Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.111.2020.2.MSO
z 12 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 8% dla kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem modułów wykonywanych do dnia 30 czerwca 2020 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie stawki podatku w wysokości 8% dla kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem modułów wykonywanych do dnia 30 czerwca 2020 r.

Pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem z 24 kwietnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.111.2020.1.MSO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jest polską spółka prawa handlowego funkcjonującą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym rozliczającym całość swoich dochodów w Polsce oraz zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT. Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność w zakresie produkcji domów modułowych oraz świadczenia usług ich montażu. W tym celu, Wnioskodawca (możliwe, że wraz z innymi osobami) powoła spółkę z o.o. z siedzibą w Polsce („Spółka”), która będzie we własnym imieniu realizować tę działalność. Powołana spółka będzie polskim podatnikiem podatku dochodowego oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Moduły, jakie oferować i montować będzie Spółka, to swego rodzaju „jednostki” mieszkalne. Każdy moduł może mieć do (…) m2 powierzchni (nie jest w takiej sytuacji wymagane pozwolenie na jego budowę) i będzie zawierał stosowne wyposażenie (kuchnia, łazienka, możliwość podpięcia instalacji), umożliwiające całoroczne zamieszkiwanie w nim. Instalacje będą wbudowane do konstrukcji modułu.

Moduły będą ustandaryzowane jeśli chodzi o ich wymiary, jednakże z uwagi na konkretne uwarunkowanie techniczne oraz wolę klienta moduły mogą się od siebie wymiarami. Z kolei jeśli chodzi o wyposażenie, choć oferta będzie obejmować także i pewnego „standard” w tym zakresie, to poszczególne moduł będą się od siebie dość istotnie różnić. W tym zakresie decydująca będzie wola klienta oraz uwarunkowania techniczne związane z miejscem wykonywania prac budowlanych (dostępność instalacji, uwarunkowania związane z kształtem działki, sposób zakotwiczenia). Innymi słowy, istotna część prac budowlanych z wykorzystaniem modułów i ich dopasowaniem do potrzeb indywidualnego klienta wykonywana będzie jeszcze przed ich montażem w miejscu ich produkcji.

Gotowy dom modułowy może składać się z jednego, lub większej ilości modułów (w przypadku większej ilości modułów budowa będzie wymagać uzyskania pozwolenia na budowę).

W szczególności w przypadku budowy domu z większej ilości modułów ich konstrukcja oraz wyposażenie mogą w sposób diametralny odbiegać od standardu, uwzględniając życzenia klienta oraz konieczność istnienia dodatkowych rozwiązań technicznych z uwagi na budowę domu z większej ilości modułów.

Co do zasady, domy modułowe (jedno- lub wielomodułowe) będą przez Spółkę montowane w miejscu wskazanym przez klienta, na wykonanej przez niego podmurówce lub innego rodzaju fundamencie, wraz ze stosownymi przyłączami mediów (gaz, prąd, itd.). Domy modułowe będą przytwierdzone do podłoża (podmurówki) w różny sposób. Każdy z nich przyłączony będzie o gruntu poprzez podmurówkę oraz przyłącza instalacyjne. Możliwym jest również montowanie dodatkowych przytwierdzeń od podłoża. W każdym jednak razie, dom modułowy wymaga przeprowadzenia specjalistycznych robót budowlanych celem jego posadowienia na podłożu, a połączenie z gruntem ma charakter trwały.

Żaden z domów (wielo-) modułowych, których wzniesienie oferować będzie Spółka, nie będzie miał więcej niż 300 m2 powierzchni. Zawsze istnieć będzie również możliwość sprzedaży modułu (-ów), które będą następnie samodzielnie montowane przez klientów.

Domy wykonane z wykorzystaniem modułów będą objęte symbolem PKOB 111 i sklasyfikowane jako budynki mieszkalne jednorodzinne, czyli „samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu”.

Z kolei kompleksowa usługa budowlana świadczona przez Spółkę, obejmująca także dostawę modułów, klasyfikowana będzie zgodnie z PKWiU 2015 do 41.00.31.0 - „Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych jednorodzinnych Grupowanie to obejmuje: - roboty budowlane związane ze wznoszeniem, przebudową lub remontem: domów jednorodzinnych, pawilonów, willi, domków wypoczynkowych, leśniczówek, domów mieszkalnych w gospodarstwach rolnych, rezydencji wiejskich, domów letnich itp. budynków wolno stojących, - roboty budowlane związane ze wznoszeniem, przebudową lub remontem domów w zabudowie bliźniaczej lub szeregowej, posiadających własny dach i własne wejście z poziomu gruntu”.

Nabywcami domów skonstruowanych z wykorzystaniem modułów mogą być zarówno podmioty gospodarcze, jak i (a raczej: przede wszystkim) osoby fizyczne nabywające domy modułowe dla celów prywatnych. Przedmiotem niniejszego wniosku jest świadczenie przez Spółkę usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem produkowanych modułów zarówno na rzecz osób fizycznych nabywających je w celu zaspokajania własnych potrzeb mieszkaniowych, jak i podmiotów gospodarczych.

W obydwu jednak przypadkach, konstrukcja oraz wyposażenie domów modułowych w sposób jednoznaczny determinuje ich mieszkalne przeznaczenie. Ich zasadniczym przeznaczeniem jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych osób fizycznych. Przeznaczenie takie jest okolicznością obiektywną, niezwiązaną z faktem, kim jest ich nabywca (przedsiębiorca / nie przedsiębiorca).

Niniejszy wniosek nie dotyczy przypadku, gdy klient Spółki nabywać będzie moduł(-y) produkowane przez Spółkę bez ich montażu w miejscu docelowym, traktowanym jako dostawa towarów na gruncie VAT.

Pismem z 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) Wnioskodawca, odpowiadając na pytania Organu zawarte w wezwaniu z 24 kwietnia 2020 r., uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Ad. 1)

Czy wykonanie usług opisanych we wniosku przez Spółkę, której Wnioskodawca będzie udziałowcem, będzie miała miejsce:

  1. w okresie do 30 czerwca 2020 r. czy
  2. od 1 lipca 2020 r.?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Usługi wskazane we wniosku wykonywane będą przez Spółkę, której Wnioskodawca będzie udziałowcem, zarówno w okresie do 30 czerwca 2020 r., jak i po tej dacie.

Ad. 2)

Czy Wnioskodawca w związku z ww. czynnościami opisanymi we wniosku występował z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to proszę wskazać datę złożenia wniosku oraz zakres tego wniosku.

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca nie występował o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej w związku z czynnościami opisanymi w złożonym wniosku.

Ad. 3)

Czy czynności, które Wnioskodawca zamierza wykonywać opisane we wniosku będą mieścić się w zakresie czynności opisanych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. budowy, remontu, modernizacji, termomodemizacji, przebudowy dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, jeśli tak to w ramach której czynności?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Czynności, jakie Wnioskodawca zamierza wykonywać za pośrednictwem Spółki będą mieścić się w zakresie czynności opisanych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług („Ustawa VAT”), jako „budowa” obiektów budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Ad. 4)

Czy powstałe w wyniku czynności wykonywanych przez Spółkę, której Wnioskodawca będzie udziałowcem domy modułowe będą budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Domy modułowe, jakie będą efektem prac realizowanych przez Spółkę powołaną przez Wnioskodawcę, będą stanowić budynki mieszkalne stałego zamieszkania. W każdym bowiem przypadku domy modułowe wznoszone przez Spółkę gwarantują możliwość zamieszkiwania w nich stale, bez względu na porę roku oraz warunki atmosferyczne.

Ad. 5)

Czy powstałe domy modułowe będą trwale związane z gruntem, tzn. czy będzie możliwość odłączenia modułu i przeniesienia go w inne miejsce?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Jak Wnioskodawca wskazał w złożonym wniosku, „domy modułowe (jedno- lub wielomodułowe) będą przez Spółkę montowane w miejscu wskazanym przez klienta, na wykonanej przez niego podmurówce lub innego rodzaju fundamencie, wraz ze stosownymi przyłączami mediów (gaz, prąd, itd.). Domy modułowe będą przytwierdzone do podłoża (podmurówki) w różny sposób. Każdy z nich przyłączony będzie do gruntu poprzez podmurówkę oraz przyłącza instalacyjne. Możliwym jest również montowanie dodatkowych przytwierdzeń od podłoża. W każdym jednak razie, dom modułowy wymaga przeprowadzenia specjalistycznych robót budowlanych celem jego posadowienia na podłożu, a połączenie z gruntem ma charakter trwały”.

Ponownego podkreślenia wymaga, iż o powiązaniu z gruntem nie decyduje technologia, w jakiej zostały wykonane fundamenty, ani techniczne możliwości przeniesienia obiektu, lecz to, czy wielkość obiektu, jego przeznaczenie, konstrukcja czy wymogi bezpieczeństwa wymagają trwałego powiązania. Trwałe posadowienie obiektu z gruntem oznacza bowiem, że jest on posadowiony stabilnie i może przeciwstawić się czynnikom zewnętrznym, które mogłyby go zniszczyć lub przemieścić. Jako że domy modułowe będą miały charakter indywidualny, dopasowany i skonstruowany tak, by uwzględniał uwarunkowania dotyczy poszczególnych klientów i miejsca, na którym są posadowione, trudno w takiej sytuacji twierdzić o możliwości łatwego odłączenia modułu i przeniesienia go w inne miejsce.

Ad. 6)

Co jest przedmiotem świadczenia w ramach wykonywanej umowy z klientem, proszę wyjaśnić - czy jest to wydanie towarów domów modułowych czy wykonanie usługi - jakiej usługi?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Przedmiotem świadczenia (kompleksowego) Spółki będzie usługa polegająca na wzniesieniu domu modułowego.

Ad. 7)

Czy w ramach czynności świadczonych w ramach zawartej umowy, z punktu widzenia nabywcy można wyodrębnić jedno świadczenie główne (czynność dominującą), jeśli tak to proszę wskazać tą czynność?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Z perspektywy nabywcy domów modułowych świadczeniem głównym pozostaje usługa wzniesienia domu modułowego. Nabywca jest bowiem zainteresowany przede wszystkim efektem ostatecznym, jakim jest wzniesienie domu modułowego pod indywidualne jego zapotrzebowanie, przy zastosowaniu modułów także wykonanych z uwzględnieniem indywidualnych zapotrzebowań i uwarunkowań dotyczących każdego klienta z osobna.

Ad. 8)

Czy któreś z wykonywanych czynności składających, się na wykonanie świadczenia dla klienta, z punktu widzenia nabywcy świadczenia stanowią czynności pomocnicze do świadczenia głównego, tj. nie stanowią celu samego w sobie, lecz są środkami służącymi do wykonania świadczenia głównego, jeżeli tak to jakie, proszę je wymienić?

Odpowiedź Wnioskodawcy: W opinii Wnioskodawcy, taką czynnością będzie przede wszystkim wykonanie poszczególnych modułów i dostawa celem realizacji kompleksowej usługi o charakterze budowlanym.

Ad. 9)

Czy ww. czynności składające się na wykonanie świadczenia są tak ze sobą ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, jeżeli tak to proszę opisać na czym niezbędność ta polega?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Taką czynnością będzie przede wszystkim zaprojektowanie, wykonanie i dostawa modułów - każdorazowo pod indywidualne zapotrzebowanie i uwarunkowania faktyczne (techniczne) dotyczące poszczególnych klientów.

Tak zaprojektowane i skonstruowane moduły służą następnie wykonaniu usługi budowlanej, bez czego nie byłoby to możliwe.

Ad. 10)

Jaki jest udział procentowy towarów składających się na wykonanie umowy cenie całego świadczenia?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Nie jest możliwym przesądzenie z góry, jaką wartość będą miały poszczególne moduły, które zostaną wykorzystane do wzniesienia danego domu modułowego. Zakres bowiem usługi budowlanej - wykonywanej na podstawie zaprojektowanych i skonstruowanych przez Spółkę modułów - może być różny i może nawet przewyższać łączną wartość wykonanych i dostarczonych modułów.

Ad. 10)

W jaki sposób jest dokumentowane wykonanie świadczenia w ramach umowy tj. czy na fakturze jest wykazana jedna cena (w 1 pozycji), czy też na fakturze są wykazane ceny wszystkich czynności składających na wykonanie świadczenia w odrębnych pozycjach?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Na fakturze widnieć będzie jedna pozycja dotycząca wykonania usługi budowlanej - wzniesienia domu modułowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym prawidłowym będzie zastosowanie przez Spółkę, której udziałowcem będzie Wnioskodawca, stawki 8% VAT do opodatkowania kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem produkowanych przez nią modułów?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym prawidłowym będzie zastosowanie przez Spółkę, której udziałowcem będzie Wnioskodawca, stawki 8% VAT do opodatkowania kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem produkowanych przez nią modułów.

W myśl art. 5 ust. 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1), rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1), rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 Ustawy VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z kolei zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 Ustawy VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 - stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy upoważnienia z art. 146a Ustawy VAT - wspomniane stawki VAT wynoszą aktualnie 23% i 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 Ustawy VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z kolei art. 41 ust. 12a stanowi, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego zawiera art. 2 pkt 12) Ustawy VAT. Zgodnie z nią, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. Dla celów VAT stosuje się zatem przepisy Rozporządzenia.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi PKOB budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Obiekty budowlane to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Z kolei budynki mieszkalne to - zgodnie z Rozporządzeniem - obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Z kolei w dziale 11, w grupie 111 Rozporządzenia wyodrębniono klasę 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne, która obejmuje: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie i domy letnie, a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, że dla zastosowania obniżonej stawki 8%, na podstawie przepisu art. 41 ust. 12 Ustawy VAT, konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:

  1. Zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich dostawy,
  2. Budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc to do przedmiotowego zdarzenia przyszłego dotyczącego Spółki, której udziałowcem będzie Wnioskodawca, nie pozostawia przede wszystkim wątpliwości, iż Wnioskodawca (a ściśle: Spółka) zamierza wykonywać kompleksowe usługi budowlane związane z wznoszeniem budynków jednorodzinnych, które będą objęte klasyfikacją 111 PKOB. Domy modułowe będą miały przeznaczenie mieszkalne (całoroczne) i w takim celu będą nabywane, a ich powierzchnia nie przekroczy 300 m2.

Moduły (indywidualnie i łącznie) spełniać będą definicję budynku, w szczególności z uwagi na „trwałe” połączenie z gruntem. Jak bowiem stwierdził Dyrektor IS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2016 r. (nr 2461-IBPP2.4512.804.2016.2.BW) „Tak więc, zarówno regulacje dotyczące Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) jak też przepisy cyt. ustawy Prawo budowlane, definiując pojęcie budynku, wskazują jako jedną z jego cech to, że jest on połączony z gruntem w sposób trwały”. W przypadku domów modułowych przesłanka ta będzie spełniona.

Miernikiem trwałości powiązania z gruntem jest bowiem sama konstrukcja budynku.

Na trwałość powiązania z gruntem mają bowiem wpływ nie tylko powiązania fizyczne, ale również funkcjonalne, które tworzą całość gospodarczą. O powiązaniu z gruntem nie powinna decydować technologia, w jakiej zostały wykonane fundamenty, ani techniczne możliwości przeniesienia obiektu, lecz to, czy wielkość obiektu, jego przeznaczenie, konstrukcja czy wymogi bezpieczeństwa wymagają trwałego powiązania. Trwałe posadowienie obiektu z gruntem oznacza zatem, że jest on posadowiony stabilnie i może przeciwstawić się czynnikom zewnętrznym, które mogłyby go zniszczyć lub przemieścić.

Z kolei obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, a sam budynek to zadaszony obiekt budowlany wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi - również wykorzystywany dla potrzeb stałych. Celem uznania za obiekt budownictwa mieszkaniowego jest zatem możliwość zamieszkiwania w nim stale, bez względu na porę roku oraz warunki atmosferyczne.

Na okoliczność tę zwrócił uwagę m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 16 sierpnia 2013 r. (nr ILPP5/443-107/13-5/PG) stwierdzając: „(...) w przypadku gdy przedmiotem planowanej transakcji będą domy mieszkalne i letniskowe spełniające definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego Wnioskodawca będzie miał prawo stosować 8% stawkę podatku. (...) w przypadku gdy sprzedawane drewniane domy letniskowe - przeznaczone będą wyłącznie do zamieszkania w sezonie letnim - nie będzie miała zastosowania stawka preferencyjna (obniżona), gdyż budynki takie nie stanowią obiektów budownictwa mieszkalnego, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 12 ustawy”.

Domy modułowe wznoszone przez Spółkę będą miały przeznaczenie całoroczne. Dodatkowo ich konstrukcja oraz wyposażenie będą w sposób jednoznaczny determinować ich mieszkalne przeznaczenie. W konsekwencji, ich kwalifikacja jako obiektów budownictwa mieszkaniowego (jednorodzinnego) jest zdaniem Wnioskodawcy właściwa.

Należy dodać, iż stawka 8% VAT znajduje zastosowanie m.in. zarówno do dostawy, jak i budowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi budowlane świadczone przez Spółkę będą miały charakter kompleksowy obejmujący również dostawę samego modułu (-ów).

Za potraktowaniem kompleksu działań Spółki jako usługi, a nie dostawy (z montażem), przemawiają następujące okoliczności.

Celem dokonania oceny, czy mamy do czynienia z dostawą towarów czy świadczeniem usług, uwagę należy zwrócić w szczególności na to, czy:

  1. przede wszystkim wykonujemy jedną, główną usługę, a ewentualne dodatkowe materiały i usługi mają charakter pomocniczy, uzupełniający,
  2. przede wszystkim dostarczamy towar, a ewentualne usługi mają tylko umożliwić nabywcy skorzystanie z nabytku, ewentualnie
  3. wykonujemy kilka różnych transakcji, które mogłyby być wykonane odrębnie i nie wpłynęłoby to na ich użyteczność czy charakter.

W zdarzeniu przyszłym objętym niniejszym wnioskiem, czynności wykonywane przez Spółkę, której udziałowcem będzie Wnioskodawca, będą ze sobą bowiem ściśle powiązane, tworząc jednolitą transakcję gospodarczą, a ich rozdzielanie miałoby charakter sztuczny (podobnie m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 26 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3- 1.4012.758.2017.2.BW). Należy zatem przesądzić, czy mamy do czynienia z wzniesieniem domu modułowego przy wykorzystaniu modułów (usługa - lit. a), czy jedynie dostawę modułów wraz z ich montażem (dostawa - lit. b). W tam zakresie należy ocenić, które ze świadczeń ma charakter dominujący.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka świadczyć będzie kompleksową usługę budowlaną związaną z wznoszeniem budynków jednorodzinnych. Nabywcy domów modułowych będą bowiem przede wszystkim zainteresowani wzniesieniem obiektu budowlanego, bez względu na to, czy zostanie on stworzony z jednego lub większej ilości modułów, a nie dostawą modułów jako takich.

Nie bez znaczenia dla takiej kwalifikacji pozostawać będzie również okoliczność, iż zamawiane będą indywidualnie dostosowywane do potrzeb nabywcy, a także konfigurowane ze sobą w różnych układach. Również i ta okoliczność przemawia zdaniem Wnioskodawcy za uznaniem, iż sens ekonomiczny przedmiotowej transakcji sprowadza się do postawienia obiektu budowlanego, dostosowanego do potrzeb mieszkaniowych nabywcy, a nie jedynie do zamontowania modułów.

Analiza przytoczonych powyżej przepisów podatkowych w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego nie pozostawia zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości, iż wszystkie ustawowe przesłanki do zastosowania preferencyjnej 8% stawki VAT zostaną spełnione i Spółka będzie mogła stosować obniżoną 8% stawkę VAT dla świadczonych przez nią kompleksowych usług budowalnych polegających na wznoszeniu budynków jednorodzinnych w ramach której dochodzić będzie również do dostawy samych modułów mieszkalnych.

Jedynie tytułem przykładu na potwierdzenie prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w niniejszej sprawie powołać można interpretację indywidualną Dyrektora KIS z dnia 17 grudnia 2018 r. (nr 0114-KDIP1-1.4012.734.2018.1.AO), gdzie można przeczytać: „Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy.

Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku 8%”.

Jak dalej wskazuje Dyrektor KIS: „W świetle przedstawionej treści wniosku i powołanych przepisów należy stwierdzić, że dostawa zaklasyfikowanych w grupie PKOB 111 domów letniskowych całorocznych wraz z ich montażem - stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - będzie podlegała opodatkowaniu według preferencji stawki podatku VAT w wysokości 8%. Zatem Wnioskodawczyni będzie mogła stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% dla dostawy na terytorium kraju domów modułowych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i wypełniających definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, o której mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku w wysokości 8% dla kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem modułów wykonywanych do dnia 30 czerwca 2020 r. jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu według symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowlanego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKOB wskazanej we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zauważyć jednak należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania stawki obniżonej czy zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże – w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b. (ust. 12a ww. artykułu).

W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (ust. 12c powołanego artykułu).

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje m.in. budynki mieszkalne jednorodzinne – 111 – czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Podkreślić należy jeszcze raz, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do dostawy, budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Należy zaznaczyć, iż ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność w zakresie produkcji domów modułowych oraz świadczenia usług ich montażu. Domy modułowe wznoszone przez Spółkę gwarantują możliwość zamieszkiwania w nich stale, bez względu na porę roku oraz warunki atmosferyczne. Gotowy dom modułowy może składać się z jednego, lub większej ilości modułów. Domy modułowe (jedno- lub wielomodułowe) będą przez Spółkę montowane w miejscu wskazanym przez klienta, na wykonanej przez niego podmurówce lub innego rodzaju fundamencie, wraz ze stosownymi przyłączami mediów (gaz, prąd, itd.). Połączenie z gruntem będą miały charakter trwały. Żaden z domów (wielo-) modułowych, których wzniesienie oferować będzie Spółka, nie będzie miał powierzchnię większą niż 300 m2. Domy wykonane

z wykorzystaniem modułów będą objęte symbolem PKOB 111. Czynności, jakie Wnioskodawca zamierza wykonywać za pośrednictwem Spółki będą mieścić się w zakresie czynności opisanych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jako „budowa” obiektów budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Na tle przedstawionego opisu sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT dla wykonywanych przez niego kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem modułów wykonywanych m.in. do dnia 30 czerwca 2020r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego – domy budowane z wykorzystaniem modułów będą trwale połączone z gruntem, ich powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, a ponadto budynki te będą stanowić obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41ust. 12a ustawy, to kompleksowe usługi budowlane związane z wznoszeniem tych budynków wykonywane do dnia 30 czerwca 2020 r., będą opodatkowane według 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2, w powiązaniu z art. 41 ust. 12 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku w wysokości 8% dla kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem modułów wykonywanych do dnia 30 czerwca 2020 r. jest prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że w zakresie stawki podatku VAT dla kompleksowych usług budowlanych związanych z wznoszeniem budynków jednorodzinnych z wykorzystaniem modułów wykonywanych od dnia 1 lipca 2020 r., zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy również zaznaczyć, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku VAT dla czynności opisanych we wniosku wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji. Natomiast niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych w zakresie stawki podatku VAT dla czynności wykonanych po 30 czerwca 2020 r.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj