Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.470.2020.1.MD
z 9 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

M Sp. z o.o. jest … Szpitalem w X. Właścicielami M. Sp. z o.o. są: miasto T. oraz Powiat ... .

Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT. Zgodnie ze statutem jednostka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia – są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Do zadań Szpitala należą przede wszystkim udzielanie kompleksowych świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, wykonywanie badań diagnostycznych i laboratoryjnych, realizacji programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.

Szpital świadczy usługi w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie lecznictwa szpitalnego i jego pochodnych. Oprócz kontraktu z NFZ, szpital świadczy również usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych, organów publicznych oraz osób fizycznych. Są to różnego rodzaju usługi medyczne oraz niemedyczne, między innymi najmy.

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT, Szpital wykonuje zarówno czynności (świadczy usługi) uprawniające i nieuprawniające do odliczenia naliczonego podatku. Usługi zwolnione dotyczą usług medycznych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz wykonywane w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Usługi opodatkowane stawką 23% dotyczą przede wszystkim najmu pomieszczeń. Poza usługami najmu tą stawką opodatkowane są usługi sterylizacji, usługi parkingowe, refaktury za media.

Usługi opodatkowane stawką 8% dotyczą refaktur za media, refaktur za karty M.

Podatek VAT naliczony odliczany od podatku VAT należnego dotyczy wyłącznie odliczeń w wysokości naliczonego podatku VAT na refakturach za media kontrahentom. Najemcy mają podliczniki, więc obciążenia wynikają z faktycznego zużycia mediów. W takiej sytuacji spółka nie musi stosować współczynnika VAT, gdyż znane są konkretne wartości.

Poza kosztami mediów spółka nie ponosi innych kosztów, które podlegałyby działalności mieszanej.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu nr x pn. „…”. Wniosek został wybrany do dofinansowania w ramach naboru nr R/20.

W związku z rozprzestrzenianiem się zachorowań na COVID-19, Szpital w X został przekształcony w jednoimienny szpital zakaźny, świadczący usługi z zakresu hospitalizacji dla pacjentów nie tylko z X i okolicznych powiatów, ale i mieszkańców województwa x. Dotychczas szpital zapewniał świadczenia medyczne dla blisko 190 tysięcy osób. Obecnie szacuje się, iż obsłuży ok. 40% pacjentów regionu Wnioskodawcy. Stąd też, w związku z prognozowanym wzrostem liczby zachorowań i koniecznością przygotowania się do przyjmowania dużej liczby pacjentów, placówka wymaga doposażenia w sprzęt medyczny, aparaturę wspomagającą hospitalizację pacjentów oraz ubrania wielokrotnego użytku, zabezpieczające personel medyczny i gwarantujące ciągłość funkcjonowania szpitala. Uwzględniając nową specyfikę działania, główne niedobory dotyczą: sprzętu do zabezpieczenia pacjentów, którzy po odłączeniu od respiratorów nadal posiadają objawy niewydolności oddechowej, dalej aparatów, umożliwiających prowadzenie wysokoprzepływowej terapii oraz wspomagających oddech po ekstubacji (Airvo) i aparatów do znieczulenia, które pozwalają na prawidłowe prowadzenie pacjenta w czasie zabiegów operacyjnych.

Pozostałe, planowane do zakupu wyposażenie wpłynie na poprawę warunków hospitalizacji, a także będzie istotnym uzupełnieniem braków w tym zakresie. Należy zaznaczyć, iż znacząca część posiadanego przez szpital sprzętu jest już wyeksploatowana i nie nadaje się do naprawy, ze względu na brak możliwości zakupu części zamiennych i akcesoriów.

Dodatkowo w ramach projektu zakłada się zakup: materacy przeciwodleżynowych, zapobiegających u chorych na COVID-19, a także potencjalnych przyszłych pacjentów, powstawaniu odleżyn, sprzętu Autoklaw, myjni przelotowych oraz ubrań wielokrotnego użytku, zabezpieczających personel medyczny i zapobiegających rozprzestrzenianiu się zakażeń szpitalnych. Regularna wymiana ubrań i barierowość stosowanego materiału zwiększa bezpieczeństwo pracy kadry medycznej.

Do reorganizacji pracy całego szpitala niezbędny jest sprzęt informatyczny, który po przekształceniu szpitala w jednoimienny zakaźny usprawni podział na strefy czyste i brudne. W odniesieniu do ww. wniosku Urząd Marszałkowski Województwa zobowiązał szpital do przedłożenia indywidualnej interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020., poz. 106), proporcję o której mowa w ust. 2, ustala się jako podział rocznego obrotu z tych czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcja ta na podstawie danych za rok 2019 wynosi 3%. Obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w roku 2019 wyniósł 2.105.026,73 zł. Z kolei obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (zwolnione z VAT) w roku 2019 wyniósł 78.994.166,55 zł. Daje to wskaźnik wyliczony w wysokości 2,60%. Zatem proponowany wskaźnik zaokrąglony do najbliższej liczby całkowitej wynosi 3%.

Zakupiony sprzęt i aparatury medyczne, sprzęt informatyczny, ubrania dla personelu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej. Jedynym miejscem, gdzie są świadczone usługi opodatkowane jest Centralna Sterylizatornia. Usługi sterylizacji komercyjnie dla kontrahentów będą wykonywane na starym sprzęcie, który nie podlega wymianie. Nowo zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej.

Spółka uznaje, że chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt (wydatek) kwalifikowany, ze względu na przepis art. 86 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednostka dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, jednak nie dotyczy to działalności wykonywanej na sprzętach dotyczących projektu. Oświadczenie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT, składane przez zarząd spółki, nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym brak możliwości odzyskania podatku – zgodnie z wytycznymi do wniosku o dofinansowanie projektu należy dołączyć również indywidualną interpretację, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu nr x. pn. „…” istnieje możliwość częściowego lub całkowitego odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów w ramach realizacji opisanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z uzyskaniem dofinansowania przez Wnioskodawcę projektu pn. „…” spółka została zobligowana do przedłożenia indywidualnej interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Projekt zakłada zakup sprzętu medycznego i informatycznego oraz środków ochrony osobistej dla potrzeb jednoimiennego szpitala zakaźnego, uruchomionego w dotychczasowym Szpitalu Specjalistycznym w X. Przedmiotowy sprzęt jest niezbędny do reorganizacji pracy placówki i zapewnienia profesjonalnej opieki medycznej mieszkańcom województwa ..., w tym okolicznych powiatów: ..., ... i ... . W sytuacji panującej epidemii wirusa SARS-CoV-2, przedsięwzięcie odpowiada na rozwiązanie głównego problemu szpitala, którym jest brak aparatury wspomagającej oddychanie u pacjentów zakażonych COVID-19, brak sprzętu do zabezpieczenia chorych po ich odłączeniu od respiratorów, brak aparatów do znieczulania, umożliwiających prawidłowe prowadzenie pacjentów w czasie zabiegów operacyjnych. Należy podkreślić, iż znaczna część posiadanego sprzętu jest wyeksploatowana, a brak części zamiennych i akcesoriów uniemożliwia jego naprawienie. Do reorganizacji pracy całego szpitala niezbędny jest sprzęt informatyczny, który po przekształceniu szpitala w jednoimienny zakaźny usprawni podział na strefy czyste i brudne.

W związku z tym spółka będzie ponosić koszty zakupu sprzętu medycznego i informatycznego oraz środków ochrony osobistej związane z realizacją projektu. Szpitalowi przysługuje prawo obniżenia należnego podatku VAT za pomocą proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w roku 2019 wyniósł x..zł. Z kolei obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (zwolnione z VAT) w roku 2019 wyniósł y. zł. W związku z tym spółka wyliczyła współczynnik VAT dla całej działalności na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 roku poz. 106 z późn.zm.). Według powyższych szacunków wykonanych na bazie roku 2019, prognozowana proporcja na rok 2020 wynosić będzie 2,60%, czyli wskaźnik zaokrąglony do najbliższej liczby całkowitej wynosi 3%.

Trzeba wziąć pod uwagę, iż sprzęt medyczny i informatyczny oraz środki ochrony osobistej służą wyłącznie do prowadzenia działalności podstawowej szpitala, czyli zwolnionej z podatku VAT. Jedynym miejscem, gdzie są świadczone usługi opodatkowane jest Centralna Sterylizatornia. Jednak usługi sterylizacji komercyjnie dla kontrahentów będą wykonywane na starym sprzęcie, który nie podlega wymianie. Nowo zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ww. zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust.10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jak stanowi art. 90 ust 10 ustawy, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy podkreślić, że przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczania podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.

Sprzęt medyczny i informatyczny oraz środki ochrony osobistej nie będą w żadnym stopniu służyły prowadzeniu działalności opodatkowanej.

Przychody z działalności zwolnionej z podatku VAT w zakresie kupowanego sprzętu dotyczą wyłącznie działalności podstawowej finansowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W związku z tym, proporcja wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2 wyłącznie dla przychodów pozyskiwanych w ramach prowadzonych usług wykorzystujących sprzęt obejmujący zakupy z dotacji wynosi 0%. Z uwagi na fakt, że proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 art. 90 nie przekracza 2% w zakresie zakupów związanych z realizacją ww. projektu, Spółka uznaje, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonuje odliczenia podatku.

Na tej podstawie Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT, ponieważ zakupy realizowane w ramach projektu związane będą z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Zgodnie z stanowiskiem spółki współczynnik powinien być obliczony dla przychodów budynków, na których będzie prowadzona inwestycja, a nie na bazie przychodów całej spółki.

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy – w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Szpitalem Specjalistycznym. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „…”. W związku z prognozowanym wzrostem liczby zachorowań i koniecznością przygotowania się do przyjmowania dużej liczby pacjentów, placówka wymaga doposażenia w sprzęt medyczny, aparaturę wspomagającą hospitalizację pacjentów oraz ubrania wielokrotnego użytku. Dodatkowo w ramach projektu zakłada się zakup: materacy przeciwodleżynowych, zapobiegających u chorych na COVID-19, a także potencjalnych przyszłych pacjentów, powstawaniu odleżyn, sprzętu Autoklaw, myjni przelotowych oraz ubrań wielokrotnego użytku, zabezpieczających personel medyczny i zapobiegających rozprzestrzenianiu się zakażeń szpitalnych. Do reorganizacji pracy całego szpitala niezbędny jest sprzęt informatyczny, który po przekształceniu szpitala w jednoimienny zakaźny usprawni podział na strefy czyste i brudne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z treści wniosku, efekty projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupiony sprzęt i aparatury medyczne, sprzęt informatyczny oraz ubrania dla personelu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej. Wnioskodawca zaznaczył, że jedynym miejscem, gdzie są świadczone usługi opodatkowane jest Centralna Sterylizatornia, jednakże usługi sterylizacji komercyjnie dla kontrahentów będą wykonywane na starym sprzęcie, który nie podlega wymianie. Nowo zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej.

Ponadto w tym miejscu należy wyjaśnić, że powołany przez Wnioskodawcę we wniosku art. 90 ust. 1, 2, 3, 4, 10 ustawy znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane są/będą do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy tj. do czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych), a podatnik nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W analizowanej sprawie wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy nie będzie konieczności stosowania regulacji art. 90 ust. 2 ustawy ponieważ jak jednoznacznie wskazano we wniosku zakupiony sprzęt, aparatura medyczna, sprzęt informatyczny oraz ubrania dla personelu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT. Zatem podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących dokonane w związku z projektem zakupy będzie przypisany w całości czynnościom w stosunku, do których Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie realizowanego projektu, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków rozporządzenia, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT ponieważ zakupy realizowane w ramach projektu związane będą z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy jest prawidłowe jednakże na podstawie innych argumentów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj