Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-983/11-3/NS
z 11 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-983/11-3/NS
Data
2011.10.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
materiały reklamowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 619 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

„A” Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie produkcji i dystrybucji artykułów spożywczych.

Spółka, w celu zintensyfikowania sprzedaży, rozwoju prowadzonej działalności gospodarczej, zwiększenia udziału w rynku produktów spożywczych oraz zapewnienia sobie wzrostu realizowanych obrotów organizowała różnego rodzaju akcje promocyjno-reklamowe. Akcje te były kierowane do bezpośrednich kontrahentów Spółki, tj. dystrybutorów jej produktów (sieci sklepów, dystrybutorów hurtowni) oraz obecnych i potencjalnych finalnych konsumentów produktów Spółki.

W ramach akcji promocyjno-reklamowych Spółka organizowała działania marketingowe promujące jej produkty i oferowane przez nią marki. Końcowym efektem omawianych akcji promocyjno-reklamowych było nieodpłatne przekazanie podmiotowi, do którego adresowane było dane działalnie marketingowe, określonych towarów. Przekazywane towary obejmowały:

  1. towary nabywane przez Spółkę od podmiotów trzecich będące w ofercie handlowej Spółki (tj. artykuły spożywcze dystrybuowane przez Spółkę) przekazywane nieodpłatnie po spełnieniu przez adresata działań marketingowych warunków nieodpłatnego przekazania towaru, ustalonych przez Spółkę (np. nieodpłatne przekazanie następowało po nabyciu przez adresata akcji określonej ilości towarów Spółki); przekazanie towarów adresatom akcji promocyjnych następowało również dla celów dodatkowej ekspozycji oraz uatrakcyjnienia oferty Spółki;
    lub/oraz
  2. produkty własne Spółki (tj. artykuły spożywcze produkowane przez Spółkę) przekazywane nieodpłatnie po spełnieniu przez adresata działań marketingowych warunków nieodpłatnego przekazania towaru, ustalonych przez Spółkę (np. nieodpłatne przekazanie następowało po dokonaniu przez kontrahenta zakupów towarów Spółki na określonym poziomie); przekazanie produktów własnych Spółki adresatom akcji promocyjnych następowało również dla celów dodatkowej ekspozycji oraz uatrakcyjnienia oferty Spółki.

Akcje promocyjno-reklamowe Spółki skutkujące nieodpłatnym przekazaniem towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), były ściśle związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem i miały na celu: intensyfikację sprzedaży produktów/towarów oferowanych przez Spółkę, wprowadzenie do dystrybucji nowych produktów/marek Spółki, nawiązanie nowych relacji biznesowych z dystrybutorami (sieciami sklepów, hurtowniami), dywersyfikację produktów/marek oferowanych przez Spółkę, zwiększenie rozpoznawalności Spółki, oferowanych przez nią marek i produktów wśród finalnych konsumentów, skuteczną promocję produktów i marek oferowanych przez Spółkę oraz zwiększenie obrotów i przychodów ze sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka miała prawo do obniżania należnego podatku VAT o podatek naliczony przy nabyciu (wytworzeniu) towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony przy nabyciu (wytworzeniu) towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych.

Uzasadnienie

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest podstawowym prawem podatnika podatku od towarów i usług, a realizacja tego prawa jest jednocześnie realizacją podstawowej zasady podatku VAT, tj. zasady neutralności tego podatku dla podatników. W ustawie o VAT prawo to zostało uregulowane w art. 86 ust. 1. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż dla rozstrzygnięcia czy w danej sytuacji przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wystarczające jest stwierdzenie wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

  1. podmiot dokonujący danych zakupów jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, tj. osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej albo osobą fizyczną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności;
  2. nabywane przez podatnika VAT towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, przy czym nie ma znaczenia fakt czy towary i usługi są wykorzystywane w sposób pośredni czy też bezpośredni. Ważny jest zamiar ich wykorzystania w momencie zakupu, przeznaczenie do realizacji określonych czynności oraz rzeczywisty efekt (wynik) wykorzystania.


Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, zatem spełnienie pierwszej z powyższych przestanek nie budzi żadnych wątpliwości.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych. Produkty Spółki (oraz nabyte towary) są sprzedawane przez nią z zastosowaniem właściwych stawek VAT. Zatem, podstawowym zakresem działalności gospodarczej Spółki są czynności opodatkowane podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Spółka, w celu zintensyfikowania rozwoju prowadzonej działalności gospodarczej, zwiększenia udziału w rynku produktów spożywczych oraz zapewnienia sobie wzrostu realizowanych obrotów i przychodów ze sprzedaży, organizowała opisywane akcje promocyjno-reklamowe. Akcje promocyjno-reklamowe Spółki miały na celu intensyfikację sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę, a tym samym zwiększenie obrotów Spółki stanowiących podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Zatem, akcje promocyjno-reklamowe przyczyniając się do rozwoju Spółki, stanowiły integralną część jej przedsiębiorstwa i prowadzonej przez nią działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, jako, że akcje promocyjno-reklamowe były ściśle związane z realizowaną przez Spółkę sprzedażą opodatkowaną VAT, w pośredni sposób wpływając na wzrost opodatkowanych obrotów Spółki, związek podatku VAT naliczonego na kosztach tych akcji, w tym podatku VAT naliczonego przy nabyciu/wytworzeniu towarów wykorzystywanych w ramach tych akcji, z realizowaną przez Spółkę sprzedażą opodatkowaną VAT, w opinii Spółki, nie powinien budzić żadnych wątpliwości.

Reasumując, Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług nabywającym towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym, Spółka ma prawo do obniżenia swojego należnego podatku VAT o podatek naliczony przy nabyciu (wytworzeniu) towarów przekazywanych nieodpłatnie na cele organizowanych akcji promocyjno-reklamowych.

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione między innymi w wyroku WSA w Warszawie z dnia 14 września 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 673/09. W wyroku tym sąd wskazał, iż: „Zdaniem Sądu prawidłowo Skarżąca wywodziła, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów następnie nieodpłatnie przekazywanych. Prawo to zachowywała nie dlatego, jak przyjął Minister Finansów, że towary te służą czynnościom opodatkowanym za jakie wadliwie uznał nieodpłatne ich przekazania, lecz dlatego, że mają one związek z działalnością opodatkowaną Spółki, czyli prowadzoną przez nią sprzedażą. Zauważyć bowiem należało, że z okoliczności podanych we wniosku o udzielenie interpretacji wynika, iż nieodpłatne przekazanie produktów następuje w ramach akcji marketingowych (reklamowych), mających uatrakcyjnić ofertę Spółki, rozpowszechniać o niej oraz o jej towarach (produktach żywnościowych) informacje celem zachęcenia do zakupów oferowanych przez nią produktów. Nieodpłatne przekazywanie towarów jako takie nie jest w nakreślonych przez wnioskodawcę okolicznościach przedmiotem działalności Spółki. Służy natomiast realizacji jej działalności w zakresie prowadzonej przez nią sprzedaży artykułów żywnościowych, w założeniu oddziaływującym i mającym wpływ na wielkość tej właśnie sprzedaży. W konsekwencji znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 86 ust. 1 u.p.t.u. (...)”.

Prawidłowość stanowiska Spółki w powyższym zakresie została potwierdzona również przez inne sądy administracyjne, między innymi w wyrokach:

  • NSA z dnia 23 marca 2009 r., sygn. akt I FSP 6/08;
  • NSA z dnia 10 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 1520/09;
  • WSA we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 1201/10;

a także w interpretacjach Ministra Finansów, miedzy innymi w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. ITPP1/443-1056b/08/BK;
  • interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 grudnia 2010 r., sygn. ILPP2/443-1482/10-14/MN;
  • interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 czerwca 2011 r., sygn. ILPP1/443-498/10/11-S/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na zakres pytania odpowiedzi udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący w okresie od 1 czerwca 2005 r. do 31 marca 2011 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Informuje się, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. powołany wyżej przepis na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) otrzymał brzmienie: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do treści obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie produkcji i dystrybucji artykułów spożywczych. Spółka, w celu zintensyfikowania sprzedaży, rozwoju prowadzonej działalności gospodarczej, zwiększenia udziału w rynku produktów spożywczych oraz zapewnienia sobie wzrostu realizowanych obrotów organizowała różnego rodzaju akcje promocyjno-reklamowe. Akcje te były kierowane do bezpośrednich kontrahentów Spółki, tj. dystrybutorów jej produktów (sieci sklepów, dystrybutorów hurtowni) oraz obecnych i potencjalnych finalnych konsumentów produktów Spółki. W ramach akcji promocyjno-reklamowych Spółka organizowała działania marketingowe promujące jej produkty i oferowane przez nią marki. Końcowym efektem omawianych akcji promocyjno-reklamowych było nieodpłatne przekazanie podmiotowi, do którego adresowane było dane działalnie marketingowe, określonych towarów. Przekazywane towary obejmowały:

  1. towary nabywane przez Spółkę od podmiotów trzecich będące w ofercie handlowej Spółki (tj. artykuły spożywcze dystrybuowane przez Spółkę) lub/oraz
  2. produkty własne Spółki (tj. artykuły spożywcze produkowane przez Spółkę)


Przekazywanie nieodpłatnie ww. towarów następowało po spełnieniu przez adresata działań marketingowych warunków nieodpłatnego przekazania towaru, ustalonych przez Spółkę (np. nieodpłatne przekazanie następowało po dokonaniu przez kontrahenta zakupów towarów Spółki na określonym poziomie); przekazanie produktów własnych Spółki adresatom akcji promocyjnych następowało również dla celów dodatkowej ekspozycji oraz uatrakcyjnienia oferty Spółki. Akcje promocyjno-reklamowe Spółki skutkujące nieodpłatnym przekazaniem towarów w rozumieniu ustawy o VAT, były ściśle związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem i miały na celu: intensyfikację sprzedaży produktów/towarów oferowanych przez Spółkę, wprowadzenie do dystrybucji nowych produktów/marek Spółki, nawiązanie nowych relacji biznesowych z dystrybutorami (sieciami sklepów, hurtowniami), dywersyfikację produktów/marek oferowanych przez Spółkę, zwiększenie rozpoznawalności Spółki, oferowanych przez nią marek i produktów wśród finalnych konsumentów, skuteczną promocję produktów i marek oferowanych przez Spółkę oraz zwiększenie obrotów i przychodów ze sprzedaży.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż w przypadku, gdy nabyte towary i usługi, które są przekazywane nieodpłatnie w celach promocyjno-reklamowych służą zwiększeniu sprzedaży opodatkowanej (istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną), to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu przysługuje. W przypadku jednak zakupów dokonanych do dnia 30 listopada 2008 r. warunkiem było, iż wydatki na ich nabycie stanowiły koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wyjątek od tej zasady przewidziany został w obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy, który stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, iż Spółka miała prawo do obniżania należnego podatku VAT o podatek naliczony przy nabyciu (wytworzeniu) towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast kwestia dotycząca opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 11 października 2011 r. nr ILPP1/443-983/11-2/NS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj