Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.69.2020.2.TKU
z 21 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2020 r. (data wpływu 21 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2020 r. (data wpływu 5 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 maja 2020 r. (data wpływu 5 maja 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o własne stanowisko Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 5 maja 2020 r.).

Gmina planuje realizować projekt pn.: „(…)”. Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie sali gimnastycznej wraz z łącznikiem dla szkoły podstawowej (…). Projektowana inwestycja będzie polegała na budowie sali gimnastycznej dla Szkoły Podstawowej (…) wraz z łącznikiem, łączącym salę z istniejącym budynkiem szkoły (planuje się dobudowę sali gimnastycznej do budynku szkolnego od strony północno-wschodniej).

Realizacja inwestycji obejmuje wykonanie sali gimnastycznej jako budynku parterowego z dachem dwuspadowym o kącie pochylenia 15o, krytą płytą warstwową w formie blachodachówki. Wysokość budynku w kalenicy od poziomu terenu: 1131 m. Natomiast łącznik projektuje się jako parterowy z dachem jednospadowym. Dach łącznika o kącie pochylenia 15o, kryty blachodachówką w kolorze czerwieni. Maksymalna wysokość łącznika od poziomu terenu: 7,44 m.

Projektowane wymiary zewnętrzne sali gimnastycznej to: długość 36,48 m; szerokość: 18,48 m. Zewnętrzne wymiary łącznika to: długość 18,24 m; szerokość: 10,68 m. Budynek zaliczany do budynków niskich. Zaprojektowano poziom +/- 0,00 taki sam jak w istniejącym budynku szkolnym, tj. na rzędnej 90,70 m.n.p.m.

Bryłę planowanego budynku oraz elewacje zaprojektowano tak, aby harmonizowały z istniejącą częścią obiektu szkolnego oraz spełniały pozostałe wymagania zawarte w MPZP. Sala gimnastyczna oraz łącznik wykonane zostaną w technologii tradycyjnej – murowanej. Główne wejścia do budynku szkolnego znajdują się od strony południowej. Przed jednym z wejść zaprojektowano pochylenie terenu o spadku 8%, co umożliwi swobodny dostęp do parteru budynku szkoły również osobom niepełnosprawnym. Ponadto, w ramach opracowania uzupełniającego przewidziano budowę pochylni dla osób niepełnosprawnych, umożliwiającej bezpośrednie wejście do sali gimnastycznej poprzez łącznik.

Projekt budowlany, stanowiący podstawę do realizacji zamierzenia inwestycyjnego, uwzględnia obowiązujące regulacje prawne dotyczące dostępności i przystosowania obiektu do osób niepełnosprawnych. W celu podniesienia jakości i zapewnienia niezależności dla osób o szczególnych potrzebach, projektowany obiekt gwarantuje niezbędne warunki do korzystania z obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich.

W łączniku do sali gimnastycznej przewiduje się budowę: holu (pow. użytk. 84,12 m2), wc dla niepełnosprawnych (pow. użytk. 7,65 m2), dwóch umywalni (o pow. użytk. 14,58 m2 i 14,34 m2), dwóch szatni (o pow. użytk. 15,37 m2 i 15,32 m2), magazynu sportowego (pow. użytk. 890 m2), gabinetu intendentki (pow. użytk. 8,06 m2), pokoju nauczycielskiego w-fu (pow. użytk. 8,06 m2). Sala gimnastyczna będzie posiadała pow. użytk. 635,10 m2. Łączna powierzchnia użytkowa obiektu to 811,50 m2.

Ponadto inwestycja zakłada zakup niezbędnego wyposażania obiektu dla poszczególnych pomieszczeń w sprzęt i urządzenia warunkujący prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Celem realizowanego przedsięwzięcia jest m.in. poprawa dostępności dzieci i młodzieży szkolnej do podstawowej infrastruktury sportowej oraz stworzenie lepszych warunków edukacji ogólnoszkolnej.

Należy nadmienić, iż wybudowany obiekt wraz z doposażeniem będzie wykorzystywany dla potrzeb funkcjonowania Szkoły Podstawowej (…) (dla której organem prowadzącym jest Gmina) i Zespołu Szkół (…) (dla której organem prowadzącym jest Powiat) w celu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, zajęć pozalekcyjnych, szkolnych zawodów sportowych związanych ze świadczeniem usług edukacyjnych w ramach realizowanych zadań własnych gminy.

Z kolei po godzinach zajęć lekcyjnych, Szkoła będzie nieodpłatnie wynajmować salę gimnastyczną na rzecz wszystkich zainteresowanych podmiotów (mieszkańców, instytucji, klubów sportowych) w celu jej maksymalnego wykorzystania.

W sali gimnastycznej przewiduje się możliwość gry w piłkę koszykową, siatkową oraz tenisa ziemnego. Maksymalna ilość osób mogących jednocześnie przebywać w sali gimnastycznej: 50 osób, natomiast maksymalna ilość osób mogących jednocześnie przebywać w projektowanym budynku: 100 osób.

Podmiotem realizującym projekt, tj. ponoszącym wydatki w związku z realizacją inwestycji, będzie Gmina. Właścicielem wybudowanej infrastruktury pozostanie Gmina, natomiast operatorem obiektu odpowiedzialnym za jego prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie będzie jednostka organizacyjna gminy, tj. Szkoła Podstawowa (…). Zrealizowany projekt Gmina Miasto przekaże nieodpłatnie na majątek samorządowej jednostce budżetowej prowadzącej usługi edukacyjne, tj. Szkole Podstawowej (…).

Wartość kosztorysowa inwestycji wynosi 2 443 032,22 zł. Przewidywane nakłady inwestycyjne związane z realizacją zadania pochodzić będą:

  • z budżetu gminy miasta w wysokości 600 000,00 zł,
  • ze środków pozyskanych na ten cel z Powiatu w ramach współpracy samorządów (zgodnie z Uchwałą Nr (…)), przy czym udział w realizacji projektu Powiatu nie przekroczy kwoty 400 000,00 zł,
  • ze środków pozyskanych na ten cel z Ministerstwa (…), w ramach kolejnej edycji programu: (…) – Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej, w wysokości 1 000 000,00 zł,
  • ze środków pochodzących na ten cel z Urzędu Marszałkowskiego, w wysokości 1 000 000,00 zł.

Zadanie zostanie zrealizowane przez wykonawcę wybranego w drodze udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, o którym mowa w art. 39 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843, z późn. zm.).

Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a zakład budżetowy, jak i jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, czyli wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładem budżetowym mają charakter wewnętrzny. Wszystkie dokumenty dotyczące zakupu towarów i/lub usług związanych z realizacją projektu pn.: „(…)” będą wystawiane na Gminę.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest m.in. budowa obiektów infrastruktury edukacyjnej i sportowej. Podstawę prawną powyższego działania Gminy stanowią art. 7 ust. 1 pkt 8 oraz pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym), zgodnie z którymi: „Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 8) edukacji publicznej; 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych”.

Wybudowana sala gimnastyczna z łącznikiem przy Szkole Podstawowej (…) będzie wykorzystywana do zaspokajania potrzeb wspólnoty Miasta w zakresie kultury fizycznej i turystyki, oświaty do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem zajęć wychowania fizycznego dla uczniów oraz otwartych zajęć pozalekcyjnych dla młodzieży z terenu Gminy, jak również na rzecz zainteresowanych mieszkańców.

Gmina nie będzie wykonywać na sali gimnastycznej żadnych czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z opodatkowania VAT.

Wybudowana sala gimnastyczna wraz z łącznikiem oddana będzie w trwały zarząd zgodnie z art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2020 r., poz. 65) Szkole Podstawowej (…), która jako jednostka organizacyjna gminy będzie operatorem obiektu odpowiedzialnym za jego prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie oraz wykorzystywanie jej do celów statutowych. Wybudowana sala gimnastyczna będzie udostępniana nieodpłatnie Zespołowi Szkół (…) celem prowadzenia zajęć wychowania fizycznego oraz pozalekcyjnych zajęć dla młodzieży. Ten sposób wykorzystania ww. obiektu wpisuje się w zadania własne gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, do których to zadań – zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym – należą m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy podatkowe należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług przez Gminę polegające na nieodpłatnym udostępnianiu sali gimnastycznej na cele gminne (prowadzenie zajęć wychowania fizycznego oraz pozalekcyjnych zajęć dla młodzieży z terenu Gminy), odbywa się w związku z wykonywanymi przez Gminę zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym, Gmina Miasto nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, w całości lub w części, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 5 maja 2020 r.), nie będzie miał on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w całości lub w części, w odniesieniu do kosztów związanych z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego dotyczącego Budowy sali gimnastycznej z łącznikiem dla Szkoły Podstawowej (…). Gmina nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania wydatków na budowę sali gimnastycznej do poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności – do czynności nieodpłatnych związanych z wykorzystaniem sali gimnastycznej na rzecz zajęć wychowania fizycznego. Szkoła Podstawowa (…) jest jednostką organizacyjną, która nie prowadzi żadnej działalności odpłatnej (nie wynajmuje pomieszczeń), prowadzi tylko sprzedaż zwolnioną (stołówka szkolna zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy). Inwestycja ta w przyszłości nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze zrealizowanej inwestycji Gmina nie będzie czerpała zysków. W związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, tj. w ramach realizacji zadań własnych, w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne wykorzystanie będzie odbywać się w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W konsekwencji, czynności udostępniania sali gimnastycznej z łącznikiem w celu wykonywania zadań własnych Gminy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina stoi na stanowisku, że oddanie przez nią nieruchomości w trwały zarząd szkole stanowi czynność dokonaną wewnątrz jednego i tego samego podatnika VAT, tj. jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest Gmina. W konsekwencji czynność ta nie wpłynie na zakres prawa Gminy do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami na nabycie towarów i usług wykorzystywanych do prowadzenia działalności opodatkowanej w przedmiotowej sali gimnastycznej wraz z łącznikiem, skoro w dalszym ciągu to Gmina będzie podmiotem, który tę działalność wykonuje. Oddanie nieruchomości w trwały zarząd oznacza jedynie przesunięcie składnika majątkowego, tj. nieruchomości (sali gimnastycznej wraz z łącznikiem), w ramach tego samego podatnika VAT. Szkoła Podstawowa (…) nie może zostać uznana za odrębnego podatnika VAT. Wybudowana infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności zarówno opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jak i do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Wobec powyższego, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w całości lub w części, w odniesieniu do kosztów związanych z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego dotyczącego Budowy sali gimnastycznej z łącznikiem dla Szkoły Podstawowej (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy – zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (pkt 8) oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje realizować projekt pn.: „(…)”. Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie sali gimnastycznej wraz z łącznikiem dla szkoły podstawowej. Ponadto inwestycja zakłada zakup niezbędnego wyposażania obiektu dla poszczególnych pomieszczeń w sprzęt i urządzenia warunkujący prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Celem realizowanego przedsięwzięcia jest m.in. poprawa dostępności dzieci i młodzieży szkolnej do podstawowej infrastruktury sportowej oraz stworzenie lepszych warunków edukacji ogólnoszkolnej.

Należy nadmienić, iż wybudowany obiekt wraz z doposażeniem będzie wykorzystywany dla potrzeb funkcjonowania Szkoły Podstawowej (…) (dla której organem prowadzącym jest Gmina) i Zespołu Szkół (…) (dla której organem prowadzącym jest Powiat) w celu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, zajęć pozalekcyjnych, szkolnych zawodów sportowych związanych z świadczeniem usług edukacyjnych w ramach realizowanych zadań własnych gminy.

Z kolei po godzinach zajęć lekcyjnych, Szkoła będzie nieodpłatnie wynajmować salę gimnastyczną na rzecz wszystkich zainteresowanych podmiotów (mieszkańców, instytucji, klubów sportowych) w celu jej maksymalnego wykorzystania.

Podmiotem realizującym projekt, tj. ponoszącym wydatki w związku z realizacją inwestycji, będzie Gmina. Właścicielem wybudowanej infrastruktury pozostanie Gmina, natomiast operatorem obiektu odpowiedzialnym za jego prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie będzie jednostka organizacyjna gminy, tj. Szkoła Podstawowa (…). Zrealizowany projekt Gmina Miasto przekaże nieodpłatnie na majątek samorządowej jednostce budżetowej prowadzącej usługi edukacyjne, tj. Szkole Podstawowej (…).

Wszystkie dokumenty dotyczące zakupu towarów i/lub usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

Wybudowana sala gimnastyczna z łącznikiem przy Szkole Podstawowej (…) będzie wykorzystywana do zaspokajania potrzeb wspólnoty Miasta w zakresie kultury fizycznej i turystyki, oświaty do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem zajęć wychowania fizycznego dla uczniów oraz otwartych zajęć pozalekcyjnych dla młodzieży z terenu Gminy, jak również na rzecz zainteresowanych mieszkańców.

Gmina nie będzie wykonywać na sali gimnastycznej żadnych czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z opodatkowania VAT.

Wybudowana sala gimnastyczna wraz z łącznikiem oddana będzie w trwały zarząd zgodnie z art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami Szkole Podstawowej (…), która jako jednostka organizacyjna gminy będzie operatorem obiektu odpowiedzialnym za jego prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie oraz wykorzystywanie jej do celów statutowych. Wybudowana sala gimnastyczna będzie udostępniana nieodpłatnie Zespołowi Szkół (…) celem prowadzenia zajęć wychowania fizycznego oraz pozalekcyjnych zajęć dla młodzieży.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące możliwości odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Wnioskodawca wskazał, że ww. projekt Miasto będzie realizowało w celu zaspokajania potrzeb wspólnoty Miasta w zakresie kultury fizycznej i turystyki, oświaty do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem zajęć wychowania fizycznego dla uczniów oraz otwartych zajęć pozalekcyjnych dla młodzieży z terenu Gminy, jak również na rzecz zainteresowanych mieszkańców, w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie Miasto będzie działało w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Miasto nie będzie ponosiło wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i/lub usługi nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie wykonywać na sali gimnastycznej żadnych czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z opodatkowania VAT.

Zatem w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione Tym samym Miasto nie będzie miało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, tutejszy organ wydał rozstrzygnięcie w oparciu o informację, że Wnioskodawca nie będzie wykonywać na sali gimnastycznej żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opis sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj