Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.284.2020.1.LS
z 8 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu 29 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)” ETAP I – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono w dniu 28 maja 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w dniu 7 kwietnia 2020 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie projektu pn.: „(…)” ETAP I w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie ze złożonym wnioskiem koszty całkowite projektu to kwota (…) zł – kwota brutto z podatkiem VAT.

Koszty kwalifikowalne projektu to kwota (…) zł – kwota netto bez podatku VAT (kwota zmniejszona o (…) zł netto kosztów niekwalifikowalnych).

Poziom pomocy wynosi do 63,63% wartości kosztów kwalifikowanych i stanowi kwotę (…) zł (kwota jest sumą pomocy do I etapu i do II etapu).

Pozostałe środki w kwocie (…) zł plus podatek VAT od całości kosztów kwalifikowalnych w wysokości (…) zł (razem (…) zł) będą kosztem własnym Gminy.

Zestawienie rzeczowe zadania obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej dla ścieków komunalnych o długości 2,635 km.

Inwestorem odpowiedzialnym za zrealizowanie projektu będzie wyłącznie Gmina. Okres realizacji zadania ETAPU 1: I etap do sierpnia 2022 roku, II etap do kwietnia 2023 r.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura czyli sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Gmina jako inwestor we własnym zakresie będzie realizować zadanie polegające na odbiorze ścieków od podłączonych do kanalizacji nieruchomości należących zarówno do osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych.

Z jednej strony będzie to działanie publiczne w ramach zadań własnych Gminy celem, których jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty – zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, który w ust. 1 pkt 3 wymienia zadania własne z zakresu m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Z drugiej strony Gmina jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług VAT będzie wykonywać działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 z uwzględnieniem ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Gmina będzie zawierać we własnym zakresie z dostawcami ścieków umowy cywilnoprawne na ich odbiór. Za usługę odbioru ścieków Gmina będzie wystawiać dostawcom ścieków faktury VAT. Świadczenie usług odbioru ścieków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT (obecnie jest to stawka 8%) – więc będzie to usługa (dostawa) podlegająca opodatkowaniu.

Wnioskodawca – inwestor czyli Gmina nie wykona samodzielnie robót budowlanych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej. Zrealizuje je wyłoniony przez Gminę w ramach przeprowadzonego przetargu wykonawca (zwany dalej „Wykonawcą”), z którym Gmina podpisze umowę na budowę sieci kanalizacyjnej. Wykonawca za budowę sieci kanalizacyjnej wystawi Gminie jako Nabywcy faktury z należnym podatkiem VAT (który obecnie dla tego typu inwestycji wynosi 23%).

Podatek VAT znajdujący się na fakturze Wykonawcy będzie dla niego podatkiem należnym, zaś dla Inwestora – Nabywcy czyli Gminy będzie podatkiem naliczonym.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 27 maja 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że do wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa we wniosku nie będzie podłączona Gmina jak i jej jednostki organizacyjne tj. jednostki budżetowe: Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Zespół Szkolno-Przedszkolny i nie będą one korzystały z wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Gmina nie ma utworzonych zakładów budżetowych. Gdyby jednak w przyszłości Gmina utworzyła nowe jednostki organizacyjne to również one nie będą korzystały z wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa we wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie jako nabywcy usług budowy sieci kanalizacyjnej przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego (czyli w 100%), który będzie wykazany w fakturach zakupowych związanych z budową tej sieci?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie jako nabywcy usług budowy sieci kanalizacyjnej przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego (czyli w 100%), który będzie wykazany w fakturach zakupowych związanych z budową tej sieci.

Stanowisko Wnioskodawcy wynika z poniższego uzasadnienia:

  • Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i spełnia warunki określone w art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi, Gmina wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina spełnia warunek wynikający z art. 86 ust. 1, gdyż nabyte od Wykonawcy usługi w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej będą w całości wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. Gmina po zakończeniu inwestycji będzie zawierać z osobami i podmiotami umowy cywilnoprawne na odprowadzanie ścieków. Za usługi odbioru ścieków Gmina we własnym zakresie będzie wystawiać faktury VAT. Świadczenie tych usług będzie sprzedażą (dostawą) opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości należnej (obecnie jest to 8%).

Określenie zaś zakresu odliczenia podatku naliczonego w całości czyli w 100% wynika z tego, że do wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa w niniejszym wniosku nie będzie podłączona Gmina jak i jej jednostki organizacyjne, tj. jednostki budżetowe: Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Zespół Szkolno-Przedszkolny i nie będą one korzystały z wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Gmina nie ma utworzonych zakładów budżetowych. Gdyby jednak w przyszłości Gmina utworzyła nowe jednostki organizacyjne to również one nie będą korzystały z wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa w niniejszym wniosku.

Spełnienie powyższych warunków uzasadnia odliczenie całego (w 100%) podatku naliczonego który będzie wykazany w fakturach zakupowych związanych z tą inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Natomiast organy te, będą podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie: czynności innych niż te które mieszczą się w ramach ich zadań oraz czynności mieszczących się w ramach ich zadań, ale wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w dniu 7 kwietnia 2020 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie projektu pn.: „(…)” ETAP I w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Inwestorem odpowiedzialnym za zrealizowanie projektu będzie wyłącznie Gmina. Okres realizacji zadania ETAPU 1: I etap do sierpnia 2022 roku, II etap do kwietnia 2023 r. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura czyli sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Gmina jako inwestor we własnym zakresie będzie realizować zadanie polegające na odbiorze ścieków od podłączonych do kanalizacji nieruchomości należących zarówno do osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych. Gmina będzie zawierać we własnym zakresie z dostawcami ścieków umowy cywilnoprawne na ich odbiór. Za usługę odbioru ścieków Gmina będzie wystawiać dostawcom ścieków faktury VAT. Świadczenie usług odbioru ścieków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT (obecnie jest to stawka 8%) – więc będzie to usługa (dostawa) podlegająca opodatkowaniu. Gmina podpisze umowę na budowę sieci kanalizacyjnej. Wykonawca za budowę sieci kanalizacyjnej wystawi Gminie jako Nabywcy faktury z należnym podatkiem VAT (który obecnie dla tego typu inwestycji wynosi 23%). Do sieci kanalizacyjnej, o której mowa we wniosku nie będzie podłączona Gmina jak i jej jednostki organizacyjne tj. jednostki budżetowe: Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Zespół Szkolno-Przedszkolny i nie będą one korzystały z wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Gmina nie ma utworzonych zakładów budżetowych. Gdyby jednak w przyszłości Gmina utworzyła nowe jednostki organizacyjne to również one nie będą korzystały z wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa we wniosku.

W rozpatrywanej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy będzie mu jako nabywcy usług budowy sieci kanalizacyjnej przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, który będzie wykazany w fakturach zakupowych związanych z budową tej sieci.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura czyli sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Gmina jako inwestor we własnym zakresie będzie realizować zadanie polegające na odbiorze ścieków od podłączonych do kanalizacji nieruchomości należących zarówno do osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych. Gmina będzie zawierać we własnym zakresie z dostawcami ścieków umowy cywilnoprawne na ich odbiór. Ponadto Gmina wskazała, że do wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa we wniosku nie będą podłączone jednostki organizacyjne Gminy, tj. jednostki budżetowe: Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Zespół Szkolno-Przedszkolny i nie będą one korzystały z wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z budową sieci kanalizacyjnej wykonanej w ramach projektu pn.: „(…)” ETAP I. Zaznaczenia wymaga jednak, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj