Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.115.2020.1.SJ
z 14 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020r. poz. 374 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty rezerwacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty rezerwacyjnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka jest jednym z największych operatorów komórkowych w Polsce, świadczącym usługi telekomunikacyjne dla klientów indywidualnych oraz biznesowych. Zakres świadczonych usług telekomunikacyjnych obejmuje w szczególności usługi telefonii, Internetu mobilnego oraz stacjonarnego.

Usługi mobilne świadczone są przez Spółkę m.in. z wykorzystaniem technologii 2G, 3G oraz 4G (LTE). Spółka w ramach realizowanych projektów planuje rozwijać swoje produkty i usługi telekomunikacyjnej w najnowszej technologii mobilnej komunikacji – sieci komórkowej standardu piątej generacji (dalej: „sieć 5G” lub „technologia 5G”). Technologia 5G oferuje obecnie najwyższą techniczną jakość usług mobilnych, w tym w szczególności umożliwia o wiele szybsze, stabilniejsze połączenia, usługi transmisji danych, a także o wiele krótsze czasy interakcji urządzeń niż obecne funkcjonujące rozwiązania. Przewiduje się, że wykorzystywanie technologii 5G umożliwi zwiększenie prędkości i ilości przekazywanych danych oraz pozwoli na podłączenie do sieci internetowej milionów dodatkowych urządzeń. Technologia 5G, dzięki swoim parametrom, ma przyczynić się m.in. do szybszego rozwoju telemedycyny, rolnictwa, autonomicznych pojazdów, inteligentnych miast, inteligentnych systemów energetycznych oraz transportowych, itp.


Zarządzaniem zasobami częstotliwości, w tym również częstotliwości przeznaczonych dla sieci 5G w Polsce, zajmuje się Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: „Prezes UKE”), który dokonuje rezerwacji częstotliwości. Rezerwacja pozwala na wykorzystywanie przed dany podmiot przydzielonych mu częstotliwości na określony okres czasu do świadczenia usług telekomunikacyjnych.


W celu pozyskania nowych częstotliwości dla wdrożenia technologii 5G, Wnioskodawca planuje
przystąpić do aukcji ogłoszonej w dniu 6 marca 2020 r. przez Prezesa UKE na rezerwacje częstotliwości z pasma 3,6 GHz z zakresu 3480-3800 MHz (dalej: „Aukcja”). Aukcja obejmuje rezerwację czterech bloków częstotliwości przeznaczonych dla sieci 5G (dalej: „Rezerwacja”).

Rezerwacja obejmuje następujące bloki częstotliwości, każdy o szerokości 80 MHz.:

  • 3480-3560 MHz
  • 3560-3640 MHz
  • 3640-3720 MHz
  • 3720-3800 MHz (dalej: „Częstotliwość” lub „Częstotliwość 5G.”).


Każdy uczestnik Aukcji będzie mógł uzyskać tylko jedną rezerwację (blok) Częstotliwości 5G. Minimalna kwota, jaką każdy uczestnik Aukcji obowiązany jest zadeklarować za dany blok Częstotliwości, wynosi 450 mln zł („Cena wywoławcza”). W aukcji będą mogły wziąć udział jedynie podmioty legitymujące się odpowiednim doświadczeniem na polskim rynku telekomunikacyjnym i wiarygodnością finansową oraz dysponujące ogólnopolskimi rezerwacjami częstotliwości z zakresów 800-2600 MHz. Termin na złożenie ofert wstępnych w Aukcji upływa z dniem 23 kwietnia 2020 r.

Po zakończeniu Aukcji Prezes UKE dokona rezerwacji Częstotliwości 5G na rzecz podmiotów wyłonionych w drodze procesu aukcyjnego, w ramach postępowania administracyjnego, które zostanie wszczęte po ogłoszeniu wyników Aukcji. Podstawą dokonania Rezerwacji jednej z Częstotliwości 5G jest decyzja administracyjna wydawana przez Prezesa UKE. Częstotliwości objęte Rezerwacją będą mogły być wykorzystywane do dnia 30 czerwca 2035 r., który jest równoważny z datą zakończenia okresu Rezerwacji.

Jeżeli w wyniku Aukcji Wnioskodawcy zostanie przydzielona Częstotliwość 5G, Spółka będzie zobowiązana do uiszczenia na rzecz Skarbu Państwa opłaty dodatkowej za rezerwację częstotliwości (dalej: „Opłata rezerwacyjna” lub „Opłata za rezerwację”). Opłata dodatkowa stanowi opłatę, o której mowa w art. 185 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2460, dalej: „Prawo telekomunikacyjne”). Opłata za rezerwację wnoszona jest za dokonanie rezerwacji częstotliwości, w kwocie zadeklarowanej na etapie postępowania aukcyjnego. Opłata za rezerwację Częstotliwości 5G zostanie wniesiona jednorazowo w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji o Rezerwacji przez Prezesa UKE. Na poczet Opłaty rezerwacyjnej zostanie zaliczone wadium wniesione na etapie postępowania aukcyjnego (które wynosi 182 mln zł). Okres Rezerwacji wygasa 30 czerwca 2035 r.


Na dzień złożenia wniosku wysokość Opłaty dodatkowej nie jest znana, niemniej z uwagi na ustaloną Cenę wywoławczą (450 mln zł), jej wysokość nie będzie niższa niż 450 mln zł.


Na zwycięzców Aukcji nałożone zostaną zobowiązania do rozwoju sieci 5G, w ramach których każdy operator będzie zobligowany do uruchomienia lub modernizacji minimum 700 stacji bazowych wykorzystujących przydzielone częstotliwości do końca 2025 r.


Rezerwacja Częstotliwości 5G będzie przez Spółkę dla celów rachunkowych amortyzowana jako wartość niematerialna i prawna w rozumieniu prawa bilansowego, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej.


Wnioskodawca przewiduje, że w przypadku gdy na jego rzecz zostanie dokonana Rezerwacja, Spółka w obecnym roku podatkowym nie uzyska przychodów z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci 5G na częstotliwościach objętych Rezerwacją lub też przychody te będą znikome w porównaniu do wartości samej Opłaty Rezerwacyjnej i przychodów osiągniętych w dalszych latach korzystania z Częstotliwości 5G.


Należy podkreślić, że zgodnie z Ustawą Budżetową na rok 2020 z dnia 14 lutego 2020 r., nad którą prace legislacyjne jeszcze trwają, planowane dochody Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2020 r., które w zasadniczej części będą pochodzić z aukcji częstotliwości 5G, mają wynieść ponad 2,6 miliarda złotych („Prezes UKE: prognozowane wpływy z aukcji częstotliwości dla sieci 5G to ok. 1,9 mld zł”, https://www.pb.pl/prezes-uke-prognozowane-wplywy-z-aukcji-czestotliwosci-dla-sieci-5g-to-ok-19-mld-zl-984248). Zatem, zważywszy na same zaangażowane kwoty, Aukcję częstotliwości 5G należy uznać za postępowanie o strategicznym znaczeniu dla państwa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy za prawidłowe należy uznać zaliczenie Opłaty rezerwacyjnej do kosztów uzyskania przychodów Spółki proporcjonalnie do długości okresu, na który zostanie udzielona Rezerwacja Częstotliwości 5G, tj. proporcjonalnie do dnia 30 czerwca 2035 r., zgodnie z art. 15 ust. 4d zdanie drugie ustawy o CIT?


Stanowisko Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać zaliczenie Opłaty rezerwacyjnej do kosztów uzyskania przychodów Spółki proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy Rezerwacja Częstotliwości, 5G tj. proporcjonalnie do 30 czerwca 2035 r., zgodnie z art. 15 ust. 4d zdanie drugie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”).


Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu wydatków zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów.


Kosztami są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem i realizowaniem zadań w zakresie prowadzonej przez niego aktywności operacyjnej związanej z funkcjonowaniem na rynku. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z przychodami, jakie osiąga podatnik. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się te wydatki, których nie można powiązać z konkretnym przychodem, jednak ich ponoszenie warunkuje uzyskanie przychodów.


Opłata za rezerwację Częstotliwości 5G, do poniesienia której Spółka będzie zobligowana na podstawie decyzji Prezesa UKE, będzie ściśle związana z możliwością prowadzenia działalności reglamentowanej operatora telekomunikacyjnego.


Tym samym poniesienie kosztów tej Opłaty ściśle koreluje z możliwością oferowania klientom nowych produktów i usług oraz ich sprzedaży w celu generowania nowych przychodów. Zatem Opłata za rezerwację realizowana przez Spółkę na rzecz Skarbu Państwa z tytułu rezerwacji Częstotliwości 5G niewątpliwie związana jest z prowadzoną przez Spółkę działalnością operatora publicznego świadczącego usługi telekomunikacyjne i będzie podlegała zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.


W ocenie Spółki nie ulega również wątpliwości, że wydatki te będą stanowiły koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, ponieważ nie można ich w jednoznaczny sposób przyporządkować do poszczególnych rodzajów przychodów uzyskiwanych w toku działalności prowadzonej na podstawie decyzji w sprawie rezerwacji Częstotliwości 5G. Wnioskodawca będzie bowiem wykorzystywać Częstotliwość 5G do świadczenia różnego rodzaju usług opartych o transmisję danych, np. dostęp do Internetu, rozmowy telefonicznie, rozmowy video, usługi komercyjne dla biznesu, etc. W związku z powyższym, koszty te należy traktować jako pośredni koszt uzyskania przychodów.


Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.


W ocenie Wnioskodawcy Opłata za rezerwację będzie kosztem dotyczącym okresu przekraczającego rok podatkowy, który powinien stanowić koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, zgodnie z regulacją przewidzianą w art. 15 ust. 4d zd. 2 ustawy o CIT.

„Z rezerwacji częstotliwości wynika prawo do dysponowania ustalonym w rezerwacji częstotliwości zakresem częstotliwości w określonym czasie za wynagrodzeniem” (A.. Krasuski red. Art. 185. w: Prawo telekomunikacyjne. Komentarz, wyd. IV. Wolters Kluwer, 2015). Innymi słowy, opłaty za udzielenie rezerwacji stanowią odpłatność, „wynagrodzenie” za udzielenie rezerwacji, z której wynika prawo do dysponowania danym zakresem częstotliwości przez określony czas. Dlatego opłaty za rezerwację częstotliwości powinny być postrzegane w perspektywie udzielonego prawa do dysponowania przydzieloną częstotliwością w wyznaczonym okresie.


W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Opłata rezerwacyjna będzie kosztem poniesionym w zamian za możliwość korzystania z przydzielonego zakresu Częstotliwości 5G przez okres 15-stu lat. Jest to zatem opłata uiszczana na poczet prawa do korzystania z częstotliwości przez okres trwania Rezerwacji. Dlatego w opinii Wnioskodawcy, koszt w postaci Opłaty za rezerwację powinien być powiązany z czasem, na który została udzielona Rezerwacja, poprzez możliwość rozliczania takiego kosztu proporcjonalnie do długości okresu trwania Rezerwacji.


Powyższe stwierdzenie znajduje potwierdzenie w doktrynie prawa podatkowego: „Zatem w przypadku, gdy znany jest okres, przez który podatnik będzie beneficjentem danej usługi, za którą ponosi koszt (np. w formie jednorazowej opłaty), to koszt ten powinien być przez niego rozliczony w czasie, proporcjonalnie do trwania tej usługi” (W. Dmoch. Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 8. Warszawa 2020).


Opłata jednorazowa jest więc warunkiem uzyskiwania w przyszłości przychodów z usług telekomunikacyjnych. Koszty te bowiem nie dotyczą bezpośrednio określonych przychodów, lecz dotyczą możliwości uzyskiwania przychodów z tytułu korzystania z uprawnień wynikających z Rezerwacji w okresie 15 lat.


W konsekwencji Opłata za rezerwację warunkuje możliwość świadczenia usług telekomunikacyjnych w technologii 5G i uzyskiwanie przychodów z tytułu świadczenia usług przez czas objęty Rezerwacją. Zasadne więc będzie ujmowanie jej jako kosztu do celów podatkowych proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy. W związku z powyższym wyżej przytoczone argumenty uzasadniają możliwość rozliczenia przedmiotowych kosztów z tytułu Opłaty rezerwacyjnej w czasie - zgodnie z art. 15 ust. 4d zd. 2 ustawy o CIT.


Wnioskodawca dodatkowo zauważa, że nie jest możliwe przyporządkowanie Opłaty rezerwacyjnej do konkretnego przychodu podatkowego oraz nie jest możliwe również precyzyjne określenie tego, jaka część ww. kosztów dotyczyć będzie poszczególnych lat podatkowych.


Reasumując, Opłata rezerwacyjna na Częstotliwość 5G będzie w sposób ścisły powiązana z możliwością prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym Rezerwacją, a zatem będzie to wydatek powiązany z okresem czasu, na jaki Rezerwacja zostanie udzielona. Jednocześnie z uwagi na powiązanie Opłaty rezerwacyjnej z możliwością prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w określony sposób przez czas objęty Rezerwacją, a zatem z możliwością uzyskiwania przychodów w ww. określonym okresie, koszty te, jako koszty pośrednie dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy, powinny być potrącane proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą tj. zgodnie z regulacją przewidzianą w art. 15 ust. 4d zd. 2 ustawy o CIT.


Dodatkowo należy zauważyć, że w skrajnym przypadku Wnioskodawca może w pierwszym roku uzyskania Rezerwacji w ogóle nie osiągnąć przychodów z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci 5G na częstotliwościach objętych Rezerwacją. Przychody będą uzyskiwane w miarę rozwoju sieci oraz technologii 5G oraz budowy infrastruktury niezbędnej do jej wdrożenia, a zatem proporcjonalnie do długości okresu Rezerwacji.


Oprócz przedmiotowej Opłaty rezerwacyjnej, w najbliższych pięciu latach od udzielenia Rezerwacji, Spółka obowiązana będzie do realizacji inwestycji związanych z rozwojem sieci telekomunikacyjnej w zakresie niezbędnym do komercyjnego oferowania swoim klientom produktów/usług z wykorzystaniem technologii 5G. Jak bowiem Wnioskodawca przedstawił w zdarzeniu przyszłym, każdy operator, który uzyska Rezerwację, będzie zobligowany przez Prezesa UKE do uruchomienia minimum 700 stacji bazowych wykorzystujących przydzielone częstotliwości do końca 2025 r. W konsekwencji w najbliższych latach podatkowych Spółka poniesienie zarówno koszt z tytułu Rezerwacji Częstotliwości, który wyniesie co najmniej 450 mln zł, jak również nakłady inwestycyjne na infrastrukturę 5G.


Wnioskodawca pragnie zauważyć, że realizacja rozwoju sieci 5G w ujęciu krajowym będzie procesem, który docelowo zgodnie z celami stawianymi przez Komisję Europejską (Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Sieć 5G dla Europy: plan działania, http://archiwum.mc.gov.pl/files/com_2016_588_pl_acte_f.pdf) ma doprowadzić do:

  • komercyjnego uruchomienia sieci 5G w co najmniej jednym dużym mieście na koniec 2020 r.,
  • zapewnienia dostępu do sieci 5G na wszystkich obszarach miejskich na koniec roku 2025.

Z wyżej przedstawionych okoliczności wynika, że pełne uruchomienie komercyjnych usług sieci 5G będzie procesem rozłożonym w czasie, wymagającym znacznych nakładów inwestycyjnych, które na początku realizacji inwestycji w sieć 5G nie będą odpowiadać uzyskiwanym przychodom. Wysokie nakłady inwestycyjne dopiero w kolejnych latach przyniosą korzyści ekonomiczne wraz z rozwojem sieci umożliwiającym rozpowszechnienie nowych produktów/usług z wykorzystaniem technologii 5G.


Z powyższych względów, co do zasady rezerwacji częstotliwości Prezes UKE udziela na stosunkowo długie okresy, nie dłuższe jednak niż 15 lat, przy uwzględnieniu (art. 114 ust. 5 Prawa telekomunikacyjnego):

  1. charakteru usług świadczonych przez podmiot wnioskujący o rezerwację częstotliwości;
  2. inwestycji koniecznych dla wykorzystywania rezerwowanych częstotliwości;
  3. międzynarodowych kierunków rozwoju wykorzystywania częstotliwości.

Konieczność poniesienia wysokich kosztów inwestycji w sektorze telekomunikacyjnym został odnotowany przez europejskiego ustawodawcę, bowiem jak czytamy w art. 5 ust. 2 akapit czwarty Dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach) (Dz.U.UE.L.2002.108.21), w przypadku gdy państwo członkowskie przyznaje prawo użytkowania na czas określony, czas trwania powinien być odpowiedni dla danej usługi z punktu widzenia zamierzonych celów, przy odpowiednim uwzględnieniu konieczności umożliwienia właściwego okresu amortyzacji inwestycji.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy koszty Opłaty za rezerwację powinny być odnoszone w ciężar kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do czasu jej trwania, co pozwoli na równomierne (adekwatne) rozłożenie przedmiotowych kosztów w latach następnych, w momencie kiedy Spółka będzie osiągała przychody z tytułu świadczenia różnorodnych usług z wykorzystaniem technologii 5G.


Ponadto, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że wywiódł swoje stanowisko z analizy dostępnych interpretacji, w których Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oraz inne organy potwierdziły możliwość ujmowania opłat jednorazowych jako kosztów do celów podatkowych w czasie, proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczyły te koszty:

  1. interpretacja indywidulana Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 lutego 2019 r. znak 0111-KDIB1-3.4010.548.2018.1.AN(...) W tym miejscu wskazać należy, że opłata za koncesję jest jednorazowym wydatkiem, jaki podatnik musi uiścić w związku z faktem udzielenia mu koncesji przez organ koncesyjny. Należy jednak zauważyć, że opłata za udzieloną koncesję jest ściśle związana z możliwością prowadzenia działalności koncesjonowanej w okresie na jako została wydana, a tym samym z możliwością uzyskiwania z tego źródła przychodów w tym okresie.
    Zatem, zdaniem tut. Organu, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym opłata za koncesję warunkuje prowadzenie działalności i uzyskiwanie przychodów w dłuższym okresie. Zasadne więc będzie ujmowanie jej jako koszt do celów podatkowych proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy”;
  2. interpretacja indywidulana Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 9 sierpnia 2016 r. znak IPPB6/4510-382/16-2/AG, w której organ za prawidłowe uznał stanowisko zgodnie z którym: „W konsekwencji, w ocenie Spółki, z uwagi na fakt, iż Opłaty za rezerwacje Częstotliwości dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy – tj. w analizowanym przypadku okresu 15 lat – oraz nie jest możliwe precyzyjne określenie jaka część ww. kosztów dotyczy poszczególnych lat podatkowych, w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie zdanie drugie analizowanego przepisu art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. Zgodnie z tą regulacją, jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą”;
  3. interpretacja indywidulana Dyrektora Izba Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 lipca 2013 r. znak ILPB3/423-151/13-2/JG, w której organ za prawidłowe uznał stanowisko zgodnie z którym: „Należy wskazać, iż wydatki na nabycie Koncesji udzielanej na określony, długi okres czasu (w przedmiotowym przypadku na okres do 50 lat) stanowią koszty dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy w ww. rozumieniu tego przepisu, a w konsekwencji, koszty te winne być potrącane proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą”;
  4. interpretacja indywidulana Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 5 stycznia 2010 r. znak IPPB5/423-619/09-4/MB, w której organ za prawidłowe uznał stanowisko zgodnie z którym: „Jednocześnie opłata jednorazowa dotyczy całego okresu, na który została wydana decyzja rezerwacyjna, tj. okresu 15 lat i 22 dni. Z uwagi na to, że Spółka nie rozpoczęła jeszcze świadczenia tych usług, nie jest przy tym znana wartość przychodów, jaka będzie uzyskiwana z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych w poszczególnych latach objętych decyzją. Przychody z tego tytułu mogą się znacznie różnić w kolejnych latach. Nie jest więc na obecnym etapie możliwe ustalenie, jaka część kosztów dotyczy danego roku podatkowego, a jaka lat kolejnych. W rezultacie, w odniesieniu do opłaty jednorazowej powinien mieć zastosowanie art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., który nakazuje rozpoznanie kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu, którego koszt ten dotyczy”.

Wnioskodawca jest świadomy, że przedstawione powyżej interpretacje indywidualne organów podatkowych nie posiadają waloru ochronnego w stosunku do Spółki, jednak ze względu na tożsamość stosowanych regulacji prawa podatkowego, stanowią potwierdzenie ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych i powinny zostać potraktowane jako wskazówka interpretacyjna w opisanym zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku.


W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj