Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.325.2020.2.ŻR
z 24 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2020 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w … pozostaje czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik prowadzi działalność leczniczą polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia z zakresu ratownictwa medycznego w ramach kontraktu zawartego z … Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia, finansowanego z budżetu państwa, w części, której dysponentem jest Wojewoda …. SP ZOZ (...) w … jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i posiada osobowość prawną. Podstawą prawną działalności Zakładu jest ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U.2020.295 t.j. z późn. zm.) oraz Statut i Regulamin Organizacyjny SP ZOZ (...) w …. Obecnie Zakład dysponuje 34 zespołami ratownictwa medycznego (10 specjalistycznych „S” oraz 24 podstawowych „P”).

Podatnik zamierza zrealizować projekt „…”. Głównym celem przedsięwzięcia jest skuteczna walka z SARS-CoV-2. W ramach projektu przewidziano do zakupu ambulanse medyczne na potrzeby zespołów ratownictwa medycznego, defibrylatory, materiały ochrony biologicznej, środki do dezynfekcji pomieszczeń i rąk, jak również uwzględniono przystosowanie pomieszczeń do dezynfekcji karetek i ozonowania odzieży roboczej pod kątem SARS-CoV-2. Wszystkie zaplanowane działania są niezbędne do realizacji celów projektu. Wynikają wprost z aktualnej sytuacji epidemiologicznej i są stricte skierowane na poprawę sytuacji w związku z koronawirusem SARS-CoV-2.

Zakup nowoczesnych defibrylatorów z pełną funkcją opieki kardiologicznej wraz z transmisją zapisu ... do ośrodka kardiologii, nieinwazyjnym pomiarem ciśnienia tętniczego krwi (...), pomiarem saturacji … pozwoli na minimalizowanie kontaktu bezpośredniego z pacjentem. Wszystkie zakupywane defibrylatory będą wykorzystywane na potrzeby udzielania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w zakresie zbieżnym z zakresem projektu, zakupy są uzasadnione z punktu widzenia rzeczywistego zapotrzebowania (sprzęt, aparatura, wyposażenie, w tym ilość i parametry są adekwatne do zakresu udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej). Planowane do zakupu środki ochrony osobistej i służące do dezynfekcji zużyte zostaną do walki z SARS-CoV-2. W sytuacji, gdyby środki nie zostały wykorzystane w 100% do walki z SARS-CoV-2, zostaną przesunięte na działalność podstawową, tj. na system ratownictwa medycznego. Zespoły Ratownictwa Medycznego działające na podstawie umowy zawartej z płatnikiem publicznym wykorzystują w swojej działalności ww. jednorazowe środki do ochrony indywidualnej oraz środki do dezynfekcji.

W dniu 4 marca 2020 r. powołane zostały dwa dodatkowe zespoły ratownictwa medycznego przeznaczone do transportowania pacjentów podejrzanych o zakażenie koronawirusem SARS-CoV- 2 działające całodobowo, dodatkowo wyznaczono pojazd do pobierania wymazów z gardła i przewożenia ich do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i/lub laboratorium diagnostycznego. Obecnie Stacja nie posiada w rezerwie nowoczesnych ambulansów do walki z SARS-CoV-2. Posiadane obecnie ambulanse do walki z SARS-CoV-2 wyprodukowane zostały w tatach 2009- 2012 i mają ponad 400 tys. przebiegu każdy.

Potrzeba jest także zapewnienia co najmniej 1 dodatkowej karetki rezerwowej z uwagi na podmianę, po każdorazowym transportowaniu pacjenta u którego występuje podejrzenie koronawirus oraz po transportowaniu wymazów, ma miejsce dezynfekcja pojazdu, co chwilowo wyklucza go z użytkowania. Zakupione pojazdy, tj. ambulanse medyczne będą wykorzystywane po zakończonej walce z pandemią, na potrzeby udzielania świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie umowy zawartej z płatnikiem publicznym tj. z NFZ.

W projekcie zaplanowano wykonanie dwóch remontów, tj. przystosowanie pomieszczeń do dezynfekcji karetek oraz przystosowanie pomieszczeń do ozonowania odzieży roboczej. Ozonowanie jest jednym z najskuteczniejszych środków dezynfekcyjnych, posiadającym unikalne właściwości aseptyczne - bakteriobójcze, grzybobójcze, silnie utleniające, a dezynfekcja karetek jest wykonywana po każdym pacjencie. Po zakończonej walce z pandemią pomieszczenia będą służyły do stałego ozonowania, dezynfekcji karetek i odzieży roboczej.

Zakres planowanych prac obejmuje pomieszczenia o łącznej powierzchni 86 m2 i jest niezbędny z punktu widzenia realizacji działalności Stacji w związku z aktualną sytuacją epidemii w Polsce, w celu realizacji zadań opieki zdrowotnej pacjentów z podejrzeniem i zakażonych SARS-CoV-2. Środki finansowe przeznaczone zostaną na wymagane materiały budowlane, wykończeniowe, itp. Wykonanie prac remontowych i dostosowanie do wymogów sanitarnych w zakresie walki z chorobą zakaźną dwóch pomieszczeń zaplanowano z wykorzystaniem zasobów własnych.

Łączna wartość kosztów kwalifikowanych działań przewidzianych w ramach projektu 3 446 738,40 zł. Wartość dofinansowania ze środków EFRR oraz budżetu państwa 3 102 064,56 zł. Wkład własny 344 673,84 zł. Źródło finansowania wkładu własnego - własne środki finansowe.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi tylko i wyłącznie do usług zwolnionych z podatku od towarów i usług. W opisie stanu faktycznego sprawy w sposób szczegółowy opisano, do jakich celów będą służyły zakupione towary i usługi. Wnioskodawca wskazał, że będą służyły one do celów zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabywanych w ramach projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku od towarów i usług, lecz tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych.

Proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) wynosi 10%. Jednak pozostaje ona bezprzedmiotowa na gruncie stanu faktycznego sprawy z uwagi na fakt, iż podatnik nie będzie wykorzystywał nabywanych w ramach projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku od towarów i usług, lecz tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych.

W stanie faktycznym sprawy proporcja przekracza 2%. Jednak pozostaje ona bezprzedmiotowa na gruncie stanu faktycznego sprawy z uwagi na fakt, iż podatnik nie będzie wykorzystywał nabywanych w ramach projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku od towarów i usług, lecz tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych.

Faktury będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz treść art. 86 ust. 1 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020r., poz. 106), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków w ramach realizacji przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, SP ZOZ (...) w..., nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w wydatkach związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego sprawy, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w ... pozostaje czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik prowadzi działalność leczniczą polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia z zakresu ratownictwa medycznego w ramach kontraktu zawartego z ... Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia, finansowanego z budżetu państwa, w części, której dysponentem jest Wojewoda.... SP ZOZ (...) w ... jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i posiada osobowość prawną. Podstawą prawną działalności Zakładu jest ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U.2020.295 t.j. z późn. zm.) oraz Statut i Regulamin Organizacyjny SP ZOZ (...) w.....

Tym samym, przedmiotowa działalność na podstawie treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, pozostaje zwolniona z VAT.

Z uwagi na charakter oraz cele projektu, który ma być realizowany wskazać należy na bezpośredni związek, jaki zachodzi pomiędzy poniesionymi wydatkami a świadczeniem usług zwolnionych z podatku od towarów i usług - na podstawie wyżej wskazanego przepisu.

Tym samym, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z wydatkami w ramach przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nabywane w ramach projektu towary i usługi będzie wykorzystywał wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj