Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.170.2020.2.JŻ
z 30 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 24 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r. ) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 3 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług. Wniosek został uzupełniony w dniu 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r. ) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 3 czerwca 2020 r.).


We wniosku wspólnym złożonym przez

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    A. GmbH;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Pana B.


przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:


A. („Spółka”), tj. zainteresowany będący stroną postępowania o wydanie interpretacji, jest spółką prawa niemieckiego z siedzibą działalności gospodarczej w Niemczech, zarejestrowaną w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Spółka nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku VAT.


Spółka zawarła ze spółką z siedzibą działalności gospodarczej w Polsce, zarejestrowaną w Polsce jako podatnik VAT czynny („Klient”), umowę, na podstawie której zobowiązała się do:

  • wyprodukowania, dostarczenia i zainstalowania dwóch linii montażowych do montażu akumulatorów samochodowych („Linie Montażowe”),
  • utrzymywania i konserwacji Linii Montażowych.


Przedmiotem świadczenia Spółki na rzecz Klienta jest dostawa z montażem w rozumieniu przepisów o VAT. Będzie ona miała miejsce w Polsce (Linie Montażowe zostaną zamontowane w fabryce silników i baterii do samochodów elektrycznych znajdującej się w Polsce).


Linie Montażowe zostaną zamontowane w budynku fabryki, ale nie staną się one częścią składową tego budynku. W szczególności, technicznie możliwe będzie zdemontowanie Linii Montażowych i ich odłączenie od budynku bez ich uszkodzenia oraz bez zniszczenia i bez zmiany budynku (jego konstrukcji). Możliwe jest, że w przyszłości Linie Montażowe zostaną zdemontowane i na ich miejscu zostaną zamontowane nowe linie, służące montażowi innych modeli akumulatorów. Zarówno zamontowanie, jak i zdemontowanie Linii Montażowych będzie wymagało użycia specjalistycznego sprzętu.


Pan B. („Usługodawca”), tj. zainteresowany niebędący stroną postępowania o wydanie interpretacji, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Usługodawca jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny i ma w Polsce siedzibę działalności gospodarczej.

Spółka zawarła umowę z Usługodawcą, na podstawie której Usługodawca zobowiązał się do wykonania na rzecz Spółki usług doradczo-technicznych dotyczących prac montażowych związanych z montażem Linii Montażowych. Usługi Usługodawcy realizowane na rzecz Spółki obejmują czynności:

  1. specjalisty do spraw BHP z następującym zakresem obowiązków:
    • wykonywanie zadań BHP zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
    • przygotowywanie dokumentów BHP, instrukcji bezpieczeństwa pracy oraz planów bezpieczeństwa,
    • zwiększanie świadomości BHP, przeprowadzanie kontroli oraz współpraca z pracownikami firmy w celu polepszenia warunków pracy,
    • współuczestniczenie w ustalaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy oraz zdarzeń potencjalnie wypadkowych na terenie zakładu,
    • uczestniczenie w obchodach i naradach BHP na terenie budowy,
    • przeprowadzanie szkolenia BHP pracowników,
    • dopilnowanie i pomoc w uzyskaniu niezbędnych dokumentów pozwalających na wejście na teren budowy (szkolenia BHP, badania lekarskie);
  2. kierownika robót budowlanych z następującym zakresem obowiązków:
    • dopilnowanie geodezyjnego określenia posadowienia obiektu/maszyn (zgodnie z projektem),
    • zarządzanie pracami w sposób zgodny z projektem lub pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy,
    • koordynacja realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom dla bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
    • koordynacja działań zapewniających przestrzeganie podczas wykonywanych prac zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, oraz planu BIOZ,
    • przestrzeganie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (plan BIOZ) oraz opracowanie instrukcji bezpiecznego wykonywania prac (IBWR),
    • podjęcie niezbędnych działań w celu uniemożliwienia dostępu do budynku osobom nieupoważnionym,
    • zapewnienie użytkowania w trakcie robót budowlano-montażowych produkowanych wyrobów do użytku w budynku, wprowadzonych do obrotu lub udostępnionych na rynku krajowym,
    • zawieszenie robót budowlanych lub montażowych w przypadku wykrycia możliwości wystąpienia zagrożenia i niezwłocznie informowanie o tym właściwy organ,
    • zawiadomienie inwestora o dokonaniu wpisu do dziennika budowy o zawieszeniu prac budowlanych / montażowych ze względu na ich niezgodność z projektem,
    • realizacja zaleceń wpisanych do dziennika budowy,
    • zgłoszenie do inwestora w celu sprawdzenia lub odbioru wykonanych robót budowlanych / montażowych,
    • udział w radach koordynacyjnych i produkcyjnych z inwestorem, w tym reprezentowanie wykonawcy przed organami kontrolnymi (PINB, PIP),
    • uczestnictwo w codziennych naradach koordynacyjnych,
    • organizacja i nadzór nad prawidłowym przebiegiem rozładunków dostaw materiałów na terenie budowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, czynności wykonywane przez Usługodawcę na rzecz Spółki stanowią usługi, których miejsce świadczenia należy ustalić na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce i w konsekwencji Usługodawca nie jest obowiązany do wykazania podatku należnego z tytułu świadczenia tych usług, a Spółka nie jest uprawniona do wykazania podatku naliczonego z tytułu nabycia tych usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W ocenie Spółki i Usługodawcy, czynności wykonywane przez Usługodawcę na rzecz Spółki stanowią usługi, których miejsce świadczenia należy ustalić na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce i w konsekwencji Usługodawca nie jest obowiązany do wykazania podatku należnego z tytułu świadczenia tych usług, a Spółka nie jest uprawniona do wykazania podatku naliczonego z tytułu nabycia tych usług.


Kluczowym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest ustalenie miejsca świadczenia analizowanych usług świadczonych przez Usługodawcę.


Należy zbadać czy usługi świadczone przez Usługodawcę są usługami związanymi z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT. W przypadku uznania ich za usługi związane z nieruchomościami, podlegałyby one opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. O ile natomiast są to usługi niestanowiące usług związanych z nieruchomościami, wówczas miejsce ich świadczenia należałoby ustalić na podstawie art. 28b ust. 1 (odpowiednio art. 44 Dyrektywy 2006/112/WE), tj. miejscem ich świadczenia byłoby miejsce siedziby działalności gospodarczej Spółki.

Zgodnie z art. 28e ustawy o VAT (odpowiednio art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE) miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 Rozporządzenia UE 282/2011 usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  1. gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług,
  2. gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Związek usługi z nieruchomością w rozumieniu powyższego przepisu występuje wówczas, gdy konkretna nieruchomość stanowi kluczowy i niezbędny element danej usługi. W omawianym przypadku taki związek nie występuje. Jakkolwiek usługi związane z montażem Linii Montażowych będą miały miejsce w konkretnym budynku (w konkretnej nieruchomości), to przedmiotowe Linie Montażowe nie staną się elementem tego budynku. Linie Montażowe nie będą stanowiły części składowej budynku. Linie Montażowe zostaną przytwierdzone do budynku, ale będzie istniała techniczna możliwość ich odłączenia bez uszkodzenia tych linii i budynku.

Jak wynika z art. 31a ust. 3 lit. „f” Rozporządzenia UE 282/2011 nie uznaje się za usługę związaną z nieruchomością instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości.


Linie Montażowe nie są, ani nie staną się częścią składową nieruchomości, a zatem usługi związane z ich montażem nie stanowią usług związanych z nieruchomościami.


Analizowane usługi świadczone przez Usługodawcę są ściśle związane z Liniami Montażowymi, ale nie z budynkiem, w którym linie te będą wykorzystywane. Są one, co prawda, wykonywane w budynku, ale odnoszą się do Linii Montażowych, a nie do budynku. Warto zauważyć, że Spółka nie jest zobowiązana do wybudowania budynku, lecz do dostawy i zamontowania Linii Montażowych. Usługodawca jest podwykonawcą Spółki, który realizuje część czynności, do których Spółka zobowiązana jest względem Klienta. Skoro więc Spółka nie realizuje usług budowlanych dotyczących budynku, to również jej podwykonawca (Usługodawca) nie może zostać uznany za podmiot realizujący takie prace.


Za prezentowanym stanowiskiem, zgodnie z którym omawiane usługi nie są usługami związanymi z nieruchomościami w rozumieniu przepisów o VAT przemawiają interpretacje organów podatkowych, np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w 12 lipca 2018 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.305.2018.2.KM oraz interpretacja tego samego organu z 5 września 2017 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.247.2017.1.KB.


Podsumowując, w ocenie Spółki i Usługodawcy czynności wykonywane przez Usługodawcę na rzecz Spółki stanowią usługi, których miejsce świadczenia należy ustalić na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce i w konsekwencji Usługodawca nie jest obowiązany do wykazania podatku należnego z tytułu świadczenia tych usług, a Spółka nie jest uprawniona do wykazania podatku naliczonego z tytułu nabycia tych usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając na uwadze powyższe, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj