Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-774/11-2/EC
z 30 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-774/11-2/EC
Data
2011.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
księgi rachunkowe
obsługa
przekształcenie spółki
spółka jawna
wycena nieruchomości
wydatek


Istota interpretacji
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących przekształcenia spółki jawnej w spółkę z o.o.



Wniosek ORD-IN 298 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31.08.2011 r. (data wpływu 05.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących przekształcenia spółki jawnej w spółkę z o.o. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.09. 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących przekształcenia spółki jawnej w spółkę z o.o.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni, jest wspólnikiem spółki jawnej prowadzącej działalność pod firmą: „A.” z siedzibą w W. przywoływanej w dalszej części pisma jako Spółka. Wspólnikami Spółki na dzień składania wniosku są dwie osoby fizyczne tj. podatniczka oraz jej mąż. Głównym zakresem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest handel artykułami jubilerskimi oraz wynajem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych. Spółka jest właścicielem nieruchomości w W. oraz w B. Przedmiotowe nieruchomości są wykorzystywane przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni posiada 50% udziału w zyskach i stratach Spółki za dany rok obrachunkowy. W roku podatkowym 2011 Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od przychodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię z tytułu udziału w dochodzie Spółki podatniczka zobowiązana jest opłacać podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki podatkowej w wysokości 19%, natomiast zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych podatnika opłaca, miesięcznie. W miesiącu kwietniu 2011 r. wspólnicy Spółki postanowili, iż przekształcą spółkę jawną prowadzącą działalność pod firmą: „ A.” z siedzibą w W., w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym celu została wynajęta przez Spółkę kancelaria prawna, a Spółka w okresie od miesiąca maja 2011 do miesiąca lipca 2011 r. poniosła oraz zaewidencjonowała w księgach rachunkowych wydatki netto z tego tytułu w kwocie ogółem 24.020,16 zł (dwadzieścia cztery tysiące dwadzieścia złotych szesnaście groszy).

Były to następujące wydatki:

  1. koszty wypisów z ewidencji gruntów - 60,00 zł,
  2. obsługa prawna - 16.260,16 zł,
  3. wycena nieruchomości - 6.500,00 zł,
  4. sporządzenie sprawozdania finansowego na dn. 30.04.2011 r. - 1.200,00 zł.

W miesiącu sierpniu 2011 r. Spółka zrezygnowała ze złożenia do dnia 31 grudnia 2011 r. wniosku do Sądu Rejonowego o przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Strona nie wyklucza natomiast, iż przedmiotowy wniosek o przekształcenie zostanie złożony przez Spółkę w następnych latach podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatniczka 50% wydatków poniesionych przez Spółkę w okresie od miesiąca maja 2011r., do miesiąca lipca 2011 r. w kwocie ogółem 24.020,16 zł oraz zaewidencjonowanych w księdze rachunkowej prowadzonej przez Spółkę, a które to wydatki dotyczyły przygotowania do przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2011...

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane powyżej wydatki w kwocie ogółem 24.020,16 zł należy zaliczyć do kosztów pośrednio związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, które to wydatki mają za cel zabezpieczenie źródła przychodów. Bezspornie bowiem z uwagi na fakt, że spółka jawna prowadząca działalność pod firmą: „ A.” z siedzibą w W. jest właścicielem nieruchomości wykorzystywanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest bardziej pewnym podmiotem w obrocie gospodarczym aniżeli spółka jawna. W ocenie Wnioskodawczyni, należy uznać, iż na podstawie art. 22 ust. 1 updof podatniczka 50 % wydatków poniesionych przez Spółkę w okresie od miesiąca maja 2011 r. do miesiąca lipca 2011 r. w kwocie ogółem 24.020,16 zł oraz zaewidencjonowanych w księdze rachunkowej dotyczących przygotowania do przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2011. Zdaniem Wnioskodawczyni bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż Wnioskodawczyni nie ma zamiaru złożenia wniosku o przekształcenie do dnia 31 grudnia 2011 r. Zdaniem strony, znaczenie w przedmiotowej sprawie ma fakt, iż dokumenty przygotowane do złożenia wniosku w roku podatkowym 2011 r. mogą być wykorzystane przez Spółkę do złożenia niniejszego wniosku o przekształcenie także w latach podatkowych następnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (ust. 2 pkt 1).

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje podział przychodów na poszczególne źródła, wymienione w art. 10 ust. 1.

Należą do nich:

  1. pozarolnicza działalność gospodarcza ( art. 10 ust. 1 pkt 3),
  2. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit a-c ( art. 10 ust. 1 pkt 7).

Z przytoczonej na wstępie definicji kosztów uzyskania przychodów wynika natomiast, że koszty zawsze związane są z uzyskaniem przychodu z konkretnego źródła. Koszty uzyskania przychodów są ściśle i funkcjonalnie przyporządkowane do danego źródła przychodów.

Jak wskazano w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, w kwietniu 2011 r. wspólnicy Spółki postanowili, iż przekształcą spółkę jawną w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym celu została wynajęta przez Spółkę kancelaria prawna, a Spółka w okresie od miesiąca maja 2011 do miesiąca lipca 2011 r. poniosła oraz zaewidencjonowała w księgach rachunkowych wydatki netto w kwocie ogółem 24.020,16 zł na które składały się koszty wypisów z ewidencji gruntów, obsługa prawna, wycena nieruchomości, sporządzenie sprawozdania finansowego.

W miesiącu sierpniu 2011 r. Spółka zrezygnowała ze złożenia do dnia 31 grudnia 2011 r. wniosku do Sądu Rejonowego o przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl art. 555 ww. ustawy do przekształcenia spółki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej.

Istotne znaczenie w przedmiotowej sprawie ma wyżej cytowany art. 555 Kodeksu spółek handlowych w myśl którego do przekształcenia spółki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej. Wobec powyższego mając na uwadze cel ponoszonych wydatków i ich związek z przekształceniem spółki oraz art. 555 ww. ustawy, brak jest podstaw do zastosowania w niniejszej sprawie normy określonej w art. 22 ust. 1 ustawy. Nie można bowiem wydatków tych uznać za poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej. Wydatki te zostały poniesione w celu objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Mogłyby zatem wyłącznie stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia objętych udziałów przez wspólników spółki przekształcanej, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego przepisu wynika, że wydatki na objęcie lub nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowią koszt odpłatnego zbycia ale dopiero w momencie uzyskania przychodu ze zbycia tych udziałów. Zatem wydatki wskazane we wniosku mogłyby stanowić koszt uzyskania przychodów wyłącznie w momencie odpłatnego zbycia objętych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, gdyby doszło do przekształcenia i objęcia udziałów w spółce przekształconej. Skoro zaś przekształcenie nie miało miejsca, wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy, wskazać należy, iż wydatki związane z przekształceniem nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do posiadanego udziału w spółce osobowej. Nie zostały bowiem poniesione przez spółkę lub jej wspólników – w tym Wnioskodawczynię – w celu uzyskania przychodów ze źródła działalność gospodarcza. Dotyczą one kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia udziałów – przychodów z kapitałów pieniężnych o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy - objętych w spółce przekształconej, tj. spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj