Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.190.2020.2.MŁ
z 16 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości uzyskania prawa do ulgi na zakup Kasy Powierzonej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe;
  • zapewnienia połączenia umożliwiającego przesyłanie danych miedzy Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe;
  • nieuznania za okresu pomiędzy dwoma wydarzeniami za czasową lub trwałą niemożliwość zapewnienia połączenia miedzy Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 28 kwietnia 2020 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest organizatorem sieci sklepów prowadzonych pod oznaczeniem „X” lub „Y”, działających na zasadach franczyzy lub agencji na podstawie umowy o współpracy.

W zakresie sprzedaży dokonywanej w ramach stacjonarnych placówek gastronomicznych Spółka od 1 lipca 2020 r., zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 2 litera a) ustawy o VAT będzie zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust 6a ustawy o VAT (dalej: „kasy online”).

Ponadto Spółka, zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, będzie uprawniona do dokonania odliczenia lub otrzymania zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, na zakup ww. kas online (dalej: „ulga na zakup kasy”).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online w stosunku do sprzedaży dokonywanej przez stacjonarne placówki gastronomiczne, jak i prawo Wnioskodawcy do uzyskania ulgi na zakup ww. kas zostały potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia (…) października 2019 r., nr (…).

Spółka w najbliższej przyszłości zamierza utworzenie nowego kanału sprzedaży polegającego na uruchomieniu dedykowanego punktu sprzedaży opartego na modułowej, wysoce konfigurowalnej konstrukcji oraz maksymalnie zautomatyzowanej technologii zamawiania, zapłaty i serwowania produktów (dalej: „Sklep Mobilny”). Sklep Mobilny będzie własnością Wnioskodawcy.

W ramach działalności Sklepu Mobilnego Spółka będzie oferowała swoim klientom m.in. sprzedaż żywności. Klienci Sklepu Mobilnego będą mogli w nim nabywać zarówno żywność nieprzetworzoną, jak i przetworzoną.

W Sklepie Mobilnym będzie można zakupić między innymi podawane na ciepło, posiłki i dania takie jak zapiekanki, hot dogi, tortille i panini. Przedmiotowe produkty, przed ich podaniem klientowi, poddawane będą obróbce cieplnej. Po podgrzaniu, produkty będą nadawać się do bezpośredniej konsumpcji.

Sprzedaż powyższych, zamówionych i przygotowanych dla klienta produktów traktowana będzie jako sprzedaż usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56), wyszczególnionych pod pozycją 7 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. Nr 2350, ze zm,) i opodatkowana stawką VAT 8%.

W Sklepie Mobilnym sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie w czasie ściśle określonych wydarzeń sportowych, kulturalnych, targowych, rekreacyjnych i innych okresowych lub krótkoterminowych wydarzeń generujących zwiększone skupiska konsumentów (dalej: „Wydarzenia”). Jedno Wydarzenie co do zasady będzie odbywać się w ciągu dwóch albo trzech następujących po sobie dni kalendarzowych (co do zasady piątek, sobota lub niedziela). Spółka zawarła albo zawrze stosowne umowy z organizatorami Wydarzeń niezbędne do prowadzenia Sklepu Mobilnego w trakcie danego Wydarzenia.

Po zakończeniu danego Wydarzenia Sklep Mobilny zostanie zdemontowany i przetransportowany do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie bądź najpierw do miejsca jego przechowania a następnie do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie. Do momentu, w którym poszczególne elementy Sklepu Mobilnego nie zostaną ponownie zainstalowane w miejscu, gdzie odbywać się będzie następne Wydarzenie, prowadzenie działalności w Sklepie Mobilnym nie będzie możliwe.

Transakcje sprzedaży będą zawierane z klientami Sklepu Mobilnego w imieniu i na rachunek Spółki przez podmiot trzeci (dalej: „Agencja”) na podstawie zawartej w formie pisemnej umowy o prowadzenie sklepu. W celu prawidłowego ewidencjonowania sprzedaży Spółka powierzy Agencji na podstawie ww. umowy, uprzednio zakupioną, własną kasę fiskalną – drukarkę fiskalną (dalej: .„Kasa Powierzona”). Przejęcie Sklepu Mobilnego przez Agencję, w tym przekazanie Kasy Powierzonej, odbywać się będzie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Należąca do Spółki Kasa Powierzona będzie kasą online oraz posiadać będzie wyłącznie interfejs (…), co oznacza, że wyposażona będzie w kartę sieciową z wejściem na kabel sieciowy – aby uzyskać dostęp do jakiejkolwiek sieci telekomunikacyjnej konieczne będzie zapewnienie połączenia przewodowego.

W czasie trwania danego Wydarzenia Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, za pomocą połączenia przewodowego.

Natomiast, w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami, w szczególności w czasie kiedy Kasa Powierzona wraz z innymi elementami Sklepu Mobilnego będzie transportowana do miejsca przechowania bądź do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie, Kasa Powierzona nie będzie miała zapewnionego dostępu do żadnej sieci telekomunikacyjnej (brak połączenia przewodowego).

W okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami w Sklepie Mobilnym nie będzie zawierana żadna transakcja sprzedaży towarów lub usług na rzecz Spółki. Sprzedaż towarów i usług na rzecz Spółki będzie prowadzona wyłącznie w czasie trwania danego Wydarzenia, kiedy to Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 21 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że

Ad. 1

Sklep Mobilny będzie miał postać kontenera, który wraz z wyposażeniem, zostanie przywieziony i zamontowany (zainstalowany) w miejscu, gdzie odbywać się będzie konkretne Wydarzenie. Po zakończeniu danego Wydarzenia Sklep Mobilny zostanie zdemontowany i przetransportowany do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie bądź najpierw do miejsca jego przechowania a następnie do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie, przy czym transport elementów Sklepu Mobilnego będzie dokonywany przy wykorzystaniu odrębnego środka transportu (niebędącego częścią Sklepu Mobilnego). W związku z powyższym, w ocenie Spółki Sklep Mobilny będzie stacjonarną placówką gastronomiczną wyłącznie w czasie trwania poszczególnych Wydarzeń (w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami nie będzie bowiem możliwe prowadzenie działalności w Sklepie Mobilnym). Sklep Mobilny nie będzie zatem przyczepą gastronomiczną.

Ad. 2

Wnioskodawca nie będzie posiadał w Sklepie Mobilnym obsługi kelnerskiej.

Ad. 3

Wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Ad. 4

Spółka planuje przy obsłudze Wydarzeń mających miejsce do 30 czerwca 2020 r. stosować w Sklepie Mobilnym kasę rejestrującą z elektronicznym zapisem kopii. W związku z tym, że w Sklepie Mobilnym dokonywana będzie sprzedaż gotowych do spożycia posiłków (przedmiotowe posiłki będą wydawane na zamówienie, po ich uprzednim przygotowaniu do bezpośredniej konsumpcji), Spółka powołując się na uzyskaną interpretację indywidualną z dnia (…) października 2019 r., nr (…), zamierza dokonać wymiany kasy i przy obsłudze Wydarzeń mających miejsce od 1 lipca 2020 r. stosować wyłącznie zakupioną nową kasę online – Kasę Powierzoną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie uprawniony, zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, do uzyskania ulgi na zakup Kasy Powierzonej?
  2. Czy w sytuacji, gdy Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej wyłącznie w czasie trwania poszczególnych Wydarzeń, podczas których będzie prowadzona sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, spełniony jest wymóg, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o VAT, a mianowicie zapewnione jest połączenie umożliwiające przesyłanie danych między Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas?
  3. Czy w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami, w którym to nie będzie prowadzona żadna sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, dojdzie do czasowej albo trwalej niemożliwości zapewnienia połączenia między Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas, o których mowa w art. 111 ust. 3ab ustawy o VAT?
  4. Czy w przypadku uzyskania przez Spółkę ulgi na zakup Kasy Powierzonej, prowadzenie ewidencji sprzedaży w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym skutkować będzie koniecznością jej zwrotu na postawie art. 111 ust. 6 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony, zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, do uzyskania ulgi na zakup Kasy Powierzonej.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej wyłącznie w czasie trwania poszczególnych Wydarzeń, podczas których będzie prowadzona sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, spełniony jest wymóg, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o VAT, a mianowicie zapewnione jest połączenie umożliwiające przesyłanie danych między Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy, w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami, w którym to nie będzie prowadzona żadna sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, nie dojdzie do czasowej albo trwałej niemożliwości zapewnienia polączenia między Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas, o których mowa w art. 111 ust. 3ab ustawy o VAT.
  4. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania przez Spółkę ulgi na zakup Kasy Powierzonej, prowadzenie ewidencji sprzedaży w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym nie będzie skutkować koniecznością jej zwrotu na postawie art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy do pytania nr 1

W myśl art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. – do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 lipca 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2 (art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT).

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, że:

  • Sklep Mobilny w czasie poszczególnych Wydarzeń powinien być traktowany jak punkt sprzedaży usług gastronomicznych, a tym samym,
  • Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia w Sklepie Mobilnym ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej od 1 lipca 2020 r. przy użyciu kasy online,

będzie on także uprawniony do uzyskania ulgi na zakup Kasy Powierzonej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3.

Jednocześnie zgodnie z art. 111a ust. 3 ustawy o VAT, kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

  1. przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
  2. przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
    1. związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
    2. obejmujących określenie:
      • sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kas,
      • sposobu pracy kasy rejestrującej,
    3. zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy te należy interpretować w kontekście art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nakładającego na podatników VAT obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wyłącznie w sytuacji dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, skoro w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami nie dojdzie do zawarcia żadnej transakcji sprzedaży, nie ma w tym okresie także obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą Kasy Powierzonej.

Jednocześnie, skoro nie powstaje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą Kasy Powierzonej, to również nie ma w tym okresie obowiązku zapewnienia połączenia Kasy Powierzonej z jakąkolwiek siecią telekomunikacyjną (w celu uzyskania połączenia z Centralnym Repozytorium Kas).

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, wymóg połączenia Kasy Powierzonej z siecią telekomunikacyjną (w celu uzyskania połączenia z Centralnym Repozytorium Kas) odnosi się wyłącznie do okresu, w którym prowadzona jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a więc okresu, w którym odbywają się poszczególne Wydarzenia.

Ponadto, ze względu na to, że:

  • po zakończeniu danego Wydarzenia Sklep Mobilny zostanie zdemontowany oraz
  • do momentu, w którym poszczególne elementy Sklepu Mobilnego, włącznie z Kasą Powierzoną, nie zostaną ponownie zainstalowane, nie będzie możliwe prowadzenie działalności w Sklepie Mobilnym,

nie można mówić o istnieniu w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami punktu sprzedaży usług gastronomicznych, co jest warunkiem niezbędnym do uznana, że na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas online.

Reasumując, w sytuacji, gdy Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej wyłącznie w czasie trwania poszczególnych Wydarzeń, podczas których będzie prowadzona sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, spełniony jest wymóg, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o VAT, a mianowicie zapewnione jest połączenie umożliwiające przesyłanie danych między Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 3

Zgodnie z art. 111 ust. 3ab ustawy o VAT, w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:

  1. czasowo – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn;
  2. trwale – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, poprzez posłużenie się w pkt 1 jak i pkt 2 ww. przepisu sformułowaniem „podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży” ustawodawca uregulował w przedmiotowym przepisie wyłącznie sytuację, gdy nie jest możliwe zapewnienie połączenia z Centralnym Repozytorium Kas, ale jednocześnie w okresie tym podatnik dokonuje transakcji sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że sytuacja taka odbiega od opisanej w zdarzeniu przyszłym – w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, w okresie pomiędzy Wydarzeniami, kiedy to nie będzie możliwe zapewnienia połączenia z jakąkolwiek siecią telekomunikacyjną, nie dojdzie bowiem do żadnej transakcji sprzedaży towarów i usług.

W konsekwencji należy uznać, że w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami, w którym to nie będzie prowadzona żadna sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, nie dojdzie do czasowej albo trwałej niemożliwości zapewnienia połączenia między Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas, o których mowa w art. 111 ust. 3ab ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 4

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, a także w innych przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 2.

Przepisem wydanym na podstawie ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT § jest 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej naruszą obowiązki, o których mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 lub ust. 3ab ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą Kasy Powierzonej będzie zgodny z art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o VAT a jednocześnie w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 111 ust. 3ab ww. ustawy, nie będzie on zobowiązany do zwrotu kwoty ulgi na zakup Kasy Powierzonej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • możliwości uzyskania prawa do ulgi na zakup Kasy Powierzonej – jest nieprawidłowe;
  • zapewnienia połączenia umożliwiającego przesyłanie danych miedzy Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas – jest prawidłowe;
  • nieuznania za okresu pomiędzy dwoma wydarzeniami za czasową lub trwałą niemożliwość zapewnienia połączenia miedzy Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy, kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

  1. danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
  2. przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
    1. związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
    2. obejmujących określenie:
      • sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
      • sposobu pracy kasy rejestrującej,
    3. zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Artykuł 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas określonych w art. 111a ust. 3 (...).

Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Ilekroć w ww. rozporządzeniu jest mowa o:

  • innym podmiocie – rozumie się przez to agenta, zleceniobiorcę, pośrednika lub inną osobę, która na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze dokonuje sprzedaży i prowadzi ewidencję tej sprzedaży w imieniu lub na rzecz podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji (§ 2 pkt 5 ww. rozporządzenia);
  • kasie powierzonej – rozumie się przez to kasę nabytą przez podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji przy jej użyciu, który na podstawie umowy przekazuje ją innemu podmiotowi do prowadzenia ewidencji sprzedaży wyłącznie na rzecz lub w imieniu tego podatnika (§ 2 pkt 7 ww. rozporządzenia);
  • kasie własnej – rozumie się przez to kasę nabytą przez podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży przy jej użyciu albo kasę nabytą do prowadzenia ewidencji sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (§ 2 pkt 8 ww. rozporządzenia);
  • paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 ww. rozporządzenia).

Na podstawie § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji sprzedaży na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy użyciu kasy własnej tego podmiotu.

W przypadku gdy inny podmiot jest obowiązany również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje przy użyciu kasy własnej na potrzeby obliczenia osiąganej przez siebie wartości sprzedaży i wysokości podatku całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu nabytej przez ten podmiot kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej (§ 5 ust. 3 rozporządzenia).

Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z art. 145a ust. 1, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

W myśl art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:

  1. świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
  2. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1 (art. 145b ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest organizatorem sieci sklepów prowadzonych pod oznaczeniem „X” lub „Y”, działających na zasadach franczyzy lub agencji na podstawie umowy o współpracy. W zakresie sprzedaży dokonywanej w ramach stacjonarnych placówek gastronomicznych Spółka od 1 lipca 2020 r., będzie zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust 6a ustawy. Spółka w najbliższej przyszłości zamierza utworzenie nowego kanału sprzedaży polegającego na uruchomieniu dedykowanego punktu sprzedaży opartego na modułowej, wysoce konfigurowalnej konstrukcji oraz maksymalnie zautomatyzowanej technologii zamawiania, zapłaty i serwowania produktów (dalej: „Sklep Mobilny”). Sklep Mobilny będzie własnością Wnioskodawcy. W ramach działalności Sklepu Mobilnego Spółka będzie oferowała swoim klientom m.in. sprzedaż żywności. Klienci Sklepu Mobilnego będą mogli w nim nabywać zarówno żywność nieprzetworzoną, jak i przetworzoną. W Sklepie Mobilnym będzie można zakupić między innymi podawane na ciepło, posiłki i dania takie jak zapiekanki, hot dogi, tortille i panini. Przedmiotowe produkty, przed ich podaniem klientowi, poddawane będą obróbce cieplnej. Po podgrzaniu, produkty będą nadawać się do bezpośredniej konsumpcji. Sprzedaż powyższych, zamówionych i przygotowanych dla klienta produktów traktowana będzie jako sprzedaż usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56), wyszczególnionych pod pozycją 7 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych i opodatkowana stawką VAT 8%. W Sklepie Mobilnym sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie w czasie ściśle określonych wydarzeń sportowych, kulturalnych, targowych, rekreacyjnych i innych okresowych lub krótkoterminowych wydarzeń generujących zwiększone skupiska konsumentów. Jedno Wydarzenie co do zasady będzie odbywać się w ciągu dwóch albo trzech następujących po sobie dni kalendarzowych (co do zasady piątek, sobota lub niedziela). Spółka zawarła albo zawrze stosowne umowy z organizatorami Wydarzeń niezbędne do prowadzenia Sklepu Mobilnego w trakcie danego Wydarzenia. Po zakończeniu danego Wydarzenia Sklep Mobilny zostanie zdemontowany i przetransportowany do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie bądź najpierw do miejsca jego przechowania a następnie do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie. Do momentu, w którym poszczególne elementy Sklepu Mobilnego nie zostaną ponownie zainstalowane w miejscu, gdzie odbywać się będzie następne Wydarzenie, prowadzenie działalności w Sklepie Mobilnym nie będzie możliwe. Transakcje sprzedaży będą zawierane z klientami Sklepu Mobilnego w imieniu i na rachunek Spółki przez podmiot trzeci (dalej: „Agencja”) na podstawie zawartej w formie pisemnej umowy o prowadzenie sklepu. W celu prawidłowego ewidencjonowania sprzedaży Spółka powierzy Agencji na podstawie ww. umowy, uprzednio zakupioną, własną kasę fiskalną – drukarkę fiskalną. Przejęcie Sklepu Mobilnego przez Agencję, w tym przekazanie Kasy Powierzonej, odbywać się będzie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Należąca do Spółki Kasa Powierzona będzie kasą online oraz posiadać będzie wyłącznie interfejs (…), co oznacza, że wyposażona będzie w kartę sieciową z wejściem na kabel sieciowy – aby uzyskać dostęp do jakiejkolwiek sieci telekomunikacyjnej konieczne będzie zapewnienie połączenia przewodowego. W czasie trwania danego Wydarzenia Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, za pomocą połączenia przewodowego. Natomiast, w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami, w szczególności w czasie kiedy Kasa Powierzona wraz z innymi elementami Sklepu Mobilnego będzie transportowana do miejsca przechowania bądź do miejsca, w którym odbywać się będzie kolejne Wydarzenie, Kasa Powierzona nie będzie miała zapewnionego dostępu do żadnej sieci telekomunikacyjnej (brak połączenia przewodowego). W okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami w Sklepie Mobilnym nie będzie zawierana żadna transakcja sprzedaży towarów lub usług na rzecz Spółki. Sprzedaż towarów i usług na rzecz Spółki będzie prowadzona wyłącznie w czasie trwania danego Wydarzenia, kiedy to Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej. W ocenie Spółki Sklep Mobilny będzie stacjonarną placówką gastronomiczną wyłącznie w czasie trwania poszczególnych Wydarzeń (w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami nie będzie bowiem możliwe prowadzenie działalności w Sklepie Mobilnym). Sklep Mobilny nie będzie zatem przyczepą gastronomiczną. Wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Spółka planuje przy obsłudze Wydarzeń mających miejsce do 30 czerwca 2020 r. stosować w Sklepie Mobilnym kasę rejestrującą z elektronicznym zapisem kopii. W związku z tym, że w Sklepie Mobilnym dokonywana będzie sprzedaż gotowych do spożycia posiłków (przedmiotowe posiłki będą wydawane na zamówienie, po ich uprzednim przygotowaniu do bezpośredniej konsumpcji), Spółka zamierza dokonać wymiany kasy i przy obsłudze Wydarzeń mających miejsce od 1 lipca 2020 r. stosować wyłącznie zakupioną nową kasę online – Kasę Powierzoną.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii prawa do uzyskania ulgi na zakup Kasy Powierzonej.

Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy, podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Natomiast mając na uwadze art. 111 ust. 6b i 6c ustawy, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:

  1. niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub
  2. niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży - mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Stosownie do art. 111 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 lipca 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2 (art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy).

Odnosząc się do możliwości skorzystania z prawa do „ulgi” w przypadku zakupu kasy on-line należy wskazać, że sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących online określa obowiązujące od 1 maja 2019 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

  1. rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
  2. posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia, odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy online w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:

  • podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;
  • podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;
  • podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.

Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas online oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.

W tym miejscu należy wskazać, że ulga na zakup kasy będzie należna tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas on-line przez dane grupy podatników.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy należy na wstępie zauważyć, że zasadniczo ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej on-line przysługuje tym podatnikom, którzy po raz pierwszy rozpoczynają prowadzenie ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących, a na zasadzie wyjątku (a każdy wyjątek należy traktować bardzo ściśle i wąsko) tym podatnikom, którzy już prowadzą ewidencję sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących, ale na podstawie przepisów ustawy o VAT zostali zobowiązani do wymiany dotychczas stosowanych kas na kasy on-line (o czym stanowi art. 145b ust. 3 ustawy).

W świetle powyższego – aby określić, czy dany podmiot od 1 lipca 2020 r. zostanie objęty obowiązkiem wymiany dotychczas używanych kas rejestrujących na kasy on-line na podstawie art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT – konieczne jest zdefiniowane dwóch elementów, tj. usług związanych z wyżywieniem oraz stacjonarnej placówki gastronomicznej.

Jeżeli chodzi o usługi związane z wyżywieniem, to należy zauważyć, że ustawodawca nie odwołuje się w ww. przepisie do klasyfikacji statystycznych, ale bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach należy stwierdzić, że usługi związane z wyżywieniem, ujęte zostały w Dziale PKWIU 56, który to Dział obejmuje m.in. usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności z 2007 r. Dział 56: „Działalność usługowa związana z wyżywieniem” obejmuje działalność usługową związaną z zapewnieniem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki „na wynos”, z lub bez miejsc do siedzenia. Nie jest przy tym istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że podgrzewane produkty w postaci np. zapiekanek, hot dogów, które będą oferowane klientom Sklepu Mobilnego, będą nadawać się do bezpośredniej konsumpcji, a ich sprzedaż będzie traktowana jako sprzedaż usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56). Zatem należy stwierdzić, że w ramach działalności prowadzonej w Sklepie Mobilnym będą świadczone m. in. usługi związane z wyżywieniem.

Natomiast w kwestii określenia, czy ww. usługi związane z wyżywieniem będą świadczone przez stacjonarną placówkę gastronomiczną należy zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „stacjonarnej placówki gastronomicznej”. I tak pod pojęciem gastronomii – zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) – należy rozumieć „działalność produkcyjno-usługową obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp.” oraz „sztukę przyrządzania potraw”, natomiast placówka gastronomiczna – w ślad za definicją stosowaną w statystyce publicznej – to zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów gotowych do spożycia na miejscu i na wynos. Z kolei punkt gastronomiczny to placówka prowadząca ograniczoną działalność gastronomiczną, taką jak smażalnia, pijalnia, lodziarnia, bufet w kinie, na stadionie, itp.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Sklep Mobilny, w którym ma być prowadzona opisana powyżej działalność gastronomiczna, spełnia definicję placówki gastronomicznej, ale konieczne jest jeszcze określenie, czy placówka ta ma charakter stacjonarny. W myśl definicji słownikowej „stacjonarny” to „znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia. Natomiast zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego stacjonarne placówki gastronomiczne to m. in. bary, punkty gastronomiczne, restauracje, sezonowe placówki gastronomiczne, stołówki.

Warto w tym miejscu również pomocniczo odnieść się do Polskiej Klasyfikacji Działalności z 2007 r., która w Dziale 56 (w ramach działalności usługowej związanej z wyżywieniem) wyróżnia:

  • Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (56.10.A) – podklasa ta obejmuje przygotowanie i podawanie posiłków gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującego własnego wyboru potraw z wystawionego menu, bez względu na to czy spożywają oni przygotowane posiłki na miejscu, biorą je na wynos czy są im dostarczane. Podklasa ta obejmuj działalność: restauracji, kawiarni, restauracji typu fast food, barów mlecznych, barów szybkiej obsługi, lodziarni, pizzerii, miejsc z żywnością na wynos, restauracyjną lub barową prowadzoną w środkach transportu wykonywaną przez oddzielne jednostki;
  • Ruchome placówki gastronomiczne (56.10.B), a więc placówki o charakterze niestacjonarnym – podklasa ta obejmuje działalność obwoźnych sprzedawców lodów, wózków z żywnością, przyczep gastronomicznych oraz związaną z przygotowywaniem żywności na straganach. Podklasa ta nie obejmuje natomiast sprzedaży detalicznej żywności z automatów, sklasyfikowanej w 47.99.Z.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że w Sklepie Mobilnym sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie w czasie ściśle określonych wydarzeń (np. sportowych, kulturalnych czy targowych) trwających od dwóch do trzech dni. Po zakończeniu danego wydarzenia Sklep Mobilny (kontener) zostanie zdemontowany i przetransportowany do miejsca, w którym będzie odbywać się kolejne wydarzenie albo do miejsca jego przechowania, a następnie do miejsca, w którym będzie się odbywać kolejne wydarzenie.

W świetle powyższego trudno uznać ww. Sklep Mobilny za placówkę gastronomiczną o charakterze stacjonarnym, skoro kontener nie znajduje się na stałe w jednym miejscu, ale zmienia swoje położenie o parę dni (w zależności od czasu i miejsca odbywania się poszczególnych wydarzeń, w trakcie których w Sklepie Mobilnym dokonywana jest sprzedaż usług gastronomicznych w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy). Również z punktu widzenia klientów tego Sklepu nie można uznać, że placówka ta jest placówką stacjonarną, nie jest ona bowiem zlokalizowana w jednym konkretnym miejscu (nie ma stałego adresu), do którego klient może się zawsze udać i skorzystać z oferowanych usług astronomicznych. W konsekwencji nie można zgodzić się z dokonaną przez Wnioskodawcę oceną, że Sklep Mobilny (jak zresztą sama jego nazwa wskazuje często zmieniający miejsce pobytu lub miejsce pracy) będzie stacjonarną placówką gastronomiczną.

Warto też zauważyć, że wprawdzie tak jak wskazał Wnioskodawca Sklep Mobilny w postaci kontenera nie jest przyczepą gastronomiczną, a ponadto kontener nie został wymieniony w PKD jako ruchoma placówka gastronomiczna (z tym że trzeba mieć na względzie, że klasyfikacje statystyczne w tym przypadku należy traktować jedynie pomocniczo), ale kontener tak samo jak przyczepa czy wózek z żywnością może być przenoszony z miejsca na miejsce i podobnie jak przyczepa jego transport jest dokonywany przy wykorzystaniu odrębnego środka transportu.

Skoro więc Sklep Mobilny nie ma stałego miejsca sprzedaży, a działalność gastronomiczna prowadzona za jego pośrednictwem jest świadczona w różnych miejscach na terenie kraju w czasie trwania wydarzeń sportowych, kulturalnych i innych, to nie można uznać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze stacjonarną placówką gastronomiczną w rozumieniu art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Tym samym usługi związane z wyżywieniem wykonywane w ramach Sklepu Mobilnego nie podlegają z dniem 1 lipca 2020 r. obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej on-line, a Wnioskodawca nie będąc zobowiązany w tym przypadku do wymiany kasy rejestrującej na kasę on-line, nie będzie uprawniony do skorzystania z ulgi na zakup Kasy Powierzonej on-line do tych mobilnych (ruchomych) punktów sprzedaży usług gastronomicznych.

Pomimo jednak tego, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wymiany używanych w Sklepach Mobilnych kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii na kasy on-line, to jednak będzie mógł dobrowolnie ewidencjonować sprzedaż w ww. Sklepie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych z zastosowaniem kas on-line.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w sytuacji, gdy Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej wyłącznie w czasie trwania poszczególnych Wydarzeń, podczas których będzie prowadzona sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, to spełniony będzie wymóg, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy oraz czy w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami, w którym to nie będzie prowadzona żadna sprzedaż towarów lub usług na rzecz Spółki, dojdzie do czasowej albo trwalej niemożliwości zapewnienia połączenia między Kasą Powierzoną a Centralnym Repozytorium Kas, o których mowa w art. 111 ust. 3ab ustawy.

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 (art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy).

Zgodnie z art. 111 ust. 3aa ustawy, wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 3a pkt 4, stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy rejestrującej i zapisu daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas.

W myśl art. 111 ust. 3ab ustawy, w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:

  1. czasowo - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn;
  2. trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.

Zatem jak wynika z ww. przepisów podstawowym obowiązkiem Wnioskodawcy jest zapewnienie połączenia kasy umożliwiającego przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas. W przypadku kiedy ze względu na charakter prowadzonej działalności sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie w czasie ściśle określonych wydarzeń sportowych, kulturalnych, targowych, rekreacyjnych i innych okresowych lub krótkoterminowych wydarzeń generujących zwiększone skupiska konsumentów kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas. Kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonania takiej sprzedaży.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy ze względu na charakter powadzonej działalności przez Sklep Mobilny należy uznać, że wystarczające jest zapewnienie łączności między Powierzoną Kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas wyłącznie w czasie otwarcia Sklepu Mobilnego. Natomiast prowadzenie Sklepu Mobilnego w nieregularnych dniach i godzinach pozostaje bez wpływu na harmonogram łączności z Centralnym Repozytorium Kas i Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku składania do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosku o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonym czasie. Należy mieć na uwadze, że Powierzona Kasa on-line powinna być połączona z internetem zawsze w czasie otwarcia punktu sprzedaży – Sklepu Mobilnego – a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży.

Reasumując, w sytuacji gdy Kasa Powierzona będzie połączona z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej wyłącznie w czasie trwania poszczególnych Wydarzeń, podczas których będzie otwarty Sklep Mobilny, to spełniony będzie wymóg, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy. Ponadto prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, gdy w okresie pomiędzy dwoma Wydarzeniami, w którym to nie będzie prowadzona żadna sprzedaż towarów lub usług w imieniu Spółki, a Sklep Mobilny zostanie zdemontowany, nie dojdzie do czasowej albo trwalej niemożliwości zapewnienia połączenia między Kasą Powierzoną on-line a Centralnym Repozytorium Kas, o którym mowa w art. 111 ust. 3ab ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy donośnie pytania nr 2 i 3 należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu kas on-line do punktów sprzedaży prowadzonych w ramach Sklepów Mobilnych (pytanie nr 4), należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi na zakup ww. kas, to nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 4.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Natomiast, odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy wskazać, że została ona wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Zatem w niniejszej sprawie tutejszy organ nie jest nią związany.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj