Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.105.2020.1.MK
z 6 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 maja 2020 r. (data wpływu 14 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie dokumentowania przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie dokumentowania przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

[…] (dalej: Spółka) jest podatnikiem akcyzy i podmiotem prowadzącym skład podatkowy.

Spółka w ramach swojej działalności produkuje m.in. wyroby energetyczne, które następnie sprzedaje do swoich kontrahentów z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W dniu 31 grudnia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawę - Prawo celne (Dz. U. 2019 poz. 2496 - dalej jako ustawa zmieniająca), która przedłużyła do dnia 31 stycznia 2021 r. okres, o którym mowa w art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. 2018 poz. 1697 z późn. zm.), w którym możliwe będzie stosowanie papierowego dokumentu dostawy (dalej okres przejściowy).

W związku z wejściem w życie ustawy zmieniającej, Spółka powzięła wątpliwość co do możliwości równoległego stosowania w okresie przejściowym zarówno tradycyjnych dokumentów papierowych „DD” jak i dokumentów elektronicznych „e-DD” z zachowaniem prawa do zwolnienia od akcyzy i zerowej stawki akcyzy.

Biorąc pod uwagę kluczowe znaczenie zagadnienia dla działalności dystrybucyjnej Spółki oraz zamiar rozpoczęcia realizacji, w okresie przejściowym, pilotażowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem dokumentu „e-DD”, Spółka uznaje za konieczne jednoznaczne potwierdzenie możliwości przeprowadzania pilotażowych i korzystających ze zwolnienia od akcyzy, przemieszczeń z wykorzystaniem dokumentów „e-DD”, bez utraty prawa do stosowania zwolnienia od akcyzy i zerowej stawki akcyzy na podstawie dotychczasowej, papierowej dokumentacji „DD” stosowanej dla pozostałych (innych niż z zastosowaniem dokumentu „e-DD”) przemieszczeń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Ze względu na wątpliwości interpretacyjne Spółki dotyczące możliwości równoległego stosowania dotychczasowej papierowej dokumentacji „DD” i elektronicznej dokumentacji „e-DD” w okresie przejściowym, Spółka formułuje następujące pytanie:

Czy w okresie przejściowym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia od akcyzy i zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie, zarówno w przypadku przemieszczeń objętych dokumentem elektronicznym „e-DD” jak i w przypadku przemieszczeń objętych dokumentem stosowanym na podstawie przepisów dotychczasowych czyli przemieszczeń objętych dokumentem papierowym „DD”?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz będzie uprawniona do stosowania zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie, w sytuacji, w której w okresie przejściowym, o którym mowa art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne będzie równolegle stosowała papierową dokumentację „DD” na podstawie przepisów dotychczasowych oraz elektroniczną dokumentację „e-DD”.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy art. 1 pkt 1 lit. a, b, lit. c tiret drugie i lit. d-g, pkt 7, 9-27, pkt 28 lit. b-g, pkt 33, 34, 36-38, art. 4, art. 5, art. 10 i art. 12 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. 2018 poz. 1697), na podstawie których przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, mają się odbywać na podstawie „e-DD” przy zastosowaniu krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS PL 2) lub na podstawie dokumentu zastępującego „e-DD”.

Również w dniu 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. 2018 poz. 2511), która do ustawy zmienianej (tj. ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne) dodała art. 3a o treści:

„ Art. 3a.

  1. W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy dotychczasowe.
  2. Do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, rozpoczętych w okresie, o którym mowa w ust. 1, na podstawie przepisów dotychczasowych i niezakończonych w tym okresie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
  3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.”

Z dniem 31 grudnia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. 2019 poz. 2496), na mocy której termin, o którym mowa w art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, został przedłużony do dnia 31 stycznia 2021 r. ustalając tym samym okres przejściowy.

Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, w okresie do dnia 31 stycznia 2021 r. tzn. w okresie przejściowym może korzystać ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie w ramach przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 864 z późn. zm.) opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, stosując równolegle, tzn. stosując w tym samym okresie przejściowym, zarówno dokumenty elektroniczne „e-DD” jak i dokumenty papierowe „DD” określone w przepisach dotychczasowych.

Zdaniem Spółki, brzmienie art. 3a ust. 1 ustawy 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne nie stoi na przeszkodzie równoległemu stosowaniu dokumentacji „e-DD” oraz dotychczasowych dokumentów dostawy „DD”. Sformułowanie, iż podmiot „może stosować przepisy dotychczasowe” oznacza zdaniem Spółki, iż stosowanie przepisów dotychczasowych (czyli papierowych dokumentów dostawy - DD) jest uprawnieniem podmiotu, niezależnym od stosowania - bądź nie - przepisów obowiązujących, tj. dokumentacji „e-DD” z wykorzystaniem systemu EMCS. Zatem przeprowadzenie pilotażowych przemieszczeń z wykorzystaniem dokumentów „e-DD” w okresie, o którym mowa w art. art. 3a ust. 1 ustawy 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne tzn. w okresie przejściowym, nie skutkuje - zdaniem Spółki - obowiązkiem dokumentowania wszystkich tego rodzaju przemieszczeń wyłącznie przy użyciu dokumentów „e-DD”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy ustawodawca zawarł wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 10, 11, 12 i 22 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • podmiot zużywający - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18a i 26 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r. użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • dokument dostawy - dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 18b, 18c, 22a, 26, 27, 28, 31 i 32 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (na podstawie art. 1 pkt 1 lit. b, e, f, g ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.):

-e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

-dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny;

-zużywający podmiot gospodarczy - podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 649 i 1293), którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;",

-System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych:

  1. z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
  2. poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia;

-raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

-dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny;

-podmiot wysyłający:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  2. podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy,
  3. zarejestrowanego odbiorcę, który wysyła z użyciem Systemu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, które nabył wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, do podmiotu zużywającego lub zużywającego podmiotu gospodarczego;

-podmiot odbierający:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  2. podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Stosownie do art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest m.in. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy - art. 32 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

W myśl natomiast art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (na podstawie art. 1 pkt 9 lit. b tiret pierwsze ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.) warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (na podstawie art. 1 pkt 9 lit. d ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.).

Stosownie do art. 46a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (na podstawie art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.), przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:

1. wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:

  1. ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
  2. od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
  3. ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
  4. od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
  5. od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
  6. od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,
  7. od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego;

2. wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są przemieszczane na terytorium kraju:

  1. ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego,
  2. od zużywającego podmiotu gospodarczego do składu podatkowego,
  3. od zarejestrowanego odbiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 5 - do zużywającego podmiotu gospodarczego.

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy – art. 89 ust. 2a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (na podstawie art. 1 pkt 28 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.), stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;
  6. importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;
    6a) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3, 5 i 6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 – art. 89 ust. 2aa ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (na podstawie art. 1 pkt 28 lit. d ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, Dz. U. z 2018 r. poz. 1697 z późn. zm.).

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r., poz. 2511) w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1697) wprowadza się następujące zmiany: po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:

  1. Art. 3a. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy dotychczasowe.
  2. Do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, rozpoczętych w okresie, o którym mowa w ust. 1, na podstawie przepisów dotychczasowych i niezakończonych w tym okresie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
  3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1

Natomiast zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. z 2019 r. poz. 2496) w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1697 i 2511 oraz z 2019 r. poz. 1520) wprowadza się następujące zmiany: w art. 3a w ust. 1 wyrazy "do dnia 31 grudnia 2019 r." zastępuje się wyrazami "do dnia 31 stycznia 2021 r.".

Z kolei w myśl art. 10 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. z 2018 r. poz. 1697) w brzmieniu obowiązującym od 31 grudnia 2019 r., nadanym ustawą z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz.U. 2019 r. poz. 2496), do dokumentów dostawy wystawionych przed dniem 1 lutego 2021 r. stosuje się przepisy art. 138r ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Mając na uwadze powyższe przepisy zauważyć należy, że nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym obowiązująca od 1 stycznia 2019 r. wprowadziła zapisy, które uwarunkowały przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie (wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy), z zastosowaniem elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD), który zastąpił dotychczasowy dokument dostawy w wersji „papierowej”.

Niemniej aby umożliwić podmiotom gospodarczym uczestniczącym w obrocie wyrobami akcyzowymi z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie, dostosowanie się do nowych regulacji, ustawodawca wprowadził okres przejściowy, w trakcie którego wyroby akcyzowe o których mowa wyżej, mogą być przemieszczane i dostarczane na podstawie dotychczasowych przepisów tj. na podstawie „papierowego” dokumentu dostawy i warunków z tym związanych.

Początkowo okres przejściowy obowiązywał do 31 grudnia 2019 r. Wolą ustawodawcy został on jednak kolejną nowelizacją ustawy wydłużony do 31 stycznia 2021 r.

Powyższy okres przejściowy nie stoi jednak na przeszkodzie aby podmioty gospodarcze, mogły przemieszczać wskazane wyżej wyroby na podstawie nowych przepisów, tj. na podstawie e-DD i warunków z tym związanych.

Tym samym ustawodawca do 31 stycznia 2021 r., daje możliwość podmiotom gospodarczym wyboru sposobu przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie dotychczasowego „papierowego” dokumentu dostawy lub na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD).

Pamiętać jednak należy, że każdy z tych dokumentów wiąże się z odrębnymi warunkami do ich stosowania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach swojej działalności produkuje m.in. wyroby energetyczne, które następnie sprzedaje do swoich kontrahentów z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W związku z wejściem w życie ustawy zmieniającej, Spółka powzięła wątpliwość co do możliwości równoległego stosowania w okresie przejściowym zarówno tradycyjnych dokumentów papierowych „DD” jak i dokumentów elektronicznych „e-DD” z zachowaniem prawa do zwolnienia od akcyzy i zerowej stawki akcyzy.

Biorąc pod uwagę kluczowe znaczenie zagadnienia dla działalności dystrybucyjnej Spółki oraz zamiar rozpoczęcia realizacji, w okresie przejściowym, pilotażowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem dokumentu „e-DD”, Spółka uznaje za konieczne jednoznaczne potwierdzenie możliwości przeprowadzania pilotażowych i korzystających ze zwolnienia od akcyzy, przemieszczeń z wykorzystaniem dokumentów „e-DD”, bez utraty prawa do stosowania zwolnienia od akcyzy i zerowej stawki akcyzy na podstawie dotychczasowej, papierowej dokumentacji „DD” stosowanej dla pozostałych (innych niż z zastosowaniem dokumentu „e-DD”) przemieszczeń.

W ocenie Organu, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, w okresie przejściowym obowiązującym do 31 stycznia 2021 r. Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia od akcyzy i zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie (przy spełnieniu pozostałych warunków do zastosowanie zwolnienia lub zerowej stawki akcyzy), zarówno w przypadku przemieszczeń objętych dokumentem elektronicznym e-DD jak i w przypadku przemieszczeń objętych dokumentem stosowanym na podstawie przepisów dotychczasowych (innych niż z zastosowaniem dokumentu e-DD), czyli przemieszczeń objętych dokumentem papierowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego we wniosku pytania uznać należy za prawidłowe.

Organ zastrzega, że powyższa ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego. Równocześnie przedmiotem oceny nie było wypełnienie przez Wnioskodawcę pozostałych warunków do zastosowania zwolnienia lub zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj