Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDWT.4011.17.2020.1.JŁ
z 5 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.), uzupełnionym w dniu 22 maja 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu, od którego Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu, od którego Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą (dalej: Przedsiębiorstwo), której przeważającym przedmiotem jest produkcja komponentów metalowych dla różnych gałęzi przemysłu (m.in. przemysł motoryzacyjny i medyczny).

Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, ze zm.); (dalej również: Ustawa PIT), natomiast siedziba Przedsiębiorstwa znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie prowadzona jest działalność polegająca na produkcji różnych detali wytwarzanych przy zastosowaniu metody toczenia, frezowania, wiercenia, czy też gwintowania. Surowcem do wytwarzania wspomnianych części jest stal, mosiądz, brąz, czy też aluminium.

Wnioskodawca dnia 8 lutego 2019 r. uzyskał decyzję o wsparciu (dalej: Decyzja), o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162 ze zm.), (dalej również: Ustawa o nowych inwestycjach) na nową inwestycję polegającą na dywersyfikacji produkcji Przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych.

Ponadto, Wnioskodawca planuje budowę nowego kompleksu produkcyjno-magazynowego z wyodrębnionymi pomieszczeniami socjalnymi. Procesy produkcyjne w ramach nowej inwestycji odbywają się i będą się odbywać częściowo w istniejącym przed uzyskaniem Decyzji przebudowanym obiekcie oraz w nowo wybudowanej hali połączonej z częścią już wcześniej wykorzystywaną do produkcji w tej samej lokalizacji co wskazana w Decyzji (dalej: Obszar). Magazynowanie odbywa się i będzie się odbywać wyłącznie w części hali wybudowanej w ramach nowej inwestycji na podstawie Decyzji (dalej: Zakład).

Po otrzymaniu Decyzji Wnioskodawca rozpoczął ponoszenie wydatków mieszczących się w kategoriach określonych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej również: Rozporządzenie ws. nowej inwestycji), w szczególności na nabycie środków trwałych, ich ulepszenie oraz na nabycie wartości niematerialnych i prawnych (dalej zbiorczo: Koszty kwalifikowane).


W Decyzji określono, że przedmiotem działalności nią objętej jest działalność określona w następujących pozycjach klasyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) PKWiU 2015 (dalej: PKWiU):


  • Wyroby nożownicze i sztućce (25.71)
  • Śruby, wkręty i pozostałe elementy złączne (25.94)
  • Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (25.99)
  • Elementy elektroniczne (26.11)
  • Zegarki i zegary (26.52)
  • Pojazdy samochodowe, z wyłączeniem motocykli (29.10)s
  • Nadwozia do pojazdów silnikowych; przyczepy i naczepy (29.20)
  • Wyposażenie elektryczne i elektroniczne do pojazdów silnikowych (29.31)
  • Pozostałe część i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli (29.32)
  • Statki powietrzne, statki kosmiczne i podobne maszyny (30.30)
  • Motocykle (30.91)
  • Biżuteria i podobne wyroby jubilerskie (32.12)
  • Urządzenia, instrumenty i wyroby medyczne, włączając dentystyczne (32.50)
  • Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane (32.99)
  • Usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych (33.11)
  • Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (33.20)
  • Usługi w zakresie odzysku surowców; surowce wtórne (38.3)
  • Magazynowanie i przechowywanie towarów (52.10)

Dalej zbiorczo: Działalność Wskazana w Decyzji.


Wnioskodawca w ramach nowej inwestycji zakupił niezbędne wyposażenie w postaci maszyn i urządzeń oraz jest w trakcie stawiania budynku (hali) produkcyjnego wraz z częścią biurową i magazynową (dalej: Inwestycja), który zostanie połączony z częścią modernizowanej hali, która była wykorzystywana do produkcji przed uzyskaniem Decyzji w lokalizacji (na Obszarze) w niej wskazanej (dalej: Hala produkcyjna). Obecnie do produkcji wykorzystywana jest jedynie część kompleksu produkcyjnego, gdyż pozostała część budynku pozostaje nadal w budowie.

Hala produkcyjna będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w całości do produkcji towarów i mieszczących się w Działalności Wskazanej w Decyzji, natomiast część magazynowa (dalej: Magazyn) będzie wykorzystywana w taki sposób, że ta sama powierzchnia będzie wykorzystywana do świadczenia usługi magazynowania towarów handlowych (wytworzonych w ramach Inwestycji) oraz do magazynowania surowców służących do produkcji towarów mieszczących się w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji i wyrobów gotowych objętych zwolnieniem.

Zakres Decyzji, tj. Działalność wskazana w Decyzji, jest przedmiotowo ściśle związana z działalnością prowadzoną przed uzyskaniem Decyzji w tej samej lokalizacji (na Obszarze wskazanym w Decyzji). Co za tym idzie, jeszcze przed uzyskaniem Decyzji, w lokalizacji w niej wskazanej, w której znajduje się Zakład, były wytwarzane towary oraz świadczone usługi sklasyfikowane w tych samych pozycjach klasyfikacji PKWiU, w których została sklasyfikowana Działalność Wskazana w Decyzji. Wnioskodawca uzyskał Decyzję na realizację Inwestycji polegającej także na wytwarzaniu uprzednio nieprodukowanych przedmiotów oraz świadczenie usług uprzednio nieświadczonych przez Wnioskodawcę.

Decyzja została wydana na czas dwunastu lat licząc od dnia jej wydania, natomiast Inwestycja jest i będzie realizowana w całości w Zakładzie, który znajduje się na określonej w Decyzji działce, na której wcześniej prowadzona była przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza (Obszarze).

Wnioskodawca przed uzyskaniem Decyzji prowadził już na Obszarze działalność gospodarczą z wykorzystaniem składników majątku stanowiących środki trwałe, będące już wcześniej w posiadaniu Wnioskodawcy, w tym samym zakresie, co niektóre przedmioty Działalności Wskazanej w Decyzji (produkowane były towary i świadczone były usługi mieszczące się w grupowaniach PKWiU wskazanych w Decyzji).

Proces produkcyjny w zakresie Działalności Wskazanej w Decyzji, w zależności od wytwarzanego produktu składać się może z następujących etapów: zapytanie ofertowe od klienta, wykonanie kalkulacji zlecenia, opracowanie technologiczne na podstawie rysunku technicznego od klienta, przyjęcie zamówienia oraz uwzględnienie go w systemie, zaplanowanie zlecenia na produkcję, obsługa magazynowa zlecenia (magazynowanie surowca lub półproduktów), produkcja wyrobów na podstawie ustalonego procesu technologicznego, wymagająca odpowiedniego zaprogramowania wykorzystywanych maszyn m.in. w zakresie geometrii produkowanego przedmiotu, szybkości przesuwu w maszynie, czy też szybkości obrotów (w celu zwiększenia efektywności wyprodukowania towaru), zamocowanie niezbędnych narzędzi np. płytki skrawającej, noża, podtrzymki, gwintownika, uruchomienie procesu, obsługa i kontrola produkcji wyrobu w trakcie zlecenia produkcyjnego oraz po zakończeniu zgodnie z wymaganiami klienta oraz z zachowaniem norm ISO, przyjęcie na magazyn, pakowanie zgodnie z wymaganiami klienta (duże metalowe kosze lub kartony), sprzedaż gotowego produktu.

Wnioskodawca w ramach działalności zwolnionej będzie świadczyć również m.in. usługi w zakresie odzysku surowców; surowce wtórne oraz usługi magazynowania i przechowywanie towarów, których przebieg (proces) zależny jest od rodzaju oraz zakresu czynności, które Wnioskodawca będzie musiała wykonać na podstawie zlecenia otrzymanego od klienta.


W związku z realizacją Inwestycji, Wnioskodawca zakupił już i będzie nabywał maszyny oraz urządzenia, których zadaniem jest i będzie:


  • zapewnienie w całym Zakładzie optymalnych warunków do produkcji w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji i składowania wytworzonych produktów, m.in. nowoczesne rozwiązania technologiczne dotyczące ogrzewania, konstrukcji budynków, ocieplenia, a także przygotowania do montażu baterii słonecznych;
  • ułatwienie organizacji produkcji poprzez budowę jednego kompleksu produkcyjnego z częścią biurową oraz magazynową oraz zautomatyzowanie procesów produkcyjnych przeprowadzanych w Zakładzie (np. zakup maszyn sterowanych numerycznie, zakup zautomatyzowanej linii produkcyjnej);
  • wykonywanie tych samych procesów co w dotychczasowej działalności, ale w większej skali (zwiększenie ilości maszyn) lub w sposób bardziej efektywny, w szczególności zapewniając większe moce przerobowe (nabycie maszyn o lepszych parametrach), m.in. obrabiarka i tokarka, podajniki, czy też robot.


Wskazane powyżej zakupione maszyny/urządzenia, zbliżone są pod względem funkcyjnym do już posiadanych, natomiast ze względu na dodatkowe funkcje/programy pozwalają na zintensyfikowanie i ulepszenie procesów produkcyjnych przeprowadzanym w Zakładzie.

Wnioskodawca rozpoczął ponoszenie wydatków stanowiący koszty kwalifikowane w dniu 25 lutego 2019 r., natomiast pierwszymi środkami trwałymi nabytymi w ramach Inwestycji były obrabiarki stanowiące środki trwałe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (dalej: Obrabiarki), które są wykorzystywane w procesach produkcyjnych odbywających się w ramach Inwestycji (Działalności Wskazanej w Decyzji). Obrabiarki nabyte w ramach nowej inwestycji są i będą wykorzystywane równolegle z obrabiarkami (również stanowiącymi środki trwałe w rozumieniu Ustawy CIT) posiadanymi przez Wnioskodawcę przed otrzymaniem Decyzji, w taki sposób, że procesy produkcji z wykorzystaniem obrabiarek są i będą przeprowadzane na urządzeniach dostępnych w konkretnym momencie (starych, lub nowych). Podobna sytuacja ma i w przyszłości może mieć miejsce w odniesieniu do innych maszyn i urządzeń.

W Zakładzie mają i będą mieć miejsce takie sytuacje, że jednocześnie są i będą wykorzystywane maszyny i urządzenia zakupione w ramach Inwestycji o takich samych lub zbliżonych funkcjach, jak aktywa posiadane przez Wnioskodawcę przed otrzymaniem Decyzji (m.in. Obrabiarki).

Tym samym w cały proces produkcyjny różnych towarów wytwarzanych w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji zaangażowane są i będą różne środki trwałe, oraz równolegle wykorzystywane są i będą maszyny, urządzenia i narzędzia o zbliżonych funkcjach, m.in. obrabiarki, tokarki, maszyny CNC, podajniki i inne urządzenia, znajdujące zastosowanie w procesie produkcyjnym rozumianym „wąsko”, tj. fizykochemicznym przetworzeniu określonych surowców do postaci pożądanego produktu (dalej: Urządzenia produkcyjne), nabyte przed i po uzyskaniu Decyzji. Wnioskodawca na Obszarze wskazanym w Decyzji nie będzie dokonywać organizacyjnego „wydzielenia” produkcji w taki sposób, by do poszczególnych produktów były wykorzystywane wyłącznie posiadane przed otrzymaniem Decyzji zasoby, lub wyłącznie zakupione w ramach Inwestycji „nowe” sprzęty (np. Obrabiarki). Ze względu na przenikanie się składników majątku Wnioskodawcy (posiadanych przed uzyskaniem Decyzji oraz zakupionych w ramach Inwestycji) oraz ścisły związek działalności gospodarczej prowadzonej na Obszarze przed i po uzyskaniu Decyzji, Inwestycja realizowana w Zakładzie nie może funkcjonować samodzielnie bez składników majątku będącego w posiadaniu Wnioskodawcy przed uzyskaniem Decyzji o wsparciu.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie również prowadzić ewidencji pozwalającej na dokładne określanie, do wytworzenia których produktów oraz świadczenia których usług były wykorzystywane wyłącznie posiadane obecnie zasoby, w tym środki trwałe, a które produkty zostały lub zostaną wytworzone z użyciem także nowych, nabytych w ramach Inwestycji po uzyskaniu Decyzji. Ewidencje Wnioskodawcy pozwolą jedynie określić, do wytworzenia których produktów i wyświadczenia których usług wykorzystane zostały maszyny określonego „rodzaju” (np. obrabiarki), bez podziału na „stare” i nabyte w ramach Inwestycji.

Ponadto, Wnioskodawca nie dokonuje i nie będzie dokonywał organizacyjnego „wydzielenia” produkcji w taki sposób, by do wytwarzania z góry określonych produktów były wykorzystywane wyłącznie posiadane już Urządzenia produkcyjne, a inne produkty były wytwarzane z użyciem również nowych sprzętów (np. Obrabiarek). Nowa inwestycja (co Wnioskodawca podkreślił w uzupełnieniu wniosku) pozostaje w ścisłym i nierozerwalnym (zarówno ekonomicznie, jak i funkcjonalnie) związku z istniejącym przed wydaniem Decyzji przedsiębiorstwem i nie będzie możliwości dokonania organizacyjnego wydzielenia tej produkcji, oraz realizowana inwestycja nie może samodzielnie funkcjonować bez już istniejącego przed wydaniem Decyzji przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca na podstawie prowadzonej ewidencji będzie w stanie określić, w którym momencie został przez Niego osiągnięty dochód ze sprzedaży pierwszych wyrobów wytworzonych i usług wyświadczonych w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji. Prowadzona ewidencja pozwoli także na określenie, w którym momencie został już osiągnięty dochód ze sprzedaży pierwszych wyrobów wytworzonych z zastosowaniem aktywów stanowiących środki trwałe (maszyn) danego rodzaju, np. obrabiarek „nowych”, lub „starych”, po oddaniu do używania „nowych” maszyn (nabytych w ramach Inwestycji).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).


  1. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega i będzie podlegał cały dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży towarów wytworzonych i usług wyświadczonych po uzyskaniu Decyzji na Obszarze w niej wskazanym oraz w zakresie przedmiotów Działalności Wskazanej w Decyzji, do wysokości kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane oraz limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej? (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)
  2. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega i będzie podlegał cały dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży towarów wytworzonych i usług świadczonych po uzyskaniu Decyzji na Obszarze oraz w zakresie Działalności wskazanej w Decyzji, po oddaniu do użytkowania pierwszych środków trwałych nabytych w ramach Inwestycji wykorzystywanych w fizykochemicznym przetworzeniu określonych surowców do postaci pożądanego produktu lub w świadczeniu usług, do wysokości i poniesionych kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane i limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej? (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)
  3. Czy za dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać dochód, który został uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych lub usług wyświadczonych przez Wnioskodawcę w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji oraz na Obszarze w niej wskazanym, a tym samym czy od tego momentu Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego do wysokości kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane oraz limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej? (stan faktyczny)
  4. Czy za dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać dochód, który został uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych oraz pierwszych usług wyświadczonych po oddaniu do użytkowania środków trwałych nabytych przez Wnioskodawcę w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji oraz na Obszarze w niej wskazanym, a tym samym czy od tego momentu Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, proporcjonalnie do limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej? (stan faktyczny)


Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy kwestii momentu, od którego zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące wsparcia nowych inwestycji przysługiwać będzie Wnioskodawcy.

W zakresie możliwości zastosowania tego zwolnienia do całości dochodu Wnioskodawcy w sytuacji, gdy nowa inwestycja stanowi nieodłączny (ściśle powiązany) element istniejącego przedsiębiorstwa - zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowiska ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 22 maja 2020 r.) – w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 – zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega i będzie podlegał cały dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży towarów wytworzonych i usług wyświadczonych po uzyskaniu Decyzji na Obszarze w niej wskazanym oraz w zakresie przedmiotów Działalności Wskazanej w Decyzji, do wysokości kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane oraz limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Zasady udzielania pomocy publicznej (zwolnienia z podatku) oraz prowadzenia działalności gospodarczej w związku z uzyskaniem decyzji o wsparciu zostały określone w ustawie z dnia 15 czerwca 2018 r o wpieraniu nowych inwestycji, Dz. U. z 2018 r. poz. 1162 (dalej: Ustawa o nowej inwestycji) Zgodnie z art. 3 Ustawy o nowej inwestycji, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawą zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu jest art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody podatników, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o nowej inwestycji, z tym zastrzeżeniem, że wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl natomiast art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie przysługuje jedynie w zakresie dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu, natomiast w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu, podatnik traci prawo do zwolnienia i powinien się rozliczać zgodnie z ogólnymi zasadami.


Powyższe przepisy warunkują uzyskanie zwolnienia poprzez spełnienie trzech przesłanek, tj.:


  1. dochody muszą pochodzić z działalności gospodarczej określonej w decyzji, która jest podstawą do skorzystania ze zwolnienia(odpowiednie PKWiU),
  2. dochody muszą być uzyskane na skutek prowadzenia działalności gospodarczej (w przypadku Wnioskodawcy - wytwórczej i usługowej) na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu (u Wnioskodawcy na Obszarze, który zostanie wskazany w Decyzji), oraz
  3. wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.


Podsumowując powyższe, możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest spełnienie łącznie przesłanki „rodzajowej” (przedmiot działalności, z jakiej jest osiągany dochód, mieszczący się w określonym grupowaniu PKWiU objętym zakresem decyzji o wsparciu), „terytorialnej” (działalność na określonym w decyzji terenie) oraz „wielkościowej” (zwolnienie nie może przekroczyć limitu pomocy publicznej przysługującej podatnikowi w danym momencie). Przesłanki te w przypadku Wnioskodawcy będą spełnione, bowiem pytanie zawarte we wniosku dotyczy dochodów z przedmiotów Działalności Wskazanej w decyzji, wytwarzanych na Obszarze (który zostanie wskazany w Decyzji), proporcjonalnie do limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.


Przez nową inwestycję mogącą korzystać ze wsparcia w postaci zwolnienia z podatku, zgodnie z art. 2 Ustawy o nowych inwestycjach, należy natomiast rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:


  1. założeniem nowego przedsiębiorstwa,
  2. zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa,
  3. dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w przedsiębiorstwie lub
  4. zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa,
  • z wyłączeniem przedsiębiorstwa, wobec którego wszczęte zostało postępowanie upadłościowe lub został złożony wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości.


Jak wskazano w Interpretacji Ogólnej Ministra Finansów, inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r., sygn. DD5.8201.10.2019 (dalej: Interpretacja Ogólna) „co do zasady, nowa inwestycja stanowi wyodrębniony zespół składników materialnych lub niematerialnych, który samodzielnie wpływa na wypracowanie dochodu podatnika.” Ponadto wskazano, że „w przypadku gdy realizacja nowej inwestycji polega na inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne, w związku z którą powstaje nowe przedsiębiorstwo, zostają wprowadzone nowe uprzednio nieprodukowane produkty lub nowe uprzednio nieświadczone usługi (dywersyfikacja produkcji lub usług przedsiębiorstwa), czy następuje zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego lub usługowego w istniejącym przedsiębiorstwie, zwolnieniu z opodatkowania podlega cały dochód osiągnięty z tego nowego przedsiębiorstwa, nowych uprzednio nieprodukowanych produktów, nowych nieświadczonych usług lub sposobu produkcji (świadczenia usług) w zakresie, w jakim nastąpiła zmiana procesu produkcyjnego lub procesu usługowego.”

W nawiązaniu do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Decyzja została wydana na Inwestycję polegającą na dywersyfikacji produkcji Przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych W ramach Inwestycji Wnioskodawca rozpoczął również budowę hali produkcyjno-magazynowej z częścią biurową, która w części wykorzystywana jest już do produkcji towarów mieszczących się w Działalności Wskazanej w Decyzji (pozostała część nadal pozostaje w budowie). Należy dodać, że Inwestycja w oparciu o uzyskaną przez Wnioskodawcę Decyzję, jest i będzie przez niego zrealizowana na Obszarze, na którym Wnioskodawca już wcześniej prowadził działalność produkcyjną.

W ramach inwestycji dojdzie zatem do połączenia zmodernizowanej hali (która była wykorzystywana do produkcji przed uzyskaniem Decyzji w lokalizacji w niej wskazanej) z nową częścią hali produkcyjnej wraz z częścią magazynową i biurową.

Hala produkcyjna będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w całości do produkcji towarów i mieszczących się w Działalności Wskazanej w Decyzji, natomiast Magazyn będzie wykorzystywany zarówno do świadczenia usługi magazynowania towarów handlowych (wytworzonych w ramach Inwestycji) oraz do magazynowania surowców służących do produkcji towarów mieszczących się w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji i wyrobów gotowych objętych zwolnieniem.

W związku z powyższym, doszło w rzeczywistości również do powstania nowego przedsiębiorstwa (Zakładu), w którym są i będą produkowane towary oraz świadczone usługi, z których osiągnięty dochód podlega i będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy odnoszące się do decyzji o wsparciu, w szczególności definicja nowej inwestycji, nie przewidują wymogów w zakresie wykorzystania zasobów do utworzenia nowego przedsiębiorstwa koniecznych do uznania, że mamy do czynienia z nową inwestycją (w szczególności nie wyłącza z tej definicji zakładów tworzonych częściowo z użyciem zasobów, w tym maszyn, już przez podatnika posiadanych).

W związku z tym należy uznać, że cały dochód osiągnięty w związku z działalnością prowadzoną w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji będzie stanowił dochód zwolniony – charakter „nowej inwestycji’ będzie mieć bowiem cała działalność polegająca na utworzeniu nowego przedsiębiorstwa (Zakładu), a co za tym idzie zwolnieniu podlegać będzie cały dochód osiągnięty tam, pod warunkiem osiągnięcia go po otrzymaniu Decyzji, objęcia zakresem Działalności Wskazanej w Decyzji i nieprzekroczenie „limitu” pomocy publicznej.

Ponadto, dodatkowym argumentem przemawiającym za zwolnieniem całości dochodu osiągniętego z działalności Zakładu jest brak wyodrębniania w prowadzonej ewidencji, z zaangażowaniem których środków trwałych („nowych”, czy „starych”) zostały i zostaną wyprodukowane poszczególne towary i wyświadczone usługi.

Minister Finansów w Interpretacji Ogólnej wskazał, że w praktyce istnieją takie sytuacje, w których zespół składników materialnych i niematerialnych nabytych w ramach „nowej inwestycji’ nie może samodzielnie funkcjonować bez już istniejącego przedsiębiorstwa. Wskazał, że takim przypadkiem może być w szczególności realizacja nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnej lub dywersyfikacji produkcji, w myśl art. 2 pkt 1 Ustawy o nowych inwestycjach, której efekt zostaje osiągnięty poprzez modernizację (ulepszenie) już istniejących rzeczowych aktywów trwałych.

W ramach nowej Inwestycji na podstawie Decyzji, w Zakładzie istniejącym na Obszarze, prowadzona jest i będzie działalność produkcyjna w tym samym zakresie, co niektóre przedmioty Działalności Wskazanej w Decyzji, które zostały wskazane w Decyzji (towary i świadczone usługi sklasyfikowane w tych samych pozycjach klasyfikacji PKWiU wyszczególnionych w Decyzji). Co za tym idzie, jeszcze przed uzyskaniem Decyzji. Wnioskodawca był już w posiadaniu odpowiednich zasobów, w tym środków trwałych, które są i będą wykorzystywane do produkcji towarów objętych wskazanymi w Decyzji grupowaniami PKWiU.

Aktywa wykorzystywane wcześniej w Przedsiębiorstwie, zostały przez Wnioskodawcę przeniesione do Zakładu, gdzie są wykorzystywane w szeroko rozumianych procesach produkcyjnych wraz ze środkami trwałymi nabytymi w ramach inwestycji.

Powyższe oznacza, że przeprowadzanie procesów produkcyjnych w zakresie Inwestycji, odbywa się i będzie się odbywać z zaangażowaniem posiadanych już aktywów przeniesionych do nowego zakładu, jak i środków trwałych zakupionych w ramach Inwestycji, w związku z czym nie ma i nie będzie możliwości, aby Inwestycja funkcjonowała niezależnie od aktywów już posiadanych przez Wnioskodawcę tj. zasobów wykorzystywanych w przeprowadzanych procesach produkcyjnych w Przedsiębiorstwie.

Z uwagi na mnogość przedmiotów produkcji i procesów produkcyjnych wystąpi funkcjonalne „przenikanie się” wykorzystania posiadanych już przez Wnioskodawcę zasobów i tych nabytych w ramach Inwestycji w procesach produkcyjnych. Nie jest możliwe „wydzielenie” organizacyjne produkcji prowadzonej „na starych” i „na nowych” maszynach Alokacja odpowiednich maszyn do zadań w ramach procesu produkcji dokonuje się bowiem „na bieżąco” i wynika z chwilowych potrzeb oraz podaży mocy produkcyjnych (w jednym momencie może być „wolna” np. obrabiarka, czy tokarka „stara”, zaś w następnym - „nowe” Urządzenie produkcyjne i w efekcie dwie części, których wytworzenie następuje bezpośrednio po sobie, mogą zostać wyprodukowane wyłącznie z użyciem „starych”, „nowych” lub należących do obu tych kategorii środków trwałych) Zatem zachodzące procesy produkcyjne odbywają się i będą się odbywać jednocześnie z użyciem zasobów nabytych w ramach Inwestycji oraz wykorzystywanych w Przedsiębiorstwie aktywów przed otrzymaniem Decyzji.

Tym samym Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał w normalnych warunkach możliwości stałego prowadzenia ewidencji pozwalającej na dokładne określenie, do wytworzenia których produktów będą wykorzystywane wyłącznie posiadane już środki trwałe, a które produkty zostaną wytworzone z użyciem wyłącznie nowych sprzętów, zaś w przypadku produktów wytworzonych jednocześnie z użyciem zasobów nabytych w ramach Inwestycji oraz posiadanych przez Wnioskodawcę przed otrzymaniem Decyzji – pozwalające określić, na jakim etapie i do jakich czynności wykorzystywano, które z tych zasobów.

Prowadzenie takiej ewidencji wymagałoby określania, jakie zasoby (w szczególności maszyny, urządzenia) zostały użyte do wytworzenia każdego produktu odrębnie (różne maszyny, np. obrabiarki, mogą być bowiem wykorzystywane do wytworzenia towarów w jednej serii produkcyjnej). Co za tym idzie wykorzystywany system do zarządzania produkcją nie pozwala również na określenie, w którym momencie doszło do osiągnięcia dochodu ze sprzedaży pierwszych wyrobów wytworzonych w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji z użyciem jedynie „nowych” maszyn i urządzeń stanowiących środki trwałe.

Wnioskodawca będzie w stanie natomiast, na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji, określić, w którym momencie został przez niego osiągnięty dochód ze sprzedaży pierwszej wyrobów wytworzonych w Zakładzie mieszczących się w przedmiotach Działalności Wskazanej w Decyzji (tj. wskazanych w Decyzji pozycjach z klasyfikacji PKWiU).

Podsumowując zatem powyższe, Inwestycja realizowana na podstawie uzyskanej przez Wnioskodawcę Decyzji polegająca na zwiększeniu zdolności produkcyjnej już istniejącego Przedsiębiorstwa, nie może samodzielnie funkcjonować bez składników majątku będących w posiadaniu Wnioskodawcy przed uzyskaniem Decyzji. W związku zatem ze ścisłą integralnością ekonomiczną i funkcjonalną ówcześnie prowadzonej działalności oraz Inwestycji oraz brakiem możliwości wydzielenia produkcji, która będzie się odbywać jedynie z zastosowaniem maszyn i urządzeń stanowiących środki trwałe, nabytych w ramach inwestycji, Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadać odpowiednich „narzędzi" pozwalających na wydzielenie części dochodu przypadającego jedynie na Inwestycję. Takie narzędzia nie zostały również przewidziane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co także zostało podkreślone w Interpretacji Ogólnej.

Zgodnie z Interpretacją Ogólną, zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega dochód z nowej inwestycji, który jest rozumiany jako dochód osiągnięty z wyodrębnionego zespołu składników majątku składających się na tę inwestycję.

W Interpretacji Ogólnej wskazano, że „jeżeli realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący aktywa posiadane już przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem tego istniejącego, przed wydaniem decyzji o wsparciu, majątku. Sytuacja taka jest możliwa jedynie wówczas, gdy sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią części istniejącej inwestycji”. Organ odniósł się również do sensu decyzji o wsparciu, wskazując, że .wsparciu polega nie tylko na charakterystyce nowej inwestycji i ustaleniu wiążących podatnika warunków (zobowiązań) w tym zakresie, ale także na związaniu jej z przedmiotem działalności gospodarczej w ramach której inwestycja jest realizowana, która ma być prowadzona na terenie określonym w decyzji W konsekwencji zwolnieniu podlega cały dochód osiągnięty w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku, o ile jej przedmiot został określony w decyzji o wsparciu”’

Takie stanowisko zostało również potwierdzone w Objaśnieniach podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. „Dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji" (dalej: Objaśnienia) Ministerstwo wskazało w nich, że „Produkcja lub świadczenie usług po realizacji nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa może wykorzystywać składniki majątku posiadane przez podatnika przed wydaniem decyzji o wsparciu. Warunkowane jest to istnieniem ścisłych powiązań między istniejącymi składnikami majątku, a nabytymi w toku realizacji nowej inwestycji.”

Ponadto, należy wskazać, że ze względu na limity przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej, objęcie zwolnieniem całego dochodu pochodzącego z realizacji „nowej inwestycji” z uwzględnieniem majątku istniejącego przed uzyskaniem Decyzji (ze względu na ścisłe powiązanie), nie będzie prowadzić do nadużyć podatkowych. Wysokość zwolnienia nie może bowiem przekroczyć wysokości limitu przyznanej pomocy publicznej, rosnącego wraz z wysokością poniesionych Kosztów kwalifikowanych, co oznacza, że Wnioskodawca będzie mógł wykorzystać zwolnienie tylko do określonej wartości, która przed rozpoczęciem ponoszenia Kosztów kwalifikowanych (a więc przed rozpoczęciem realizacji Inwestycji) wynosi 0 (zero). Podsumowując, Inwestycja, która jest i będzie realizowana przez Wnioskodawcę na Obszarze wskazanym w Decyzji w zakresie Działalności Wskazanej w Decyzji, polegająca w rzeczywistości na stworzeniu nowego Zakładu oraz rozpoczęciu produkcji towarów uprzednio niewytwarzanych, będzie pozostawać w ścisłymi nierozerwalnym związku z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę w Przedsiębiorstwie w tej samej lokalizacji co Inwestycja. Z uwagi na różnorodny charakter procesów, do jakich wykorzystywane są różne maszyny/narzędzia („nowe" i „stare”), nie można obiektywnie określić, jaka „część” towarów mieszczących się rodzajowo w przedmiotach Działalności Wskazanej w Decyzji jest i będzie w przyszłości „wytworzona w ramach nowej inwestycji”, a co za tym idzie - jaka część dochodu z ich sprzedaży stanowi „dochód z nowej inwestycji”.

W efekcie zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega i będzie podlegał cały dochód Wnioskodawcy osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży towarów wytworzonych i usług wyświadczonych po uzyskaniu Decyzji na Obszarze w niej wskazanym oraz w zakresie przedmiotów Działalności Wskazanej w Decyzji, które zostaną w niej wymienione, do wysokości kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane oraz limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 – zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega i będzie podlegał cały dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży towarów wytworzonych i usług świadczonych po uzyskaniu Decyzji na Obszarze oraz w zakresie Działalności wskazanej w Decyzji, po oddaniu do użytkowania pierwszych środków trwałych nabytych w ramach Inwestycji wykorzystywanych w fizykochemicznym przetworzeniu określonych surowców do postaci pożądanego produktu lub w świadczeniu usług, do wysokości i poniesionych kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane i limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku wyrażonym w odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 1, tj. że zwolnieniu będzie podlegał cały dochód Wnioskodawcy osiągnięty z prowadzonej działalności gospodarczej na Obszarze wskazanym w Decyzji, w zakresie przedmiotów Działalności Wskazanej w Decyzji (tj. bez znaczenia z wykorzystaniem, których środków trwałych, „nowych”, czy „starych”, doszło do wyprodukowania towarów oraz wyświadczenia usług).

W przypadku natomiast uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, w szczególności w razie uznania, że do uzyskania dochodów zwolnionych z podatku konieczne jest oddanie do użytkowania „nowych” maszyn i urządzeń, biorących udział w szeroko rozumianych procesach produkcyjnych przeprowadzanych w Zakładzie (co, jak podkreśla Wnioskodawca w odpowiedzi na pytanie 1, byłoby nieprawidłowe). Wnioskodawca nabędzie prawo do zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po oddaniu do użytkowania pierwszych środków trwałych nabytych w ramach Inwestycji wykorzystywanych w fizykochemicznym przetworzeniu określonych surowców do postaci pożądanego produktu lub w świadczeniu usług, do wysokości i poniesionych kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane i limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Tak jak wspomniano powyżej, w ramach Inwestycji prowadzona jest i będzie przez Wnioskodawcę działalność produkcyjna oraz usługowa w tym samym zakresie, co niektóre przedmioty działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w Przedsiębiorstwie w tej samej lokalizacji co wskazana w Decyzji (towary i świadczone usługi sklasyfikowane w tych samych pozycjach klasyfikacji PKWiU, wyszczególnione w Decyzji). Aktywa wykorzystywane w Przedsiębiorstwie do produkcji towarów będą wykorzystywane w dużej części w procesach produkcyjnych przeprowadzanych w Zakładzie, razem z nabytymi maszynami i urządzeniami w ramach Inwestycji.

Wnioskodawca w ramach Inwestycji na tym samym Obszarze wybuduje budynek produkcyjno-magazynowy z częścią administracyjną (część budynku wykorzystywana jest już do produkcji towarów mieszczących się w przedmiotach Działalności Wskazanej w Decyzji, przy czym część tego budynku nadal pozostaje w budowie). W ramach Inwestycji dojdzie do połączenia zmodernizowanej części hali z nowo wybudowaną częścią produkcyjną oraz budynkiem magazynowo- administracyjnym.

Ponadto Wnioskodawca w ramach Inwestycji nabył aktywa stanowiące środki trwałe znajdujące zastosowanie w procesie produkcyjnym rozumianym „wąsko”, tj. fizykochemicznym przetworzeniu określonych surowców do postaci pożądanego produktu, poprzez wykonywanie tych samych lub podobnych procesów co ówcześnie przeprowadzane w Przedsiębiorstwie, ale w sposób bardziej efektywny, w szczególności zapewniając większe moce przerobowe.

Pierwszymi środkami trwałymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nabytymi przez Wnioskodawcę w ramach Inwestycji są Obrabiarki, które są wykorzystywane w procesach produkcyjnych odbywających się w ramach Działalności wskazanej w Decyzji. Obrabiarki te są i będą wykorzystywane równolegle z obrabiarkami, które były w posiadaniu Wnioskodawcy jeszcze przed uzyskaniem Decyzji, które wykorzystywane były przy produkcji w (działalności gospodarczej) w tej samej lokalizacji co obszar wskazany w Decyzji. Produkcja odbywa się i będzie się odbywać z równoległym wykorzystywaniem różnych środków trwałych w postaci maszyn, urządzeń i narzędzi o tych samych funkcjach, np. wspomnianych Obrabiarek, zatem Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości stałego i dokładnego określania, do wytworzenia których produktów były wykorzystywane wyłącznie posiadane już środki trwałe, a które produkty zostały wyprodukowane z użyciem również nowych sprzętów (w tym przypadku Obrabiarek). Alokacja odpowiednich maszyn do poszczególnych procesów produkcji odbywa się i będzie się odbywać „na bieżąco”, w zależności od zapotrzebowania produkcyjnego. Co za tym idzie, Wnioskodawca również nie wyodrębnia i nie będzie dokonywał wyodrębnienia dochodu pochodzącego jedynie z „nowej inwestycji’ w zakresie PKWiU wskazanych w Decyzji.

W oparciu o system wykorzystywany do zarządzania produkcją Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na określenie, w którym momencie osiągnięty został pierwszy dochód ze zbycia wyrobów wytworzonych w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji z użyciem Obrabiarek nabytych przez Wnioskodawcę w ramach Inwestycji.

Wnioskodawca jednak na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji może określić, w którym momencie został osiągnięty dochód ze sprzedaży pierwszych wyrobów wytworzonych w Działalności Wskazanej w Decyzji w Zakładzie, na Obszarze wskazanym w Decyzji z wykorzystaniem obrabiarek (zarówno „nowych”, jak i „starych”). Zatem, aby uznać, że w takiej sytuacji nie został osiągnięty dochód z nowej inwestycji, tj. dochód ze sprzedaży towarów wytworzonych z użyciem „nowych” Obrabiarek, trzeba by przyjąć założenie, że stoją one bezczynnie, podczas gdy „stare” są intensywnie eksploatowane.

Byłoby to niezgodne zarówno wprost z wyżej przywołanym fragmentem opisu sytuacji Wnioskodawcy, jak i z logiką (wymagałoby przyjęcia, że przedsiębiorca nabywa maszyny bez intencji wykorzystywania ich zgodnie z przeznaczeniem). Należy więc przyjąć przeciwnie, tj. że w momencie, w którym oddano do użytku Obrabiarki nabyte w ramach Inwestycji, wyroby wytwarzane z użyciem generalnie obrabiarek, zaczęły być wytwarzane również z ich użyciem.

Podsumowując, zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega i będzie podlegał cały dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży towarów wytworzonych i usług świadczonych po uzyskaniu Decyzji na Obszarze oraz w zakresie Działalności Wskazanej w Decyzji, po oddaniu do użytkowania pierwszych środków trwałych nabytych w ramach Inwestycji wykorzystywanych w fizykochemicznym przetworzeniu określonych surowców do postaci pożądanego produktu lub w świadczeniu usług, do wysokości i poniesionych kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane i limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3 – za dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać dochód, który został uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych lub usług wyświadczonych przez Wnioskodawcę w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji oraz na Obszarze w niej wskazanym, a tym samym od tego momentu Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego do wysokości kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane oraz limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Zgodnie z przywołanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dochody podatników, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o nowej inwestycji, z tym zastrzeżeniem, że wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl natomiast art. 3 Ustawy o nowej inwestycji, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy, który realizuje nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu, pod warunkiem spełnienia kryteriów wartościowych i jakościowych w ramach działalności niewyłączonej z objęcia pomocą publiczną, wskazanych Rozporządzeniu ws. nowej inwestycji.

Dalej, § 9 ust. 1 Rozporządzenia ws. nowej inwestycji, stanowi, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Zgodnie z tym przepisem, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Dla ustalenia momentu, od którego Wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia, istotne znaczenie ma zatem moment uzyskania dochodu z realizowanej Inwestycji. Wynika tak wprost z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącego, że jedynie dochody uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego.

Wnioskodawca rozpoczął już ponoszenie wydatków związanych z Inwestycją. Pierwsze wydatki stanowiące Koszty kwalifikowane zostały poniesione na zakup Obrabiarek, wykorzystywanych w procesach produkcyjnych towarów mieszczących się w Działalności Wskazanej w Decyzji. Produkcja odbywa się i będzie się odbywać z równoległym wykorzystywaniem różnych środków trwałych w postaci maszyn, urządzeń i narzędzi o tych samych funkcjach, np. wspomnianych Obrabiarek, zatem Wnioskodawca, nie ma możliwości stałego i dokładnego określania, do wytworzenia których produktów były wykorzystywane wyłącznie posiadane już środki trwałe, a które produkty zostały wyprodukowane z użyciem również nowych sprzętów (w tym przypadku Obrabiarek). Co za tym idzie, Wnioskodawca nie posiada również możliwości wyodrębnienia dochodu pochodzącego jedynie z „nowej inwestycji”.

Jeżeli zatem Inwestycja realizowana przez Wnioskodawcę polega w rzeczywistości na utworzeniu nowego zakładu (Zakładu), to całość działań związanych z realizacją tej działalności i cały zespół składników majątku składających się na nią (zarówno „nowe” środki trwałe, jak i już posiadane przez Wnioskodawcę, przeniesione do Zakładu) będą stanowić „nową inwestycję” w rozumieniu ww. art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym dochodem z „nowej inwestycji” objętym zwolnieniem, będzie cały dochód, który został osiągnięty ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych w nowym Zakładzie, bez względu na to jakie środki trwałe zostały wykorzystane do ich wyprodukowania.

Takie stanowisko zostało potwierdzone również w interpretacji ogólnej Ministra Finansów, w której możemy przeczytać, że zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega dochód z nowej inwestycji, który rozumiany jest jako wyodrębniony zespół składników majątku składających się na nową inwestycję. Ponadto, w interpretacji wprost wskazano, że „w przypadku, gdy realizacja nowej inwestycji polega na inwestycji w rzeczowe aktywa trwale lub wartości niematerialne i prawne, w związku, z którą powstaje nowe przedsiębiorstwo (...), zwolnieniu z opodatkowania podlega cały dochód osiągnięty z tego nowego przedsiębiorstwa (. ..). ”

Podsumowując powyższe, w przypadku realizacji przez Wnioskodawcę Inwestycji polegającej na stworzeniu nowego przedsiębiorstwa (Zakładu), za dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć dochód, który został uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych lub usług wyświadczonych przez Wnioskodawcę w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji oraz na Obszarze w niej wskazanym, a tym samym od tego momentu Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego do wysokości kosztów stanowiących Koszty kwalifikowane oraz limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 4 – za dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać dochód uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych oraz pierwszych usług wyświadczonych po oddaniu do użytkowania środków trwałych nabytych przez Wnioskodawcę w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji oraz na Obszarze w niej wskazanym, a tym samym czy od tego momentu Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, proporcjonalnie do limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku wyrażonym w odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 3, tj. że dochód z „nowej inwestycji” pojawi się w momencie zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji w Zakładzie (bez względu na to, z użyciem jakich zasobów, w tym urządzeń i maszyn, doszło do wytworzenia zbytych wyrobów). W przypadku natomiast uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe, w szczególności w razie uznania, że do uzyskania dochodów zwolnionych z podatku konieczne jest oddanie do użytkowania środków nabytych w ramach Inwestycji, Wnioskodawca uważa, że dochodem z działalności gospodarczej wskazanej w Decyzji jest dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży pierwszych wyrobów wytworzonych oraz pierwszych usług wyświadczonych w Zakładzie po oddaniu do użytkowania środków trwałych nabytych przez Wnioskodawcę Jest to pierwszy moment, od którego Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia.

Przedmioty Działalności Wskazanej w Decyzji są tożsame z działalnością gospodarczą prowadzoną w Przedsiębiorstwie przez Wnioskodawcę (towary i świadczone usługi będą sklasyfikowane w tych samych pozycjach klasyfikacji PKWiU) w tej samej lokalizacji, co wskazana w Decyzji. Wnioskodawca w ramach Inwestycji ponosi wydatki mieszczące się w kategoriach określonych w § 8 Rozporządzenia, stanowiących Koszty kwalifikowane. Inwestycja jest realizowana w całości w Zakładzie na Obszarze wskazanym w Decyzji, na którym Wnioskodawca już wcześniej prowadził działalności gospodarczej. W chwili obecnej Wnioskodawcy wykorzystuje do działalności część budynku produkcyjno-magazynowego z częścią biurową, natomiast pozostała część nadal pozostaje w budowie.


W ramach Inwestycji została zakupiona również część wyposażenia, tj. środków trwałych wykorzystywane w obecnych procesach produkcyjnych. Jako pierwsze zostały nabyte Obrabiarki. Część zasobów, w tym maszyn i urządzeń, niezbędnych w procesach produkcyjnych, realizowanych w Przedsiębiorstwie w lokalizacji tożsamej co wskazana w Decyzji, będzie wykorzystywana równolegle z „nowymi” aktywami. W związku z realizacją Inwestycji, Wnioskodawca zakupił maszyny i urządzenia, których zadaniem jest i będzie:


  • zapewnienie w całym Zakładzie optymalnych warunków do produkcji w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji i składowania wytworzonych produktów, m. in. nowoczesne rozwiązania technologiczne dotyczące ogrzewania, konstrukcji budynków, ocieplenia, a także przygotowania do montażu baterii słonecznych;
  • ułatwienie organizacji produkcji poprzez budowę jednego kompleksu produkcyjnego z częścią biurową oraz magazynową oraz zautomatyzowanie procesów produkcyjnych przeprowadzanych w Zakładzie (np. zakup maszyn sterowanych numerycznie, zakup zautomatyzowanej linii produkcyjnej);
  • wykonywanie tych samych procesów co w dotychczasowej działalności, ale w sposób bardziej efektywny, w szczególności zapewniając większe moce przerobowe, m in. obrabiarka i tokarka, podajniki, czy też robot.


Wnioskodawca jest na etapie ponoszenia wydatków związanych z Inwestycją. Pierwszymi środkami trwałymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nabytymi przez Wnioskodawcę były Obrabiarki, które są wykorzystywane w procesach produkcyjnych odbywających się w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji Obrabiarki te są i będą wykorzystywane równolegle z obrabiarkami, które były w posiadaniu Wnioskodawcy jeszcze przed uzyskaniem Decyzji, które wykorzystywane były przy produkcji w Przedsiębiorstwie w tej samej lokalizacji co nowa Inwestycja. Produkcja odbywa się i będzie się odbywać z równoległym wykorzystywaniem różnych środków trwałych w postaci maszyn, urządzeń i narzędzi o tych samych funkcjach, np. wspomnianych Obrabiarek, zatem Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości stałego i dokładnego określania, do wytworzenia których produktów były wykorzystywane wyłącznie posiadane już środki trwałe, a które produkty zostały wyprodukowane z użyciem również nowych sprzętów (w tym przypadku Obrabiarek). Alokacja odpowiednich maszyn do poszczególnych procesów produkcji odbywa się i będzie się odbywać „na bieżąco”, w zależności od zapotrzebowania produkcyjnego.

Wnioskodawca nie posiada na podstawie prowadzonej ewidencji możliwości określenia, do których produktów były wykorzystywane wyłącznie posiadane już środki trwałe, a które produkty zostały wyprodukowane z użyciem również nowych sprzętów (w tym przypadku Obrabiarek). Co za tym idzie, Wnioskodawca nie posiada również możliwości wyodrębnienia dochodu pochodzącego jedynie z „nowej inwestycji” w zakresie PKWiU wskazanych w Decyzji. Na podstawie systemu do zarządzania produkcją Wnioskodawca nie będzie w stanie określić w którym momencie osiągnięty został pierwszy dochód ze zbycia wyrobów wytworzonych i usług wyświadczonych w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji z użyciem Obrabiarek nabytych przez Wnioskodawcę w ramach Inwestycji.

Wnioskodawca natomiast na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji, pomimo braku możliwości „przypisania” do konkretnych produktów urządzeń użytych do ich wytworzenia, będzie w stanie określić, w którym momencie został przez nią osiągnięty dochód ze sprzedaży pierwszych wyrobów wytworzonych i usług wyświadczonych w Zakładzie z użyciem środków trwałych będących obrabiarkami (bez podziału na obrabiarki „nowe” i obrabiarki „stare”). W takiej sytuacji należy uznać, że powstał już dochód z nowej inwestycji (Inwestycji). Sytuacja, w której po oddaniu do używania „nowych” środków trwałych, m.in obrabiarek, nie będą one brały udziału w procesach produkcyjnych, jest bowiem nieprawdopodobna. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, nowo zakupione maszyny i urządzenia, będą wykorzystywane równolegle ze środkami trwałymi, posiadanymi przez Wnioskodawcę przed uzyskaniem Decyzji, w taki sposób, że produkcja odbywać się będzie z wykorzystaniem dostępnych w danym momencie maszyn i urządzeń (np. obrabiarek).

W powyższej sytuacji należy zatem uznać, że w momencie, w którym Wnioskodawca uzyskał dochód ze sprzedaży towarów wytworzonych przy zastosowaniu obrabiarek (może to być zarówno „nowa”, jak i „stara” obrabiarka) oraz usług wyświadczonych, po oddaniu do użytkowania Obrabiarek nabytych w ramach Inwestycji), to został osiągnięty pierwszy dochód ze zbycia produktów wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych w ramach Inwestycji oraz usług wyświadczonych w zakresie Działalności Wskazanej w Decyzji (dochód z „nowej inwestycji”), który może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Takie stanowisko zostało potwierdzone m in w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3 4011.316.2019.2.WM, w której organ stwierdził, że „zgodzić się natomiast należy ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że w momencie, w którym zostanie osiągnięty dochód ze zbycia wyrobów wytworzonych z użyciem spełniającego takie kryterium środka trwałego, pojawi się „dochód z nowej inwestycji”.

Odnosząc zatem powyższe, do sytuacji Wnioskodawcy, za dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć dochód, który został uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych oraz pierwszych usług wyświadczonych po oddaniu do użytkowania środków trwałych nabytych przez Wnioskodawcę w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji oraz na Obszarze w niej wskazanym, a tym samym od tego momentu Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, proporcjonalnie do limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej.

Końcowo Wnioskodawca podkreśla, że w przedmiocie niniejszego wniosku nie byłoby właściwe wydanie postanowienia, o którym mowa w art. 14b § 5a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2019 r., poz. 900 ze zm.). Przepis ten znajduje zastosowanie, jeżeli przedstawiony we wniosku o interpretację indywidualną stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym i uprawnia do wydania postanowienia o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku ma zastosowanie interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku.

Pytania zadane w ramach niniejszego wniosku pozostają poza zakresem zagadnienia rozstrzygniętego Interpretacją Ogólną oraz Objaśnieniami i wymagają odrębnego rozstrzygnięcia W pytaniach oznaczonych numerem 1 i numerem 2. Wnioskodawca prosi o ocenę konkretnego zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego, natomiast pytanie oznaczone we wniosku numerem 3 oraz numerem 4, wprost pozostają poza zakresem Interpretacji Ogólnej oraz Objaśnień, gdyż nie odwołuje się ona w żadnym ze swoich fragmentów do momentu, od którego można rozpoznawać dochody zwolnione z podatku.

Interpretacja Ogólna formułuje bowiem ogólne zasady rozpoznawania dochodu zwolnionego, dając się w istocie streścić w stwierdzeniu, że w przypadku inwestycji w istniejący zakład (Przedsiębiorstwo), jeżeli możliwe jest funkcjonalne (na podstawie zaangażowanych w procesy produkcyjne zasobów) wyodrębnienie „dochodu z nowej inwestycji” z ogółu dochodów, to wyłącznie te dochody podlegają zwolnieniu, gdy zaś to nie jest możliwe – zwolnieniu podlega dochód z całego obszaru objętego decyzją o wsparciu, przy uwzględnieniu oczywiście przedmiotów Działalności Wskazanej w Decyzji zwolnionej i limitu pomocy publicznej Interpretacja Ogólna, czy też Objaśnienia nie stwierdzają jednak w odniesieniu do stanu zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego, które zostały opisane przez Wnioskodawcę, czy w jego przypadku, odnoszącym się do konkretnych i opisanych we wniosku procesów produkcyjnych prowadzonych z wykorzystaniem określonych zasobów, taka sytuacja będzie mieć miejsce.

Tym samym zdarzenia przyszłe i stany faktyczne niniejszego wniosku nie odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem Interpretacji Ogólnej i Objaśnień – choć rodzajowo są to zagadnienia zbieżne, to wskutek znacznie bardziej szczegółowego charakteru sytuacji i wynikającego z niego sformułowania pytania, na które Interpretacja Ogólna (Objaśnienia) wprost nie odpowiada. Wnioskodawca w niniejszym wniosku wykroczył poza jej zakres przedmiotowy i właściwe jest wydanie w jego względzie odrębnego rozstrzygnięcia. Wydanie postanowienia, że do zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego opisanych we wniosku ma zastosowanie Interpretacja Ogólna (Objaśnienia), nie prowadziłoby do uzyskania przez Wnioskodawcę odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku i podważałoby cały sens interpretacji indywidualnych, jakim jest uzyskanie przez Wnioskodawcę oceny prawnej jego stanowiska określonego w zadanych pytaniach i odpowiedziach na nie w części „stanowisko Wnioskodawcy”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w zakresie momentu, od którego Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepis ten został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162) (dalej także: ustawa WNI).

Na mocy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji wprowadzono nowy mechanizm udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rozwiązanie zawarte w powołanej ustawie przewiduje wsparcie nowych inwestycji w formie zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach określonych m.in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie, którego dotyczy ww. ustawa, zastąpi wsparcie dotychczas funkcjonujące w ramach ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1010, ze zm.). Należy jednak zauważyć, że ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych nie została uchylona. Obowiązywanie dwóch ustaw powoduje czytelny podział na inwestycje, które będą korzystać z dotychczasowego wsparcia do 2026 r. w ramach zezwoleń wydanych na podstawie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, oraz inwestycje nowe, które mogą korzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji od momentu jej wejścia w życie. Wskazany w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji system wsparcia w postaci prawa do uzyskania przez przedsiębiorcę zwolnienia od podatku dochodowego stanowi ważne i skuteczne narzędzie zachęcające przedsiębiorców do inwestowania na terenie całego kraju. Ten instrument pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego jest dostępny dla przedsiębiorców planujących dokonanie na terenie kraju nowych inwestycji, które zgodnie z ustawodawstwem polskim oraz prawem Unii Europejskiej obejmują utworzenie nowego zakładu produkcyjnego oraz reinwestycję. W przeciwieństwie do rozwiązań przewidzianych w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych ograniczonych do inwestycji realizowanych w konkretnych lokalizacjach, o wsparcie przewidziane w ustawie mogą ubiegać się przedsiębiorcy z całego kraju, niezależnie od miejsca prowadzonej działalności gospodarczej.

Nowa inwestycja związana z dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa polega na wprowadzeniu produktów uprzednio nieprodukowanych w przedsiębiorstwie. Taką inwestycję realizuje się poprzez rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące zróżnicowaniu asortymentu produkcji lub usług. Ich wykorzystanie pozwala na wprowadzenie produkcji nowych produktów lub usług dotąd nie wytwarzanych/świadczonych. Inwestycja ta może być realizowana zarówno w oparciu o nowe rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne, jak i może korzystać ze wspólnych zasobów technicznych z istniejącym przedsiębiorstwem.

Na podstawie art. 21 ust. 5a ww. ustawy, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Jak wynika z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego przedsiębiorstwa, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w przedsiębiorstwie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedsiębiorstwa, wobec którego wszczęte zostało postępowanie upadłościowe lub został złożony wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości.

Stosownie do art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

Natomiast, w myśl art. 13 ust. 1 tej ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Z przepisów wynika, że decyzja o wsparciu nowych inwestycji, uprawniająca do korzystania z pomocy publicznej jest udzielana przedsiębiorcom.

Przedsiębiorcą w świetle art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 646, ze zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Odnosząc się do momentu, od którego Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy na § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713).

Zgodnie z tym przepisem, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że dla ustalenia momentu od którego Wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia istotne znaczenie ma moment uzyskania przez Niego dochodu z realizowanej Inwestycji. Jedynie dochody uzyskane w związku z realizacją nowej inwestycji podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, należy stwierdzić, że jako pierwszy (w ujęciu czasowym) dochód mogący korzystać ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy traktować pierwszy dochód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży towarów wytworzonych z użyciem maszyn i urządzeń, nabytych przez Niego w ramach Inwestycji, tj. po oddaniu do używania nowych środków trwałych, wydatki na zakup których mieszczą się w kategorii Kosztów kwalifikowanych.

Opierając się na oświadczeniu wskazanym w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, że Wnioskodawca „uzyskał decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162 ze zm.), na nową inwestycję polegającą na dywersyfikacji produkcji Przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych”, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W niniejszej sprawie dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać dochód uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych oraz pierwszych usług wyświadczonych po oddaniu do użytkowania środków trwałych nabytych przez Wnioskodawcę w Zakładzie w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji oraz na Obszarze w niej wskazanym, a tym samym od tego momentu Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, proporcjonalnie do limitu przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej. Dochód z „nowej inwestycji” pojawi się w momencie zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych w ramach Działalności Wskazanej w Decyzji w Zakładzie (bez względu na to, z użyciem jakich zasobów, w tym urządzeń i maszyn, doszło do wytworzenia zbytych wyrobów), jednakże po oddaniu do używania nowych środków trwałych.

Stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako nieprawidłowe, bowiem w części odnoszącej się do pytania czwartego Wnioskodawca zawarł prawidłową tezę, wskazując jednak, że się z nią nie zgadza.


Podkreślenia wymaga też, że zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza w szczególności:


  • stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  • stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez Wnioskodawcę oraz
  • zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) Wnioskodawcy.


Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy ocenie interpretacyjnej organu została poddana więc wyłącznie kwestia momentu, od którego Wnioskodawca może/będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ nie poddał analizie kwestii powstania nowej inwestycji, lecz wywiódł powyższe wnioski z oświadczenia Wnioskodawcy, że „uzyskał decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162 ze zm.), na nową inwestycję polegającą na dywersyfikacji produkcji Przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych”.

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie ma więc uprawnień do ich interpretowania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj