Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDWP.4011.21.2020.2.KS1
z 22 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z poźn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 13 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2020 r. (data nadania 27 maja 2020 r., data wpływu 29 maja 2020 r.) oraz pismem z dnia 16 czerwca 2020 r. (data nadania 16 czerwca 2020 r., data wpływu 19 czerwca 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr 0114-KDWP.4011.21.2020.1.KS1 z dnia 10 czerwca 2020 r. (data nadania 10 czerwca 2020 r., data odbioru 15 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości uznania przychodów uzyskiwanych przez Zainteresowanego ze świadczenia wskazanych we wniosku usług serwisowych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym od 1 stycznia 2021 r. – jest prawidłowe,
  • obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez Spółkę od wynagrodzenia uzyskiwanego przez Zainteresowanego ze świadczenia na rzecz Spółki usług serwisowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych przez Zainteresowanego ze świadczenia wskazanych we wniosku usług serwisowych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym od 1 stycznia 2021 r. oraz obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez Spółkę od wynagrodzenia uzyskiwanego przez Zainteresowanego ze świadczenia na rzecz Spółki usług serwisowych.


We wniosku złożonym przez:


  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: A. Sp. z o.o.-
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Pana M. S.

Przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest częścią Grupy X. Spółka zatrudnia wysoko wykwalifikowanych menedżerów (w tym Zainteresowanego niebędącego stroną w sprawie, dalej jako „Zainteresowany” lub „Menedżer”), którzy swoją wiedzą, doświadczeniem i ekspertyzą wspierają dostosowywanie ogólnej strategii wprowadzonej przez X do sytuacji biznesowej i wymogów regulacyjnych obowiązujących na rynku lokalnym. Menedżer pełni w Spółce funkcję dyrektora finansowego. W chwili obecnej jest zaangażowany w oparciu o umowę o pracę. Nie ma obowiązku raportowania czasu pracy i ma dowolność w kwestii miejsca i czasu jej wykonywania. Wnioskodawca podkreśla, że oprócz czynności typowych dla zajmowanego stanowiska, Zainteresowany świadczy na rzecz Spółki szereg usług doradczych, związanych z jego wiedzą ekspercką oraz wieloletnim doświadczeniem w branży. Najważniejsze obowiązki Menedżera związane są z finansami Spółki, oraz z zarządzaniem (…).

Poza czynnościami o charakterze zarządczym, Zainteresowany wykonuje również czynności o charakterze doradczym, w których podstawowe znaczenie mają jego profesjonalne kompetencje. W tym zakresie, Zainteresowany wykonuje m.in. następujące czynności:

  • przygotowywanie założeń do planu budżetowego;
  • sporządzanie analiz makroekonomicznych;
  • opracowywanie prognoz finansowych;
  • opiniowanie wewnętrznych dokumentów Spółki;
  • opiniowanie umów z kontrahentami, głównie w zakresie funkcjonowania sklepów i biura głównego;
  • analizowanie danych rynkowych o aktualnym poziomie wynagrodzeń i dostosowywanie siatki płac w Pionie … i Administracji;
  • wdrażanie i usprawnianie systemu raportowania wewnętrznego w Dziale Księgowości;
  • ciągłe poszukiwane nowych technologii mających na celu poprawę efektywności działania sklepów oraz Działu Finansowego;
  • tworzenie biznes planu dla Działu Finansowego na kolejne lata obrotowe spółki;
  • monitorowanie istotnych odchyleń od miesięcznych budżetów spółki oraz uruchamianie akcji mających na celu poprawę sytuacji /zmniejszenie odchyleń w kolejnych miesiącach;
  • nadzór nad dokumentacją cen transferowych, kwartalne kalkulacje cen transferowych w zakresie księgowego CUW;
  • monitorowanie i komunikowanie zmian w prawie podatkowym istotnych ze względu na profil działalności Spółki oraz analiza ich wpływu na działalność Spółki;
  • merytoryczny nadzór nad audytem wewnętrznym i księgowością w centrum usług wspólnych;
  • merytoryczny nadzór nad działem audytu wewnętrznego, Help Deskiem, działem kadrowo-płacowym;
  • tworzenie założeń do polityk i planów bonusowych, tworzenie regulaminów premiowania sklepów;
  • prowadzenie wewnętrznych projektów usprawniających działalność Spółki (np. wdrożenie modułu PPK);
  • analizowanie działań oraz wyników finansowych podmiotów konkurencyjnych;
  • doradztwo w zakresie optymalizacji kosztowej przy założeniu ekspansji sieci sklepów Spółki.


Biorąc pod uwagę powyższe, w celu urealnienia zadań wykonywanych przez Menedżera w ramach codziennych obowiązków, Spółka rozważa modyfikację struktury zaangażowania i wynagradzania Menedżera poprzez podzielenie jego aktywności pomiędzy dwa tytuły prawne: (i) umowę o pracę w zakresie czynności zarządczych, oraz (ii) umowę o świadczenie usług („Umowa serwisowa”) w zakresie czynności doradczych świadczonych w ramach prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej. Zakres umowy serwisowej będzie pokrywał się w części z obecną umową o pracę w zakresie innym niż czynności zarządcze. Czynności o charakterze zarządczym będą nadal wykonywane w oparciu o umowę o pracę, natomiast pozostałe czynności (doradcze) będą wykonywane w oparciu o Umowę serwisową.


Spółka planuje, że Umowa serwisowa zostanie zawarta 1 czerwca 2020 r. Podział zaangażowania i wynagrodzenia Zainteresowanego pomiędzy umowę o pracę i Umowę serwisową będzie uwzględniał rzeczywisty poziom zaangażowania w poszczególne czynności w taki sposób, że czynności o charakterze zarządczym będą wykonywane w oparciu o umowę o pracę, zaś czynności doradcze - w oparciu o Umowę serwisową.


W sytuacji zawarcia Umowy serwisowej, Wnioskodawca przewiduje wprowadzenie do niej zapisów dotyczących swobody Zainteresowanego w wyborze miejsca, czasu, oraz sposobu świadczenia usług, odpowiedzialności wobec osób trzecich, oraz ryzyka ekonomicznego ponoszonego przez Zainteresowanego. Zainteresowany będzie ponadto w pełni odpowiedzialny za kwestie podatkowe i ubezpieczeniowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Usługi w ramach Umowy serwisowej będą przez Zainteresowanego świadczone we własnym imieniu i na własny rachunek. Umowa serwisowa będzie regulowała zakres świadczonych usług, kwestie wynagrodzenia (opartego na stawce godzinowej), okres wypowiedzenia, kwestie poufności, własności intelektualnej, a także zakaz konkurencji. Czynności świadczone na podstawie Umowy serwisowej będą odrębne od czynności wykonywanych w ramach zmienionej umowy o pracę i poza godzinami świadczenia pracy.


Spółka będzie dysponowała procedurą odbioru usług od Zainteresowanego, będzie również prowadziła stosowną ewidencję w tym zakresie.


Wymiar etatu w umowie o pracę zostanie odpowiednio zmniejszony. Zmniejszeniu ulegną również uprawnienia pracownicze (np. w zakresie wymiaru urlopu, czy świadczeń z ubezpieczenia społecznego).


Wnioskodawca podkreśla, że zawarcie Umowy serwisowej jest działaniem mającym podstawy biznesowe, bowiem jako długoletni pracownik Spółki, Menedżer posiada bogatą wiedzę i doświadczenie w zakresie rynku, na którym działa Spółka oraz samej Spółki.


Intencją Zainteresowanego jest dodatkowo opodatkowanie dochodu ze świadczenia usług świadczonych w ramach Umowy serwisowej 19% stawką podatku liniowego, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wnioskodawca i Zainteresowany podkreślają, że zakres usług świadczonych na podstawie Umowy serwisowej będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa na rzecz Spółki w zakresie czynności przytoczonych powyżej. Czynności zarządcze i kierownicze nie będą przedmiotem Umowy serwisowej.


W konsekwencji, w wyniku planowanej modyfikacji struktury zaangażowania Zainteresowanego w Spółce, od 1 czerwca 2020 r. będzie on współpracował ze Spółką w oparciu o dwa tytuły prawne:

  1. Umowa o pracę na część etatu pokrywająca czynności o charakterze zarządczym, oraz
  2. Umowa serwisowa, zakresie czynności o charakterze doradczym.

Pismem z dnia 27 maja 2020 r. (data nadania 27 maja 2020 r., data wpływu 29 maja 2020 r.) wskazano, że przychody Zainteresowanego niebędącego stroną w sprawie nie będą otrzymywane w ramach umów dotyczących art. 13 ust. 9 ustawy o podatku dochodowych osób fizycznych. Podstawą wypłaty świadczenia będzie umowa o świadczenie usług zawarta pomiędzy Zainteresowanym a Spółką w ramach indywidualnej działalności gospodarczej Zainteresowanego, a zatem na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy. Zainteresowany nie będzie na podstawie tej umowy wykonywał czynności zarządczych.


Ponadto pismem z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.) Wnioskodawca i Zainteresowany uzupełnili wniosek wskazując, że Umowa serwisowa zostanie zawarta w 2020 r. W związku z faktem, iż w trakcie tego roku, Zainteresowany (niebędący stroną postępowania) wykonuje czynności tożsame z zakresem usług objętych planowaną Umową Serwisową na rzecz byłego pracodawcy, zastosowanie znajdą postanowienia przepisu art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „Ustawa o PIT”), zgodnie z którym jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 tego przepisu [czyli według stawki liniowej 19%], uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie (...) przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik (...) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy (...), podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. Tym samym, Zainteresowany (niebędący stroną postępowania) zamierza (planuje) opodatkować swoje dochody w 2020 r. podatkiem według skali podatkowej, natomiast w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT tj. 19% podatkiem liniowym dopiero począwszy od 1 stycznia 2021 r.


W celu rozliczania przychodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym tj. w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT, Zainteresowany (niebędący stroną postępowania) złoży właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania, w terminie wskazanym w art. 9a ust. 2 tej ustawy ze skutkiem na 2021 r. Podsumowując, oświadczenie to będzie złożone do Naczelnika Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w 2021 r.


Przychody Zainteresowanego (niebędącego stroną postępowania) uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie (Umowa serwisowa) ze świadczenia usług na rzecz Spółki (obecnego pracodawcy) w roku podatkowym 2020 (w którym zostanie zawarta/będzie obowiązywała), będą w części odpowiadały czynnościom wykonywanym na podstawie obecnie obowiązującej umowy o pracę. Po zawarciu Umowy Serwisowej czynności wykonywane na podstawie umowy o pracę (zmienionej) oraz Umowy Serwisowej będą się różniły. Umowa Serwisowa nie będzie obejmowała bowiem czynności zarządczych, lecz wyłącznie czynności o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym. Umowa o pracę będzie dotyczyła tylko usług zarządzania.


Podsumowując, w roku 2020 czynności o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym mogą częściowo odpowiadać czynnościom, które Zainteresowany wykonuje w tym roku podatkowym w ramach stosunku pracy, przed zawarciem Umowy serwisowej.


Przychody Zainteresowanego (niebędącego stroną postępowania) uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie (Umowa serwisowa) ze świadczenia usług na rzecz Spółki w roku podatkowym 2021, nie będą odpowiadały (w całości ani częściowo) czynnościom, które Zainteresowany będzie wykonywał w tym roku podatkowym w ramach stosunku pracy. Umowa Serwisowa będzie obejmowała bowiem czynności o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym, ale nie będzie obejmowała czynności zarządczych, które będą świadczone na podstawie umowy o pracę.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy przychody, które będą uzyskane przez Zainteresowanego z tytułu zawartej ze Spółką Umowy serwisowej, będą kwalifikowane do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 3 (winno być art. 10 ust. 1 pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą opodatkowane w okresie 1 czerwca - 31 grudnia 2020 według progresywnej skali podatkowej, zaś od 1 stycznia 2021 r. według stawki liniowej na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa o PIT”)?
  2. Czy w odniesieniu do przychodów, które będą uzyskane przez Zainteresowanego z tytułu zawartej ze Spółką Umowy serwisowej, na Spółce, nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Zainteresowanych:


Ad. 1


Przychody, które będą uzyskane przez Zainteresowanego z tytułu zawartej ze Spółką Umowy serwisowej, będą kwalifikowane do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 3 (winno być art. 10 ust. 1 pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą opodatkowane w okresie 1 czerwca -31 grudnia 2020 r. według progresywnej skali podatkowej, zaś od 1 stycznia 2021 r. według stawki liniowej na podstawie 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W celu rozliczenia przychodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym tj. w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Zainteresowany złoży właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania w terminie wskazanym w art. 9a ust. 2 ze skutkiem na 2021 r.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1.

Art. 10 ust. 3 (powinno być 10 ust. 1 pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako źródło przychodów wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą. Definicję działalności gospodarczej przewiduje art. 5a ust. 6 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa (m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa) prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.


Z kolei przepis art. 5b cytowanej ustawy wskazuje dodatkowe warunki, których łączne spełnienie wyklucza uznanie takiej działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT:

  • zlecający ponosi wszelką odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat powierzonych czynności, za wyjątkiem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych;
  • działania są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Zatem warunkiem uznania działalności za działalność gospodarczą jest niespełnienie przynajmniej jednego spośród warunków opisanych powyżej.


Z kolei zgodnie z art. 9a ust. 1 w związku z ust 2. Ustawy o PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 [pozarolnicza działalność gospodarcza], są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 [według progresywnej skali podatkowej], (...) chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 30c [opodatkowanie stawką liniową 19%] do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 3, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 [według stawki liniowej], uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie (...) przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik (...) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy (...), podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


Dla potrzeb niniejszego wniosku należy przytoczyć również art. 30c Ustawy o PIT, zgodnie z którym podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (...), wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


[Zastosowanie przepisów prawa w stanie faktycznym, będącym przedmiotem wniosku o interpretację].


Analiza możliwości świadczenia usług w ramach Umowy serwisowej.

Wnioskodawca podkreśla, iż uzyskiwanie przychodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza jest wprost przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji zatem braku spełnienia przesłanek uznania stosunku prawnego jakim jest działalność gospodarcza, nie istnieją prawne przesłanki wykluczające taką możliwość. Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowym stanie faktycznym - w odniesieniu do czynności będących przedmiotem Umowy serwisowej - nie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 5b Ustawy o PIT, nie będzie występował bowiem stosunek podporządkowania pomiędzy Zainteresowanym a Spółką, Zainteresowany będzie ponosił ryzyko gospodarcze swojej działalności, a także będzie odpowiedzialny wobec osób trzecich, co będzie miało odzwierciedlenie w Umowie serwisowej.


Wynagrodzenie za usługi wynikające z Umowy serwisowej będzie naliczane według stawki godzinowej. Wynagrodzenie będzie należne wyłącznie w okresach, w których usługi będą świadczone. Ponadto, Zainteresowany będzie ponosił koszt infrastruktury Spółki (telefon, samochód służbowy), w zakresie wykorzystywania jej do świadczenia usług. Zainteresowany, w zakresie usług świadczonych w ramach Umowy serwisowej, nie będzie podlegał procesowi oceny typowemu dla pracowników.


Swoboda działania i wykonywania usług przez Zaineresowanego na podstawie Umowy serwisowej będzie nieograniczona jeśli chodzi o czas i miejsce świadczenia (z uwzględnieniem uzgodnionych terminów ich dostarczenia). Spółka nie będzie również miała możliwości wydawania Zainteresowanemu wiążących instrukcji i wskazówek w zakresie czynności wynikających z Umowy serwisowej, zaś usługi będą realizowane w ramach uzgodnionych założeń poszczególnych projektów. Tym samym nie istnieją argumenty wykluczające możliwość ukształtowania stosunków między Podatnikami a Spółką z uwzględnieniem podziału na dwa tytuły prawne zaangażowania: umowy o pracę oraz Umowy serwisowej.


Argumentem wzmacniającym powyższy wywód jest fakt, iż dowody wykonania usług będą przez Spółkę ewidencjonowane, zaś zasady ich przekazywania na rzecz Spółki zapewni odpowiednia procedura. Ponadto, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na ekspercki charakter usług objętych Umową serwisową. W sytuacji braku kompetencji do świadczenia takich usług przez Zainteresowanego, prawdopodobne jest, iż Spółka zmuszona byłaby nabywać analogiczne usługi od niezależnego podmiotu zewnętrznego (również na zasadzie stosunków pomiędzy przedsiębiorcami).


Wnioskodawca pragnie wskazać, że wykonywanie czynności zarządczych dla danego podmiotu nie wyklucza możliwości prowadzenia działalności gospodarczej dla tego samego podmiotu. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, np:

  • interpretacja indywidualna z 29 maja 2019 r., - KDIL3-3.4011.115.2019.2.MM,
  • interpretacja indywidualna z 14 grudnia 2018 r., 0114-KDIP3-1.4011.481.2018.4.MJ,
  • interpretacja indywidualna z 23 maja 2018 r., 0113-KDIPT2-1.4011.138.2018.2.RK,
  • interpretacja indywidualna z 10 marca 2015 r., IPPB1/415-1420/14-2/MS1,
  • interpretacja indywidualna z 13 kwietnia 2018 r., IBPB-1-1/4511-89/16/ZK.


Wnioskodawca pragnie również podkreślić, iż są mu znane interpretacje indywidualne, potwierdzające możliwość wykonywania usług związanych z obsługą finansów Spółki w ramach indywidualnej działalności gospodarczej osoby, świadczącej takie usługi. Jako przykład interpretacji potwierdzających to stanowisko wskazać można:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lutego 2018 r., 0115- KDIT3.4011.427.2017.1.WR;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 października 2018 r., 0115-KDIT3.4011.408.2018.1.ES;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 października 2018 r., 0115-KDIT3.4011.406.2018.2.ES.


Powyższa analiza przepisów prawa, poparta analizą praktyki interpretacyjnej, w opinii Wnioskodawcy, uzasadnia tezę o poprawności zaprezentowanego stanowiska.


Analiza możliwości zastosowania stawki podatku 19% stosunku do czynności, będących przedmiotem Umowy serwisowej.


Zdaniem Wnioskodawcy, literalna wykładnia art. 9a ust. 3 powołanej ustawy wskazuje, iż ograniczenie w stosowaniu stawki liniowej do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w bieżącym roku ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy przedsiębiorca świadczy takie same usługi, które wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy.


Zainteresowany w ramach Umowy serwisowej będzie świadczył na rzecz Spółki usługi, które do tej pory były wykonywane w ramach umowy o pracę. Niemniej jednak, powołany wyżej przepis ma zastosowanie wyłącznie do usług wykonywanych na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy w bieżącym roku podatkowym. Przy czym, ograniczenie możliwości stosowania stawki liniowej może mieć miejsce wyłącznie w przypadku, kiedy trzy przesłanki wynikające z art. 9a ust. 3 są spełnione, tzn. (i) świadczone są usługi, które do tej pory były świadczone (przesłanka przedmiotowa) na rzecz (ii) byłego lub obecnego pracodawcy (przesłanka podmiotowa), w okresie (iii) bieżącego roku podatkowego.


Oznacza to, że ograniczenie możliwości stosowania 19% stawki liniowej będzie miało zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskiwanych przez Zainteresowanego z tytułu Umowy serwisowej w bieżącym roku podatkowym, czyli w roku 2020. Od 1 stycznia 2021, ograniczenie w stosowaniu stawki liniowej nie będzie miało zastosowania, bowiem nie można mówić o świadczeniu tych samych usług w tym samym roku podatkowym. Stawka liniowa będzie mogła mieć zastosowanie pod warunkiem spełnienia warunków formalnych, tzn. złożenia przez Zainteresowanego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego lub złożenia informacji w CEIDG.


Stanowisko powyższe akceptują organy podatkowe. Dla przykładu przytoczyć można następujące interpretacje indywidualne:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lutego 2018 r., 0115- KDIT3.4011.427.2017. l.WR,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 kwietnia 2017 r., 1462-IPPB1.4511.83.2017.1.MJ,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 stycznia 2016 r. IPPB1/4511-1301/15-2/MM,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 lutego 2015 r. IPPB1/415-1268/14-2/MS1,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 lipca 2014 r. (sygn. IPPB1/415-424/14-3/IF).


Ad. 2


W przypadku zawarcia pomiędzy Spółką a Zainteresowanym Umowy serwisowej, Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego w ramach umowy serwisowej.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.


Przytoczony w powyższym przepisie art. 14 referuje do definicji działalności gospodarczej, ze źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 3 (powinno być 10 ust. 1 pkt 3).


Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy uzyskany przez Zainteresowanego przychód stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ustawy o PIT, na Spółce, jako na podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia nie spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na PIT.

Wobec powyższego w związku z zakwalifikowaniem przychodu z Umowy serwisowej o charakterze doradczym i konsultacyjnym zawartej ze Spółką przez Zainteresowanego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka nie jest zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika i pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty wynagrodzenia na podstawie Umowy serwisowej.


[Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy].


Stąd, reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym Zainteresowany z tytułu uzyskiwania przychodów z tytułu Umowy serwisowej zakwalifikuje je do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 3 (powinno być 10 ust. 1 pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowane na zasadach ogólnych w roku zawarcia Umowy serwisowej, czyli 2020. Natomiast w kolejnych latach zastosowanie znajdzie stawka liniowa określona w art. 30c Ustawy o PIT. Płatnik nie będzie miał w tym zakresie obowiązków płatnika PIT, niezależnie od daty zawarcia Umowy serwisowej.


Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie prawidłowości swego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • możliwości uznania przychodów uzyskiwanych przez Zainteresowanego ze świadczenia wskazanych we wniosku usług serwisowych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym od 1 stycznia 2021 r. – jest prawidłowe,
  • obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez Spółkę od wynagrodzenia uzyskiwanego przez Zainteresowanego ze świadczenia na rzecz Spółki usług serwisowych – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.


Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy - w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy - uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wskazana definicja pozwala na wyróżnienie kilku elementów tworzących to pojęcie, a mianowicie jest to działalność zarobkowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.


Zarobkowy charakter działalności oznacza, że działalność ta jest nastawiona na osiągnięcie zysku, dochodu, co odróżnia ją od działalności społecznej. Przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu.


Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym to prowadzenie tej działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny, uporządkowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.


Wykonywanie działalności w sposób ciągły to prowadzenie jej w sposób stały, nie okazjonalny. Ciągłość działania wiąże się z jej planowanym charakterem i realizacją poszczególnych zamierzeń. Przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy, istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu.

Działanie we własnym imieniu oznacza, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.


Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza.


Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.


W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Na podstawie art. 30c ust. 1 cytowanej ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


W świetle powyższych przepisów, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona m.in. w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zauważyć przy tym należy, że wskazany powyżej przepis nie ogranicza możliwości wyłączenia jedynie do sytuacji, gdy wszystkie czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej, odpowiadają czynnościom wykonywanym na rzecz pracodawcy. Oznacza to, że jeśli chociaż część czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej pokrywa się z czynnościami wykonywanymi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, to stanowi to podstawę wyłączenia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym.


O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).


Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Umowa serwisowa zostanie zawarta w 2020 r. Zainteresowany (niebędący stroną postępowania) zamierza (planuje) opodatkować swoje dochody w 2020 r. podatkiem według skali podatkowej, natomiast w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT tj. 19% podatkiem liniowym dopiero począwszy od 1 stycznia 2021 r. W celu rozliczania przychodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym tj. w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT, Zainteresowany (niebędący stroną postępowania) złoży właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania, w terminie wskazanym w art. 9a ust. 2 tej ustawy ze skutkiem na 2021 r. Oświadczenie to będzie złożone do Naczelnika Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w 2021 r.


Przychody Zainteresowanego (niebędącego stroną postępowania) uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie (Umowa serwisowa) ze świadczenia usług na rzecz Spółki (obecnego pracodawcy) w roku podatkowym 2020 (w którym zostanie zawarta/będzie obowiązywała), będą w części odpowiadały czynnościom wykonywanym na podstawie obecnie obowiązującej umowy o pracę. Po zawarciu Umowy Serwisowej czynności wykonywane na podstawie umowy o pracę (zmienionej) oraz Umowy Serwisowej będą się różniły. Umowa Serwisowa nie będzie obejmowała bowiem czynności zarządczych, lecz wyłącznie czynności o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym. Umowa o pracę będzie dotyczyła tylko usług zarządzania. W roku 2020 czynności o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym mogą częściowo odpowiadać czynnościom, które Zainteresowany wykonuje w tym roku podatkowym w ramach stosunku pracy, przed zawarciem Umowy serwisowej. Przychody Zainteresowanego (niebędącego stroną postępowania) uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie (Umowa serwisowa) ze świadczenia usług na rzecz Spółki w roku podatkowym 2021, nie będą odpowiadały (w całości ani częściowo) czynnościom, które Zainteresowany będzie wykonywał w tym roku podatkowym w ramach stosunku pracy. Umowa Serwisowa będzie obejmowała bowiem czynności o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym, ale nie będzie obejmowała czynności zarządczych, które będą świadczone na podstawie umowy o pracę.


Mając zatem na uwadze informacje przestawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że czynności wykonywane w ramach opisanej we wniosku Umowy serwisowej, którą Zainteresowany zawrze ze Spółką, dotyczą usług o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym, które nie będą obejmowały czynności zarządczych, które będą świadczone na podstawie umowy o pracę. Przedmiotowa umowa nie będzie miała także charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem czy też umowy o podobnym charakterze i równocześnie nie będą spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego ze świadczenia czynności w ramach przedmiotowej Umowy serwisowej należy zaklasyfikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Zainteresowany, świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Spółki usługi na podstawie Umowy serwisowej, której zakres wskazany został w opisie sprawy niniejszego wniosku, będzie uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej.


Zatem, jeżeli w istocie - jak wskazano we wniosku - czynności wykonywane przez Zainteresowanego w 2021 r. z tytułu zawartej ze Spółką Umowy serwisowej w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie będą odpowiadały (w całości ani częściowo) czynnościom, które Zainteresowany będzie wykonywał w tym roku podatkowym w ramach umowy o pracę ze Spółką, to Zainteresowany będzie miał prawo do opodatkowania dochodu uzyskanego z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym od 1 stycznia 2021 r., zgodnie z zasadami określonymi w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w 2020 r., w którym chociaż część czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej będzie pokrywała się z czynnościami wykonywanymi na rzecz pracodawcy (Spółki) w tym samym roku podatkowym, stanowi to podstawę wyłączenia możliwości opodatkowania w tym roku (2020 r.) dochodów uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym. Tym samym przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego w 2020 r. z zawartej ze Spółką w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Umowy serwisowej Zainteresowany winien opodatkować na zasadach ogólnych według skali podatkowej.


Odnosząc się natomiast do pytania drugiego należy wskazać, że stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w przypadku zawarcia przez Zainteresowanego ze Spółkę Umowy serwisowej w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej, na podstawie której Zainteresowany będzie świadczył na rzecz Spółki usługi - o charakterze eksperckim, technicznym, doradczym, które nie będą obejmowały czynności zarządczych, które to będą świadczone na podstawie umowy o pracę - przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu tych usług będą kwalifikowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Czynności wykonywane przez Zainteresowanego w ramach zawartej ze Spółką Umowy serwisowej będą bowiem stanowić zarobkową działalność usługową polegającą na świadczeniu usług, które nie będą stanowić czynności zarządzania, czynności managerskich lub o podobnym charakterze. Na podstawie opisu zdarzenia przyszłego - należy przy tym stwierdzić, iż działalność ta będzie prowadzona przez Wnioskodawcę we własnym imieniu bez względu na jej rezultat. Ponadto, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie ponosić ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej i jako niezależny przedsiębiorca nie będzie podlegał kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz usług. Na Wnioskodawcy będzie również spoczywała pełna odpowiedzialność za rezultat świadczonych usług.


Reasumując, z analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego wynika, że spełnione są przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ww. ustawy i jednocześnie nie zachodzą negatywne przesłanki wymienione w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Ponadto, Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane w ramach zawartej przez Wnioskodawcę ze Spółką Umowy serwisowej należy w związku z tym zakwalifikować do przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.


W konsekwencji, Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie miał - na podstawie art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obowiązek wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia otrzymywanego na podstawie Umowy serwisowej. Tym samym po stronie Spółki jako płatnika nie będą ciążyły obowiązku poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wykonywanej przez Zainteresowanego niebędącego strona postępowania usług na rzecz Spółki z tytułu zawartej Umowy serwisowej w ramach prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej.


W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Wskazać należy, że Zainteresowani w treści wniosku (w zadanym pytaniu nr 1 oraz przedstawionym stanowisku) powołali przepis art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tutejszy Organ mając na uwadze zadane pytanie Nr 1 oraz treść stanowiska Wnioskodawcy do tego pytania uznał to za omyłkę pisarską, gdyż treść pytania i zajętego stanowiska pozwalała uznać, że Zainteresowani mieli na myśli art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że nie są one wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organu podatkowego dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w……, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj