Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.159.2020.2.NF
z 16 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego przy zakupach dokonanych przez Uczelnię w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego przy zakupach dokonanych przez Uczelnię w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 maja 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika (…) (dalej: Wnioskodawca/Uczelnia) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia działa w oparciu o przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Podstawowymi zadaniami uczelni są:

  1. prowadzenie kształcenia na studiach;
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  4. prowadzenie kształcenia doktorantów;
  5. kształcenie i promowanie kadr uczelni;
  6. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
    1. procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
    2. kształceniu,
    3. prowadzeniu działalności naukowej;
  7. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  9. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Tak więc, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Uczelnia prowadzi działalności wyłączoną z ustawy – niepodlegającą opodatkowaniu, zwolnioną i opodatkowaną. Realizując zadania ustawowe Uczelnia przystąpiła w roku 2019 do realizacji programów grantowych oferowanych przez A. Celem programu grantowego jest wsparcie jednostek naukowych w zakresie realizacji prac badawczo-rozwojowych, mających na celu powiększenie zasobów wiedzy, zmierzające do tworzenia prototypów oraz innowacyjnych technologii, inicjowanych na Uczelniach i realizowanych przez Zespoły naukowe. Przedmiotem wsparcia są prace badawcze o wysokim potencjale do komercjalizacji. Komercjalizacja prac badawczych realizowana będzie poprzez sprzedaż licencji dla podmiotów gospodarczych. Ponadto, wyniki prac badawczych mogą być rozpowszechniane przez członków zespołów badawczych poprzez publikacje w czasopismach branżowych i naukowych. Mogą być też wykorzystane w dalszych pracach badawczych, rozwoju naukowym w tym w pracach doktorskich.

W ramach realizowanych prac badawczych (w związku z realizacją powyższych programów grantowych), ponoszone są wydatki w postaci między innymi wynagrodzeń dla naukowców prowadzących prace badawcze, dokonywane są zakupy urządzeń i narzędzi, materiałów i odczynników niezbędnych do prowadzenia badań. Wydatkami niekwalifikowanymi są zakupy środków trwałych. Instytucja finansująca określiła, że również podatek VAT naliczony przy zakupach realizowanych w ramach projektów badawczych jest wydatkiem niekwalifikowanym w projekcie. Uczelnia przystąpiła w roku 2019 do realizacji programów grantowych.

Uczelnia jako podatnik podatku od towarów i usług, sprzedając wyniki prac badawczych będzie wystawiała faktury VAT. Sprzedaż wyników badań, w szczególności sprzedaż licencji, know-how czy patentów jest sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową. Uczelnia przystąpiła w roku 2019 do realizacji programów grantowych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 maja 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wyjaśnia, iż przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 24 marca 2020 r. (dalej: Wniosek) jest realizacja jednego projektu pn. „(…)” (dalej: Projekt).
  2. Towary i usługi nabyte w ramach Projektu będą służyć Wnioskodawcy przede wszystkim do komercjalizacji prac badawczych, głównie poprzez sprzedaż licencji dla podmiotów gospodarczych (działalność opodatkowana podatkiem VAT). Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że towary i usługi nabyte w ramach Projektu mogą służyć Wnioskodawcy także do (1) działalności naukowej polegającej na publikowaniu w czasopismach naukowych publikacji sporządzonych w oparciu o wyniki uzyskane w Projekcie, (2) wykorzystywaniu wyników uzyskanych w Projekcie w dalszych pracach badawczych, w rozwoju naukowym, pracach doktorskich (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).
  3. Zasadniczym celem Projektu jest komercjalizacja jego wyników. Nie mniej jednak, jak też wskazano w pkt 2 Wnioskodawca nie wyklucza, iż wyniki uzyskane w ramach Projektu będą wykorzystywane w innym celu, tj. w działalności naukowej Wnioskodawcy. Tym samym Wnioskodawca wskazuje, iż mienie (prawa majątkowe) powstałe w wyniku realizacji Projektu będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno co celów działalności gospodarczej, jak też, może być wykorzystane do innych celów niż działalność gospodarcza.
  4. Biorąc pod uwagę zasadniczy cel Projektu (komercjalizacja prac badawczych), Wnioskodawca uważa, że jest możliwe przypisanie zakupów dokonywanych w związku z Projektem w całości do działalności gospodarczej. Wobec tego Wnioskodawca wskazuje, że kwalifikuje w całości zakupy dokonywane w związku z Projektem, jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  5. Wobec odpowiedzi udzielonej w pkt 4, Wnioskodawca wskazuje, że rozlicza podatek naliczony, w ten sposób, że dokonuje jego odliczenia w całości.
  6. Wnioskodawca nie planuje wykorzystania mienia (praw majątkowych) w ramach działalności gospodarczej, zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT.
  7. Wobec odpowiedzi udzielonej w pkt 6, udzielenie odpowiedzi z pkt 7 wezwania jest bezprzedmiotowe. Uczelnia przystąpiła w roku 2019 do realizacji programów grantowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia jako podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia w całości podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach dokonanych przez Uczelnię w ww. projektach grantowych, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowe granty nastawione są w swojej celowości na komercjalizację, czyli sprzedaż wyników pracy badawczej w postaci m.in. patentów lub prototypów, myśli know-how. Sprzedaż wyników badań będzie dokumentowana fakturą sprzedaży i podlega opodatkowaniu stawką podstawową – 23%.

Tak więc z uwagi na cel projektów – komercjalizację wyników badań, Uczelnia uważa, że będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości, ponieważ zakupione towary lub usługi w ramach projektów służyć mają do wytworzenia i opracowania nowych rozwiązań technicznych, materializujących się w postaci m.in. patentów na nowe rozwiązania technologiczne. Celem jest wdrożenie tych rozwiązań w gospodarce poprzez ich sprzedaż do przemysłu poprzez ich komercjalizację. Na komercjalizację wyników prac badawczo-rozwojowych składają się wszelkie działania polegające na wykorzystywaniu i udostępnianiu wyników prac badawczo-rozwojowych w taki sposób, aby umożliwiały osiąganie korzyści finansowych na zasadach rynkowych. Ścieżką do komercjalizacji jest także upowszechnianie nowych rozwiązań, osiągnięć naukowych, poprzez publikowanie o nich informacji w celu pozyskania ich nabywców.

Komercjalizacja wyników badań może odbywać się poprzez:

  1. udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących podmiotowi praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych na zasadach rynkowych;
  2. sprzedaż na zasadach rynkowych praw do wyników tych badań lub prac w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej przedsiębiorcom.

Udzielenie prawa do licencji bądź też sprzedaż praw do wyników są czynnościami opodatkowanymi, dlatego też Uczelni przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy zakupach dokonanych przez Uczelnię w ww. projektach grantowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto należy zauważyć, że stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy, wskazać należy, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działa on w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.). Uczelnia przystąpiła do realizacji projektu pn. „(…)”. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach projektu będą służyć Uczelni przede wszystkim do komercjalizacji prac badawczych, głownie poprzez sprzedaż licencji dla podmiotów gospodarczych, tj. do działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz do wykonywania czynności nieopodatkowanych, tj. do działalności naukowej polegającej na publikowaniu w czasopismach naukowych publikacji sporządzonych w oparciu o wyniki uzyskane w Projekcie i wykorzystywaniu wyników uzyskanych w Projekcie w dalszych pracach badawczych, w rozwoju naukowym, pracach doktorskich.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego przy zakupach dokonanych przez Uczelnię w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją Projektu są wykorzystywane – jak wskazał Wnioskodawca – do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. komercjalizacji prac badawczych, a także do wykonywania czynności nieopodatkowanych, tj. do działalności naukowej polegającej na publikowaniu w czasopismach naukowych publikacji sporządzonych w oparciu o wyniki uzyskane w Projekcie i wykorzystywaniu wyników uzyskanych w Projekcie w dalszych pracach badawczych, w rozwoju naukowym, pracach doktorskich. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że jest możliwe przypisanie zakupów dokonywanych w związku z Projektem w całości do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz przedstawione przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawca będzie miał możliwość bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków do celów działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Politechnikę do wykonywania czynności opodatkowanych (tj. komercjalizacji prac badawczych, a także do wykonywania czynności nieopodatkowanych). Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy. Natomiast w części, w której towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj