Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.361.2020.2.RS
z 10 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2020 r. (data wpływu 2 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2020 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 2 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem nr 0115-KDIT2.4011.361.2020.1.MU z dnia 22 czerwca 2020 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia stwierdzonych braków formalnych. Ww. wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24 czerwca 2020 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 2 lipca 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamieszkuje wraz z rodziną, tj. żoną i dwoma nieletnimi synami w mieszkaniu własnościowym w tzw. „starym budownictwie”. Lokal ten jest ogrzewany piecem c.o. Służy on również do ogrzewania ciepłej wody wykorzystywanej do kąpieli oraz w gospodarstwie domowym. Piec zlokalizowany jest w mieszkaniu na pierwszym piętrze i nie ma możliwości jego przeniesienia niżej, gdyż na parterze w piwnicy nie ma komina do odprowadzania spalin oraz wentylacji. Żona Wnioskodawcy pracuje na pełny etat, starszy syn uczęszcza do szkoły. Wnioskodawca przebywa jako rencista SG w domu wraz ze swoim 6-letnim niepełnosprawnym synem. Syn posiada orzeczenie o niepełnosprawności, zdiagnozowano u niego całościowe zaburzenia rozwojowe wieku dziecięcego. Z uwagi na to, syn wymaga stałego nadzoru i opieki, ale nade wszystko intensywnej terapii i rehabilitacji. Podjęta terapia obejmuje zajęcia w ramach wczesnego wspomagania w szkole specjalnej w K. oraz zajęcia terapeutyczne prowadzone przez prywatnych terapeutów, a także wizyty u lekarzy specjalistów co skutkuje co najmniej 2 lub 3 – krotnymi wyjazdami w tygodniu poza miejsce zamieszkania, ponadto stałe i cykliczne tygodniowe wyjazdy na turnusy rehabilitacyjne do K. i W., do certyfikowanych terapeutów i metody ….

Od 2015 r. zdiagnozowano u Wnioskodawcy cukrzycę typu I wymagającą stałego kilkukrotnego w ciągu doby wlewu insuliny i stałej opieki w poradni diabetologicznej. Natężenie terapii syna, tj. rozjazdy na zajęcia, do lekarzy, praca żony na pełny etat a także postępująca cukrzyca stanowią poważne obciążenie dla Wnioskodawcy w codziennym wykonywaniu obowiązków i opieki nad niepełnosprawnym synem. Szczególnie trudny jest okres zimowy kiedy kilkugodzinne wyjazdy poza dom niejednokrotnie skutkują niebezpiecznymi zdarzeniami w postaci „zagotowania” pieca lub tylko jego wygaśnięcia.

Stan niepełnosprawnego syna powoduje brak możliwości oceny zagrożeń i nie jest możliwym pozostawianie go nawet na chwilę samodzielnie. Stanowi to bardzo poważny problem i wpływa na całe funkcjonowanie rodziny. Ponadto poważnym problemem są wyjazdy Wnioskodawcy na turnusy rehabilitacyjne na okres tygodnia, kiedy to żona pracująca na pełny etat poza domem wraca do wyziębionego mieszkania. Ta sytuacja zmusza Wnioskodawcę, po zakończeniu obecnego sezonu grzewczego, do wymiany pieca węglowego na nowoczesny piec gazowy i zapewnienia minimalnego komfortu życia. Z uwagi na powyższe, czynność ta wpłynie na ułatwienie funkcjonowania osób chorych i niepełnosprawnych, a nie na podnoszenie standardu mieszkania.

W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że posiada orzeczenie o niepełnosprawności w związku z cukrzycą insulinozależną typu I, nadciśnieniem tętniczym typu I oraz zaburzeniami nerwowymi wymagającymi stałego zażywania leków. Orzeczenie zostało wydane w dniu 11 października 2016 r. przez R.

Wnioskodawca jest emerytowanym funkcjonariuszem SG i w 2020 r. uzyskuje dochody z tytułu renty policyjnej – inwalidzkiej z tytułu zaliczenia do grupy III pozostającej w związku ze służbą. Syn Wnioskodawcy posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane w dniu 2 stycznia 2020 r. (kontynuacja) przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w K.

Syn jest niepełnoletni, ma 6 lat, w chwili obecnej jest na utrzymaniu Wnioskodawcy i Jego żony. Wydatki na adaptację mieszkania zostaną poniesione bardziej na potrzeby związane z niepełnosprawnością syna niż Wnioskodawcy. Syn posiada zaburzenia rozwojowe o charakterze neurologicznym, polegające na braku mowy oraz zachowaniu ze spektrum autyzmu. Syn nie rozumie zagrożeń występujących w środowisku w którym funkcjonuje, np. nie rozumie zagrożenia ze strony ognia, prądu, wysokości, jadącego auta, niebezpiecznych narzędzi. Wymaga 24-godzinnej opieki i nadzoru, nie potrafi samodzielnie funkcjonować. W chwili obecnej pozostaje pod opieką Wnioskodawcy (żona pracuje zawodowo). Cukrzyca insulinozależna u Wnioskodawcy jest wprawdzie wyrównana, jednak zdarzają się dni, że ma wysokie lub niskie poziomy glikemii mogące skutkować omdleniem. W takim przypadku Wnioskodawca musi się zabezpieczyć przed mogącym nastąpić niekontrolowanym zachowaniem syna wobec ognia (piec węglowy), okien (możliwość otworzenia i wypadnięcia), otworzenia i wyjścia poza dom. Takich zagrożeń jest bardzo dużo.

Całość inwestycji zostanie sfinansowana ze środków Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy ww. przesłanki uprawniają Wnioskodawcę do odliczenia wydatków faktycznie poniesionych na cele adaptacji mieszkania dla potrzeb osób niepełnosprawnych za 2020 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione czynniki stanowią przesłanki do odliczenia wydatków poniesionych na cele adaptacji mieszkania dla potrzeb niepełnosprawnych za 2020 r. Według Wnioskodawcy przemawiają za tym fakty:


  • choroba dziecka – orzeczenie o niepełnosprawności i konieczność korzystania z usług terapeutycznych i rehabilitacyjnych a także konieczność stałej i długotrwałej opieki z uwagi na ograniczoną możliwość samodzielnej egzystencji,
  • choroba Wnioskodawcy w postaci postępującej cukrzycy typu I oraz konieczność kilkukrotnych w ciągu dnia wlewów insuliny, częstych wahań poziomu glikemii i niejednokrotnie marnego samopoczucia,
  • praca żony poza domem na pełny etat,
  • brak pomocy ze strony innych osób dorosłych, w gospodarstwie domowym jest tylko żona i starszy syn – niepełnoletni, uczęszczający do szkoły podstawowej,
  • częste rozjazdy na terapię do szkoły specjalnej, turnusy rehabilitacyjne do W. lub K., co skutkuje w odniesieniu do ogrzewania wahaniami temperatur, częstym wygaśnięciem lub „zagotowaniem” pieca c.o. starego typu.


Ponadto opalanie i ogrzewanie mieszkania węglem stanowi dla Wnioskodawcy, z powodu postępującej cukrzycy, duże wyzwanie i nie ma już na to siły.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

Z art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Stosownie do art. 26 ust. 7b tejże ustawy, wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.


Zgodnie z art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:


  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.


Przepisy ust. 7a-7d i ust. 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe, jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1340 i 1669), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, oraz zasiłku pielęgnacyjnego (art. 26 ust. 7e ustawy).


W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:


  1. I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:


    1. całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
    2. znaczny stopień niepełnosprawności;


  2. II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:


    1. całkowitą niezdolność do pracy albo
    2. umiarkowany stopień niepełnosprawności.


W treści art. 26 ust. 7d zawarte zostało stwierdzenie, że warunkiem odliczenia wydatków wskazanych w art. 26 ust. 7a jest posiadanie, przez osobę, której dotyczy wydatek orzeczenia o niepełnosprawności. Odliczenie to może być dokonane przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. Konsekwentnie więc do zapisu art. 26 ust. 7e ustawy, podatnik, na którego utrzymaniu pozostaje osoba niepełnosprawna, może skorzystać z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej z tytułu wydatku poniesionego na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Rozpatrując, czy wydatek poniesiony na wymianę pieca węglowego na piec gazowy mieści się w pojęciu adaptacji i wyposażenia mieszkań lub budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, o którym mowa w art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy ustalić znaczenie użytych w przepisie pojęć „adaptacja” i „wyposażenie”.

Zgodnie z językowym znaczeniem terminu „adaptacja” to „przystosowanie do innego użytku, przerobienie dla nadania innego charakteru, np. w budownictwie przeróbka budynku” (Mały słownik języka polskiego, Warszawa 1994). Natomiast „wyposażenie” to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś.

Adaptacją mieszkania lub budynku mieszkalnego jest zatem przeróbka, mająca mu nadać inny charakter, przystosować do innego użytku, natomiast wyposażenie mieszkania oraz budynku mieszkalnego – to przydanie jemu rzeczowych elementów zwiększających jego walory użytkowe. Zatem, adaptacja i wyposażenie lokalu (budynku) mieszkalnego musi ułatwiać osobie niepełnosprawnej egzystowanie w tym lokalu (budynku), biorąc pod uwagę rodzaj niepełnosprawności. Stąd też w przypadku każdego niepełnosprawnego, wydatki na adaptację i wyposażenie lokalu (budynku) mieszkalnego mogą być inne, gdyż powinny odzwierciedlać potrzeby wynikające z niepełnosprawności.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamieszkuje wraz z rodziną, tj. żoną i dwoma nieletnimi synami w mieszkaniu własnościowym w tzw. „starym budownictwie”.

Lokal ten jest ogrzewany piecem c.o. Służy on również do ogrzewania ciepłej wody wykorzystywanej do kąpieli oraz w gospodarstwie domowym. Piec zlokalizowany jest w mieszkaniu na pierwszym piętrze i nie ma możliwości jego przeniesienia niżej, gdyż na parterze w piwnicy nie ma komina do odprowadzania spalin oraz wentylacji. Żona Wnioskodawcy pracuje na pełny etat, starszy syn uczęszcza do szkoły. Wnioskodawca przebywa jako rencista SG w domu wraz ze swoim 6-letnim niepełnosprawnym synem. Syn posiada orzeczenie o niepełnosprawności, zdiagnozowano u niego całościowe zaburzenia rozwojowe wieku dziecięcego. Z uwagi na to, syn wymaga stałego nadzoru i opieki, ale nade wszystko intensywnej terapii i rehabilitacji.

Stan niepełnosprawnego syna powoduje brak możliwości oceny zagrożeń i nie jest możliwym pozostawianie go nawet na chwilę samodzielnie. Stanowi to bardzo poważny problem i wpływa na całe funkcjonowanie rodziny. Ponadto poważnym problemem są wyjazdy Wnioskodawcy na turnusy rehabilitacyjne na okres tygodnia, kiedy to żona pracująca na pełny etat poza domem wraca do wyziębionego mieszkania. Ta sytuacja zmusza Wnioskodawcę, po zakończeniu obecnego sezonu grzewczego, do wymiany pieca węglowego na nowoczesny piec gazowy i zapewnienia minimalnego komfortu życia. Z uwagi na powyższe, czynność ta wpłynie na ułatwienie funkcjonowania osób chorych i niepełnosprawnych, a nie na podnoszenie standardu mieszkania.

W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że syn Wnioskodawcy posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane w dniu 2 stycznia 2020 r. (kontynuacja) wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w K.

Syn jest niepełnoletni, ma 6 lat, w chwili obecnej jest na utrzymaniu Wnioskodawcy i Jego żony. Wydatki na adaptację mieszkania zostaną poniesione bardziej na potrzeby związane z niepełnosprawnością syna niż Wnioskodawcy. Syn posiada zaburzenia rozwojowe o charakterze neurologicznym, polegające na braku mowy oraz zachowaniu ze spektrum autyzmu. Syn nie rozumie zagrożeń występujących w środowisku w którym funkcjonuje, np. nie rozumie zagrożenia ze strony ognia, prądu, wysokości, jadącego auta, niebezpiecznych narzędzi. Wymaga 24-godzinnej opieki i nadzoru, nie potrafi samodzielnie funkcjonować. W chwili obecnej pozostaje pod opieką Wnioskodawcy (żona pracuje zawodowo). Cukrzyca insulinozależna u Wnioskodawcy jest wprawdzie wyrównana, jednak zdarzają się dni, że ma wysokie lub niskie poziomy glikemii mogące skutkować omdleniem. W takim przypadku Wnioskodawca musi się zabezpieczyć przed mogącym nastąpić niekontrolowanym zachowaniem syna wobec ognia (piec węglowy), okien (możliwość otworzenia i wypadnięcia), otworzenia i wyjścia poza dom. Takich zagrożeń jest bardzo dużo.

Całość inwestycji zostanie sfinansowana ze środków Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, że wydatki poniesione na wymianę pieca węglowego na gazowy stanowią wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie lokalu mieszkalnego, odpowiadające potrzebom wynikającym z niepełnosprawności syna Wnioskodawcy. Jak wskazał Wnioskodawca, 6-letni syn pozostający na utrzymaniu Jego i żony, posiada orzeczenie o niepełnosprawności. Syn Wnioskodawcy wymaga całodobowej opieki i nadzoru, ma zaburzenia rozwojowe o charakterze neurologicznym, nie rozumie zagrożeń występujących w środowisku w którym funkcjonuje, np. zagrożeń ze strony ognia, jak ma to miejsce w przypadku pieca węglowego. Wymiana pieca węglowego na nowoczesny (bezpieczny) piec gazowy może stanowić w tej sytuacji przystosowanie mieszkania i jego wyposażenie podyktowane potrzebami niepełnosprawnego syna Wnioskodawcy.

W konsekwencji, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w roku bieżącym na wymianę pieca węglowego na gazowy mogą być odliczone od Jego dochodu jako wydatki poniesione na cele rehabilitacyjne w rozliczeniu za 2020 r., o ile zostaną spełnione pozostałe warunki o których mowa w ww. przepisach.

Powyższe potwierdza pogląd Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wyrażony w wyroku z dnia 11 kwietnia 2012 r. sygn. akt I SA/Bd 1073/11: „Tylko taka interpretacja pozostaje w zgodzie z art. 69 Konstytucji i zasadą równości opodatkowania, której podstawę normatywną stanowi art. 32 Konstytucji. Równość opodatkowania polega na rozłożeniu ciężaru opodatkowania odpowiednio do indywidualnej sytuacji podatnika. Nie jest tak, że wszelkie ulgi są odstępstwem od równości podatkowej. Odstępstwem tym nie będą ulgi mające na celu wyrównanie warunków egzystencji podatników znajdujących się w gorszej sytuacji, np. ze względu na swoje fizyczne upośledzenie. Preferencyjne opodatkowanie takich osób wręcz tę zasadę realizuje.”

Końcowo zastrzec należy, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest/będzie zgodny/zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w wyniku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego organy podatkowe ustalą, że przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe różni się od rzeczywistego wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj