Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-754/11-2/JB
z 27 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-754/11-2/JB
Data
2011.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
Cypr
członek zarządu
forma opodatkowania
obywatelstwo
podatek liniowy
pozarolnicza działalność gospodarcza
przychód
usługi doradcze
Wielka Brytania
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.



Wniosek ORD-IN 575 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest obywatelem Australii. Z początkiem roku 2011 przeniósł się na stałe do Polski wraz z rodziną (żona i dzieci). W związku z tym, że żona Wnioskodawcy posiada obywatelstwo Wielkiej Brytanii, Jego pobyt na terytorium Polski odbywa się na podstawie karty pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, jego wcześniejsze miejsce zamieszkania znajdowało się na terytorium Rosji, gdzie wykonywał pracę dla spółki z siedzibą na terytorium Rosji. W związku z powołaniem na stanowisko członka zarządu w spółce z siedzibą na terytorium Polski, podatnik postanowił zmienić miejsce zamieszkania i przenieść swoje ognisko domowe na terytorium Polski. Mimo, że Wnioskodawca od czasu do czasu przyjeżdżał do Polski już w 2010 r., to ostateczna decyzja o zmianie miejsca zamieszkania i przeniesieniu ogniska domowego została podjęta na początku 2011 r.

W chwili obecnej Wnioskodawca mieszka wraz z żoną i małoletnimi dziećmi w wynajmowanym domu w W. Wnioskodawca większość czasu przebywa na terytorium Polski, choć 2-3 dni w tygodniu przebywa na terytorium Rosji, gdzie świadczy pracę dla spółki rosyjskiej.

Wnioskodawca zamierza przebywać na terytorium Polski co najmniej 183 dni zarówno w 2011 r., jak i 2012 r. Mając na uwadze te wszystkie okoliczności, podatnik posiada status polskiego rezydenta podatkowego.

Wnioskodawca pełni funkcję członka zarządu w spółce kapitałowej z siedzibą w Polsce (dalej: spółka polska). Pełniąc funkcję członka zarządu Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem spraw spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz. W związku z wykonywaniem funkcji członka zarządu otrzymuje stosowne wynagrodzenie.

Niezależnie od pełnienia funkcji członka zarządu w dniu 1 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę ze spółką polską o świadczenie usług w zakresie szeroko pojętego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Tego samego dnia zaczęła obowiązywać analogiczna umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a spółką kapitałową posiadającą siedzibę na terytorium Cypru (dalej: spółka cypryjska).

Wnioskodawca nie pełni funkcji członka zarządu spółki cypryjskiej. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zawarcie umów o świadczenie usług doradczych miało na celu pomoć zarówno spółce polskiej, jak i cypryjskiej w rozwoju ich działalności gospodarczej, poprzez możliwość skorzystania przez nie z szerokiej wiedzy Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i znajomości rynku.

Do obowiązków Wnioskodawcy w zakresie świadczenia usług doradczych należy przede wszystkim:

  • dokonywanie analiz rynku związanych z identyfikacją nowych klientów i produktów,
  • bieżąca analiza danych finansowych spółki,
  • bieżąca analiza decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez spółkę,
  • konsultacje dotyczące polityki personalnej spółki.

Zgodnie z umowami Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie przedmiotu umów wobec spółek (usługobiorców oraz wobec osób trzecich). Zgodnie z postanowieniami umów, ich przedmiot jest wykonywany w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy (usługodawcy). Wynagradzanie podatnika z tytułu świadczenia usług doradczych jest ustalone w sposób ryczałtowy to znaczy będzie on otrzymywał stałą miesięczną kwotę wynagrodzenia bez względu na ilość projektów wykonanych w danym miesiącu. Należy podkreślić również, że podatnik będzie raportował spółkom (zleceniodawcom) przebieg świadczonych usług doradczych.

Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do świadczenia przez siebie usług w miejscu i czasie wskazanym przez spółki (zleceniodawców). Będzie miał on swobodę, co do wyboru miejsca i czasu świadczenia przez siebie usług. Wnioskodawca złożył do właściwego urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według stawki liniowej 19% w terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wniosek został złożony za pośrednictwem formularza CEIDG-1 wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej).

Wnioskodawcy ze spółką polską i spółką cypryjską nie wiązał i nie wiąże stosunek pracy. Wnioskodawca podkreśla, że w chwili obecnej nie posiada numeru NIP, wystąpił o jego nadanie, ale jeszcze nie otrzymał stosownej decyzji administracyjnej nadającej ten numer.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie za świadczenie przez wnioskodawcę usług doradczych na rzecz spółek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem liniowym jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy usługi doradcze świadczone na rzecz spółki polskiej i cypryjskiej mogą być opodatkowane według stawki liniowej 19%, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy osoby fizyczne, jeżeli mające miejsce zamieszkania na terytorium polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy - w myśl art. 4a powołanej powyżej ustawy - stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 7 ust. i w zw. z art. 3 ust. 1 pkt f) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Cyprem zyski polskiego przedsiębiorstwa (przedsiębiorstwa osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce) podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność na terytorium Cypru przez położony tam zakład.

W związku z tym, że Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce, zyski ze świadczenia usług doradczych na rzecz spółki polskiej i cypryjskiej, otrzymywane w ramach prowadzenia przez Niego działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu w Polsce, na podstawie przepisów obowiązujących w Polsce.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. art. 5a pkt 6 cyt. ustawy definiuje ją jako działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły: charakterze wytwórczym, budowlanym, handlowym, usługowym, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wykluczeniu z definicji pozarolniczej działalności gospodarczej podlega działalność, która generuje przychody ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9, tj.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • działalność wykonywana osobiście;
  • działy specjalne produkcji rolnej;
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze; kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, innych rzeczy,
  • inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się również czynności, które spełniają jednocześnie trzy warunki:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, w opinii Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi doradcze na rzecz spółek mieszczą się w definicji pozarolniczej działalności gospodarczej. Działalność ta będzie miała charakter usługowy, będzie prowadzona przez Wnioskodawcę w sposób ciągły, we własnym imieniu, na podstawie zawartych umów, które przewidują wynagrodzenie za świadczone usługi.

W omawianym przypadku nie zaistnieje stosunek podporządkowania pomiędzy Wnioskodawcą a którąkolwiek ze spółek oraz Wnioskodawca ponosić będzie odpowiedzialność i ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością (zarówno w odniesieniu do zleceniodawców (spółek) jaki osób trzecich.

Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do świadczenia przez siebie usług w miejscu i czasie wskazanym przez spółki (zleceniodawców). Będzie miał on swobodę, co do wyboru miejsca i czasu świadczenia przez siebie usług.

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi nie mogą zostać uznane za działalność wykonywaną osobiście, którą określa art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodów ze świadczenia przez Wnioskodawcę wskazanych we wniosku usług nie można zaliczyć do przychodów uzyskiwanych z kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymywane od spółki polskiej nie mogą być również traktowane jako przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Świadczenie usług objętych umową pomiędzy Wnioskodawcą a spółkami będzie mieć charakter doradztwa i udostępniania wiedzy w zakresie analizy rynkowej i finansowej, a także polityki personalnej.

Czynności zarządzania spółką polską i wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy z tego tytułu wynika z odrębnej funkcji członka zarządu, która będzie przez niego sprawowana niezależnie od usług doradztwa.

Zauważyć także należy, zdaniem Wnioskodawcy, że z zakresu czynności (usług), które Wnioskodawca zamierza wykonywać na rzecz spółki w ramach doradztwa, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć mu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania).

Będzie to bowiem szereg czynności, których istotą jest doradztwo i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę, na innej podstawie prawnej, usługami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu. W ramach zawartej umowy o świadczenie usług doradczych, Wnioskodawcy nie będzie również zlecone zarządzanie przedsiębiorstwem spółki, a więc umowa ta pozbawiona będzie podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, w opinii Wnioskodawcy, iż przychody z usług opisanych we wniosku winny być uznane za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy można znaleźć również w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 maja 2010 r. (sygn. IPPB1/415-202/10-2/AG) potwierdził, że Wnioskodawca, niezależnie od pełnienia funkcji członka zarządu, może opodatkować świadczone przez siebie usługi doradcze stawką liniową 19%:

„Opierając się na opisie świadczonych usług doradczych, należy uznać, iż przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

W przedstawionym stanie faktycznym w ramach tej umowy, nie zlecono Wnioskodawcy zarządzania cudzym charakterystycznego dla wymienionych umów.

Stwierdzić zatem należy, iż usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż przychody ze świadczenia usług doradczych w zakresie opisanym we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą z ww. zastrzeżeniem być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podobne stanowisko znaleźć można również w innych interpretacjach indywidualnych, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2010 r., sygn. IPPB1/415-983/09-2/AG.

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są zobowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór tzw. podatku liniowego, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ww. ustawy, z którego wynika, iż możliwości wyboru tzw. podatku liniowego jako formy opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał lub wykonuje na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, zdaniem Wnioskodawcy, który nie jest i nie będzie pracownikiem żadnej ze spółek, nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskiwane dochody z tytułu świadczenia usług doradczych mogą tym samym być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, czyli według podatku liniowego 19%, jeśli przed dniem rozpoczęcia tej działalności wnioskodawca powiadomi właściwy Urząd Skarbowy o wyborze tego sposobu opodatkowania.

Wnioskodawca spełnił warunek dokonania wyboru stawki liniowej 19%, ponieważ przed momentem rozpoczęcia działalności gospodarczej (tj. przed 1 sierpnia 2011 r.) przesłał, do odpowiedniego organu dokonującego wpisu podatników do ewidencji działalności gospodarczej, wypełniony formularz ceidg-1. Wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej. W formularzu tym, Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze stawki liniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj