniu 4 grudnia 2019 r. Wnioskodawca złożył w Starostwie Powiatowym w A wniosek o pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną - pozwolenie na budowę jest obecnie procesowane i w przeciągu kilku tygodni Wnioskodawca spodziewa się otrzymania decyzji pozytywnej na pozwolenie na budowę.

Na początku stycznia 2020 r. do Wnioskodawcy zgłosiła się Spółka Akcyjna specjalizująca się w pracach budowlanych w celu odkupienia nieruchomości, pomimo iż Wnioskodawca nie prowadził żadnej czynności związanej z poszukiwaniem nabywcy, nie ogłaszał się, również nie prowadził żadnych negocjacji zmierzających do sprzedaży nieruchomości. Spóła Akcyjna złożyła Wnioskodawcy ofertę kupna/sprzedaży nieruchomości po uzyskaniu pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych.

Teren przeznaczony do sprzedaży, nigdy nie był przez Wnioskodawcę wpisany do ewidencji środków trwałych żadnego podmiotu gospodarczego, ani nie był przez Wnioskodawcę wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej, nie był wynajmowany ani dzierżawiony, Wnioskodawca nie otrzymywał z tego tytułu żadnych pożytków. Dotychczas Wnioskodawca nie reklamował sprzedaży działki ani w mediach lokalnych ani nie korzystał z usług agencji nieruchomości. Wnioskodawca nigdy nie korzystał i nie miał zamiaru korzystać z usług wyspecjalizowanych firm jak np. agencji nieruchomości.

Wnioskodawca nie uzbrajał działki, nie wydzielał dróg wewnętrznych, nie prowadził i nie będzie prowadzić żadnych działań marketingowych w celu sprzedaży działki. Wnioskodawca nie występował również osobiście o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie zajmuje się obrotem nieruchomościami. Na moment składania wniosku i udzielania odpowiedzi nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna, prowadząca wspólne gospodarstwo domowe wraz z małżonką nie związane z działalnościami gospodarczymi (wspólnie) jako osoby fizyczne w ostatnich 20 latach podatkowych dokonali sprzedaży tylko jednej nieruchomości mieszkalnej - lokal mieszkalny zakupiony od developera aktem notarialnym z dnia 30 listopada 2017 r. Celem zakupu było zaspokojenie własnych potrzeb lokalowych rodziny. Była to transakcja zakupu mieszkania w celach mieszkaniowych. Dnia 27 lipca 2018 r. Wnioskodawca wspólnie z małżonką dokonali sprzedaży mieszkania z powodu zamieszkiwania w bloku niemiłych sąsiadów, od nadwyżki uzyskanego dochodu Wnioskodawca zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych uiścił należny podatek w kwocie 6.514 zł. Środki ze sprzedaży mieszkania zostały wydatkowane na budowę domu mieszkalnego. Transakcja nie dotyczyła działek. Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie odprowadzał od tej transakcji podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 oraz nie składał zgłoszenia VAT-R. Środki ze sprzedaży mieszkania zostały wydatkowane na budowę domu mieszkalnego.

W latach wcześniejszych Wnioskodawca dokonywał zakupu kilku nieruchomości do prowadzonej działalności gospodarczej. Wszystkie kupowane nieruchomości były związane z chęcią prowadzenia na danych lokalizacjach działalności gospodarczej. Natomiast jako osoba fizyczna Wnioskodawca wcześniej nie dokonywał sprzedaży nieruchomości gruntowych – działek.

Zatem, w odniesieniu do planowanej sprzedaży nieruchomości stwierdzić należy, że z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotowa nieruchomość, nie była wykorzystywana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Opisane we wniosku okoliczności nie wskazują również, by sprzedaż nieruchomości miała nastąpić w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły.

Treść wniosku przemawia więc za tym, że planowana sprzedaż nieruchomości nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia nieruchomości, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jeżeli nie jest dokonywane w wykonywaniu działalności gospodarczej i następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu kwalifikowanego do źródła, o którym mowa w tym przepisie.

Zatem, powstanie przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości uzależnione jest od daty jej nabycia, które należy utożsamiać z chwilą przeniesienia własności w rozumieniu cywilnoprawnym.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że nieruchomość (działka nr …) została zakupiona dnia 7 marca 2002 r. do majątku osobistego małżonków D i E, pozostających w ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej.

Zatem, planowana transakcja sprzedaży nieruchomości nabytej w 2002 r. w świetle powołanych wyżej przepisów, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył więc obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy) z zastrzeżeniem art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj