Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.211.2020.2.MC
z 30 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2020 r. (data wpływu 23 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 24 czerwca 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku właściwej dla kompleksowej usługi polegającej na montażu (wybudowaniu) kominka – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku właściwej dla kompleksowej usługi polegającej na montażu (wybudowaniu) kominka.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 czerwca 2020 r., złożonym w dniu 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 24 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 9 czerwca 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 15 czerwca 2020 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest producentem kominków, kratek oraz akcesoriów kominkowych.


Wnioskodawca, za pośrednictwem portalu internetowego oferuje swoim Klientom kompleksową usługę polegającą na montażu/wybudowaniu kominka we wskazanej przez Klienta nieruchomości.


Klient zamawiając usługę wskazuje, jakie elementy instalacji kominkowej są zamawiane w celu dokonania instalacji oraz wybiera rekomendowanego instalatora z zamieszczonej na platformie internetowej listy instalatorów.


Instalator (montażysta) jest podwykonawcą Wnioskodawcy.


Dostawa elementów konstrukcyjnych kominka wraz zestawem materiałów przyłączeniowych będzie realizowana bezpośrednio do Klienta.


Wykonanie przez rekomendowanego instalatora usługi montażu potwierdzane będzie przez Klienta protokołem w ramach aplikacji/Platformy.


Platforma będzie posiadać funkcjonalności ułatwiające wybór koniecznych elementów konstrukcyjnych kominka oraz materiałów przyłączeniowych potrzebnych do dokonania jego prawidłowego montażu/wybudowania.


Ponadto, platforma będzie dawała Klientowi dostęp do funkcjonalności pozwalającej na zaplanowanie/zaprojektowanie samego kominka z uwzględnieniem wymiarów i specyfiki pomieszczenia, w którym kominek ma zostać zainstalowany/wybudowany. Funkcjonalność ma pozwolić na właściwe określenie zakresu zamówienia (rodzaj elementów konstrukcyjnych i materiałów podłączeniowych) oraz koniecznych robót budowlano-montażowych jakie musi wykonać montażysta.


Całość ceny płaconej przez Klienta obejmuje wartość: prac budowlano-montażowych, koniecznych elementów konstrukcyjnych kominka oraz materiałów przyłączeniowych potrzebnych do dokonania jego prawidłowego montażu/wybudowania.


Składając zamówienie, Klient otrzymuje zatem kompleksowe świadczenie obejmujące swoim zakresem:

  1. pomoc w wyborze odpowiednich elementów/materiałów potrzebnych do montażu/wybudowania kominka, uwzględniające zindywidualizowane potrzeby konkretnego klienta i dostosowane do jego nieruchomości,
  2. dostarczenie tych elementów/materiałów na miejsce montażu/wybudowania kominka

oraz montaż/wybudowanie kominka we wskazanej przez niego nieruchomości z wykorzystaniem dostarczonych elementów.


Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że współpraca będzie podejmowana na podstawie umowy zawartej za pośrednictwem platformy (serwis WWW albo aplikacja mobilna). Przedmiotem umowy będzie montaż/wybudowanie kominka na nieruchomości Klienta z wykorzystaniem części (kominek i zestawy montażowe) wybranych na platformie.

Za czynności dominującą należy uznać czynności montażowe/budowlane. Natomiast pozostałe czynności takie jak pomoc w zaplanowaniu kominka i jego montażu, w wyborze materiałów montażowych oraz ich dostarczeniu na miejsce montażu stanowią jedynie czynności pomocnicze umożliwiające montaż/budowę kominka.


O tym, że czynności montażowe/budowlane mają charakter dominujący przesądza fakt, iż z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy całej usługi kompleksowej, istotne jest to, aby w nieruchomości tego odbiorcy został zamontowany/zbudowany kominek. Istotą całości świadczenia nie jest bowiem wyłącznie pomoc w transporcie (dostarczeniu) czy wyborze materiałów, zaplanowaniu kominka. Wszystkie te czynności stanowią natomiast jedynie czynności pomocnicze, których celem jest wykonanie usługi montażu/budowy kominka. Po wykonaniu usług montażowych/budowalnych, dany kominek stanowić będzie element na trwałe połączony funkcjonalnie i materialnie z samą nieruchomością, na której przedmiotowe usługi zostały wykonane, co dodatkowo świadczy o dominującym (przesądzającym) charakterze tych czynności.


Czynności pomocnicze takie jak pomoc w zaplanowaniu kominka, w wyborze materiałów montażowych oraz ich dostarczeniu na miejsce montażu są niezbędne do prawidłowego wykonania czynności montażowych/budowlanych, ponieważ bez ich wykonania nie byłoby możliwości dokonania samego montażu/wybudowania kominka. Nie ma bowiem możliwości montażu/wybudowania kominka bez, przykładowo, uprzedniego dostarczenia elementów podlegających montażowi/wybudowaniu na miejsce tego montażu/budowy (konkretna nieruchomość). Analogicznie, nie ma możliwości efektywnego, prawidłowego montażu/budowy kominka, w sposób zaspokajający indywidualne potrzeby, preferencje odbiorcy świadczenia, bez uprzedniego zaplanowania tego kominka i wyboru adekwatnych materiałów.


Bez wykonania czynności pomocniczych nie byłoby możliwości montażu/wybudowania kominka. Tylko dzięki odpowiedniemu wyborowi części/elementów podlegających zabudowie/montażu oraz ich dostarczenia do danej nieruchomości, możliwe jest prawidłowe, pełne wykonanie świadczenia kompleksowego. Czynności pomocnicze takie jak pomoc w zaplanowaniu montażu kominka, wybór elementów, dostarczenie tych elementów są czynnościami immanentnie związanymi z usługą montażu/budowlaną. Nie byłoby bowiem możliwości wykonania usługi montażowej, bez uprzedniego wyboru adekwatnych elementów i ich dostarczenia. Zależność między czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia kompleksowego, polega zatem m.in. na uwzględnieniu zindywidualizowanych potrzeb konkretnego klienta poprzez pomoc w wyborze, dostarczeniu i ostatecznie zamontowaniu materiałów dostosowanych do konkretnej nieruchomości.


Wnioskodawca nie ma możliwości przewidzieć, jakiego rodzaju motywy (cele, intencje) będą kierowały poszczególnymi Klientami podejmującymi decyzje o nabyciu usług montażu/wybudowaniu kominka. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że klient decyduje się na nabycie kompleksowych usług montażu kominka, racjonalnie można przyjąć, że przeciętny Klient będzie chciał nabyć jedno świadczenie, które dopiero w całości w pełni zaspokoi jego potrzebę jaką jest posiadanie w swojej nieruchomości kominka. Oczywiście, jak w przypadku każdej czynności kompleksowej (złożonej) istniej możliwości zrealizowania tej potrzeby poprzez nabycie od różnych podmiotów świadczeń składających się na to kompleksowe świadczenie. Jednak nabywając świadczenie kompleksowe Klient zyskuje dodatkową wartość, na którą składa się możliwość przeniesienia na inny podmiot zaangażowania w cały proces organizacji, nadzoru a przede wszystkim samego montażu/budowy kominka. Klient przenosi na ten podmiot ryzyka związane z: doborem właściwych jakościowo i pasujących do siebie elementów montażowych, uszkodzenia tych elementów w czasie ich transportu oraz właściwego ich montażu/budowy, a także częstego w branży budowlanej ryzyka wzajemnego obwiniania się poszczególnych świadczeniodawców za wady jakościowe oraz błędy w wyborze poszczególnych elementów i ich montażu.

Nabycie świadczenia kompleksowego od jednego podmiotu pozwoli także na realizację w sposób najbardziej efektywny danego świadczenia o zindywidualizowanym charakterze dostosowanym do potrzeb danego odbiorcy. Wykonywanie poszczególnych czynności odrębnie przez różne podmioty wiązać by się mogło natomiast nie tylko z dodatkowym zaangażowaniem organizacyjnym, ale także większym ryzykiem otrzymania wyniku (zamontowanego kominka) niespełniającego w pełni wymagania tego klienta (np. w sytuacji, w której projekt kominka, elementy okażą się być niedopasowane do specyficznych wymagań nieruchomości, które to wymagania zostaną zidentyfikowane dopiero na etapie montażu - ryzyko to nie istnieje, jeżeli Klient umawia się z Wnioskodawcą na osiągnięcie określonego efektu w postaci prawidłowego zamontowania kominka w jego nieruchomości).


Montaż polega na przyłączeniu urządzenia (wkładu/paleniska) do komina za pomocą rur i wykonania zabudowy z płyt izolacyjnych bądź cegieł szamotowych (przypadek ciepłej zabudowy). Po wykonaniu tych czynności urządzenie jest szpachlowane lub obkładane kamieniem - wówczas to demontaż i przeniesienie urządzenia staje się niemożliwe.


Wybudowanie/montaż kominka porównać zatem można przykładowo do ściany działowej budynku - nie ma możliwości jej późniejszego „przestawienia” (konieczne jest jej rozbicie).


Zabudowa kominka polega na ustawieniu paleniska w miejscu docelowym w nieruchomości. Następnie, wpinane jest urządzenie w przewód kominowy.


Następnie, opierając się na przykładowej realizacji projektu, po ustawieniu i wpięciu urządzenia do komina - czyli przytwierdzeniu urządzenia do komina (połączeniu go na stałe z budynkiem) rozpoczynane są prace budowlane. Izolacji podlega tylna ściana za urządzeniem za pomocą płyt krzemianowych, które przyklejane są do ściany na klej i kołki montażowe. Następnie, prace przebiegają na ścianach bocznych i czołowej kominka - stawiane są one w konstrukcji lekkiej na profilach lub budowane bez użycia profili aluminiowych.


Następnie, cała konstrukcja jest pokrywana tynkiem z użyciem siatki, która eliminuje pęknięcia. Po wyschnięciu tynku montowane są narożniki i naniesiona zostaje gładź gipsowa. Powierzchnia kominka wyprowadzana jest tak, aby nie odbiegała od reszty ścian w pomieszczeniu, do których przylega. Po wyschnięciu, co najmniej kominek podlega pomalowaniu. W zależności od preferencji Klienta pomalowaniu podlega także ściana, na której kominek się znajduje (odcięcie do narożników) lub całe pomieszczenie. Po skończeniu tych prac montowany jest kamień wokół kominka i kratki wentylacyjne (w konkretnych przypadkach zalecany jest także montaż na klej montażowy).


Ww. proces montażu/wybudowania kominka, stanowi projekt podstawowy - najprostszy.


W zależności od indywidualnych preferencji Klienta, stosowane być mogą także inne kamienie, ceramika i inne materiały budowlano wykończeniowe lub konstrukcje budowlane bardziej skomplikowane.


W każdym z projektów, urządzenie po dopięciu do komina staje się przy tym integralną częścią budynku.


Kominek powiązany jest z budynkiem za pomocą wybudowanej ściany, która stanowi integralną część pomieszczenia w jakim jest zainstalowany i przyłączony do przewodu kominowego. Wykończenie takiej ściany może przyjąć formę/odpowiadać pozostałym ścianom danego pomieszczenia tj. przykładowo kominek może być wykończony tynkiem i farbą lub obłożony kamieniem lub ceramiką ozdobną.


Po wybudowaniu/zamontowaniu, kominek nie może zmienić swojego położenia w nieruchomości, bez zniszczenia lub zmiany tej nieruchomości, gdyż jego przesunięcie jest niemożliwe bez wyburzenia zabudowy.


Demontaż kominka w nieruchomości spowoduje takie same zniszczenia jak np. wyburzenie ściany działowej w nieruchomości. Wynika to z faktu, iż zabudowa kominka jest ścianą (tworzącą z kominkiem integralną całość), którą Klient zmuszony byłby wyburzyć chcąc zdemontować kominek. Wymiana/usunięcie kominka pociąga zatem za sobą konieczność przeprowadzenia remontu tej części nieruchomości, gdyż cała konstrukcja podlegać musi wówczas wyburzeniu.


Kominek po zamontowaniu, nie może zostać przeniesiony bez jego dekonstrukcji i częściowego przynajmniej zniszczenia do innej nieruchomości.


Kominek po zamontowaniu/wybudowaniu staje się na stałe elementem nieruchomości.


Kominek w analizowanym kontekście, co do charakteru, odpowiada takim urządzeniom jak np. klimatyzacja, winda, rekuperacja, stacja uzdatniania wody. Kominek, winda, klimatyzacja, czy stacja uzdatniania wody mogą dopełniać daną nieruchomość w ten sposób, iż zwiększają jej wartość użytkową, funkcjonalność, komfort użytkowania przez odbiorcę.

Nie są one przy tym bezwzględnie niezbędne dla możliwości użytkowania tej nieruchomości, ponieważ ich brak nie wyklucza możliwości jej zamieszkania. Jednak równocześnie brak tego wyposażenia pozbawia nieruchomość pełnej funkcjonalności jaką wprowadzają te dodatkowe elementy. W tym kontekście należy uznać, że nieruchomość pozbawioną kominka za nieruchomość „niepełną”.

Wskutek dokonanego montażu/wybudowania kominek oraz nieruchomość klienta będą tworzyć jedną całość funkcjonalno-użytkową.


Usługi montażu/wybudowania kominków, stanowiące przedmiot wniosku, będę wykonywana w budynkach będących zaliczanych do budownictwa objętego społecznych programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, z uwzględnieniem ustępu 12b oraz 12 c art. 41 ustawy o VAT.


Montaż/wybudowanie kominka może mieć miejsce w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zarówno powyżej 300 m2, jak i poniżej tej wartości.


Montaż/wybudowanie kominka może mieć miejsce w lokalach mieszkalnych o powierzchni zarówno powyżej 150 m2, jak i poniżej tej wartości.


Jednocześnie, Wnioskodawca odpowiadając na pytanie tut. Organu czy świadczenie, które będzie wykonywał na rzecz Klienta będzie realizowane przez Wnioskodawcę w ramach, którejś z czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, tj. w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (jeśli tak należało wskazać konkretnie, w ramach której czynności wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy, tj. czy w ramach budowy, czy też w ramach remontu, czy też w ramach modernizacji, czy też w ramach termomodernizacji, czy też w ramach przebudowy), wskazał, że montaż/wybudowanie kominka może mieć miejsce w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane powyżej i wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie kompleksowe polegające na montażu/wybudowaniu kominka w nieruchomości Klienta podlega opodatkowaniu VAT według stawki VAT 8%, w zakresie przewidzianym w art. 42 ust. 12-12c ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Opisane powyżej i wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie kompleksowe polegające na montażu/wybudowaniu kominka w nieruchomości Klienta podlega opodatkowaniu VAT według stawki VAT=8%, w zakresie przewidzianym w art. 42 ust 12-12c ustawy o VAT.


Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) czynność złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT. Dlatego też należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu, jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie główne. Jedno świadczenie główne występuje wówczas, gdy np. kilka czynności dokonanych przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego, jako przeciętny konsument, jest tak ściśle ze sobą związanych, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (np. wyroki w sprawach C-349/96 Card Protection Plan Ltd, C-41/04 Levob Verzekeringen BV and OV Bank, C-111/05 Aktiebolaget NN and Skattecerket). Orzeczenia TSUE mają ten szczególny walor, że TSUE dokonuje interpretacji przepisów dotyczących VAT, który to podatek powinien być zharmonizowany na terytorium wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Sposób rozumienia pewnych pojęć zaprezentowany przez TSUE powinien być wspólny we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.


Opisane powyżej świadczenie ma charakter kompleksowy, ponieważ z punktu widzenia przeciętnego konsumenta istotne jest aby w wyniku jego wykonania w nieruchomości tego konsumenta został zamontowany/zbudowany kominek.


Przy czym kominek ten stanowi element na trwale połączony funkcjonalnie i materialnie z samą nieruchomością. Oznacza to, przeważającym elementem tego świadczenia są roboty budowlano-montażowe polegające na budowie (ew. przebudowie) lub modernizacji nieruchomości w celu wyposażenia tej nieruchomości w kominek.


Fakt, że świadczenia kompleksowe obejmujące usługę budowlaną wraz dostawą koniecznych do jej wykonania elementów i materiałów, w wyniku której dostarczone elementy i materiały zostają na stałe zamontowane, stanowi w całości usługę budowlano-montażową potwierdził:

  1. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13,
  2. Minister Finansów w Interpretacji ogólnej z 31 marca 2014 r., PT10/033/5/133/WLI/14/RD30577.

Co również potwierdziła przedmiotowa uchwała, bez znaczenia dla takiej klasyfikacji usługi budowlano-montażowej jako kompleksowego świadczenia ma relacja pomiędzy wartością wykonanych prac a dostarczonych elementów oraz materiałów.


Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do „dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.”


Na podstawie art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT: „Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.


12b. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.”

Oznacza to, że jeżeli przedmiotem umowy z Klientem, są usługi, polegające przykładowo na wykonaniu: przeróbek instalacji, montażu kominków, adaptacji pomieszczeń według projektu klienta, powiązane w sposób trwały z konstrukcją budynku budynku/lokalu z elementami konstrukcyjnymi budynku, tworzącymi jako całość określoną funkcję użytkową, wykonywanych w ramach budowy, modernizacji i przebudowy obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajduje stawka VAT w wysokości 8% (art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).


Odnosząc powyższe do zaprezentowanego stanu faktycznego, składając zamówienie, Klient będzie informował o rodzaju nieruchomości w jakiej ma nastąpić montaż/wybudowanie kominka oraz powierzchni tej nieruchomości. Podane przez Klienta w ten sposób informacje pozwolą na jednoznaczne określenie możliwości zastosowania stawki VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.


Tym samym, w sytuacji, w której powierzchnia oraz rodzaj nieruchomości, w której wykonywane będą prace budowlano-montażowe związane z dostarczanym kominkiem, pozwoli na zakwalifikowanie tej nieruchomości do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (zgodnie z definicją wskazaną w ustawie o VAT), nie ulega wątpliwości, iż spełnione zostaną wszystkie wskazane w ustawie przesłanki dla objęcia przedmiotowej usługi kompleksowej stawką VAT 8%.


Usługa ta ma bowiem na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej, poprzez budowę (ew. przebudowę) lub modernizację nieruchomości w celu wyposażenia tej nieruchomości w kominek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W świetle art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Natomiast zgodnie art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego – rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).


W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem kominków, kratek oraz akcesoriów kominkowych. Wnioskodawca, za pośrednictwem portalu internetowego oferuje swoim Klientom kompleksową usługę polegającą na montażu/wybudowaniu kominka we wskazanej przez Klienta nieruchomości. Klient zamawiając usługę wskazuje, jakie elementy instalacji kominkowej są zamawiane w celu dokonania instalacji oraz wybiera rekomendowanego instalatora z zamieszczonej na platformie internetowej listy instalatorów. Instalator (montażysta) jest podwykonawcą Wnioskodawcy. Dostawa elementów konstrukcyjnych kominka wraz zestawem materiałów przyłączeniowych będzie realizowana bezpośrednio do Klienta. Wykonanie przez rekomendowanego instalatora usługi montażu potwierdzane będzie przez Klienta protokołem w ramach aplikacji/Platformy. Platforma będzie posiadać funkcjonalności ułatwiające wybór koniecznych elementów konstrukcyjnych kominka oraz materiałów przyłączeniowych potrzebnych do dokonania jego prawidłowego montażu/wybudowania. Ponadto, platforma będzie dawała Klientowi dostęp do funkcjonalności pozwalającej na zaplanowanie/zaprojektowanie samego kominka z uwzględnieniem wymiarów i specyfiki pomieszczenia, w którym kominek ma zostać zainstalowany/wybudowany. Funkcjonalność ma pozwolić na właściwe określenie zakresu zamówienia (rodzaj elementów konstrukcyjnych i materiałów podłączeniowych) oraz koniecznych robót budowlano-montażowych jakie musi wykonać montażysta.


Całość ceny płaconej przez Klienta obejmuje wartość prac budowlano-montażowych, koniecznych elementów konstrukcyjnych kominka oraz materiałów przyłączeniowych potrzebnych do dokonania jego prawidłowego montażu/wybudowania. Składając zamówienie, Klient otrzymuje zatem kompleksowe świadczenie obejmujące swoim zakresem pomoc w wyborze odpowiednich elementów/materiałów potrzebnych do montażu/wybudowania kominka, (uwzględniające zindywidualizowane potrzeby konkretnego klienta i dostosowane do jego nieruchomości, dostarczenie tych elementów/materiałów na miejsce montażu/wybudowania kominka) oraz montaż/wybudowanie kominka we wskazanej przez niego nieruchomości z wykorzystaniem dostarczonych elementów.


Współpraca z Klientem będzie podejmowana na podstawie umowy zawartej za pośrednictwem platformy (serwis WWW albo aplikacja mobilna). Przedmiotem umowy będzie montaż/wybudowanie kominka na nieruchomości Klient z wykorzystaniem części (kominek i zestawy montażowe) wybranych na platformie.

Przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie polegające na montażu/wybudowaniu kominka w nieruchomości Klienta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem obniżonej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w obrocie gospodarczym występują świadczenia natury kompleksowej, czyli takie, które nie dają się w prosty sposób zaklasyfikować do danej kategorii, bowiem składają się z kilku różnych czynności. W celu określenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, należy zbadać, czy sprzedawca dostarcza kupującemu, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych czy też jedno świadczenie. W tym kontekście za świadczenia odrębne uznaje się świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. Przy czym - co istotne - ocena, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych czynności, winna odbywać się w oderwaniu od treści umowy łączącej strony transakcji, a jedynie w oparciu o to, czy wykonywane świadczenia wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.


Świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.


W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter realizowanego świadczenia, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.


Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący. Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.


W konsekwencji, w przypadku świadczeń o charakterze złożonym o sposobie opodatkowania, decyduje to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Świadczenie o charakterze złożonym podlega opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia głównego.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta świadczenie obejmujące pomoc w wyborze odpowiednich elementów/materiałów potrzebnych do montażu/wybudowania kominka, dostarczenie tych elementów/materiałów na miejsce montażu/wybudowania kominka oraz montaż/wybudowanie kominka we wskazanej przez Klienta nieruchomości z wykorzystaniem dostarczonych elementów ma charakter kompleksowy.


W przedmiotowej sprawie należy uznać, że realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta świadczenie stanowi kompleksowe świadczenie usług. Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej za pośrednictwem platformy realizuje świadczenie polegające na montażu/wybudowaniu kominka na nieruchomości Klienta z wykorzystaniem części (kominek i zestawy montażowe) wybranych na platformie. Klient składając zamówienie otrzymuje świadczenie obejmujące swoim zakresem pomoc w wyborze odpowiednich elementów/materiałów potrzebnych do montażu/wybudowania kominka, dostarczenie tych elementów/materiałów na miejsce montażu/wybudowania kominka oraz montaż/wybudowanie kominka we wskazanej przez Klienta nieruchomości z wykorzystaniem dostarczonych elementów. Jednocześnie, jak wskazał Wnioskodawca, w analizowanej sprawie, za czynności dominującą należy uznać czynności montażowe/budowlane. Natomiast pozostałe czynności, takie jak pomoc w zaplanowaniu kominka i jego montażu, w wyborze materiałów montażowych oraz ich dostarczeniu na miejsce montażu stanowią jedynie czynności pomocnicze umożliwiające montaż/budowę kominka. O tym, że czynności montażowe/budowlane mają charakter dominujący przesądza fakt, iż z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy całej usługi kompleksowej, istotne jest to, aby w nieruchomości tego odbiorcy został zamontowany/zbudowany kominek. Istotą całości świadczenia nie jest bowiem wyłącznie pomoc w transporcie (dostarczeniu) czy wyborze materiałów, zaplanowaniu kominka. Wszystkie te czynności stanowią natomiast jedynie czynności pomocnicze, których celem jest wykonanie usługi montażu/budowy kominka. Po wykonaniu usług montażowych/budowalnych, dany kominek stanowić będzie element na trwałe połączony funkcjonalnie i materialnie z samą nieruchomością, na której przedmiotowe usługi zostały wykonane, co świadczy o dominującym charakterze tych czynności. Czynności pomocnicze takie jak pomoc w zaplanowaniu kominka, w wyborze materiałów montażowych oraz ich dostarczeniu na miejsce montażu są niezbędne do prawidłowego wykonania czynności montażowych/budowlanych, ponieważ bez ich wykonania nie byłoby możliwości dokonania samego montażu/wybudowania kominka. Nie ma bowiem możliwości montażu/wybudowania kominka bez uprzedniego dostarczenia elementów podlegających montażowi/wybudowaniu na miejsce tego montażu/budowy (konkretna nieruchomości). Analogicznie, nie ma możliwości efektywnego, prawidłowego montażu/budowy kominka, w sposób zaspokajający indywidualne potrzeby, preferencje odbiorcy świadczenia, bez uprzedniego zaplanowania tego kominka i wyboru adekwatnych materiałów. Bez wykonania czynności pomocniczych nie byłoby możliwości montażu/wybudowania kominka. Tylko dzięki odpowiedniemu wyborowi części/elementów podlegających zabudowie/montażu oraz ich dostarczenia do danej nieruchomości, możliwe jest prawidłowe, pełne wykonanie świadczenia kompleksowego. Czynności pomocnicze takie jak pomoc w zaplanowaniu montażu kominka, wybór elementów, dostarczenie tych elementów są czynnościami immanentnie związanymi z usługą montażu/budowlaną. Nie byłoby bowiem możliwości wykonania usługi montażowej, bez uprzedniego wyboru adekwatnych elementów i ich dostarczenia.


Zatem mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie zachodzą przesłanki do podziału dokonywanego przez Wnioskodawcę świadczenia polegającego na montażu/wybudowaniu kominka na nieruchomości Klienta na poszczególne czynności składające się na przedmiotowe świadczenie. Podział taki byłby sztuczny i nieuzasadniony. W przedmiotowym przypadku realizowane przez Wnioskodawcę świadczenia są ze sobą ściśle powiązane i w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość. Zatem świadczenie realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta należy uznać za świadczenie kompleksowe. Jednocześnie z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że istotą świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta jest wykonanie usługi (czynności montażowe/budowlane) a nie wydanie towaru na rzecz Klienta. Z całokształtu okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że w analizowanym przypadku Klient oczekuje od Wnioskodawcy wykonania świadczenia obejmującego pomoc w wyborze odpowiednich elementów/materiałów potrzebnych do montażu/wybudowania kominka, dostarczenie tych elementów/materiałów na miejsce montażu/wybudowania kominka oraz montaż/wybudowanie kominka we wskazanej przez Klienta nieruchomości z wykorzystaniem dostarczonych elementów. Istotą świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę nie jest zatem dostawa towarów na rzecz Klienta. W świetle powyższych okoliczności stwierdzić należy, że w ramach kompleksowego świadczenia dokonywanego przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta elementem dominującym jest wykonanie usługi polegające na montażu/wybudowaniu kominka na nieruchomości Klienta.


Zatem świadczenie realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta obejmujące pomoc w wyborze odpowiednich elementów/materiałów potrzebnych do montażu/wybudowania kominka, dostarczenie tych elementów/materiałów na miejsce montażu/wybudowania kominka oraz montaż/wybudowanie kominka we wskazanej przez Klienta nieruchomości z wykorzystaniem dostarczonych elementów należy traktować jako świadczenie złożone stanowiące kompleksowe świadczenie usług.


W odniesieniu natomiast do kwestii możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8% dla przedmiotowego świadczenie polegającego na montażu/wybudowaniu kominka w nieruchomości Klienta, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy wskazać należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), a także zaklasyfikowanie obiektu, którego dotyczą te prace, do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku do realizowanej przez Wnioskodawcę kompleksowej usługi polegającej na montażu (wybudowaniu) kominka zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy. W przedmiotowej sprawie bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, usługa montażu/wybudowania kominków będzie wykonywana w budynkach zaliczanych do budownictwa objętego społecznych programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, z uwzględnieniem art. 41 ust. 12b oraz ust. 12c ustawy. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazał, że montaż/wybudowanie kominka będzie realizowany w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zatem w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki uprawniające do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Tym samym kompleksowa usługi polegającej na montażu (wybudowaniu) kominka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem obniżonej stawki podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 ustawy oraz w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczyć należy, że na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą nowelizującą”:

  • art. 5a ustawy otrzymał brzmienie: towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
  • art. 41 ust. 2 ustawy otrzymał brzmienie: dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1.
  • art. 41 ust. 12 ustawy otrzymał brzmienie: stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do:
    1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
    2. robót konserwacyjnych dotyczących:
      1. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
      2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.
  • art. 41 ust. 12c ustawy otrzymał brzmienie: w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej z zastrzeżeniem ust. 12 pkt 2.


Zauważyć jednak należy, że w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.


Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.


Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej „WIS”, wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:

  1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
  2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c–12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a–d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.


Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.


Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku VAT dla czynności opisanych we wniosku wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji. Natomiast niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych w zakresie stawki podatku VAT dla czynności wykonanych po 30 czerwca 2020 r.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku grupowanie PKWiU. Powyższe przyjęto jako element przedstawionego opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj