Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.84.2020.2.BO
z 10 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości i udziału w nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości i udziału w nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 9 kwietnia 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.84.2020.1.BO, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 10 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 15 kwietnia 2020 r.), zaś w dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 29 maja 2020 r.(data nadania 29 maja 2020 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni dnia 20 grudnia 2019 r. przed notariuszem dokonała zbycia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki stanowiącej użytki rolne oraz 1/2 części działki zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi. Wnioskodawczyni dokonała zbycia wraz z kuzynem, który był właścicielem 1/2 części działki zabudowanej stanowiącej część gospodarstwa rolnego o powierzchni 2,13 ha.

Ponieważ w posiadanie ww. działek oraz części gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni weszła na mocy darowizny, którą otrzymała od brata i od otrzymania przedmiotowych darowizn nie upłynęło 5 lat zdaniem Wnioskodawczyni, powinna zapłacić podatek dochodowy od ww. transakcji. Zbywane działki oraz zabudowania mieszkalne i gospodarcze stanowią zorganizowaną całość gospodarczą i stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym - co zostało potwierdzone w akcie notarialnym zbycia nieruchomości. Nabywcy nie zmienią przeznaczenia nabywanych gruntów i nie utracą one charakteru rolnego. Nabywane gospodarstwo zostanie włączone do obecnie posiadanego przez nabywców gospodarstwa rolnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że aktem notarialnym Repertorium A … z dnia 25 kwietnia 2017 r. brat … przekazał Jej udziały: wynoszące 1/2 w działkach nr: …, … i … obszaru 2,13 ha, wraz z udziałem w budynku mieszkalnym oraz wynoszące 1/6 w działkach nr …, … i … zawierające łącznie obszar 4 700 m 2, jako działki pastwiska i grunty orne oraz sad, położone we wsi … (obręb …), w gminie …, powiat …, województwo …. Działki nr … obszaru 1,11 ha, jako działkę lasu, nr … obszaru 6 500 m2, jako działkę lasu i nr … obszaru 3 700 m2, jako działkę gruntów rolnych zabudowanych oraz pastwiska położone we wsi … (obręb …), gmina …, powiat …, województwo ….

Aktem notarialnym Repertorium A … z dnia 8 kwietnia 2014 r., brat przekazał Wnioskodawczyni działkę nr … obszaru 700 m2, jako działkę gruntu ornego położoną we wsi … (obręb …), w gminie …, powiat …, województwo ….

Zbycie nastąpiło dnia 20 grudnia 2019 r. aktem notarialnym Repertorium A … i objęte nim zostały działki nr: …, … i … (właścicielem działki … i 1/2 działki … był kuzyn Wnioskodawczyni).

Działka nr … zabudowana jest dwoma budynkami mieszkalnymi, murowanym i drewnianym - przeznaczonym do generalnego remontu oraz oborą murowaną i stodołą pod jednym dachem - przeznaczonymi do rozbiórki. Działki nr: …, … i … posiadają dostęp do drogi publicznej, ich posiadanie jest niezakłócone, nie pozostają w dzierżawie osób trzecich. Działki tworzyły zorganizowaną całość gospodarczą oraz nie zostały wyłączone z produkcji rolnej w rozumieniu ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych, oraz w dniu 30 kwietnia 2016 r. zajęte były pod budynek mieszkalny oraz budynki, budowle i urządzenia niewykorzystywane obecnie do produkcji rolniczej, wraz z gruntami do niej przyległymi umożliwiającymi im właściwe wykorzystanie oraz zajętymi na urządzenie ogródka przydomowego.

Opisane działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, co zostało wymienione w akcie notarialnym zbycia. Kupujący oświadczyli, że włączą je do prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego o powierzchni ok. 25 ha.

Zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej. Zostało dokonane odpłatnie, aktem notarialny Repertorium A … z dnia 20 grudnia 2019 r., za cenę 87 500 zł części Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z transakcją zbycia działki gruntu stanowiącej użytki rolne oraz części zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi stanowiącymi część gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży działki gruntu stanowiącej użytki rolne oraz części zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi, stanowiącymi część gospodarstwa rolnego, gdyż został spełniony warunek określony w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 28, tj. nie został zmieniony charakter zbywanych gruntów, a sprzedawane gospodarstwo powiększyło gospodarstwo rolne nabywców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

Z opisanego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni dnia 20 grudnia 2019 r. dokonała zbycia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki stanowiącej użytki rolne oraz 1/2 części działki zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi. Wnioskodawczyni dokonała zbycia wraz z kuzynem, który był właścicielem 1/2 części działki zabudowanej stanowiącej część gospodarstwa rolnego o powierzchni 2,13 ha. Ww. zbyciem objęte zostały działki nr: …, … i … (właścicielem działki nr: … i 1/2 działki … był kuzyn Wnioskodawczyni).

Zbywane działki oraz zabudowania mieszkalne i gospodarcze stanowią zorganizowaną całość gospodarczą i stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym - co zostało potwierdzone w akcie notarialnym zbycia nieruchomości. Nabywcy nie zmienią przeznaczenia nabywanych gruntów i nie utracą one charakteru rolnego. Nabywane gospodarstwo zostanie włączone do obecnie posiadanego przez nabywców gospodarstwa rolnego. Zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej. Zostało dokonane odpłatnie za cenę 87 500 zł części Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni wskazała, że aktem notarialnym z dnia 25 kwietnia 2017 r. brat przekazał Jej udziały wynoszące 1/2 w działkach nr: …, … i … obszaru 2,13 ha, wraz z udziałem w budynku mieszkalnym oraz udziały wynoszące 1/6 w działkach nr: …, … i … zawierające łącznie obszar 4 700 m2, jako działki pastwiska i grunty orne oraz sad. Działka nr … obszaru 1,11 ha, jako działkę lasu, nr … obszaru 6 500 m2, jako działkę lasu i nr … obszaru 3 700 m2, jako działkę gruntów rolnych zabudowanych oraz pastwiska.

Aktem notarialnym z dnia 8 kwietnia 2014 r. brat Wnioskodawczyni przekazał Jej działkę nr … obszaru 700 m2, jako działkę gruntu ornego.

Działka nr … zabudowana jest dwoma budynkami mieszkalnymi, murowanym i drewnianym - przeznaczonym do generalnego remontu oraz oborą murowaną i stodołą pod jednym dachem - przeznaczonymi do rozbiórki. Działki nr: …, … i … posiadają dostęp do drogi publicznej, ich posiadanie jest niezakłócone, nie pozostają w dzierżawie osób trzecich. Działki tworzyły zorganizowaną całość gospodarczą oraz nie zostały wyłączone z produkcji rolnej w rozumieniu ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz w dniu 30 kwietnia 2016 r. zajęte były pod budynek mieszkalny oraz budynki, budowle i urządzenia niewykorzystywane obecnie do produkcji rolniczej, wraz z gruntami do niej przyległymi umożliwiającymi im właściwe wykorzystanie oraz zajętymi na urządzenie ogródka przydomowego. Opisane działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, co zostało wymienione w akcie notarialnym zbycia. Kupujący oświadczyli, ze włączą je do prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego o powierzchni ok. 25 ha.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony.

W przedstawionym stanie faktycznym nastąpiło nabycie przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny w dniu 8 kwietnia 2014 r. nieruchomości, tj. działki nr … oraz w dniu 25 kwietnia 2017 r. 1/2 części nieruchomości, tj. działki nr …, a następnie ich sprzedaż. Za datę nabycia odpłatnie zbywanych działek nabytych w drodze darowizny należy przyjąć datę zawarcia umowy darowizny, tj. 2014 r. i 2017 r.

Powyższe oznacza, że przychód ze sprzedaży w dniu 20 grudnia 2019 r. nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki stanowiącej użytki rolne oraz 1/2 części działki zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi, które Wnioskodawczyni zbyła wraz z kuzynem, który był właścicielem 1/2 części działki zabudowanej, stanowiącej część gospodarstwa rolnego, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. działki i udziału w działce w drodze darowizny przez Wnioskodawczynię nie upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e cyt. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy, zwalnia z podatku dochodowego przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333).

Zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r., poz. 1034, z późn. zm.), użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne,
  2. grunty leśne,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. (uchylony),
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem – Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne i nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Odnosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że warunkiem, od którego zależy w ogóle możliwość skorzystania ze zwolnienia przychodu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest, aby zbywane nieruchomości stanowiły obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, wchodzące w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, tj. obejmujące obszar o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiące własność lub znajdujące się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z kolei utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Tak więc dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu znaczenie mają okoliczności faktyczne związane z faktycznym utrzymaniem rolniczego charakteru użytkowania gruntu. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotem sprzedaży była nieruchomość wchodząca w skład gospodarstwa rolnego, tj. działka stanowiąca użytki rolne oraz 1/2 części działki zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi. Opisane działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, co zostało wymienione w akcie notarialnym zbycia. Kupujący oświadczyli, że włączą je do prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego o powierzchni ok. 25 ha.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że skoro nabywca włączył zakupione od Wnioskodawczyni nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, tj. działkę stanowiącą użytki rolne oraz 1/2 części działki zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi do prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego, nie nastąpiła utrata charakteru rolnego gruntu.

Ważne jest bowiem aby w wyniku sprzedaży nieruchomości nie utraciły charakteru rolnego. Zatem w przypadku, gdy nabywca nie będzie wykorzystywał nabytej nieruchomości w celu rolniczym warunki zwolnienia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie zostaną spełnione.

Reasumując, przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię w związku z transakcją odpłatnego zbycia w dniu 20 grudnia 2019 r. działki gruntu stanowiącej użytki rolne oraz udziału w działce zabudowanej budynkami mieszkalnymi oraz gospodarczymi, stanowiącymi część gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – jak wskazuje Wnioskodawczyni, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Końcowo wyjaśnić należy, że okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego oraz czy zbywane grunty wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj