Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.128.2020.4.BB
z 3 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu – 24 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym 29 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 18 czerwca 2020 r. znak: 0113-KDIPT1-3.4012.316.2020.3.OS, 0111-KDIB2-3.4014.128.2020.3.BB wezwano Zainteresowanych do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 29 czerwca 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    Sp. z o.o. (Kupujący);
  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:
    Osobę fizyczną (Sprzedająca),

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: „Kupujący”) jest osobą prawną, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zainteresowanym nabyciem od Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania (dalej: „Sprzedająca”; dalej wszyscy łącznie również jako: „Zainteresowani”), nieruchomości gruntowej pod inwestycję, polegającą na budowie powierzchni magazynowo-produkcyjnej wraz z zapleczem socjalno- biurowym oraz niezbędną infrastrukturą techniczną (dalej: „Inwestycja”). Tereny zlokalizowane są w K, obejmują działki gruntu będące przedmiotem prawa własności o nr:

  • 1 (prawo własności w całości przysługuje Sprzedającej),
  • 2 (prawo własności w całości przysługuje Sprzedającej),

-dalej łącznie jako „Nieruchomość” lub „Działki”.

Kupujący planuje wybudować na ww. działkach powierzchnię magazynowo-produkcyjną wraz z zapleczem socjalno-biurowym oraz towarzyszącą infrastrukturą techniczną (tj. będzie dokonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług). W dalszej kolejności Kupujący planuje albo sprzedać Nieruchomość po wybudowaniu albo pozostanie jej wynajmującym (tj. w ramach dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług). Ostateczna decyzja w tym zakresie zostanie podjęta na późniejszym etapie inwestycyjnym.

Nieruchomość stanowi majątek osobisty Sprzedającej. Sprzedająca pobiera świadczenie emerytalne z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedająca nabyła nieruchomość wraz z mężem w 1974 r. na gruncie umowy o dożywocie. Osoba uprawniona z tytułu umowy dożywocia zmarła. Sprzedającą z małżonkiem przez cały okres trwania małżeństwa łączył ustrój wspólności ustawowej, który ustał w 2017 r. na skutek zgonu małżonka Sprzedającej. Sprzedająca nabyła spadek po małżonku wprost, w całości, na podstawie testamentu notarialnego i obecnie przysługuje jej wyłączne prawo własności do Nieruchomości. Sprzedająca posiada inne nieruchomości, jednakże nie planuje ich sprzedaży.

Na działce 1 zlokalizowane są kable telekomunikacyjne oraz linia elektroenergetyczna. Powyżej wymieniona infrastruktura nie stanowi własności Zainteresowanych oraz nie będzie stanowiła przedmiotu transakcji.

Nieruchomość została wydzierżawiona na gruncie umowy z 20 czerwca 2016 r. oraz umowy z 22 marca 2017 r. Celem dzierżawy było posadzenie tablic reklamowych na terenie nieruchomości. Umowa dzierżawy została zawarta na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Przed zawarciem umowy sprzedaży umowy dzierżawy będą rozwiązane. Tablice reklamowe nie są trwale związane z gruntem.

Nieruchomość objęta jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z 30 czerwca 2015 r.. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa przeznaczenie terenu, na którym leży nieruchomość jako teren zabudowy produkcyjnej oraz zabudowy usługowej; część działki 1 położona jest również na terenie ulicy ekspresowej – obwodnica miasta oraz na terenie drogi publicznej – ulica dojazdowa.

Ponieważ Nieruchomość będąca własnością Sprzedającej jest przeznaczona pod inwestycję magazynowo-produkcyjną z zapleczem socjalno-biurowym oraz niezbędną infrastrukturą techniczną, a Kupujący jest zainteresowany nabyciem Nieruchomości, to w celu przyspieszenia procesu rozpoczęcia inwestycji, Sprzedająca wyraziła zgodę na dysponowanie przez Kupującego Nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 11 i art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy Prawo budowlane w zakresie koniecznym do uzyskania wszelkich wymaganych prawem decyzji, pozwoleń, uzgodnień ( w tym warunków przyłączeniowych) koniecznych do realizacji inwestycji planowanych na Nieruchomości, w tym pozwolenia na budowę dla tych inwestycji, o zakresie według swobodnego uznania Wnioskodawcy. Sprzedająca udzieliła pełnomocnictwa przedstawicielowi spółki do :

  • reprezentowania Sprzedającej przed organami administracji rządowej i samorządowej, urzędami, instytucjami, strażami, dostawcami mediów oraz wszystkimi osobami w toku wszelkich postępowań dotyczących bądź związanych z Nieruchomością,
  • uzyskania wszelkich koniecznych stanowisk, uzgodnień, decyzji, w tym pozwolenia na budowę dla inwestycji oraz uzyskania warunków przyłączenia inwestycji do mediów, w tym do sieci elektroenergetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, odprowadzania wód opadowych, przełożenia sieci telekomunikacyjnej itp., według uznania Kupującego w imieniu Sprzedającej bądź własnej,
  • dokonania podziałów geodezyjnych wchodzących w skład Nieruchomości działki 2 i działki 1, jak również do złożenia wniosku wieczystoksięgowego o wyłączenie niektórych powstałych z tych podziałów działek z Księgi wieczystej i założenie dla nich nowej księgi wieczystej,
  • uzyskania decyzji (zezwoleń) zarządcy drogi na lokalizację zjazdów z ulic na tereny działki nr 2 i 1 (lub wszystkich działek powstałych z ich podziału geodezyjnego), jak również zawarcia umów o ustanowienie służebności gruntowych przejazdu i przechodu przez nieruchomości gminne niezbędnych do zapewnienia ww. działkom bezpośredniego dostępu do drogi publicznej,
  • uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej,
  • dokonywania wszelkich innych czynności prawnych i faktycznych, które okażą się niezbędne w celu realizacji pełnomocnictwa,
  • składania w imieniu Sprzedającej w postępowaniach, o których mowa powyżej do wszelkich oświadczeń, wniosków, odwołań, zażaleń, skarg, cofania i modyfikowania złożonych wniosków, składnia oświadczeń woli i wiedzy oraz odbierania wszelkiej korespondencji,
  • prowadzenia przez kupującego na własny koszt i na własne ryzyko robót budowlanych, w tym dokonywania zgłoszeń, odbiorów, przekazywanie drogi i sieci uzbrojenia terenu właściwym gestorom i zarządcom, pod warunkiem uzgodnienia ze Sprzedającą zakresu i terminu wykonania tych robót budowlanych oraz ustanowienia zabezpieczenia ewentualnego roszczenia Sprzedającej o przywrócenie Nieruchomości do stanu poprzedniego,
  • do przeprowadzenia badania stanu prawnego i technicznego Nieruchomości; Sprzedająca wyraziła zgodę Kupującemu na wejście na teren Nieruchomości celem wykonania wszelkich czynności koniecznych do weryfikacji stanu technicznego nieruchomości, w tym w szczególności badan geologicznych gruntu, odwiertów oraz badan skażenia i zanieczyszczenia gruntu i wody.

Sprzedająca i Kupujący planują transakcję sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości (dalej: „Transakcja”). Umowa przedwstępna została zawarta pomiędzy Sprzedającą a R. Sp. z o.o., jednakże została scedowana na Zainteresowanego będącego stroną postępowania.

W ramach inwestycji Kupujący rozważa scalenie geodezyjne wchodzących w skład Nieruchomości działki 2 i działki 1, oraz podział nowo powstałej działki, lub w przypadku nie scalenia działek podział działki 2 i/lub 1, jak również do złożenia wniosku wieczystoksięgowego o wyłączenie niektórych powstałych z tych podziałów działek z księgi wieczystej i założenie dla nich nowej księgi wieczystej. Nie jest wykluczone, że w wyniku wskazanych działań powierzchnia działek ostatecznie nabywanych przez Kupującego w ramach Transakcji może być mniejsza.

Ze względu na zakres niniejszej interpretacji, nie przywołano treści uzupełnienia wniosku, ponieważ odnosi się ona wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Transakcja będzie uznana za wspólne przedsięwzięcie porównywalne do profesjonalnego obrotu nieruchomościami, a w konsekwencji Sprzedającą będzie uznana jako podatnik podatku od towarów i usług?
  2. Czy planowana Transakcja w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała w całości opodatkowaniu podatku od towarów i usług oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług?
  3. Czy w zakresie w jakim Transakcja będzie opodatkowana podatku od towarów i usług, Kupującemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Sprzedawcy dokumentujących sprzedaż przedmiotowych Działek, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz prawo do zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług naliczonego nad należnym na rachunek bankowy Kupującego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
  4. Czy w zakresie, w jakim Transakcja będzie opodatkowana podatku od towarów i usług według stawki podstawowej, sprzedaż przedmiotowych Działek na rzecz Kupującego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit a. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, w związku z opodatkowaniem Transakcji podatkiem od towarów i usług, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ocenie Zainteresowanych, sprzedaż przedmiotowych Działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany w zakresie, w jakim są opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze oraz fakt, że sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług oraz będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, Transakcja obejmująca sprzedaż Nieruchomości nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 4).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja z 02 lipca 2020 r. znak: 0113-KDIPT1-3.4012.316.2020.4.OS.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 535 ustawy z dnia 24 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019, poz. 1145, ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Zatem przedmiotem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest umowa sprzedaży rzeczy (ruchomości i nieruchomości), na mocy której sprzedawca przenosi własność rzeczy, do której przysługuje mu prawo.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

Umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

  • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w tym zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania zamierza nabyć od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania „Nieruchomość” stanowiącą działki gruntu będące przedmiotem prawa własności o nr: 1 oraz 2. Na działce 1 zlokalizowane są kable telekomunikacyjne oraz linia elektroenergetyczna. Powyżej wymieniona infrastruktura nie stanowi własności Zainteresowanych oraz nie będzie stanowiła przedmiotu transakcji.

Należy podkreślić, że jakkolwiek przedmiotem interpretacji jest zapytanie Zainteresowanych dotyczące opodatkowania umowy sprzedaży prawa własności działek podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, wydanej 02 lipca 2020 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.316.2020.4.OS wskazano, że Transakcja dostawy działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro omawiana we wniosku Transakcja obejmująca prawo własności działek gruntu będzie faktycznie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług to do opisanej sprzedaży znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisana transakcja sprzedaży Nieruchomości stanowiącej działki gruntu będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Końcowo Organ zaznacza, ze względu na zawarte we wniosku informacje, że część działki nr 1 położona jest na terenie ulicy ekspresowej oraz na terenie drogi publicznej, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena skuteczności zawartej umowy, lecz jedynie ocena skutków podatkowych planowanej umowy. Należy bowiem zaznaczyć, że w świetle art. 2a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2020 r., poz. 470, ze zm.) drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj