Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-755/11/MU
z 3 listopada 2011 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3.8222.2.187.2015.MCA w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-755/11/MU
Data
2011.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
stypendia
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane stypendium, w ramach projektu „Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 –ZPORR”, w części współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Społecznego (75% całkowitej kwoty stypendium) jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium doktoranckiego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium doktoranckiego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.).


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest studentem studiów doktoranckich Uniwersytetu. W ramach, realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa, projektu pod nazwą "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR", II Priorytet - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - "Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i budżetu państwa, na podstawie umowy zawartej z Województwem jako „instytucją wdrażającą", przyznano Wnioskodawcy stypendium w wysokości 35.550 zł brutto w celu wspierania pracy naukowej i realizacji studiów doktoranckich. Projekt "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR" ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych, kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską której badania lub komercjalizacja przyczyni się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa. Okres realizacji projektu to rok akademicki 2008/2009.

Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów Województwa, w ramach projektu "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR", stypendia przyznawane są ze środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. Zgodnie z zawartą umową stypendialną Wnioskodawca miał otrzymać stypendium w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy przez obie strony, przy czym zastrzeżono w umowie, że warunkiem wypłaty stypendium jest dostępność środków na ten cel na rachunku Województwa jako instytucji wdrażającej. Wnioskodawca wskazuje, iż jako beneficjent stypendium zobowiązał się, że otrzymane stypendium zostanie przez niego wydatkowane i rozliczone w formie sprawozdania w terminie do dnia 30 listopada 2009 r. Przyznane stypendium było finansowane w 75 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 25 % ze środków budżetu państwa. Kwotę przyznanego Wnioskodawcy stypendium wypłacono jednorazowo w dniu 4 czerwca 2009 r. na rachunek bankowy po pomniejszeniu o podatek dochodowy w kwocie 6399 zł.

Wypłacone stypendium stanowiło pomoc materialną na zakup aparatury, sprzętu i odczynników niezbędnych dla realizacji podjętej pracy naukowej. Realizacja programu polegała na przygotowaniu rozprawy doktorskiej, której wyniki mogą przyczynić się do podniesienia poziomu innowacyjności Województwa. W niniejszym przypadku Wnioskodawca podjął się próby opracowania efektywnych systemów do szybkiego usuwania lokalnych skażeń zbiorników wodnych metalami ciężkimi, w szczególności kationami ołowiu. Podjęty problem badawczy został rozwiązany, a przygotowana rozprawa doktorska zawiera wyczerpujący opis budowy i zakresu stosowalności opracowanego urządzenia.

Prace podjęte w ramach przygotowywanej przez Wnioskodawcę rozprawy doktorskiej były związane bezpośrednio z opracowaniem budowy oraz optymalizacją działania urządzenia do oczyszczania wody z metali ciężkich. Podjęta przez Wnioskodawcę tematyka badawcza została zaakceptowana jako wpisująca się w cel projektu, przez niezależną komisję złożoną z ekspertów w dziedzinie chemii i ochrony środowiska. Ponadto, poczynione wydatki, zakres wykonanych prac oraz osiągnięcia naukowe płynące z realizacji projektu Wnioskodawca przedstawił w formie sprawozdania końcowego, przedłożonego instytucji wdrażającej projekt, tj. Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa. Instytucja wdrażająca projekt uznała wykaz przeprowadzonych czynności, ujętych w sprawozdaniu, za realizację celu programu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymane stypendium, w ramach projektu „Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 –ZPORR”, w części współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Społecznego (75% całkowitej kwoty stypendium) jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnione zostały obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, co skutkuje zwolnieniem od podatku dochodowego przyznanego stypendium w części finansowanej ze środków Unii Europejskiej, tj. 75 %. Program "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR" należy do programów ramowych badań Unii Europejskiej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy. Wnioskodawca wskazuje, że jest ostatecznym beneficjentem środków przyznawanych w ramach tego programu. Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów Województwa, w ramach projektu "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR", stypendia przyznawane są ze środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też stypendium wypłacone studentom studiów doktoranckich w ramach projektu współfinansowanego z funduszy pochodzących ze środków Unii Europejskiej stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.


Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest studentem studiów doktoranckich Uniwersytetu. W ramach, realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa, projektu pod nazwą "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR", II Priorytet - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - "Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i budżetu państwa, na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim jako „instytucją wdrażającą", przyznano Wnioskodawcy stypendium w wysokości 35.550 zł brutto w celu wspierania pracy naukowej i realizacji studiów doktoranckich. Projekt "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR" ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych, kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską której badania lub komercjalizacja przyczyni się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa. Okres realizacji projektu to rok akademicki 2008/2009.

Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów Województwa, w ramach projektu "Stypendia dla Doktorantów 2008/2009 - ZPORR", stypendia przyznawane są ze środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. Zgodnie z zawartą umową stypendialną Wnioskodawca miał otrzymać stypendium w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy przez obie strony, przy czym zastrzeżono w umowie, że warunkiem wypłaty stypendium jest dostępność środków na ten cel na rachunku Województwa jako instytucji wdrażającej. Wnioskodawca jako beneficjent stypendium zobowiązał się, że otrzymane stypendium zostanie przez niego wydatkowane i rozliczone w formie sprawozdania w terminie do dnia 30 listopada 2009 r. Przyznane stypendium było finansowane w 75 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 25 % ze środków budżetu państwa. Kwotę stypendium przyznanego Wnioskodawcy wypłacono jednorazowo w dniu 4 czerwca 2009 r. na rachunek bankowy po pomniejszeniu o podatek dochodowy w kwocie 6399 zł.

Wypłacone stypendium stanowiło pomoc materialną na zakup aparatury, sprzętu i odczynników niezbędnych dla realizacji podjętej pracy naukowej. Realizacja programu polegała na przygotowaniu rozprawy doktorskiej, której wyniki mogą przyczynić się do podniesienia poziomu innowacyjności Województwa. W niniejszym przypadku Wnioskodawca podjął się próby opracowania efektywnych systemów do szybkiego usuwania lokalnych skażeń zbiorników wodnych metalami ciężkimi, w szczególności kationami ołowiu. Podjęty problem badawczy został rozwiązany, a przygotowana rozprawa doktorska zawiera wyczerpujący opis budowy i zakresu stosowalności opracowanego urządzenia.

Prace podjęte w ramach przygotowywanej przez Wnioskodawcę rozprawy doktorskiej były związane bezpośrednio z opracowaniem budowy oraz optymalizacją działania urządzenia do oczyszczania wody z metali ciężkich. Podjęta przez Wnioskodawcę tematyka badawcza została zaakceptowana jako wpisująca się w cel projektu, przez niezależną komisję złożoną z ekspertów w dziedzinie chemii i ochrony środowiska. Ponadto, poczynione wydatki, zakres wykonanych prac oraz osiągnięcia naukowe płynące z realizacji projektu Wnioskodawca przedstawił w formie sprawozdania końcowego, przedłożonego instytucji wdrażającej projekt, tj. Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa. Instytucja wdrażająca projekt uznała wykaz przeprowadzonych czynności, ujętych w sprawozdaniu, za realizację celu programu.

Należy podkreślić, iż opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania stypendiów otrzymanych przez osoby zaangażowane przy realizacji programu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

W związku z tym wyjaśnienia wymaga, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym regionalnych programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Zatem dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej.

Należy wskazać, iż wprawdzie ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) znowelizowano ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych obowiązującą do dnia 31 grudnia 2009 r. (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.), zmieniając zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy ustawy o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostały takie same jak w 2006 r.

Z powyższego wynika więc, iż otrzymane stypendium nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy finansowanej bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez podatnika. Tylko bowiem świadczenia związane z czynnościami i pracami o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Celem programu, w ramach którego finansowane jest stypendium otrzymane przez Wnioskodawcę, jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską. Celem ogólnym Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy, wchodzącego w skład tego programu, jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Osiągnięciu celu służy budowanie regionalnych systemów innowacji, które tworzą podstawę wspierania innowacyjności w regionach.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, że co prawda Wnioskodawca opracowując efektywne systemy (budowa i działanie urządzenia) do szybkiego usuwania lokalnych skażeń zbiorników wodnych metalami ciężkimi bezpośrednio realizował cel programu, jednakże wobec niespełnienia przesłanki wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. a) ustawy, stypendium otrzymane przez Wnioskodawcę nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj