Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.278.2020.1.WB
z 20 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a , art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku zadania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku zadania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 11 stycznia 2016 r. została zawarta umowa partnerstwa o wspólnej realizacji zadania inwestycyjnego (…). Stronami umowy są Powiat jako Lider Partnerstwa oraz jako Partnerzy Gminy: X, Y, Z, Wnioskodawca.

Przedmiotem umowy jest określenie zasad finansowania przez partnerów wspólnej realizacji Projektu. Strony zgodnie oświadczyły, iż jako lider Projektu ustanowiony został Powiat. W dniu 14 marca 2018 r., została zawarta Umowa z Województwem i Beneficjentem – Powiatem o dofinansowanie Projektu pn. (…) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W § 1 Umowy określono Beneficjenta – Powiat jak również Partnerów ww. Gminy. Całkowita wartość Projektu wynosiła 8.156.055 zł całkowite wydatki kwalifikowane Projektu wynosiły 8.156.055 zł, współfinansowanie Unii Europejskiej do kwoty 6.932.646,75 zł stanowiącej 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, wkład własny beneficjenta i partnerów w kwocie 1.223.408,25 zł stanowiący 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. W dniu 29 lipca 2019 r. podpisany został Aneks do Umowy pomiędzy Województwem, a Beneficjentem – Powiatem. Wprowadzone Aneksem zmiany dotyczyły zwiększenia kwoty współfinansowanej z Unii Europejskiej, która wynosi 8.088.333,50 zł i stanowi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Zmianom uległy również: całkowita wartość Projektu, która wynosi 9.515.686,47 zł, całkowite wydatki kwalifikowane wynoszą 9.515.686,47 zł, wkład własny Beneficjenta i Partnerów wynosi 1.427.352,97 zł i stanowi 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.

Po wprowadzeniu Aneksu realizacja Projektu ma być zakończona do 31 grudnia 2021 r. W Projekcie nie przewidziano wydatków niekwalifikowalnych (podatku VAT). W dniu 23 sierpnia 2019 r., podpisana została umowa o roboty budowlane pomiędzy Zamawiającym – Wnioskodawcą a wyłonionym w wyniku postępowania przetargowego Wykonawcą. W § 1 umowy określono jej zakres, który obejmuje zadanie (…): Zadanie nr 6 (…). W okresie od dnia 2 listopada 2019 r., do 20 grudnia 2019 r. Wykonawca zrealizował część przewidzianych do wykonania w ramach umowy robót, potwierdzonych Protokołem częściowym odbioru wykonanych robót nr 1. Zakres wykonanych robót objętych ww. protokołem jest zgodny z zapisami w dzienniku budowy. Wykonawca za zrealizowane roboty wystawił Zamawiającemu fakturę, która została zapłacona.

Projekt polega na budowie ścieżki edukacyjno-przyrodniczej jako asfaltowej drogi dla rowerów (dostępnej dla pieszych) zlokalizowanej w pasie zlikwidowanej kolejowej linii wąskotorowej i obejmuje 100% danego obszaru. Całkowita dł. trasy – 37,9 km, będzie położona na terenach gmin X, Y, Z, Wnioskodawcy. Przebieg ścieżki ma obejmować Park Krajobrazowy i obszar Natura 2000. Projekt obejmuje oznakowanie trasy, miejsca edukacji ekologicznej i budowę infrastruktury towarzyszącej. Realizacja Projektu wpłynie na podniesienie świadomości ekologicznej. Cel szczegółowy Projektu to utrzymanie obszarów cennych przyrodniczo oraz wykorzystanie lokalnych i regionalnych zasobów przyrodniczych. Celem bezpośrednim Projektu jest ochrona i wykorzystanie obszarów cennych przyrodniczo. Do celów pośrednich zaliczamy m.in.: przyspieszenie rozwoju gospodarczego i wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Gminy, wzrost atrakcyjności Gminy jako miejsca zamieszkania, wzrost przedsiębiorczości i spadek bezrobocia – stworzenie miejsc pracy (serwis rowerów, obsługa turystów), poprawa jakości życia ludzi w tym stanu zdrowia – propagowanie zdrowego trybu życia, zmniejszenie emisji spalin i degradacji środowiska naturalnego – zamianę samochodów na rowery. Wskazana we wniosku inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wybudowane ścieżki rowerowe będą ogólnodostępne, zaś przejazd nimi będzie bezpłatny.

Gmina posiada status czynnego podatnika VAT. Projekt nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Projekt nie będzie generował przychodów dla Gminy. Zakłada się, że infrastruktura powstała w wyniku Projektu będzie udostępniona nieodpłatnie, nie będzie wydzierżawiana. Przy zakupie towarów i usług dotyczącego Projektu Gmina nie będzie odliczać podatku VAT, gdyż zakłada się, iż infrastruktura powstała w wyniku Projektu będzie udostępniona nieodpłatnie jako realizacja usług publicznych, zadań własnych, należących do właściwości Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy nie spełnione są wskazane w art. 86 ust. 1 Ustawy przesłanki (Gmina nie występuje w charakterze podatnika VAT, a inwestycja nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując budowę „ścieżki rowerowej” jako zadanie własne służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej nie będzie przysługiwało mu odliczenie podatku VAT, a nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwaną dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Gmina posiada status podatnika VAT czynnego, jednak w przypadku nieodpłatnego udostępniania przedmiotowej infrastruktury ogółowi użytkowników, Gmina nie używa jej do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie warunek rozliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, bowiem towary i usługi objęte zakresem pytania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 11 stycznia 2016 r. została zawarta umowa partnerstwa o wspólnej realizacji zadania inwestycyjnego (…) – potocznie nazwana budową ścieżek rowerowych. Stronami umowy są Powiat jako Lider Partnerstwa oraz jako Partnerzy Gminy: X, Y, Z, Wnioskdoawca. Przedmiotem umowy jest określenie zasad finansowania przez partnerów wspólnej realizacji Projektu. Strony zgodnie oświadczyły, iż jako lider Projektu ustanowiony został Powiat. W dniu 14 marca 2018 r., została zawarta Umowa z Województwem i Beneficjentem – Powiatem o dofinansowanie Projektu (…) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W § 1 Umowy określono Beneficjenta – Powiat jak również Partnerów ww. Gminy. Całkowita wartość Projektu wynosiła 8.156.055 zł całkowite wydatki kwalifikowane Projektu wynosiły 8.156.055 zł, współfinansowanie Unii Europejskiej do kwoty 6.932.646,75 zł stanowiącej 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, wkład własny beneficjenta i partnerów w kwocie 1.223.408,25 zł stanowiący 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. W dniu 29 lipca 2019 r. podpisany został Aneks do Umowy pomiędzy Województwem, a Beneficjentem – Powiatem. Wprowadzone Aneksem zmiany dotyczyły zwiększenia kwoty współfinansowanej z Unii Europejskiej, która wynosi 8.088.333,50 zł i stanowi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Zmianom uległy również: całkowita wartość Projektu, która wynosi 9.515.686,47 zł, całkowite wydatki kwalifikowane wynoszą 9.515.686,47 zł, wkład własny Beneficjenta i Partnerów wynosi 1.427.352,97 zł i stanowi 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Po wprowadzeniu Aneksu realizacja Projektu ma być zakończona do 31 grudnia 2021 r. W Projekcie nie przewidziano wydatków niekwalifikowalnych (podatku VAT). W dniu 23 sierpnia 2019 r., podpisana została umowa o roboty budowlane pomiędzy Zamawiającym – Wnioskodawcą (Gminą) a wyłonionym w wyniku postępowania przetargowego Wykonawcą. W § 1 umowy określono jej zakres, który obejmuje zadanie (…): Zadanie nr 6 (…). W okresie od dnia 2 listopada 2019 r., do 20 grudnia 2019 r. Wykonawca zrealizował część przewidzianych do wykonania w ramach umowy robót, potwierdzonych Protokołem częściowym odbioru wykonanych robót nr 1. Zakres wykonanych robót objętych ww. protokołem jest zgodny z zapisami w dzienniku budowy. Wykonawca za zrealizowane roboty wystawił Zamawiającemu fakturę, która została zapłacona. Projekt polega na budowie ścieżki edukacyjno-przyrodniczej jako asfaltowej drogi dla rowerów (dostępnej dla pieszych) zlokalizowanej w pasie zlikwidowanej kolejowej linii wąskotorowej i obejmuje 100% danego obszaru. Całkowita dł. trasy – 37,9 km, będzie położona na terenach Gmin uczestniczących w Projekcie. Przebieg ścieżki ma obejmować Park Krajobrazowy i obszar Natura 2000. Projekt obejmuje oznakowanie trasy, miejsca edukacji ekologicznej i budowę infrastruktury towarzyszącej. Realizacja Projektu wpłynie na podniesienie świadomości ekologicznej. Cel szczegółowy Projektu to utrzymanie obszarów cennych przyrodniczo oraz wykorzystanie lokalnych i regionalnych zasobów przyrodniczych. Celem bezpośrednim Projektu jest ochrona i wykorzystanie obszarów cennych przyrodniczo. Do celów pośrednich zaliczamy m.in.: przyspieszenie rozwoju gospodarczego i wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Gminy, wzrost atrakcyjności Gminy jako miejsca zamieszkania, wzrost przedsiębiorczości i spadek bezrobocia – stworzenie miejsc pracy (serwis rowerów, obsługa turystów), poprawa jakości życia ludzi w tym stanu zdrowia – propagowanie zdrowego trybu życia, zmniejszenie emisji spalin i degradacji środowiska naturalnego – zamianę samochodów na rowery. Wskazana we wniosku inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym. Wybudowane ścieżki rowerowe będą ogólnodostępne, zaś przejazd nimi będzie bezpłatny. Gmina posiada status czynnego podatnika VAT. Projekt nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Projekt nie będzie generował przychodów dla Gminy. Zakłada się, że infrastruktura powstała w wyniku Projektu będzie udostępniona nieodpłatnie, nie będzie wydzierżawiana. Przy zakupie towarów i usług dotyczącego Projektu Gmina nie będzie odliczać podatku VAT, gdyż zakłada się, iż infrastruktura powstała w wyniku Projektu będzie udostępniona nieodpłatnie jako realizacja usług publicznych, zadań własnych, należących do właściwości Gminy.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że przedmiotowe zadanie będzie wykonywane w ramach realizacji zadań własnych Gminy oraz nie będzie miało związku z działalnością opodatkowaną – nie będzie generowało przychodów dla Gminy.

Zatem Wnioskodawca realizując opisane zadanie, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabyte w celu realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację opisanego we wniosku zadania. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Realizując przedmiotowe zadanie Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki poniesione na jego realizację nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj