Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.202.2020.2.AG
z 26 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (…) otrzymał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, (…) Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na realizację projektu pn. „(…)”. Wnioskodawcą ww. projektu jest Starostwo Powiatowe, zaś Dom Pomocy Społecznej zajmuje się realizacją zadania.

Dom Pomocy Społecznej w (…) jest jednostką organizacyjną Powiatu, który swoją działalność prowadzi na mocy udzielonego zezwolenia na prowadzenie DPS przeznaczonego dla osób przewlekle somatycznie chorych i w podeszłym wieku, na 95 miejsc na czas nieokreślony. Dom Pomocy Społecznej w (…) świadczy usługi opiekuńcze, wspomagające, jak również w zakresie potrzeb bytowych: miejsce zamieszkania, wyżywienie, zaopatrzenie w odzież i obuwie, utrzymanie czystości. W placówce do dyspozycji są: świetlice, biblioteka z czytelnią, pokoje dziennego pobytu, gabinety medycznej pomocy doraźnej, sale rehabilitacji i terapii zajęciowej, kuchenka pomocnicza oraz pralnia. Ponadto utrzymuje ścisłe kontakty z organizacjami społecznymi działającymi w środowisku lokalnym i zapewnia mieszkańcom bogatą ofertę imprez o charakterze kulturalnooświatowym i rekreacyjnym.

Projekt będzie realizowany w (…) na działkach nr 1 i 2 o łącznej powierzchni (…) ha. Działki, na której zlokalizowany jest projekt stanowią własność Powiatu (…), do której z dniem (…) Dom Pomocy Społecznej w (…), z mocy prawa stał się trwałym zarządcą nieruchomości (zgodnie z Decyzją nr (…)).

Projekt polega na montażu fotowoltaiki o mocy dostosowanej do indywidualnych potrzeb i warunków budynku. Instalacje fotowoltaiczne zostaną zamontowane na dachu oraz na gruncie na specjalnie zamontowanych wspornikach.

Celem głównym projektu jest zwiększenie oszczędności energii w budynku DPS w (….) oraz zmiana systemu grzewczego. Celami szczegółowymi projektu są:

  • zwiększenie skali wykorzystania energii słonecznej w zaspokajaniu zapotrzebowania na energię elektryczną w budynku DPS w (…),
  • zwiększenie skali wykorzystania energii słonecznej na potrzeby podgrzania wody użytkowej i centralnego ogrzewania w budynku DPS w (…),
  • zmniejszenie zużycia energii ze źródeł pierwotnych,
  • ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń dzięki ograniczeniu zużycia konwencjonalnych źródeł energii elektrycznej i cieplnej,
  • zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego.

W wyniku realizacji projektu nastąpi spadek zapotrzebowania na energię cieplną i elektryczną wytwarzaną z konwencjonalnych źródeł.

W związku z ww. projektem zaistniała konieczność wystąpienia o indywidualną interpretację czy w odniesieniu do realizowanego przez Powiat ww. projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT, co może zaważyć na kwalifikowalności kosztów w ramach zadania.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu pn. „(…)” będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Dom Pomocy Społecznej w (…) nie wykonuje żadnej sprzedaży opodatkowanej, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej wykonywane przez domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody są objęte zwolnieniem przedmiotowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu pn. „(…)”, Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu pn. „(…)” w całości ani też w jakiejkolwiek części.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego - Starostwa Powiatowego. Nie posiada osobowości prawnej. W związku z powyższym, pokrywa swoje wydatki ze środków otrzymanych ze Starostwa.

Główną działalnością DPS jest działalność określona w Polskiej Klasyfikacji Działalności po pozycją 87.30.Z - Pomoc Społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi pomocy społecznej wykonywane przez domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody są usługami zwolnionymi podmiotowo z podatku VAT, nie można więc uzyskać zwrotu VAT naliczonego.

Rachunki, czy też faktury wystawione będą w następujący sposób: Nabywca: Powiat; Odbiorca: Dom Pomocy Społecznej. Efekty projektu nie będą rodziły zarówno dla Wnioskodawcy jak i jednostki budżetowej Powiatu - Domu Pomocy Społecznej sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a tym samym towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę i dom pomocy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podmiotem, który będzie zarządzał infrastrukturą powstałą i zmodernizowaną w trakcie projektu będzie DPS, jako jednostka organizacyjna Powiatu, działająca w formie jednostki budżetowej. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu będą ponoszone przez DPS. Przedmiotowe towary i usługi na żadnym etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Ze względu na powyższe Wnioskodawca uważa, że Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabyte towary i usługi będą związane z realizacją zadań własnych Powiatu w zakresie pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511, z późn. zm,), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat określonych ustawami został wymieniony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat (…) otrzymał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, (…) Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na realizację projektu pn. „(…)”. Wnioskodawcą ww. projektu jest Starostwo Powiatowe, zaś Dom Pomocy Społecznej zajmuje się realizacją zadania. Dom Pomocy Społecznej w (…) jest jednostką organizacyjną Powiatu. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Dom Pomocy Społecznej w (…) nie wykonuje żadnej sprzedaży opodatkowanej, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej wykonywane przez domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody są objęte zwolnieniem przedmiotowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków na realizację projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem, nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca w odniesieniu do projektu pn. „(…)”, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj