Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.92.2020.1.JS
z 2 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu do Organu 27 kwietnia 2020 r.), uzupełnione pismem z 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie dokumentów uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentów uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych. Ww. wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zajmuje się produkcją i dystrybucją do szerokiego grona odbiorców, płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) rozumianego jako gotowy produkt podlegający bezpośredniemu zastosowaniu przez użytkownika końcowego w papierosie elektronicznym tj. urządzeniu jednorazowego albo wielokrotnego użytku służącego do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażonego w szczególności w kartridże lub zbiorniki. Płyn do e-papierosów w formie roztworu, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, należy do grupy wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy. Z uwagi na zapis ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 137) oraz ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2404) zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, Spółka złożyła wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze składu podatkowego ze skutkiem od dnia 1.07.2020 r. (…).

Spółka zamierza dokonywać wyprowadzeń wyprodukowanego na składzie podatkowym płynu do e-papierosów i dostarczania go w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej (WDT) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, poza systemem EMCS PL 2, do odbiorców na terytorium innych państw członkowskich UE. Do przemieszczanych wyrobów Spółka standardowo dołączy dokument WZ zawierający m.in. informacje odnoszące się do sprzedawcy tj. podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe (w tym nazwa, adres, nr NIP), datę i miejsce wysyłki, numer zamówienia, dane nabywcy, odbiorcy (w tym nazwa, adres, nr VAT), a także dane odnoszące się do przemieszczanych towarów (kod i nazwę towaru, ilość, jednostkę miary). W przypadku wysyłek realizowanych do klientów na warunkach dostawy DAP (Delivered At Place), zlecenia transportowe obsługiwane będą przez krajowe centrum dystrybucyjne firmy A za pośrednictwem portalu internetowego A lub aplikacji A utworzonej w celu udoskonalenia procesu nadawania przesyłek online. Po wydrukowaniu etykiety A przekazywanej przesyłki i umieszczeniu jej na opakowaniu przy użyciu plastikowej saszetki adresowej, towary zostaną odebrane przez kuriera z magazynu wyrobów gotowych w określonym czasie. Z kolei w przypadku realizacji wysyłek do klientów na warunkach dostawy EXW (Ex Works), listy przewozowe tworzone będą na drukach CMR w magazynie wyrobów gotowych Spółki przez uprawnionych pracowników logistyki i zostaną przekazane zgodnie z awizacją wskazanemu przez klienta przewoźnikowi odbierającemu towar. Dział Obsługi Klienta przesyła faktury VAT w formie elektronicznej, w postaci pliku PDF na wskazany przez kontrahenta adres poczty elektronicznej, bez względu na warunki dostawy.

Wnioskodawca nie udostępnia osobom trzecim cen i stawek rabatowych, chyba że takie ujawnienie jest wymagane bezwzględnie obowiązującymi przepisami lub zostało uzgodnione na piśmie z kontrahentem. Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5. W związku z tym, Spółka nie ma wątpliwości, iż będzie mogła stosować od dnia 1.07.2020 r. procedurę zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania wyrobów. W takim przypadku warunkiem stosowania tej procedury będzie dołączenie do przemieszczanych wyrobów na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, dokumentów handlowych oraz złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania, zgodnie z art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż ustawa o podatku akcyzowym nie precyzuje, które dokumenty można uznać za dokumenty handlowe w rozumieniu art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej i w tej kwestii posiada wątpliwości, czy załączanie do przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów dokumentu WZ z umieszczoną na towarze etykietą A (w przypadku dostaw na warunkach DAP) lub dokumentu WZ z listem przewozowym CMR (w przypadku dostaw na warunkach EXW) jest spełnieniem ww. obowiązku wynikającego z ustawy. W przepisach brak jest również instrukcji posługiwania się takimi dokumentami dla celów stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z kolei zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez Spółkę dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego.

Spółka czyniąc przygotowania do realizacji działalności handlowej po dniu 30 czerwca 2020 r. posiada wątpliwości, jakie dokumenty są akceptowane przez organy skarbowe w związku z zamknięciem procedury. Ze względu na skalę prowadzonej działalności i w związku z dużymi nakładami ponoszonymi na każdą przesyłkę, Spółka rozważa możliwość odstąpienia od gromadzenia i przechowywania dokumentów potwierdzających zrealizowanie transakcji WDT w postaci papierowej na rzecz gromadzenia i przechowywania wymaganej dokumentacji wyłącznie w formie elektronicznej.

Po dostarczeniu do zagranicznego kontrahenta przesyłki na warunkach dostawy DAP, kurier A potwierdza odebranie towarów za pomocą przenośnego urządzenia (…) służącego do rejestracji informacji dotyczących przesyłek odbieranych. Funkcja pobrania potwierdzenia dostarczenia dostawy oraz monitorowania statusu przesyłki dostępna jest na portalu internetowym A, jednocześnie w momencie potwierdzenie odbioru dostawy Spółka otrzyma automatycznie generowaną wiadomość e-mail z informacją o odebraniu dostawy. Natomiast w przypadku przesyłek realizowanych na warunkach dostawy EXW (odbiór własny klienta) potwierdzenie odbioru wyrobów zostanie przesłane na fakturze handlowej lub liście przewozowym, w formie skanów wysyłanych na specjalnie utworzony w tym celu adres poczty elektronicznej.

Podsumowując, Spółka ma wątpliwości, czy przyjęte w ramach wewnątrzwspólnotowej dostaw WDT rozwiązania zgodne są z wymogami ustawy o podatku akcyzowym i mogą zostać wykorzystane do prawidłowego rozpoczęcia i zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczenia wyrobów poza terytorium kraju po dniu 30 czerwca 2020 r.

W piśmie z dnia 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że w sprawie załączanych do przesyłki dokumentów handlowych oraz potwierdzenia zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej (WDT) poza systemem EMCS, w przypadku zagadnienia opisanego w punkcie 3 wniosku, Spółka będzie otrzymywać potwierdzenia odbioru towaru od zagranicznego kontrahenta, gdy towary fizycznie opuszczą teren kraju i zostaną odebrane w innym państwie członkowskim UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy załączany do wysyłanego w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy płynu do papierosów elektronicznych dokument WZ z etykietą A (w przypadku dostaw na warunkach DAP) lub dokument WZ z listem przewozowym CMR (w przypadku dostaw na warunkach EXW) w świetle ustawy o podatku akcyzowym traktować należy jako dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy, które od 1 lipca 2020 r. uprawniają do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania?
  2. Czy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy płynu do papierosów elektronicznych na warunkach DAP, Spółka uprawniona będzie do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, z dniem otrzymania za pośrednictwem portalu internetowego A „potwierdzenia doręczenia” udostępnianego Spółce za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych?
  3. Czy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy płynu do papierosów elektronicznych na warunkach EXW, Spółka uprawniona będzie do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, z dniem otrzymania faktury VAT lub listu przewozowego CMR w formie pliku PDF z potwierdzeniem odbioru towaru, na specjalnie utworzony w tym celu adres poczty elektronicznej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Odpowiadając na pytanie 1, zdaniem Wnioskodawcy, załączany do wysyłanego w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy płynu do papierosów elektronicznych dokument WZ z etykietą A (w przypadku dostaw na warunkach DAP) lub dokument WZ z listem przewozowym CMR (w przypadku dostaw na warunkach EXW) w świetle ustawy o podatku akcyzowym traktować należy jako dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy, które od 1 lipca 2020 r. uprawniają do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Uzyskanie zezwolenia związane jest ze spełnianiem szerokiego katalogu wymogów administracyjnych i kontrolnych związanych z taką działalnością.

Z kolei w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej określono, że procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Co do zasady, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, jednakże wyjątek od tej zasady stanowi treść art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

W związku z tym procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie do liquidów jedynie na terytorium kraju i pod warunkiem, że wyroby te objęte zostaną stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Należy przy tym podkreślić, że od dnia 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych stał się wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu, ale do dnia 30.06.2020 r. ustawodawca przewidział okres przejściowy, w trakcie którego płyn do papierosów elektronicznych opodatkowany jest zerową stawką akcyzy, a działalność polegająca na jego produkcji nie musi odbywać się w składzie podatkowym lub z zastosowaniem przedpłat akcyzy. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej, warunkiem zastosowania tej procedury jest w przypadku wyrobów przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Przy czym, zdaniem Spółki, nie ma konieczności, aby dokument handlowy, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy akcyzowej zawierał wszystkie dane, które powinny znajdować się na dokumencie e-AD. Przedmiotowe wyroby – płyn do papierosów elektronicznych, nie stanowią wyrobów akcyzowych na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej, w konsekwencji brak jest możliwości uzyskania dla nich innych niż dokumenty handlowe dowodów przeprowadzenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ustawodawca nie opracował w ramach przepisów ustawy o podatku akcyzowym, ani przepisów wykonawczych do tej ustawy urzędowego wzoru dokumentu handlowego, czy też instrukcji posługiwania się takim dokumentem dla celów stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, a tym bardziej dla celów dokumentowania dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej w odniesieniu do wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6. W związku z tym, Spółka jest zdania, że od 1 lipca 2020 r. możliwe będzie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej płynu do e-papierosów na podstawie załączonego dokumentu WZ, który należy traktować jako dokument handlowy, o którym mowa w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy. Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż także wydrukowana etykieta A z numerem śledzenia przesyłki umieszczona na opakowaniu przesyłki przy użyciu plastikowej saszetki adresowej (w przypadku dostaw na warunkach DAP) lub list przewozowy CMR przekazywany kierowcy (w przypadku dostaw na warunkach EXW), zawierające niezbędne dane, które pozwalają na określenie ilości i rodzaju dostarczonych wyrobów, a także określenie stron i przedmiotu transakcji, także należy traktować jako dokument handlowy, o którym mowa w ustawie. Spółka stoi więc na stanowisku, iż poprzez dokumenty handlowe należy rozumieć dokumenty powszechnie stosowane w obrocie handlowym, które pozwalają na określenie ilości i rodzaju dostarczanych wyrobów. Zgodnie z art. 138e ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowany wysyłający prowadzą ewidencję dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Z kolei § 37 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2019 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2019 r., poz. 2534) określa zakres danych, jakie powinna zawierać powyższa ewidencja w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej i przemieszczania ich na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego. Należy zauważyć, iż zakres danych ewidencji ma za zadanie umożliwić ustalenie podmiotów i wyrobów akcyzowych, których te dokumenty dotyczą. Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka jest zdania, iż dokument WZ z niepowtarzalnym numerem identyfikacyjnym, zawierający dane podmiotu wysyłającego, odbierającego oraz przemieszczanych wyrobów (ilość i nazwę) spełnia wymagania dokumentu handlowego, o którym mowa w przywołanym przepisie. Tym samym, w wyniku wyprowadzenia płynu do e-papierosów ze składu podatkowego zobowiązanie podatkowe nie powstanie i wygaśnie obowiązek podatkowy ciążący na Spółce, z chwilą otrzymania potwierdzenia odebrania.

Odpowiadając na pytanie 2, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy płynu do papierosów elektronicznych na warunkach DAP Spółka będzie uprawniona do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 42 ust.1 pkt 7 ustawy, z dniem otrzymania za pośrednictwem portalu internetowego A „potwierdzenia doręczenia”, udostępnianego Spółce za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 2:

Obowiązek podatkowy z tytułu produkcji płynu do e-papierosów powstaje zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, tj. z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą. Celem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest uniknięcie przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe, aż do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku przemieszczania wyrobów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego rozliczenie podatku akcyzowego powstanie nie na terytorium kraju, a w docelowym państwie członkowskim. W odniesieniu do wyrobów akcyzowych, które opodatkowane są jedynie w Polsce, zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu takich wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy ulega zakończeniu w momencie otrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium UE. W rezultacie dowodami potwierdzającymi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy mogą być w odniesieniu do takich wyrobów wszelkie dokumenty, które potwierdzają odbiór tych wyrobów w innym państwie członkowskim lub poza Unią, w tym dokument „dowód dostawy” lub „potwierdzenie doręczenia”. Spółka zawarła z firmą A kompleksową umowę, zlecając świadczenie usług obejmujących w szczególności odbiór, organizację przewozu – włącznie ze zleceniem przewozu wykonywanego przez osobę trzecią, dokonywanie odpraw celnych przesyłek międzynarodowych oraz dostarczanie przesyłek, to jest usług zdefiniowanych w „Ogólnych Warunkach Świadczenia Usług A”. Spółka ponosi odpowiedzialność za poprawność i kompletność informacji zawartych na etykiecie stanowiącej dowód nadania oraz za zapewnienie, że wszystkie przesyłki zawierają wymagane informacje adresowe nadawcy i odbiorcy przesyłki oraz, że są one odpowiednio opakowane, opisane i oznaczone, a ich zawartość opisana i sklasyfikowana oraz, że towarzyszą im dokumenty, które mogą być konieczne do przygotowania ich do transportu. Z kolei firma transportowo-logistyczna A jako ekspert w dziedzinie wysyłek międzynarodowych jest obowiązany do terminowego dostarczania przesyłek kurierskich pod wskazany w zleceniu adres odbiorcy. Na stronie A w ramach śledzenia paczek zagranicznych udostępniona została usługa „…” zapewniająca kompleksowe informacje o monitorowaniu i umożliwiająca pełen wgląd w informacje o ruchu przesyłek, utworzona w celu profesjonalnego uzyskiwania aktualnych informacji o statusie wysyłek. Używając indywidualnego numeru śledzenia przesyłki z etykiety („tracking number”) wyświetla datę wysyłki, aktualną lokalizację paczki, szacowaną datę dostawy, aktualizacje statusu przesyłek i przebieg, a ponadto „potwierdzenie doręczenia”. Kurier A dostarczając przesyłkę pod wskazany adres wprowadza nazwisko odbiorcy używając klawiatury przenośnego komputera (…). Z chwilą dostarczenia przesyłki na adres poczty elektronicznej Spółka otrzymuje wiadomość A (…) zawierającą datę i godzinę dostarczenia towarów, adres odbiorcy, numer identyfikacyjny.

Dokument „potwierdzenie doręczenia” zawierający indywidualny numer śledzenia przesyłki przyporządkowany do etykiety konkretnego opakowania, z datą i pełnym adresem doręczenia, nazwą firmy, nazwiskiem osoby, która przyjęła przesyłkę, dostępny jest do pobrania po zalogowaniu na stronie A w formie pliku PDF. Spółka pragnie zwróci uwagę, iż w dokumencie tym widniej klarowny zapis „Drogi Kliencie, jest to dowód doręczenie poniższych wysyłek (...)” wraz z graficznym znakiem firmowym A. Szczegółowe dane są dostępne wyłącznie dla przesyłek zrealizowanych w ciągu ostatnich 120 dni. W tym okresie należy więc pobrać i zachować dane, jeżeli będą one potrzebne po upływie 120 dni. Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż potwierdzenia doręczenia będą pobierane niezwłocznie po otrzymaniu wiadomość e-mail i przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zewnętrzny i niezależny podmiot o ugruntowanej pozycji rynkowej specjalizujący się w przesyłkach kurierskich stanowi gwarancję, iż przesyłki bezspornie dostarczane są do odbiorców w innych państwach członkowskich. W przypadku wysyłek realizowanych na warunkach DAP (Delivered At Place) obowiązkiem sprzedającego jest zawarcie umowy przewozu do określonego miejsca przeznaczenia i poniesienie jego kosztów oraz ryzyka. Ze względu na specyfikę wysyłek WDT i ich maksymalne rozdrobnienie Spółka podjęła współpracę z firmą specjalizującą się w przesyłkach kurierskich, dostarczającą towar do ponad 200 krajów i posiadającą kompleksowe rozwiązania w zakresie dostarczania i monitorowania przesyłek w sposób przejrzysty i uporządkowany. Pobrany za pośrednictwem portalu A dokument „potwierdzenie doręczenia” udostępniony w formie elektronicznej jako plik PDF nie budzący wątpliwości co do jego autentyczności pochodzenia, integralności i czytelności treści, stanowi dowód, o którym mowa w przywołanych przepisach ustawy. W dobie szeroko rozumianej komunikacji technicznej nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi udostępnionemu w formie elektronicznej za pośrednictwem witryny A przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych.

Odpowiadając na pytanie 3, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy płynu do papierosów elektronicznych na warunkach EXW, Spółka uprawniona będzie do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, z dniem otrzymania faktury VAT lub listu przewozowego CMR w formie pliku PDF z potwierdzeniem odbioru towaru na specjalnie utworzony w tym celu adres poczty elektronicznej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy dotyczą zarówno zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z produkcją, wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych w ramach składu podatkowego lub przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zdaniem Spółki, prawidłowo wystawiony dokument handlowy w postaci faktury VAT lub listu przewozowego CMR, na którym znajdować się będzie potwierdzenie odbioru towaru przez zagranicznego kontrahenta, przesyłany do Spółki jako skan w formacie PDF, drogą elektroniczną na ustalony przez Strony adres poczty elektronicznej będzie uprawniał do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy. Spółka pragnie zauważyć, iż potwierdzenie w formie podpisu osoby potwierdzającej odbiór towaru nie wymaga podawania daty jego złożenia oraz stempla firmowego, gdyż ewidencja handlowa, o której mowa w art. 138e ust. 1 ustawy, zawiera m.in. datę zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy. Tym samym, istotna jest data otrzymania na uzgodniony wcześniej adres e-mail potwierdzenia odbioru towarów na dokumencie handlowym lub każdym innym dokumencie potwierdzającym dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego, a nie data dokonania podpisu przez osobę działającą w imieniu odbiorcy. Własnoręczny podpis imieniem i nazwiskiem lub podpis samym nazwiskiem, lecz także skrót podpisu („podpis nieczytelny”), którego wystawca zwykle używa przy podpisywaniu dokumentów i który jest „godłem” jego podpisu umożliwiający identyfikację osoby, złożony na fakturze VAT lub liście przewozowym CMR jest wystarczającym dowodem potwierdzającym konkretną dostawę wyrobów na terytorium państwa członkowskiego. W związku z tym, z chwilą otrzymania przez Spółkę drogą elektroniczną dokumentu, o którym mowa powyżej zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na Wnioskodawcy.

Oczywiście odbiorca może dokonać adnotacji lub uwag na dokumencie, iż potwierdza tylko część towarów, w takim wypadku zobowiązanie podatkowe nie powstaje w części objętej potwierdzeniem. Nie ma przy tym obowiązku stosowania firmowej pieczęci odbiorcy, gdyż faktura lub list przewozowy CRM zawiera wszystkie niezbędne dane, a sam podpis pracownika oraz czynność skanowania i zapisania dokumentu do pliku PDF, a następnie wysłania na dedykowany i utworzony do celów akcyzowych adres e-mail „…” jest wystarczającym dowodem na prawidłowe zamknięcie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Spółka zwraca uwagę na fakt, że sprzedaż następuje na warunkach dostawy EXW (Ex Works) i zakres obowiązków sprzedającego jest minimalny, tj. postawienie towaru do dyspozycji kupującego w miejscu wydania (np. w magazynie wyrobów gotowych Spółki). Pozostałe obowiązki, np. zorganizowanie transportu, poniesienie jego kosztów i ryzyka na całej trasie dostawy, czas w jakim towar dotrze do miejsca docelowego należy do kupującego. Od momentu wydania towaru i załadunku na środek transportu Spółka prowadząca skład podatkowy nie dysponuje tym towarem, a towar jest własnością kupującego. Nie ma więc przy tym znaczenia pod jaką datą i zgodnie z jaką procedurą towar zostanie przyjęty w magazynie odbiorcy. Istotne jest natomiast otrzymanie potwierdzenia odbioru zgodnie z art. 42 ust 1 pkt 7 ustawy. Każdy odbiorca może dokonywać w indywidualny sposób potwierdzenia odbioru towarów (podpis, data, pieczątka, uwagi), ważne jest więc dookreślenie, w jakiej formie potwierdzenia są uznawane za prawidłowe. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, faktura VAT lub list przewozowy CMR potwierdzony przez odbiorcę na okoliczność odebrania towarów przesłane drogą elektroniczną stanowią dokument handlowy lub inny dokument potwierdzający dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, dla celów zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w sposób nieprowadzący do powstania zobowiązania podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722), zwanej dalej „ustawą”, „ustawą o podatku akcyzowym”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Co do zasady, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Równocześnie, zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunkiem zastosowania tej procedury jest w przypadku wyrobów:

  1. przemieszczanych wyłącznie na terytorium kraju - spełnienie warunków, o których mowa w ust. 1;
  2. przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego:
    1. dokonanie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym obejmującego w szczególności dane dotyczące ilości nabywanych wyrobów akcyzowych i kwotę akcyzy podlegającej zawieszeniu, oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego, przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju, oraz
    2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych;
  3. przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej:
    1. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania oraz
    2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zajmuje się produkcją i dystrybucją do szerokiego grona odbiorców płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) rozumianego jako gotowy produkt, podlegający bezpośredniemu zastosowaniu przez użytkownika końcowego w papierosie elektronicznym. Spółka złożyła wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze składu podatkowego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2020 r. Spółka zamierza dokonywać wyprowadzenia wyprodukowanego w składzie podatkowym płynu do e-papierosów i dostarczania go w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza systemem EMCS PL 2, do odbiorców na terytorium innych państw członkowskich UE. Spółka nie ma wątpliwości, że będzie mogła stosować od dnia 1 lipca 2020 r. procedurę zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania wyrobów. W takim przypadku warunkiem stosowania tej procedury będzie dołączenie do przemieszczanych wyrobów na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, dokumentów handlowych oraz złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania.

Do przemieszczanych wyrobów Spółka dołączy dokument WZ zawierający m.in. informacje odnoszące się do sprzedawcy tj. podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe (w tym nazwa, adres, nr NIP), datę i miejsce wysyłki, numer zamówienia, dane nabywcy, odbiorcy (w tym nazwa, adres, nr VAT), a także dane odnoszące się do przemieszczanych towarów (kod i nazwę towaru, ilość, jednostkę miary). W przypadku wysyłek realizowanych do klientów na warunkach dostawy DAP (Delivered At Place), po wydrukowaniu etykiety przekazywanej przesyłki z portalu lub aplikacji firmy transportowej i umieszczeniu jej na opakowaniu, towary zostaną odebrane przez kuriera z magazynu wyrobów gotowych. Z kolei w przypadku realizacji wysyłek do klientów na warunkach dostawy EXW (Ex Works), listy przewozowe tworzone będą na drukach CMR w magazynie wyrobów gotowych Spółki przez uprawnionych pracowników logistyki i zostaną przekazane zgodnie z awizacją wskazanemu przez klienta przewoźnikowi odbierającemu towar. Dział Obsługi Klienta przesyła faktury VAT w formie elektronicznej, w postaci pliku PDF na wskazany przez kontrahenta adres poczty elektronicznej, bez względu na warunki dostawy. Spółka rozważa możliwość odstąpienie od gromadzenia i przechowywania dokumentów potwierdzających zrealizowanie transakcji WDT w postaci papierowej na rzecz gromadzenia i przechowywania wymaganej dokumentacji wyłącznie w formie elektronicznej. Po dostarczeniu do zagranicznego kontrahenta przesyłki na warunkach dostawy DAP, kurier potwierdza odebranie towarów za pomocą przenośnego urządzenia służącego do rejestracji informacji dotyczących przesyłek odbieranych. Funkcja pobrania potwierdzenia dostarczenia dostawy oraz monitorowania statusu przesyłki dostępna jest na portalu internetowym firmy transportowej, jednocześnie w momencie potwierdzenie odbioru dostawy Spółka otrzyma automatycznie generowaną wiadomość e-mail z informacją o odebraniu dostawy. Natomiast w przypadku przesyłek realizowanych na warunkach dostawy EXW (odbiór własny klienta) potwierdzenie odbioru wyrobów zostanie przesłane na fakturze handlowej lub liście przewozowym, w formie skanów wysyłanych na specjalnie utworzony w tym celu adres poczty elektronicznej. W ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej poza systemem EMCS, Spółka będzie otrzymywać potwierdzenia odbioru towaru od zagranicznego kontrahenta, gdy towary fizycznie opuszczą teren kraju i zostaną odebrane w innym państwie członkowskim UE.

W związku z powyższym, Spółka ma wątpliwości, czy przyjęte powyżej rozwiązania w zakresie dokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych na warunkach DAP i EXW jest wystarczające do prawidłowego zastosowania i zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczenia wyrobów poza terytorium kraju po 30 czerwca 2020 r.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że na mocy ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 137 ze zm., dalej: „ustawa zmieniająca”), od 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych wraz z wyrobami nowatorskimi stał się wyrobem akcyzowymi podlegającym opodatkowaniu akcyzą, który jednocześnie nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy (Wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG).

Równocześnie, na podstawie art. 2 ww. ustawy zmieniającej, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 2404) ustawodawca przewidział okres przejściowy do dnia 30 czerwca 2020 r.,w trakcie którego płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie opodatkowany był zerową stawką akcyzy. Ustawodawca dał bowiem podmiotom prowadzącym działalność w zakresie m.in. produkcji czy sprzedaży płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich czas na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych. Natomiast po upływie okresu przejściowego, tj. od dnia 1 lipca 2020 r. płyn do papierosów elektronicznych jest opodatkowany efektywną stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, tj. w wysokości 0,55 zł za każdy mililitr zgodnie z zapisem art. 99b ust. 4 ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w stosunku do płynu do papierosów elektronicznych, stanowiącego wyrób akcyzowy niewymieniony w załączniku nr 2 do ustawy i jednocześnie opodatkowany po dniu 1 lipca 2020 r. stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, możliwe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania tego wyrobu na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej na podstawie art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy. Warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wówczas złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania oraz dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Należy dalej wskazać, że wprowadzenie normy prawnej zawartej w art. 41 ust. 4 ustawy spowodowane było faktem, że na terenie innych państw członkowskich UE wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, nie podlegają zharmonizowanym przepisom akcyzowym. W konsekwencji, w przypadku przemieszczania z terytorium kraju do krajów UE wyrobów opodatkowanych jedynie w Polsce, nie ma zastosowania system elektroniczny EMCS, jak również dokument e-AD lub dokument go zastępujący. Przemieszczenie to odbywa się wówczas na podstawie dokumentów handlowych.

Zaznaczyć należy, że cytowane powyżej brzmienie przepisu art. 41 ust. 4 ustawy weszło w życie od dnia 1 listopada 2019 r., w związku z art. 6 ust. 2 lit. a ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1520 ze zm.).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że warunek dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentów handlowych zamiast e-AD znajdzie zastosowanie

w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, dokonywanego przez Spółkę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie, ustawa nie precyzuje, jakie warunki musi spełnić dany dokument, aby mógł być traktowany jako dokument handlowy w rozumieniu art. 41 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy.

Przez dokumenty handlowe rozumieć należy dokumenty powszechnie stosowane w obrocie handlowym, które pozwalają na określenie ilości i rodzaju dostarczonych wyrobów, a także określenie stron i przedmiotu transakcji. W szczególności, dokumentami takimi mogą być faktura VAT, list przewozowy (CMR) i inne dokumenty zawierające m.in. informacje o nadawcy, odbiorcy, miejscu odbioru, środku transportu oraz informacje o przemieszczanych wyrobach.

Jednocześnie, należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym w tym zakresie nie stanowią o formie ww. dokumentów. Zasadniczo dopuszczalna jest więc każda forma dokumentu, byle uprawdopodobniała ona wywóz towarów z terytorium kraju i ich dostarczenie na terytorium innego państwa członkowskiego, zawierająca wskazane wyżej informacje. W dobie szeroko rozumianej komunikacji technicznej nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi przesyłanemu np. w formie elektronicznej jako plik PDF, skanem czy też faxem.

Jak wynika z treści wniosku, do płynu do papierosów elektronicznych wysyłanego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy Spółka dołącza:

  • dokument WZ, zawierający jednocześnie informacje odnoszące się do sprzedawcy, tj. podmiotu wysyłającego wyroby (w tym nazwa, adres, nr NIP), datę i miejsce wysyłki, numer zamówienia oraz dane nabywcy, tj. odbiorcy (w tym nazwa, adres, nr VAT), a także dane odnoszące się do przemieszczanych towarów (kod, nazwę towaru, ilość, jednostkę miary);
  • etykietę z systemu firmy transportowej (dla dostaw na warunkach DAP) bądź list przewozowy CMR (dla dostaw na warunkach EXW).

Ponadto, faktura VAT przesyłana jest przez Spółkę w formie elektronicznej w postaci pliku PDF na wskazany przez kontrahenta adres poczty elektronicznej bez względu na warunki dostawy.

Etykieta załączona do przesyłki zostanie utworzona przez Spółkę w systemie internetowym firmy transportowej. Po dostarczeniu przesyłki przez firmę transportową do zagranicznego kontrahenta na warunkach DAP, kurier potwierdza odebranie towarów za pomocą przenośnego urządzenia służącego do rejestracji informacji dotyczących przesyłek odbieranych. Funkcja pobrania potwierdzenia dostarczenia towarów oraz monitorowania statusu przesyłki dostępna jest na portalu internetowym firmy transportowej, a w momencie potwierdzenia odbioru dostawy Spółka otrzyma automatycznie generowaną wiadomość e-mail informacją o odebraniu towarów. Natomiast w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych na warunkach EXW (odbiór własny przez klienta), potwierdzenie odbioru zostaje przesłane na fakturze handlowej lub liście przewozowym w formie skanów wysyłanych na specjalnie utworzony w tym celu adres poczty elektronicznej. W ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej poza systemem EMCS, w przypadku dostawy na warunkach EXW Spółka będzie otrzymywać potwierdzenia odbioru towaru od zagranicznego kontrahenta gdy towary fizycznie opuszczą teren kraju i gdy zostaną odebrane w innym państwie członkowskim UE.

Wskazać zatem należy, że w przypadku przemieszczania na terytorium kraju płynu do papierosów elektronicznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wskazany przez Spółkę dokument WZ zawierający jednocześnie ww. informacje odnoszące się do sprzedawcy, tj. podmiotu wysyłającego wyroby (w tym nazwa, adres, nr NIP), datę i miejsce wysyłki, numer zamówienia oraz dane nabywcy, tj. odbiorcy (w tym nazwa, adres, nr VAT), a także dane odnoszące się do przemieszczanych towarów (kod, nazwę towaru, ilość, jednostkę miary) oraz etykieta z systemu firmy transportowej (dla dostaw na warunkach DAP) bądź list przewozowy CMR (dla dostaw na warunkach EXW) w przypadku opisanym w zdarzeniu przyszłym stanowią dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy uprawniające do zastosowania po 30 czerwca 2020 r. procedury zawieszenia poboru akcyzy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Spółka wnosi również o potwierdzenie, czy moment otrzymania „potwierdzenia doręczenia” udostępnianego w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu internetowego firmy transportowej (dla dostaw DAP) oraz moment otrzymania faktury VAT lub listu przewozowego CMR w formie pliku PDF z potwierdzeniem odbioru towaru na specjalnie utworzony adres poczty elektronicznej może być uznany za moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. pkt 31 lit. a, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje – w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego – następnego dnia po upływie tego terminu.

W myśl powyższych przepisów, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, dowodami potwierdzającymi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy są wszelkie dokumenty handlowe, z których wynika odbiór tych wyrobów w innym państwie członkowskim przez konkretnego odbiorcę w konkretnym miejscu. Dokumenty te winny zawierać elementy takie jak miejsce odbioru, data odbioru i dane osoby potwierdzającej odbiór towaru, umożliwiające identyfikację danej dostawy i tym samym prawidłowe zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym, ustawa o podatku akcyzowym nie narzuca formy tych dokumentów, mogą zatem być to dokumenty przesyłanemu również w formie elektronicznej.

Wskazać zatem należy, że otrzymanie przez Spółkę w wiadomości e-mail „potwierdzenia doręczenia”, udostępnianego za pośrednictwem portalu internetowego firmy transportowej (po dostarczeniu do zagranicznego kontrahenta przesyłki z zamieszczoną na towarze etykietą z firmy transportowej oraz potwierdzeniu odebrania towarów za pomocą urządzenia przenośnego służącego do rejestracji informacji dotyczących przesyłek odbieranych) – będzie potwierdzeniem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej przedmiotowych wyrobów, a tym samym, stanowić będzie moment zakończenia procedury zawieszenia akcyzy.

Podobnie, otrzymanie przez Wnioskodawcę na specjalnie utworzony w tym celu adres poczty elektronicznej listu przewozowego CMR w formie pliku PDF wraz z widocznym potwierdzeniem odbioru towaru przez zagranicznego kontrahenta w państwie członkowskim lub faktury VAT z potwierdzeniem odbioru towaru od zagranicznego kontrahenta, gdy towary fizycznie opuszczą teren kraju i zostaną odebrane w innym państwie członkowskim UE – będzie potwierdzeniem dokonania przez Wnioskodawcę dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych. Tym samym, Spółka uprawniona będzie do określenia momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy z dniem otrzymania tej faktury bądź listu przewozowego.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Końcowo wskazać należy, że w dniu 1 lipca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku akcyzowego od płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich (Dz. U. z 2020 r., poz. 1159). Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w stosunku do których obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstał w okresie od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. Powyższe nie wpływa na realizację przez podatników, w tym okresie, innych obowiązków jakie nałożone są na nich, z tytułu m.in. produkcji, nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej i importu płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo wskazać należy, że ostateczna ocena, czy konkretne, posiadane przez Spółkę dokumenty, stanowią jednoznaczne potwierdzenie dokonanych transakcji, leży w kompetencjach organów podatkowych właściwych dla Wnioskodawcy w danej sprawie i ma miejsce w toku odpowiedniego postępowania. Organ wydający interpretację indywidualną nie może natomiast dokonać takiej oceny materiału dowodowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj