Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.76.2020.1.PJ
z 2 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 marca 2020 r. (data wpływu 27 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za zakład energochłonny na potrzeby stosowania zwolnienie dla zużywanych wyrobów gazowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za zakład energochłonny na potrzeby stosowania zwolnienie dla zużywanych wyrobów gazowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X. (dalej: Spółka) w ramach swojej działalności od wielu lat zajmuje się wytwarzaniem ciepła, energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji w źródłach rozproszonych oraz dystrybucją ciepła. Zakłady wytwórcze Spółki - elektrociepłownie i ciepłownie - są zlokalizowane m in. na A., B., C i D.. Aktualnie w procesie produkcyjnym ww. zakłady wytwórcze Spółki wykorzystują m.in. wyroby węglowe wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy akcyzowej.

X. planuje uruchomić w Elektrociepłowni A. (dalej: EC A. lub Zakład) nową instalację, w której będzie zużywała wyroby gazowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy akcyzowej do celów opałowych tj. do produkcji ciepła oraz energii elektrycznej.

EC A. została uruchomiona w (...) roku, (...), a jej moc cieplna wynosi (...) MWt. EC A. wraz z tzw. źródłami lokalnymi tj. Elektrociepłownią E. i Ciepłownią F. została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako jednostka organizacyjna pn. „(...)”. Jednostka ta podlega bezpośrednio pod Członka Zarządu Spółki odpowiedzialnego za Pion (...).

W EC A. zatrudnieni są wyspecjalizowani pracownicy, którzy muszą spełniać szereg wymagań, aby wykonywać zadania związane z działalnością tej elektrociepłowni. Pracują oni wyłącznie w EC A. i nie są przenoszeni do innych ciepłowni lub elektrociepłowni należących do Spółki. Dodatkowo, aby usprawnić funkcjonowanie Zakładu została wprowadzona księga służb, w której opisane zostały kluczowe zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności przypisane do poszczególnych funkcji wypełnianych przez jednostki organizacyjne (zespoły i wydziały) EC A. Odpowiednia ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ECA. X. podkreśla, iż z Zasad (polityki) rachunkowości Spółki wynika, że Zakład posiada wyodrębnione miejsce powstawania kosztów (dalej: MPK) ze szczegółowością pozwalającą na podział ponoszonych wydatków i kosztów na: Kierownictwo Zakładu A., Wydział Wytwarzania A., Utrzymanie Majątku A., a także Sieci Wewnętrznej A. Spółka przypisała do Zakładu zarówno składniki materialne (m. in. 4 kotły wodne, budynek biurowy, 2 kotły fluidalne, budynek elektrociepłowni, 5 kotłów parowych a także 8 turbozespołów ciepłowniczych, w tym jeden turbozespół przeciwprężny, budowaną instalację wytwarzającą ciepło z wykorzystaniem wyrobów gazowych) jak również składniki niematerialne (takie jak wewnętrzny system zarządzania poszczególnymi funkcjami, formalizacja zadań). Regulamin Pracy X. przedstawia EC A. jako odrębne miejsce pracy, co wskazuje na wyodrębnienie z perspektywy pracownika. Zakład mimo to, że jest częścią X. mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania. Również w zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, odbiorcy ciepła wytwarzanego w EC A., są wydzieleni jako odrębna grupa taryfowa.

Spółka rozważa zużywanie wyrobów gazowych w nowej instalacji z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej tj. dla zakładów energochłonnych w których wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Uznanie zakładu za energochłonny wiąże się ze spełnieniem warunku osiągnięcia co najmniej 5% udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział - w przypadku podmiotów już prowadzących działalność. Z kolei w przypadku przedsiębiorstw uruchamiających nową instalację (przypadek Spółki) uznanie za zakład energochłonny wymaga złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności ww. udziału. Regulacje ustawy akcyzowej wskazują także, że zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej. W konsekwencji X. powzięła wątpliwość czy może uznać EC A., w którym uruchomiona zostanie nowa instalacja, za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, a w efekcie dla tego zakładu Spółka złoży oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności wymaganego udziału zakupów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej.

Instalacje EC A. są objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami (dalej: ETS) o którym mowa w art. 31c ust. 1 ustawy akcyzowej. W związku z tym Zakład spełnia warunek wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej wynikający z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe Spółka może uznać, że EC A. jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym na potrzeby stosowania zwolnienia dla zużywanych w nowej instalacji wyrobów gazowych?

W ocenie Spółki EC A. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej. Zakład Spółki jest bowiem organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie tj. spółki X. Posiada zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym własne zobowiązania oraz jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych. EC A. zatem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Uzasadnienie

1. Informacje ogólne

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, X. rozważa zastosowanie zwolnienia z akcyzy dla wyrobów gazowych zużywanych do celów opałowych w nowej instalacji wybudowanej w Elektrociepłowni A. traktując EC A. jako zakład energochłonny. Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej: „Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych (...) przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągana celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.”

W związku z powyższym, aby EC A. była uprawniona do korzystania ze zwolnienia wyrobów gazowych z akcyzy musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • zużywać wyroby gazowe do celów opałowych,
  • być zakładem energochłonnym,
  • wprowadzić w zakładzie energochłonnym system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka w EC A. będzie zużywała do celów opałowych wyroby gazowe. Wyroby te zostały określone w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy akcyzowej. Wyroby gazowe EC A. będzie zużywał do celów opałowych tj. które następnie będzie przesyłane do sieci miejskiej. Spółka jednocześnie wyjaśniła, iż w EC A. zostało objęte ETS. Kluczowe jest zatem ustalenie, czy EC A. jest zakładem energochłonnym.

2. EC A. jako zakład energochłonny

Spółka stoi na stanowisku, że EC A. może zostać uznana za zakład energochłonny.

W przypadku wyrobów gazowych definicja zakładu energochłonnego została określona w art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem: „Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”

W związku z powyższym, aby ustalić czy EC A. jest zakładem energochłonnym należy określić czy stanowi co najmniej zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

3. EC A. jako zorganizowana część przedsiębiorstwa

Jak wykazano w opisie zdarzenia przyszłego, EC A. jest własnością X. Aktualnie w procesie produkcyjnym wykorzystuje wyroby węglowe, jednakże w najbliższym czasie Spółka planuje uruchomienie nowej instalacji (wykorzystującej wyroby gazowe), która wejdzie w skład Zakładu. Zadaniem EC A. jest produkcja ciepła oraz energii elektrycznej na dużą skalę. W rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W ocenie Spółki, EC A. spełnia wszystkie ustawowo wskazane przesłanki uznania zakładu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie funkcjonalne stanowi zdolność zespołu składników materialnych i niematerialnych do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego sprowadza się do kwestii, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku (I SA/Wr 1823/15 - Wyrok WSA we Wrocławiu). W przypadku EC A. przesłanka ta również jest spełniona, co wynika z opisanego zdarzenia przyszłego. Zespół wyżej opisanych składników, na które składa się Zakład, jest wyodrębniony na tyle, że EC A. jest w stanie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Lokalizacja Zakładu wynika z funkcji jaką spełnia a mianowicie dostarczania ciepła do określonych części G. Tym samym EC A. realizuje samodzielnie zadania tak samo jak pozostałe zakłady produkcyjne Spółki. Potwierdza to wyodrębnienie ciepła z EC A. w taryfach zatwierdzonych przez Prezesa URE.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Spółki jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie np. regulaminu (Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111 KDIB3 2.4012.676.2018.3.AZ). W przypadku EC A. zostało to zawarte w Regulaminie Organizacyjnym X.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114 KDIP4.4012.377.2019.2.MP). W przypadku Zakładu takie wyodrębnienie jest możliwe. W dokumencie Zasady (polityka) rachunkowości dla X. wyodrębniono szereg kodów pozwalających na identyfikację wpływów i wydatków związanych z funkcjonowaniem EC A. Spółka dzięki temu jest w stanie określić wszystkie przychody i koszty, a w konsekwencji również należności i zobowiązana, które są generowane wyłącznie przez Zakład. Aby dana jednostka mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych. X. przypisało do EC A. składniki materialne takie jak: budynek biurowy, kotły parowe, kotły wodne itp. Jak również składniki niematerialne m.in. własne oznaczenie (Elektrociepłownia A.), wewnętrzny system zarządzania poszczególnymi funkcjami a także formalizacja zadań.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej informacje, w opinii Wnioskodawcy, EC A. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym oświadczenie o osiągnięciu procentowego udziału, jak również sam udział osiągnięty w pierwszym roku i kolejnych latach powinno odnosić się do zakupu wyrobów gazowych na rzecz EC A. wobec wartości produkcji sprzedanej przez Zakład. W przypadku złożenia takiego oświadczenia EC A. zostanie uznana za zakład energochłonny.

W konsekwencji biorąc pod uwagę, że w Zakładzie został wdrożony system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia dla wyrobów gazowych wykorzystywanych do celów opałowych w nowej instalacji EC A., o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, dalej jako „ustawa akcyzowa”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b użyte w ustawie określenie wyroby gazowe oznacza wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00

Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych: przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie według art. 31b ust. 10a ustawy przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe uznaje się także podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów gazowych lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby gazowe, pod warunkiem złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10.

Należy ponadto wskazać, że stosownie do art. 31b ust. 10b ustawy w przypadku nieosiągnięcia na koniec pierwszego roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10, podmiot określony w ust. 10a jest obowiązany do zapłaty w pierwszym kwartale kolejnego roku akcyzy od zużytych wyrobów gazowych, od których nie została zapłacona akcyza, wraz z odsetkami.

Zgodnie z art. 31c ustawy za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2020 r. poz. 136 i 284) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. poz. 831 oraz z 2018 r. poz. 650), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje uruchomić w EC A. nową instalację, w której będzie zużywał wyroby gazowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy akcyzowej do celów opałowych tj. do produkcji ciepła oraz energii elektrycznej.

EC A. wraz z tzw. źródłami lokalnymi tj. Elektrociepłownią E. i Ciepłownią F. została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako jednostka organizacyjna,

Spółka rozważa zużywanie wyrobów gazowych w nowej instalacji z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej tj. dla zakładów energochłonnych w których wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Instalacje EC A. są objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami o którym mowa w art. 31c ust. 1 ustawy akcyzowej.

W konsekwencji X. powzięła wątpliwość czy może uznać EC A., w którym uruchomiona zostanie nowa instalacja, za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.

Pytanie podatkowe sformułowane we wniosku dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego, a więc sytuacji, w której Spółka złoży dla tego zakładu (EC A.) oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności wymaganego udziału zakupów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej.

Rozpatrując zatem możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych przez Zakład, należy przeanalizować spełnienie warunków tego zwolnienia, którymi są:

  1. przeznaczenie do celów opałowych wyrobów gazowych przez podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w poprzednim roku bądź złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, wynoszącego nie mniej niż 5% (w przypadku uruchamiania nowej instalacji wykorzystującą wyroby gazowe),
  2. spełnienie wymogu, aby zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe był nie mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa,
  3. wprowadzenie w tym zakładzie w życie w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej

Biorąc pod uwagę, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego instalacje EC A. są objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami, który jest systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, oraz że Spółka złoży w odniesieniu do EC A. oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności wymaganego udziału zakupów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej analizy wymaga uznanie Zakładu za stanowiący co najmniej zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że EC A. wraz z tzw. źródłami lokalnymi tj. Elektrociepłownią E. i Ciepłownią F. została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako jednostka organizacyjna. W EC A. zatrudnieni są wyspecjalizowani pracownicy, którzy muszą spełniać szereg wymagań, aby wykonywać zadania związane z działalnością tej elektrociepłowni. Pracują oni wyłącznie w EC A. i nie są przenoszeni do innych ciepłowni lub elektrociepłowni należących do Spółki. Dodatkowo, aby usprawnić funkcjonowanie Zakładu została wprowadzona księga służb, w której opisane zostały kluczowe zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności przypisane do poszczególnych funkcji wypełnianych przez jednostki organizacyjne (zespoły i wydziały) EC A.. Odpowiednia ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do EC A.. X. podkreśla, iż z Zasad (polityki) rachunkowości Spółki wynika, że Zakład posiada wyodrębnione miejsce powstawania kosztów ze szczegółowością pozwalającą na podział ponoszonych wydatków i kosztów na: Kierownictwo Zakładu A., Wydział Wytwarzania A., Utrzymanie Majątku A. a także Sieci Wewnętrznej A.. Spółka przypisała do Zakładu zarówno składniki materialne (m. in. 4 kotły wodne, budynek biurowy, 2 kotły fluidalne, budynek elektrociepłowni, 5 kotłów parowych a także 8 turbozespołów ciepłowniczych, w tym jeden turbozespół przeciwprężny, budowaną instalację wytwarzającą ciepło z wykorzystaniem wyrobów gazowych) jak również składniki niematerialne (takie jak wewnętrzny system zarządzania poszczególnymi funkcjami, formalizacja zadań). Regulamin Pracy X. przedstawia EC A. jako odrębne miejsce pracy, co wskazuje na wyodrębnienie z perspektywy pracownika. Zakład mimo to, że jest częścią X. mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania. Również w zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, odbiorcy ciepła wytwarzanego w EC A., są wydzieleni jako odrębna grupa taryfowa.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, na gruncie przepisów akcyzowych, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy Zakład stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielonych organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie (przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych) w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie organizacyjno-majątkowe, ale takie, które musi się odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki - elementy, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest istnienie w ramach jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach zdarzenia przyszłego Zakład należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czyli zespół powiązanych ze sobą składników, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania, ponieważ została wyodrębniona:

  • organizacyjnie (znalazło to odzwierciedlenie w wyodrębnieniu Zakładu jako jednostki organizacyjnej w ramach struktury organizacyjnej Spółki, wskazanie w Regulaminie Pracy X. EC A. jako odrębnego miejsca pracy, zatrudnianie wyspecjalizowanych pracowników, którzy pracują wyłącznie w EC A., wprowadzenie księgi służb, w której opisane zostały kluczowe zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności przypisane do poszczególnych funkcji wypełnianych przez jednostki organizacyjne (zespoły i wydziały) EC A.),
  • finansowo (dla Zakładu zostało stworzone odrębne miejsce powstawania kosztów, umożliwiające ewidencję zdarzeń gospodarczych, w tym zobowiązań),
  • funkcjonalnie (zadaniem Zakładu jest produkcja ciepła dla określonej grupy odbiorców, którzy są wydzieleni jako odrębna grupa taryfowa w zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki taryfach),
  • majątkowo (przypisanie do Zakładu zarówno składników materialnych jak również składników niematerialnych).

Rozpatrując możliwość uznania Zakładu EC A. za zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, o którym mowa w art. 31b ust. 10 ustawy, należy stwierdzić, że jako podmiot nie mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, spełniałby tę definicję w sytuacji w której udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wyniósłby w tym zakładzie nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Jednakże z uwagi na to, że zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca dopiero planuje uruchomić nową instalację, należy wskazać, że dla uznania Zakładu EC A. za zakład energochłonny i możliwości zastosowania zwolnienia, w roku w którym Wnioskodawca rozpocznie działalność w zakresie wyrobów gazowych (uruchomi nową instalację) pod uwagę należy wziąć art. 31b ust. 10a ustawy. W myśl tego przepisu w przypadku podmiotu rozpoczynającego działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów gazowych lub podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby gazowe (jak ma to miejsce u Wnioskodawcy) warunkiem uznania za zakład energochłonny jest złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10.

Tym samym z uwagi na to że – jak wskazano w opisie sprawy – instalacje EC A. są objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami, który jest systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, oraz że Spółka złoży w odniesieniu do EC A. oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności wymaganego udziału zakupów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, spełnione zostaną w przypadku Zakładu warunki zastosowania zwolnienia.

Odpowiadając zatem wprost na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić że zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Spółka może uznać, że EC A. jest zakładem energochłonnym na potrzeby stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 dla zużywanych w nowej instalacji wyrobów gazowych, przy czym podstawą uznania EC A. za zakład energochłonny nie jest jednak obecnie przepis art. 31b ust. 10, lecz art. 31b ust. 10a w związku z art. 31b ust. 10, odnoszący się nowych instalacji wykorzystujących wyroby gazowe. Powyższe nie ma jednak znaczenia dla uznania za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, w zakresie możliwości zużywania wyrobów gazowych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w zakresie uznania, że EC A. jest zakładem energochłonnym na potrzeby stosowania zwolnienia dla zużywanych w nowej instalacji wyrobów gazowych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj