Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.242.2020.2.RG
z 21 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 maja 2020 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

6 lutego 2020 roku Wnioskodawczyni otworzyła działalność gospodarczą z następującymi kodami PKD: - 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana - przeważająca działalność gospodarcza - 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej - 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana - 82.30.Z - Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.

Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (Przeważająca działalność gospodarczą PKD 74.90.Z) we własnym zakresie oraz jest zatrudniona na umowę o pracę u jednego pracodawcy. Ponadto osoba wykonuje usługi eksperckie w zakresie oceny projektów na rzecz Instytucji Pośredniczących (IP), Instytucji Zarządzających (IZ) i Instytucji Wdrażających (IW) Programy Operacyjne jako ustanowiony ekspert uczestniczący w procesie wyboru projektów do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

W ramach działalności gospodarczej osoba fizyczna rozlicza się podatkiem liniowym (usługa w ramach działalności gospodarczej nie jest skierowana do pracodawcy oraz pracodawca nie ma żadnego powiązania/związku z tą działalnością gospodarczą swojego pracownika). W ramach umowy o pracę z pracodawcą osoba rozlicza się według skali podatkowej - podatek progresywny na zasadach ogólnych.

Wskazana działalność gospodarcza (PKD 74.90.Z) polega na przeprowadzaniu: - oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu złożonego w ramach konkursu/rundy konkursu lub w ramach naboru organizowanego przez właściwe IP, IZ, IW lub inne instytucje/podmioty organizujące konkursy/nabory - oceny merytorycznej i ponownej oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie przywróconego do oceny, w wyniku procedury odwoławczej.

Przeprowadzenie oceny polega na wypełnieniu i podpisaniu przez Eksperta karty oceny. Ekspert zobowiązany jest w szczególności do przedstawienia uzasadnienia dokonanej przez siebie oceny, w tym uzasadnienia przyznanej punktacji jeśli taka jest wymagana. Przez uzasadnienie oceny rozumie się uzasadnienie oparte na zweryfikowaniu całości przedstawionej ekspertowi dokumentacji projektowej, ze szczególnym wyjaśnieniem okoliczności, które zdecydowały o wyniku oceny a także wskazanie podstaw, na których oparto ocenę. Wzory/formularze Karty oceny są przygotowywane i zatwierdzane przez właściwe IP, IZ i IW lub inne instytucje/podmioty organizujące konkursy/nabory. Ocena wniosku o dofinansowanie dotyczy w szczególności zbadania i ustalenia zaistniałego stanu faktycznego wraz z informacjami przedstawionymi we wniosku/dokumentacji aplikacyjnej. W ramach tej działalności gospodarczej nie są oferowane usługi jakiegokolwiek doradztwa - np. doradztwa w przygotowaniu wniosków o dofinansowanie, doradztwa w przygotowywaniu analiz finansowych, doradztwa w wyborze odpowiedniego konkursu/naboru prowadzonego przez IP, IZ czy IW. Sporządzane ekspertyzy/oceny/opinie w ramach działalności gospodarczej dotyczą zbadania i ustalenia zaistniałego stanu faktycznego wraz z przedstawionymi wnioskami. Zakres sporządzanych ekspertyz/opinii w ramach działalności gospodarczej jest identyczny jak zakres ocen sporządzanych jako ekspert dla właściwych IP, IZ i IW.

Wnioskodawczyni będzie sporządzać wstępne karty i/lub karty oceny dotyczące zasadności i spójności planowanych do złożenia wniosków przez potencjalnych aplikujących o dofinansowanie, oceny ryzyka inwestycyjnego, oceny biznes planów, oceny potencjału komercyjnego rozwiązania/technologii, wyceny technologii i rozwiązań technicznych, oceny innowacyjności, oceny metod komercjalizacji wyników badań naukowych/technologii i opłacalności wdrożenia, opinie w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i wdrażania innowacji, opinie ekonomiczno-finansowe dotyczące analizy rynkowości. wykonalności finansowej projektu i opłacalności wdrożenia. Oferta usługi i możliwości wykonywania ocen/ekspertyz/opinii w ramach działalności gospodarczej skierowana jest do osób fizycznych/prawnych/firm (z wykluczeniem pracodawcy powiązanego w ramach umowy o pracę) oraz IP, IZ i IW Programy Operacyjne lub innych instytucji organizujących konkursy/nabory.

Wnioskodawczyni nie zamierza świadczyć usług doradczych ani prawnych, mimo iż ogólna klasyfikacja PKD 74.90.Z przypisana dla zakresu zawiera opis takiego rodzaju usług, a dodatkowo Wnioskodawczym nie planuje, aby wartość jej sprzedaży przekroczyła kwotę 200 000 zł (tj. w pierwszym roku działalności otwartej po raz pierwszy).

W uzupełnieniu przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni jednoznacznie podkreśla, że:

  1. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje ani nie będzie wykonywała żadnych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym w szczególności nie świadczy i nie będzie świadczyć usług doradczych.
  2. Wnioskodawczyni zarejestrowała i rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej z dniem 6 lutego 2020 roku. W związku z tym Wnioskodawczyni deklaruje, że przewidywana przez Wnioskodawczynię wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 roku nie przekroczy 200 000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy prowadząc opisaną powyżej działalność gospodarczą, Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie wartości sprzedaży wymienionej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy przewidywana wartość sprzedaży z tej działalności gospodarczej nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1. tj. 200 000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), opisana działalność gospodarcza może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie limitu wartości sprzedaży wymienionej w art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT tj. 200 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 roku. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się: 1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju; 2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem: a transakcji związanych z nieruchomościami, b. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, c. usług ubezpieczeniowych - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych: 3 odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5. którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi: a. prawnicze, b w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego, c. Jubilerskie, d. ściągania długów, w tym factoringu.

Z powyższych regulacji wynika, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący m.in. usługi prawnicze oraz usługi doradztwa. Zauważyć należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do ustawy, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko. W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o ww. zwolnieniu decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Do obowiązków Wnioskodawczyni, jako eksperta w zakresie oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu złożonego w ramach konkursu/rundy konkursu/naboru lub ponownej oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie przywróconego do oceny, w wyniku procedury odwoławczej należy wypełnienie i podpisaniu przez Eksperta karty oceny, przygotowanej przez uprawnione instytucje. Wypełnienie karty oceny polega w szczególności na przedstawieniu uzasadnienia dokonanej przez siebie oceny oraz zweryfikowaniu całości przedstawionej ekspertowi dokumentacji projektowej, ze szczególnym wyjaśnieniem okoliczności, które zdecydowały o wyniku oceny a także wskazanie podstaw, na których oparto ocenę. Ocena wniosku o dofinansowanie dotyczy w szczególności zbadania i ustalenia zaistniałego stanu faktycznego wraz z informacjami przedstawionymi we wniosku/dokumentacji aplikacyjnej. Oferta usług i ocen/ekspertyz/opinii skierowana będzie do osób fizycznych, prawnych, firm oraz innych instytucji organizujących konkursy z wykluczeniem pracodawcy powiązanego w ramach umowy o pracę.

W ramach tej działalności, Wnioskodawczyni nie wykonuje i nie zamierza wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, a w szczególności nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług doradczych. Dodatkowo Wnioskodawczyni nie planuje, aby wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 roku przekroczyła 200 000,00 zł.

Sporządzane ekspertyzy/oceny/opinie w ramach działalności gospodarczej dotyczą zbadania i ustalenia zaistniałego stanu faktycznego wraz z przedstawionymi wnioskami. Zakres sporządzanych ekspertyz/opinii w ramach działalności gospodarczej jest identyczny jak zakres ocen sporządzanych jako ekspert dla właściwych IP, IZ i IW lub innych instytucji/podmiotów organizujących konkursy/nabory Wnioskodawczyni będzie również sporządzać wstępne karty i/lub karty oceny dotyczące zasadności i spójności planowanych do złożenia wniosków przez potencjalnych aplikujących o dofinansowanie, oceny ryzyka inwestycyjnego, oceny biznes planów, oceny potencjału komercyjnego rozwiązania/technologii, wyceny technologii i rozwiązań technicznych, oceny innowacyjności, oceny metod komercjalizacji wyników badań naukowych/technologii i opłacalności wdrożenia, opinie w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i wdrażania innowacji, opinie ekonomiczno-finansowe dotyczące analizy rynku, wykonalności finansowej projektu. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa i definicję „doradcy” ze Słownika Języka Polskiego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie wielkości wartości sprzedaży wymienionej w art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT w przypadku, gdy wartość sprzedaży z tej działalności gospodarczej będzie kształtować poniżej wskazanego limitu 200 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 roku. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    -jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (CN 271600000),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu,
    6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
      • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
      • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
      • urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),
      • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
    7. hurtowych i detalicznych części do:
      • pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
      • motocykli (PKWiU 45.4);
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie,
    4. ściągania długów, w tym factoringu;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z powyższych regulacji wynika, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący m.in. usługi prawnicze oraz usługi doradztwa.

Zauważyć należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do ustawy, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o ww. zwolnieniu decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (Przeważająca działalność gospodarczą PKD 74.90.Z) we własnym zakresie oraz jest zatrudniona na umowę o pracę u jednego pracodawcy. Ponadto wykonuje usługi eksperckie w zakresie oceny projektów na rzecz Instytucji Pośredniczących (IP), Instytucji Zarządzających (IZ) i Instytucji Wdrażających (IW) Programy Operacyjne jako ustanowiony ekspert uczestniczący w procesie wyboru projektów do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Wskazana działalność gospodarcza (PKD 74.90.Z) polega na przeprowadzaniu: - oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu złożonego w ramach konkursu/rundy konkursu lub w ramach naboru organizowanego przez właściwe IP, IZ IW lub inne instytucje/podmioty organizujące konkursy/nabory - oceny merytorycznej i ponownej oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie przywróconego do oceny, w wyniku procedury odwoławczej. Przeprowadzenie oceny polega na wypełnieniu i podpisaniu przez Eksperta karty oceny. Ekspert zobowiązany jest w szczególności do przedstawienia uzasadnienia dokonanej przez siebie oceny, w tym uzasadnienia przyznanej punktacji jeśli taka jest wymagana. Przez uzasadnienie oceny rozumie się uzasadnienie oparte na zweryfikowaniu całości przedstawionej ekspertowi dokumentacji projektowej, ze szczególnym wyjaśnieniem okoliczności, które zdecydowały o wyniku oceny a także wskazanie podstaw, na których oparto ocenę.

Jak wskazano we wniosku, w ramach tej działalności gospodarczej nie są oferowane usługi jakiegokolwiek doradztwa – np. doradztwa w przygotowaniu wniosków o dofinansowanie, doradztwa w przygotowywaniu analiz finansowych, doradztwa w wyborze odpowiedniego konkursu/naboru prowadzonego przez IP, IZ czy IW. Sporządzane ekspertyzy/oceny/opinie w ramach działalności gospodarczej dotyczą zbadania i ustalenia zaistniałego stanu faktycznego wraz z przedstawionymi wnioskami. Zakres sporządzanych ekspertyz/opinii w ramach działalności gospodarczej jest identyczny jak zakres ocen sporządzanych jako ekspert dla właściwych IP, IZ i IW.

Wnioskodawczyni będzie sporządzać wstępne karty i/lub karty oceny dotyczące zasadności i spójności planowanych do złożenia wniosków przez potencjalnych aplikujących o dofinansowanie, oceny ryzyka inwestycyjnego, oceny biznes planów, oceny potencjału komercyjnego rozwiązania/technologii, wyceny technologii i rozwiązań technicznych, oceny innowacyjności, oceny metod komercjalizacji wyników badań naukowych/technologii i opłacalności wdrożenia, opinie w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i wdrażania innowacji, opinie ekonomiczno-finansowe dotyczące analizy rynkowości. wykonalności finansowej projektu i opłacalności wdrożenia.

Wnioskodawczyni jednoznacznie podkreśla, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje ani nie będzie wykonywała żadnych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym w szczególności nie świadczy i nie będzie świadczyć usług doradczych.

Wnioskodawczyni deklaruje, że przewidywana przez Wnioskodawczynię wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 roku nie przekroczy 200 000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro wartość sprzedaży Wnioskodawczyni, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 roku nie przekroczy 200.000,00 zł oraz Wnioskodawczyni nie wykonuje i nie będzie wykonywała czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to Zainteresowana może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj