Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.196.2020.1.MSO
z 2 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lutego 2020 r. (data wpływu 2 marca 2020 r.), uzupełnionym pismami z 20 maja 2020 r. (data wpływu 20 maja 2020 r.) i z 27 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizowanym projektem pn. „(…)” (budynek zaplecza sportowo-socjalnego przy boisku sportowym w (…), budynek socjalno-administracyjny przy boisku sportowym w (…), budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…), budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…)) (pytanie oznaczone nr 1) – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku (…) (pytanie oznaczone nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z 20 maja 2020 r. (data wpływu 20 maja 2020 r.) i z 27 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizowanym projektem pn. „(…)” (budynek zaplecza sportowo-socjalnego przy boisku sportowym w (…), budynek socjalno-administracyjny przy boisku sportowym w (…), budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…), budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…)) oraz prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku (…).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) (dalej: UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Gmina realizuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 UOSG).

Gmina (…) od (…) r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) i posiada własny nr NIP.

W 2019 r. Gmina rozpoczęła realizację inwestycji - projekt pn. ” (…)”.

Na realizację tego projektu Gmina złożyła wniosek do (…) o dofinansowanie ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…), Środki z RPO są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.).

Dnia (…) r. Gmina podpisała umowę z (…), pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej (…) o dofinansowanie realizacji projektu.

Gmina (…) w ramach realizacji projektu, wypełni swoje zadania ustawowe, wynikając z art. 2 ust. 1 UOSG, który stanowi , że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 UOSG sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672, 831, 903, 1250, 1427, 1427, 1933) w art. 403 ust. 2 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22 określa, że finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii, jest zadaniem własnym gmin.

Przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury służącej do produkcji energii ze źródeł odnawialnych, tj. pięciu odrębnych mikroinstalacji fotowoltaicznych o mocy od 4,2 do 39,6 kWp, o sumarycznej mocy 80,7 kWp. Instalacje zostaną zamontowane na pięciu budynkach użyteczności publicznych będących własnością Gminy (…).

W związku z podłączeniem systemów fotowoltaicznych do sieci elektroenergetycznej, całość wyprodukowanej energii elektrycznej zostanie zużyta na potrzeby budynków, a nadwyżka odebrana zostanie przez sieć elektroenergetyczną OSD. Celem projektu jest zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy (…), poprzez budowę nowych instalacji (…) na obiektach użyteczności publicznej.

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie instalacji (…), opracowanie (…), montaż instalacji (…), nadzór inwestorski oraz promocję projektu. Projekt jest realizowany w zakresie od (…) 2019 r. do (…) 2020 r.

Umowa zawarta z (…) określa warunki dofinansowania ze środków europejskich nie więcej niż 85 % kwoty całkowitej wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny Gminy nie mniej niż 15%.

Dofinansowanie otrzymane z (…) będzie pokrywać 85% kosztów kwalifikowanych projektu, natomiast 15% kosztów kwalifikowanych i wszystkie ewentualne koszty niekwalifikowane, pokrywać będzie Gmina.

Beneficjentem rezultatów przedmiotowego projektu będzie Gmina (…). Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie własnością Gminy. Po zakończeniu inwestycji Gmina (…) będzie zarządcą produktów projektu, tj. instytucją odpowiedzialną za późniejszą eksploatację projektu, odpowiednio do poszczególnych mikroinstalacji (…) zlokalizowanych na obszarze Gminy.

W ramach przedmiotowego projektu występują wszystkie przesłanki wymienione w piśmie Ministra Rozwoju nr DFK-11.7610.69.2017.02.1, wskazujące, że wytwarzanie energii elektrycznej i wprowadzanie jej do sieci w ramach przedmiotowego projektu nie stanowi działalności gospodarczej, tj. beneficjent nie prowadzi działalności gospodarczej, wytworzona energia będzie zużywana na potrzeby własne, rozmiar (zdolność wytwórcza instalacji) nie będzie przekraczać realnego zapotrzebowania na energię. Tym samym bilansowanie energii wytworzonej i zużytej w oparcie o rezultaty przedmiotowego projektu nie stanowi działalności gospodarczej, nie przyniesie dochodu i nie będzie wpływać na uznanie interwencji jako pomocy publicznej. Wytworzona energia elektryczna w przedmiotowych instalacjach będzie podlegać bilansowaniu, tj. zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie przewyższać możliwą produkcję energii z przedmiotowych 5 mikroinstalacji (…). Nie wystąpi nadwyżka wyprodukowanej energii i nie będzie sprzedawana (…), niemniej energia wytworzona w ramach instalacji w procesie bilansowania będzie dystrybuowana do (…), co potwierdza pismo (…) nr (…).

Przedmiotowy projekt obejmuje montaż instalacji fotowoltaicznych na 5 budynkach użyteczności publicznej w 5 różnych lokalizacjach. Zgodnie z przeprowadzonym audytem energetycznym, odrębnie dla każdego obiektu, dokonano analizy technicznej i przyjęto odpowiednie parametry techniczne.

Projekt przewiduje montaż systemów fotowoltaicznych dla 5 lokalizacji, w tym na dachach następujących budynków gminnych:

  1. Budynek zaplecza sportowo-socjalnego przy boisku sportowym w (…) (moc przyłączeniowa - (…) kW),
  2. Budynek socjalno-administracyjny przy boisku sportowym w (…) (moc przyłączeniowa - (…) kW),
  3. Budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…) (moc przyłączeniowa - (…) kW),
  4. Budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…) (moc przyłączeniowa - (…) kW),
  5. Budynek (…) w (…) (moc przyłączeniowa - 15,00 kW).

Podatek VAT w odniesieniu do budynków od 1 do 4 został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w projekcie, gdyż w tych obiektach prowadzona jest działalność, która nie ma związku z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatek VAT dotyczący realizacji projektu dla budynku (…), stanowi koszt niekwalifikowany, gdyż cała działalność (…) jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Budynek zaplecza sportowo-socjalnego przy boisku sportowym w (…) jest obiektem infrastruktury sportowej, stanowi zaplecze techniczne, socjale i sanitarne do korzystania z boiska sportowego. Podobnie budynek socjalno-administracyjny przy boisku sportowym w (…) jest obiektem infrastruktury kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej, spełnia on rolę budynku socjalno-administracyjnego, ogólnodostępnego dla mieszkańców i lokalnych organizacji pozarządowych. Dostęp do tych budynków jest bezpłatny. Obydwa budynki sportowe służą do celów niekomercyjnych, nieodpłatnych, nie są pobierane żadne opłaty za korzystanie z tych obiektów, nie jest prowadzona w nich działalność opodatkowana podatkiem VAT.

Budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…) oraz budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…), to budynki szkolne, w których prowadzona jest tylko i wyłącznie działalność oświatowa, edukacyjna. Budynki te zostały przekazane jednostkom budżetowym w trwały zarząd. W budynkach tych działają ośmioklasowe szkoły podstawowe i przedszkola. Również w tych budynkach nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, działalność oświatowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opieka nad dziećmi w przedszkolach również nie podlega podatkowi VAT, natomiast usługi żywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty przez Placówkę oświatową na rzecz uczniów tej jednostki spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. W budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…) nie ma wynajmów, natomiast w budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…) zdarza się sporadycznie najem pomieszczeń, ale jest to tak znikomy dochód, że nie daje podstawy do odliczenia podatku VAT (w myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego współczynnik VAT ustalany jest odrębnie dla każdej jednostek organizacyjnych danej jednostki samorządu terytorialnego, prewspółczynnik obliczony indywidualnie dla obydwu tych jednostek oświatowych jest mniejszy niż 1%, nie daje prawa do odliczenia podatku VAT).

Natomiast budynek (…) w (…) służy do działalności komercyjnej związanej ze sprzedażą usług dostarczania energii cieplnej. (…) zaopatruje w ciepło osiedle mieszkaniowe w (…),(…) oraz sklep. Działalność dostarczania ciepła podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i wszystkie czynności związane z nabyciem towarów i usług służących do działalności (…) w (…) są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Środki z RPO na lata 2014-2020 wpływać będą na wyodrębniony rachunek Gminy założony w celu realizacji projektu. Do czasu otrzymania dofinansowania, projekt będzie realizowany przy użyciu środków własnych Gminy.

Ww. pismami z dnia 20 maja 2020 r. i z dnia 27 maja 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

  • przy realizacji przedmiotowego projektu jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących do czynności opodatkowanych oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i czynności zwolnionych,
  • w odniesieniu do budynków szkolnych Gmina uznała, że proporcja określona w art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi zero,
  • w odniesieniu do budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…), który wykorzystywany jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu (działalność oświatowa), służy do czynności zwolnionych (usługi żywienia dla uczniów) oraz sporadycznie do czynności opodatkowanych (najem - w 2019r. nie wystąpił), wnioskodawca nie jest w stanie rozdzielić podatku naliczonego w odniesieniu do poszczególnych rodzajów działalności.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

  1. Czy Gmina (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizowanym projektem pn. ” (…)”?
  2. Czy Gmina (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku (…) w 100%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1)

W ocenie wnioskodawcy Gmina (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z montażem instalacji fotowoltaicznych dla budynków gminnych w tym:

  1. Budynek zaplecza sportowo-socjalnego przy boisku sportowym w (…),
  2. Budynek socjalno-administracyjny przy boisku sportowym (…),
  3. Budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…),
  4. Budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…).

Wszystkie wydatki związane z budynkami sportowymi ponosi w całości Gmina, budynki te są udostępniane mieszkańcom nieodpłatnie, nie mają związku z działalnością podlegającą podatkowi VAT. Są udostępniane nieodpłatnie na cele kulturalne, socjalne dla sportowców i osób korzystających z obiektów towarzyszących, jak boiska sportowe, nie generują żadnych przychodów. W związku z tym wszystkie czynności związane z zakupem towarów i usług służące działalności tych obiektów nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Realizowana inwestycja polegająca na montażu instalacji fotowoltaicznych na 4 wymienionych budynkach, nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, te obiekty nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, nie są wynajmowane, ani też nie są pobierane żadne opłaty za korzystanie z tych obiektów.

Tak więc nie zostaną spełnione warunki dające prawo Gminie (…) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ podatek należny nie będzie generowany. Zatem Gminie (…) nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących czynności objęte zakresem rzeczowym realizowanej inwestycji na dwóch budynkach szkolnych oraz dwóch budynkach socjalno-sportowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 6 tej regulacji natomiast, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Reasumując realizacja przedmiotowego projektu dla budynków szkolnych i sportowych nie powoduje powstania podatku należnego, w związku z tym Gmina (…) nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizowanym projektem pn. „(…)”.

Natomiast w (…) zaopatruje w ciepło budynki mieszkalne należące do Wspólnot Mieszkaniowych, (…) i sklep. Z tymi podmiotami podpisane są umowy cywilno-prawne o dostarczanie energii cieplnej. Na podstawie zawartych umów Gmina (…) obciąża fakturami odbiorców ciepła. W tej dziedzinie Gmina (…) działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, jest to działalność gospodarcza związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym spełnione zostaną warunki odliczenia podatku naliczonego, co oznacza, że Gminie co do zasady przysługiwać będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego od całości (100%) wydatków związanych z realizacją przedmiotowego Projektu w odniesieniu do wydatków dotyczących realizacji inwestycji dla budynku (…). Wszystkie wydatki związane wyłącznie z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku (…) w (…) (opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie instalacji, nadzór inwestorski, promocja projektu) będą mieć bezpośredni związek z czynnościami skutkującymi powstaniem podatku należnego. Spełnione będą więc dwa warunki przysługiwania prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust.1 ustawy.

W ocenie wnioskodawcy Gmina (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku (…) w 100%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie delegacji zawartej art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193 z późn. zm.).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że przepisy art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy o VAT uzupełniają regulacje przewidziane w art. 86 ustawy. Zatem podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przedstawione w pytaniu nr 1 wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu na budynkach użyteczności publicznej oznaczonych we wniosku od nr 1) do nr 4).

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy przede wszystkim zauważyć, że jak wynika z przywołanych wcześniej przepisów prawa, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak więc, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnik winien w pierwszej kolejności przypisać konkretne zakupy do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom zwolnionym z opodatkowania oraz niepodlegającym opodatkowaniu, podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia. Natomiast w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług, które będą służyły czynnościom opodatkowanym i jednocześnie zwolnionym z opodatkowania i/lub niepodlegającym opodatkowaniu, a równocześnie nie będzie możliwym przyporządkowanie tych wydatków do jednej konkretnej kategorii działalności, to odliczenie podatku winno nastąpić zgodnie z art. 86 ust. 1 z uwzględnieniem przepisów art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, w sytuacji opisanej w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę dla realizacji planowanego Projektu, związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej oznaczonych we wniosku nr 1) do nr 4), skoro:

  1. Budynek zaplecza sportowo-socjalnego przy boisku sportowym w (…), który – jak wskazał Wnioskodawca – jest wykorzystywany do działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  2. Budynek socjalno-administracyjny przy boisku sportowym w (…), który – jak wskazał Wnioskodawca – jest wykorzystywany do działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  3. Budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…), który – jak wskazał Wnioskodawca – jest wykorzystywany do działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT (działalność oświatowa, edukacyjna), zwolnionej z podatku VAT (usługi żywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty przez Placówkę oświatową na rzecz uczniów tej jednostki) oraz sporadycznie opodatkowanej podatkiem VAT (najem pomieszczeń), a jednocześnie nie jest możliwe, w odniesieniu do tego budynku, wyodrębnienie kwot podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących do czynności opodatkowanych oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i czynności zwolnionych a Gmina uznała, że proporcja określona w art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi zero, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  4. Budynek Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w (…), który – jak wskazał Wnioskodawca – jest wykorzystywany do działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT (działalność oświatowa, edukacyjna) oraz zwolnionej z podatku VAT (usługi żywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty przez Placówkę oświatową na rzecz uczniów tej jednostki), to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, z tytułu wydatków na Inwestycję w zakresie obiektów, o których mowa w punktach 1) – 4) opisu sprawy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe wydatki.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 jest prawidłowe.

Z kolei w odniesieniu do towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę dla realizacji planowanego Projektu, związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych na budynku (…) należy wskazać, że jak wynika z opisu towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowego Projektu na ww. budynku będą służyły Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego Projektu na budynku (…) w (…) będą służyć Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych na rzecz Gminy przez wykonawców przedmiotu Projektu. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj