Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.356.2020.2.KS
z 17 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu transakcji dokonywanych na rynku Forex – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu transakcji dokonywanych na rynku Forex.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 8 czerwca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.356.2020.1.KS (doręczonym dnia 9 czerwca 2020 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 10 czerwca 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 10 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W 2018 r. Wnioskodawca otworzył w biurze maklerskim Y konto X, gdzie ma możliwość handlu na lewarowanych instrumentach finansowych (waluty, indeksy, surowce). Handlu na wymienionych instrumentach dokonuje jako osoba fizyczna nieprowadząca w tym zakresie działalności gospodarczej. Wnioskodawca zamknął 2018 r. ze stratą …, natomiast 2019 r. zamknął z zyskiem … zł.

Od 2012 r. Wnioskodawca mieszka, pracuje i jest rezydentem podatkowym w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca nie przebywał w Polsce dłużej niż 183 dni w żadnym roku od 2012 r. do dnia złożenia przedmiotowego wniosku. Wnioskodawca pracuje nieprzerwanie od 2012 r, posiada również kredyt hipoteczny, konta i syna, który urodził się na terenie Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca jest w trakcie oczekiwania na certyfikat podatkowy (certificate of residence) z brytyjskiego urzędu skarbowego.

Wnioskodawca chciałby się upewnić (ze względu na Dziennik Ustaw nr 250), z uwagi na centrum interesów życiowych, pracę, kredyt hipoteczny i syna Brytyjczyka, czy podatek za zyski wykazane w PIT-8C zobowiązany jest zapłać w Wielkiej Brytanii. Opinię taką potrzebuje dla właściwego urzędu skarbowego, który na pewno zażąda wyjaśnień z powodu nieotrzymania podatku Belki od zysków kapitałowych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że:

  • handlu lewarowanymi instrumentami finansowymi za pośrednictwem konta otwartego w biurze maklerskim w Polsce Wnioskodawca dokonuje jako osoba fizyczna nieprowadząca w tym zakresie działalności gospodarczej;
  • w 2019 r. Wnioskodawca nie przebywał na terenie Polski dłużej niż 183 dni;
  • od kwietnia 2012 r. centrum interesów osobistych i gospodarczych posiada na terytorium Wielkiej Brytanii;
  • w okresie sześciu poprzednich lat podatkowych, przed osiągnięciem przychodu z handlu lewarowanymi instrumentami finansowymi, tj. przed 2019 r,. Wnioskodawca nie miał miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce;
  • w żadnym roku od 2012 r. Wnioskodawca nie zamieszkiwał w Polsce dla celów podatkowych;
  • posługując się „Dz. U. nr 250”, Wnioskodawca ma na myśli Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania, opublikowaną w Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ze względu na Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) prawidłowym jest uiścić podatek od zysków z Forex w brytyjskim urzędzie skarbowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji podatek od zysków kapitałowych uzyskany na handlu na lewarowanych instrumentach finansowych Wnioskodawca powinien uiścić w Wielkiej Brytanii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 1a. ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 2012 r. zamieszkuje, pracuje i jest rezydentem podatkowym w Wielkiej Brytanii. Dodatkowo od kwietnia 2012 r. centrum interesów osobistych i gospodarczych posiada na terytorium Wielkiej Brytanii. W 2018 r. Wnioskodawca otworzył w biurze maklerskim konto X, gdzie ma możliwość handlu na lewarowanych instrumentach finansowych (waluty, indeksy, surowce). Handlu na wymienionych instrumentach dokonuje jako osoba fizyczna nieprowadząca w tym zakresie działalności gospodarczej. W okresie sześciu poprzednich lat podatkowych, przed osiągnięciem przychodu z handlu lewarowanymi instrumentami finansowymi, tj. przed 2019 r., Wnioskodawca nie miał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Ponadto w żadnym roku od 2012 r., Wnioskodawca nie zamieszkiwał w Polsce dla celów podatkowych. Wnioskodawca jest w trakcie oczekiwania na certyfikat podatkowy (certificate of residence) z urzędu skarbowego (…).

Mając na uwadze, przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane uregulowania prawne Wnioskodawca w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie uznać należy, że w odniesieniu do dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę z tytułu handlu lewarowanymi instrumentami finansowymi za pośrednictwem konta otwartego w biurze maklerskim w Polsce, zastosowanie znajduje art. 13 ust. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840). W myśl tego przepisu, zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w ustępach 1, 2, 3 i 4 niniejszego artykułu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Zatem, w przypadku Wnioskodawcy, który podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, nie znajdują zastosowania polskie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż źródło zysków (strat) z tytułu transakcji forexowych nie jest uzyskiwane na terytorium Polski.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, który od 2012 r. zamieszkuje w Wielkiej Brytanii, posiada w Wielkiej Brytanii centrum interesów osobistych i gospodarczych i przebywa na terytorium tego państwa przez okres dłuższy niż 183 dni w ciągu roku, z tytułu handlu lewarowanymi instrumentami finansowymi za pośrednictwem konta otwartego w biurze maklerskim w Polsce podlegają opodatkowaniu w państwie zamieszkania Wnioskodawcy, tj. w Wielkiej Brytanii.

Reasumując, dochody z tytułu handlu na lewarowanych instrumentach finansowych osiągane przez Wnioskodawcę na rynku walutowym Forex nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj