Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.241.2020.1.JŚ
z 19 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych :

  • w części dotyczącej organizacji Akcji Promocyjnych, które przybierają postać konkursów i sprzedaży premiowej – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej organizacji Akcji Promocyjnych, które przybierają postać loterii promocyjnej lub audioteksowej – jest prawidłowe,
  • w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przekazanej nagrody rzeczowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

…. z siedzibą w …. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej również jako „podatek VAT”). Spółka jest agencją marketingową, której przedmiotem działalności jest organizacja różnorodnych akcji promocyjnych i marketingowych na rzecz swoich klientów. Wśród takich akcji Spółka organizuje m.in.: loterie promocyjne, loterie audiotekstowe w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 165, z późn. zm., dalej: „ustawa o grach”), czy konkursy oraz sprzedaż premiową na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego (dalej łącznie również jako „Akcje promocyjne”).

W przypadkach, gdy przepisy prawa tego wymagają, Akcje promocyjne są organizowane na podstawie stosownych zezwoleń, o wydanie których Spółka występuje do Dyrektora właściwej izby administracji skarbowej. W ramach umów zawieranych z klientami na organizację Akcji promocyjnych Wnioskodawca świadczył usługi organizacji takich akcji za wynagrodzeniem.

W ramach zapłaty za świadczone usługi, Wnioskodawca od swoich klientów, na zlecenie których organizuje Akcje promocyjne, otrzymuje następujące transfery pieniężne, tytułem:

  1. wynagrodzenia za organizację Akcji promocyjnej;
  2. zwrotu kosztów, do których poniesienia jest zobowiązany Wnioskodawca jako organizator Akcji promocyjnej w postaci:
    • kosztów nagród pieniężnych wypłacanych laureatom Akcji promocyjnych (tj. zwycięzcom konkurów, loterii itp.),
    • kosztów nagród rzeczowych zakupionych przez Spółkę i wydanych uczestnikom laureatom Akcji promocyjnych,
    • kosztów podatku od gier w przypadku, gdy ustawa o grach wymaga uiszczenia tego podatku przez Spółkę jako organizatora danej gry,
    • kosztów podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wygranej w loterii promocyjnej, audioteksowej (art. 21 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), konkursów i sprzedaży premiowej (art. 21 ust. 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) o wartości jednostkowej brutto powyżej progu zwolnienia przedmiotowego zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdy zadaniem Spółki jako organizatora danej Akcji promocyjnej jest ufundowanie ekwiwalentu pieniężnego na pokrycie zryczałtowanej wartości ww. podatku, spoczywającej na laureatach poszczególnych Akcji promocyjnych (dotyczy to sytuacji gdy regulamin danej Akcji promocyjnej przewiduje, że oprócz nagrody podstawowej rzeczowej lub pieniężnej organizator przyznaje dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości równowartości podatku dochodowego obciążającego laureata z tytułu otrzymania danej nagrody i wartość tą zatrzymuje i odprowadza za laureata do właściwego urzędu skarbowego),
    • kosztów opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzenie danej Akcji promocyjnej w sytuacji gdy jest to wymagane przez ustawę o grach, które Spółka uiszcza na rzecz dyrektora właściwej izby administracji skarbowej.


Umowy zawierane przez Spółkę mają charakter kompleksowy i obejmują całość obowiązków związanych z realizacją na zlecenie klienta danej Akcji promocyjnej. Na podstawie umów zawieranych przez Wnioskodawcę z Jego klientami na realizację Akcji promocyjnych Wnioskodawca zobowiązany jest m.in. do:

  1. pełnienia funkcji organizatora Akcji promocyjnej;
  2. opracowania, zgodnie z wymogami polskiego prawa, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Akcją promocyjną przez przepisy prawa;
  3. uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa polskiego do przeprowadzenia Akcji promocyjnej, w tym do przygotowania i złożenia kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Akcji promocyjnej (jeśli dotyczy);
  4. terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Akcji promocyjnej (w przypadkach gdy dotyczy danej Akcji promocyjnej), w wysokości 10% wartości puli nagród w Akcji promocyjnej określonej w regulaminie Akcji promocyjnej lub innej ustalonej zgodnie z ustawą o grach hazardowych;
  5. rozpoczęcia i przeprowadzania Akcji promocyjnej w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Akcji promocyjnej, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Akcji promocyjnej (jeśli dotyczy danej Akcji promocyjnej);
  6. powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Akcji promocyjnej oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów uprawniające do nadzorowania Akcji promocyjnej wymagane przez obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawę o grach hazardowych (jeśli dotyczy danej Akcji promocyjnej);
  7. opublikowania i udostępnienia regulaminu uczestnikom Akcji promocyjnej;
  8. wyłaniania zwycięzców Akcji promocyjnej zgodnie z regulaminem,
  9. powiadamiania laureatów nagród o wygranych zgodnie z regulaminem oraz weryfikacji laureatów Akcji promocyjnej;
  10. wydania nagród zwycięzcom, w tym do logistycznej obsługi wydawania nagród rzeczowych zgodnie z regulaminem oraz wypłaty nagród pieniężnych;
  11. spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Akcji promocyjnej, w tym do zapłaty podatku od gier, naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od osób fizycznych na rzecz właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  12. spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Akcji promocyjnej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  13. obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Akcji promocyjnej, w tym do: przyjmowania, rozpatrywania udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Akcji promocyjnej, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;
  14. dokonania nagrań rozmów z uczestnikami Akcji promocyjnej oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami regulaminu;
  15. zapewnienia obsługi prawnej Akcji promocyjnej;
  16. nabycia nagród rzeczowych określonych w regulaminie Akcji promocyjnej, w terminie umożliwiającym wydanie tych nagród zgodnie z wymogami zawartymi w regulaminie Akcji promocyjnej, w razie potrzeby również ich magazynowania, konfekcjonowania i zabezpieczenia przed uszkodzeniem w razie wysyłania ich np. za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Zasady funkcjonowania danej Akcji promocyjnej są każdorazowo sprecyzowane w postaci Regulaminu opracowywanego przez Spółkę (w treści wniosku określanego jako: „regulamin”), który określa każdorazowo m.in. kryteria wyłonienia zwycięzców (w drodze losowania, gdzie wygrana jest zależna od przypadku lub w drodze oceny zgłoszeń konkursowych, na podstawie obiektywnych kryteriów wskazanych każdorazowo w regulaminie na podstawie, których jury dokonuje wyboru najlepszych zgłoszeń) i przyznania nagród, osoby odpowiedzialne za przebieg i rozliczenie Akcji promocyjnej, nazwę, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców itp.

Nagrodami w Akcji promocyjnej są nagrody pieniężne i/lub rzeczowe, np. w postaci towarów lub bonu do zrealizowania w określonej sieci handlowej, np. bony …., Bony sieci …. itp. lub inne nagrody rzeczowe (np. samochody, rowery, sprzęt AGD, RTV).

Akcje promocyjne czasami są, a czasami nie są emitowane w środkach masowego przekazu. Spółka nie należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W regulaminie Akcji promocyjnej zawarte mogą być zarówno nagrody o wartości poniżej, jak i powyżej progu zwolnienia przedmiotowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Akcje promocyjne są zarówno z dziedzin: nauki, sztuki, kultury, dziennikarstwa, sportu jak i z innych dziedzin.

Wnioskodawca wydając nagrody uczestnikom organizowanych przez Wnioskodawcę Akcji promocyjnych będącym osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz rolnikami ryczałtowymi prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) i ewidencjonuje na niej obrót i kwoty podatku należnego) w odniesieniu do nagród nabywanych za środki otrzymane od klientów, na zlecenie których świadczy usługi polegające na organizacji Akcji promocyjnej, wydawanych następnie uczestnikom tych Akcji promocyjnej.

W przypadkach gdy Akcje promocyjne wiążą się z koniecznością uiszczenia podatku od gier podatek od gier Wnioskodawca uiszcza w swoim imieniu (będąc podatnikiem tego podatku). Nie występuje natomiast sytuacja gdy zobowiązanym do zapłaty tego podatku jest klient Spółki, a Spółka dokonuje jedynie zapłaty w jego imieniu.

Opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzanie Akcji promocyjnej (gdy jest ono wymagane przez obowiązujące przepisy) Wnioskodawca uiszcza w swoim imieniu. Nie występuje natomiast sytuacja gdy zobowiązanym do jej zapłaty jest klient Spółki, a Spółka dokonuje jedynie zapłaty w jego imieniu.

Wnioskodawca jako organizator Akcji promocyjnej, dokonuje wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem Akcji promocyjnej, w szczególności przygotowaniem regulaminu, ogłoszeniem i emisją, wyłonieniem zwycięzców i wydaniem nagród (również zakupem nagród). To Wnioskodawca ponosi bezpośredni ciężar ekonomiczny organizacji Akcji promocyjnej (zakup nagród, usługi prawne opracowania regulaminu, koszt wysyłki nagród, koszt obsługi księgowej, itp.), ryzyka i ciężary związane z organizacją Akcji promocyjnej, w tym zakupu nagród i związaną z tym odpowiedzialność, np. związane z wadami wydanych nagród, koniecznością rozpoznawania reklamacji, zwrotów naród. Jedynie w sensie pośrednim koszt organizacji Akcji promocyjnej w tym zakupu wydawanych w jej ramach nagród jest możliwy do przypisania innym podmiotom, tj. klientom Wnioskodawcy, od których otrzymuje On wynagrodzenie w części obejmującej zwrot kosztów nagród, czy nawet dalszym klientom takich klientów Spółki, tj. konsumentom nabywających towary/usługi klientów Spółki, których dotyczą dane Akcji promocyjnej.

Podmiotem dokonującym wypłat (wydania) nagród należnych w ramach Akcji promocyjnej jest Wnioskodawca, to na nim spoczywa bezpośredni ciężar obsługi Akcji promocyjnej, w tym zakup nagrody z środków własnych i we własnym imieniu, a jego rola nie ogranicza się tylko do pośrednictwa w wydawaniu nagród. To Wnioskodawca dokonuje bezpośrednio wypłaty/wydania nagród związanych z Akcjami promocyjnymi działając we własnym imieniu, jako podmiot zobowiązany do ich zakupu (z własnych środków), a następnie wydania nagród laureatom Akcji promocyjnej w oparciu o regulaminy Akcji promocyjnej, które będą stworzone przez Wykonawcę. To Wnioskodawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za należyty przebieg każdej z Akcji promocyjnej w zakresie wskazanym w regulaminie. Ewentualne roszczenia o wydanie nagrody są kierowane przez laureatów Akcji promocyjnej tylko do Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest nie tylko podmiotem dokonującym faktycznego przekazania nagrody, ale także podmiotem prawnie do takiego działania zobowiązanym gdyż jako organizator Akcji promocyjnej zgodnie z warunkami regulaminu Akcji promocyjnej jest podmiotem udzielającym przyrzeczenia publicznego.

W praktyce realizacji Akcji promocyjnej zdarzają się sytuacje, gdy umowa zawarta z klientem i opracowany na jej podstawie przez Spółkę regulamin Akcji promocyjnej określa wartość poszczególnych nagród na konkretną kwotę, którą jak wskazano powyżej Spółka otrzymuje od klienta na zakup tych nagród, a w praktyce z uwagi na np. normalne zmiany cen rynkowych, odległość w czasie miedzy zawarciem umowy a zakupem nagród, występowanie promocji rynkowych i obniżek cen towarów, zmiany modelowe towarów itp. Spółka nabywa nagrody za otrzymane od klienta środki w cenie innej, tj. wyższej lub niższej niż wartość nagród określona w regulaminie Akcji promocyjnej i umowie zawartej z klientem na organizację Akcji promocyjnej. Różnica pomiędzy wartością określoną w umowie zawartej z klientem i wartością faktycznie zapłaconą przez Spółkę za daną nagrodę nie jest przez Spółkę klientowi zwracana (w przypadku, gdy wartość ceny zapłaconej za nagrodę okaże się niższa niż określona w umowie zawartej z klientem i regulaminie Akcji promocyjnej), ani nie jest przez klienta dopłacana w przypadku odwrotnym.

Umowy zawierane z klientami na organizację Akcji promocyjnej przewidują, że obowiązki płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm., dalej PDOF) pełni Spółka.

Spółka nabywając nagrody rzeczowe celem wydania laureatom organizowanych przez Nią Akcji promocyjnej, za środki otrzymane od jej klientów nabywa je we własnym imieniu, które są następnie przekazywane uczestnikom Akcji promocyjnej. Do momentu wydania nagród rzeczowych, Spółka jest ich właścicielem. Nie dochodzi natomiast do przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel nagrodami rzeczowymi pomiędzy klientem, a Wnioskodawcą. Opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzanie Akcji promocyjnej (w sytuacji, gdy są ponoszone w danej Akcji promocyjnej) Wnioskodawca – jako organizator – uiszcza w swoim imieniu. W sytuacji, gdy powstaje obowiązek uiszczenia podatku od gier, Spółka jako organizator danej Akcji promocyjnej jest podatnikiem podatku od gier, zobowiązanym do odprowadzenia tego podatku i dokonuje jego zapłaty podatku w swoim imieniu.

Wnioskodawca jest organizatorem loterii promocyjnych na zlecenie Klienta, dokonującym zgłoszenia loterii promocyjnych, zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r, o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 847) oraz uzyskującym odpowiednie zezwolenie na organizację loterii promocyjnych.

Wnioskodawca występuje z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych.

Zgodnie z przepisami m.in. art. 66 ust. 1 ustawy o grach hazardowych gwarancję bankową zobowiązany jest zapewnić i przedłożyć Dyrektorowi IAS zawsze Wnioskodawca jako organizator i podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, o którym mowa w tym przepisie.

Natomiast jeśli chodzi o techniczny aspekt uzyskania ww. gwarancji bankowej w banku to może się to odbywać na trzy sposoby.

Najczęściej Wnioskodawca pozyskuje gwarancję bankową za pośrednictwem strony trzeciej, tj. odrębnej spółki będącej partnerem Wnioskodawcy, która to wykupuje gwarancję w banku pobierając od Wnioskodawcy stosowną opłatę za taką usługę (prowizję). W gwarancji Wnioskodawca wskazany jest jednak jako organizator loterii promocyjnej, a beneficjentem gwarancji jest Dyrektor właściwej IAS (reprezentujący Ministra Finansów i Skarb Państwa), zaś gwarantem jest Bank udzielający gwarancji. Czasami również Wnioskodawca samodzielnie pozyskuje (wykupuje) gwarancje bankowe bezpośrednio w banku bez pomocy spółki trzeciej pośredniczącej w uzyskaniu gwarancji, jednakże jako relatywnie nowa spółka spotyka się z problemami z pozyskaniem linii kredytowej pod zabezpieczenie takiej gwarancji w związku z czym są to sytuacje rzadsze od rozwiązania opisanego powyżej i jest to powód dla którego Wnioskodawca zazwyczaj korzysta z pośrednictwa podmiotu trzeciego w zapewnieniu (wykupieniu) gwarancji w banku.

Są też sytuacje, w których gwarancję bankową dostarcza, tj. wykupuje w banku Klient Wnioskodawcy. Pozyskuje on ją wówczas we własnym zakresie w banku, ale również w takiej gwarancji to Wnioskodawca wskazany jest w dokumencie gwarancji jako organizator loterii promocyjnej.

Odpowiadając na drugą część pytania odnośnie szczegółowych postanowień gwarancji Wnioskodawca wyjaśnia, że niezależnie od ww. sposobu technicznego pozyskania gwarancji jej postanowienia są dość zbieżne, tj. bank jako gwarant zobowiązuje się bezwarunkowo na pierwsze żądanie beneficjenta gwarancji czyli Dyrektora IAS wypłacić oznaczoną w gwarancji kwotę na pokrycie zobowiązań, o których mowa w ww. art. 66 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, tj. wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii. W warunkach gwarancji określana jest kwota gwarancji, nazwa danej loterii, okres jej obowiązywania, górna kwota odpowiedzialności gwaranta i okres związania gwarancją. Wskazywany jest też bank udzielający gwarancji jako gwarant, Dyrektor IAS jako beneficjent gwarancji i Wnioskodawca jako organizator danej loterii oraz podstawy prawne udzielenia gwarancji – w tym ww. art. 66 ust. 1 ustawy o grach losowych.

Zatem gwarancja ta jeśli nie jest technicznie zapewniana (wykupywana) przez samego Wnioskodawcę lecz przez ww. podmiot trzeci działający na zlecenie Wnioskodawcy lub Klienta jest zabezpieczeniem zobowiązań osoby trzeciej (Wnioskodawcy jako organizatora i podmiotu ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej). Jeśli zaś gwarancja jest wykupywana (pozyskiwana) bezpośrednio przez Wnioskodawcę to jest zabezpieczeniem własnych zobowiązań Wnioskodawcy jako organizatora i podmiotu ubiegającego się o udzielenie ww. zezwolenia na potrzeby którego zgodnie z ustawą o grach hazardowych jest pozyskiwana gwarancja.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca będąc organizatorem danej akcji promocyjnej, w świetle ustawy o grach hazardowych w przypadku loterii promocyjnych lub audiotekstowych lub w świetle przepisów Kodeksu cywilnego w przypadku konkursów, czy sprzedaży premiowej, jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należnego z tytułu nagród wydawanych uczestnikom organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów, loterii promocyjnych, loterii audioteksowych lub sprzedaży premiowych?
  2. Czy podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowić będzie cena nagrody rzeczowej wynikająca z faktury zakupu, którą Spółka zapłaci dostawcy czy wartość nagrody ustalona w regulaminie Akcji promocyjnej lub umowie zawartej przez Spółkę z jej klientem na organizację takiej Akcji promocyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1

Będąc organizatorem danej akcji promocyjnej, w świetle ustawy o grach hazardowych w przypadku loterii promocyjnych lub audioteksowych lub w świetle przepisów Kodeksu cywilnego w przypadku konkursów, czy sprzedaży premiowej, jest On płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOF, należnego z tytułu nagród wydawanych uczestnikom organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów, loterii promocyjnych, loterii audioteksowych lub sprzedaży premiowych.

Pytanie niniejsze dotyczy oczywiście jedynie tych Akcji promocyjnych, co do których powstaje w ogóle obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOF.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOF, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepis art. 41 ust. 1 Ustawy o PDOF stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Natomiast płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest podmiot, który dokonuje świadczenia, stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca organizuje szereg różnych akcji promocyjnych. We wszystkich przypadkach, organizatorem Akcji promocyjnej, np. konkursu w stosunkach zewnętrznych jest Wnioskodawca, wykonujący te czynności na zlecenie swego klienta, który będzie jedynie fundatorem nagrody. Zlecenie wykonania tych czynności odbywać się będzie na podstawie zawartej między Wnioskodawcą, a podmiotem trzecim umowy (klientem), która będzie przewidywać wynagrodzenie dla Wnioskodawcy za zorganizowanie określonej Akcji promocyjnej, np. konkursu. Uczestnicy Akcji promocyjnej będą identyfikowali Wnioskodawcę jako organizatora, gdyż z regulaminu Akcji promocyjnej wynikać będzie, że to On jest jego organizatorem. To Wnioskodawca jako organizator będzie nabywał nagrody i to On będzie wypłacał bądź wydawał nagrodę w ramach Akcji promocyjnej.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest m.in. osoba (fizyczna lab prawna), obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Płatnikami w ustawach podatkowych ustanawia się takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku (M. Niezgódka-Medek, Ordynacja podatkowa. Komentarz, S. Babiarz, B. Dauter i inni, LexisNexis, wydanie 6, s. 78-79.). W analizowanym przypadku Wnioskodawca będzie podmiotem dokonującym wypłaty/wydania nagród w przedmiotowych Akcjach promocyjnych.

Ponadto fakt, że organizatorem Akcji promocyjnych będzie Wnioskodawca, co wynika z regulaminu Akcji Promocyjnej, oznacza, iż to pomiędzy Nim, a osobami uprawnionymi do otrzymania nagród będzie istniała więź zobowiązaniowa. Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny i obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku dochodowego, w rozumieniu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z wydawaniem nagród w Akcji promocyjnych. Za podmiot dokonujący świadczenie nie powinien być natomiast uznany podmiot (klient Spółki), którego nie łączy z laureatami Akcji promocyjnych żaden stosunek zobowiązaniowy związany z Akcjami promocyjnymi i który nie wykonuje żadnych czynności związanych z organizacją Akcji promocyjnych, zakupem i wydaniem nagród.

Jak wynika ze stanu faktycznego, organizatorem Akcji promocyjnych jest Wnioskodawca, który jest także do czasu wydania nagród laureatom ich właścicielem gdyż nabywa je we własnym imieniu. To Spółka opracowuje regulamin Akcji promocyjnych, dba o jego przebieg, wydaje nagrody. Wnioskodawca nie zawiera odrębnych umów zlecających jej organizację Akcji promocyjnych, czy działanie w imieniu podmiotu trzeciego przy ich przeprowadzeniu. Wnioskodawca, jako organizator, dokonuje wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem Akcji promocyjnych w szczególności przygotowaniem regulaminu Akcji promocyjnych, ogłoszeniem i emisją Akcji promocyjnych, wyłonieniem zwycięzców i wydaniem nagród (również zakupem nagród). To Wnioskodawca ponosi bezpośredni ciężar ekonomiczny organizacji Akcji promocyjnych (zakup nagród, usługi prawne opracowania regulaminy, koszt wysyłki nagród, koszt obsługi księgowej itp.), a jedynie w sensie pośrednim koszt taki jest możliwy do przypisania innym podmiotom, tj. klientom Wnioskodawcy, od których otrzymuje On wynagrodzenie, czy samych konsumentów nabywającym np. towary, których dotyczą konkursy.

Zatem, należy stwierdzić, że podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) osobom fizycznym z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOF, jest Wnioskodawca. Na Wnioskodawcy zatem ciąży obowiązek płatnika określony w powyższej regulacji, gdyż to na Nim spoczywa bezpośredni ciężar obsługi konkursu, w tym zakup nagrody z środków własnych i we własnym imieniu, a Jego rola nie będzie ograniczać się tylko do pośrednictwa w wydawaniu nagród.

Wyżej zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie wynika przede wszystkim z literalnego brzmienia przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wskazującego, że płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Należy zauważyć, że to Wnioskodawca dokonuje bezpośrednio wypłaty należności/wydania świadczeń związanych z konkursami działając we własnym imieniu, jako podmiot zobowiązany do zakupu), a następnie wydania nagród laureatom Akcji promocyjnych w oparciu o regulaminy Akcji promocyjnych, które są stworzone przez Wykonawcę. Zatem w świetle wyraźnego i niebudzącego wątpliwości brzmienia przepisu art. 41 ust. 4 PDOF, to Wnioskodawca jest adresatem obowiązku wynikającego z przedmiotowej normy prawnej, gdyż jest on podmiotem określonym w dyspozycji tego przepisu. Wynika to z zasad Akcji promocyjnych, zgodnie z którymi to Wnioskodawca od początku do końca organizuje Akcje promocyjne i ponosić wyłączną odpowiedzialność za należyty przebieg każdej z Akcji promocyjnych w zakresie wskazanym w regulaminie. Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów będących nagrodami w swoim imieniu i jako właściciel nagród będzie je przekazywał laureatom. Tym samym, to Wnioskodawca, jako organizator konkursu, będzie nabywać nagrody w swoim imieniu, dysponować nimi, a następne dokonywać ich wydania, wyłonionym przez powołaną przez siebie komisję konkursową, zwycięzcom.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, to fakt przekazania dochodu – nagrody determinuje podmiot, na którym ciążą obowiązki wynikające z prawa podatkowego związane z tym zdarzeniem. Zadaniem Wnioskodawcy jest zrealizowanie Akcji promocyjnych, w tym przekazanie nagród uprawnionym uczestnikom. Skoro Wnioskodawca przekazuje nagrody będące jego własnością, to nie ma podstaw do twierdzenia, że nagrody są przekazywane nie przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest m.in. osoba (fizyczna lub prawna), obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Takim podmiotem może być wyłącznie przekazujący nagrody, co jest w pełni zrozumiałe, gdyż tylko podmiot dokonujący faktycznie wypłaty/przekazania nagrody zna dokładnie datę przekazania, wartość, etc. – a zatem tylko ten podmiot (poza podatnikiem) jest w stanie określić, czy i kiedy powstał dochód u podatnika (oraz w jakiej wysokości).

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 grudnia 2008 r., sygn. akt II FSK 1467/07 „Płatnikami w ustawach podatkowych ustanawia się takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku (Małgorzata Niezgódka-Medek i inni Ordynacja podatkowa Komentarz, LexisNexis, W-wa 2007, str. 70)” oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 grudnia 2010 r. sygn. akt III SA/WA 730/10, w którym wskazano m.in. „Zdaniem Sądu „dokonywanie wypłat”, o którym mowa w art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f należy rozumieć dosłownie, a mianowicie jako właśnie faktyczną realizację wypłaty („faktyczne wypłacenie”). Uprawniony jest przy tym pogląd, że analogicznie jak podmiot, który faktycznie dokonuje wypłat (świadczeń) należy rozumieć podmiot, który stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężnych. Przez „faktyczne wypłacenie” Sąd rozumie wypłatę środków finansowych rzeczywiście dokonaną przez określony podmiot, niezależnie od źródła pochodzenia tych środków.

Innymi słowy, podmiotem faktycznie wypłacającym jest podmiot przekazujący środki pieniężne osobie uprawnionej do ich otrzymania, czyniąc to czy to w gotówce, czy też na np. rachunek bankowy”. Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazując w interpretacji z dnia 20 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPB4/415-414/10-4/SP) „Płatnikiem w odniesieniu do dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT (a więc m.in. z tytułu nagród w konkursach) są osoby dokonujące tych wypłat (wypłacający). Identyczna sytuacja występuje w przypadku wszystkich innych przypadków określonych w ustawie o PIT, w których występuje płatnik. Zawsze jest to podmiot dokonujący wypłaty środków pieniężnych, lub stawiający je do dyspozycji podatnika. Zatem, jeżeli do nagród wypłacanych w analizowanej akcji zastosowanie znalazłby art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT i art. 41 ust 4 ustawy o PIT – albo jakakolwiek inna regulacja przewidująca instytucję płatnika, to płatnikiem takim byłby wyłącznie Wnioskodawca – jako przelewająca środki pieniężne/wydający nagrody rzeczowe nagrodzonym osobom. Takie samo stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja z dnia 4 stycznia 2010 r. IBPBII/415-631/10/BD) „na Wnioskodawcy spoczywać będzie obowiązek wystawienia PIT-u odpowiedniego do sposobu opodatkowania, gdyż to on jest organizatorem przedsięwzięcia i on będzie dokonywał zakupu nagród rzeczowych oraz w jego gestii będzie wręczanie ich zwycięzcom”.

Konkludując, mając na uwadze przytoczone przepisy, stwierdzić należy, że: skoro to Wnioskodawca będzie dokonywał we własnym imieniu wydań nagród związanych z Akcjami promocyjnymi, nagrody będą zakupywane bezpośrednio przez Wnioskodawcę na podstawie regulaminów opracowanych przez Wnioskodawcę, a ewentualne roszczenia o wydanie nagrody będą kierowane przez laureatów Akcji promocyjnych tylko do Wnioskodawcy, to zasadne jest twierdzenie, że to właśnie na Wnioskodawcy spoczywać będą obowiązki płatnika w zakresie naliczenia, pobrania oraz odprowadzenia należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie bowiem nie tylko podmiotem dokonującym faktycznego przekazania nagrody, ale także podmiotem prawnie do takiego działania zobowiązanym, do którego mogą być kierowane ewentualne roszczenia o wydanie narody (tym samym przekazując nagrodę Wnioskodawca będzie działał we własnym imieniu).

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowić będzie cena nagrody rzeczowej wynikająca z faktury zakupu, którą Spółka zapłaci dostawcy i od tej kwoty należy obliczyć i pobrać zryczałtowany 10% podatek od wygranych w konkursach zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOF, a nie od wartość nagrody ustalonej w regulaminie Akcji promocyjnej lub umowie zawartej przez Spółkę z jej klientem na organizację takiej Akcji promocyjnej.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOF, z tytułu wygranych w konkursach, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% nagrody. Podstawa opodatkowania ustalana jest zatem indywidualnie dla każdego podatnika przy uwzględnieniu reguł zaokrąglania, podstawy opodatkowania oraz kwot podatku, wynikających z art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a PDOF, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się: 4) w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 PDOF, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na tle powyższego stanu faktycznego, Wnioskodawca powziął wątpliwość co, w przypadku nabycia nagrody za cenę uwzględniającą przyznany rabat lub różnice w cenie towaru między wartością określoną w regulaminie Akcji promocyjnej, a faktycznym kosztem zakupu nagrody – czy wówczas należy przyjąć za podstawę opodatkowania zryczałtowanym PIT:

    1. wartość nagrody rzeczowej po uwzględnieniu rabatu, tj. wartość wynikającą z faktury zakupu nagrody, czy

    2. wartość określoną w regulaminie i umowie zawartej z klientem na organizację Akcji promocyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, za podstawę opodatkowania ryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, którego płatnikiem jest Wnioskodawca należy w tym przypadku przyjąć wartość nagrody wynikającą z faktury zakupu. Uzasadniając swoje stanowisko, wskazuje On ww. przepisy PDOF, zgodnie z którymi wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Wnioskodawca wskazuje, że cena, za którą nabędzie towar nadal pozostaje ceną rynkową będącą w ścisłym związku z wartością zakupionego przedmiotu.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że tak określona podstawa opodatkowania znajduje odzwierciedlenie w fakturze zakupu, która jest również niezbędna dla dokonania np. rejestracji pojazdu gdy jest on nagrodą w danej Akcji promocyjnej. Z uwagi na fakt uwidocznienia na fakturze ceny (uwzględniającej rabat) trudno byłoby, zdaniem Wnioskodawca, wytłumaczyć zwycięzcy Akcji promocyjnej, dlaczego uiścił podatek od wyższej wartości nagrody.

Kwota zapłacona za towar po uwzględnieniu rabatu dla nabywcy lub po prostu z uwagi na aktualne ceny towarów (czyli dla Wnioskodawcy) stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru, a więc będzie to cena po jakiej ostatecznie dokonano transakcji zakupu. Udzielenie rabatu skutkuje jedynie niższą ceną, którą nabywca musi zapłacić sprzedającemu i analogicznie jest gdy następuje podwyższenie cen towarów w stosunku do zakładanych na etapie konstruowania umowy z klientem.

Zatem, faktyczna cena zakupu jest ceną rynkową, i podstawę opodatkowania zryczałtowanym PIT stanowić będzie cena nagrody rzeczowej wynikająca z faktury zakupu, którą Spółka zapłaci dostawcy i od tej kwoty należy obliczyć i pobrać zryczałtowany 10% podatek od wygranych w konkursach zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, bez względu na to jaka była szacowana wartość nagrody określona w regulaminie Akcji promocyjnej, czy umowie z klientem na jej organizację.

Stanowisko Wnioskodawcy, potwierdza np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 września 2011 r. (nr IBPBII/1/415-597/11/ASz).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • w części dotyczącej organizacji Akcji Promocyjnych, które przybierają postać konkursów i sprzedaży premiowej – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej organizacji Akcji Promocyjnych, które przybierają postać loterii promocyjnej lub audioteksowej – jest prawidłowe,
  • w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej nagrody rzeczowej – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W pierwszej kolejności organ podatkowy odnosi się do ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika związanych z organizowanymi przez Niego Akcjami Promocyjnymi, które przybierają postać konkursów i sprzedaży premiowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest agencją marketingową, której przedmiotem działalności jest organizacja różnorodnych akcji promocyjnych i marketingowych na rzecz swoich klientów. Wśród takich akcji Wnioskodawca organizuje m.in.: loterie promocyjne, loterie audiotekstowe w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 165, z późn. zm., dalej: „ustawa o grach”), czy konkursy oraz sprzedaż premiową na podstawie przepisów kodeksu cywilnego (dalej łącznie również jako „Akcje promocyjne”). W przypadkach, gdy przepisy prawa tego wymagają, Akcje promocyjne są organizowane na podstawie stosownych zezwoleń, o wydanie których Wnioskodawca występuje do Dyrektora właściwej Izby Administracji Skarbowej. W ramach umów zawieranych z klientami na organizację Akcji promocyjnych Wnioskodawca świadczył usługi organizacji takich akcji za wynagrodzeniem. Zasady funkcjonowania danej Akcji promocyjnej są każdorazowo sprecyzowane w postaci Regulaminu opracowywanego przez Wnioskodawcę (w treści wniosku określanego jako: „regulamin”), który określa każdorazowo m.in. kryteria wyłonienia zwycięzców (w drodze losowania, gdzie wygrana jest zależna od przypadku lub w drodze oceny zgłoszeń konkursowych, na podstawie obiektywnych kryteriów wskazanych każdorazowo w regulaminie na podstawie, których jury dokonuje wyboru najlepszych zgłoszeń) i przyznania nagród, osoby odpowiedzialne za przebieg i rozliczenie Akcji promocyjnej, nazwę, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców itp. Nagrodami w Akcji promocyjnej są nagrody pieniężne i/lub rzeczowe np. w postaci towarów lub bonu do zrealizowania w określonej sieci handlowej np. bony …., Bony sieci …. itp. lub inne nagrody rzeczowe (np. samochody, rowery, sprzęt AGD, RTV). Akcje promocyjne czasami są, a czasami nie są emitowane w środkach masowego przekazu. Spółka nie należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W regulaminie Akcji promocyjnej zawarte mogą być zarówno nagrody o wartości poniżej, jak i powyżej progu zwolnienia przedmiotowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Akcje promocyjne są zarówno z dziedzin: nauki, sztuki, kultury, dziennikarstwa, sportu jak i z innych dziedzin. Wnioskodawca jest organizatorem loterii promocyjnych na zlecenie klienta, dokonującym zgłoszenia loterii promocyjnych, zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r, o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 847) oraz uzyskującym odpowiednie zezwolenie na organizację loterii promocyjnych. Wnioskodawca występuje z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych. Zgodnie z przepisami m.in. art. 66 ust. 1 ustawy o grach hazardowych gwarancję bankową zobowiązany jest zapewnić i przedłożyć Dyrektorowi IAS zawsze Wnioskodawca jako organizator i podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, o którym mowa w tym przepisie.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca kompleksową obsługę danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

Wobec tego nie można uznać, że na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w efekcie nie ponosi On ekonomicznego ciężaru zakupu nagród oraz działa na zlecenie klienta. To w interesie zlecającego organizatora akcji promocyjnej odbywają się akcje marketingowe, mające na celu zwiększenie sprzedaży.

Zatem biorąc pod uwagę stan faktyczny w kwestii ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika związanych z organizowanymi przez Niego na zlecenie klienta Akcjami Promocyjnymi, które przybierają postać konkursów i sprzedaży premiowej, należy stwierdzić, że podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) uczestnikom Akcji Promocyjnych jest klient Wnioskodawcy. Z opisu stanu faktycznego wynika, że koszty organizacji Akcji Promocyjnych obciążają w całości klient Wnioskodawcy. Koszty nagród również ponosi klient, bowiem jak wynika z wniosku w stanie faktycznym pomimo, że Wnioskodawca nabywa i wydaje nagrody we własnym imieniu, to jednak ekonomiczny koszt nagród w stanie faktycznym obciąża finalnie klienta. Wnioskodawca zajmuje się jedynie organizacją Akcji Promocyjnych na zlecenie klienta i wydawaniem nagród. Podmiotem finansującym całe przedsięwzięcie łącznie z nagrodami jest podmiot zlecający (klient). Wnioskodawca, który na zlecenie klienta organizuje Akcje Promocyjne, poprzez zawarcie umowy nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z poborem zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca nie będzie działał jako podmiot zlecający, ponoszący ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Akcji Promocyjnych oraz wypłaty nagród.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika w części dotyczącej Akcji Promocyjnych, które przybierają postać konkursów i sprzedaży premiowej uznać należy za nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika związanych z organizowanymi przez Niego Akcjami Promocyjnymi, które przybierają postać loterii promocyjnej lub audiotestowej, organ podatkowy stwierdza, co następuje.

Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 847), określa w art. 1 ust. 1 warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier”. Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ww. ustawy, zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.

Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy albo siedziby oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, albo głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej przez przedstawiciela. W innych przypadkach gdy wnioskodawcą jest podmiot, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przypadku gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu, organem właściwym jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (art. 32 ust. 3 ww. ustawy).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, obszary właściwości miejscowej dyrektorów izb administracji skarbowej do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań (art. 32 ust. 7 cytowanej ustawy).

Jak stanowi art. 39 ww. ustawy, wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej zawiera:

  1. (uchylony);
  2. nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, w przypadku spółek handlowych również numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego prowadzącego działalność za pośrednictwem oddziału, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym tego oddziału;
  3. dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem
  4. określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;
  5. określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;
  6. bankowe gwarancje wypłat nagród;
  7. projekt regulaminu loterii;
  8. dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;
  9. aktualne zaświadczenia o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej obejmuje:

  1. nazwę podmiotu urządzającego loterię;
  2. nazwę loterii;
  3. nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
  4. obszar, na którym loteria będzie urządzana;
  5. czas urządzania loterii;
  6. nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności (art. 46 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ww. ustawy, podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej jest obowiązany posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, podmiotem każdorazowo występującym o uzyskanie zezwolenia na urządzenie i przeprowadzenie tej loterii jest Wnioskodawca. Jest On również adresatem uzyskanego zezwolenia oraz występuje w roli organizatora loterii promocyjnej. Organizatorem akcji organizowanej w formie loterii promocyjnej może być wyłącznie Wnioskodawca. Podmiotem zobowiązanym do zapewnienia gwarancji bankowej wydania zagród zwycięzcom jest wyłącznie Wnioskodawca (jako organizator loterii oraz podmiot składający wniosek o wydanie zezwolenia na jej przeprowadzenie). Jest On także zobowiązany do obsługi procesu reklamacyjnego związanego z prowadzeniem loterii.

Zatem zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym, to Wnioskodawca jest organizatorem loterii promocyjnych, jest On bowiem adresatem uzyskanego zezwolenia na urządzenie i przeprowadzenie loterii promocyjnej, odpowiada za ich prawidłową organizację, spełnienie obowiązków związanych obsługą procesu reklamacyjnego oraz podmiotem zobowiązanym do zapewnienia gwarancji bankowej wydania nagród zwycięzcom.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest Wnioskodawca, na którym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ciąży obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W konsekwencji w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Przechodząc do ostatniej kwestii, tj. ustalenia podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przekazanej nagrody rzeczowej zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwość, co do sposobu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku nabycia nagrody rzeczowej za cenę uwzględniającą przyznany rabat lub różnice w cenie towaru między wartością określoną w regulaminie Akcji promocyjnej, a faktycznym kosztem zakupu nagrody – czy wówczas należy przyjąć za podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartość nagrody rzeczowej po uwzględnieniu rabatu, tj. wartość wynikającą z faktury zakupu nagrody, czy też wartość określoną w regulaminie i umowie zawartej z klientem na organizację Akcji promocyjnej.

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. „Ceną” zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 178) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową (art. 3 ust. 2 ww. ustawy).

Sprzedaż towarów po obniżonej cenie jest rodzajem rabatu, który na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. W takim przypadku kwota zapłacona za towar po uwzględnieniu rabatu, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru, a więc będzie to cena po jakiej ostatecznie dokonano transakcji zakupu. Udzielenie rabatu skutkuje jedynie niższą ceną, którą nabywca musi zapłacić sprzedającemu. W konsekwencji skutkiem udzielenia rabatu jest obniżenie ceny towaru, a wartość udzielonego rabatu nie stanowi dla nabywcy towaru przychodu.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że stosownie do uregulowań art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku, gdy osoba fizyczna otrzymuje nieodpłatnie określone świadczenie (towar), to ustalając kwotę przychodu z tego tytułu należy wziąć pod uwagę – zgodnie z brzmieniem ww. przepisu – cenę rynkową. Zatem, jeżeli cena zakupu, przy uwzględnieniu zastosowanych rabatów, będzie ceną rynkową, to podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym stanowić będzie cena nagrody ustalona przez strony transakcji w formie ceny obniżonej, którą Wnioskodawca zapłaci dostawcy, tj. cena ostateczna do zapłaty po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów uzyskanych przy zakupie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych oraz przywołanych wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego – wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, jak również powołane interpretacje dotyczą konkretnych spraw podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj