Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4015.58.2020.1.LM
z 20 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 03 kwietnia 2020 r. (data wpływu – 03 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym 03 kwietnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia darowizny przez fundację – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia darowizny przez fundację.

Wniosek uzupełniono samoistnie 03 kwietnia 2020 r. (wniesienie opłaty).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja uzyskała środki unijne na sfinansowanie projektu związanego z informatyzacją. Projekt polega na utworzeniu i wdrożeniu e-usług umożliwiając załatwienie sprawy przez potencjalnych odbiorców (mieszkańcy, przedsiębiorcy) na odległość, bez wychodzenia z domu. Projekt polega również na digitalizacji informacji sektora publicznego (zbiory muzeów, umowy, regulaminy, mapy) umożliwiając ochronę dziedzictwa kulturowego i zdalny dostęp do cyfrowych zbiorów bez wychodzenia z domu. Działania jakie Fundacja przewidziała w ramach projektu to utworzenie cyfrowej platformy, zakup chmury obliczeniowej (serwerów), na której zainstalowana zostanie platforma oraz zostaną zamieszczone zdigitalizowane informacje sektora publicznego, działania promocyjne itd. Rezultaty projektu, tj. zdigitalizowane zbiory, jak również e-usługi udostępnione zostaną bezpłatnie. Fundacja w okresie realizacji i trwałości projektu nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat z tytułu udostępnienia wskazanych rezultatów projektu.

Mając na uwadze powyższe, Fundacja podpisała umowę o dofinansowanie na realizację projektu. Projekt jest finansowany w 80% ze środków unijnych, w 20% ze środków własnych. Fundacja ma możliwość uzyskania darowizny w celu zapewnienia 20% wkładu własnego do projektu. Darowizna będzie przekazana przez:

  1. osobę fizyczną – krajowa;
  2. osobę fizyczną – zagraniczna;
  3. krajową osobę prawną (przedsiębiorca);
  4. zagraniczną osobę prawną (przedsiębiorca).

Darowizna będzie w całości wykorzystana do realizacji projektu czyli zapewnienia 20% środków własnych w projekcie związanych z realizacją zaplanowanych działań.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja otrzymując darowiznę od powyższych osób i podmiotów na realizację wskazanego projektu zobowiązana będzie zapłacić podatek od darowizny?

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja jest organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej, stara się prowadzić swoje działania w oparciu o środki unijne pozyskiwane w drodze konkursów. Działania realizowane w ramach projektów dotyczą edukacji ekologicznej, tworzenia rozwiązań IT, digitalizacji zbiorów muzealnych czy informacji publicznych. Pozyskane dotacje umożliwiają realizację założonych celów statutowych, z tym że niezbędne jest zabezpieczenie wkładu własnego w wysokości np. 20% wartości realizowanego projektu. Środki niniejsze Fundacja jest w stanie zapewnić poprzez uzyskanie darowizn.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn przewiduje, że opodatkowaniu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem m.in. darowizny. Istotą darowizny jest dokonanie bezpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem własnego majątku. Przedmiotem darowizny mogą być rzeczy, prawa i inne świadczenia. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, dla braku opodatkowania tym podatkiem nabycia środków pieniężnych tytułem dziedziczenia (winno być darowizny), wystarczającą przesłanką jest to, że nabywający nie jest osobą fizyczną. Oznacza to, że darowizna będzie opodatkowana wyłącznie w przypadku, gdy spadkobiercą (winno być obdarowanym) będzie osoba fizyczna. Fundacja zatem nie podlega tym przepisom. Stanowisko Fundacji jest zatem takie, że nie istnieje konieczność opłacenia podatku od darowizn, o czym stanowią nie tylko zapisy w ustawie o fundacjach, lecz ograniczenie zawarte w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r. poz. 1813) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

W myśl przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, określając przedmiot opodatkowania ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie, co do zakresu podmiotowego ustawy, a mianowicie objął podatkiem tylko te przypadki, w których nabycie następuje przez osobę fizyczną. W konsekwencji, w przypadku nabycia tytułem darowizny, opodatkowaniu podlega nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych, pod warunkiem, że obdarowanym będzie osoba fizyczna.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Fundacja uzyskała środki unijne na sfinansowanie projektu związanego z informatyzacją. Projekt jest finansowany w 80% ze środków unijnych, w 20% ze środków własnych. Fundacja ma możliwość uzyskania darowizny w celu zapewnienia 20% wkładu własnego do projektu. Darowizna będzie przekazana przez osoby fizyczne i osoby prawne (przedsiębiorcy), zarówno krajowe jak i zagraniczne. Darowizna będzie w całości wykorzystana do realizacji projektu czyli zapewnienia 20% środków własnych w projekcie związanych z realizacją zaplanowanych działań.

Biorąc pod uwagę powyżej przywołany przepis i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że nabycie darowizny przez Wnioskodawcę (Fundację) nie powoduje po jego stronie powstania obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn. Z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy jasno bowiem wynika, iż podatkowi temu podlega nabycie m.in. tytułem darowizny wyłącznie przez osoby fizyczne. Nabywający (Fundacja) nie jest osobą fizyczną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj