Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-823/11/GR
z 3 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-823/11/GR
Data
2011.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
internet
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
pomoc bezzwrotna
przychód
składki na ubezpieczenia społeczne
składki na ubezpieczenia zdrowotne
środek trwały
wsparcie pomostowe
wyposażenie


Istota interpretacji
1. Czy otrzymana dotacja jest zwolniona w całości z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu?2. Czy składki na ubezpieczenia społeczne sfinansowane omawianą dotacją (wsparciem pomostowym) Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od dochodu?3. Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne sfinansowane wsparciem pomostowym Wnioskodawca będzie mógł również odliczyć od podatku dochodowego?4. Czy od podstawy opodatkowania Wnioskodawca będzie mógł odliczyć wydatki poniesione z tytułu użytkowania Internetu w miejscu zamieszkania, który Wnioskodawca sfinansuje wsparciem pomostowym?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca otrzymał dotację w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2 – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach projektu „Twój pomysł + dotacja = Twoja szansa”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wsparcie pomostowe. Umowę o dofinansowanie Wnioskodawca zawarł w roku 2011. Działalność gospodarczą Wnioskodawca rozpoczął w dniu 1 lipca 2011 r. Otrzymane środki ze wsparcia inwestycyjnego Wnioskodawca chce przeznaczyć na zakup środków trwałych – Owijarka do sianokiszonki za 9500 zł, prasa belująca – używana 23000 zł, zgarniacz przedni (pług do odśnieżania) – 4300 zł. Przyznane wsparcie inwestycyjne wynosi 30000 zł, całkowity koszt inwestycji wynosi 36800 zł, wkład własny wynosi 6800 zł.

Wnioskodawca otrzymał również środki ze wsparcia pomostowego po 1300 zł miesięcznie przez okres 6 miesięcy na zakup: materiałów biurowych, usługi księgowe i opłatę składek społecznych, opłatę składki zdrowotnej, reklamę i promocję, opłaty związane z obsługą rachunku bankowego, Internetu i abonamentu telefonicznego.

Dla potrzeb rozliczenia przez Lidera Projektu, zakupy związane ze wsparciem pomostowym i inwestycyjnym należy wykazywać w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 15/16 w dacie zakupu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy otrzymana dotacja jest zwolniona w całości z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu...

Czy składki na ubezpieczenia społeczne sfinansowane omawianą dotacją (wsparciem pomostowym) Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od dochodu...

Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne sfinansowane wsparciem pomostowym Wnioskodawca będzie mógł również odliczyć od podatku dochodowego...

Czy od podstawy opodatkowania Wnioskodawca będzie mógł odliczyć wydatki poniesione z tytułu użytkowania Internetu w miejscu zamieszkania, który Wnioskodawca sfinansuje wsparciem pomostowym...


Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych inaczej traktuje dotacje na zakup środków trwałych (lub wartości niematerialnych i prawnych) i inaczej na zakup materiałów, towarów czy usług. Na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią przychodu podatkowego dotacje otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych (lub wartości niematerialnych i prawnych), od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast środki otrzymane na zakup materiałów biurowych, obsługę księgową, czy składek społecznych, zdrowotnych, abonament telefoniczny czy też sieć Internet stanowią przychód podatkowy, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Dodatkowo składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, sfinansowane omawianą dotacją (wsparciem) nie mogą również być odliczone od dochodu i podatku, zgodnie z art. 26 ust. 13a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W księdze przychodów i rozchodów Wnioskodawca ujmuje jedynie przychody i koszty podatkowe, więc po stronie przychodów nie ujmuje dotacji ani wsparcia pomostowego, które nie są przychodem podatkowym.

Otrzymane środki, związane z użytkowaniem Internetu w miejscu zamieszkania stanowią przychód podatkowy, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Wydatków na użytkowanie sieci Internet sfinansowanych dotacją nie można odliczyć od dochodu i podatku zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po stronie kosztów Wnioskodawca nie ujmuje wydatków, które zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów m.in. amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz wszystkiego co zostało zrefundowane wsparciem pomostowym, m.in. składki społeczne i zdrowotne, obsługa księgowa, materiały biurowe itp. Jedynie dla potrzeb kontroli z Instytucji przyznającej dotację i wsparcie pomostowe Wnioskodawca wykazuje je w kol. 15 i opisuje w kol. 16.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż od 1 lipca 2011 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej, jako uczestnik projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, otrzymał wsparcie finansowe oraz wsparcie pomostowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2 – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach projektu „Twój pomysł + dotacja = Twoja szansa”. Projekt współfinansowany jest ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki otrzymane z dotacji Wnioskodawca przeznaczył na zakup środków trwałych. Ponadto przez pierwsze 6 miesięcy działalności, Wnioskodawca otrzymuje dotację pomostową w kwocie 1.300 zł miesięcznie, którą przeznacza na pokrycie bieżących wydatków, tj. na zakup materiałów biurowych, usługi księgowe, opłacenie składek społecznych i zdrowotnych, reklamę i promocję, opłaty związane z obsługą rachunku bankowego, Internetu i telefonu.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.


Do środków europejskich zalicza się zatem:


  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:


    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;


  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:


    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Wskazać należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, że świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej, natomiast otrzymane przez Wnioskodawcę środki w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne oraz wsparcie pomostowe stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten - na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137, a nie wskazanego przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - korzysta ze zwolnienia i nie podlega opodatkowaniu.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:


  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych


  • wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.


Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym nie mogą być również odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a–22o, z uwzględnieniem art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie natomiast z dyspozycją art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Tym samym wydatki poniesione na zakup wyposażenia oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy nie mogą również stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wskazać również należy, iż w myśl art. 23 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.


Odnosząc się do możliwości odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne opłacanych z kwoty wsparcia pomostowego należy mieć na uwadze treść art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. u. Nr 137, poz. 887, ze zm.):


  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu


  • odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub od dochodu na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że otrzymał wsparcie, wydatkowane następnie m.in. na zapłatę składek na ubezpieczenia. Nie można więc tej sytuacji utożsamiać ze zwrotem poniesionego wydatku.

Zatem, składki na ubezpieczenie społeczne, nawet jeśli zostały opłacone przez Wnioskodawcę z otrzymanego w 2011 r. wsparcia pomostowego mogły zostać odliczone od dochodu, o ile podstawą ich wymiaru nie był dochód zwolniony z opodatkowania.

Natomiast w kwestii możliwości odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej z kwoty przyznanej dotacji, należy mieć na uwadze treść art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że składki na ubezpieczenia zdrowotne które opłacone zostaną przez Wnioskodawcę, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod warunkiem, że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy bądź od którego zaniechano poboru podatku na podstawie Ordynacji podatkowej (dotacja). Wskazać jednak należy, że zgodnie z art. 27b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Odnosząc się do możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych z tytułu użytkowania Internetu w miejscu zamieszkania, sfinansowanych wsparciem pomostowym, wskazać należy, iż w przypadku wykorzystywania sieci Internet w prowadzonej działalności gospodarczej, dofinansowanej wsparciem pomostowym – zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki te nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Jak wskazano uprzednio, art. 26 ust. 13a ww. ustawy, stanowi, iż wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub od dochodu na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wniosek dotyczy wydatków na korzystanie z Internetu dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Skoro zaś wydatki z tytułu korzystania z sieci Internet związane są z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, to co do zasady podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, a nie odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie – bez znaczenia dla możliwości odliczenia od dochodu tych wydatków pozostaje fakt, że poniesiony przez Pana wydatek nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy. Skoro bowiem wydatek ten będzie poniesiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, to nie ma możliwości jego odliczenia od dochodu na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 6a jako wydatków poniesionych na cele „prywatne”.

Natomiast wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy – podobnie jak w przypadku składek na ubezpieczenia społeczne – nie można w opisanej sytuacji twierdzić, iż wydatki z tytułu użytkowania Internetu zostały Wnioskodawcy zwrócone.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane przychodami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl postanowień art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy. Odpisy amortyzacyjne, dokonywane od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej ich części wartości, która została sfinansowana dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy. Składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (w wysokości nie przekraczającej 7,75% podstawy wymiaru tej składki) które opłacone zostały z przedmiotowej dotacji, mogą zostać odliczone odpowiednio od dochodu i podatku. Wnioskodawca nie może odliczyć od dochodu kwoty wydatków związanych z użytkowaniem sieci Internet.

Końcowo, nadmienić należy, że z treści art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Jak wynika z informacji zawartych w złożonym wniosku, Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, zatem jest obowiązany do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Na podstawie § 11, 19 i 26 ww. rozporządzenia oraz zawartych w rozporządzeniu objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, nie podlegają zaewidencjonowaniu w księdze środki z dotacji w części nie stanowiącej przychodu podatkowego oraz sfinansowane z nich wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W księdze tej powinien zatem wykazywać przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Przychody i koszty, których wysokość nie mają wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, nie muszą być ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym kwoty dotacji i wydatków z nich sfinansowanych, Wnioskodawca nie musi wykazywać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Fakultatywnie można ująć je w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Uwagi, w której to kolumnie, zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, można ewidencjonować przychody faktycznie przez podatnika otrzymane oraz koszty faktycznie poniesione.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj