Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.222.2020.1.RD
z 30 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla dostawy sprzętu telekomunikacyjnego wraz z jego instalacją oraz przeszkoleniem żołnierzy mających zajmować się obsługą tego sprzętu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla dostawy sprzętu telekomunikacyjnego wraz z jego instalacją oraz przeszkoleniem żołnierzy mających zajmować się obsługą tego sprzętu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka planuje w najbliższym czasie dostawę sprzętu telekomunikacyjnego do A. z siedzibą w Luksemburgu.

A. jest jedną z agencji powołanych przez (…). Zgodnie z art. 1 umowy dotyczącej statutu Organizacji (…) organy pomocnicze stanowią integralną część B. W rezultacie, Spółka dokonując dostawy na rzecz A. dokonuje dostawy na rzecz B., tj. organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib.

Zgodnie z ustalonymi warunkami transakcji:

  • Nabywcą towarów będzie A.
  • Spółka powinna wystawić fakturę za ww. dostawę do A.
  • Sprzęt zostanie fizycznie dostarczony do polskiej jednostki wojskowej w (…), a Spółka będzie miała obowiązek go zainstalować i przeszkolić żołnierzy mających zajmować się obsługą tego sprzętu.

Spółka zakłada, że A nabywa przedmiotowy sprzęt w celu zwiększenia zdolności sił zbrojnych B. Taka jest bowiem rola A. w strukturach B. - zwiększanie zdolności sił zbrojnych poprzez zapewnienie szybkiego, skutecznego i opłacalnego zakupu wyposażenia wojskowego.

Spółka nie posiada informacji w jaki, z prawnego punktu widzenia, sposób A. przekaże sprzęt telekomunikacyjny polskiej jednostce wojskowej. Ta część, ewentualnej późniejszej dostawy pomiędzy A. a polską jednostką wojskową jest poza kontrolą Spółki.

Dodatkowo Spółka informuje, iż z dokumentacji otrzymanej od A. wynika, że:

  • „A jest zwolniona ze wszystkich ceł i podatków (włączając w to także podatek od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej).”
  • W celu zakupu materiałów lub usług w krajach Unii Europejskiej Wykonawca może skorzystać z załączonego do dokumentacji formularza zatytułowanego „ŚWIADCETWO ZWOLNIENIA Z VAT LUB PODATKU AKCYZOWEGO (Dyrektywa 2006/112 / WE - Artykuł 151 i Dyrektywa 2008 7 118/ WE - art. 13)" które de facto jest świadectwem zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Zgodnie z dokumentacją „Formularz ten zostanie podpisany i ostemplowany przez urzędnika A. w celu wypełnienia i przetworzenia przez Wykonawcę, zgodnie z wymaganiami zainteresowanych organów krajowych”
  • A. nie ma numeru identyfikacyjnego VAT”.

Na koniec, Wnioskodawca informuje, iż realizując ww. dostawę sprzętu telekomunikacyjnego, Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał:

  1. zamówienie dotyczące omawianej dostawy sprzętu telekomunikacyjnego wraz ze specyfikacją towarów, do których odnosić się będzie świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w pkt 2 lub 3 poniżej;
  2. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, dla nabywanych przez A towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze Luksemburga, albo
  3. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, dla nabywanych przez A towarów i usług, potwierdzone przez urzędnika A wraz z kopią pisma, o którym mowa w rubryce 7 ww. świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze Luksemburga.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż do A. sprzętu telekomunikacyjnego będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż do A. sprzętu telekomunikacyjnego będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT 0%.

Zgodnie z paragrafem 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 poz. 527 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie”):

„Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

  1. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,
  2. na terytorium państwa trzeciego

- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji”.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 ww. Rozporządzenia stawkę VAT 0% stosuje się pod warunkiem, że „podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku WAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 (...) zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo”.

Stosownie Natomiast do ust. 6 i 7 ww. Rozporządzenia:

„6. W przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, podmioty określone w ust. 1 pkt 1. pkt 2 lit. a. pkt 3 i 4 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.”

Mając na uwadze powyższe przepisy 0% stawka VAT znajduje zastosowanie w przypadku gdy:

  1. dostawa towarów i świadczenie usług odbywa się na rzecz podmiotów, które posiadają status organizacji międzynarodowej w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib,
  2. nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do celów służbowych organizacji międzynarodowej i fakt ten będzie potwierdzony za pomocą odpowiednio wypełnionego i potwierdzonego świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego,
  3. nabywca posiada zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego.

Odnosząc się do pierwszego z przedstawionych warunków należy wyjaśnić, iż tak jak to przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego A. jest organem pomocniczym stanowiącym integralną część B., więc dostawa jest realizowana na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib.

Przechodząc do drugiego z warunków, tj. wykorzystania nabywanych towarów do celów służbowych organizacji międzynarodowych, należy wyjaśnić, iż zarówno polskie jak i unijne przepisy dot. podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „celu służbowego”. W tej sytuacji pomocne wydaje się skorzystanie z definicji pojęcia „służbowy” zawartej w słowniku języka polskiego (https://sjp.pwn.pl/). Zgodnie z nią „służbowy” to:

  1. dotyczący pracy w jakiejś instytucji, w wojsku itp.,
  2. należny komuś z tytułu pracy.

Parafrazując powyższe cel służbowy to cel do którego realizacji została powołana dana instytucja.

Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, celem A. jest m.in. zapewnianie szybkiego, skutecznego i opłacalnego zakupu wyposażenia wojskowego. Równocześnie oczywistym jest, iż sprzęt wojskowy zakupiony przez A. na potrzeby zwiększenia obronności B. zawsze trafia fizycznie do określonej jednostki wojskowej danego kraju. B. nie ma bowiem własnych jednostek wojskowych. Każda jednostka wojskowa B. jest jednocześnie jednostką wojskową danego kraju członkowskiego. Nie zmienia to jednak faktu, iż A. dokonując zakupu sprzętu wojskowego wypełnia swój cel służbowy, cel statutowy, cel dla którego została ona powołana. Dokonując jak najefektywniejszych zakupów sprzętu wojskowego, zwiększa ona zdolności wojskowe sił zbrojnych B.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nabywane przez A. towary i usługi są wykorzystywane do celów służbowych organizacji międzynarodowej.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż okoliczność, czy dane towary będą wykorzystywane do celów służbowych organizacji międzynarodowej powinna być potwierdzona świadectwem zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011.

Zgodnie z art. 51 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 (które obowiązuje w Polsce bezpośrednio):

„1. W przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE.

(...)

2. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, musi być opatrzone pieczęcią właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego. Natomiast w przypadku towarów lub usług o przeznaczeniu urzędowym państwa członkowskie mogą udzielić ich odbiorcy zwolnienia z wymogu przedstawiania świadectwa opatrzonego pieczęcią, na warunkach, jakie mogą określić. Zwolnienie takie można cofnąć w przypadku wystąpienia nadużyć. (...)"

Ponadto, zgodnie z objaśnieniami do wzoru świadectwa zawartymi w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011:

„1 Świadectwo służy dostawcy lub uprawnionemu prowadzącemu skład podatkowy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się podmiotów lub osób fizycznych określonych w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 13 dyrektywy 2008/118/WE.

(...)

3. Składając oświadczenie w rubryce 3 świadectwa, kwalifikujący się podmiot lub kwalifikująca się osoba fizyczna podaje informacje konieczne do oceny wniosku o przyznanie zwolnienia w przyjmującym państwie członkowskim.

(...)

6. Wspomniane wyżej oświadczenie kwalifikującego się podmiotu/kwalifikującej się osoby fizycznej poświadcza się urzędowo w rubryce 6 pieczęcią właściwego organu przyjmującego państwa członkowskiego. Organ ten może uzależnić zatwierdzenie od zgody innego organu w tym samym państwie członkowskim. Uzyskanie takiej zgody należy do właściwego organu podatkowego
7. W celu uproszczenia procedury, właściwy organ może zwolnić kwalifikujący się podmiot od obowiązku zwracania się z prośbą o pieczęć w przypadku zwolnienia do celów służbowych Kwalifikujący się podmiot powinien wskazać takie zwolnienie w rubryce 7 świadectwa”.

Z powyższych przepisów regulujących sposób wystawiania świadectw, w sposób jednoznaczny wynika, iż świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego jest dokumentem, który podlega ocenie tzn. badane jest czy dane towary faktycznie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego. Organami uprawnionymi do dokonania tej oceny są organy państwa przyjmującego (czyli w przypadku A władze Luksemburga). Jeżeli wynik takiego badania jest pozytywny, tj. władze danego kraju zgadzają się, iż do danych towarów powinno mieć zastosowanie zwolnienie z podatku VAT, wówczas opatrują takie świadectwo swoją pieczęcią.

Równocześnie, z powyższych przepisów wynika, iż w celu uproszczenia procedury, w przypadku gdy zwolnienie ma dotyczyć towarów wykorzystywanych do celów służbowych, właściwy organ państwa przyjmującego może zwolnić kwalifikujący się podmiot od obowiązku zwracania się z prośbą o pieczęć. Warunki przyznawania tego typu zwolnień są określane przez państwa przyjmujące i w każdej chwili może być takie zwolnienie cofnięte, gdyby zdaniem państwa przyjmującego było ono wykorzystywane do nadużyć.

Bez względu jednak na to czy dane świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego jest opatrzone pieczęcią właściwego organu przyjmującego państwa członkowskiego czy też jest zwolnione z tego obowiązku na mocy odrębnych pism/porozumień, w obu przypadkach moc takiego prawidłowo wypełnionego dokumentu jest taka sama. Jest to dokument urzędowy, który, jak jest to jasno wskazane w art. 51 ust 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, potwierdza, że transakcja może być objęta zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE. Taki prawidłowo wystawiony dokument, jest podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług. Na równoważność dokumentu opatrzonego pieczęcią właściwego organu przyjmującego państwa członkowskiego jak też zwolnionego z tego obowiązku na mocy odrębnych pism/porozumień wskazują też w sposób wyraźny cytowane już ust. 5 i 6 Rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, skoro tak jak zostało to opisane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał na potrzeby niniejszej transakcji odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, które to świadectwo będzie:

  • potwierdzone przez właściwe władze Luksemburga, albo
  • potwierdzone przez urzędnika A. i w tym przypadku Wnioskodawca otrzyma również kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 ww. świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze Luksemburga.


Wnioskodawca powinien bezwzględnie zastosować się do treści tego dokumentu i opodatkować transakcję stawką VAT 0%. Przyjęcie jakiegokolwiek innego sposobu postępowania jest w ocenie Wnioskodawcy niedopuszczalne, gdyż w praktyce oznaczałoby to podważenie wiarygodności luksemburskiego świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego. Takie działanie byłoby nie do pogodzenia z zasadami funkcjonowania tego świadectwa, w myśl których, jedynymi organami uprawnionymi do weryfikacji czy warunki do zastosowania zwolnienia są spełnione są organy państwa przyjmującego daną organizację międzynarodową a organy innych państw członkowskich UE mają obowiązek uznać tak wystawione świadectwa.

Ponadto Spółka chciałaby nadmienić, iż z informacji jakie posiada, podmioty z innych krajów UE powszechnie stosują stawkę 0% na dostawę sprzętu dla A. i nie jest to kwestionowane. Potwierdza to zresztą sam fakt, iż A. będzie posiadać luksemburskie świadectwo zwolnienia z VAT, co oznacza, iż władze Luksemburga akceptują, iż dostawy na rzecz A. mogą korzystać ze stawki VAT 0%. W tej sytuacji, zastosowanie przez polskie podmioty stawki innej niż 0% prowadziłoby do dyskryminacji polskich podmiotów i polskiego przemysłu zbrojeniowego. Jeżeli polskie podmioty byłyby zmuszone naliczać polski VAT, z oczywistych względów stałyby w gorszej pozycji przetargowej niż podmioty zagraniczne. Należy zauważyć, że taka sytuacja jest nie do pogodzenia z zasadą harmonizacji przepisów unijnych. Przepisy krajowe oparte na tych samych przepisach Dyrektywy 2006/112 i rozporządzenia wykonawczego 282/2011 powinny wywoływać dokładnie takie same skutki we wszystkich krajach UE.

Przechodząc do ostatniego z warunków zastosowania stawki VAT 0%, jak to zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał zamówienie dotyczące omawianej dostawy sprzętu telekomunikacyjnego wraz ze specyfikacją towarów, do których odnosić się będzie świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego.

Podsumowując, w opinii Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym wszystkie warunki do zastosowania stawki VAT 0% zostaną spełnione. Tym samym opisana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż do A. sprzętu telekomunikacyjnego będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z kolei towarami – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy tym w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 marca 20120 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2020 poz. 527 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

  1. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;
  2. na terytorium państwa trzeciego

- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 8 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. w przypadku o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1 i 1a.

Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W myśl § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Przywołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa, uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.

Do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.

Na mocy art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

  1. W przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE. Wykorzystując to świadectwo, państwo członkowskie nabywcy towarów lub usługobiorcy może podjąć decyzję o tym, czy zastosuje wspólne świadectwo VAT i podatku akcyzowego, czy dwa odrębne świadectwa.
  2. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, musi być opatrzone pieczęcią właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego. Natomiast w przypadku towarów lub usług o przeznaczeniu urzędowym państwa członkowskie mogą udzielić ich odbiorcy zwolnienia z wymogu przedstawiania świadectwa opatrzonego pieczęcią, na warunkach, jakie mogą określić. Zwolnienie takie można cofnąć w przypadku wystąpienia nadużyć. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o punkcie kontaktowym wyznaczonym w celu określenia organów odpowiedzialnych za opatrzenie świadectw pieczęcią oraz o zakresie, w jakim znoszą wymóg przedkładania świadectwa opatrzonego pieczęcią. Komisja przekazuje pozostałym państwom członkowskim informacje otrzymane od państw członkowskich.
  3. W przypadku gdy w państwie członkowskim, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, stosuje się bezpośrednie zwolnienie, dostawca towarów lub usługodawca zobowiązani są uzyskać od nabywcy towarów lub usługobiorcy świadectwo, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zachowując je jako dokument do celów księgowych. W przypadku zwolnienia przyjmującego postać zwrotu VAT, zgodnie z art. 151 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE, świadectwo załącza się do wniosku o zwrot składanego we właściwym państwie członkowskim.

W załączniku nr II do rozporządzenia 282/2011, w którym określono wzór świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego - w objaśnieniach w punkcie 1 wskazano, że świadectwo służy dostawcy lub uprawnionemu prowadzącemu skład podatkowy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się podmiotów lub osób fizycznych określonych w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 13 dyrektywy 2008/118/WE. Sporządza się odpowiednio po jednym świadectwie dla każdego dostawcy/właściciela składu. Ponadto dostawca/właściciel składu zobowiązany jest do przechowywania niniejszego świadectwa jako części swojej dokumentacji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie w danym państwie członkowskim.

W objaśnieniach w punkcie 6 wskazano, że oświadczenie kwalifikującego się podmiotu/kwalifikującej się osoby fizycznej poświadcza się urzędowo w rubryce 6 pieczęcią właściwego organu przyjmującego państwa członkowskiego. Organ ten może uzależnić zatwierdzenie od zgody innego organu w tym samym państwie członkowskim. Uzyskanie takiej zgody należy do właściwego organu podatkowego.

W objaśnieniach w punkcie 7 wskazano, że w celu uproszczenia procedury, właściwy organ może zwolnić kwalifikujący się podmiot od obowiązków zwracania się z prośbą o pieczęć w przypadku zwolnienia do celów służbowych. Kwalifikujący się podmiot powinien wskazać takie zwolnienie w rubryce 7 świadectwa.

Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla dostawy towarów stawki podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym dostawa towarów musi być dokonana do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011. Jednocześnie z powołanych przepisów wynika, że w przypadku, gdy towary nabywane przez organizację międzynarodową, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium posiada siedzibę lub przedstawicielstwo. W tym przypadku jednak organizacja międzynarodowa, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia przekazuje dostawcy towarów dokumenty wskazane w § 8 ust. 2 rozporządzenia (tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011) oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo.

Natomiast w przypadku gdy, nie są spełnione łącznie wskazane powyżej warunki dostawca towarów nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka („Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka planuje w najbliższym czasie dostawę sprzętu telekomunikacyjnego do A. z siedzibą w Luksemburgu. A. jest jedną z agencji powołanych przez B., jako organ pomocniczy B. Zgodnie z art. 1 umowy dotyczącej statutu Organizacji Traktatu organy pomocnicze stanowią integralną część B. W rezultacie, Spółka dokonując dostawy na rzecz A. dokonuje dostawy na rzecz B., tj. organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib.

Zgodnie z ustalonymi warunkami transakcji nabywcą towarów będzie A. i Spółka powinna wystawić fakturę za dostawę do A. Sprzęt zostanie fizycznie dostarczony do polskiej jednostki wojskowej, a Spółka będzie miała obowiązek go zainstalować i przeszkolić żołnierzy mających zajmować się obsługą tego sprzętu. Spółka zakłada, że A. nabywa przedmiotowy sprzęt w celu zwiększenia zdolności sił zbrojnych B. Taka jest bowiem rola A. w strukturach B. - zwiększanie zdolności sił zbrojnych poprzez zapewnienie szybkiego, skutecznego i opłacalnego zakupu wyposażenia wojskowego. Spółka nie posiada informacji w jaki, z prawnego punktu widzenia, sposób A. przekaże sprzęt telekomunikacyjny polskiej jednostce wojskowej. Ta część, ewentualnej późniejszej dostawy pomiędzy A. a polską jednostką wojskową jest poza kontrolą Spółki.

Realizując dostawę sprzętu telekomunikacyjnego, Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał zamówienie dotyczące omawianej dostawy sprzętu telekomunikacyjnego wraz ze specyfikacją towarów, do których odnosić się będzie świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, dla nabywanych przez A towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze Luksemburga, albo wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, dla nabywanych przez A towarów i usług, potwierdzone przez urzędnika A wraz z kopią pisma, o którym mowa w rubryce 7 ww. świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze Luksemburga.

Dodatkowo Spółka informuje, iż z dokumentacji otrzymanej od A. wynika, że A. jest zwolniona ze wszystkich ceł i podatków (włączając w to także podatek od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej). W celu zakupu materiałów lub usług w krajach Unii Europejskiej Wykonawca może skorzystać z załączonego do dokumentacji formularza zatytułowanego „ŚWIADCETWO ZWOLNIENIA Z VAT LUB PODATKU AKCYZOWEGO (Dyrektywa 2006/112 / WE - Artykuł 151 i Dyrektywa 2008 7 118/ WE - art. 13)" które de facto jest świadectwem zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Zgodnie z dokumentacją „Formularz ten zostanie podpisany i ostemplowany przez urzędnika A w celu wypełnienia i przetworzenia przez Wykonawcę, zgodnie z wymaganiami zainteresowanych organów krajowych. A. nie ma numeru identyfikacyjnego VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy towarów w postaci sprzętu telekomunikacyjnego na rzecz A.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że w analizowanym przypadku do przedmiotowej dostawy towarów nie można zastosować stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Co prawda, jak wskazuje Wnioskodawca, dokonując dostawy na rzecz A. dokonuje dostawy na rzecz B., tj. organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Jak podniesiono A. jest jedną z agencji powołanych przez B., jako organ pomocniczy B. zaś zgodnie z art. 1 umowy dotyczącej statutu Organizacji organy pomocnicze stanowią integralną część B. Zatem należy stwierdzić, że spełniona jest jedna z przesłanek, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał zamówienie dotyczące omawianej dostawy sprzętu telekomunikacyjnego wraz ze specyfikacją towarów, do których odnosić się będzie świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011, dla nabywanych przez A towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze Luksemburga, albo wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011, dla nabywanych przez A towarów i usług, potwierdzone przez urzędnika A wraz z kopią pisma, o którym mowa w rubryce 7 ww. świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze Luksemburga. Zatem spełniona będzie również przesłanka wynikająca z § 8 ust. 2 rozporządzenia w zw. z § 8 ust. 4 i 5 rozporządzenia. Niemniej jednak aby Wnioskodawca mógł zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia dostawa towarów musi być dokonana do celów służbowych danej organizacji międzynarodowej. Preferencje podatkowe polegające na zastosowaniu obniżonej do wysokości 0% stawki podatku przysługują tylko wtedy, gdy towary są/będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań.

Tymczasem, jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, mimo że zamawiającym jest A. i na A. będą wystawione faktury dokumentujące dostawę zgodnie z ustalonymi warunkami transakcji sprzęt będący przedmiotem dostawy zostanie fizycznie dostarczony do polskiej jednostki wojskowej, a Wnioskodawca będzie miała obowiązek go zainstalować i przeszkolić żołnierzy mających zajmować się obsługą tego sprzętu. Zatem A nie nabędzie towarów od Wnioskodawcy (sprzętu telekomunikacyjnego) na własne potrzeby (do własnych celów organizacji międzynarodowej aby wykorzystać sprzęt zgodnie z jego przeznaczeniem) lecz w celu przekazania ich innemu podmiotowi (polskiej jednostce wojskowej ). Jak wskazał Wnioskodawca już z ustalonych warunków transakcji wynika, że sprzęt będący przedmiotem dostawy ma zostać fizycznie dostarczony do polskiej jednostki wojskowej . Wnioskodawca jedynie nie posiada informacji w jaki, z prawnego punktu widzenia, sposób A. przekaże sprzęt telekomunikacyjny polskiej jednostce wojskowej gdyż ta część, ewentualnej późniejszej dostawy pomiędzy A. a polską jednostką wojskową jest poza kontrolą Wnioskodawcy. W konsekwencji skoro A nabędzie towary (sprzęt telekomunikacyjny), a następnie przekaże je na potrzeby innego podmiotu (polskiej jednostce wojskowej) stawka podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia nie znajduje zastosowania, ponieważ przedmiotowe towary nie będą wykorzystane do celów służbowych przez organizację międzynarodową, która dokonuje ich zakupu. Nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że dostawa towarów na rzecz A., która przekaże nabyty towar innemu podmiotowi (polskiej jednostce wojskowej) wpisuje się w wykorzystanie nabytych towarów do własnych celów organizacji międzynarodowej. A. w opisywanym przypadku, w którym nabędzie towary i przekaże je polskiej jednostce wojskowej w Krakowie działać będzie jak pośrednik, tak jak inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą. A. przekazując dalej nabyte towary nie wykorzysta ich na własne potrzeby, co wyklucza spełnienie przesłanki nabycia towarów do własnych celów służbowych organizacji. Zatem w analizowanym przypadku nie będzie spełniony jeden z warunków wynikający z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Nie zmienia tego argument podnoszony przez Wnioskodawcę, iż będzie posiadał zamówienie dotyczące omawianej dostawy sprzętu telekomunikacyjnego wraz ze specyfikacją towarów, do których odnosić się będzie świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011, dla nabywanych przez A towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze Luksemburga, albo wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011, dla nabywanych przez A. towarów i usług, potwierdzone przez urzędnika A. wraz z kopią pisma, o którym mowa w rubryce 7 ww. świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze Luksemburga. Odnosząc się do niniejszego argumentu należy zauważyć, że sam fakt posiadania wskazanych dokumentów nie przesądza o wypełnieniu warunku jakim jest dokonanie dostawy do celów służbowych danej organizacji. Wypełnienie warunku jakim jest dokonanie dostawy do celów służbowych danej organizacji należy oceniać na podstawie faktycznego wykorzystania nabytych towarów przez daną organizację a nie posiadanych dokumentów.

W konsekwencji z uwagi na brak spełnienia, jednej z przesłanek, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia warunkującej zastosowanie preferencyjnej stawki podatku Wnioskodawca nie może względem dostawy na rzecz A. towarów stanowiących sprzęt telekomunikacyjny zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

Jednocześnie należy wskazać, iż przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nie zawierają innych szczególnych preferencji podatkowych, polegających na zastosowaniu zwolnienia lub obniżonej stawki podatku w stosunku do dostawy towarów stanowiących sprzęt telekomunikacyjny. Ponadto nie przysługuje zwolnienie lub obniżona stawka podatku dla dokonanej na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego (uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib) dostawy towarów w przypadku gdy towary nie są nabywane do własnych celów służbowych organizacji.

Zatem przedmiotowa dostawa towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz A. podlegać będzie opodatkowaniu według właściwej stawki do dostarczanych towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania do transakcji dostawy towarów w postaci sprzętu telekomunikacyjnego na rzecz A stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% należy uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj