Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.110.2020.2.AKS
z 27 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2020 r. (data wpływu 12 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2020 r. (data wpływu 22 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego poniesionego na zakup towarów i usług wykorzystywanych tylko i wyłącznie w ramach realizacji projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego poniesionego na zakup towarów i usług wykorzystywanych tylko i wyłącznie w ramach realizacji projektu pn. „(…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2020 r. (data wpływu 22 maja 2020 r.) o pełnomocnictwo oraz adres ePUAP pełnomocnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja działa jako organizacja pożytku publicznego (dalej, jako OPP) w świetle przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (dalej ustawa o wolontariacie), działa wyłącznie poprzez swoje cele statutowe. Wnioskodawca realizuje cele naukowe, cele służące społecznej działalności pożytku publicznego i cele prospołeczne. Ponadto Wnioskodawca wspiera badania naukowe, edukację oraz prowadzi rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Działa bezinteresownie i nie czerpie korzyści majątkowych.

Zgodnie ze statutem Fundacji, Fundacja ma prawo realizować wszystkie cele pożytku publicznego, tj. m.in. cele naukowe, cele służące społecznej działalności pożytku publicznego i cele prospołeczne poprzez dotowanie wiedzy, badań naukowych, edukacji, dokształcania, kultury, sportu i rekreacji, a także organizację i promocję wolontariatu oraz działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie rehabilitacji zawodowej, integracji i inkluzji.

Fundacja działa bezinteresownie. Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Środki Fundacji, w szczególności jej majątek i dochody, mogą być wykorzystywane jedynie do jej celów statutowych. Żadna osoba nie może otrzymać korzyści z Fundacji poprzez wydatki niezgodne z celami Fundacji lub nieproporcjonalnie wysokie wynagrodzenie. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Fundacja realizując cele statutowe podpisała z Zarządem Województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach działania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na projekt zatytułowany „(…)”.

Zadanie w ramach wyżej wskazanego projektu polegało na realizacji działań w zakresie zachowania i promocji dziedzictwa kulinarnego, kulturowego, przyrodniczego i historycznego regionu oraz promocji turystyki, (…) organizacji wydarzenia mającego na celu wypromowanie historii (…), na którym możliwe jest oparcie procesu rozwoju miejscowości X, organizacji szkolenia dla lokalnych liderów o tematyce rewitalizacji obszarów popegeerowskich oraz wydanie publikacji „(…)”.

Fundacja we wniosku o otrzymanie dofinansowania oświadczyła, że koszty jakie ponosić będzie w związku z realizacją projektu należeć będą do tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli takich w związku z którymi Fundacji nie przysługuje prawo ani możliwość ich odzyskania. W trakcie trwania projektu do kosztów kwalifikowanych Fundacja zaliczyła koszty takie jak m.in. wykonywanie prac konserwatorskich (…), artykuły na potrzeby projektu, przedmioty zakupione w ramach projektu, „(…)” (nagroda), umowa o dzieło Inwent parku, wyjazd związany z projektem, talerze plastikowe, widelce, noże, obsługa projektu, nagłośnienie biesiady, wznowienie punktów granicznych m. X studium krajobrazu kulturowego.

Koszty ponoszone przez Fundację w związku z wykonywaniem opisywanego wyżej projektu związane są z czynnościami nieobjętymi podatkiem VAT. Zakupy dokonywane przez Fundację w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Fundacja figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, i jest czynnym płatnikiem podatku VAT, jednak koszty jakie ponosiła w związku z realizacją projektu nie były przez nią wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji, wystawione będą na Fundację.

Fundacja nie będzie miała prawa do odzyskania uiszczonego przy realizacji projektu podatku VAT. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o rozliczenie dofinansowania składanego przez Fundację interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Fundacja jest zobligowana do dostarczenia takiej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja może odliczyć VAT poniesiony na zakup towarów i usług wykorzystanych tylko i wyłącznie w ramach realizacji projektu „(…)” współfinansowanego ze środków będących w dyspozycji (…), a pochodzących z działania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w postaci m.in. wykonania prac konserwatorskich na terenie (…) w miejscowości X, zakupu artykułów na potrzeby zrealizowania powyższego projektu, zakupu usługi nagłośnienia w związku z usługą, obsługi imprezy organizowanej w ramach powyższego projektu, zakupu w związku z organizacją powyższego projektu, wypożyczenia strojów historycznych, skoro nabywane towary i usługi nie zostały wykorzystane przez Fundację do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług przez Fundację.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odliczyć VAT poniesionego na zakup towarów i usług wykorzystanych tylko i wyłącznie w ramach realizacji projektu „(…)” współfinansowanego ze środków będących w dyspozycji (…), a pochodzących z działania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w postaci m.in. wykonania prac konserwatorskich na terenie (…) w miejscowości X, zakupu artykułów na potrzeby zrealizowania powyższego projektu, zakupu usługi nagłośnienia w związku z usługą obsługi imprezy organizowanej w ramach powyższego projektu, zakupu w związku z organizacją powyższego projektu, wypożyczenia strojów historycznych, skoro nabywane towary i usługi nie zostały wykorzystane przez Fundację do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług przez Fundację.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przypadku opisywanego stanu faktycznego Fundacja działa jako organizacja pożytku publicznego. Organizacje pożytku publicznego zostają zobligowane do uiszczania podatku VAT w przypadku kiedy zakup towarów bądź usług związany zostaje z prowadzoną przez tę Fundację działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Jak wskazuje art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na kanwie opisywanego stanu faktycznego transakcje udokumentowane fakturami za zakup towarów i usług w ramach wykonywania projektu „(…)”, nie będą wykorzystywane przez Fundację do czynności opodatkowanych, w związku z czym Fundacji nie będzie przysługiwało prawo ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Jak wskazują Sądy Administracyjne „w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 u.p.t.u. wykluczona jest możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi”.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 17 ust. 9 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r., z późn. zm.), do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji w ramach projektu podlegają koszty podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013.

Zgodnie z art. 37 ust. 11 rozporządzenia 1303/2013, podatek VAT nie stanowi wydatku kwalifikowalnego operacji, z wyjątkiem przypadku, gdy podatek VAT nie podlega zwrotowi na podstawie krajowych przepisów o podatku VAT. Sposób traktowania VAT na poziomie inwestycji ostatecznych odbiorców nie jest brany pod uwagę do celów określania kwalifikowalności wydatków w ramach instrumentu finansowego. Niemniej jednak w przypadku łączenia instrumentów finansowych z dotacjami na mocy ust. 7 i 8 niniejszego artykułu, do dotacji zastosowanie mają przepisy art. 69 ust. 3.

Zgodnie z art. 69 ust. 3c rozporządzenia 1303/2013, podatek od wartości dodanej (VAT), jest kosztem niekwalifikowanym, z wyjątkiem podatku którego nie można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego VAT.

Fundacja nie może odzyskać kosztów ponoszonych na podatek VAT w związku z wykonywaniem projektu, co prowadzi do konkluzji, że koszty ponoszone przez Fundację uznać należy za tzw. koszty kwalifikowane VAT podlegające refundacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja działa jako organizacja pożytku publicznego w świetle przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, działa wyłącznie poprzez swoje cele statutowe. Fundacja realizuje cele naukowe, cele służące społecznej działalności pożytku publicznego i cele prospołeczne. Ponadto wspiera badania naukowe, edukację, oraz prowadzi rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Działa bezinteresownie i nie czerpie korzyści majątkowych.

Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Środki Fundacji, w szczególności jej majątek i dochody, mogą być wykorzystywane jedynie do jej celów statutowych. Żadna osoba nie może otrzymać korzyści z Fundacji poprzez wydatki niezgodne z celami Fundacji lub nieproporcjonalnie wysokie wynagrodzenie. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Fundacja realizując cele statutowe podpisała z Zarządem Województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach działania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na projekt pn. „(…)”.

Zadanie w ramach wyżej wskazanego projektu polegało na realizacji działań w zakresie zachowania i promocji dziedzictwa kulinarnego, kulturowego, przyrodniczego i historycznego regionu oraz promocji turystyki, a konkretnie renowacji (…), organizacji wydarzenia mającego na celu wypromowanie historii pałacu jako endogenicznego zasobu, na którym możliwe jest oparcie procesu rozwoju miejscowości X, organizacji szkolenia dla lokalnych liderów o tematyce rewitalizacji obszarów popegeerowskich oraz wydanie publikacji „(…)”.

Fundacja we wniosku o otrzymanie dofinansowania oświadczyła, że koszty jakie ponosić będzie w związku z realizacją projektu należeć będą do tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli takich w związku z którymi Fundacji nie przysługuje prawo ani możliwość ich odzyskania. W trakcie trwania projektu do kosztów kwalifikowanych Fundacja zaliczyła koszty takie jak m.in. wykonywanie prac konserwatorskich na terenie (…), artykuły na potrzeby projektu, przedmioty zakupione w ramach projektu, „(…)” (nagroda), umowa o dzieło Inwent parku, wyjazd związany z projektem, talerze plastikowe, widelce, noże, obsługa projektu, nagłośnienie biesiady, wznowienie punktów granicznych m. X studium krajobrazu kulturowego.

Koszty ponoszone przez Fundację w związku z wykonywaniem opisywanego wyżej projektu związane są z czynnościami nieobjętymi podatkiem VAT. Zakupy dokonywane przez Fundację dokonane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Fundacja figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, i jest czynnym płatnikiem podatku VAT, jednak koszty jakie ponosiła w związku z realizacją projektu nie były przez nią wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji, wystawione będą na Fundację.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, skoro nabywane towary i usługi nie zostały wykorzystane przez Fundację do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Fundacja nie może odliczyć podatku VAT poniesionego na zakup towarów i usług wykorzystanych tylko i wyłącznie w ramach realizacji projektu „(…)” współfinansowanego ze środków będących w dyspozycji (…), a pochodzących z działania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w postaci m.in. wykonania prac konserwatorskich na terenie (…) w miejscowości X, zakupu artykułów na potrzeby zrealizowania powyższego projektu, zakupu usługi nagłośnienia w związku z usługą obsługi imprezy organizowanej w ramach powyższego projektu, zakupu w związku z organizacją powyższego projektu, wypożyczenia strojów historycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj