Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.118.2020.2.KS
z 22 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2020 r. (data nadania 12 marca 2020 r., data wpływu 18 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2020 r. (data nadania 15 czerwca 2020 r., data wpływu 16 czerwca 2020 r.) na wezwanie nr 0114-KDIP2-1.4010.118.2020.1.KS z dnia 27 maja 2020 r. (data nadania 27 maja 2020 r., data odbioru 8 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu Wnioskodawcy przeznaczonego na realizację celów statutowych Fundacji, w szczególności na produkcję filmów realizujących cele statutowe Fundacji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu Wnioskodawcy przeznaczonego na realizację celów statutowych Fundacji, w szczególności na produkcję filmów realizujących cele statutowe Fundacji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Fundacja (dalej: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.


Fundacja wpisana jest do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Wnioskodawca nie jest przy tym wpisany do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy.

Fundacja działa na podstawie nadanego jej statutu (dalej: „Statut”) oraz przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1984 r. Nr 21, poz. 97 ze zmianami; dalej: „Ustawa o fundacjach”), jak również na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zmianami; dalej: „Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”).


Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


Zgodnie ze Statutem Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego na rzecz ogółu społeczności. Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna oraz odpłatna w rozumieniu przepisów Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


Statut Fundacji określa również jej cele statutowe, którymi są:

  1. Prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej, w tym wspomaganie działań na rzecz rozwoju nauki i edukacji;
  2. Prowadzenie działalności wychowawczej w duchu wartości chrześcijańskich;
  3. Wspieranie rozwoju kultury i sztuki, poprzez propagowanie w życiu publicznym i społecznym wartości chrześcijańskich, a w szczególności:
    1. wspieranie kreacji filmowych, wizualnych, audiowizualnych, multimedialnych i innych działań o charakterze artystycznym;
    2. realizacja filmów i innych materiałów audiowizualnych promujących wartości chrześcijańskie;
    3. organizowanie pokazów, przeglądów, koncertów i konkursów filmowych, mających przede wszystkim na celu promowanie kultury chrześcijańskiej i jej wartości;
    4. wspieranie artystów działających na rzecz powstania dzieła filmowego;
    5. promocja i dystrybucja materiałów filmowych, multimedialnych i wydawniczych;
    6. wspieranie kształcenia artystów w dziedzinie sztuki i nowych mediów, oraz sztuki filmowej;
    7. organizowanie różnego rodzaju kursów doszkalających dla młodych artystów;
    8. pozyskiwanie funduszy do ww. celów.

Zgodnie ze Statutem, Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez:

  1. produkcję lub zlecenie produkcji filmów i innych materiałów audiowizualnych;
  2. działalność multimedialną i wydawniczą;
  3. organizację imprez, pokazów, koncertów, przeglądów i konkursów filmowych;
  4. prowadzenie portalu internetowego;
  5. organizację zbiórek publicznych i fundraisingowych;
  6. tworzenie fundacji, których cele są istotnie zbieżne z ww. celami Fundacji.

W świetle Statutu realizacja celów Fundacji finansowana jest z dochodów uzyskanych przez Fundację. Dochodami fundacji są:

  1. spadki, zapisy, darowizny, dotacje, subwencje, i innego rodzaju przysporzenia majątkowe poczynione na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne;
  2. dochody ze sprzedaży praw do emisji filmów i innych dzieł audiowizualnych, których Fundacja jest producentem;
  3. dochody z praw majątkowych przekazanych Fundacji;
  4. dochody ze zbiórek oraz imprez publicznych;
  5. dochody z odsetek bankowych, lokat i dochody z papierów wartościowych;
  6. dochody z działalności gospodarczej Fundacji;
  7. dochody z majątku ruchomego i nieruchomego.

Ponadto, zgodnie z postanowieniami Statutu, dla osiągnięcia celów Fundacji, może ona prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach.


Jak wynika ze Statutu działalność gospodarcza Fundacji prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych i polega ona w szczególności na produkcji i zlecaniu produkcji filmów, programów, spotów i innych programów audiowizualnych, przy czym wśród rodzajów działalności wymienionej w Statucie nie została wymieniona działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a Ustawy o CIT. Zatem, Fundacja nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwała dochodów z (i) działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; (ii) działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT.


Ponadto, zgodnie ze Statutem dochody osiągane z działalności gospodarczej mogą być przeznaczone jedynie na realizację celów statutowych Fundacji i na rozwój jej działalności statutowej.


Fundacja aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym realizując zadania statutowe poprzez produkcję, dystrybucję oraz promocję projektów filmowych niosących wartości chrześcijańskie, historyczne i patriotyczne. Przy produkcji filmów Fundacja współpracuje z niezależnymi producentami w ramach umów producenckich. Z kolei, dystrybucja filmów zlecana jest wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym na podstawie umów dystrybucyjnych.


W latach 2017 -2019 Fundacja zrealizowała dwa projekty filmowe :

  1. „B” - dokument fabularyzowany o D, zrealizowany w koprodukcji wspólnie z E. i F. sp. z o.o. Szeroka dystrybucja filmu pozwoliła publiczności na całym świecie poznać losy D., przybliżać światu jego misję i poświecenie oraz promować polską kulturę i historię. Film zdobył kilka nagród, a dystrybucji kinowej w Polsce towarzyszyła szeroka akcje edukacyjna skierowana do szkół pod patronatem MEN.
  2. Jako producent w latach 2018 - 2019 Fundacja wyprodukowała film „G.” w koprodukcji z E. Celem projektu była promocja H. i Polski na całym świecie. Dystrybucji filmu w kinach w Polsce towarzyszyła akcja edukacyjna realizowana wspólnie z dystrybutorem filmu i była skierowana do katechetów oraz uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów.

Przy wsparciu (…) w 2019 r. Fundacja zrealizowała wydarzenia kulturalne polegające na prestiżowych pokazach premierowych filmu „G.” na Światowych Dniach Młodzieży (…) dla akredytowanych dziennikarzy z całego świata oraz w (…) w (…) oraz promocji tego filmu na największych targach filmowych świata (…) w USA w celu wprowadzenia filmu do dystrybucji w kinach USA.

Fundacja zaangażowana jest na różnych etapach w kolejne produkcje filmowe niosące wartości historyczne, patriotyczne i chrześcijańskie, które będą realizować cele kulturalne Fundacji.


Obecnie środki niezbędne do prowadzenia działalności statutowej i realizacji jej celów Fundacja pozyskuje ze sprzedaży praw do dystrybucji wyprodukowanych filmów oraz darowizn. Nie jest przy tym wykluczone, że w przyszłości Fundacja będzie otrzymywała środki z innych źródeł przewidzianych w Statucie Fundacji.

Wszelkie dochody, które Fundacja uzyskuje są i będą przeznaczane na cele statutowe, w szczególności na produkcję kolejnych filmów, które będą realizować te cele. Osoby zaangażowane w działania Fundacji, w tym władze Fundacji, wspierają jej działalność bez wynagrodzenia (pro bono) a jedyne koszty osobowe ponoszone przez Fundację wiążą się z wynagrodzeniem księgowej.

W deklaracji podatkowej składanej za rok podatkowy Fundacja wykaże kwotę uzyskanych przysporzeń z działalności statutowej opisanej w niniejszym wniosku jako kwotę dochodów wolnych od podatku w związku z przeznaczeniem ich na cele statutowe Fundacji. W analogiczny sposób będą przeznaczane i deklarowane również dochody uzyskiwane z innych źródeł przewidziany w Statucie Fundacji, jeżeli w przyszłości wystąpią.

Pismem z dnia 10 czerwca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazując, że: produkcja filmów, której dotyczy pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odbywać się będzie w ramach odpłatnej działalności statutowej. Historycznie bowiem Fundacja uzyskiwała przychody ze sprzedaży praw do dystrybucji wyprodukowanych filmów w wysokości nie większej niż poniesione koszty na tę produkcję. Przychody te były następnie przeznaczane w całości na produkcję kolejnych filmów, które realizują cele statutowe Fundacji, wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej.


Wnioskodawca nie może jednocześnie wykluczyć, że uzyskane przychody ze sprzedaży praw do dystrybucji wyprodukowanych filmów będą czasowo przekraczać koszty poniesione na kolejną produkcję filmową w bieżącym roku podatkowym z uwagi na wprowadzone na terytorium Polski obostrzenia w związku z zagrożeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Z uwagi na zaistniałe okoliczności epidemiologiczne Fundacja może nie być w stanie wydatkować planowanych na rok 2020 środków na dalszą produkcję filmową w pierwotnie planowanym harmonogramie. Okoliczności te mogą spowodować, że przychody z darowizn darczyńców i z dystrybucji praw do wyprodukowanych filmów mogą okresowo przekroczyć koszty związane z bieżącą produkcją. Niemniej, wygenerowany przez Fundację dochód z tego tytułu będzie przeznaczony i wydatkowany w całości na produkcję kolejnych filmów w roku następnym realizujących cele statutowe Fundacji.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że działalność statutowa Fundacji polegająca na produkcji filmów nie ma zarobkowego ani komercyjnego charakteru. Produkcja filmów i ich dystrybucja jest bezpośrednim celem statutowym Fundacji realizowanym w sferze zadań publicznych. Działalność ta nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Wskazana powyżej nadwyżka przychodów nad poniesionymi kosztami, która może pojawić się w obecnym roku podatkowym (z uwagi na wprowadzone ograniczenia epidemiologiczne na terytorium Polski) ma charakter przejściowy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dochody uzyskane przez Fundację w szczególności z dystrybucji filmów, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, w szczególności na produkcję kolejnych filmów realizujących cele statutowe Fundacji, będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w niniejszym wniosku dochody uzyskane przez Fundację w szczególności z dystrybucji filmów, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, w szczególności na produkcję kolejnych filmów, które będą realizować cele statutowe Fundacji, będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej: ustawa o CIT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2018 r., poz. 1491 ze zm.) dalej: Ustawa o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.


Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacjach - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.


Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 Ustawy o CIT jako podmioty, które są podmiotowo zwolnione z opodatkowania. W konsekwencji, należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.


Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 111, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 Ustawy o CIT).


Jednakże, ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizyczne i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu (za wyjątkiem dochodów z tytułów wymienionych w art. 17 ust. 1a). Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.


Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia z opodatkowania jest przeznaczenie osiągniętego przez podatnika dochodu na ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.


Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności podatnika. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele faktycznie go wydatkuje.


Natomiast w świetle art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, w ocenie Wnioskodawcy dochody uzyskane przez Fundację, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, w szczególności na produkcję kolejnych filmów, które będą realizować te cele, będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Dochodzi bowiem w tym zakresie do spełnienia się wszystkich przesłanek umożliwiających zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, a mianowicie:

  1. Fundacja jest podatnikiem podatku od osób prawnych, niebędącym podmiotem wskazanym w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT;
  2. Fundacja nie uzyskuje dochodów pochodzących z jakiegokolwiek rodzaju działalności określonego w przepisie art. 17 ust. 1a Ustawy o CIT;
  3. Celem statutowym fundacji jest prowadzenie działalności (i) kulturalno - oświatowej, (ii) wychowawczej w duchu wartości chrześcijańskich, oraz (iii) wspieranie rozwoju kultury i sztuki, poprzez propagowanie w życiu publicznym i społecznym wartości chrześcijańskich, a w szczególności wspieranie kreacji filmowych, wizualnych, audiowizualnych, multimedialnych i innych działań o charakterze artystycznym, realizacja filmów i innych materiałów audiowizualnych promujących wartości chrześcijańskie, organizowanie pokazów, przeglądów, koncertów i konkursów filmowych, mających przede wszystkim na celu promowanie kultury chrześcijańskiej i jej wartości, wspieranie artystów działających na rzecz powstania dzieła filmowego, promocja i dystrybucja materiałów filmowych, multimedialnych i wydawniczych, wspieranie kształcenia artystów w dziedzinie sztuki i nowych mediów, oraz sztuki filmowej, organizowanie różnego rodzaju kursów doszkalających dla młodych artystów, pozyskiwanie funduszy do tych celów.
    Należy mieć przy tym na uwadze fakt, że przepisy ustaw podatkowych nie wskazują, co należy rozumieć pod pojęciem działalności kulturalnej. W tym zakresie pomocny dla ustalenia definicji tego pojęcia może być przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r„ poz. 194 ze zm.), zgodnie z którym działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W tym kontekście nie może budzić wątpliwości fakt, że produkcja filmów niosących wartości historyczne, patriotyczne i chrześcijańskie ma na celu upowszechnianie kultury polskiej, jak również tworzenie jej elementów. W konsekwencji, produkcja takich filmów mająca związek z celem statutowym Fundacji, jakim jest działalność kulturalna, w przypadku przekazania dochodu na produkcję kolejnych tego rodzaju filmów, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT.
    Powyższe cele są wyraźnie sprecyzowane w Statucie Fundacji. W konsekwencji, działalność prowadzona przez Fundację w ramach jej celów statutowych wpisuje się w katalog działalności umożliwiających zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT jako szeroko pojęta działalność kulturalna.
  4. Zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu (za wyjątkiem dochodów z tytułów wymienionych w art. 17 ust 1a). Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej (tak m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 stycznia 2006 r„ sygn. akt II FSK 115/05). W konsekwencji, tak długo i w zakresie w jakim Fundacja będzie przeznaczała uzyskane dochody na cele statutowe, w szczególności na produkcję kolejnych filmów, które będą realizowały te cele, dochód Fundacji będzie mógł korzyatać ze wspomnianego zwolnienia.
    Powyższe potwierdza szereg Interpretacji Indywidualnych, w szczególności interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 grudnia 2019 r. nr. 0111-KDIB1-2.4010.406.2019.2.DP, gdzie wskazano, że: „Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu (za wyjątkiem dochodów z tytułów wymienionych w art. 17 ust. 1 a). Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.” (analogicznie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji Indywidualnej z dnia 18 grudnia 2018 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.441.2018.1.KS).
    Ponadto, w ocenie Fundacji, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie ma znaczenia również wysokość dochodu, który przeznaczany jest na cele statutowe. Bowiem przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT nie uzależnia możliwości zastosowania zwolnienia dochodu z opodatkowania od jego wysokości. Zatem, niezależnie od wysokości dochodu, który zostanie przeznaczony na cele statutowe, Fundacja będzie mogła korzystać z ww. zwolnienia.
  5. Dochód Fundacji zostanie przeznaczony - i bez względu na termin - będzie wydatkowany na cele statutowe Fundacji zgodnie z przepisem art. 17 ust 1b Ustawy o CIT.

Z przepisu tego wynika, że zwolnienie to dotyczy tej części dochodu, która nie tylko została „przeznaczona” na określone cele, ale także została na te cele rzeczywiście wydatkowana. Jednakże, sformułowanie „bez względu na termin”, odnoszące się do czynności wydatkowania, oznacza, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia przed dokonaniem odpowiednich wydatków - wyłącznie na podstawie intencji „przeznaczenia” dochodu na cele statutowe. Fundacja zachowuje zatem prawo do zwolnienia tak długo, jak długo dochód, który był nim objęty, nie zostanie wydatkowany na inne cele niż statutowe cele Fundacji, wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT (por. Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz pod rod. Krzysztofa Gila i in., wyd. C.H. Beck, Warszawa 2016, s.857).

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 kwietnia 2010 r„ nr IBPBI/2/423-97/10/CzP, gdzie stwierdzono, że: „Realizacja przedmiotowego projektu, jakim jest stworzenie filmu, ma związek z celem statutowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie działalnością kulturalną. W szczególności Wnioskodawca zamierza przeznaczyć uzyskane dochody na pokrycie kosztów produkcji i dystrybucji filmu. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę zostaną w istocie wydatkowane na działania mieszczące się w ww. celu statutowym, tj. na współfinansowanie projektu polegającego na produkcji i dystrybucji filmu muzycznego, to będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.”.


Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Interpretacji Indywidualnej z dnia 2 listopada 2017 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.209.2017.1.MJ, gdzie organ całkowicie zaakceptował stanowisko wnioskodawcy odstępując od uzasadnienia prawnego, zgodnie z którym: „W powyższym kontekście nie może budzić wątpliwości fakt, że produkcja i dystrybucja filmu fabularnego inspirowanego książką, określanego jako film polski, zrealizowanego z udziałem polskich i zagranicznych aktorów, polskiego scenarzysty, polskiego reżysera, polskiego kompozytora, wyświetlanego i dystrybuowanego w Polsce i za granicą, ma na celu propagowanie kultury polskiej za granicą i kultury światowej w Polsce, a w konsekwencji ma związek z celem statutowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., a mianowicie działalnością kulturalną. Wskazać też należy, że produkcja i dystrybucja filmu, dokonana w oparciu o zagraniczne dzieło literackie, służy również spopularyzowaniu (propagowaniu) w Polsce tego dzieła kultury światowej.”

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy dochody uzyskane przez Fundację, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, w szczególności na produkcję kolejnych filmów, które będą realizować te cele, będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku sądu administracyjnego, a także przytoczonych interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są to rozstrzygnięcia wydane w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj