Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.251.2020.1.EN
z 27 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 6 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na modernizację obiektów oraz wyposażenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Klasztor – jest osobą kościelną, niezarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będąc podatnikiem VAT nie składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracji VAT-7.

Partner projektu: STOWARZYSZENIE

Wnioskodawca realizuje projekt o nazwie „…”, który jednocześnie jest realizatorem projektu.

ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU

Projekt realizowany w Partnerstwie.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja 4 obiektów (w tym zabytkowych) wraz z zagospodarowaniem terenu, składających się na teren Klasztoru Kościół powstał pod koniec XIX w. i stanowi jeden z cenniejszych obiektów zabytkowych.

W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych oraz zakup wyposażenia.

W zakres robót budowlanych wchodzi:

  1. Rewitalizacja zabytkowego obiektu – wzmocnienie konstrukcji ścian, konserwacja wątku ceglanego, konserwacja tynków, konserwacja elementów metalowych (w zakresie wieży kościoła).
  2. Adaptacja obiektu dawnej organistówki na świetlicę środowiskową: roboty ciesielskie i stolarskie, dekarskie, murarskie, stolarka okienna i drzwiowa, termomodernizacja, instalacje sanitarne, zabezpieczenie przed wilgocią. Powierzchnia zabudowy – (…).
  3. Dom: roboty dekarskie, murarskie, stolarka okienna i drzwiowa (wewnętrzna), termomodernizacja, obróbki blacharskie, prace termoizolacyjne, instalacje: sanitarne, elektryczne, zabezpieczenie przeciwwilgociowe. Powierzchnia zabudowy – (…).
  4. Modernizacja kaplicy cmentarnej – (…) : roboty ciesielskie, dekarskie, murarskie, posadzkowe, instalacje: elektryczna, zabezpieczenie przeciwwilgociowe, stolarka okienna i drzwiowa, prace wykończeniowe tynkarskie i malarskie. Powierzchnia zabudowy – (…).

W zakresie wyposażenia świetlicy środowiskowej oraz Domu – (…) prowadzona przez Partnera projektu.

Wszystkie koszty związane z projektem ponoszone są przez Wnioskodawcą (wszystkie faktury w ramach projektu wystawiane są na Wnioskodawcę).

Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. VI rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. W sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

CELE PROJEKTU

Głównym celem projektu pn. „….” jest poprawa jakości życia mieszkańców miasta, zapobieganie zjawisku wykluczenia społecznego, ułatwienie dostępu do usług socjalnych dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz wzmocnienie atrakcyjności turystycznej.

Z tego celu wynikają następujące cele szczegółowe:

  1. Poprawa jakości życia dzieci pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych, zaniedbanych wychowawczo, o niskim statusie społecznym i kulturowym, zagrożonych patologiami społecznymi, w tym przede wszystkim alkoholizmem jak również rodzin wieloproblemowych w tym samotnych matek, poprzez skuteczne włączanie ich oraz dzieci do życia wg ogólnie przyjętych norm i zasad życia społecznego ze wsparciem w realizacji codziennych obowiązków rodzicielskich. W realizacji tego celu skuteczna jest pomoc we wsparciu podstawowych kompetencji rodzicielskich – w formie dziennej opieki dla dzieci poprzez zapewnienie pomocy w odrabianiu lekcji, kąciku kulinarnym czy zapewnieniu posiłków pod opieką instruktorów.
  2. Udzielanie pomocy terapeutycznej – porady, konsultacje dla rodziców oraz specjalistyczna pomoc dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dzięki której podopieczni będą mogli kompensować zaburzone funkcje w formie np. poradni rodzinnej. Na terenie aktualnie funkcjonują 2 poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zatrudniają wykwalifikowanych specjalistów, jednakże zgodnie z rozporządzeniem MEN o organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych i szkołach, 1 grupa nie może przekraczać 5 dzieci w zajęciach prowadzonych 1 godzinę. Ponadto, żadna z nich nie prowadzi w bieżącym roku grupy o charakterze socjoterapeutycznym, co jest bardzo istotne dla modelowania pozytywnych zachowań i wzorców normatywnych interesariuszy. Dodatkowym wsparciem jest stosowna infrastruktura, która zapewni podopiecznym lepszy dostęp do usług w zakresie doradztwa, wsparcia psychologicznego, terapeutycznego czy kompensowania dysfunkcji diagnozowanych u dzieci na poszczególnych etapach edukacyjnych, lub zainteresowań – pracownia plastyczna, siłownia, salka szachowa, plac zabaw, 2 sale świetlicowe w miarę potrzeb interesariuszy, poszerzania wiedzy poprzez utworzenie biblioteki, czy wreszcie pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb poprzez udostępnienie pokojów gościnnych, dostępu do aneksu kuchennego oraz korzystania z zaplecza IT.
  3. Budowanie tożsamości lokalnej mieszkańców oraz wzmocnienie identyfikacji z „małą ojczyzną” poprzez utworzoną (…) – propagowanie wiedzy o słynnym (…), ze szczególnym uwzględnieniem aktywizacji seniorów. Struktura demograficzna jasno wskazuje, że przybywa osób w wieku 60 +, zarówno kobiet jak i mężczyzn, którzy z jednej strony wymagają dostępu do infrastruktury medycznej i usług z tym związanych, z drugiej jednak, kondycja psychofizyczna pozwala im na podejmowanie aktywności niezwiązanej już z pracą zarobkową, ale pozwalającej aktywnie spędzać czas wolny i rozwijać lub wręcz odkrywać swoje pasje i zainteresowania. Mimo wciąż rosnącej oferty usług np. uniwersytety trzeciego wieku, zajęcia dodatkowe np. sportowe, fitness, teatralne itp. seniorzy wciąż czują się „niewidzialną” grupą społeczną, beneficjentami systemu opieki lub zdrowia, obciążeniem dla rodziny. Aby wpłynąć na zmianę takiego postrzegania niezbędne są działania w zakresie włączania mieszkańców miasta w działania przyczyniające się do wzmocnienia identyfikacji z „małą ojczyzną”, wzmacnianie poczucia swojej wartości i przynależności do społeczności lokalnej poprzez włączanie do działań o charakterze lokalnym, w ogóle niewymagających wkładu finansowego lub dużego zaangażowania środków finansowych z ich strony, jak w przypadku ofert biur podróży, zajęć tematycznych typu: klub brydża, zajęcia fitness, basen.
  4. Zachowanie obiektów dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń poprzez ich modernizację i renowację – obiekty planowane do modernizacji i renowacji są wpisane do rejestru zabytków.

Usługi świetlicy (…) oraz pozostałe funkcje zmodernizowanych obiektów nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany modernizacją obiektów oraz wyposażeniem, jest możliwy do odzyskania przez Wnioskodawcę jako podmiotu zawierającego umowy z wykonawcami?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od wydatków ponoszonych w ramach projektu nie jest możliwy do odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą kościelną, niezarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będąc podatnikiem VAT nie składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca realizuje projekt o nazwie „…”, który jednocześnie jest realizatorem projektu.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja 4 obiektów (w tym zabytkowych) wraz z zagospodarowaniem terenu, składających się na teren Klasztoru Kościół powstał pod koniec XIX w. i stanowi jeden z cenniejszych obiektów zabytkowych.

W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych oraz zakup wyposażenia.

W zakres robót budowlanych wchodzi:

  1. Rewitalizacja zabytkowego obiektu – wzmocnienie konstrukcji ścian, konserwacja wątku ceglanego, konserwacja tynków, konserwacja elementów metalowych (w zakresie wieży kościoła).
  2. Adaptacja obiektu dawnej organistówki na świetlicę środowiskową: roboty ciesielskie i stolarskie, dekarskie, murarskie, stolarka okienna i drzwiowa, termomodernizacja, instalacje sanitarne, zabezpieczenie przed wilgocią. Powierzchnia zabudowy – (…).
  3. Dom: roboty dekarskie, murarskie, stolarka okienna i drzwiowa (wewnętrzna), termomodernizacja, obróbki blacharskie, prace termoizolacyjne, instalacje: sanitarne, elektryczne, zabezpieczenie przeciwwilgociowe. Powierzchnia zabudowy – (…).
  4. Modernizacja kaplicy cmentarnej – (…) : roboty ciesielskie, dekarskie, murarskie, posadzkowe, instalacje: elektryczna, zabezpieczenie przeciwwilgociowe, stolarka okienna i drzwiowa, prace wykończeniowe tynkarskie i malarskie. Powierzchnia zabudowy – (…).

Wszystkie koszty związane z projektem ponoszone są przez Wnioskodawcą (wszystkie faktury w ramach projektu wystawiane są na Wnioskodawcę).

Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców miasta, zapobieganie zjawisku wykluczenia społecznego, ułatwienie dostępu do usług socjalnych dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz wzmocnienie atrakcyjności turystycznej. Z tego celu wynikają następujące cele szczegółowe:

  1. Poprawa jakości życia dzieci pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych, zaniedbanych wychowawczo, o niskim statusie społecznym i kulturowym, zagrożonych patologiami społecznymi, w tym przede wszystkim alkoholizmem jak również rodzin wieloproblemowych w tym samotnych matek, poprzez skuteczne włączanie ich oraz dzieci do życia wg ogólnie przyjętych norm i zasad życia społecznego ze wsparciem w realizacji codziennych obowiązków rodzicielskich. W realizacji tego celu skuteczna jest pomoc we wsparciu podstawowych kompetencji rodzicielskich – w formie dziennej opieki dla dzieci poprzez zapewnienie pomocy w odrabianiu lekcji, kąciku kulinarnym czy zapewnieniu posiłków pod opieką instruktorów.
  2. Udzielanie pomocy terapeutycznej – porady, konsultacje dla rodziców oraz specjalistyczna pomoc dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dzięki której podopieczni będą mogli kompensować zaburzone funkcje w formie np. poradni rodzinnej. Na terenie aktualnie funkcjonują 2 poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zatrudniają wykwalifikowanych specjalistów, jednakże zgodnie z rozporządzeniem MEN o organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych i szkołach, 1 grupa nie może przekraczać 5 dzieci w zajęciach prowadzonych 1 godzinę. Ponadto, żadna z nich nie prowadzi w bieżącym roku grupy o charakterze socjoterapeutycznym, co jest bardzo istotne dla modelowania pozytywnych zachowań i wzorców normatywnych interesariuszy. Dodatkowym wsparciem jest stosowna infrastruktura, która zapewni podopiecznym lepszy dostęp do usług w zakresie doradztwa, wsparcia psychologicznego, terapeutycznego czy kompensowania dysfunkcji diagnozowanych u dzieci na poszczególnych etapach edukacyjnych, lub zainteresowań – pracownia plastyczna, siłownia, salka szachowa, plac zabaw, 2 sale świetlicowe w miarę potrzeb interesariuszy, poszerzania wiedzy poprzez utworzenie biblioteki, czy wreszcie pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb poprzez udostępnienie pokojów gościnnych, dostępu do aneksu kuchennego oraz korzystania z zaplecza IT.
  3. Budowanie tożsamości lokalnej mieszkańców oraz wzmocnienie identyfikacji z „małą ojczyzną” poprzez utworzoną (…) – propagowanie wiedzy o słynnym (…), ze szczególnym uwzględnieniem aktywizacji seniorów. Struktura demograficzna jasno wskazuje, że przybywa osób w wieku 60 +, zarówno kobiet jak i mężczyzn, którzy z jednej strony wymagają dostępu do infrastruktury medycznej i usług z tym związanych, z drugiej jednak, kondycja psychofizyczna pozwala im na podejmowanie aktywności niezwiązanej już z pracą zarobkową, ale pozwalającej aktywnie spędzać czas wolny i rozwijać lub wręcz odkrywać swoje pasje i zainteresowania. Mimo wciąż rosnącej oferty usług np. uniwersytety trzeciego wieku, zajęcia dodatkowe np. sportowe, fitness, teatralne itp. seniorzy wciąż czują się „niewidzialną” grupą społeczną, beneficjentami systemu opieki lub zdrowia, obciążeniem dla rodziny. Aby wpłynąć na zmianę takiego postrzegania niezbędne są działania w zakresie włączania mieszkańców miasta w działania przyczyniające się do wzmocnienia identyfikacji z „małą ojczyzną”, wzmacnianie poczucia swojej wartości i przynależności do społeczności lokalnej poprzez włączanie do działań o charakterze lokalnym, w ogóle niewymagających wkładu finansowego lub dużego zaangażowania środków finansowych z ich strony, jak w przypadku ofert biur podróży, zajęć tematycznych typu: klub brydża, zajęcia fitness, basen.
  4. Zachowanie obiektów dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń poprzez ich modernizację i renowację – obiekty planowane do modernizacji i renowacji są wpisane do rejestru zabytków.

Usługi świetlicy (…) oraz pozostałe funkcje zmodernizowanych obiektów nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na modernizację obiektów oraz wyposażenia w ramach realizowanego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa ora przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki te nie zostały spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności stanu faktycznego – towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Efekty zrealizowanego projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Zaznaczyć należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „…”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj