Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.82.2020.2.KP
z 26 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 11 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2020 r. (data wpływu 25 marca 2020 r.) oraz uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 6 marca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.82.2020.1.KP (doręczone Stronie w dniu 17 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedaż towaru oraz świadczone usługi: bezpośrednio przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy (Kanał I) oraz za pośrednictwem systemu płatniczego on-line lub płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową) przez Operatora (Kanał II) – jest prawidłowe,
  • zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedaż towaru oraz świadczone usługi za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala (Kanał III) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedaż towaru oraz świadczone usługi bezpośrednio przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy (Kanał I), za pośrednictwem systemu płatniczego on-line lub płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową) przez Operatora (Kanał II) oraz za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala (Kanał III). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2020 r. (data wpływu 25 marca 2020 r.) oraz uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 6 marca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.82.2020.1.KP (skutecznie doręczone Stronie w dniu 17 marca 2020 r.),


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


(…) Spółka z o.o. (dalej: Spółka lub (…)) jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spółka pełni rolę dystrybutora produktów spożywczych/suplementów diety (dalej: Produkty). Produkty są dystrybuowane w formule tak zwanej sprzedaży bezpośredniej - Spółka nie sprzedaje Produktów bezpośrednio do konsumentów, ale za pośrednictwem sieci sprzedaży tzw. dystrybutorów (dalej: Klienci).

Wnioskodawca prowadzi obecnie sprzedaż Produktów na rzecz Klientów za pośrednictwem sieci Internet oraz telefonicznie - we własnym sklepie internetowym (platformie do zamówień). Sklep internetowy Spółki przeznaczony jest wyłącznie dla Klientów, z którymi Spółka ma podpisane umowy. Klienci to zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (kwalifikowane jako konsumenci lub osoby prowadzące działalność nierejestrową), jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie osób, które nie mają statusu przedsiębiorcy na gruncie VAT.

Spółka zawiera z Klientami indywidualne umowy, umożliwiające im nabywanie Produktów. Klienci w momencie zawarcia umowy ze Spółką otrzymują dostęp do wewnętrznej platformy zakupowej Spółki. Na platformie Spółka prezentuje swoje Produkty oraz umożliwia Klientom złożenie zamówienia na nie. Płatności za złożone zamówienia są realizowane wyłącznie w formie bezgotówkowej. Co do zasady zamówienia składane są za pośrednictwem strony internetowej, ale w drodze wyjątku Klienci składają niekiedy zamówienia przez telefon (tj. w rozmowie telefonicznej informują jaki towar zamawiają). Wtedy takie zamówienie jest generowane przez pracownika firmy, a następnie opłacane np. kartą.

Aktualnie Spółka rejestruje opisaną powyżej sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej. Niezależnie od wystawienia paragonu każda sprzedaż jest dokumentowana fakturą, na której widnieje m.in. imię i nazwisko oraz adres Klienta. Przedmiotem sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego Wnioskodawcy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia.

Wysyłka Produktów następuje w całości z magazynu logistycznego. Transport towarów z magazynu do Klientów będzie wykonywany przez zewnętrzną firmę kurierską. Do obsługi sklepu internetowego (i zamówień telefonicznych) będzie wykorzystywany dedykowany system informatyczny (oprogramowanie komputerowe) (dalej: System). W Systemie rejestrowane są zamówienia, płatności, wysyłki oraz doręczenia towarów do Klientów. Dane osobowe (imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres do wysyłki) Klienta będą wprowadzane do Systemu w momencie zawarcia przez Klienta umowy, z możliwością edycji adresu dla konkretnego zamówienia. System rejestruje informacje dotyczące zamówień poszczególnych Klientów, m.in. numery zamówień, liczbę i wartość zamówionych towarów i inne. Spółka wysyła Produkt do Klienta po uregulowaniu należności przez Klienta.


Ze względu na rozwijający się rynek płatności elektronicznych, płatności za zakupione u Spółki Produkty dokonywane są przez Klientów w jednym z trzech kanałów.


Kanał płatności I


Płatność za Produkty wykonywana jest bezpośrednio przez Klienta w formie polecenia przelewu na rachunek bankowy Spółki. Takie przelewy opisywane są zwykle numerem zamówienia, niezależnie jednak od tego, Spółka na podstawie kwoty (która wynika z danych zawartych w Systemie i faktury wystawionej na Klienta) jest w stanie z łatwością przyporządkować płatność do danego zamówienia. Z perspektywy Spółki ma to znaczenie z perspektywy księgowej (regulacja rozrachunków), jak i przede wszystkim, biznesowej (Spółka musi wiedzieć, czy dany Klient nie zalega z płatnościami - gdyby płatność za dane zamówienie nie została uiszczona, Spółka nie wyśle Klientowi Produktów). W każdym razie Spółka planuje wprowadzić wymóg, aby każdy przelew był opisywany numerem zamówienia i zwracać środki wysłane nieprawidłowo opisanym przelewem (wysyłka Produktów nastąpi dopiero po otrzymaniu prawidłowo opisanego przelewu).


Kanał płatności II


W trakcie składania zamówień Klienci mogą skorzystać z możliwości przekierowania na stronę internetową operatora płatności (tzw. bramki płatności) First Data (dalej: Operator). Skorzystanie z takiej formy płatności umożliwia Klientowi zapłatę za Produkty w jednej z dwóch form: (i) tzw. szybkiego przelewu on-line (który, w ocenie Spółki, z perspektywy regulacji prawa bankowego należy kwalifikować jako polecenie zapłaty) i (ii) obciążenia karty kredytowej bądź debetowej. Środki przekazane w ten sposób przez Klienta są transferowane na konto Operatora. Następnie Operator dokonuje zbiorczego polecenia przelewu na rachunek bankowy Spółki; kwota przelewu obejmuje określoną liczbę transakcji (wpłat zleconych przez Klientów). Formuła ta jest stosowana przez Spółkę, ponieważ pozwala ona na notyfikację płatności Spółce zanim środki do niej faktycznie dotrą, a w konsekwencji - Produkty są szybciej wysyłane do Klienta.


Operator umożliwia Spółce pobieranie ze swoich systemów tabelarycznych zestawień - arkuszy kalkulacyjnych (dalej: Raport I). W Raporcie I znajdują się szczegółowe informacje na temat zbiorczego przelewu. Raport I zawiera m.in. następujące informacje na temat transakcji opłaconych z pomocą Kanału płatności II:

  • zbiorcza kwota przelewu od Operatora,
  • daty płatności od Klientów,
  • numery zamówień Klientów,
  • kwoty opłacone przez Klientów w ramach poszczególnych transakcji,
  • numer karty płatniczej (jeśli użyto),
  • bank Klienta.


Raport I nie zawiera szczegółowych danych Klienta, tj. m.in. jego imienia, nazwiska oraz jego adresu, ale pomimo tego każdą płatność dokonaną tą metodą da się z łatwością połączyć zarówno z wpływem na rachunek Spółki (od Operatora), jak i z poszczególnymi zamówieniami.


Kanał płatności III


Klienci mogą skorzystać również z możliwości zapłaty za nabyte produkty w formie płatności kartą płatniczą za pomocą terminalu płatniczego. W takim przypadku zamówienie jest dokonane w całości przez Internet albo przez telefon. Natomiast płatność dokonywana jest w ten sposób, że Klient podaje telefonicznie dane karty płatniczej, które są wprowadzane do terminala przez pracownika Spółki. Nie zmienia to faktu wysyłki Produktów przesyłką kurierską i ostatecznie ta forma sprzedaży różni się od tych zapłaconych w ramach Kanałów I i II tylko załatwieniem płatności telefonicznie.


Tak dokonane płatności również wpływają na rachunek Operatora. Następnie Operator dokonuje zbiorczego polecenia przelewu otrzymanych środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy.


Również te transakcje zawarte są w arkuszu kalkulacyjnym - osobnym zestawieniu przedstawianym przez Operatora (Raport II). Raport II zawiera zasadniczo takie dane jak Raport I. Jednakże w przypadku tych transakcji nie ma aktualnie możliwości zawarcia w zestawieniu numeru zamówienia. Dlatego generowany osobno Raport II zawiera kod autoryzacyjny identyfikujący płatność z zamówieniem.


Spółka już teraz dokonuje weryfikacji poszczególnych transakcji w ramach prowadzenia rozrachunków w ewidencji księgowej. Spółka musi bowiem weryfikować, czy każde zamówienie zostało faktycznie zapłacone. Jednakże, oprócz własnej analityki, Spółka będzie generować z jej systemu finansowo - księgowego dodatkowy arkusz kalkulacyjny (Raport III), który ma na celu umożliwienie dowolnej osobie identyfikacji poszczególnych faktur i zamówień z płatnościami. I tak, Raport III będzie zawierać:

  1. numer imiennej faktury,
  2. numer zamówienia,
  3. tzw. receipt number (jest to numer zamknięcia płatności),
  4. dodatkowo, w przypadku płatności dokonanych w ramach Kanału III - numer autoryzacyjny.

Docelowo, dane z Raportu I, Raportu II i Raportu III powinny zostać zunifikowane w ramach jednego arkusza kalkulacyjnego. Na moment złożenia niniejszego wniosku takiej możliwości jeszcze nie ma.


Spółka planuje generować Raport III na bazie miesięcznej (aczkolwiek może być też generowany np. na bazie dziennej). Raport ten będzie zawierał wszystkie opłacone w danym miesiącu faktury w ramach opisanych powyżej Kanałów. Ponieważ do każdego zamówienia generowana jest imienna faktura, Raport III będzie zawierać komplet zamówień i faktur wystawionych przez Spółkę (w ramach opisanych w niniejszym wniosku transakcji). Zestawienie Raportu I/Raportu II i Raportu III pozwoli na przejście ścieżki od konkretnej faktury, przez zamówienie dokonane w Systemie, do poszczególnej płatności w ramach każdego przelewu od Operatora. Z drugiej strony, analizując wpływy od Operatora na rachunek Spółki, będzie można zestawić kwotę wpływu z Raportem I/Raportem II, a następnie poprzez przejście do Raportu III zweryfikować, których konkretnie zamówień i faktur dotyczyła dana płatność.

Spółka dokonywać będzie archiwizacji Raportów w formie elektronicznej i będzie je przechowywać co najmniej do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Wraz z Raportami przechowywany będzie instruktaż opisującym sposób w jaki należy analizować dane zawarte w Raportach. Raporty będą również przechowywane w systemach informatycznych, z których są one generowane.

Co do zasady Spółka sprzedaje na rzecz Klientów towary (opisane powyżej Produkty). Jednakże, niekiedy Spółka sprzedaje Klientom także usługi w postaci biletów na organizowane przez nią wydarzenia. Sprzedaż tych usług odbywa się w identyczny sposób jak Produktów (tzn. mogą być zamawiane na stronie internetowej lub telefonicznie, a płatność i jej udokumentowanie odbywają się tak samo jak w przypadku Produktów - w ramach jednego z 3 opisanych powyżej kanałów). Spółka nie wyklucza, że w przyszłości może w taki sposób sprzedawać także usługi inne niż bilety.

Oprócz ceny za Produkty (oraz bilety nabywane za pośrednictwem strony internetowej) Klienci uiszczają na rzecz Spółki także tzw. opłaty roczne. Są to opłaty za ogół usług (za wyjątkiem biletów) świadczonych przez Spółkę na rzecz Klientów w danym roku. Faktura za opłatę roczną jest wystawiana raz do roku. Klienci są zaszeregowani w ramach jednej z dwóch grup. Każdy Klient z danej grupy uiszcza taką samą kwotę z tytułu nabywanych usług. Kwota ta zgodna jest z imienną fakturą wystawioną na jego rzecz. Klienci opisują przelewy za opłaty roczne numerem dystrybutora (numerem Klienta). Jest to jedna z dwóch usług świadczonych Klientom (drugą są opisane wcześniej usługi wstępu na wydarzenia). Faktury za opłaty roczne, zawierające imię, nazwisko i adres Klienta, ewidencjonowane są w rejestrze VAT tymi danymi.


Jak wskazano powyżej, Spółka nie sprzedaje Produktów bezpośrednio do konsumentów, ale za pośrednictwem sieci dystrybutorów. Od tej zasady zachodzi jeden wyjątek - niekiedy Spółka sprzedaje Produkty bezpośrednio na rzecz pracowników swoich lub spółki powiązanej - przy czym przedmiotem zapytania Spółki są tylko pracownicy spółki powiązanej. Pracownicy ci nabywają Produkty w bardzo podobnej procedurze jak Klienci, również w systemie wysyłkowym. Różnice są następujące:

  • pracownicy spółki powiązanej nie mają dostępu do Systemu i zamawiają produkty wyłącznie na podstawie katalogu;
  • pracownicy ci mogą dokonać płatności wyłącznie w ramach Kanału III.


Dane o transakcjach dokonanych przez pracowników, analogicznie jak w przypadku Klientów, będą zawarte w Raportach.


W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że: „(...) niekiedy Spółka sprzedaje Klientom także usługi w postaci biletów na organizowane przez nią wydarzenia. Sprzedaż tych usług odbywa się w identyczny sposób jak Produktów (tzn. mogą być zamawiane na stronie internetowej lub telefonicznie, a płatność i jej udokumentowanie odbywają się tak samo jak w przypadku Produktów - w ramach jednego z 3 opisanych powyżej kanałów). Spółka nie wyklucza, w przyszłości może w taki sposób sprzedawać także usługi inne niż bilety.

Oprócz ceny za Produkty (oraz bilety nabywane za pośrednictwem strony internetowej) Klienci uiszczają na rzecz Spółki także tzw. opłaty roczne. Są to opłaty za ogół usług (za wyjątkiem biletów) świadczonych przez Spółkę na rzecz Klientów w danym roku. Faktura za opłatę roczną jest wystawiana raz do roku. Klienci są zaszeregowani w ramach jednej z dwóch grup. Każdy Klient z danej grupy uiszcza taką samą kwotę z tytułu nabywanych usług. Kwota ta zgodna jest z imienną fakturą wystawioną na jego rzecz. Klienci opisują przelewy za opłaty roczne numerem dystrybutora (numerem Klienta). Jest to jedna z dwóch usług świadczonych Klientom (drugą są opisane wcześniej usługi wstępu na wydarzenia). Faktury za opłaty roczne, zawierające imię, nazwisko i adres Klienta, ewidencjonowane są w rejestrze VAT tymi danymi.”


Ponadto Spółka podkreśla, że:

  1. dla świadczonych usług prowadzi ewidencję, w której ujmuje dane dotyczące sprzedaży, zawierające w szczególności dane nabywcy, określenie usługi i kwotę podatku - a zatem z ewidencji wynika, jakiej dokładnie czynności dotyczy sprzedaż;
  2. Spółka posiada dowody dokumentujące otrzymanie zapłaty, które jest w stanie przyporządkować do poszczególnych pozycji w prowadzonej ewidencji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy we wskazanych okolicznościach Wnioskodawca zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w zw. z § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 i 37 załącznika do Rozporządzenia nie będzie mieć obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka uważa, że nie będzie mieć w opisanych okolicznościach obowiązku rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Spółka jest bowiem uprawniona do skorzystania ze zwolnień, o których mowa w poz. 36 i 37 załącznika do Rozporządzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak jednak wskazuje przepis art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia.


Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.


W pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, w części II - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, ustawodawca zwolnił z obowiązku ewidencjonowania dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki, sprzedaż Produktów (stanowiących towary inne niż wymienione w § 4 Rozporządzenia) na rzecz Klientów jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  1. dostawa towarów musi się odbyć w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłką kurierską);
  2. zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła;
  4. przedmiotem świadczenia nie są towary wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Pierwszy z warunków w przypadku Spółki będzie spełniony. W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Produkty będą przemieszczane do Klientów Spółki wyłącznie przesyłkami kurierskimi. Jest to więc sprzedaż w systemie wysyłkowym.


Spełniony jest również drugi warunek. Operator płatności współpracujący ze Spółką dokonuje przekazania środków pieniężnych otrzymanych od Klientów ze swojego rachunku bankowego (bo tam wpłynęły środki od Klientów) na rachunek bankowy prowadzony przez bank Spółki. Oznacza to niewątpliwie, że zapłata za świadczenie została dokonana na rachunek bankowy Spółki. Takie rozliczenie transakcji odróżnia od „zwykłego” polecenia przelewu jedynie to, że do transakcji angażowany jest pośrednik. Niewątpliwie jednak Klient przy pomocy Operatora dokonuje wpłaty na rachunek bankowy Spółki. W ocenie Spółki przepis poz. 36 załącznika do Rozporządzenia jest w tym zakresie jasny. Niemniej, również jego celowościowa wykładnia przemawia za tym, że wpłaty dokonane za pomocą tzw. szybkich płatności umożliwiają korzystanie ze zwolnienia. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej podyktowany jest koniecznością udokumentowania każdej sprzedaży w celu przeciwdziałania dokonywania sprzedaży w tzw. szarej strefie; w przypadku otrzymywania wpłat na rachunek bankowy za pośrednictwem Operatora, ryzyko uchylania się od opodatkowania nie zachodzi, ponieważ transakcje dokumentowane są wpływem na rachunek bankowy. W opisanym przypadku, tak jak przy „zwykłych” przelewach, każda sprzedaż „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku ze wcześniejszą sprzedażą. Ponadto, Wnioskodawca uzyskuje od Operatora zestawienia (Raport I i Raport II), z których wynika, które dokładnie płatności pokrywa dany przelew.

Płatności kartą płatniczą (debetową lub kredytową) polegają na ściągnięciu środków z karty płatniczej/kredytowej Klienta przy udziale podmiotu pośredniczącego (Operatora) i przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki. Dokonując zakupu towaru Klient jest identyfikowany na podstawie danych posiadanych przez Spółkę w Systemie. Płatności Klienta są automatycznie łączone z danymi z Systemu, a ponadto Spółka będzie prowadzić stosowną ewidencję tych płatności za pomocą Raportów. Płatność kartą płatniczą nie różni się od innych płatności dokonywanych za pośrednictwem systemu płatniczego on-line, które zostały w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku. W interpretacjach indywidualnych organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały, że w przypadku płatności kartą płatniczą obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie zachodzi (por. np. interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.l.AJ oraz z 29 kwietnia 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.96.2019.2.AP).

W odniesieniu do przesłanki trzeciej, należy zauważyć, że poz. 36 załącznika do Rozporządzenia ma ogólny charakter. Żadne reguły prowadzenia ewidencji i gromadzenia dowodów dotyczących płatności na rachunek nie są określone. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do prowadzenia takiej ewidencji w dowolny sposób i w dowolnej formie. Wystarczy, aby ewidencja i zgromadzone dowody pozwalały powiązać jednoznacznie każdą płatność na rachunek z określoną sprzedażą.

W ocenie Spółki warunki te w opisanym zdarzeniu przyszłym będą spełnione. Jak Spółka wykazała, każda płatność jest automatycznie przypisywana w systemie do zamówienia. Spółka nie dokona dostawy towaru, jeśli towar nie zostanie opłacony, co podlega również analityce księgowej. Spółka będzie dla potrzeb kontrolnych tworzyć Raporty, które pozwolą dowolnej osobie (po zapoznaniu się ze stosowną instrukcją) prześledzić ewidencję sprzedaży Spółki i połączyć konkretną fakturę imienną lub zamówienie z danym przelewem od Operatora; z drugiej strony, każdy przelew od Operatora będzie można następnie połączyć z konkretnymi fakturami (zamówieniami), zawierającymi też dane osobowe Klienta (nazwisko i adres).

Na marginesie Spółka pragnie w tym zakresie podkreślić, że chociaż przepisy nie przewidują takich warunków, katalog jej klientów jest zamknięty, a z każdym z Klientów ma ona podpisaną umowę, wobec czego - abstrahując od prowadzonej przez nią ewidencji - istnieje możliwość dodatkowego zweryfikowania wszystkich rozliczeń między Spółką a Klientem.


Jednocześnie, Produkty oferowane przez Spółkę Klientom stanowią towary inne niż wymienione w § 4 Rozporządzenia, a zatem zwolnienie z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia nie podlega wyłączeniu.


W ocenie Spółki powyższe będzie mieć zastosowanie również do sprzedaży usług wstępu na wydarzenia. Zgodnie z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przepis ten przewiduje zatem prawie identyczną normę jak poprzedni punkt Rozporządzenia - z tą tylko różnicą, że w przypadku usług nie jest konieczna identyfikacja klienta, a wystarczy identyfikacja czynności. Zdaniem Spółki, jeśli w jej sytuacji znajdzie zastosowanie zwolnienie od ewidencjonowania dla Produktów, to tym bardziej znajdzie ono zastosowanie do biletów.

Zdaniem Spółki zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania będzie mogło być zastosowane na podstawie ww. przepisu także do opłat rocznych. Klienci uiszczają na rzecz Spółki opłaty roczne raz w roku. Każdy z nich (w ramach swojej grupy) uiszcza dokładnie taką samą kwotę, zgodną z imienną fakturą. Zatem jest to jedyny przelew uiszczany do Spółki za świadczenie inne niż Produkty (i sprzedawane w identyczny sposób jak Produkty bilety), opisany indywidualnym numerem Klienta, na kwotę zgodną z imienną fakturą, uiszczany raz do roku na taką samą kwotę przez wszystkich Klientów. W tych okolicznościach z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie, jakiej czynności dotyczy płatność Klienta. Przede wszystkim, skoro Spółka wystawia na każdego Klienta tylko jedną fakturę za usługę rocznie i przelew za fakturę jest opisany w sposób inny niż przelewy za Produkty i bilety, to nie może budzić wątpliwości, że przelew ten dotyczy właśnie tej faktury (i dokumentowanej przez nią czynności).


Z tych też względów, zdaniem Spółki, ma ona prawo nie ewidencjonować opisanej w niniejszym wniosku sprzedaży na kasie rejestrującej, zgodnie z § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 i 37 załącznika do Rozporządzenia.


Stanowisko zaprezentowane przez Spółkę potwierdzają również organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Stanowisko takie zajął m.in.:

  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2017 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.37.2017.1.AO:

    „W przypadku systemu „A” lub „B”, płatności trafiają najpierw na subkonto prowadzone operatora systemu, a dopiero później jako zbiorczy przelew na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W tym przypadku Wnioskodawca otrzymuje jednak od firmy obsługującej system płatności „A ” lub „B, zestawienie płatności pozwalające na identyfikacje poszczególnych wpłat dokonanych przez klientów i powiązanie tych wpłat z nabywcami poszczególnych kursów (…). Przy tak przedstawionym opisie sprawy, a także na podstawie wcześniejszych ustaleń należy stwierdzić, że Wnioskodawca może zastosować zwolnienie z, obowiązku ewidencjonowania w stosunku do świadczonych przez Zainteresowanego kursów w tym także kursów jogi (PKWiU 85.51.10.0) i kursów tańca (PKWiU 8552.11.0), na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 39 załącznika do rozporządzenia w sytuacji zapłaty za kursy na rachunek bankowy - bezpośrednio, poprzez systemy płatności „A” i „B” i wystąpienia możliwości powiązania tych płatności ze sprzedają konkretnych kursów.”
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 listopada 2017 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.436.2017.1.ASZ:

    „W odniesieniu do płatności przez systemy płatnicze on-line (PayU, Przelewy24) Organ zauważa, że taka forma płatności, spełnia przesłankę do uznania, że dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, ponieważ dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku wpływ każdej kwoty widoczny jest na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą.”
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 lutego 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ:

    „Jak wynika z wniosku, Spółka dokonuje dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Całość zapłaty za wykonaną dostawę Spółka otrzymuje na rachunek bankowy, przy czym płatność może następować w różnych formach, tj. bezpośredniego przelewu środków na rachunek bankowy, płatności kartą kredytową/debetową, za pośrednictwem systemu płatniczego PayU lub za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, którzy przekazują należność na rachunek bankowy Spółki. W przypadku każdej z form regulowania zapłaty za towary, Spółka ma możliwość alokowania takiej zapłaty określonego zamówienia oraz klienta - na podstawie ewidencji i dowodów dokumentujących zamówienia składane przez Klientów, Spółka jest w stanie określić dane nabywcy danego Towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy. Ponadto Spółka nie dokonuje dostawy towarów wymienionych w § 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r.
    W świetle powyższego, na gruncie powołanych przepisów należy stwierdzić, że Spółka spełnia wszystkie przesłanki warunkujące prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.”
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.15.2019.1.MN:
    „Dostawa towaru do klientów będącymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej:
    • następuje w systemie wysyłkowym,
    • podatnik otrzymuje zapłatę za wykonaną czynność w całości z pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
    • Wnioskodawca - dostawca towaru, otrzymuje w całości zapłatę bezpośrednio na swoje konto bankowe, za pośrednictwem systemu płatności elektronicznej typu PayU, Przelewy24, itp. bądź też, na konto bankowe lecz wpłat na to konto bankowe dokonuje kurier który pobiera opłatę od nabywcy,
    • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy w tym jego adres) oraz
    • Wnioskodawca nie dokonuje dostany towarów i nie świadczy usług wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji pry zastosowaniu kas rejestrujących.
    (...) Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży (…)”.
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 29 kwietnia 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.96.2019.2.AP:
    „W przypadku bezpośrednich przelewów na konto bankowe, Wnioskodawca przypisuje poszczególne przelewy do odpowiadających im transakcji sprzedaży na podstawie informacji zawartych w tytule każdego z przelewów. W przypadku płatności za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny) Wnioskodawca otrzymuje od operatora systemu płatniczego on-line zbiorcze przelewy. Jednocześnie operator systemu udostępnia Wnioskodawcy zestawienia indywidualnych wpłat Klientów (specyfikacje). Na tej podstawie Wnioskodawca łączy pojedyncze wpłaty z odpowiadającymi im transakcjami sprzedaży towarów. Płatności kartą płatniczą (debetową lub kredytową) polegają na ściągnięciu środków z karty płatniczej Klienta przy udziale podmiotu pośredniczącego (operator kart płatniczych) i przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki.

    (...) Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży (…)”.
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2019 r. sygn. 0115-KDIT1-1.4012.379.2019.1.AJ:
    „Wnioskodawca zamierza akceptować płatności Klientów wyłącznie dokonywane za pośrednictwem zewnętrznych operatorów płatności, profesjonalnie zajmujących się pośrednictwem pieniężnym online. W trakcie składania Zamówień Klienci będą automatycznie przekierowywani na strony internetowe operatorów płatności (tzw. bramki płatności). Przelewy przychodzące na rachunek bankowy Wnioskodawcy będą zawierały w tytułach płatności numery identyfikujące płatność. W przypadku przelewów zbiorczych operatorzy płatności będą umożliwiali Wnioskodawcy pobieranie z twoich systemów tabelarycznych zestawień, w formacie .xls lub .pdf, z których będzie wynikało przyporządkowanie numerów paczek płatności z numerami pojedynczych płatności.
    (...) Wspomniane wyżej powiązanie płatności z dostawami będzie osiągnięte poprzez gromadzenie i przetwarzanie w systemie informatycznym Wnioskodawcy następujących danych:
    • nazw handlowych, przypisanych tym nazwom indeksów, a także ilości towarów zamówionych przez Klienta,
    • numeru zamówienia, generowanego przez system informatyczny Wnioskodawcy,
    • numeru identyfikującego płatność dokonaną przez Klienta, dostarczanego przez operatora płatności,
    • numeru paczki (tzw. tracking number) - nadawany przez Kuriera, pobierany do systemu Wnioskodawcy z systemu Operatora za pośrednictwem ww. interfejsu,
    • imienia, nazwiska i adresu (fizycznego) Klienta.
    Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży (…).”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedaż towaru oraz świadczone usługi bezpośrednio przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy (Kanał I) oraz za pośrednictwem systemu płatniczego on-line lub płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową) przez Operatora (Kanał II) oraz nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedaż towaru oraz świadczone usługi za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala (Kanał III).


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy – w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.


Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.


Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.


Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).


W poz. 36 ww. załącznika wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Co do zasady w znaczeniu potocznym sprzedaż wysyłkowa stanowi formę sprzedaży detalicznej, gdzie kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia – np. drogą pocztową, telefonicznie lub poprzez Internet, po czym wybrany towar dostarczany jest za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej do nabywcy.

Posiłkowo można wskazać, że uregulowania prawne dotyczące się m.in. sprzedaży w systemie wysyłkowym zawiera ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r. poz. 134 ze zm.), która reguluje zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.


Cechami charakterystycznymi umowy zawieranej na odległość jest :

  • brak jednoczesnej fizycznej obecności stron, tj. przedsiębiorcy i konsumenta,
  • zawarcie umowy z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. poprzez Internet).


Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym korzystającej ze zwolnienia w obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej istotnym jest, by:

  • zostało złożone zamówienie i zawarta umowa sprzedaży z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. telefonicznie lub poprzez Internet) bez fizycznej obecności stron transakcji,
  • towar został przemieszczony od dostawcy do klienta lub do wskazanego przez niego miejsca pocztą lub przesyłką kurierską, co oznacza, że nie może on zostać wydany klientowi w sklepie stacjonarnym z chwilą zawarcia umowy kupna-sprzedaży.


Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczą przedmiotu działalności.


Natomiast w poz. 37 tego załącznika wymieniono, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka pełni rolę dystrybutora produktów spożywczych/suplementów diety (Produkty). Produkty są dystrybuowane w formule tak zwanej sprzedaży bezpośredniej - Spółka nie sprzedaje Produktów bezpośrednio do konsumentów, ale za pośrednictwem sieci sprzedaży tzw. dystrybutorów (Klienci). Wnioskodawca prowadzi obecnie sprzedaż Produktów na rzecz Klientów za pośrednictwem sieci Internet oraz telefonicznie - we własnym sklepie internetowym (platformie do zamówień). Sklep internetowy Spółki przeznaczony jest wyłącznie dla Klientów, z którymi Spółka ma podpisane umowy. Klienci to zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie osób, które nie mają statusu przedsiębiorcy na gruncie VAT. Aktualnie Spółka rejestruje opisaną powyżej sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej. Niezależnie od wystawienia paragonu każda sprzedaż jest dokumentowana fakturą, na której widnieje m.in. imię i nazwisko oraz adres Klienta. Przedmiotem sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego Wnioskodawcy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Wysyłka Produktów następuje w całości z magazynu logistycznego. Transport towarów z magazynu do Klientów będzie wykonywany przez zewnętrzną firmę kurierską. Do obsługi sklepu internetowego (i zamówień telefonicznych) będzie wykorzystywany dedykowany system informatyczny (System). W Systemie rejestrowane są zamówienia, płatności, wysyłki oraz doręczenia towarów do Klientów. Dane osobowe (imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres do wysyłki) Klienta będą wprowadzane do Systemu w momencie zawarcia przez Klienta umowy, z możliwością edycji adresu dla konkretnego zamówienia. System rejestruje informacje dotyczące zamówień poszczególnych Klientów, m.in. numery zamówień, liczbę i wartość zamówionych towarów i inne. Spółka wysyła Produkt do Klienta po uregulowaniu należności przez Klienta. Ze względu na rozwijający się rynek płatności elektronicznych, płatności za zakupione u Spółki Produkty dokonywane są przez Klientów w jednym z trzech kanałów.

Kanał płatności I: Płatność za Produkty wykonywana jest bezpośrednio przez Klienta w formie polecenia przelewu na rachunek bankowy Spółki. Takie przelewy opisywane są zwykle numerem zamówienia, niezależnie jednak od tego, Spółka na podstawie kwoty (która wynika z danych zawartych w Systemie i faktury wystawionej na Klienta) jest w stanie z łatwością przyporządkować płatność do danego zamówienia.

Kanał płatności II: W trakcie składania zamówień Klienci mogą skorzystać z możliwości przekierowania na stronę internetową operatora płatności (tzw. bramki płatności) First Data (Operator). Skorzystanie z takiej formy płatności umożliwia Klientowi zapłatę za Produkty w jednej z dwóch form: (i) tzw. szybkiego przelewu on-line (który, w ocenie Spółki, z perspektywy regulacji prawa bankowego należy kwalifikować jako polecenie zapłaty) i (ii) obciążenia karty kredytowej bądź debetowej. Środki przekazane w ten sposób przez Klienta są transferowane na konto Operatora. Następnie Operator dokonuje zbiorczego polecenia przelewu na rachunek bankowy Spółki; kwota przelewu obejmuje określoną liczbę transakcji (wpłat zleconych przez Klientów). Formuła ta jest stosowana przez Spółkę, ponieważ pozwala ona na notyfikację płatności Spółce zanim środki do niej faktycznie dotrą, a w konsekwencji - Produkty są szybciej wysyłane do Klienta. Operator umożliwia Spółce pobieranie ze swoich systemów tabelarycznych zestawień - arkuszy kalkulacyjnych (Raport I). W Raporcie I znajdują się szczegółowe informacje na temat zbiorczego przelewu. Raport I zawiera m.in. następujące informacje na temat transakcji opłaconych z pomocą Kanału płatności II: zbiorcza kwota przelewu od Operatora, daty płatności od Klientów, numery zamówień Klientów, kwoty opłacone przez Klientów w ramach poszczególnych transakcji, numer karty płatniczej (jeśli użyto), bank Klienta. Raport I nie zawiera szczegółowych danych Klienta, tj. m.in. jego imienia, nazwiska oraz jego adresu, ale pomimo tego każdą płatność dokonaną tą metodą da się z łatwością połączyć zarówno z wpływem na rachunek Spółki (od Operatora), jak i z poszczególnymi zamówieniami.

Kanał płatności III: Klienci mogą skorzystać również z możliwości zapłaty za nabyte produkty w formie płatności kartą płatniczą za pomocą terminalu płatniczego. W takim przypadku zamówienie jest dokonane w całości przez Internet albo przez telefon. Natomiast płatność dokonywana jest w ten sposób, że Klient podaje telefonicznie dane karty płatniczej, które są wprowadzane do terminala przez pracownika Spółki. Nie zmienia to faktu wysyłki Produktów przesyłką kurierską i ostatecznie ta forma sprzedaży różni się od tych zapłaconych w ramach Kanałów I i II tylko załatwieniem płatności telefonicznie. Tak dokonane płatności również wpływają na rachunek Operatora. Następnie Operator dokonuje zbiorczego polecenia przelewu otrzymanych środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Również te transakcje zawarte są arkuszu kalkulacyjnym - osobnym zestawieniu przedstawianym przez Operatora (Raport II). Raport II zawiera zasadniczo takie dane jak Raport I. Jednakże w przypadku tych transakcji nie ma aktualnie możliwości zawarcia w zestawieniu numeru zamówienia. Dlatego generowany osobno Raport II zawiera kod autoryzacyjny identyfikujący płatność z zamówieniem.

Ponadto Spółka sprzedaje Klientom także usługi w postaci biletów na organizowane przez nią wydarzenia. Sprzedaż tych usług odbywa się w identyczny sposób jak Produktów (tzn. mogą być zamawiane na stronie internetowej lub telefonicznie, a płatność i jej udokumentowanie odbywają się tak samo jak w przypadku Produktów - w ramach jednego z 3 opisanych powyżej kanałów). Oprócz ceny za Produkty (oraz bilety nabywane za pośrednictwem strony internetowej) Klienci uiszczają na rzecz Spółki także tzw. opłaty roczne. Są to opłaty za ogół usług (za wyjątkiem biletów) świadczonych przez Spółkę na rzecz Klientów w danym roku. Faktura za opłatę roczną jest wystawiana raz do roku. Klienci są zaszeregowani w ramach jednej z dwóch grup. Każdy Klient z danej grupy uiszcza taką samą kwotę z tytułu nabywanych usług. Kwota ta zgodna jest z imienną fakturą wystawioną na jego rzecz. Klienci opisują przelewy za opłaty roczne numerem dystrybutora (numerem Klienta). Jest to jedna z dwóch usług świadczonych Klientom (drugą są opisane wcześniej usługi wstępu na wydarzenia). Faktury za opłaty roczne, zawierające imię, nazwisko i adres Klienta, ewidencjonowane są w rejestrze VAT tymi danymi.

Niekiedy Spółka sprzedaje Produkty bezpośrednio na rzecz pracowników swoich lub spółki powiązanej - przy czym przedmiotem zapytania Spółki są tylko pracownicy spółki powiązanej. Pracownicy ci nabywają Produkty w bardzo podobnej procedurze jak Klienci, również w systemie wysyłkowym. Różnice są następujące: pracownicy spółki powiązanej nie mają dostępu do Systemu i zamawiają produkty wyłącznie na podstawie katalogu; pracownicy ci mogą dokonać płatności wyłącznie w ramach Kanału III. Dane o transakcjach dokonanych przez pracowników, analogicznie jak w przypadku Klientów, będą zawarte w Raportach.

Ponadto Spółka podkreśla, że dla świadczonych usług prowadzi ewidencję, w której ujmuje dane dotyczące sprzedaży, zawierające w szczególności dane nabywcy, określenie usługi i kwotę podatku - a zatem z ewidencji wynika, jakiej dokładnie czynności dotyczy sprzedaż; Spółka posiada dowody dokumentujące otrzymanie zapłaty, które jest w stanie przyporządkować do poszczególnych pozycji w prowadzonej ewidencji.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy we wskazanych okolicznościach Wnioskodawca zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w zw. z § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 i 37 załącznika do Rozporządzenia nie będzie mieć obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W analizowanej sprawie, - jak wskazał Wnioskodawca - dokonuje sprzedaży towarów i usług za pośrednictwem sieci Internet oraz telefonicznie - we własnym sklepie internetowym (platformie do zamówień) oraz za pomocą strony internetowej Operatora płatności (tzw. bramki płatności) First Data w formie wysyłek kurierskich, za które otrzymuje zapłatę w następujący sposób:

  • Kanał I: bezpośredni przelew na konto bankowe Wnioskodawcy,
  • Kanał II: płatność za pośrednictwem systemu płatniczego on-line lub płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową) przez Operatora,
  • Kanał III: płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową) za pomocą terminalu płatniczego.


Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, w przypadku bezpośrednich przelewów na konto bankowe (Kanał I), Wnioskodawca przypisuje poszczególne przelewy do odpowiadających im transakcji sprzedaży na podstawie numeru zamówienia oraz kwoty (która wynika z danych zawartych w Systemie i faktury wystawionej na Klienta). W przypadku płatności za pośrednictwem systemu płatniczego on-line lub płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową) przez Operatora (Kanał II) Wnioskodawca otrzymuje od operatora systemu płatniczego on-line Raport I, w którym znajdują się szczegółowe informacje na temat zbiorczego przelewu. Raport I zawiera m.in. następujące informacje na temat transakcji opłaconych za pomocą Kanału płatności II: zbiorcza kwota przelewu od Operatora, daty płatności od Klientów, numery zamówień Klientów, kwoty opłacone przez Klientów w ramach poszczególnych transakcji, numer karty płatniczej (jeśli użyto), bank Klienta. W przypadku płatności poprzez Kanał III zamówienie jest dokonane w całości przez Internet albo przez telefon. Natomiast płatność dokonywana jest w ten sposób, że Klient podaje telefonicznie dane karty płatniczej, które są wprowadzane do terminala przez pracownika Spółki. Nie zmienia to faktu wysyłki Produktów przesyłką kurierską i ostatecznie ta forma sprzedaży różni się od tych zapłaconych w ramach Kanałów I i II tylko załatwieniem płatności telefonicznie. Ponadto, w odniesieniu do każdej z wymienionych powyżej opcji płatności z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła płatność oraz Spółka wskazuje, że dla świadczonych usług prowadzi ewidencję, w której ujmuje dane dotyczące sprzedaży, zawierające w szczególności dane nabywcy, określenie usługi i kwotę podatku - a zatem z ewidencji wynika, jakiej dokładnie czynności dotyczy sprzedaż. Spółka posiada dowody dokumentujące otrzymanie zapłaty, które jest w stanie przyporządkować do poszczególnych pozycji w prowadzonej ewidencji. Przy czym, co istotne towary i usługi, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie w zakresie otrzymanej zapłaty poprzez Kanał I i Kanał II zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym oraz sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

W konsekwencji Wnioskodawca może zaprzestać ewidencjonowania wysyłkowej sprzedaży towarów oraz usług na kasie rejestrującej w dowolnym momencie odnośnie towarów i usług, przy sprzedaży których spełnione będą przesłanki wskazane w poz. 36 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedawane towary i świadczone usługi w ramach Kanału I i Kanału II, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej nie będzie zwolniona sprzedaż towarów i usług przez Wnioskodawcę w przypadku, gdy dojdzie do zapłaty za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala (Kanał III). Takie czynności nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia w oparciu o § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ponieważ takie płatności nie spełniają warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie ww. przepisu rozporządzenia. Należy bowiem zauważyć, że również płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają kryteria płatności gotówkowych. Tym samym sprzedaż towarów i usług, za które Klient ureguluje kartą płatniczą z użyciem terminala, będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej Wnioskodawcy. Przy czym nie ma znaczenia fakt, że dokonywana płatność dokonywana będzie zdalnie poprzez wprowadzenie danych Klienta przez pracownika Spółki a nie bezpośrednio przez Klienta na miejscu np. w sklepie.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedaż towaru i świadczone usługi w ramach Kanału I i Kanału II, uznano za prawidłowe, natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za sprzedaż towaru i świadczone usługi za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala (Kanał III) należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj